Wprowadzenie do stosowania Raportu Uznania Wiedzy.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2012.86

Akt utracił moc
Wersja od: 11 września 2012 r.

DECYZJA Nr 18
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 września 2012 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania Raportu Uznania Wiedzy

Na podstawie art. 21 ust. 2 i ust. 2a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933 i 951) w zw. z pkt 66.B.400 załącznika III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanemu w takie zadania (Dz. Urz. UE L 315 z 28.11.2003, str. 1, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się do stosowania Raport Uznania Wiedzy, wydanie trzecie, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Raport Uznania Wiedzy, o którym mowa w § 1, jest dokumentem pomocniczym w zakresie licencjonowania personelu obsługi technicznej statków powietrznych, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanemu w takie zadania.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

RAPORT UZNANIA WIEDZY1)

Wydanie trzecie

Warszawa, wrzesień 2012

INFORMACJE OGÓLNE ORAZ WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE FORMY I TREŚCI RAPORTU

1. Raport Uznania Wiedzy, wydanie trzecie zgodnie z punktami wymagań: 66.A.25 lit. b, 66.B.400, 66.B.405 załącznika III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 315 z 28.11.2003, str. 1, z późn. zm.) jest dokumentem niezbędnym na etapie uznawania wiedzy nabytej w szkole lub uczelni przez kandydatów ubiegających się o licencję Part-66, zamiast przeprowadzania egzaminów z wiedzy teoretycznej techniczno-lotniczej tych kandydatów.

2. Raport Uznania Wiedzy został opracowany na podstawie analizy zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podstaw programowych nauczania w szkołach średnich oraz programów nauczania udostępnionych przez uczelnie wyższe. Raport został opracowany w formie tabeli, w której porównano zakresy i poziomy wiedzy teoretycznej techniczno-lotniczej przekazywanej w szkołach i uczelniach technicznych z zakresami i poziomami wiedzy wymaganej przez Part-66 dla poszczególnych kategorii tej licencji.

3. W Raporcie Uznania Wiedzy ujęto indywidualnie szkoły średnie techniczne lotnicze oraz uczelnie wyższe techniczne lotnicze oraz grupowo inne szkoły średnie oraz wyższe techniczne w zależności od profilu kształcenia.

4. Raport Uznania Wiedzy ma na celu zminimalizowanie obszaru uznaniowości w procesie licencjonowania personelu technicznego. W oparciu o ten Raport, Inspektorzy Inspektoratu Licencjonowania Personelu Technicznego Urzędu Lotnictwa Cywilnego mogą w sposób jednolity przejrzysty dokonywać uznania wiedzy w większości przypadków wniosków o wydanie licencji.

5. Dla oznaczenia poziomu wiedzy (wymaganego i osiąganego w szkole) użyto w Raporcie Uznania Wiedzy skalę trójstopniową, uwzględniającą poziomy wiedzy, które są zdefiniowane w dodatku I do załącznika III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 Part-66.

6. W odniesieniu do poszczególnych kategorii licencji, kolorem zielonym oznaczono w Raporcie te przypadki, w których dany moduł realizowany jest w konkretnej szkole na poziomie równym lub wyższym niż poziom wymagany przez Part-66. Kolorem czerwonym zaznaczono natomiast przypadki, w których dany moduł nie jest w ogóle realizowany w konkretnej szkole lub uczelni albo poziom realizacji zagadnień modułowych jest niższy od wymaganego. W takiej sytuacji, ze względu na brak możliwości uznania wiedzy, koniecznym jest potwierdzenie jej posiadania poprzez zdanie egzaminu z danego modułu w organizacji szkoleniowej Part-147 lub w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Kolor szary oznacza, że moduł nie jest wymagany dla danej kategorii licencji.

7. Zaliczenie modułu absolwentom szkoły średniej wymaga przedstawienia świadectwa ukończenia szkoły średniej wraz z wykazem ocen z poszczególnych przedmiotów. Zaliczenie będzie przyznane tylko wówczas, gdy oceny z przedmiotów wymaganych do zaliczenia danego modułu dla kategorii A będą na poziomie co najmniej 3 a dla kategorii B na poziomie co najmniej 4.

8. Zaliczenie modułu absolwentom uczelni wyższej wymaga przedstawienia dyplomu ukończenia uczelni wyższej wraz z suplementem lub indeksem. Zaliczenie będzie przyznane tylko wówczas, gdy w suplemencie lub indeksie znajdą się potwierdzenia zaliczenia przedmiotów wymaganych do zaliczenia danego modułu.

______

1) Opracowany zgodnie z pkt 66.B.400 i 66.B.405 wymagań określonych w załączniku III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 315 z 28.11.2003, str. 1, z późn. zm.)

grafika