Wprowadzenie do użytku "Instrukcji licencjonowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (ILPN-2013)".
Dz.Urz.MON.2013.244
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 293/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 9 października 2013 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Instrukcji licencjonowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (ILPN-2013)"
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA
LICENCJONOWANIA PILOTÓW I NAWIGATORÓW W LOTNICTWIE SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
(ILPN-2013)
INSTRUKCJA
LICENCJONOWANIA PILOTÓW I NAWIGATORÓW W LOTNICTWIE SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
(ILPN-2013)
WYKAZ SKRÓTÓW
ROZDZIAŁ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
ROZDZIAŁ 2 WARUNKI NADAWANIA KLAS
ROZDZIAŁ 3 ZASADY NADAWANIA LICENCJI I KLAS
ROZDZIAŁ 4 ZASADY OBNIŻANIA I/LUB POZBAWIANIA KLASY (LICENCJI)
ROZDZIAŁ 5 PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Wzór licencji członka załogi lotniczej w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach szkolno-treningowych
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (odrzutowych)
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (turbośmigłowych)
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (transportowych)
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu MiG-29
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu Su-22
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu F-16
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach transportowych
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych (ZOP)
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych (zwalczania okrętów podwodnych)
Kryteria kwalifikowania pilotów operatorów na śmigłowcach bojowych
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach transportowych
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach bojowych (ZOP)
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)
WNIOSEK KWALIFIKACYJNY
WNIOSEK KWALIFIKACYJNY O NADANIE MISTRZOWSKIEJ KLASY
WYKAZ SKRÓTÓW
ERC OP - elementy ruchu celu okrętu podwodnego
FP - (flying pilot) pilot lecący
IFR - (Instrument Flight Rules) przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów
IOL - Instrukcja organizacji lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
IMC - (Instrument Meteorological Conditions) warunki meteorologiczne do lotów według wskazań przyrządów
JW - jednostka wojskowa
MAD - (Magnetic Anomaly Detektor) detektor anomalii magnetycznych
NPR - niekierowany pocisk rakietowy
NVG - (Night Vision Goggle) gogle noktowizyjne
OP - okręt podwodny
OTHT - (Over the Horizon Targeting) wskazywanie celów poza horyzontem
POA - poprawianie ognia artylerii
RMP - (Recognized Maritime Picture) obraz sytuacji nawodnej
SAR - (Search and Rescue) poszukiwanie i ratownictwo
SP - statek powietrzny
VFR - (Visual Flight Rules) przepisy wykonywania lotów z widocznością
VMC - (Visual Meteorological Conditions) warunki meteorologiczne do lotów z widocznością
WLKE - Wojskowa Lotnicza Komisja Egzaminacyjna
WM -warunki minimalne
ZOP - zwalczanie okrętów podwodnych
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 2
WARUNKI NADAWANIA KLAS
WARUNKI NADAWANIA KLAS
Rozdział 3
ZASADY NADAWANIA LICENCJI I KLAS
ZASADY NADAWANIA LICENCJI I KLAS
Rozdział 4
ZASADY OBNIŻANIA I/LUB POZBAWIANIA KLASY (LICENCJI)
ZASADY OBNIŻANIA I/LUB POZBAWIANIA KLASY (LICENCJI)
Rozdział 5
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Załącznik Nr 1
Wzór licencji członka załogi lotniczej w lotnictwie
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Wzór licencji członka załogi lotniczej w lotnictwie
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Załącznik Nr 2
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach szkolno-treningowych
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach szkolno-treningowych
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | ||
