Wprowadzenie do stosowania "Raportu konwersji krajowych kwalifikacji dla statków powietrznych o MTOM poniżej 5 700 kg".
Dz.Urz.ULC.2007.6.22
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE NR 13
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 października 2007 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania "Raportu konwersji krajowych kwalifikacji dla statków powietrznych o MTOM poniżej 5.700 kg"
ZAŁĄCZNIK
RAPORT KONWERSJI
RAPORT KONWERSJI
zgodnie z pkt 66.A.70, 66.B.300 i 66.B.305 Załącznika III ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (WE) NR 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r.
Kategoria Licencji krajowej | Uprawnienia | Kategoria Licencji Part- 66 | Ograniczenia w licencji Part-66 | Sposób usunięcia ograniczeń | |
AF(A) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi płatowca samolotu o masie MTOM poniżej 5.700 kg (podwozie, kadłub, skrzydła), w tym: - instalacja hydrauliczna i pneumatyczna, - instalacja przeciwpożarowa. | B 1.2 | Z wyłączeniem: - układów elektrycznych, - awioniki, - zespołu napędowego, w tym śmigła, - instalacji przeciwoblodzeniowej, - instalacji ciśnieniowej i klimatyzacji, - układu chowania podwozia. | Moduły: 3, 4, 5, 7.4, 11b.4, 11b.5, 11b.6, 11b.12, 11b.15, 16, 17 | |
PP(A) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi zespołu napędowego samolotu o masie MTOM poniżej 5.700 kg. | Podzespół samolotu - w tej kategorii nie jest wydawana licencja PART 66 (obsługa na podstawie licencji ICAO). | |||
AV(A) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi awioniki analogowej samolotu o masie MTOM poniżej 5.700 kg, w tym: - układy elektryczne, GPU, - przyrządy pokładowe, - systemy radiowe i nawigacyjne. | B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych (GPS, GPWS, TCAS), - autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami (FADEC). | Moduły: 5, 14 | |
AV(A) Bez układów elektrycznych | Wykonywanie i poświadczanie obsługi awioniki analogowej samolotu o masie MTOM poniżej 5.700 kg, w tym: - przyrządy pokładowe, - systemy radiowe i nawigacyjne. | B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych (GPS, GPWS, TCAS), - autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami, - układów elektrycznych. | Moduły: 5, 7.7, 13.5, 14 | |
AV(A) Bez urządzeń radiowych | Wykonywanie i poświadczanie obsługi awioniki analogowej samolotu o masie MTOM poniżej 5.700 kg, w tym: - przyrządy pokładowe, - systemy nawigacyjne, - układy elektryczne, GPU. | B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych (GPS, GPWS, TCAS), - autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami, - urządzeń radiowych. | Moduły: 5, 14 | |
TM(A)R | Wykonywanie i poświadczanie obsługi samolotu o masie MTOM poniżej 5.700 kg, jako całość. | B 1.2 + B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych, w tym autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami (FADEC). | Moduły: 5, 14 | |
AF(A) + PP(A) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi płatowca samolotu o masie MTOM poniżej 5.700 kg (podwozie, kadłub, skrzydła), w tym systemy płatowca: - instalacja hydrauliczna i pneumatyczna, - instalacja przeciwpożarowa. Wykonywanie i poświadczanie obsługi zespołu napędowego samolotu o masie poniżej 5.700 kg. | B 1.2 | Z wyłączeniem: - układów elektrycznych, - awioniki, - instalacji przeciwoblodzeniowej, - instalacji ciśnieniowej i klimatyzacji, - układu chowania podwozia. | Moduły: 3, 4, 5, 7.4, 11b.4, 11b.5, 11b.6, 11b.12, 11b.15 | |
AF(H) (tłokowy i turbinowy) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi płatowca śmigłowca o masie MTOM poniżej 5.700 kg (podwozie, kadłub, łopaty wirnika), w tym systemy płatowca: - instalacja hydrauliczna i pneumatyczna, - instalacja przeciwpożarowa. | B 1.3 + B 1.4 | Z wyłączeniem: - układów elektrycznych, - awioniki, - silnika i przekładni, - instalacji przeciwoblodzeniowej, - instalacji ciśnieniowej i klimatyzacji, - układu chowania podwozia. | Moduły: 3, 4, 5, 7.4, 12.6, 12.7, 12.8, 12.11, 12.13, 12.14, 15, 16 | |
AF(H) (tłokowy) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi płatowca śmigłowca o masie MTOM poniżej 5.700 kg (podwozie, kadłub, łopaty wirnika), w tym systemy płatowca: - instalacja hydrauliczna i pneumatyczna, - instalacja przeciwpożarowa. | B 1.4 | Z wyłączeniem: - układów elektrycznych, - awioniki, - silnika i przekładni, - instalacji przeciwoblodzeniowej, - instalacji ciśnieniowej i klimatyzacji, - układu chowania podwozia. | Moduły: 3, 4, 5, 7.4, 12.6, 12.7, 12.8, 12.11, 12.13, 12.14, 16 | |
