Wprowadzenie do stosowania "Regulaminu planowania i udzielania zamówień publicznych w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGPSP.2007.1.19

Akt utracił moc
Wersja od: 6 marca 2007 r.

Decyzja Nr 13
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 6 marca 2007 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania "Regulaminu planowania i udzielania zamówień publicznych w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej"

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163 z późn. zm1)) oraz w związku z art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.2)) postanawia się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się do stosowania "Regulamin planowania i udzielania zamówień publicznych w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej", stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832.

ZAŁĄCZNIK 

Regulamin planowania i udzielania zamówień publicznych w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

§  1.
"Regulamin planowania i udzielania zamówień publicznych w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej", zwany dalej "Regulaminem", określa szczegółowe zasady planowania i udzielania zamówień publicznych oraz zasady powoływania i pracy komisji przetargowej, zwanej dalej "komisją".
§  2.
Wydział Zamówień Publicznych Biura Finansów Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zwany dalej "WZP", zapewnia obsługę z zakresu zamówień publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", oraz w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a także na podstawie niniejszego Regulaminu.
§  3.
WZP, w związku z art. 15 i 16 ustawy, zapewnia obsługę z zakresu zamówień publicznych jednostkom organizacyjnym PSP po zawarciu stosownych porozumień / pełnomocnictw.
§  4.
WZP zapewnia obsługę z zakresu zamówień publicznych jednostkom organizacyjnym podległym MSWiA (zamówienia wspólne) - na podstawie odrębnych zasad.
§  5.
Zamówieniami publicznymi w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej "KG PSP", objęte są procedury związane z wydatkowaniem środków publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej.
§  6.
Kierownicy komórek organizacyjnych, podejmując decyzje dotyczące wydatków w oparciu o plan rzeczowo-finansowy, odpowiadają za przestrzeganie zakazu dzielenia zamówienia na części lub zaniżania jego wartości w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy.
§  7.
Udzielanie zamówień publicznych w KG PSP, do których mają zastosowanie przepisy ustawy, odbywa się na podstawie planu zamówień publicznych na dany rok budżetowy. Zasady planowania określa załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§  8.
Komisja, o której mowa w § 1, działa na podstawie przepisów ustawy oraz zgodnie z "Regulaminem komisji przetargowej" stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§  9.
Zadania związane z udzielaniem zamówień publicznych, do których na podstawie art. 4 ustawy nie stosuje się przepisów tej ustawy, realizują poszczególne komórki organizacyjne KG PSP, zwane dalej "komórkami organizacyjnymi".

Rozdział  2.

Uruchamianie procedur o udzielenie zamówienia publicznego

§  10.
Wszczęcie procedury przez WZP o udzielenie zamówienia publicznego następuje na wniosek komórki organizacyjnej właściwej dla przedmiotu zamówienia.

Przez komórkę organizacyjną właściwą dla przedmiotu zamówienia należy rozumieć komórkę, w której podejmowana jest decyzja o dokonaniu zakupu i umieszczono go w jej planie rzeczowo-finansowym.