Nalot na typie SP [godz.] | Podejścia zgodnie z IFR [liczba] | Nalot w nocy [godz.] | Nalot w NVG [godz.] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | ||||||
3 | Dopuszczenie do lotów trasowych w dzień z lądowaniem na lotnisku innym niż lotnisko startu, zgodnie z VFR w VMC. | 180 (w tym na śmigłowcach - 160) | 20 | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | ||||||
- | ||||||
2 | Dopuszczenie do lotów trasowych w nocy z lądowaniem na lotnisku innym niż lotnisko startu, zgodnie z VFR w VMC. Dopuszczenie do lotów IFR, w nocy, w pozorowanych warunkach braku widoczności, w VMC. | 350 | 50 | 40 | - | - Przepisy Lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM); - Podstawy taktyki lotnictwa (śmigłowce) |
100 | ||||||
- | ||||||
1 | Dopuszczenie do lotów koszących w nocy, z wykorzystaniem urządzeń noktowizyjnych, zgodnie z VFR w VMC. Dopuszczenie do lotów instruktorskich, w nocy, zgodnie z IFR w VMC; lub Dopuszczenie do lotów instruktorskich, w dzień, zgodnie z IFR w IMC; Dopuszczenie do lotów instruktorskich, w nocy, zgodnie z IFR w VMC. | 750 | 70 | 80 | 20 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM)Taktyka lotnictwa |
200 | ||||||
300 |
Załącznik Nr 3
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (odrzutowych)
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (odrzutowych)
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | |
Nalot na typie SP [godz.] | Podejścia zgodnie z IFR [liczba] | Nalot w nocy | |||
Nalot instruktorski [godz.] | |||||
3 | Dopuszczenie do lotów do strefy, wykonanie figur średniego pilotażu na średniej wysokości. Dopuszczenie do lotów w składzie pary, po trasie na małej i (lub) średniej wysokości (L/MLN), wykonanie skoordynowanych ataków na obiekt naziemny. | 200 | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
100 | |||||
- | |||||
2 | Dopuszczenie do lotów, w celu wykonania walki powietrznej 2 v 1 (ACM - Air Combat Maneuvering). Dopuszczenie do lotów, w celu wykonania odlotu i podejścia do lądowania według procedury lotniska. Dopuszczenie do lotów w ugrupowaniu pary, po trasie i do strefy, manewrowanie w płaszczyźnie poziomej i pochyłej, lądowanie pojedynczo w nocy. | 350 | 40 | 40 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa |
250 | |||||
- | |||||
1 | Dopuszczenie do lotów z kabiny instruktora, w składzie pary, po trasie na małej i/lub średniej wysokości (Low/Medium Level Navigation - L/MLN), wykonanie skoordynowanych ataków na obiekt naziemny. Dopuszczenie do lotów na wykonanie podstawowych manewrów stosowanych w walce powietrznej 1 v 1 z kabiny instruktora (BFM Deffensive, Offensive - medium and short range setups, High Aspect: One Circle and Two Circle Fighf). Dopuszczenie do lotów w składzie pary, do wyznaczonego obszaru, w celu wykonania walki powietrznej 2 v 1, z kabiny instruktora (ACM - Air Combat Maneuvers). Dopuszczenie do lotów w nocy, w celu wykonania odlotu i podejścia do lądowania, zgodnie z procedurą lotniska, z kabiny instruktora. | 650 | 150 | 100 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa |
500 | |||||
100 |
Załącznik Nr 4
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (turbośmigłowych)
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (turbośmigłowych)
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | |
Nalot na typie SP [godz.] | Podejścia zgodnie z IFR [liczba] | Nalot w nocy [godz.] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | |||||
3 | Wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego w ugrupowaniu pary, w dzień, zgodnie z VFR w VMC. | 180 | Zgodnie z § 2 pkt 2 | ||
100 | |||||
- | |||||
2 | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie dopuszczenia do lotów instruktorskich, w dzień zgodnie z IFR w IMC, i w nocy zgodnie z VFR w VMC oraz w zakresie zastosowania bojowego, w ugrupowaniu pary, w dzień, zgodnie z VFR w VMC. | 400 | 25 (10 w IMC) | 25 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa |
200 | |||||
50 | |||||