AF(H) (turbinowy) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi płatowca śmigłowca o masie MTOM poniżej 5.700 kg (podwozie, kadłub, łopaty wirnika), w tym systemy płatowca: - instalacja hydrauliczna i pneumatyczna, - instalacja przeciwpożarowa. | B 1.3 | Z wyłączeniem: - układów elektrycznych, - awioniki, - silnika i przekładni, - instalacji przeciwoblodzeniowej, - instalacji ciśnieniowej i klimatyzacji, - układu chowania podwozia. | Moduły: 3, 4, 5, 7.4, 12.6, 12.7, 12.8, 12.11, 12.13, 12.14, 15 | |
PP(H) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi zespołu napędowego śmigłowca o masie pon. 5.700 kg. | Podzespół śmigłowca - w tej kategorii nie jest wydawana licencja PART 66 (obsługa na podstawie licencji ICAO). | |||
AV(H) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi urządzeń awioniki analogowej śmigłowca o masie MTOM poniżej 5.700 kg, w tym: - układy elektryczne, GPU, - przyrządy pokładowe, - systemy radiowe i nawigacyjne. | B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych (GPS, GPWS, TCAS), - autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami. | Moduły: 5, 14 | |
AV(H) Bez układów elektrycznych | Wykonywanie i poświadczanie obsługi urządzeń awioniki analogowej śmigłowca o masie MTOM poniżej 5.700 kg, w tym: - przyrządy pokładowe, - systemy radiowe i nawigacyjne. | B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych (GPS, GPWS, TCAS), - autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami, - układów elektroenergetycznych. | Moduły: 5, 7.7, 13.5, 14 | |
AV(H) Bez urządzeń radiowych | Wykonywanie i poświadczanie obsługi urządzeń awioniki analogowej śmigłowca o masie poniżej 5.700 kg, w tym: - przyrządy pokładowe, - systemy nawigacyjne, - układy elektryczne, GPU. | B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych (GPS, GPWS, TCAS), - autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami, - urządzeń radiowych. | Moduły: 5, 14 | |
TM(H)R (tłokowy i turbionowy) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi śmigłowca o masie MTOM poniżej 5.700 kg, jako całość. | B 1.3, B 1.4 + B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych, w tym autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami. | Moduły: 5, 14 | |
TM(H) R (tłokowy) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi śmigłowca o masie MTOM poniżej 5.700 kg, jako całość. | B 1.4 + B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych, w tym autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami. | Moduły: 5, 14 | |
TM(H)R (turbinowy) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi śmigłowca o masie MTOM poniżej 5.700 kg, jako całość. | B 1.3 + B 2 | Z wyłączeniem: - cyfrowych systemów nawigacyjnych, w tym autopilotów, - cyfrowych systemów sterowania silnikami. | Moduły: 5, 14 | |
AF(H) + PP(H) (tłokowy i turbinowy) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi płatowca śmigłowca o masie poniżej 5.700 kg (podwozie, kadłub, łopaty wirnika), w tym systemy płatowca: - instalacja hydrauliczna i pneumatyczna, - instalacja przeciwpożarowa. Wykonywanie i poświadczanie obsługi zespołu napędowego śmigłowca o masie pon. 5.700 kg. | B 1.3 + B 1.4 | Z wyłączeniem: - układów elektrycznych, - awioniki, - instalacji przeciwoblodzeniowej. | Moduły: 3, 4, 5, 7.4, 12.6, 12.7, 12.8, 12.13, 12.14 | |
AF(H) + PP(H) (tłokowy) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi płatowca śmigłowca o masie poniżej 5.700 kg (podwozie, kadłub, łopaty wirnika), w tym systemy płatowca: - instalacja hydrauliczna i pneumatyczna, - instalacja przeciwpożarowa. Wykonywanie i poświadczanie obsługi zespołu napędowego śmigłowca o masie pon. 5.700 kg. | B 1.4 | Z wyłączeniem: - układów elektrycznych, - awioniki, - instalacji przeciwoblodzeniowej. | Moduły: 3, 4, 5, 7.4, 12.6, 12.7, 12.8, 12.13, 12.14 | |
AF(H) + PP(H) (turbinowy) | Wykonywanie i poświadczanie obsługi płatowca śmigłowca o masie poniżej 5.700 kg (podwozie, kadłub, łopaty wirnika), w tym systemy płatowca: - instalacja hydrauliczna i pneumatyczna, - instalacja przeciwpożarowa. Wykonywanie i poświadczanie obsługi zespołu napędowego śmigłowca o masie pon. 5.700 kg. | B 1.3 | Z wyłączeniem: - układów elektrycznych, - awioniki, - instalacji przeciwoblodzeniowej. | Moduły: 3, 4, 5, 7.4, 12.6, 12.7, 12.8, 12.13, 12.14 |
I.
