Warunki zawierania umów na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na receptę.

Dzienniki resortowe

NFZ.2022.73

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 kwietnia 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 73/2022/DGL
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 3 czerwca 2022 r.
w sprawie warunków zawierania umów na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na receptę

Na podstawie art. 102 ust. 5 pkt 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.), w związku z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 463, 583 i 974) zarządza się, co następuje.

Rozdział  1.

Postanowienia ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa szczegółowe warunki postępowania dotyczące zawierania umów na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na receptę, zwanych dalej "umowami na realizację recept".
§  2. 
1. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
aptece - rozumie się przez to aptekę ogólnodostępną lub punkt apteczny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1977 i 2120 oraz z 2022 r. poz. 830 i 974), zwanej dalej "ustawą - Prawo farmaceutyczne";
2)
ewidencji personelu - rozumie się przez to ewidencję osób zatrudnionych w aptece, o której mowa w art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, zwanej dalej "ustawą o refundacji";
3)
Funduszu - rozumie się przez to Narodowy Fundusz Zdrowia;
4)
oddziale Funduszu - rozumie się przez to oddział wojewódzki Funduszu, który prowadzi postępowanie w sprawie zawarcia umowy na realizację recept, właściwy ze względu na adres apteki, wskazanej w tym postępowaniu przez podmiot prowadzący aptekę;
5)
ogólnych warunkach umów - rozumie się przez to ogólne warunki umów na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 41 ust. 8 ustawy o refundacji;
6)
Portalu NFZ - rozumie się przez to system informatyczny określony w zarządzeniu Prezesa Funduszu w sprawie korzystania z Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia;
7)
wniosku - rozumie się przez to wniosek o zawarcie umowy na realizację recept;
8)
wnioskującym - rozumie się przez to podmiot prowadzący aptekę ubiegający się o zawarcie umowy na realizację recept.
2. 
Określenia inne niż wymienione w ust. 1, użyte w zarządzeniu, mają znaczenie nadane im w przepisach odrębnych.
§  3. 
1. 
Celem postępowania jest zawarcie umowy na realizację recept.
2. 
Postępowanie prowadzone jest w oddziale Funduszu zgodnie z przepisami ustawy o refundacji, wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi oraz niniejszym zarządzeniem.
§  4. 
1. 
Oddziały Funduszu publikują na swoich stronach internetowych komunikat dla podmiotów prowadzących apteki i kierowników aptek dotyczący zawierania umów na realizację recept.
2. 
W komunikacie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę oraz adres oddziału Funduszu i miejsce składania wniosków;
2)
dokumenty i materiały informacyjne dotyczące postępowania.
§  5. 
1. 
Wniosek o zawarcie umowy na realizację recept składany jest przez wnioskującego do oddziału Funduszu właściwego ze względu na adres apteki. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
2. 
Wnioski mogą być składane w ciągu całego roku kalendarzowego.
3. 
Wnioski składane są odrębnie dla każdej prowadzonej przez wnioskującego apteki.
4. 
Umowy na realizację recept są zawierane odrębnie dla każdej apteki.
§  6. 
Wnioskujący powinien spełniać wymagania określone w ustawie o refundacji, ustawie - Prawo farmaceutyczne, ogólnych warunkach umów, niniejszym zarządzeniu oraz w przepisach odrębnych.

Rozdział  2.