§  11.
1.
Wszczęcie procedury w ramach funduszy strukturalnych następuje na wniosek komórki organizacyjnej właściwej dla przedmiotu zamówienia, po zawarciu umowy o dofinansowanie oraz zabezpieczeniu środków finansowych na udział własny.
2.
Do procedur, o których mowa w § 10 i § 11, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu oraz przepisy dla konkretnego programu.
§  12.
1.
W celu zapewnienia przeprowadzenia postępowania w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego w danym roku budżetowym, przy zachowaniu terminów określonych w ustawie, zaleca się, aby wnioski, o których mowa w § 10, składane były z miesięcznym wyprzedzeniem.
2.
W celu zapewnienia płynnej realizacji planów rzeczowo-finansowych w sposób gwarantujący pełne wykonywanie zadań termin realizacji dostaw, usług, robót budowlanych w zawieranych umowach nie powinien przekraczać 30 października danego roku budżetowego.
§  13.
1.
Wniosek, o którym mowa w § 10 i § 11 powinien zawierać:
1)
opis przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 29 - 31 ustawy, ze szczególnym uwzględnieniem Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy wraz z opisem rozwiązań równoważnych;
2)
9-cyfrowe oznaczenie kodowe określone we "Wspólnym Słowniku Zamówień" (CPV), dostępnym na stronie www.uzp.gov.pl;
3)
ewentualne przesłanki zastosowania trybu innego niż tryb przetargu nieograniczonego lub ograniczonego;
4)
wartość szacunkową przedmiotu zamówienia (netto) ustaloną w sposób określonyw art. 32 - 35 ustawy. W przypadku dostaw lub usług powtarzających się okresowo, w których podstawą ustalenia wartości zamówienia jest łączna wartość zamówień tego samego rodzaju, pod pojęciem "rodzaj" należy rozumieć to samo przeznaczenie, zastosowanie przedmiotu zamówienia, a w przypadku usług - ten sam charakter świadczeń;
5)
kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia w ramach planu rzeczowo-finansowego;
6)
imię i nazwisko osoby dokonującej obliczenia wartości zamówienia;
7)
informację na temat podstawy obliczenia wartości zamówienia;
8)
datę obliczenia wartości zamówienia;
9)
pozycję z planu, o którym mowa w § 8 Regulaminu;
10)
planowany termin realizacji zamówienia;
11)
proponowane kryteria oceny ofert oraz ich wagę w %;
12)
minimalne wymagania, jakie musi spełniać przedmiot zamówienia, np. gwarancja, rękojmia, serwis, przeszkolenie z zakresu obsługi przedmiotu zamówienia itp.;
13)
wysokość należytego zabezpieczenia umowy w przypadku gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza dla:
a)
robót budowlanych 137.000 EURO,
b)
dostaw i usług 10.000.000 EURO,
c)
umowa ma zostać zawarta na okres dłuższy niż 4 lata.
2.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
notatkę służbową uzasadniającą celowość udzielenia zamówienia publicznego - w przypadku dostaw lub usług;
2)
notatkę z uzgodnień, z Biurem Kwatermistrzowskim KG PSP określającym klasyfikację budżetową dotyczącą zakresu prac będących przedmiotem zamówienia - w przypadku robót budowlanych;
3)
zaakceptowany program inwestycji budowlanej zawierający elementy, o których mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. z 2006 r. Nr 120, poz. 831).
§  14.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, zwany dalej "Komendantem", lub działający w jego imieniu Zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, zwany dalej "Zastępcą", może udzielić zamówienia publicznego w trybie innym niż przetarg nieograniczony lub ograniczony wyłącznie w okolicznościach określonych w ustawie.

Rozdział  3.

Powoływanie i tryb pracy komisji przetargowych

§  15.
W postępowaniach o wartości powyżej 60.000 EURO w celu udzielenia zamówienia publicznego Komendant lub jego Zastępca powołuje komisję, której skład osobowy i tryb działania określa "Regulamin komisji przetargowej".
§  16.
Decyzję o powołaniu komisji każdorazowo podejmuje Komendant lub jego Zastępca zatwierdzając wniosek Dyrektora Biura Finansów KG PSP, zwanego dalej "BF", lub jego Zastępcy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
§  17.
W postępowaniach o wartości nieprzekraczającej 60.000 EURO w celu udzielenia zamówienia publicznego Komendant lub jego Zastępca może powołać komisję.
§  18.
Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w których nie powołano komisji, prowadzi WZP. W takim przypadku mają zastosowanie odpowiednie przepisy rozdziału 4 "Regulaminu komisji przetargowej".

Rozdział  4.