Podstawy prawne uzyskania krajowej licencji ICAO:
Podstawy prawne uzyskania krajowej licencji ICAO:
II.
Rozporządzenie z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. Nr 165, poz. 1603 z późn. zm.) - wyciąg w zakresie dotyczącym mechaników poświadczania obsługi z licencją ICAO:
Rozporządzenie z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. Nr 165, poz. 1603 z późn. zm.) - wyciąg w zakresie dotyczącym mechaników poświadczania obsługi z licencją ICAO:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
(...).
(...)
(...).
Rozdział 2
Prowadzenie szkolenia lotniczego w celu uzyskiwania kwalifikacji
Prowadzenie szkolenia lotniczego w celu uzyskiwania kwalifikacji
(...)
(...)
(...).
(...).
(...)
(...)
(...)
(...)
(...)
Rozdział 3
Zasady sprawdzania kwalifikacji lotniczych, wiadomości i umiejętności
Zasady sprawdzania kwalifikacji lotniczych, wiadomości i umiejętności
(...)
Rozdział 4
Zasady wydawania, cofania, zawieszania i przywracania licencji oraz wynikających z niej uprawnień
Zasady wydawania, cofania, zawieszania i przywracania licencji oraz wynikających z niej uprawnień
(...)
Rozdział 7
Warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji
Warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji
(...)
Załącznik 1
"SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW LICENCJI. RODZAJE UPRAWNIEŃ LOTNICZYCH WPISYWANYCH DO LICENCJI ORAZ WYMAGANIA DOTYCZĄCE ICH WYDAWANIA, PRZEDŁUŻANIA I WZNAWIANIA WAŻNOŚCI UPRAWNIEŃ LOTNICZYCH"
"SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW LICENCJI. RODZAJE UPRAWNIEŃ LOTNICZYCH WPISYWANYCH DO LICENCJI ORAZ WYMAGANIA DOTYCZĄCE ICH WYDAWANIA, PRZEDŁUŻANIA I WZNAWIANIA WAŻNOŚCI UPRAWNIEŃ LOTNICZYCH"
5.2.3. Szczegółowe wymagania dla licencji mechanika poświadczenia obsługi, wydanej według standardów Aneksu 1 i wymagań niniejszego rozporządzenia
5.2.3.1. Ograniczenia dotyczące wieku.
Uprawnienia do poświadczania obsługi technicznej wykonanej przez inną osobę nie mogą być wydane posiadaczowi licencji, który nie ukończył 21 lat, oraz nie może mu być powierzane szkolenie do licencji lub uprawnień lotniczych mechanika poświadczenia obsługi.
5.2.3.2. Wymagania dotyczące ośrodka szkolenia mechaników poświadczenia obsługi.
Szkolenie lotnicze do licencji mechanika poświadczenia obsługi może być prowadzone w:
5.2.3.3. Wiadomości.
Kandydat powinien podczas teoretycznego egzaminu państwowego wykazać, że posiada wiadomości w zakresie następujących przedmiotów na poziomie oraz w zakresie niezbędnym dla licencji i wpisanych do niej uprawnień lotniczych:
5.2.3.4. Umiejętności.
Kandydat powinien wykazać podczas praktycznego egzaminu państwowego, że posiada następujące umiejętności odpowiednie do rodzaju licencji lub uprawnienia:
5.2.3.5. Praktyka.
Kandydat powinien wykazać, że posiada następującą praktykę w obsłudze:
5.2.3.5.1. Prezes Urzędu może zmniejszyć o 50% wymaganie odnośnie do praktyki, określone w ust. 5.2.3.5 kandydatom, którzy posiadają wyższe wykształcenie techniczne lotnicze lub pokrewne, jednak praktyka wymagana nie może być mniejsza niż 1 rok.