Sposób przygotowania wniosku

§  7. 
1.  1
 W celu zawarcia umowy na realizację recept wnioskujący składa wniosek spełniający warunki zawierania umów określone w niniejszym zarządzeniu.
2. 
Wniosek sporządzany jest z wykorzystaniem Portalu NFZ.
§  8. 
W celu złożenia wniosku, wnioskujący:
1)
zapoznaje się z komunikatem oddziału Funduszu, o którym mowa w § 4 ust. 1, z ogólnymi warunkami umów oraz z niniejszym zarządzeniem;
2)
przekazuje formularz rejestracyjny do oddziału Funduszu w celu rejestracji apteki w Portalu NFZ, w przypadku, gdy apteka nie posiada konta w tym portalu;
3)
rejestruje w Portalu NFZ wymagane we wniosku informacje;
4) 2
 na podstawie danych wprowadzonych do Portalu NFZ przygotowuje wniosek w formie elektronicznej, a także papierowej - jeżeli dotyczy;
5) 3
 w przypadku składania wniosku w formie elektronicznej - przekazuje podpisany elektronicznie wniosek wraz z podpisanymi elektronicznie załącznikami do oddziału Funduszu za pośrednictwem Portalu NFZ;
6) 4
 (uchylony);
7) 5
 w przypadku składania wniosku w formie papierowej:
a)
przekazuje wniosek w formie elektronicznej wraz z załącznikami do oddziału Funduszu za pośrednictwem Portalu NFZ,
b)
składa podpisany wniosek w formie papierowej, zgodny z jego formą elektroniczną wraz z załącznikami do oddziału Funduszu;
8)
w przypadku wezwania przez oddział Funduszu do usunięcia braków formalnych - usuwa braki formalne wniosku.
§  9. 
1. 
Wnioskujący przekazuje do oddziału Funduszu następujące dokumenty:
1)
wniosek w postaci elektronicznej, który zawiera:
a)
dane identyfikacyjne podmiotu prowadzącego aptekę,
b)
dane identyfikacyjne apteki,
c)
aktualną ewidencję personelu;
2) 6
 wniosek w formie papierowej, zgodny z jego formą elektroniczną - w przypadku wniosku składanego w formie papierowej;
3)
załączniki do wniosku:
a)
oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych przez Fundusz i zobowiązania do zapoznania z nią osób wymienionych we wniosku, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do wniosku,
b)
wniosek w sprawie rachunku bankowego, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do wniosku,
c) 7
 (uchylona),
d) 8
 (uchylona),
e)
oświadczenie o spełnieniu wymagań do pełnienia funkcji kierownika apteki, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do wniosku, wraz z kopiami dokumentów uprawniających kierownika apteki do pełnienia tej funkcji, tj.:
w przypadku wymagań do pełnienia funkcji kierownika apteki - kopię dokumentu potwierdzającego posiadanie prawa wykonywania zawodu farmaceuty,
w przypadku wymagań do pełnienia funkcji kierownika punktu aptecznego - kopię dokumentu potwierdzającego posiadanie prawa wykonywania zawodu farmaceuty albo kopię dyplomu technika farmaceutycznego,
w przypadku zawierania aneksu do umowy na realizację recept w zakresie zmiany osoby pełniącej funkcję kierownika apteki - kopie dokumentów, o których mowa w tiret 1 lub 2 oraz kopię wniosku do właściwego wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego dotyczącego zgłoszenia zmiany kierownika apteki wraz z dokumentem potwierdzającym jego przekazanie do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego.
f)
kopię zezwolenia na prowadzenie apteki,
g)
w przypadku, gdy wnioskujący jest reprezentowany przez pełnomocnika - pełnomocnictwo upoważniające do działania w imieniu wnioskującego w zakresie obejmującym złożenie wniosku, udzielone przez wnioskującego.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny być zgodne ze stanem faktycznym.
3.  9
 Kopie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku składanego w formie papierowej powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez wnioskującego lub osobę uprawnioną do jego reprezentowania.
3a.  10
 Kopie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku składanego w formie elektronicznej powinny być podpisane podpisem elektronicznym przez wnioskującego lub osobę uprawnioną do jego reprezentowania.
4. 
Oddział Funduszu może zażądać przedstawienia oryginału dokumentu, w przypadku gdy kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do zgodności z oryginałem, a oddział Funduszu nie może jej zweryfikować w inny sposób.
5. 
W przypadku złożenia przez wnioskującego oryginałów dokumentów, oddział Funduszu zwraca je na wniosek wnioskującego, po dostarczeniu przez niego kopii tych dokumentów poświadczonych zgodnie z ust. 3.
6.  11
 (uchylony).

Rozdział  3.

Sposób składania wniosków

§  10. 
1. 
Wnioski składa się w oddziale Funduszu, w miejscu określonym w komunikacie, o którym mowa w § 4 ust. 1.
2. 
Wnioski w formie papierowej mogą zostać złożone osobiście lub przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego do siedziby oddziału Funduszu.
3.  12
 Wnioski w formie elektronicznej przekazuje się do oddziału Funduszu zgodnie z § 8 pkt 5.
§  11. 
1. 
Wnioskujący może poprawić lub uzupełnić złożony przez siebie wniosek. Poprawiony lub uzupełniony wniosek powinien zawierać oznaczenie "UZUPEŁNIENIE WNIOSKU".
2. 
Wnioskujący może wycofać złożony przez siebie wniosek. Oświadczenie o wycofaniu wniosku powinno zawierać oznaczenie "OŚWIADCZENIE O WYCOFANIU WNIOSKU".
3.  13
 Do uzupełnienia wniosku lub wycofania wniosku stosuje się odpowiednio § 10 ust. 2 i 3.

