Wprowadzenie do użytku "Instrukcji licencjonowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (ILPN-2013)".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2013.244

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 października 2013 r.

DECYZJA Nr 293/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 9 października 2013 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Instrukcji licencjonowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (ILPN-2013)"

Dowództwo Sił Powietrznych

Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:

§  1.
Wprowadza się do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej "Instrukcję licencjonowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (ILPN-2013)", stanowiącą załącznik do niniejszej decyzji.
§  2.
Traci moc decyzja Nr 488/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 listopada 2008 r. w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej "Instrukcji kwalifikowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (IKPN-2008)" (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 21, poz. 267).
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

ZAŁĄCZNIK

INSTRUKCJA

LICENCJONOWANIA PILOTÓW I NAWIGATORÓW W LOTNICTWIE SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

(ILPN-2013)

SPIS TREŚCI

WYKAZ SKRÓTÓW

ROZDZIAŁ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE

ROZDZIAŁ 2 WARUNKI NADAWANIA KLAS

ROZDZIAŁ 3 ZASADY NADAWANIA LICENCJI I KLAS

ROZDZIAŁ 4 ZASADY OBNIŻANIA I/LUB POZBAWIANIA KLASY (LICENCJI)

ROZDZIAŁ 5 PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Wzór licencji członka załogi lotniczej w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach szkolno-treningowych

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (odrzutowych)

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (turbośmigłowych)

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (transportowych)

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu MiG-29

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu Su-22

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu F-16

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach transportowych

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych (ZOP)

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych (zwalczania okrętów podwodnych)

Kryteria kwalifikowania pilotów operatorów na śmigłowcach bojowych

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych

Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach transportowych

Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych

Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach bojowych (ZOP)

Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)

WNIOSEK KWALIFIKACYJNY

WNIOSEK KWALIFIKACYJNY O NADANIE MISTRZOWSKIEJ KLASY

WYKAZ SKRÓTÓW

ERC OP - elementy ruchu celu okrętu podwodnego

FP - (flying pilot) pilot lecący

IFR - (Instrument Flight Rules) przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów

IOL - Instrukcja organizacji lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

IMC - (Instrument Meteorological Conditions) warunki meteorologiczne do lotów według wskazań przyrządów

JW - jednostka wojskowa

MAD - (Magnetic Anomaly Detektor) detektor anomalii magnetycznych

NPR - niekierowany pocisk rakietowy

NVG - (Night Vision Goggle) gogle noktowizyjne

OP - okręt podwodny

OTHT - (Over the Horizon Targeting) wskazywanie celów poza horyzontem

POA - poprawianie ognia artylerii

RMP - (Recognized Maritime Picture) obraz sytuacji nawodnej

SAR - (Search and Rescue) poszukiwanie i ratownictwo

SP - statek powietrzny

VFR - (Visual Flight Rules) przepisy wykonywania lotów z widocznością

VMC - (Visual Meteorological Conditions) warunki meteorologiczne do lotów z widocznością

WLKE - Wojskowa Lotnicza Komisja Egzaminacyjna

WM -warunki minimalne

ZOP - zwalczanie okrętów podwodnych

Rozdział  1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1.
1.
Instrukcja licencjonowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (ILPN-2013) określa procedury i wymagania dotyczące kwalifikowania pilotów i nawigatorów w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w celu nadania licencji i (lub) klasy pilota i nawigatora wojskowego.
2.
Piloci i nawigatorzy zajmujący stanowiska etatowe w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oznaczone numerem specjalności wojskowej dla personelu latającego w korpusie osobowym lotnictwa, którzy podnoszą swoje umiejętności lotnicze oraz posiadają wysoki poziom wiedzy stosowanej, uzyskują odpowiednio licencję pilota i (lub) licencję nawigatora w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w kolejności:
a)
trzeciej (3) klasy,
b)
drugiej (2) klasy,
c)
pierwszej (1) klasy,
d)
mistrzowskiej (M) klasy.
3.
Nadawanie pilotom i nawigatorom posiadającym licencje kolejnych klas ma na celu:
a)
określenie poziomu ich wyszkolenia,
b)
podnoszenie zdolności bojowej personelu latającego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
wpływanie na bezpieczeństwo lotów poprzez podnoszenie poziomu wiedzy stosowanej i umiejętności lotniczych pilotów i nawigatorów pełniących czynną służbę w powietrzu.
4.
Określoną licencję nadaje się na takim typie statku powietrznego, na którym dany pilot lub nawigator wykonuje aktualnie loty, w następujących specjalnościach:
a)
pilota samolotowego na:
samolotach szkolno-treningowych (odrzutowych, turbośmigłowych i transportowych),
samolotach bojowych,
samolotach transportowych,
samolotach patrolowo-rozpoznawczych,
b)
pilota śmigłowcowego na:
śmigłowcach szkolno-treningowych,
śmigłowcach bojowych,
śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych),
śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych,
c)
nawigatora samolotowego na:
samolotach transportowych,
samolotach patrolowo-rozpoznawczych,
d)
nawigatora śmigłowcowego na:
śmigłowcach bojowych,
śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych).
5.
Wzór licencji członka załogi w lotnictwie wojskowym (pilota i nawigatora) ujęte są w załączniku nr 1 do niniejszej instrukcji.
6.
Członek personelu latającego może mieć więcej niż jedną licencję i klasę.
9.
Pilotowi lub nawigatorowi nie może być nadana wyższa klasa kwalifikacyjna, jeżeli poprzednio nie uzyskał bezpośrednio niższej, z zastrzeżeniem pkt 10.
10.
Pilotowi i nawigatorowi posiadającemu licencję, w przypadku zmiany specjalności ujętej w pkt 4, może być nadawana klasa właściwa dla posiadanego poziomu wyszkolenia zgodnie z wymaganiami określonymi w załącznikach nr 2-19.
11.
Do celów innych niż kwalifikowanie pilotów i nawigatorów uznaje się najwyższą nadaną klasę.
12.
Piloci i nawigatorzy, którzy uzyskali odpowiednią klasę kwalifikacyjną, są uprawnieni do noszenia odpowiedniej odznaki "Pilota wojskowego" lub "Nawigatora wojskowego", z oznaczeniem stopnia kwalifikacji, zgodnie z odrębnymi przepisami.
13.
Piloci i nawigatorzy, którzy wykonali 50 lotów bojowych w strefie działań wojennych, mają prawo do noszenia odznaki pilota lub nawigatora z wieńcem w kolorze zielonym.
14.
Nadanie prawa do noszenia odznaki z wieńcem zielonym oraz wręczenie odznaki odbywa się na zasadach określonych w § 3 pkt 2-3 i pkt 7.
15.
Pilot lub nawigator zwolniony z zawodowej służby wojskowej ma prawo uzyskania zaświadczenia potwierdzającego posiadane kwalifikacje lotnicze.
16.
Piloci zajmujący stanowisko etatowe drugiego pilota i wykonujący loty tylko w charakterze drugiego pilota mogą ubiegać się o nadanie licencji pilota maksymalnie drugiej klasy.

