Wdrożenie wymagań techniczno-obronnych w zakresie przygotowania infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa.
Dz.Urz.MI.2008.3.10
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 11
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 4 lutego 2008 r.
w sprawie wdrożenia wymagań techniczno-obronnych w zakresie przygotowania infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE
Lp. | Wyszczególnienie | jm. | Infrastruktura drogowa objęta przygotowaniami obronnymi | |
PSDP1) | USDP2) | |||
1 | Minimalna klasa drogi | - | G | D |
2 | Prędkość projektowa | km/h | 50 | 40 |
3 | Minimalna szerokość drogi dla ruchu jedne] kolumny | m | 7,003) | 5,00 |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów kołowych3) | m | 7,00 | 6,50 | |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów gąsienicowych (mieszanych) | m | 8,003) | - | |
4 | Minimalny promień łuku kołowego w planie drogi (łuku poziomego) | m | - | 20 |
- przy pochyleniu poprzecznym drogi 7% | 80 | 50 | ||
- przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90° | - | 12 | ||
5 | Maksymalne pochylenie niwelety drogi - pochylenie podłużne | % | 9 | 10 |
6 | Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety drogi (łuku pionowego wypukłego) | m | 1.500 | 600 |
Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety drogi (łuku pionowego wklęsłego) | 1.000 | 600 | ||
7 | Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu kołowego | kN/oś | 100 | 100 |
804) | 804) | |||
8 | Wysokość skrajni drogi | m | 4,60 | 4,50 |
9 | Minimalna nośność obiektu mostowego | MLC5) | 150/100 | 150/100 |
______
1) PSDP - podstawowa sieć dróg publicznych objęta przygotowaniami obronnymi, do której zalicza się:
- centralne drogi o znaczeniu obronnym,
- trasy drogowe dla potrzeb Wsparcia Państwa - Gospodarza (HNS),
- trasy drogowe do przyjęcia Sojuszniczych Sił Wzmocnienia (SSW).
2) USDP - uzupełniająca sieć dróg publicznych objęta przygotowaniami obronnymi, do której zalicza się:
- uzupełniające drogi o znaczeniu obronnym,
- planowane objazdy aglomeracji miejskich i dużych węzłów komunikacyjnych,
- inną infrastrukturę drogową przygotowaną do zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP i NATO.
3) Sumaryczna szerokość dwupasmowej jezdni z poboczami.
4) Dopuszcza się przy przebudowie lub remoncie drogi.
5) Klasa MLC (Military Load Class) - wojskowa klasyfikacja obciążenia - jest to standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów: w jednej kolumnie/w dwóch kolumnach.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE
Lp. | Wyszczególnienie | jm. | Infrastruktura drogowa objęta przygotowaniami obronnymi | |
PSDP1) | USDP2) | |||
1 | Minimalna klasa drogi | - | G | D |
2 | Prędkość projektowa | km/h | 50 | 30 |
3 | Minimalna szerokość drogi dla ruchu jednej kolumny3) | m | 6,00 | 5,00 |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów kołowych3) | m | 7,00 | 6,50 | |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów gąsienicowych (mieszanych) | m | 8,003) | - | |
4 | Minimalny promień łuku kołowego w planie drogi (łuku poziomego): | m | - | 20 |
- przy pochyleniu poprzecznym drogi 7% | 80 | 30 | ||
- przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90° | - | 12 | ||
- przy zmianie kierunku drogi o więcej niż 90° | - | 254) | ||
5 | Maksymalne pochylenie niwelety drogi - pochylenie podłużne | % | 9 | 12 |
6 | Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety drogi (łuku pionowego)5) | 1.000 | 600 | |
Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety drogi (łuku pionowego)5) | 500 | 250 | ||
7 | Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu kołowego | kN/oś | 100 | 80 |
8 | Wysokość skrajni drogi6) | m | 4,50 | 4,50 |
9 | Minimalna nośność obiektu mostowego | MLC7) | 60/45 | 60/45 |
10 | Przepustowość drogi8): | poj./dobę | ||
- w terenie płaskim | 6.000 | 4.500 | ||
- w terenie płaskim i falistym | 2.100 | 700 |
1) PSDP - podstawowa sieć dróg publicznych objęta przygotowaniami obronnymi, do której zalicza się:
- centralne drogi o znaczeniu obronnym,
- trasy drogowe dla potrzeb Wsparcia Państwa - Gospodarza (HNS),
- trasy drogowe do przyjęcia Sojuszniczych Sił Wzmocnienia (SSW).
2) USDP - uzupełniająca sieć dróg publicznych objęta przygotowaniami obronnymi, do której zalicza się:
- uzupełniające drogi o znaczeniu obronnym,
- planowane objazdy aglomeracji miejskich i dużych węzłów komunikacyjnych,
- inną infrastrukturę drogową przygotowaną do zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP i NATO.
3) Sumaryczna szerokość dwupasowej jezdni z poboczami.
4) Wg normy obronnej NO-06-A054 łuk powinien być dodatkowo oznakowany jako przeszkoda.
5) Przyjęte wartości wynikają z potrzeby zabezpieczenia przemieszczenia związków taktycznych, operacyjnych i pododdziałów.
6) Przyjęto wg umowy standaryzacyjnej NATO - STANAG 2021 "Wojskowe obliczenia klasyfikacji mostów, promów, tratw i pojazdów".
7) Klasa MLC (Military Load Class) - wojskowa klasyfikacja obciążenia - jest to standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów: w jednej kolumnie/w dwóch kolumnach.
8) Przyjęto dla celów planowania przemieszczenia, wartości wyrażono w pojazdach umownych.