Rozdział  4.

Zasady przeprowadzania postępowania

§  12. 
1.  14
 Złożony do oddziału Funduszu wniosek jest weryfikowany pod względem poprawności i kompletności. Informacja o przystąpieniu do weryfikacji wniosku przez oddział Funduszu jest widoczna dla wnioskującego w Portalu NFZ.
2. 
Poprawnie sporządzony i kompletny wniosek jest podstawą podpisania umowy na realizację recept.
3.  15
 W przypadku wniosku niepoprawnie sporządzonego lub niekompletnego, oddział Funduszu wzywa wnioskującego do wprowadzenia korekty lub usunięcia braków formalnych wniosku, w terminie wyznaczonym przez oddział Funduszu, nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
4. 
W uzasadnionych przypadkach oddział Funduszu może przedłużyć termin, o którym mowa ust. 3, jednak nie więcej niż o 30 dni.
5. 
Dokumenty lub oświadczenia złożone w wyniku wezwania oddziału Funduszu do korekty lub usunięcia braków formalnych powinny zawierać oznaczenie "KOREKTA WNIOSKU lub USUNIĘCIE BRAKÓW FORMALNYCH WNIOSKU".
6. 
W przypadku gdy zachodzi potrzeba korekty lub potrzeba usunięcia braków formalnych wniosku na wezwanie oddziału Funduszu, wnioskujący może usunąć braki formalne wniosku (o ile jest to możliwe) w siedzibie oddziału Funduszu przy wydzielonym do tego celu stanowisku komputerowym.
7. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 5, powinny wpłynąć do oddziału Funduszu przed upływem terminu wyznaczonego przez oddział Funduszu.
8.  16
 W przypadku braku korekty lub nieusunięcia braków formalnych wniosku w wyznaczonym przez oddział Funduszu terminie, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym oddział Funduszu powiadamia wnioskującego.
§  13. 
1. 
Wniosek zostaje pozytywnie rozpatrzony, jeżeli spełnia następujące warunki:
1) 17
 forma papierowa wniosku jest zgodna z formą elektroniczną - w przypadku wniosku złożonego w formie papierowej;
2)
jest poprawnie sporządzony, tj. zawiera wszystkie wymagane dane, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1;
3)
jest kompletny, tj. zawiera wszystkie wymagane, aktualne i prawidłowo uzupełnione załączniki do wniosku, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3;
2.  18
 Wniosek zostaje odrzucony w przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 7 ustawy o refundacji. Wnioskujący otrzymuje powiadomienie z oddziału Funduszu o odrzuceniu wniosku.

Rozdział  5.

Podpisanie umowy

§  14. 
1.  19
 Oddział Funduszu przygotowuje i sporządza projekt umowy na realizację recept, zgodnie ze wzorem określonym w ogólnych warunkach umów, na podstawie złożonego wniosku oraz załączników. Umowa na realizację recept podpisywana jest przez podmiot prowadzący aptekę lub osobę upoważnioną do jego reprezentowania, kierownika apteki oraz Prezesa Funduszu lub osobę przez niego upoważnioną.
2. 
Umowę na realizację recept z podmiotem prowadzącym aptekę Fundusz zawiera niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
§  15. 
Prezes Funduszu podaje do publicznej wiadomości dane teleadresowe aptek posiadających zawartą z Funduszem umowę na realizację recept.

Rozdział  6.

Postanowienia końcowe

§  16. 
1. 
Do postępowań w sprawie zawarcia umów na realizację recept wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, stosuje się przepisy zarządzenia, o którym mowa w § 17.
2. 
Do dnia 1 listopada 2022 r. dopuszcza się stosowanie wzoru wniosku o zawarcie umowy na realizację recept stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia, o którym mowa w § 17.
§  17. 
Traci moc zarządzenie Nr 94/2011/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 19 grudnia 2011 r. w sprawie warunków postępowania dotyczących zawarcia umowy na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na recepty.
§  18. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  20  

FORMULARZ WNIOSKU O ZAWARCIE UMOWY NA WYDAWANIE REFUNDOWANYCH LEKÓW, ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH SPECJALNEGO PRZEZNACZENIA ŻYWIENIOWEGO ORAZ WYROBÓW MEDYCZNYCH NA RECEPTĘ