1 | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie dopuszczenia do lotów instruktorskich w dzień zgodnie z IFR w IMC i WM i w nocy zgodnie z VFR w VMC oraz w zakresie zastosowania bojowego, w ugrupowaniu pary, w dzień, zgodnie z VFR w VMC. | 800 | 50 (25 w IMC) | 50 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa |
400 | |||||
300 |
Załącznik Nr 5
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (transportowych)
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach szkolno-treningowych (transportowych)
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | |
Nalot na typie SP [godz.] | Podejścia zgodnie z IFR [liczba] | Nalot w nocy [godz.] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | |||||
3 | Wyszkolenie do realizacji zadań w charakterze drugiego pilota, w nocy, zgodnie z IFR w VMC. | 150 | 10 | 10 | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
100 | |||||
- | |||||
2 | Wyszkolenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy załogi, w dzień, zgodnie z IFR w IMC oraz w nocy, zgodnie z VFR. | 400 | 25 (15 w IMC) | 15 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa |
200 | |||||
- | |||||
1 | Wyszkolenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy załogi, w nocy, zgodnie z IFR w IMC oraz dopuszczenie do lotów instruktorskich, w nocy, zgodnie z IFR. | 800 | 40 (25 w IMC) | 20 | - Prawo lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa |
500 | |||||
- |
Załącznik Nr 6
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu MiG-29
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu MiG-29
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wiedzy specjalistycznej | |
Nalot na typie SP [godz.] | Podejścia zgodnie z IFR [liczba] | Nalot w nocy [godz.] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 7 |
3 | Dopuszczenie do wykonywania lotów na przechwycenie pojedynczo lub pojedynczo na A/G. | 230 | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | |||||
- | |||||
2 | Dopuszczenie do wykonywania lotów na przechwycenie z walką manewrową 2 v 2. | 300 | - | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa |
100 | |||||
- | |||||
1 | Dopuszczenie do wykonywania lotów na zwalczanie celów powietrznych - zadania zaawansowane. | 500 | - | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa |
200 | |||||
- |
Załącznik Nr 7
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu Su-22
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu Su-22
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | |
Nalot na typie SP [godz.] | Podejścia zgodnie z IFR [liczba] | Nalot w nocy [godz.] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | |||||
3 | Dopuszczenie do wykonywania lotów na manewrowanie na małej wysokości. | 300 | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
200 | |||||
- | |||||
2 | Dopuszczenie do wykonywania przyrządowych podejść do lądowania w nocy, zgodnie z IFR w WM. | 420 | - | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa |
320 | |||||
- | |||||
1 | Dopuszczenie do wykonywania lotów w ugrupowaniu klucza, na wysokości lotu koszącego, z atakowaniem celów naziemnych. | 500 | - | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa |
380 | |||||
- |
Załącznik Nr 8
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu F-16
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu F-16
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | ||
Nalot na typie jako dowódca SP [godz.] | Podejścia zgodnie z IFR [liczba] | Nalot w nocy [godz.] | Nalot w NVG [godz.] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | ||||||
3 | Uprawnienie/dopuszczenie BMC - osiągnięcie statusu BMC poprzez: - ukończenie F-16 Basic Course w Polsce lub szkolenia F-16 52+ Conversion po ukończeniu Basic Course w innym kraju; - zdanie egzaminu praktycznego Mission EPE na symulatorze i Mission Check w powietrzu - na ocenę średnią przynajmniej Q. | 300 | - | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
100 | ||||||
------- | ||||||