5.2.3.6. Uprawnienia lotnicze, które mogą być wpisane do licencji.
Do licencji mechanika poświadczenia obsługi musi być wpisane co najmniej jedno z następujących uprawnień lotniczych do poświadczenia obsługi:
5.2.3.6.1. Uprawnienie lotnicze mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego może być wydane:
5.2.3.6.2. Szkolenie lotnicze - specjalistyczne mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego, dotyczące typu statku powietrznego, w zakresie określonym w ust. 5.2.3.6, może być przeprowadzone wyłącznie w organizacji obsługi technicznej statków powietrznych albo w ośrodku szkolenia mechaników poświadczenia obsługi, określonych w § 11 ust. 2 rozporządzenia.
5.2.3.6.2.1. Potwierdzenia szkolenia specjalistycznego, o którym mowa w ust. 5.2.3.6, przedłużenie i wznowienie tych uprawnień jest wpisywane do osobistego dokumentu praktyki lotniczej mechanika poświadczenia obsługi przez organizacje obsługi technicznej albo ośrodki szkolenia mechaników poświadczenia obsługi.
5.2.3.6.3. Prezes Urzędu:
5.2.3.6.4. Każde z uprawnień wymienionych w ust. 5.3.3.6, z wyjątkiem uprawnienia wymienionego w tym ustępie w pkt 3, zostaje czasowo ograniczone do poświadczania obsługi wykonywanej wyłącznie osobiście, jeżeli posiadacz licencji:
Ograniczenie zostaje zniesione, jeżeli posiadacz licencji spełni warunki na wydanie tego uprawnienia bez ograniczenia.
5.2.3.6.5. Prezes Urzędu wpisuje do licencji mechanika poświadczenia obsługi, wydawanej w trybie zamiany licencji mechanika lotniczego obsługi, wydanej zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 10 września 1986 r. w sprawie personelu lotniczego, ograniczenie w zakresie uprawnienia lotniczego do poświadczenia obsługi awioniki, odpowiednie do braku albo braków w posiadanych przez nich uprawnieniach dotyczących przyrządów pokładowych, wyposażenia elektrycznego, wyposażenia radiowego. Ograniczenie to może zostać wykreślone po odbyciu szkolenia i egzaminu uzupełniającego oraz praktyki.
5.2.3.7. Uprawnienia posiadacza licencji.
Posiadacz licencji mechanika jest uprawniony, w zakresie posiadanych uprawnień lotniczych oraz ograniczeń wpisanych do jego licencji, a także, jeżeli ma to zastosowanie w odniesieniu do typu wpisanego do jego osobistego dokumentu praktyki lotniczej mechanika obsługi, do:
5.2.3.7.1. Ważność uprawnień lotniczych posiadacza licencji.
Ważność każdego z uprawnień lotniczych wpisanych do licencji wynosi 24 miesiące i może być przedłużona, jeżeli w tym okresie jej posiadacz w ciągu 6 miesięcy wykonywał czynności, do których to uprawnienie upoważnia, albo zaliczył sprawdzian umiejętności w tym zakresie przy odpowiednim zastosowaniu § 16 ust. 4 rozporządzenia.
(...)