Rozdział  2

WARUNKI NADAWANIA KLAS

§  2.
1.
Piloci i nawigatorzy ubiegający się o nadanie odpowiednio trzeciej, drugiej i pierwszej klasy są zobowiązani spełniać niżej wymienione warunki:
a)
wykonywać zadania według właściwych programów szkolenia lotniczego (bojowego), obejmujących wykonywanie lotów w kraju lub zagranicą,
b)
uzyskali wymagany poziom wyszkolenia lotniczego (uprawnienia i dopuszczenia), zgodnie z załącznikami nr 2-19 niniejszej instrukcji, programem szkolenia lotniczego oraz instrukcją użytkowania w locie (dokumentem równoważnym) danego typu statku powietrznego 1 ,
c)
zdać egzamin(-y) z umiejętności praktycznych, które są wymagane programami szkolenia dla danej klasy kwalifikacyjnej,
d)
nie spowodowali zdarzeń lotniczych zakwalifikowanych do grupy przyczynowej jako: niezdyscyplinowanie, świadome naruszenie przez załogę przepisów lotniczych lub warunków wykonania zadana, w okresie:
ostatnich dwóch lat - przy ubieganiu się o trzecią i drugą klasę,
ostatnich trzech lat - przy ubieganiu się o pierwszą klasę.
2.
Piloci i nawigatorzy nieposiadający licencji, oprócz spełnienia warunków określonych w pkt 1, dodatkowo mają obowiązek wykazać się wiedzą z następujących przedmiotów:
a)
prawo i przepisy lotnicze (Air Law),
b)
płatowiec/instalacje/zespoły napędowe (Airframe/Systems/Power Plant),
c)
wyposażenie pokładowe (Instruments/Electronics),
d)
masa i wyważenie (Mass and Balance),
e)
osiągi (Performance),
f)
planowanie i monitorowanie lotu (Flight Planning and Monitoring),
g)
człowiek - możliwości i ograniczenia (Human Performance & Limitations),
h)
meteorologia (Meteorology),
i)
nawigacja ogólna (General Navigation),
j)
radionawigacja (Radio Navigation),
k)
procedury operacyjne (Operational Procedures),
l)
zasady lotu (Principles of Flight),
m)
łączność (Communications),
n)
systemy uzbrojenia (Weapon Systems),
o)
wyposażenie wysokościowo-ratownicze i procedury opuszczania statku powietrznego w sytuacjach awaryjnych.
3.
Piloci i nawigatorzy posiadający licencję, a zmieniający specjalność i (lub) typ statku powietrznego, oprócz spełnienia warunków określonych w pkt 1, mają obowiązek dodatkowo wykazać się wiedzą z następujących przedmiotów:
a)
płatowiec/instalacje/zespoły napędowe (Airframe/Systems/Power Plant),
b)
wyposażenie pokładowe (Instruments/Electronics),
c)
masa i wyważenie (Mass and Balance),
d)
osiągi (Performance),
e)
zasady lotu (Principles of Flight),
f)
systemy uzbrojenia (Weapon Systems),
g)
wyposażenie wysokościowo-ratownicze i procedury opuszczania statku powietrznego w sytuacjach awaryjnych.
4.
Piloci i nawigatorzy ubiegający się o nadanie drugiej i (lub) pierwszej klasy, oprócz spełnienia warunków określonych w pkt 3, dodatkowo mają obowiązek wykazać się wiedzą określoną w załącznikach nr 2-19.
5.
Piloci oraz nawigatorzy kwalifikowani do nadania mistrzowskiej klasy muszą spełniać niżej wymienione warunki:
1)
posiadać nalot ogólny odpowiednio dla:
a)
pilotów samolotowych na:
samolotach bojowych - 1 500 godzin,
samolotach szkolno-treningowych - 1 500 godzin,
samolotach transportowych - 2 500 godzin,
samolotach patrolowo-rozpoznawczych - 2 000 godzin,
b)
pilotów śmigłowcowych na:
śmigłowcach bojowych - 1 500 godzin (śmigłowcach pokładowych - 1 200 godzin),
śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych) - 2 000 godzin,
śmigłowcach szkolno-treningowych - 1 500 godzin,
śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych 1 500 godzin,
c)
nawigatorów na:
samolotach transportowych - 3 000 godzin,
samolotach patrolowo-rozpoznawczych - 2 000 godzin,
śmigłowcach - 2 000 godzin (śmigłowcach pokładowych - 1 500 godzin);
2)
posiadać od pięciu lat pierwszą klasę pilota lub nawigatora;
3)
nie spowodować zdarzenia lotniczego - zakwalifikowanego do grupy przyczynowej jako: niezdyscyplinowanie, świadome naruszenie przez załogę przepisów lotniczych lub warunków wykonania zadana - w okresie ostatnich pięciu lat;
4)
posiadać uprawnienie instruktorskie lub uprawnienie/dopuszczenie Mission commander.