2 | Uprawnienie CMR - osiągnięcie statusu CMR (Combat Mission Ready) poprzez: - ukończenie MQT (Mission Qualification Trainnig) zgodnie z profilem jednostki wojskowej; - zdanie egzaminu praktycznego Mission EPE na symulatorze i Mission Check w powietrzu - na ocenę średnią przynajmniej Q - uzyskanie PWC 1 | 500 | - | - | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa |
300 | ||||||
------- | ||||||
1 | Uprawnienie/dopuszczenie Experienced - osiągnięcie statusu CMR (Combat Mission Ready) poprzez: - ukończenie MQT (Mission Qualification Trainnig) zgodnie z profilem jednostki wojskowej; - zdanie egzaminu praktycznego Mission EPE na symulatorze i Mission Check w powietrzu - na ocenę średnią przynajmniej Q - uzyskanie statusu Experienced zgodnie z F-16 Ops. | 700 | - | - | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa |
500 | ||||||
------- |
Załącznik Nr 9
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach transportowych
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach transportowych
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | ||
Nalot na typie SP [godz.] | Podejścia zgodnie z IFR [liczba] | Nalot w nocy [godz.] | Nalot w NVG [godz.] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | ||||||
3. | Dopuszczenie do wykonywania lotów dyspozycyjnych w przestrzeni kontrolowanej lub niekontrolowanej z lądowaniem na innym lotnisku, w nocy, zgodnie z IFR w IMC, w charakterze drugiego pilota w składzie załogi. | 180 | 25 | 20 | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | ||||||
- | ||||||
2. | Dopuszczenie do wykonywania lotów dyspozycyjnych, w przestrzeni kontrolowanej lub niekontrolowanej, z lądowaniem na innym lotnisku w nocy, zgodnie z IFR w IMC, w charakterze dowódcy statku powietrznego; lub Dopuszczenie do wykonywania lotów taktycznych, zgodnie ze specyfiką jednostki lotniczej, w charakterze drugiego pilota w składzie załogi. | 500 | 50 | 50 | - | - Prawo lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa |
300 | ||||||
- | ||||||
1. | Dopuszczenie do wykonywania lotów taktycznych, zgodnie ze specyfiką jednostki lotniczej, w charakterze dowódcy statku powietrznego. | 1000 | 100 | 75 | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa |
500 | ||||||
- |
Załącznik Nr 10
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych
Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | ||
Nalot na typie SP [godz.] | Nalot nad morzem [godz.] | Zastosowanie bojowe dzień [liczba lotów] | Zastosowanie bojowe noc [liczba lotów] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | ||||||
3 | Dopuszczenie do realizacji zadań w charakterze drugiego pilota, po trasie, nad morzem, z przejściem z lotu w IMC na VMC, z wyjściem na czas w nakazanym rejonie (obiekcie), z rozpoznaniem obiektu oraz z lądowaniem na obcym lotnisku w nocy. | 200 | 60 | 20 | 15 | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
100 | ||||||
- | ||||||
2 | Dopuszczenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy statku powietrznego, w dzień po trasie, nad morzem, z rozpoznaniem wzrokowym, zrzutem bomb w określonym rejonie. | 500 | 120 | 40 | 20 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - System ratownictwa morskiego oraz prawa i obowiązki udzielającego pomocy - Klasyfikacja oraz charakterystyka jednostek pływających - Podstawy zarządzania zasobami załogi (CRM) |
200 | ||||||
- | ||||||
1 | Dopuszczenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy statku powietrznego, w nocy, po trasie, nad morzem z rozpoznaniem wzrokowym, zrzutem bomb w określonym rejonie. | 1000 | 180 | 50 | 40 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Taktyka lotnictwa rozpoznawczego w zakresie rozpoznania obiektów morskich - SAR w zakresie poszukiwania, naprowadzania oraz koordynacji akcji ratowniczej |
300 | ||||||
- |
Załącznik Nr 11
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | |||
Nalot na SP [godz.] | Strzelanie - Działko [liczba] | Strzelanie NPR/KPR [liczba] | Nalot w NVG [liczba] | Desantowanie [liczba] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | |||||||