Postanowienia szczegółowe

§  19.
W trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego WZP przygotowuje m.in. dokumenty, do zatwierdzenia przez Komendanta lub Zastępcę:
1)
propozycję wyboru trybu udzielenia zamówienia wraz z uzasadnieniem, innego niż tryb przetargu nieograniczonego lub ograniczonego na podstawie przesłanek, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 3;
2)
projekt Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, zwaną dalej "SIWZ", wraz z projektem umowy i załącznikami sporządzonymi na podstawie danych przekazanych przez komórkę organizacyjną właściwą dla przedmiotu zamówienia;
3)
ogłoszenia, o których mowa w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz. U. Nr 87, poz. 604);
4)
ogłoszenia umieszczane w siedzibie zamawiającego, na stronie internetowej, w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim lub w inny sposób.
§  20.
BF może, na każdym etapie przygotowania postępowania, SIWZ lub trwania procedury, zwrócić się do kierownika komórki organizacyjnej właściwej dla przedmiotu zamówienia o dodatkowe wyjaśnienia niezbędne do prawidłowego przygotowania SIWZ oraz o wyjaśnienie wątpliwości wykonawców dotyczące przedmiotu zamówienia. Wyjaśnienia winny mieć formę pisemną.
§  21.
Projekt umowy, stanowiący załącznik do SIWZ, zostaje przekazany do radcy prawnego i Głównego Księgowego lub Zastępcy Głównego Księgowego, w celu wniesienia uwag i/lub zaakceptowania jego treści.
§  22.
1.
BF przekazuje projekt SIWZ parafowany przez naczelnika WZP lub osobę go zastępującą wraz z kompletem załączników do komórki organizacyjnej właściwej dla przedmiotu zamówienia, w celu wniesienia uwag i/lub zaakceptowania treści w niej zawartej.
2.
W komórce, o której mowa w ust. 1, komplet dokumentacji sprawdzany jest pod kątem zapewnienia zapisów gwarantujących prawidłową realizację zadania.
3.
Uwagi mogą być wnoszone w formie parafowanych zmian w zapisach lub w formie odrębnego pisma.
4.
Na dowód zaakceptowania treści zapisów SIWZ i załączników kierownik komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, parafuje każdą stronę.
§  23.
Propozycję ostatecznej wersji odpowiedzi stanowiącej wyjaśnienia do SIWZ lub modyfikację jej treści podpisuje Komendant lub Zastępca po zaparafowaniu przez Głównego Specjalistę - Naczelnika WZP lub osobę go zastępującą:
1)
Dyrektora BF lub jego Zastępcę w zakresie przepisów ustawy;
2)
kierownika komórki organizacyjnej właściwej dla przedmiotu zamówienia - w zakresie przedmiotu zamówienia.
§  24.
WZP może również, na każdym etapie przygotowania postępowania, zwrócić się do radcy prawnego o opinię prawną w sprawie.
§  25.
W przypadku wniesienia do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych odwołania od rozstrzygnięcia protestu pełnomocnictwo do reprezentowania zamawiającego przed Zespołem Arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych lub Sądem Okręgowym w Warszawie udzielane jest każdorazowo przez Komendanta lub Zastępcę:
1)
radcy prawnemu KG PSP;
2)
Głównemu Specjaliście - Naczelnikowi WZP lub osobie go zastępującej;
3)
pracownikom KG PSP - jeżeli zaistnieje taka potrzeba (okoliczność);
4)
biegłym - jeżeli byli powołani i zaistnieje taka potrzeba (okoliczność).
§  26.
Osobą upoważnioną do kontaktowania się z Urzędem Zamówień Publicznych jest Dyrektor BF lub Zastępca oraz Główny Specjalista - Naczelnik WZP lub osoba go zastępująca.
§  27.
Po wyborze oferty najkorzystniejszej WZP przygotowuje umowę zawieraną pomiędzy zamawiającym i wykonawcą. Umowę parafuje radca prawny KG PSP oraz Główny Księgowy lub Zastępca Głównego Księgowego.
§  28.
Przed zawarciem umowy WZP, na wniosek wykonawcy, wydaje dyspozycję zatwierdzoną przez Komendanta lub Zastępcę, w sprawie zwrotu wadium, gdy:
1)
wykonawca wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert;
2)
wykonawca został wykluczony z postępowania:
3)
oferta wykonawcy została odrzucona.
§  29.
1.
WZP przygotowuje dyspozycję zatwierdzoną przez Komendanta lub Zastępcę, w sprawie zwrotu wadium wykonawcom, w przypadku gdy:
1)
upłynął termin związania ofertą;
2)
postępowanie zostało unieważnione, a protesty zostały ostatecznie rozstrzygnięte lub upłynął termin do ich wnoszenia;
3)
zawarto umowę i wniesiono zabezpieczenie należytego wykonania umowy.
2.
Wzory dyspozycji, o których mowa w ust. 1 oraz w § 28, stanowią załączniki nr 4 i 4a. Dyspozycję według załącznika 4 przygotowuje się w przypadku wadium wniesionego w pieniądzu, natomiast 4a w przypadku wadium wniesionego w poręczeniach lub gwarancjach, zgodnie z ustawą.
§  30.
Na wniosek WZP wadium zostanie zatrzymane w przypadkach określonych ustawą, a w szczególności tego wykonawcy, którego oferta została wybrana, a który:
1)
odmówił podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie;
2)
nie wniósł zabezpieczenia należytego wykonania umowy na zasadach określonych w SIWZ, a także
3)
gdy zawarcie umowy stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.
§  31.
Oryginały dokumentów stanowiące formę zabezpieczenia należytego wykonania umowy po zatwierdzeniu przez Komendanta zostają przekazane za pokwitowaniem do Wydziału Księgowości i Sprawozdawczości BF, niezwłocznie po podpisaniu umowy.
§  32.
Kierownik komórki organizacyjnej właściwej dla przedmiotu zamówienia, zgodnie z ustaleniami umowy, składa odpowiednio według wzoru określonego w załączniku nr 4 lub 4a dyspozycję, zatwierdzoną przez Komendanta lub Zastępcę, w sprawie zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
§  33.
W przypadkach nieobjętych niniejszym Regulaminem wszelkie dokumenty/pisma sporządzone przez WZP i kierowane do wykonawców i/lub komórek organizacyjnych, nie-mające charakteru decyzyjnego, podpisuje Dyrektor BF lub jego Zastępca po uprzednim zaparafowaniu przez Głównego Specjalistę - Naczelnika WZP lub osobę go zastępującą.
§  34.
Wszelkie dokumenty lub wnioski sporządzone przez komisję i kierowane do wykonawców i/lub komórek organizacyjnych, niemające charakteru decyzyjnego, podpisuje Dyrektor BF lub jego Zastępca po uprzednim zaparafowaniu przez przewodniczącego komisji lub, podczas jego nieobecności, przez wyznaczonego przez niego członka komisji.
§  35.
Jeżeli Komendant lub jego Zastępca zatwierdził protokół wewnętrzny, WZP przedstawia Dyrektorowi BF lub jego Zastępcy do podpisania, pisemne zawiadomienia do wykonawców o wyniku postępowania.
§  36.
W przypadkach przewidzianych ustawą WZP występuje do Gabinetu Komendanta o umieszczanie na stronie internetowej KG PSP wszelkich dokumentów, pism oraz SIWZ.
§  37.
Jeżeli Komendant lub Zastępca podjął decyzję o unieważnieniu postępowania, WZP przedstawia Dyrektorowi BF lub Zastępcy do podpisania pisemne zawiadomienia do wykonawców o unieważnieniu postępowania.

