Wprowadzenie do użytku "Instrukcji o zasadach pracy biurowej w resorcie obrony narodowej".
Dz.Urz.MON.2002.19.178
Akt utracił mocDECYZJA Nr 270/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 7 października 2002 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Instrukcji o zasadach pracy biurowej w resorcie obrony narodowej".
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) oraz w związku ze zmianami struktur organizacyjnych w resorcie obrony narodowej ustalam:
1) "Instrukcja o zasadach pracy biurowej w resorcie obrony narodowej" (sygn. Szt. Gen. 1488/98), wprowadzona rozkazem Szefa Sztabu Generalnego WP Nr 19/Sztab z dnia 20 stycznia 1998 r.;
2) "Instrukcja użytkowania systemu INTER-MON"), wprowadzona decyzją Nr 28/DOW/P-6 Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 kwietnia 2001 r.
ZAŁĄCZNIK
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
SZTAB GENERALNY WOJSKA POLSKIEGO
Szt. Gen. 1537/2002
INSTRUKCJA
O ZASADACH PRACY BIUROWEJ
W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ
WARSZAWA
-------------------------------------------------------------
2002
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział II
Zasady załatwiania spraw służbowych
Zasady załatwiania spraw służbowych
Rozdział III
Podstawowe dokumenty pracy biurowej
Podstawowe dokumenty pracy biurowej
Rozdział IV
Ogólne zasady opracowania i uzgadniania dokumentów pracy biurowej
Ogólne zasady opracowania i uzgadniania dokumentów pracy biurowej
Rozdział V
Ogólne zasady i tryb prowadzenia korespondencji
Ogólne zasady i tryb prowadzenia korespondencji
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Załącznik Nr 1
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA OKREŚLAJĄCE FUNKCJONOWANIE JEDNOSTKI
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA OKREŚLAJĄCE FUNKCJONOWANIE JEDNOSTKI
1) wskazanie aktów prawnych określających szczegółowe obowiązki żołnierzy i pracowników na poszczególnych stanowiskach;
2) szczególne obowiązki pracowników wynikające ze specyfiki jednostki, a nie określone w powyższych aktach.
2. STRUKTURA CZASU PRACY:
1) czas rozpoczynania i kończenia pracy;
2) zasady pracy w dni wolne oraz w godzinach pozasłużbowych;
3) zasady udzielania czasu wolnego za wykonywanie zadań służbowych poza normatywnym czasem pracy;
4) zasady czasowego opuszczania miejsca służby;
5) stałe ustalenia dotyczące odpraw, narad, posiedzeń organów kolegialnych itp.;
6) inne ustalenia wynikające ze specyfiki jednostki.
3. ORGANIZACJA BIEŻĄCEJ DZIAŁALNOŚCI SŁUŻBOWEJ:
1) określenie osób odpowiedzialnych za poszczególne dziedziny działalności jednostki, ich podstawowe obowiązki i uprawnienia;
2) ustalenia normatywne dotyczące planowania działalności bieżącej jednostki;
3) procedury opracowywania i przedstawiania propozycji do planów;
4) rozliczanie wykonania zadań ujętych w planach;
5) uzgadnianie w skali jednostki dokumentów dotyczących problematyki jej poszczególnych komórek organizacyjnych;
6) ogólna organizacja szkolenia wewnętrznego;
7) zasady zbierania i opracowywania informacji w ramach obowiązującego systemu sprawozdawczego;
8) działalność organów kolegialnych;
9) organizacja pracy sekretariatu, adiutantury, kancelarii, powielarni i innych komórek usługowych jednostki;
10) ustalenia dotyczące wymogów bhp.
4. SPRAWY ORGANIZACYJNO-PORZĄDKOWE:
1) ochrona przeciwpożarowa;
2) działalność biura przepustek;
3) zabezpieczenie pomieszczeń po zakończeniu pracy;
4) inne ustalenia dotyczące tej dziedziny.
5. SPRAWY SOCJALNO-BYTOWE:
1) obsługa zaopatrzenia finansowego, żywnościowego, mundurowego i uzbrojenia;
2) czas pracy kasyn, bufetów i magazynów;
3) opieka medyczna.
UWAGI:
1. Powyższy układ wewnętrznych zasad funkcjonowania jednostki ukierunkowuje jedynie ogólny obszar uregulowań jakie mogą być w nich zawarte i nie wyczerpuje całości tej problematyki, wynikającej z potrzeb i specyfiki poszczególnych jednostek.