3 | Dopuszczenie do lotów trasowych, w dzień, zgodnie z VFR. Nalot ogólny na śmigłowcach - 160 godzin. | 230 | - | - | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | |||||||
- | |||||||
2 | Dopuszczenie do lotów w nocy, zgodnie z VFR w WM i VMC. Dopuszczenie do lotów grupowych, w dzień, na zwalczanie celów naziemnych (nawodnych) z użyciem NPR, zgodnie z VFR. Dopuszczenie do lotów w dzień, zgodnie z IFR w VMC. | 400 | 10 w dzień | 10 w dzień | - | 10 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyk lotnictwa - Podstawy taktyki WOPL |
150 | |||||||
- | |||||||
1 | Dopuszczenie do lotów koszących, w nocy, z wykorzystaniem urządzeń noktowizyjnych, zgodnie z VFR w VMC. Dopuszczenie do lotów pojedynczo, w nocy, na zwalczanie celów naziemnych (nawodnych), z użyciem NPR, zgodnie z VFR w VMC. Dopuszczenie do lotów w nocy, zgodnie z IFR VMC. | 700 | 10 w nocy | 10 w nocy | 40 | 40 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa - Podstawy taktyki WOPL - Strzelanie powietrzne |
350 | |||||||
- |
Załącznik Nr 12
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych (zwalczania okrętów podwodnych)
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach bojowych (zwalczania okrętów podwodnych)
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | |||
Nalot na typie [godz.] | Nalot [godz.] nad morzem | Zastosowanie bojowe - dzień [godz.] | Zastosowanie bojowe - noc [godz.] | Loty z użyciem uzbrojenia [liczba] | |||
3 | Dopuszczenie do lotów w dzień, zgodnie z IFR w VMC. | 200 | - | - | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | |||||||
2 | Dopuszczenie do lotów w nocy, zgodnie z IFR w VMC. Dopuszczenie do lotów w dzień, na zastosowanie bojowe. | 400 | 50 | 25 | - | 5 | - Prawo lotnicze - Procedury operacyjne - Podstawy taktyki lotnictwa morskiego - Balistyka bombardowania z lotu poziomego |
250 | |||||||
1 | Dopuszczenie do wykonywania lotów w dzień, w WM. Dopuszczenie do lotów w nocy, na zastosowanie bojowe. | 750 | 100 | 50 | 25 | 10 | - Prawo lotnicze - Procedury operacyjne - Taktyka lotnictwa morskiego - Balistyka bombardowania z lotu poziomego - Podstawy taktyki sił ZOP |
450/150* |
UWAGA:
A. Dla drugich pilotów na drugą klasę obowiązuje wyszkolenie lotnicze i normy nalotu do realizacji zadań w składzie załogi.
B. W przypadku przeszkalania drugich pilotów na dowódców załóg obowiązują normy nalotu i zastosowania bojowego jako pilota lecącego (FP).
Załącznik Nr 13
Kryteria kwalifikowania pilotów operatorów na śmigłowcach bojowych
Kryteria kwalifikowania pilotów operatorów na śmigłowcach bojowych
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | |
Nalot na typie SP [godz.] | Strzelanie - Działko [liczba] | Nalot w NVG [godz.] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | |||||
3 | Dopuszczenie do lotów trasowych, w dzień, zgodnie z VFR. Nalot ogólny na śmigłowcach - 160 godzin | 230 | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | |||||
- | |||||
2 | Dopuszczenie do lotów koszących, w nocy, z wykorzystaniem urządzeń noktowizyjnych, zgodnie z VFR w VMC. Dopuszczenie do lotów pojedynczo, na zwalczanie celów naziemnych (nawodnych), w nocy z użyciem NPR, zgodnie z VFR w VMC. | 400 | 10 w nocy | 40 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyka lotnictwa - Strzelanie powietrzne |
150 | |||||
- |
Załącznik Nr 14
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wiedzy specjalistycznej | ||
Nalot na typie SP [godz.] | Podejść do lądowania w dzień zgodnie z IFR | Podejść do lądowania w nocy zgodnie z IFR | Desantowania [liczba] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | ||||||
3 | Dopuszczenie do lotów trasowych w dzień zgodnie z VFR. Nalot ogólny na śmigłowcach - 160 godzin. | 230 | - | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | ||||||
- | ||||||
2 | Dopuszczenie do lotów w nocy zgodnie z VFR w VMC. Dopuszczenie do lotów w dzień zgodnie z IFR w IMC. | 400 | 30 | - | 20* | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa - Nawigacja ogólna i radionawigacja |