Załącznik Nr 2
"OPISY I WZORY LICENCJI CZŁONKÓW PERSONELU LOTNICZEGO ORAZ WZÓR ŚWIADECTWA UZNANIA LICENCJI CZŁONKA PERSONELU LOTNICZEGO ALBO RÓWNOWAŻNEGO DOKUMENTU" do Rozporządzenia z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z 2003 Nr 165 poz. 1603 z późn. zm.) - wyciąg:
"OPISY I WZORY LICENCJI CZŁONKÓW PERSONELU LOTNICZEGO ORAZ WZÓR ŚWIADECTWA UZNANIA LICENCJI CZŁONKA PERSONELU LOTNICZEGO ALBO RÓWNOWAŻNEGO DOKUMENTU" do Rozporządzenia z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z 2003 Nr 165 poz. 1603 z późn. zm.) - wyciąg:
1.1. Rodzaj papieru i format
Licencję wydaje się na papierze albo innym materiale koloru białego, o fakturze zapobiegającej wymazaniom albo wyskrobywaniu zapisów i zastępowaniu ich innymi oraz sprzyjającej ujawnianiu takich działań. Papier albo materiał musi też być dostatecznie trwały, umożliwiający pięcioletnie użytkowanie. Licencja jest wydawana na pasie stanowiącym 1/2 formatu A-4 powstałym z wzdłużnego cięcia, a każda strona stanowi 1/4 długości tego pasa.
1.2. Wymagania wydawnicze
Ze względu na konieczność indywidualizacji każdej licencji oraz automatycznej, elektronicznej rejestracji danych do niej wpisanych, licencje nie mogą powstawać w drukarni i muszą być drukowane w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego przy wykorzystaniu specjalnych programów komputerowych.
1.3. Nazwy specjalności członków personelu lotniczego i symbole ich licencji
Nazwy dla poszczególnych rodzajów licencji są zamieszczone w poniższej tabeli wraz z symbolami licencji:
(...)
mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego | aircraft maintenance mechanic | MML |
(...)
1.4. Skróty nazw uprawnień lotniczych i innych wpisów do licencji
1.4.1. Skróty nazw uprawnień lotniczych.
Stosowane w licencjach skróty nazw uprawnień lotniczych są zamieszczone w poniższej tabeli:
Wpisywane do licencji mechaników poświadczenia obsługi wydawanych według standardów Aneksu 1 i wymagań przepisów polskich | ||
AF(A) | (uprawnienie) dotyczące płatowca samolotu o masie startowej poniżej 5.700 kg | Airframe of aeroplane of weight bellow 5.700 kg (rating) |
AF(H) | (uprawnienie) dotyczące płatowca śmigłowca o masie startowej poniżej 5.700 kg | Airframe of helicopter of weight bellow 5.700 kg (rating) |
AF(AG) | (uprawnienie) dotyczące płatowca wiatrakowca o masie startowej poniżej 5.700 kg | Airframe of autogiro of weight bellow 5.700 kg (rating) |
PP(A) | (uprawnienie) dotyczące zespołu napędowego samolotu o masie startowej poniżej 5.700 kg | Power plant of aeroplane of weight bellow 5.700 kg (rating) |
PP(H) | (uprawnienie) dotyczące zespołu napędowego śmigłowca o masie startowej poniżej 5.700 kg | Power plant of helicopter of weight bellow 5.700 kg (rating) |
PP(AG) | (uprawnienie) dotyczące zespołu napędowego wiatrakowca o masie startowej poniżej 5.700 kg | Power plant of autogiro of weight bellow 5.700 kg (rating) |
AV(A) | (uprawnienie) dotyczące awioniki samolotu o masie startowej poniżej 5.700 kg | Avionics of aeroplane of weight bellow 5.700 kg (rating) |
AV(H) | (uprawnienie) dotyczące awioniki śmigłowca o masie startowej poniżej 5.700 kg | Avionics of helicopter of weight bellow 5.700 kg (rating) |
AV(AG) | (uprawnienie) dotyczące awioniki wiatrakowca o masie startowej poniżej 5.700 kg | Avionics of autogiro of weight bellow 5.700 kg (rating) |
TM(A)R | (uprawnienie) dotyczące samolotu o masie startowej poniżej 5.700 kg, jako całości | Totality of aeroplane of weight bellow 5.700 kg (rating) |
TM(H)R | (uprawnienie) dotyczące śmigłowca o masie startowej poniżej 5.700 kg, jako całości | Totality of helicopter of weight bellow 5.700 kg (rating) |
TM(AG)R | (uprawnienie) dotyczące wiatrakowca o masie startowej poniżej 5.700 kg, jako całości | Totality of autogiro of weight bellow 5.700 kg (rating) |
TM(AS)R | (uprawnienie) dotyczące sterowca jako całości | Totality of airship (rating) |
TM(FB)R | (uprawnienie) dotyczące balonu wolnego jako całości | Totality of free balloon (rating) |
TM(G)R | (uprawnienie) dotyczące szybowca jako całości | Totality of glider (rating) |