Wdrażanie wymagań techniczno-obronnych w zakresie projektowania i użytkowania dróg i obiektów inżynierskich.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MIiB.2017.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 stycznia 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 17 stycznia 2017 r.
w sprawie wdrażania wymagań techniczno-obronnych w zakresie projektowania i użytkowania dróg i obiektów inżynierskich

Na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) w związku z § 23 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. poz. 294) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Wdraża się wymagania techniczno-obronne w zakresie projektowania i użytkowania dróg i obiektów inżynierskich.
§  2. 
1. 
Wymagania techniczno-obronne dla dróg i obiektów inżynierskich w zakresie projektowania określa załącznik nr 1.
2. 
Wymagania techniczno-obronne dla dróg i obiektów inżynierskich w zakresie użytkowania określa załącznik nr 2.
§  3. 
Traci moc zarządzenie Nr 11 Ministra Infrastruktury z dnia 4 lutego 2008 r. w sprawie wdrożenia wymagań techniczno-obronnych w zakresie przygotowania infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DLA DRÓG I OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH W ZAKRESIE PROJEKTOWANIA

Lp.Wyszczególnieniej.m.Wymagania techniczno-obronne
PSDP1)USDP2)
1Minimalna klasa drogi-GD
2Prędkość projektowakm/h5040
3Minimalna szerokość drogi dla ruchu jednej kolumny3)m7,005,00
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów kołowych3)7,006,50
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów gąsienicowych (mieszanych)3)8,008,00
4Minimalny promień łuku kołowego w planie drogi (łuku poziomego):m
- przy pochyleniu poprzecznym drogi 7%8050
- przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90%-12
5Maksymalne pochylenie niwelety drogi - pochylenie podłużne%910
6Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety drogim1 500600
Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety drogi1 000600
7Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu kołowegokN/ośWg rozporządzeń ministra właściwego do spraw transportu w sprawach wymagań dla dróg i obiektów inżynierskich4)
8Wysokość skrajni drogim4,604,50
9Klasa obciążenia obiektu mostowego-Wg rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu w sprawie wymagań dla obiektów inżynierskich5)
10Wojskowa klasa obciążenia obiektu mostowegoMLC6)Wyznaczona klasa MLC7)Wyznaczona klasa MLC7)
_________________________

1) PSDP - podstawowa sieć dróg publicznych na potrzeby obronne państwa, do której zalicza się drogi klasy A, S, GP, G.

2) USDP - uzupełniająca sieć dróg publicznych na potrzeby obronne państwa, do której zalicza się drogi klasy L, Z, D.

3) Sumaryczna szerokość dwupasowej jezdni z poboczami.

4) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124) oraz rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 735, z późn. zm.).

5) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 735, z późn. zm.) oraz wg umowy standaryzacyjnej NATO Stanag 2021 "Wojskowe obliczenia klasyfikacji mostów, promów, tratw i pojazdów".

6) Klasa MLC (Military Load Class) - wojskowa klasa obciążenia - jest to standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów: w jednej kolumnie/w dwóch kolumnach.

7) Dla każdego obiektu mostowego usytuowanego w ciągu drogi publicznej należy wyznaczyć klasę obciążenia zgodnie z wojskową klasyfikacją obciążenia obiektów mostowych zwaną klasą MLC, na etapie prac projektowych, na zasadach określonych w zarządzeniu nr 38 Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2010 r. w sprawie wyznaczania wojskowej klasyfikacji obciążenia obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych (Dz. Urz. MI z dnia 28 października 2010 r. poz. 37).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DLA DRÓG I OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH W ZAKRESIE UŻYTKOWANIA

Lp.Wyszczególnieniej.m.Wymagania techniczno-obronne
PSDP1)USDP2)
1Minimalna klasa drogi-GD
2Prędkość projektowakm/h5040
3Minimalna szerokość drogi dla ruchu jednej kolumny3)m7,005,00
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów kołowych3)7,006,50
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów gąsienicowych (mieszanych)3)8,008,00
4Minimalny promień łuku kołowego w planie drogi (łuku poziomego)m
- przy pochyleniu poprzecznym drogi 7%8030
- przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90%-12
- przy zmianie kierunku drogi o więcej niż 90%-25
5Maksymalne pochylenie niwelety drogi - pochylenie podłużne%912
6Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety drogi (łuku pionowego)4)m1 000600
Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety drogi (łuku pionowego)4)500250
7Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu kołowegokN/ośWg obowiązujących uregulowań prawnych5)
8Wysokość skrajni drogi6)m4,504,50
9Wojskowa klasa obciążenia obiektu mostowego, powyżej której obiekt nie wymaga oznakowaniaMLC7)80/6080/60
10Przepustowość drogi8):poj./dobę
- w terenie płaskim i falistym6 0004 500
- w terenie górzystym2 100700
_________________________

1) PSDP - podstawowa sieć dróg publicznych na potrzeby obronne państwa, do której zalicza się drogi klasy A, S, GP, G.

2) USDP - uzupełniająca sieć dróg publicznych na potrzeby obronne państwa, do której zalicza się drogi klasy L, Z, D.

3) Sumaryczna szerokość dwupasowej jezdni z poboczami.

4) Wartości wynikają z potrzeby zabezpieczenia przemieszczenia związków taktycznych, operacyjnych i pododdziałów wojsk.

5) Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm.) i rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2015 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz. U. poz. 802).

6) Przyjęto wg umowy standaryzacyjnej NATO - STANAG 2021.

7) Klasa MLC (Military Load Class) - wojskowa klasa obciążenia - jest to standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów; w jednej kolumnie/w dwóch kolumnach. Klasę MLC wyznacza się na zasadach określonych w zarządzeniu nr 38 Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2010 r. w sprawie wyznaczania wojskowej klasyfikacji obciążenia obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych (Dz. Urz. MI z dnia 28 października 2010 r. poz. 37).

8) Przyjęto dla celów planowania przemieszczenia, wartości wyrażono w pojazdach umownych.

1 Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działami administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność i transport - na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).