200 | ||||||
- | ||||||
1 | Dopuszczenie do lotów w nocy zgodnie z IFR w VMC lub dopuszczenie do lotów koszących w nocy z wykorzystaniem urządzeń noktowizyjnych, zgodnie z VFR w VMC. | 700 | 50 | 20 | 40* | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa - Nawigacja ogólna i radionawigacja |
350 | ||||||
- |
Załącznik Nr 15
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych
Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wiedzy specjalistycznej | ||
Nalot na typie SP [godz.] | Nalot nad morzem [godz.] | Zadania ratownicze w dzień [godz.] | Zadania ratownicze w nocy [godz.] | |||
3 | Dopuszczenie do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych nad lądem, w dzień, w charakterze drugiego pilota. | 200 | 20 | 5 | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | ||||||
2 | Dopuszczenie do wykonywania lotów w dzień, w WM dla danego typu SP. Dopuszczenia do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych, nad lądem, w dzień, w charakterze dowódcy załogi. Dopuszczenie do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych, nad lądem i przelotów w nocy, w charakterze drugiego pilota.* | 500 | 30 | 20 | 10* | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Procedury SAR |
250 | ||||||
1 | Dopuszczenie do wykonywania lotów w nocy, w WM dla danego typu SP. Dopuszczenia do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych, nad lądem, w nocy, w charakterze dowódcy załogi. | 750 | 50 | 40 | 20 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Procedury SAR |
350 |
Załącznik Nr 16
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach transportowych
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach transportowych
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | ||
Nalot na typie Sp [godz.] | Procedury zgodnie z IFR [liczba] | Nalot w nocy [godz.] | Nalot w NVG [godz.] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | ||||||
3 | Dopuszczenie do przelotów, zgodnie z VFR i IFR, desantowania ludzi i sprzętu oraz zakończenie podstawowego szkolenia taktycznego. | 180 | 25 | 20 | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | ||||||
- | ||||||
2 | Dopuszczenie do lotów na desantowanie typu: HALO/HAHO. | 500 | 50 | 50 | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa - Nawigacja i radionawigacja |
300 | ||||||
- | ||||||
1 | Dopuszczenie do lotów na desantowanie AWADS (Adverse Weather Aerial Delivery System) oraz zaawansowanego szkolenia taktycznego. | 1000 | 100 | 75 | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Nawigacja ogólna i radionawigacja |
500 | ||||||
- |
Załącznik Nr 17
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na samolotach patrolowo-rozpoznawczych
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | |||
Nalot na typie SP [godz.] | Nalot nad morzem [godz.] | Zastosowanie bojowe - dzień [liczba] | Zastosowanie bojowe - noc [liczba] | RMP [liczba] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | |||||||
3 | Dopuszczenie do lotów w obsłudze sprzętu będącego w wyposażeniu statku powietrznego, zgodnie z zakresem obowiązków na pokładzie statku powietrznego | 200 | 70 | - | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
100 | |||||||
- | |||||||
2 | Dopuszczenie do lotów nad morzem, w nocy, z wyjściem nad obiekt (punkt, rubież), w obliczonym czasie, w celu wykonania zadania bojowego. | 500 | 150 | 20 | 20 | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Rozpoznanie w zakresie MW, OP i OPL - Nawigacja ogólna i radionawigacja - System ratownictwa morskiego oraz prawa i obowiązki udzielającego pomocy |
200 | |||||||
- | |||||||
1 | Dopuszczenie do lotów nad morzem/lądem w charakterze dowódcy zadania, w misji realizowanej we współdziałaniu z innymi rodzajami Sił Zbrojnych. | 1000 | 250 | 50 | 50 | 30 | - Prawo lotnicze - Procedury operacyjne - Taktyka lotnictwa rozpoznawczego w zakresie rozpoznania obiektów morskich - SAR w zakresie poszukiwania, naprowadzania oraz koordynacji akcji ratowniczej - Procedury i przepisy bezpieczeństwa |