2. Zgodnie z ustaleniami § 3 przykładowy zestaw zagadnień nie zawiera postanowień wynikających z ustawy o służbie cywilnej oraz kodeksu pracy dotyczących wyłącznie pracowników wojska i nie zastępuje regulaminu pracy ich dotyczącego, a opracowywanego zgodnie z wymogami przepisów powszechnie obowiązujących.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Miejscowość, data
Miejscowość, data
lub pieczęć nagłówkowa
NAZWA STANOWISKA ADRESATA
nr kodu pocztowego, miejscowość
MELDUNEK
w sprawie ...........................................
....................................................
Melduję, że ................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
STANOWISKO NADAWCY
stopień, imię i NAZWISKO
Inicjały i numer telefonu wykonawcy
Data wykonania
Nazwa pliku i ścieżka
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Miejscowość, data
Miejscowość, data
lub pieczęć nagłówkowa
NAZWA STANOWISKA ADRESATA
nr kodu pocztowego, miejscowość
NOTATKA
w sprawie ...........................................
....................................................
Informuję (wyjaśniam itp.), że..............................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
STANOWISKO NADAWCY
stopień, imię i NAZWISKO
Inicjały i numer telefonu wykonawcy
Data wykonania
Nazwa pliku i ścieżka
Ogólny układ notatki
Lp. | Treść notatki |
1. | Zwięzła charakterystyka istoty sprawy (w tym podstawa wykonania notatki). |
2. | Obowiązujące uregulowania prawne w danej sprawie. |
3. | Ogólne rozwinięcie istoty sprawy. |
4. | Analiza i ocena danej sprawy. |
5. | Proponowane kierunki działania. |
6. | Wnioski: |
1) ocenowe - zawierające syntetyczną ocenę przedstawionej sprawy, w tym zjawiska, tendencje pozytywne i negatywne. | |
2) decyzyjne - ujmujące konkretne propozycje rozwiązań, w tym skutki proponowanych działań (pozytywne i negatywne). |
UWAGI:
1. Objętość notatki nie powinna w zasadzie przekraczać trzech stron maszynopisu. Dla zobrazowania istniejącego stanu (sytuacji i proponowanych rozwiązań) do notatki można załączyć materiały uzupełniające, głównie w postaci graficznej (tabele, wykresy).
2. Notatka w zależności od rodzaju sprawy, może mieć układ treści niepokrywający się w pełni z podaną tabelą. O układzie tym decyduje dowódca jednostki. W każdym jednak przypadku notatka musi zawierać: wprowadzenie, rozwinięcie i w razie potrzeby wnioski.
ZAŁĄCZNIK Nr 4 2
ZAŁĄCZNIK Nr 5
(pominięto)
(pominięto)
ZAŁĄCZNIK Nr 6
(pominięto)
(pominięto)
ZAŁĄCZNIK Nr 7
(pominięto)
(pominięto)
ZAŁĄCZNIK Nr 8
pieczęć nagłówkowa ZWIĄZKU TAKTYCZNEGO Miejscowość, data
pieczęć nagłówkowa ZWIĄZKU TAKTYCZNEGO Miejscowość, data
pododdziału lub innej jednostki
NAZWA STANOWISKA ADRESATA
nr kodu pocztowego, miejscowość
Dotyczy:........................
(cel korespondencji)
Treść pisma
Zał.: ............
STANOWISKO NADAWCY
stopień, imię i NAZWISKO
Inicjały i numer telefonu wykonawcy
Data wykonania
Nazwa pliku i ścieżka
Załącznik Nr 9
ZASADY PODPISYWANIA I ADRESOWANIA DOKUMENTÓW
ZASADY PODPISYWANIA I ADRESOWANIA DOKUMENTÓW
2. W dokumentach, zamieszczając nazwę stanowiska, adresata dodaje się również odpowiednio określenia: "Ministerstwa Obrony Narodowej", "Sztabu Generalnego WP", "Wojsk Lądowych" lub np. "Pomorskiego Okręgu Wojskowego".
3. W podpisie dokumentów z nadrukiem lub opatrzonych pieczęcią zawierającą pełną nazwę lub numer jednostki nie powtarza się nazwy lub numeru jednostki, tylko podaje się stanowisko, stopień wojskowy*, oraz imię i nazwisko osoby podpisującej. W dokumentach można ponadto używać posiadanych tytułów i stopni naukowych oraz tytułów zawodowych np.:
DOWÓDCA
ppłk dypl. Stefan KALITOWICZ
4. Przy podpisywaniu dokumentu przez osobę zastępującą dowódcę (szefa, dyrektora, komendanta itp.) przed stopniem, zamieszcza się skrót "wz." (w zastępstwie), np.:
DYREKTOR
wz. Roman PŁAŻALSKI
5. Dowódca może upoważnić inne osoby do podpisywania dokumentów w jego imieniu; upoważnienie ogłasza się w rozkazie (decyzji) dowódcy. W takich przypadkach w podpisie podaje się stanowisko osoby upoważniającej, a przed stopniem, imieniem i nazwiskiem osoby upoważnionej zamieszcza się skrót "zu." (z upoważnienia), np.:
SZEF
zu. płk Andrzej MICHALAK
6. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, zastępcy Szefa Sztabu Generalnego WP, dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych oraz dowódcy okręgów wojskowych i dowódcy korpusów, w korespondencji służbowej stosują blankiety korespondencyjne z nadrukiem w lewym górnym rogu wizerunku orła oraz nazwy zajmowanego stanowiska służbowego. Na blankietach tych w podpisie podaje się tylko stopień, imię i nazwisko, bez powtarzania nazwy stanowiska służbowego.