Rozdział  3

ZASADY NADAWANIA LICENCJI I KLAS

§  3.
1.
Prawo nadawania licencji oraz klasy pilota i nawigatora wszystkim pilotom i nawigatorom lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej ma Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, który jest organem wydającym.
2.
Nadanie licencji i klasy lub wieńca w kolorze zielonym następuje na wniosek zainteresowanego, z wyjątkiem mistrzowskiej klasy, o nadanie której z wnioskiem występuje dowódca jednostki wojskowej (szef/dyrektor) zainteresowanego (bezpośredni przełożony w przypadku dowódcy JW), po spełnieniu warunków wymienionych w § 2 pkt 5.
3.
Wnioski przesyła się drogą służbową na adres Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
4.
Wzór wniosku kwalifikacyjnego stanowi załącznik nr 20 i 21 do niniejszej instrukcji.
5.
Uprawnienia z tytułu posiadanej klasy przysługują pilotom i nawigatorom z dniem jej nadania rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
6.
W rozkazie o nadaniu licencji i/lub klasy wymienia się:
a)
imię i nazwisko, imię ojca,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
numer jednostki wojskowej/nazwę instytucji,
d)
uzyskaną klasę,
e)
specjalność lotniczą oraz typ statku powietrznego,
f)
datę jej nadania.
7.
Odczytania rozkazu o nadaniu licencji i/lub klasy lub wieńca w kolorze zielonym oraz wręczenia odznaki pilota lub nawigatora należy dokonać na uroczystej zbiórce stanu osobowego jednostki, w której pilot lub nawigator pełni służbę.
8.
Nadaną trzecią klasę wpisuje do licencji organ kadrowy wydający licencję, który prowadzi również ewidencję wydanych licencji i nadanych klas. Kolejne nadane klasy, na podstawie rozkazu, wpisuje do licencji organ kadrowy jednostki wojskowej (instytucji), w której pilot lub nawigator pełni służbę.
9.
Klasę pilota oraz nawigatora nadaje się bezterminowo i bez konieczności jej potwierdzania.
10.
Za wymianę licencji odpowiedzialny jest organ kadrowy wydający licencję na wniosek zainteresowanego, w następujących przypadkach:
a)
zagubienia (utraty),
b)
zniszczenia lub uszkodzenia druku licencji,
c)
zmiany danych osobowych wpisywanych do licencji,
d)
konieczności sprostowania błędów,
e)
wyczerpania miejsc na wpisy.
§  4.
1.
Piloci i nawigatorzy ubiegający się o nadanie trzeciej klasy obowiązani są zdać egzamin z wiedzy wymaganej w § 2 pkt 2 i 3 przed Wojskową Lotniczą Komisją Egzaminacyjną (WLKE).
2.
Piloci i nawigatorzy ubiegający się o nadanie drugiej i (lub) pierwszej klasy obowiązani są zdać przed WLKE egzamin z wiedzy wymaganej w załącznikach nr 2-19.
3.
Członków WLKE na okres danego roku kalendarzowego powołuje Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, który określa również szczegółowe zasady funkcjonowania WLKE.
4.
Egzamin, o którym mowa w pkt 1 i 2, przeprowadza się w formie testu, zgodnie z zasadami określonymi w obowiązującej IOL.