300 | |||||||
- |
Załącznik Nr 18
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach bojowych (ZOP)
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach bojowych (ZOP)
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | |||
Nalot na typie [godz.] | Nalot nad morzem [godz.] | Z użyciem systemów ZOP w dzień (ilość) | Z użyciem systemów ZOP w nocy (ilość) | Niszczenie, poszukiwanie (ilość) | |||
3 | Dopuszczenie do przelotów, zgodnie z VFR i IFR. | 200 | - | - | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
100 | |||||||
2 | Dopuszczenie do lotów w dzień na poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych, z kompleksowym zastosowaniem systemów ZOP. | 500 | 50 | 152 | - | 103 | - Przepisy lotnicze Procedury operacyjne - Podstawy taktyki lotnictwa morskiego - Warunki fizyczne morza - Balistyka bombardowania z lotu poziomego |
350 | |||||||
1 | Dopuszczenie do lotów na poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych w nocy z kompleksowym zastosowaniem systemów ZOP. | 750 | 150 | 304 | 155 | 106 | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Taktyka lotnictwa morskiego - Warunki fizyczne morza - Balistyka bombardowania z lotu poziomego - Podstawy taktyki sił ZOP |
450 |
3 Liczba zajść w celu wykonania ataku z użyciem środków rażenia (bombowo-torpedowych) lub z użyciem pokładowej broni lufowej w dzień.
4 Liczba poszukiwań OP z kompleksowym wykorzystaniem systemów ZOP (w tym 10-krotnie w warunkach śledzenia i określania ERC OP).
5 Liczba poszukiwań OP z kompleksowym wykorzystaniem systemów ZOP (w tym 5-krotnie w warunkach śledzenia i określania ERC OP).
6 Liczba zajść w celu wykonania ataku z użyciem środków rażenia (bombowo-torpedowych) lub poszukiwanie z użyciem pław radiohydroakustycznych, MAD w nocy.
Załącznik Nr 19
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)
Kryteria kwalifikowania nawigatorów na śmigłowcach transportowych (wielozadaniowych)
Klasa | Wyszkolenie lotnicze (uprawnienia/dopuszczenia) | Nalot ogólny [godz.] | Elementy i nalot specjalistyczny | Zakres wymaganej wiedzy specjalistycznej | ||
Nalot na typie SP [godz.] | rozpoznanie workowo-fotograficzne [liczba] | POA pozorowane [liczba] | POA realne [liczba] | |||
Nalot instruktorski [godz.] | ||||||
3 | Dopuszczenie do lotów w dzień w składzie załogi, w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR. | 300 | - | - | - | Zgodnie z § 2 pkt 2 |
50 | ||||||
- | ||||||
2 | Dopuszczenie do lotów w nocy, w składzie załogi, w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR w VMC. Dopuszczenie do lotów w dzień, w składzie załogi w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z IFR w VMC i IMC; lub Dopuszczenie do lotów w dzień, na rozpoznanie i poprawianie ognia artylerii, w składzie załogi w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR w VMC. | 500 | 20 w dzień | 20 w dzień | - | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Postawy zarządzania zasobami załogi (CRM) - Podstawy taktyki lotnictwa - OPL |
150 | ||||||
- | ||||||
1 | Dopuszczenie do lotów w dzień, na rozpoznanie i poprawianie ognia artylerii, podczas ostrego strzelania, w składzie załogi, w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR w VMC. Dopuszczenie do lotów w nocy, w składzie załogi w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z IFR w VMC; lub Dopuszczenie do lotów w nocy, na rozpoznanie i poprawianie ognia artylerii, w składzie załogi, w charakterze nawigatora pokładowego, zgodnie z VFR w VMC. | 750 | 40 w dzień 20 w nocy | 40 w dzień 20 w nocy | 5 w dzień | - Przepisy lotnicze - Procedury operacyjne - Zarządzanie zasobami załogi (CRM) - Taktyka lotnictwa - Taktyka artylerii OPL |
350 | ||||||
50 |
Załącznik Nr 20
WNIOSEK KWALIFIKACYJNY
WNIOSEK KWALIFIKACYJNY
na .........................................................................................................................................