Rozdział  5.

Przepisy końcowe

§  38.
Traci moc "Regulamin udzielania zamówień publicznych w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej" zatwierdzony przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w dniu 19 czerwca 2006 r.

Załącznik  Nr 1

Zasady planowania zamówień publicznych

§  1.
1.
W terminie do 15 października - komórki organizacyjne KG PSP na podstawie projektów planów rzeczowo-finansowych przedstawiają propozycje planowanych procedur zamówień publicznych określonych na następny rok budżetowy, w trybach przewidzianych w ustawie.
2.
Kierownik komórki organizacyjnej KG PSP odpowiada za udokumentowanie celowości przedstawionych w propozycji zakupów.
§  2.
BF w terminie do dnia 30 października przekazuje do Departamentu Logistyki i Infrastruktury Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej "MSWiA", opracowany na podstawie propozycji, o których mowa w § 1, "Plan zamówień publicznych" oraz umieszcza na stronie internetowej KG PSP.
§  3.
BF w terminie 21 dni od wejścia w życie ustawy budżetowej na dany rok przekazuje do Departamentu Logistyki i Infrastruktury MSWiA oraz umieszcza na stronie internetowej KG PSP zweryfikowany przez komórki organizacyjne plan zamówień publicznych, uwzględniający limity finansowe określone w tej ustawie.
§  4.
W przypadku konieczności dokonania korekty planowanych w KG PSP zamówień BF przekazuje korektę planu zamówień publicznych do Departamentu Logistyki i Infrastruktury MSWiA oraz dokonuje korekty na stronie internetowej KG PSP.
§  5.
Korekty planu, o którym mowa powyżej, dokonać należy najpóźniej na 7 dni przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia.
§  6.
Dokumenty, o których mowa powyżej, należy przekazywać w formie pisemnej na drukach stanowiących załączniki 1-2 do Decyzji Nr 182 MSWiA z dnia 27 września 2006 r., zwanej dalej "Decyzją", oraz w formie elektronicznej.
§  7.
BF zamieszcza na stronach portalu internetowego zamówień publicznych MSWiA informacje o zamówieniach publicznych, których wartość przekracza 6 tys. euro zgodnie ze standardem wynikającym z formatu portalu.
§  8.
BF wypełnia "Księgę zamówień publicznych" na druku stanowiącym załącznik nr 4 do Decyzji, na poniższych zasadach:
1)
kolumny 1-32 wypełnia Wydział Zamówień Publicznych w dniu zawarcia umowy lub uprawomocnienia się decyzji o unieważnieniu postępowania,
2)
kolumny 33-37 wypełnia Wydział Finansowo-Księgowy niezwłocznie po wystąpieniu zdarzenia.
§  9.
Dyrektor BF wyznacza spośród podległych mu pracowników osoby odpowiedzialne za właściwą realizację zadań określonych w § 7 i § 8 uprawnione do posługiwania się hasłem dostępu do portalu MSWiA.
§  10.
Kierownicy komórek organizacyjnych wnioskujących o uruchomienie postępowania w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego sprawdzają poprawność informacji umieszczonych w "Księdze zamówień publicznych", w swoim zakresie, niezwłocznie po zawarciu umowy lub unieważnieniu postępowania.