Rozdział  4

ZASADY OBNIŻANIA I/LUB POZBAWIANIA KLASY (LICENCJI)

§  5.
1.
Nadaną pilotowi lub nawigatorowi klasę kwalifikacyjną obniża się o jeden stopień (w przypadku trzeciej klasy pozbawia się licencji) na wszystkich typach statków powietrznych, w sytuacji spowodowania zdarzenia lotniczego zakwalifikowanego do grupy przyczynowej, jako: niezdyscyplinowanie, świadome naruszenie przez załogę przepisów lotniczych lub warunków wykonania zadana.
2.
Podstawę do obniżenia klasy kwalifikacyjnej (pozbawienia licencji) stanowi wniosek dowódcy jednostki wojskowej (bezpośredniego przełożonego w przypadku dowódcy jednostki wojskowej) do Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
3.
Uprawnionym do obniżenia (pozbawienia) klasy kwalifikacyjnej jest Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych.
4.
W rozkazie o obniżeniu klasy kwalifikacyjnej (pozbawieniu licencji) Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych określa okres, po upływie którego pilot lub nawigator może ubiegać się o przywrócenie mu wcześniej posiadanej licencji/klas(-y).
5.
W przypadku ubiegania się o ponowne nadanie obniżonej klasy - drugiej lub pierwszej - pilot lub nawigator, oprócz wymagań określonych w § 2, dodatkowo ma obowiązek zdać egzamin z wiedzy wymaganej przepisami dla trzeciej klasy.

Rozdział  5

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§  6.
1.
Pilotom i nawigatorom posiadającym licencje pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych RP, nadane na podstawie dotychczasowej Instrukcji kwalifikowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej WLOP 396/2008, zachowuje się posiadane licencje i klasy.

Załącznik Nr  1

Wzór licencji członka załogi lotniczej w lotnictwie

Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Wymiary licencji:

wysokość- 120 mm,

szerokość - 80 mm.

grafika

Załącznik Nr  2

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach szkolno-treningowych

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Podejścia zgodnie z IFR [liczba]Nalot w nocy [godz.]Nalot w NVG [godz.]
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do lotów trasowych w dzień z lądowaniem na lotnisku innym niż lotnisko startu, zgodnie z VFR w VMC.180 (w tym na śmigłowcach - 160)20--Zgodnie z § 2 pkt 2
50
-
2Dopuszczenie do lotów trasowych w nocy z lądowaniem na lotnisku innym niż lotnisko startu, zgodnie z VFR w VMC.

Dopuszczenie do lotów IFR, w nocy, w pozorowanych warunkach braku widoczności, w VMC.

3505040-- Przepisy Lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM);

- Podstawy taktyki lotnictwa (śmigłowce)

100
-
1Dopuszczenie do lotów koszących w nocy, z wykorzystaniem urządzeń noktowizyjnych, zgodnie z VFR w VMC.

Dopuszczenie do lotów instruktorskich, w nocy, zgodnie z IFR w VMC;

lub

Dopuszczenie do lotów instruktorskich, w dzień, zgodnie z IFR w IMC;

Dopuszczenie do lotów instruktorskich, w nocy, zgodnie z IFR w VMC.

750708020- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)Taktyka lotnictwa

200
300

Załącznik Nr  3

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (odrzutowych)

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Podejścia zgodnie z IFR [liczba]Nalot w nocy
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do lotów do strefy, wykonanie figur średniego pilotażu na średniej wysokości.

Dopuszczenie do lotów w składzie pary, po trasie na małej i (lub) średniej wysokości (L/MLN), wykonanie skoordynowanych ataków na obiekt naziemny.

200--Zgodnie z § 2 pkt 2
100
-
2Dopuszczenie do lotów, w celu wykonania walki powietrznej 2 v 1 (ACM - Air Combat Maneuvering).

Dopuszczenie do lotów, w celu wykonania odlotu i podejścia do lądowania według procedury lotniska.

Dopuszczenie do lotów w ugrupowaniu pary, po trasie i do strefy, manewrowanie w płaszczyźnie poziomej i pochyłej, lądowanie pojedynczo w nocy.

3504040- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

250
-
1Dopuszczenie do lotów z kabiny instruktora, w składzie pary, po trasie na małej i/lub średniej wysokości (Low/Medium Level Navigation - L/MLN), wykonanie skoordynowanych ataków na obiekt naziemny.

Dopuszczenie do lotów na wykonanie podstawowych manewrów stosowanych w walce powietrznej 1 v 1 z kabiny instruktora (BFM Deffensive, Offensive - medium and short range setups, High Aspect: One Circle and Two Circle Fighf).

Dopuszczenie do lotów w składzie pary, do wyznaczonego obszaru, w celu wykonania walki powietrznej 2 v 1, z kabiny instruktora (ACM - Air Combat Maneuvers).

Dopuszczenie do lotów w nocy, w celu wykonania odlotu i podejścia do lądowania, zgodnie z procedurą lotniska, z kabiny instruktora.

650150100- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

500
100

Załącznik Nr  4

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (turbośmigłowych)

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Podejścia zgodnie z IFR [liczba]Nalot w nocy [godz.]
Nalot instruktorski [godz.]
3Wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego w ugrupowaniu pary, w dzień, zgodnie z VFR w VMC.180Zgodnie z § 2 pkt 2
100
-
2Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie dopuszczenia do lotów instruktorskich, w dzień zgodnie z IFR w IMC, i w nocy zgodnie z VFR w VMC oraz w zakresie zastosowania bojowego, w ugrupowaniu pary, w dzień, zgodnie z VFR w VMC.40025 (10 w IMC)25- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

200
50
1Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie dopuszczenia do lotów instruktorskich w dzień zgodnie z IFR w IMC i WM i w nocy zgodnie z VFR w VMC oraz w zakresie zastosowania bojowego, w ugrupowaniu pary, w dzień, zgodnie z VFR w VMC.80050 (25 w IMC)50- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

