Wdrażanie wymagań techniczno-obronnych dotyczących dróg publicznych o znaczeniu obronnym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2024.28

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 czerwca 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 21
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 4 czerwca 2024 r.
w sprawie wdrażania wymagań techniczno-obronnych dotyczących dróg publicznych o znaczeniu obronnym

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320) w związku z § 4 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. poz. 1660) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Drogi publiczne o znaczeniu obronnym buduje lub przebudowuje się zgodnie przepisami wydanymi na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm. ), uwzględniając dodatkowo wymagania techniczno-obronne, które określają parametry związane z:
1)
klasą drogi,
2)
szerokością pasa ruchu,
3)
szerokością poboczy,
4)
minimalnym promieniem łuku kołowego,
5)
minimalnym promieniem krzywej wypukłej i wklęsłej niwelety jezdni,
6)
minimalną wysokością skrajni jezdni,
7)
klasą obciążenia drogowego obiektu inżynierskiego

- wskazane w załączniku do zarządzenia.

§  2. 
Zarządca drogi o znaczeniu obronnym uzgadnia z terenowym organem administracji wojskowej punkty krytyczne, w których stosuje się parametry pojazdu miarodajnego określonego w tabeli nr 2 załącznika do zarządzenia.
§  3. 
1. 
Do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym, jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia:
1)
został złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a także odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
2)
zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych,
3)
zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu lub na opracowanie projektu i wykonanie robót budowlanych

- stosuje się przepisy dotychczasowe.

2. 
Przez projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
1)
projekt budowlany - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym jest wymagane opracowanie projektu budowlanego;
2)
projekt budowlany, projekt zagospodarowania działki lub terenu albo odpowiednie szkice lub rysunki - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym nie jest wymagane opracowanie projektu budowlanego.
§  4. 
Traci moc zarządzenie nr 2 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 stycznia 2017 r. w sprawie wdrożenia wymagań techniczno-obronnych w zakresie projektowania i użytkowania dróg i obiektów inżynierskich (Dz. Urz. Min. Inf. i Bud. poz. 3).
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DO STOSOWANIA PRZY BUDOWIE LUB PRZEBUDOWIE DRÓG PUBLICZNYCH O ZNACZENIU OBRONNYM

Tabela 1: Parametry drogi
Lp.Parametr drogij.m.Wymagania techniczno-obronne
PSDP1USDP2
1Klasa-A, S, GP, GGP, G, Z, L, D
2Szerokość pasa ruchu na odcinku prostymm3,50 (3,753)3,50
3Pobocza na drodze zamiejskiej klasy G lub Zmczęściowo o nawierzchni twardej (opaska zewnętrzna) i częściowo o nawierzchni gruntowej
4Minimalny promień łuku kołowego w planie jezdni (łuku poziomego)m25
5Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety jezdni

Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety jezdni

m1 500

1 000

600

600

6Minimalna wysokość skrajni jezdnim4,60
7Klasa obciążenia drogowego obiektu inżynierskiego-I

Tabela 2: Parametry pojazdu miarodajnego

Długość pojazdu Lpoj.Szerokość pojazdu Wpoj.Zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchuMinimalny zewnętrzny promień skrętuWewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchuProjektowy promień skrętu
25,030 m3,672 m33,870 m32,870 m25,400 m25,000 m

Użyte w tabeli określenia oznaczają:

1) długość pojazdu Lpoj. - odległość między skrajnymi punktami pojazdu mierzona równolegle do jego osi podłużnej; definicję tę stosuje się również do pojazdów przegubowych składających się z minimum dwóch segmentów;

2) szerokość pojazdu Wpoj. - odległość między skrajnymi punktami poprzecznego obrysu mierzona równolegle do płaszczyzny jezdni;

3) zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;

4) minimalny zewnętrzny promień skrętu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny ślad kół pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;

5) wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, wewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;

6) projektowy promień skrętu - minimalny promień wyokrąglenia do projektowania wewnętrznej krawędzi elementów infrastruktury drogowej, który wynika z korytarza ruchu danego pojazdu.

_____________________________

1 Podstawowa sieć dróg na potrzeby obronne państwa,

2 Uzupełniająca sieć dróg na potrzeby obronne państwa,

3 Dotyczy wyłącznie drogi klasy A.

Rysunek: Korytarz ruchu pojazdu miarodajnego

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 553, 967, 1506, 1597, 1681, 1688, 1762, 1890, 1963 i 2029.