W tym celu wyznaczą osobę/osoby odpowiedzialne za realizację zadań określonych powyżej poprzez monitoring właściwej strony www MSWiA.

§  11.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości niezwłocznie informują BF.

Załącznik  Nr 2

Regulamin komisji przetargowej

Rozdział  1.

Postanowienia ogólne

§  1.
Niniejszy Regulamin określa tryb działania komisji przetargowej, zwanej dalej "komisją", powoływaną przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej "Komendantem", do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, badania i oceny ofert, prowadzenia negocjacji w trybach, w których zamawiający negocjuje warunki umowy z wybranym przez siebie wykonawcą/wykonawcami oraz dialogu konkurencyjnego, o którym mowa w art. 60a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163 ze zm.), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
W zakresie nieuregulowanym niniejszym regulaminem mają odpowiednie zastosowanie przepisy powołanej ustawy oraz przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Rozdział  2.

Tryb pracy komisji

1. Zadania i skład komisji
§  3.
Komisja jest zespołem pomocniczym Komendanta i w szczególności przedstawia Komendantowi lub jego Zastępcy propozycje:
1)
wykluczenia wykonawcy;
2)
odrzucenia oferty;
3)
wyboru oferty najkorzystniejszej;
4)
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.
§  4.
1.
Komisja rozpoczyna pracę z dniem jej powołania.
2.
Realizacja zadań w ramach prac komisji przez jej członków jest nadrzędną w stosunku do zadań wynikających z zajmowanych stanowisk służbowych.
§  5.
Komisja kończy pracę z dniem zatwierdzenia wyboru oferty najkorzystniejszej lub z chwilą unieważnienia postępowania, a w przypadku skorzystania przez wykonawcę ze środków ochrony prawnej - z chwilą ostatecznego rozstrzygnięcia protestu, tj.:
1)
jeżeli nie przysługuje odwołanie - wraz z rozstrzygnięciem protestu lub z upływem terminu na jego rozstrzygnięcie,
2)
jeżeli nie wniesiono odwołania - z upływem terminu do wniesienia odwołania,
3)
w przypadku wniesienia odwołania:
a)
z dniem doręczenia postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze albo wyroku zespołu arbitrów albo
b)
z dniem wydania wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie przez sąd okręgowy, o którym mowa w art. 195 ust. 1 ustawy, albo z upływem terminu do wniesienia skargi, o którym mowa w art. 195 ust. 2 ustawy, jeżeli wartość zamówienia dla robót budowlanych przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20.000.000 euro, a dla dostaw lub usług - 10.000.000 euro.
§  6.
1.
Komisja dokonuje wyboru oferty najkorzystniejszej w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od daty otwarcia ofert.
2.
Termin, o którym mowa w ust. 1, może ulec wydłużeniu tylko w uzasadnionych przypadkach, w szczególności:
1)
skorzystania przez wykonawców z środków ochrony prawnej,
2)
konieczności powołania biegłych lub konieczności zasięgnięcia opinii, o której mowa w § 16,
3)
żądania, jeżeli jest to niezbędne, wyjaśnień od wykonawców dotyczących treści złożonych ofert,
4)
innych okolicznościach niezależnych od komisji.
§  7.
Komisja ma charakter doraźny.
§  8.
W skład komisji wchodzą przewodniczący wyznaczany każdorazowo spośród pracowników WZP oraz członkowie wyznaczani każdorazowo spośród pracowników KG PSP lub innych jednostek organizacyjnych PSP.
§  9.
Skład liczebny komisji ustalany jest każdorazowo zgodnie z zasadą, iż oceny indywidualnej ofert dokonują co najmniej trzy osoby wchodzące w jej skład.
§  10.
W przypadku zaistnienia szczególnych okoliczności skład osobowy komisji może ulegać zmianie.