400
300

Załącznik Nr  5

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (transportowych)

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Podejścia zgodnie z IFR [liczba]Nalot w nocy [godz.]
Nalot instruktorski [godz.]
3Wyszkolenie do realizacji zadań w charakterze drugiego pilota, w nocy, zgodnie z IFR w VMC.1501010Zgodnie z § 2 pkt 2
100
-
2Wyszkolenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy załogi, w dzień, zgodnie z IFR w IMC oraz w nocy, zgodnie z VFR.40025 (15 w IMC)15- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

200
-
1Wyszkolenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy załogi, w nocy, zgodnie z IFR w IMC oraz dopuszczenie do lotów instruktorskich, w nocy, zgodnie z IFR.80040 (25 w IMC)20- Prawo lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

500
-

Załącznik Nr  6

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu MiG-29

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Podejścia zgodnie z IFR [liczba]Nalot w nocy [godz.]
Nalot instruktorski [godz.]
123457
3Dopuszczenie do wykonywania lotów na przechwycenie pojedynczo lub pojedynczo na A/G.230--Zgodnie z § 2 pkt 2
50
-
2Dopuszczenie do wykonywania lotów na przechwycenie z walką manewrową 2 v 2.300--- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

100
-
1Dopuszczenie do wykonywania lotów na zwalczanie celów powietrznych - zadania zaawansowane.500--- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

200
-

Załącznik Nr  7

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu Su-22

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Podejścia zgodnie z IFR [liczba]Nalot w nocy [godz.]
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do wykonywania lotów na manewrowanie na małej wysokości.300--Zgodnie z § 2 pkt 2
200
-
2Dopuszczenie do wykonywania przyrządowych podejść do lądowania w nocy, zgodnie z IFR w WM.420--- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

320
-
1Dopuszczenie do wykonywania lotów w ugrupowaniu klucza, na wysokości lotu koszącego, z atakowaniem celów naziemnych.500--- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

380
-

Załącznik Nr  8

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu F-16

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie jako dowódca SP [godz.]Podejścia zgodnie z IFR [liczba]Nalot w nocy [godz.]Nalot w NVG [godz.]
Nalot instruktorski [godz.]
3Uprawnienie/dopuszczenie BMC - osiągnięcie statusu BMC poprzez:

- ukończenie F-16 Basic Course w Polsce lub szkolenia F-16 52+ Conversion po ukończeniu Basic Course w innym kraju;

- zdanie egzaminu praktycznego Mission EPE na symulatorze i Mission Check w powietrzu - na ocenę średnią przynajmniej Q.

300---Zgodnie z § 2 pkt 2
100
-------
2Uprawnienie CMR - osiągnięcie statusu CMR (Combat Mission Ready) poprzez:

- ukończenie MQT (Mission Qualification Trainnig) zgodnie z profilem jednostki wojskowej;

- zdanie egzaminu praktycznego Mission EPE na symulatorze i Mission Check w powietrzu - na ocenę średnią przynajmniej Q

- uzyskanie PWC 1

500---- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

300
-------
1Uprawnienie/dopuszczenie Experienced - osiągnięcie statusu CMR (Combat Mission Ready) poprzez:

- ukończenie MQT (Mission Qualification Trainnig) zgodnie z profilem jednostki wojskowej;

- zdanie egzaminu praktycznego Mission EPE na symulatorze i Mission Check w powietrzu - na ocenę średnią przynajmniej Q

- uzyskanie statusu Experienced zgodnie z F-16 Ops.

700---- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

500
-------

Załącznik Nr  9

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach transportowych

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Podejścia zgodnie z IFR [liczba]Nalot w nocy [godz.]Nalot w NVG [godz.]
Nalot instruktorski [godz.]
3.Dopuszczenie do wykonywania lotów dyspozycyjnych w przestrzeni kontrolowanej lub niekontrolowanej z lądowaniem na innym lotnisku, w nocy, zgodnie z IFR w IMC, w charakterze drugiego pilota w składzie załogi.1802520-Zgodnie z § 2 pkt 2
50
-
2.Dopuszczenie do wykonywania lotów dyspozycyjnych, w przestrzeni kontrolowanej lub niekontrolowanej, z lądowaniem na innym lotnisku w nocy, zgodnie z IFR w IMC, w charakterze dowódcy statku powietrznego;

lub

Dopuszczenie do wykonywania lotów taktycznych, zgodnie ze specyfiką jednostki lotniczej, w charakterze drugiego pilota w składzie załogi.