7. Blankietów z wizerunkiem orła i nazwą instytucji mogą używać komórki organizacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej, dowództwa rodzajów Sił Zbrojnych, dowództwa okręgów wojskowych i korpusów oraz komórki organizacyjne w nich występujące (bezpośrednio podległe dowódcom), akademie wojskowe, wyższe szkoły oficerskie, wojskowe jednostki badawczo-rozwojowe, wojewódzkie sztaby wojskowe i wojskowe komendy uzupełnień. Nadruk na blankiecie korespondencyjnym powinien zawierać wizerunek orła, nazwę jednostki lub jej numer, miejsce na numer i datę, numer kodu pocztowego oraz miejscowość. Komórki organizacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej, oraz jednostki organizacyjne dowództw rodzajów Sił Zbrojnych, dowództw okręgów wojskowych i korpusów w nadruku umieszczają najpierw nazwę jednostki nadrzędnej, a następnie własną nazwę.
8. Nazwa w nadruku powinna być zgodna z ustaleniami w tej sprawie zawartymi w odpowiednim dokumencie normatywnym powołującym daną jednostkę.
9. Jednostki, którym nadano imię patrona lub nazwę wyróżniającą używają - z zastrzeżeniem pkt 10 i 11 - pieczęci lub nadruków zawierających ich pełną nazwę, np.:
1) WOJSKOWA AKADEMIA TECHNICZNA
im. Jarosława DĄBROWSKIEGO
2) 14 BRYGADA PANCERNA ZIEMI PRZEMYSKIEJ
im. hetmana Jana Karola CHODKIEWICZA
3) 5 KRESOWA DYWIZJA ZMECHANIZOWANA
im. króla Bolesława CHROBREGO
10. Pieczęci i nadruków określonych w pkt. 9, używa się na dyplomach, świadectwach, rozkazach wydawanych z okazji świąt państwowych i wojskowych oraz innych jubileuszy i uroczystości wojskowych.
11. W innych przypadkach niż wymienione w pkt. 10, jednostki używają pieczęci lub nadruków bez nadanego imienia lub nazwy wyróżniającej.
12. Jednostki używają tylko tych pieczęci, które otrzymały zgodnie z rozkazem organizacyjnym.
13. W zunifikowanych nazwach niektórych jednostek wojskowych wymienia się miejscowość, w której dana jednostka stacjonuje, np.:
1) WOJSKOWY DOM WYPOCZYNKOWY
Jurata;
2) WOJEWÓDZKI SZTAB WOJSKOWY
Częstochowa;
14. Na dokumentach rozkazodawczych i normatywnych nie podaje się adresu; zamieszcza się go w tych przypadkach na opakowaniu przesyłki.
15. W takich dokumentach jak sprawozdanie, protokół, itp. można podać adres w danych wykonawczych (rozdzielniku).
16. Ustalone zasady podpisywania i adresowania dokumentów dotyczą również korespondencji z instytucjami spoza resortu Obrony Narodowej.
____________________
* stopień wojskowy zamieszcza się tylko w odniesieniu do żołnierzy zawodowych w czynnej służbie wojskowej.
ZAŁĄCZNIK Nr 10
(pominięto)
(pominięto)
ZAŁĄCZNIK Nr 11
(pominięto)
(pominięto)
Załącznik Nr 12
3 (uchylony).
3 (uchylony).
ZAŁĄCZNIK Nr 13 4
ZAŁĄCZNIK Nr 14
nadruk właściwy dla danego nadawcy Miejscowość, data
nadruk właściwy dla danego nadawcy Miejscowość, data
NAZWA STANOWISKA ADRESATA
nr kodu pocztowego, miejscowość
Dotyczy:.......................
(cel korespondencji)
Treść pisma
Zał.: ..............
STANOWISKO NADAWCY
stopień, imię i NAZWISKO
Do wiadomości:
1. Nazwa stanowiska adresata
2. Nazwa stanowiska adresata
3. Nazwa stanowiska adresata
Inicjały i numer telefonu wykonawcy
Data wykonania
Nazwa pliku i ścieżka dostępu