2. Organizacja komisji

§  11.
Pracę komisji organizuje oraz kieruje nią przewodniczący, który ma w tym zakresie prawo wydawania poleceń członkom komisji.
§  12.
W razie nieobecności przewodniczącego zastępuje go członek komisji wskazany przez przewodniczącego.
§  13.
Członkowie komisji wykonują zlecone im prace na posiedzeniach kolegialnych lub indywidualnie.
§  14.
Komisja podejmuje decyzje w drodze uzgodnienia (konsensusu), głosowania lub na podstawie indywidualnych ocen członków komisji.
§  15.
Jeżeli w trakcie głosowania decyzja nie może być podjęta ze względu na równą liczbę głosów przeciwnych, rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  16.
Na każdym etapie pracy komisji komisja może zasięgać opinii:
1)
radcy prawnego;
2)
komórki organizacyjnej właściwej dla przedmiotu zamówienia;
3)
innych osób, jeżeli będzie to niezbędne dla prawidłowego dokonania czynności związanych z wyborem oferty.

3. Biegli

§  17.
Jeśli dokonanie oceny ofert lub innych czynności w postępowaniu wymaga wiedzy specjalistycznej, Komendant lub Zastępca z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek komisji może powołać biegłego/biegłych. Wniosek powinien zawierać przedmiot opinii (zestaw pytań do biegłego).
§  18.
Przepisy dotyczące praw i obowiązków członków komisji, o których mowa w rozdziale 3, stosuje się odpowiednio do biegłych.
§  19.
Biegły przedstawia opinię na piśmie, a na żądanie komisji bierze udział w jej pracach z głosem doradczym i udziela dodatkowych wyjaśnień.

4. Notatka z prac komisji

§  20.
Z dokonanych w trakcie postępowania czynności wymagających udokumentowania sporządza się każdorazowo notatkę służbową.
§  21.
Notatkę podpisują wszyscy członkowie komisji. Członkowie komisji, którzy nie brali udziału w posiedzeniu kolegialnym z przyczyn od nich niezależnych, potwierdzają swoim podpisem przyjęcie do wiadomości treści postanowień podjętych przez komisję.

5. Protokół z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

§  22.
Podczas prowadzenia postępowania o zamówienie publiczne sporządza się pisemny protokół, zawierający co najmniej:
1)
opis przedmiotu zamówienia;
2)
informacje o trybie udzielenia zamówienia;
3)
informacje o wykonawcach;
4)
cenę i inne istotne elementy ofert;
5)
wskazanie wybranej oferty/ofert.
§  23.
Brak podpisu któregokolwiek z członków komisji powinien zostać wyjaśniony w załączonej do protokółu notatce podpisanej przez przewodniczącego.
§  24.
Jeżeli powodem braku podpisu są zastrzeżenia członka komisji co do prawidłowości postępowania, do protokółu załącza się również pisemne zastrzeżenia członka komisji.
§  25.
Przewodniczący przedkłada Komendantowi lub Zastępcy do zatwierdzenia protokół z postępowania o zamówienie publiczne, przedstawiając najkorzystniejszą ofertę lub propozycję unieważnienia postępowania.

Rozdział  3.

Prawa i obowiązki członków komisji

1. Obowiązki członków komisji
§  26.
Członkowie komisji rzetelnie i obiektywnie wykonują powierzone im czynności, kierując się wyłącznie przepisami prawa, wiedzą i doświadczeniem.
§  27.
Do obowiązków członków komisji należy w szczególności:
1)
czynny udział w pracach komisji;
2)
wykonywanie poleceń przewodniczącego dotyczących prac komisji;
3)
niezwłoczne informowanie przewodniczącego o okolicznościach uniemożliwiających wykonywanie obowiązków członka komisji.
§  28.
Jeżeli w związku z pracą komisji członek komisji otrzymuje polecenie, które w jego przekonaniu jest niezgodne z prawem, godzi w interes zamawiającego lub interes publiczny albo wykazuje duże prawdopodobieństwo zaistnienia błędu lub pomyłki, obowiązany jest przedstawić, w formie pisemnej, swoje zastrzeżenia przewodniczącemu. Członek komisji powinien również przedstawić przewodniczącemu swoje zastrzeżenia, jeżeli projekt dokumentu lub decyzji, będący przedmiotem prac komisji, w jego przekonaniu jest niezgodny z prawem, godzi w interes zamawiającego lub interes publiczny albo zawiera błędy lub pomyłki.
§  29.
W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń, o których mowa w § 28, przez przewodniczącego komisji członek komisji przedstawia je bezpośrednio Komendantowi lub Zastępcy.
§  30.
Członek komisji nie może wykonywać poleceń ani czynności, których wykonanie stanowiłoby naruszenie obowiązujących przepisów prawa lub groziłoby niepowetowaną stratą, nawet jeżeli otrzymał takie polecenie na piśmie.