Numer wniosku: .......................
I. DANE IDENTYFIKACYJNE PODMIOTU PROWADZĄCEGO APTEKĘ/PUNKT APTECZNY
Nazwa podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny
Forma działalności podmiotu1
Forma właścicielska2
Adres siedziby podmiotu prowadzącego aptekę/punkt aptecznyMiejscowośćKod pocztowyrejestr

TERYT

UlicaNr domuNr lokalu
NIPNR KRS/EDG
REGONWpis do CEIDG (tak/nie)
adres e-mail:Nr tel.
Osoba/y reprezentująca/y wnioskującego do wykonywania czynności związanych z zawarciem umowyNazwiskoNumer PESEL
ImięNr telefonu
Numer zezwolenia na prowadzenie apteki/ punktu aptecznego
Data wydania zezwolenia na prowadzenie apteki/ punktu aptecznego
Organ wydający zezwolenie na prowadzenie apteki/ punktu aptecznego
II. DANE IDENTYFIKACYJNE APTEKI/ PUNKTU APTECZNEGO
Numer identyfikacyjny apteki
Nazwa apteki/punktu aptecznego3
Rodzaj: (Apteka ogólnodostępna/ punkt apteczny)
Adres apteki/punktu aptecznegoMiejscowośćKod pocztowyrejestr

TERYT

UlicaNr domuNr lokalu
WojewództwoPowiat
GminaDzielnica
adres e-mai14Nr telefonu
Nr faxu
Adres do korespondencji5MiejscowośćKod pocztowyrejestr

TERYT

UlicaNr domuNr lokalu
Kierownik apteki/ punktu aptecznegoNazwiskoImię
Numer

PESEL

Nr telefonu
Rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości6
Nr prawa wykonywania zawodu farmaceuty7
III. EWIDENCJA OSÓB ZATRUDNIONYCH W APTECE
Unikalny wyróżnik osobyNazwiskoImięnumer PESELZajmowane stanowiskoOkres realizacji recept w ramach umowy na realizację recept
oddo
Uprawnienia zawodowe
Grupa zawodowaNumer Prawa

Wykonywania Zawodu8

Data wydania Prawa Wykonywania Zawodu9Nazwa Okręgowej Izby Aptekarskiej, która wydała Prawo Wykonywania Zawodu10Numer dyplomu (świadectwa ukończenia szkoły11)Data wydania dyplomu (świadectwa ukończenia szkoły12)
Doświadczenie zawodowe
Nazwa zaświadczenia o odbyciu stażu/praktyki13Numer wydania zaświadczenia o odbyciu stażu/praktyki14Data wydania zaświadczenia odbycia stażu/praktyki15Nazwa apteki wydającej zaświadczenie o odbyciu stażu/praktyki16Liczba lat pracy w aptece na podstawie świadectwa pracy 17

1zgodnie ze Słowikiem form działalności podmiotu

2 zgodnie ze Słowikiem form właścicielskich

3 nazwa apteki/punktu aptecznego zgodna z zezwoleniem/decyzją właściwego Inspektoratu Inspekcji Farmaceutycznej

4 adres do doręcznia korespondencji między innymi w związku z czynnościami prowadzonymi w trybie działu IIIA ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.)

5wypełnić, jeżeli inny niż adres siedziby apteki

6podać wyłącznie w przypadku braku Nr PESEL

7 nie dotyczy technika farmaceutycznego

8, 9, 10 dotyczy farmaceuty

11, 12 dotyczy technika farmaceutycznego

13, 14, 15, 16 przy braku zaświadczenia wpisać "Nie dotyczy"

17 dotyczy magistrów farmacji, którzy nie posiadają zaświadczenia o odbyciu rocznej praktyki

..........................................................................

data i podpis podmiotu prowadzącego aptekę

Załączniki do wniosku:

Załącznik nr 1. Oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych przez Funduszu i zobowiązanie do zapoznania z nią osób wymienionych we wniosku

Załącznik nr 2. Wniosek w sprawie rachunku bankowego

Załącznik nr 3. - uchylony -

Załącznik nr 4. - uchylony -

Załącznik Nr 5. Oświadczenie kierownika apteki

Załącznik nr 6. Kopia dokumentów uprawniających kierownika do pełnienia tej funkcji

Załącznik nr 7. Kopia zezwolenia na prowadzenie apteki

Załącznik nr 8. Pełnomocnictwo dla osoby reprezentującej wnioskodawcę, jeżeli jest wymagane

Załącznik Nr  1

Oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych przez Fundusz i zobowiązanie do zapoznania z nią osób wymienionych we wniosku

Załącznik Nr  2

Wniosek w sprawie rachunku bankowego

Załącznik Nr  3

Oświadczenie kierownika apteki

grafika

Uzasadnienie

Zarządzenie stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 102 ust. 5 pkt 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach", w związku z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2555, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o refundacji", na mocy którego Prezes Funduszu zobowiązany jest do ustalania jednolitych sposobów realizacji ustawowych zadań wykonywanych przez oddziały wojewódzkie Funduszu. Należy przez to rozumieć m. in. określenie warunków zawierania umów na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.