5005050-- Prawo lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

300
-
1.Dopuszczenie do wykonywania lotów taktycznych, zgodnie ze specyfiką jednostki lotniczej, w charakterze dowódcy statku powietrznego.100010075-- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

500
-

Załącznik Nr  10

Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Nalot nad morzem [godz.]Zastosowanie bojowe dzień [liczba lotów]Zastosowanie bojowe noc [liczba lotów]
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do realizacji zadań w charakterze drugiego pilota, po trasie, nad morzem, z przejściem z lotu w IMC na VMC, z wyjściem na czas w nakazanym rejonie (obiekcie), z rozpoznaniem obiektu oraz z lądowaniem na obcym lotnisku w nocy.200602015Zgodnie z § 2 pkt 2
100
-
2Dopuszczenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy statku powietrznego, w dzień po trasie, nad morzem, z rozpoznaniem wzrokowym, zrzutem bomb w określonym rejonie.5001204020- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- System ratownictwa morskiego oraz prawa i obowiązki udzielającego pomocy

- Klasyfikacja oraz charakterystyka jednostek pływających

- Podstawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

200
-
1Dopuszczenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy statku powietrznego, w nocy, po trasie, nad morzem z rozpoznaniem wzrokowym, zrzutem bomb w określonym rejonie.10001805040- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Taktyka lotnictwa rozpoznawczego w zakresie rozpoznania obiektów morskich

- SAR w zakresie poszukiwania, naprowadzania oraz koordynacji akcji ratowniczej

300
-

Załącznik Nr  11

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na SP [godz.]Strzelanie - Działko [liczba]Strzelanie NPR/KPR [liczba]Nalot w NVG [liczba]Desantowanie [liczba]
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do lotów trasowych, w dzień, zgodnie z VFR. Nalot ogólny na śmigłowcach - 160 godzin.230----Zgodnie z § 2 pkt 2
50
-
2Dopuszczenie do lotów w nocy, zgodnie z VFR w WM i VMC.

Dopuszczenie do lotów grupowych, w dzień, na zwalczanie celów naziemnych (nawodnych) z użyciem NPR, zgodnie z VFR.

Dopuszczenie do lotów w dzień, zgodnie z IFR w VMC.

40010 w dzień10 w dzień-10- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyk lotnictwa

- Podstawy taktyki WOPL

150
-
1Dopuszczenie do lotów koszących, w nocy, z wykorzystaniem urządzeń noktowizyjnych, zgodnie z VFR w VMC.

Dopuszczenie do lotów pojedynczo, w nocy, na zwalczanie celów naziemnych (nawodnych), z użyciem NPR, zgodnie z VFR w VMC.

Dopuszczenie do lotów w nocy, zgodnie z IFR VMC.

70010 w nocy10 w nocy4040- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

- Podstawy taktyki WOPL

- Strzelanie powietrzne

350
-

Załącznik Nr  12

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych (zwalczania okrętów podwodnych)

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie [godz.]Nalot [godz.] nad morzemZastosowanie bojowe - dzień [godz.]Zastosowanie bojowe - noc [godz.]Loty z użyciem uzbrojenia [liczba]
3Dopuszczenie do lotów w dzień, zgodnie z IFR w VMC.200----Zgodnie z § 2 pkt 2
50
2Dopuszczenie do lotów w nocy, zgodnie z IFR w VMC.

Dopuszczenie do lotów w dzień, na zastosowanie bojowe.

4005025-5- Prawo lotnicze

- Procedury operacyjne

- Podstawy taktyki lotnictwa morskiego

- Balistyka bombardowania z lotu poziomego

250
1Dopuszczenie do wykonywania lotów w dzień, w WM.

Dopuszczenie do lotów w nocy, na zastosowanie bojowe.

750100502510- Prawo lotnicze

- Procedury operacyjne

- Taktyka lotnictwa morskiego

- Balistyka bombardowania z lotu poziomego

- Podstawy taktyki sił ZOP

450/150*
* Nalot w charakterze dowódcy załogi.

UWAGA:

A. Dla drugich pilotów na drugą klasę obowiązuje wyszkolenie lotnicze i normy nalotu do realizacji zadań w składzie załogi.

B. W przypadku przeszkalania drugich pilotów na dowódców załóg obowiązują normy nalotu i zastosowania bojowego jako pilota lecącego (FP).

Załącznik Nr  13

Kryteria kwalifikowania pilotów operatorów na śmigłowcach bojowych

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Strzelanie - Działko [liczba]Nalot w NVG [godz.]
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do lotów trasowych, w dzień, zgodnie z VFR. Nalot ogólny na śmigłowcach - 160 godzin230--Zgodnie z § 2 pkt 2
50
-
2Dopuszczenie do lotów koszących, w nocy, z wykorzystaniem urządzeń noktowizyjnych, zgodnie z VFR w VMC.

Dopuszczenie do lotów pojedynczo, na zwalczanie celów naziemnych (nawodnych), w nocy z użyciem NPR, zgodnie z VFR w VMC.

40010 w nocy40- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyka lotnictwa

- Strzelanie powietrzne

150
-

Załącznik Nr  14

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Podejść do lądowania w dzień zgodnie z IFRPodejść do lądowania w nocy zgodnie z IFRDesantowania [liczba]
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do lotów trasowych w dzień zgodnie z VFR. Nalot ogólny na śmigłowcach - 160 godzin.230---Zgodnie z § 2 pkt 2
50
-
2Dopuszczenie do lotów w nocy zgodnie z VFR w VMC.

Dopuszczenie do lotów w dzień zgodnie z IFR w IMC.

40030-20*- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

- Nawigacja ogólna i radionawigacja

200
-
1Dopuszczenie do lotów w nocy zgodnie z IFR w VMC

lub

dopuszczenie do lotów koszących w nocy z wykorzystaniem urządzeń noktowizyjnych, zgodnie z VFR w VMC.

700502040*- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

- Nawigacja ogólna i radionawigacja

350
-
* Dotyczy jednostek realizujących tego rodzaju zadania.