2. Prawa członków komisji

§  31.
Członkowie komisji oraz osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego mają prawo wglądu do wszystkich dokumentów związanych z pracą komisji, w tym ofert, załączników, wyjaśnień złożonych przez wykonawców, opinii biegłych.
§  32.
Członkowie komisji mają prawo zgłoszenia przewodniczącemu komisji, Komendantowi lub Zastępcy, w każdym czasie, pisemnych zastrzeżeń dotyczących pracy komisji.

3. Indywidualna odpowiedzialność członków komisji

§  33.
Za naruszenie przepisów ustawy lub przepisów zawartych w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie członkowie komisji ponoszą indywidualną odpowiedzialność przewidzianą w ustawie lub w przepisach innych ustaw.

4. Oświadczenia o bezstronności

§  34.
Członkowie komisji oraz osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego składają, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemne oświadczenia o zaistnieniu lub braku istnienia okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy.
§  35.
Oświadczenia od członków komisji odbiera przewodniczący komisji.
§  36.
Oświadczenia od przewodniczącego komisji i innych osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego odbiera Komendant lub jego Zastępca.

5. Odwołanie członka komisji i/lub osób wykonujących czynności w postępowaniu

§  37.
W przypadku złożenia przez członka komisji lub osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oświadczenia o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, lub niezłożenia takiego oświadczenia w terminie albo złożenia oświadczenia niezgodnego z prawdą przewodniczący komisji niezwłocznie wyłącza takie osoby z dalszego udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i występuje do Komendanta lub Zastępcy z wnioskiem o jego odwołanie.
§  38.
Przewodniczący komisji składa wniosek do Komendanta lub Zastępcy o odwołanie członka komisji lub osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w razie:
1)
konieczności wyłączenia członka komisji lub osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego z jej prac,
2)
zaistnienia innych przeszkód uniemożliwiających udział w pracach komisji.
§  39.
Czynności podjęte przez osobę wyłączoną z postępowania podlegają powtórzeniu, z wyjątkiem otwarcia ofert oraz innych czynności faktycznych niemających wpływu na wynik postępowania.

6. Czynności przewodniczącego komisji

§  40.
Pracami komisji kieruje przewodniczący.
§  41.
Do zadań przewodniczącego należy w szczególności:
1)
koordynowanie i prowadzenie posiedzeń komisji;
2)
podział prac podejmowanych w trybie roboczym, między członków komisji;
3)
przedkładanie Komendantowi lub Zastępcy projektów dokumentów przygotowanych przez komisję;
4)
nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
5)
informowanie Komendanta lub Zastępcy o problemach związanych z pracami komisji w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
6)
nadzór nad przechowywaniem wszelkich dokumentów związanych z postępowaniem o zamówienia publiczne, w trakcie jego trwania.

Rozdział  4.

Czynności komisji przetargowej

1. Czynności organizacyjno-techniczne
§  42.
Komisja wykonuje następujące czynności o charakterze organizacyjno-technicznym:
1)
dokumentuje czynności podejmowane przez komisję;
2)
opracowuje projekty dokumentów, w zakresie zleconym przez przewodniczącego;
3)
sprawuje pieczę nad wszelkimi dokumentami związanymi z postępowaniem w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

2. Otwarcie ofert

§  43.
Otwarcie ofert następuje w terminie i miejscu, o którym poinformowano wykonawców.
§  44.
Otwarcia ofert dokonuje komisja w składzie co najmniej dwuosobowym.
§  45.
Przed otwarciem ofert komisja informuje obecnych wykonawców o kwocie brutto, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
§  46.
Przed otwarciem każdej z ofert komisja sprawdza i okazuje obecnym na posiedzeniu stan zabezpieczenia ofert.
§  47.
Oferty złożone po terminie ich składania, wyznaczonym w SIWZ, nie zostaną otwarte i odczytane. Oferty te zostaną zwrócone wykonawcy niezwłocznie po upływie terminu przewidzianego na wniesienie protestu, na adres wskazany na kopercie.
§  48.
Podczas otwarcia członek komisji odczytuje nazwę (firmę), adres (siedzibę) wykonawcy, a także informacje dotyczące ceny oferty, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofercie.