(rodzaj i typ statku powietrznego zgodnie z § 1 pkt 4)
I.
DANE PERSONALNE
DANE PERSONALNE
(stopień, imię i nazwisko, imię ojca)
..............................................................................................................................................
(data i miejsce urodzenia)
JW (instytucja), zajmowane stanowisko ..................................................................................
Posiadana klasa ......................................................................................................................
(specjalność, typ i data nadania)
II.
DOPUSZCZENIA DO WYKONYWANIA LOTÓW (EGZAMIN PRAKTYCZNY)
DOPUSZCZENIA DO WYKONYWANIA LOTÓW (EGZAMIN PRAKTYCZNY)
Nr i treść ćwiczenia według programu szkolenia (określić program), uzyskane dopuszczenie (uprawnienie)................................................................................................
Ocena .................................... Data..............................
Nr i treść ćwiczenia według programu szkolenia (określić program), uzyskane dopuszczenie (uprawnienie)................................................................................................
Ocena .................................... Data..............................
Nr i treść ćwiczenia według programu szkolenia (określić program), uzyskane dopusznie (uprawnienie)...............................................................................................
Ocena .................................... Data..............................
2. Nalot ogólny ......... godzin, nalot na typie .......... godzin,
nalot instruktorski* ............ godzin.
3. Wymagane elementy i(lub) nalot specjalistyczny ............................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
WNIOSKODAWCA
.......................................
(data i podpis)
Stwierdzam zgodność danych przedstawionych powyżej ze stanem faktycznym oraz potwierdzam, że wyżej wymieniony nie spowodował zdarzenia lotniczego zakwalifikowanego do grupy przyczynowej jako: niezdyscyplinowanie, świadome naruszenie przez załogę przepisów lotniczych lub warunków wykonania zadania w okresie ostatnich dwóch/trzech* lat.
DOWÓDCA JW (SZEF INSTYTUCJI)
Stanowisko przełożonego
mp.
................................................................
(data i podpis)
EGZAMIN Z WIEDZY
Egzamin z wiedzy .................................................................................................................
(podać zakres wiedzy zgodnie z ILPN)
.................................................................................................... w dniach .................................
zdał/nie zdał*.
.................................................................................
/miejsce, data i podpis przewodniczącego komisji/
* - niepotrzebne skreślić
Załącznik Nr 21
WNIOSEK KWALIFIKACYJNY O NADANIE MISTRZOWSKIEJ KLASY
WNIOSEK KWALIFIKACYJNY O NADANIE MISTRZOWSKIEJ KLASY
...........................................................................................................................................
(podać rodzaj i typ statku powietrznego zgodnie z §1 pkt 4)
I.
DANE PERSONALNE
DANE PERSONALNE
(stopień, imię i nazwisko, imię ojca)
............................................................................................................................................
(data i miejsce urodzenia)
JW (instytucja), zajmowane stanowisko ...............................................................................
Data nadania pierwszej klasy na typie ...................................................................................
Data nadania uprawnienia instruktorskiego.............................................................................
Nie spowodował zdarzenia lotniczego, zakwalifikowanego do grupy przyczynowej jako: niezdyscyplinowanie, świadome naruszenie przez załogę przepisów lotniczych lub warunków wykonania zadania, w okresie ostatnich pięciu lat.
OŚWIADCZAM, ŻE KANDYDAT SPEŁNIA WYMAGANIA FORMALNE
DOWÓDCA JW (SZEF INSTYTUCJI)
Stanowisko przełożonego
mp.
.................................................
(data i podpis)
Mistrzowską klasę przyznano/nie przyznano* dn. .........................r.
Nie przyznano z powodu:..................................................................................*
..............................................................................
/miejsce, data i podpis przewodniczącego komisji/
* - niepotrzebne skreślić