Załącznik Nr  15

Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Nalot nad morzem [godz.]Zadania ratownicze w dzień [godz.]Zadania ratownicze w nocy [godz.]
3Dopuszczenie do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych nad lądem, w dzień, w charakterze drugiego pilota.200205-Zgodnie z § 2 pkt 2
50
2Dopuszczenie do wykonywania lotów w dzień, w WM dla danego typu SP.

Dopuszczenia do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych, nad lądem, w dzień, w charakterze dowódcy załogi.

Dopuszczenie do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych, nad lądem i przelotów w nocy, w charakterze drugiego pilota.*

500302010*- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Procedury SAR

250
1Dopuszczenie do wykonywania lotów w nocy, w WM dla danego typu SP.

Dopuszczenia do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych, nad lądem, w nocy, w charakterze dowódcy załogi.

750504020- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Procedury SAR

350
* Dotyczy II pilotów.

Załącznik Nr  16

Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach transportowych

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie Sp [godz.]Procedury zgodnie z IFR [liczba]Nalot w nocy [godz.]Nalot w NVG [godz.]
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do przelotów, zgodnie z VFR i IFR, desantowania ludzi i sprzętu oraz zakończenie podstawowego szkolenia taktycznego.1802520-Zgodnie z § 2 pkt 2
50
-
2Dopuszczenie do lotów na desantowanie typu: HALO/HAHO.5005050-- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

- Nawigacja i radionawigacja

300
-
1Dopuszczenie do lotów na desantowanie AWADS (Adverse Weather Aerial Delivery System) oraz zaawansowanego szkolenia taktycznego.100010075-- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Nawigacja ogólna i radionawigacja

500
-

Załącznik Nr  17

Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]Nalot nad morzem [godz.]Zastosowanie bojowe - dzień [liczba]Zastosowanie bojowe - noc [liczba]RMP [liczba]
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do lotów w obsłudze sprzętu będącego w wyposażeniu statku powietrznego, zgodnie z zakresem obowiązków na pokładzie statku powietrznego20070---Zgodnie z § 2 pkt 2
100
-
2Dopuszczenie do lotów nad morzem, w nocy, z wyjściem nad obiekt (punkt, rubież), w obliczonym czasie, w celu wykonania zadania bojowego.5001502020-- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Rozpoznanie w zakresie MW, OP i OPL

- Nawigacja ogólna i radionawigacja

- System ratownictwa morskiego oraz prawa i obowiązki udzielającego pomocy

200
-
1Dopuszczenie do lotów nad morzem/lądem w charakterze dowódcy zadania, w misji realizowanej we współdziałaniu z innymi rodzajami Sił Zbrojnych.1000250505030- Prawo lotnicze

- Procedury operacyjne

- Taktyka lotnictwa rozpoznawczego w zakresie rozpoznania obiektów morskich

- SAR w zakresie poszukiwania, naprowadzania oraz koordynacji akcji ratowniczej

- Procedury i przepisy bezpieczeństwa

300
-

Załącznik Nr  18

Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach bojowych (ZOP)

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie [godz.]Nalot nad morzem [godz.]Z użyciem systemów ZOP w dzień (ilość)Z użyciem systemów ZOP w nocy (ilość)Niszczenie, poszukiwanie (ilość)
3Dopuszczenie do przelotów, zgodnie z VFR i IFR.200----Zgodnie z § 2 pkt 2
100
2Dopuszczenie do lotów w dzień na poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych, z kompleksowym zastosowaniem systemów ZOP.50050152-103- Przepisy lotnicze Procedury operacyjne

- Podstawy taktyki lotnictwa morskiego

- Warunki fizyczne morza

- Balistyka bombardowania z lotu poziomego

350
1Dopuszczenie do lotów na poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych w nocy z kompleksowym zastosowaniem systemów ZOP.750150304155106- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Taktyka lotnictwa morskiego

- Warunki fizyczne morza

- Balistyka bombardowania z lotu poziomego

- Podstawy taktyki sił ZOP

450
2 Liczba poszukiwań OP z kompleksowym wykorzystaniem systemów ZOP (w tym 5-krotnie w warunkach śledzenia i określania ERC OP).

3 Liczba zajść w celu wykonania ataku z użyciem środków rażenia (bombowo-torpedowych) lub z użyciem pokładowej broni lufowej w dzień.

4 Liczba poszukiwań OP z kompleksowym wykorzystaniem systemów ZOP (w tym 10-krotnie w warunkach śledzenia i określania ERC OP).

5 Liczba poszukiwań OP z kompleksowym wykorzystaniem systemów ZOP (w tym 5-krotnie w warunkach śledzenia i określania ERC OP).

6 Liczba zajść w celu wykonania ataku z użyciem środków rażenia (bombowo-torpedowych) lub poszukiwanie z użyciem pław radiohydroakustycznych, MAD w nocy.

Załącznik Nr  19

Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)

KlasaWyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia)Nalot ogólny [godz.]Elementy i nalot specjalistycznyZakres wymaganej wiedzy specjalistycznej
Nalot na typie SP [godz.]rozpoznanie workowo-fotograficzne [liczba]POA pozorowane [liczba]POA realne [liczba]
Nalot instruktorski [godz.]
3Dopuszczenie do lotów w dzień w składzie załogi, w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR.300---Zgodnie z § 2 pkt 2
50
-
2Dopuszczenie do lotów w nocy, w składzie załogi, w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR w VMC.