3. Ocena i badanie ofert

§  49.
Po otwarciu ofert komisja:
1)
bada, czy wykonawca nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego;
2)
wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu lub którzy złożyli dokumenty zawierające błędy, do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że mimo ich uzupełnienia konieczne byłoby unieważnienie postępowania;
3)
wnioskuje do Komendanta lub jego Zastępcy o wykluczenie wykonawcy w przypadkach określonych ustawą;
4)
bada oferty złożone przez wykonawców niewykluczonych z postępowania oraz stwierdza, czy:
a)
oferty są ważne,
b)
oferty nie są sprzeczne z ustawą lub SIWZ,
c)
złożenie oferty nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji,
d)
oferta nie zawiera omyłki rachunkowej w obliczeniu ceny, których nie można poprawić w sposób wskazany w ustawie, lub błędu w obliczeniu ceny;
5)
w toku dokonywania oceny ofert żąda, jeśli to niezbędne, udzielenia przez wykonawcę/wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert;
6)
poprawia w tekście oferty oczywiste omyłki pisarskie oraz omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny - o poprawieniu oczywistej omyłki przewodniczący informuje wykonawców;
7)
wnioskuje do Komendanta lub Zastępcy o odrzucenie oferty w przypadkach przewidzianych ustawą;
8)
ocenia oferty niepodlegające odrzuceniu;
9)
w przypadku gdy cena oferty najkorzystniejszej przekracza kwotę, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, informuje o powyższym, za pośrednictwem BF, Komendanta lub jego Zastępcę albo komórkę organizacyjną właściwą dla przedmiotu zamówienia z wnioskiem o rozważenie możliwości zapewnienia dodatkowych środków umożliwiających zawarcie umowy;
10)
przygotowuje propozycję wyboru najkorzystniejszej oferty bądź wnioskuje o unieważnienie postępowania.

4. Wybór oferty najkorzystniejszej

§  50.
Komisja proponuje wybór najkorzystniejszej oferty, spośród ofert spełniających wymogi SIWZ oraz przepisów ustawy, na podstawie indywidualnej oceny ofert dokonanej przez członków komisji, po szczegółowym zapoznaniu się z ofertami oraz opiniami biegłych (jeżeli byli powołani).
§  51.
Indywidualna ocena ofert odbywa się wyłącznie na podstawie kryteriów oceny ofert, określonych w SIWZ.
§  52.
Każdy z członków komisji sporządza pisemne uzasadnienie indywidualnej oceny.
§  53.
Po dokonaniu indywidualnej oceny komisja sporządza zbiorcze zestawienie oceny ofert.
§  54.
W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy, komisja składa wniosek do Komendanta lub Zastępcy o unieważnienie postępowania. Protokół winien zawierać wskazanie podstawy prawnej oraz omówienie okoliczności, które spowodowały konieczność unieważnienia postępowania.
§  55.
Podpisany przez członków komisji protokół stanowi propozycję wyboru oferty najkorzystniejszej.

5. Postępowanie w przypadku wniesienia protestu

§  56.
Informacja o wniesieniu protestu zostaje wysłana wszystkim uczestnikom postępowania - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Informację podpisuje Dyrektor BF lub Zastępca.
§  57.
Projekt rozstrzygnięcia protestu przygotowuje komisja i/lub Główny Specjalista - Naczelnik WZP lub osoba go zastępująca.
§  58.
Wszystkie osoby występujące w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, a także kierownicy komórek organizacyjnych właściwych dla przedmiotu zamówienia, zobowiązane są udzielić pisemnych wyjaśnień niezbędnych dla opracowania stanowiska komisji w sprawie rozstrzygnięcia protestu.
§  59.
Projekt rozstrzygnięcia parafuje:
1)
w zakresie przepisów ustawy:
a)
komisja i/lub Główny Specjalista - Naczelnik WZP lub osoba go zastępująca,
b)
Dyrektor BF lub jego Zastępca,
c)
radca prawny KG PSP;
2)
w zakresie przedmiotu zamówienia - kierownik komórki organizacyjnej właściwej dla przedmiotu zamówienia.
§  60.
Projekt rozstrzygnięcia protestu ostatecznie rozpatruje i podpisuje Komendant lub Zastępca.
§  61.
W przypadku wniesienia protestu przed powołaniem komisji lub w przypadku niepowołania komisji wszelkich czynności związanych z rozstrzygnięciem protestu dokonuje WZP. W takim przypadku przepisy § 56 stosuje się odpowiednio.

6. Unieważnienie czynności

§  62.
Komendant lub Zastępca stwierdza nieważność czynności podjętej z naruszeniem prawa.
§  63.
Na polecenie Komendanta lub Zastępcy komisja powtarza unieważnioną czynność, podjętą z naruszeniem prawa.

Załącznik  Nr 3

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

WNIOSEK Nr ......

w sprawie powołania komisji przetargowej

grafika