Dopuszczenie do lotów w dzień, w składzie załogi w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z IFR w VMC i IMC;

lub

Dopuszczenie do lotów w dzień, na rozpoznanie i poprawianie ognia artylerii, w składzie załogi w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR w VMC.

50020 w dzień20 w dzień-- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM)

- Podstawy taktyki lotnictwa

- OPL

150
-
1Dopuszczenie do lotów w dzień, na rozpoznanie i poprawianie ognia artylerii, podczas ostrego strzelania, w składzie załogi, w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR w VMC. Dopuszczenie do lotów w nocy, w składzie załogi w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z IFR w VMC;

lub

Dopuszczenie do lotów w nocy, na rozpoznanie i poprawianie ognia artylerii, w składzie załogi, w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR w VMC.

75040 w dzień

20 w nocy

40 w dzień

20 w nocy

5 w dzień- Przepisy lotnicze

- Procedury operacyjne

- Zarządzanie zasobami załogi (CRM)

- Taktyka lotnictwa

- Taktyka artylerii OPL

350
50

Załącznik Nr  20

WNIOSEK KWALIFIKACYJNY

o nadanie klasy ...................................... pilota / nawigatora* samolotowego / śmigłowcowego

na .........................................................................................................................................

(rodzaj i typ statku powietrznego zgodnie z § 1 pkt 4)

I.

 DANE PERSONALNE

..............................................................................................................................................

(stopień, imię i nazwisko, imię ojca)

..............................................................................................................................................

(data i miejsce urodzenia)

JW (instytucja), zajmowane stanowisko ..................................................................................

Posiadana klasa ......................................................................................................................

(specjalność, typ i data nadania)

II.

 DOPUSZCZENIA DO WYKONYWANIA LOTÓW (EGZAMIN PRAKTYCZNY)

1. Posiada następujące wyszkolenie lotnicze, zgodnie z wymaganiami dla wnioskowanej klasy:

Nr i treść ćwiczenia według programu szkolenia (określić program), uzyskane dopuszczenie (uprawnienie)................................................................................................

Ocena .................................... Data..............................

Nr i treść ćwiczenia według programu szkolenia (określić program), uzyskane dopuszczenie (uprawnienie)................................................................................................

Ocena .................................... Data..............................

Nr i treść ćwiczenia według programu szkolenia (określić program), uzyskane dopusznie (uprawnienie)...............................................................................................

Ocena .................................... Data..............................

2. Nalot ogólny ......... godzin, nalot na typie .......... godzin,

nalot instruktorski* ............ godzin.

3. Wymagane elementy i(lub) nalot specjalistyczny ............................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

WNIOSKODAWCA

.......................................

(data i podpis)

Stwierdzam zgodność danych przedstawionych powyżej ze stanem faktycznym oraz potwierdzam, że wyżej wymieniony nie spowodował zdarzenia lotniczego zakwalifikowanego do grupy przyczynowej jako: niezdyscyplinowanie, świadome naruszenie przez załogę przepisów lotniczych lub warunków wykonania zadania w okresie ostatnich dwóch/trzech* lat.

DOWÓDCA JW (SZEF INSTYTUCJI)

Stanowisko przełożonego

mp.

................................................................

(data i podpis)

EGZAMIN Z WIEDZY

Egzamin z wiedzy .................................................................................................................

(podać zakres wiedzy zgodnie z ILPN)

.................................................................................................... w dniach .................................

zdał/nie zdał*.

.................................................................................

/miejsce, data i podpis przewodniczącego komisji/

* - niepotrzebne skreślić

Załącznik Nr  21

WNIOSEK KWALIFIKACYJNY O NADANIE MISTRZOWSKIEJ KLASY

pilota/nawigatora* samolotowego/śmigłowcowego* na .........................................................

...........................................................................................................................................

(podać rodzaj i typ statku powietrznego zgodnie z §1 pkt 4)

I.

 DANE PERSONALNE

............................................................................................................................................

(stopień, imię i nazwisko, imię ojca)

............................................................................................................................................

(data i miejsce urodzenia)

JW (instytucja), zajmowane stanowisko ...............................................................................

Data nadania pierwszej klasy na typie ...................................................................................

Data nadania uprawnienia instruktorskiego.............................................................................

Nie spowodował zdarzenia lotniczego, zakwalifikowanego do grupy przyczynowej jako: niezdyscyplinowanie, świadome naruszenie przez załogę przepisów lotniczych lub warunków wykonania zadania, w okresie ostatnich pięciu lat.

OŚWIADCZAM, ŻE KANDYDAT SPEŁNIA WYMAGANIA FORMALNE

DOWÓDCA JW (SZEF INSTYTUCJI)

Stanowisko przełożonego

mp.

.................................................

(data i podpis)

Mistrzowską klasę przyznano/nie przyznano* dn. .........................r.

Nie przyznano z powodu:..................................................................................*

..............................................................................

/miejsce, data i podpis przewodniczącego komisji/

* - niepotrzebne skreślić

1 Dotyczy sytuacji, gdy dany typ statku powietrznego jest dopuszczony do wykonywania elementów określonych w załącznikach.