Niniejszym zarządzeniem wprowadzono następujące zmiany:

1)
zrezygnowano z obowiązku przekazywania wniosku o zawarcie umowy w formie papierowej. Wprowadzona zmiana umożliwia podmiotom prowadzącym apteki opcjonalne składanie wniosku o zawarcie umowy na realizację recept - zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Działania Funduszu w tym zakresie stanowią odpowiedź m. in. na zmiany technologiczne i zmiany preferencji użytkowników, z uwzględnieniem nowoczesnej formy załatwiania spraw w zakresie zawierania umów;
2)
odstąpiono od obowiązku załączania do wniosku wzoru podpisu oraz parafy osoby:
-
podpisującej wniosek lub umowę na realizację recept (załącznik nr 3 do wniosku o zawarcie umowy na realizację recept),
-
uprawnionej do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę w trakcie trwania umowy na realizację recept (załącznik nr 4 do wniosku o zawarcie umowy na realizację recept).

Z uwagi na to, iż obecnie w znacznej większości stosowana jest elektroniczna forma przekazywania informacji i zestawień w trakcie realizacji umowy, to tym samym składanie wzorów podpisów staje sie zbędne (nieaktualne). Ponadto, powyższa modyfikacja przepisów wpisuje się w zasadę domniemania autentyczności pochodzenia podpisu od osoby lub organu, który go złożył. Oznacza to, że z samego faktu przedłożenia dokumentu należy wnioskować o jego pochodzeniu od osoby lub organu, który oznaczony jest na dokumencie jako wystawca. Jednocześnie przyjmuje się powszechnie, że w przypadku przekazywania danych w formie podpisanej podpisem odręcznym, podpisy składane w stosunkach urzędowych, zwłaszcza na pismach mających charakter czynności prawnej, powinny obejmować imię i nazwisko lub co najmniej nazwisko podpisującego;

3)
zrezygnowano ze wzoru wniosku w sprawie zmiany numeru rachunku bankowego stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia nr 73/2022/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

Należy zauważyć, że zmiana numeru konta bankowego wykracza poza zakres przedmiotowy zarządzenia. Ponadto zmiana w tym zakresie stanowi jedną z kilku sytuacji powodujących konieczność zawarcia aneksu do trwającej umowy na realizację recept, dlatego wzory wniosków o aneks - w sytuacji jeżeli zostały one ustalone - winny być dostępne na stronie danego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia dedykowanej podmiotom prowadzącym apteki lub w Portalu NFZ, gdzie następuje wymiana informacji dotyczących realizacji umowy;

4)
zmodyfikowano wniosek o zawarcie umowy na realizację recept oraz wymagane do niego załączniki poprzez:
-
określenie celu podawania we wniosku adresu e-mail - służącego między innymi do przekazywania korespondencji związanej z czynnościami o których mowa w przepisach działu IIIA ustawy o świadczeniach. Jednocześnie, przekazywanie korespondencji w formie wiadomości e-mail może wynikać także z odrębnych przyczyn, dlatego w przypisie ustalono katalog otwarty,
-
zrezygnowanie z informacji o wymagalności pieczęci podmiotu prowadzącego aptekę lub kierownika apteki na wniosku i załącznikach - w związku z umożliwieniem składania wniosków w formie elektronicznej;
5)
ujednolicono sposób poświadczania kopii wymaganych dokumentów - poprzez wprowadzenie odpowiednich wymagań w zależności od formy (elektronicznej lub papierowej) składania kopii wymaganych dokumentów. Powyższe zmiany mają charakter porządkujący;
6)
doprecyzowano kwestię sposobu przekazywania wniosków o zawarcie umowy na realizację recept - z uwzględnieniem formy ich sporządzenia.

Wprowadzona zmiana stanowi wtórną zmianę w stosunku do zmiany umożliwiającej elektroniczne składanie wniosków o zawarcie umowy na realizację recept;

7)
odstąpiono od określenia terminu na weryfikację przez oddział Funduszu wniosku o zawarcie umowy na realizację recept.

Stosownie do treści § 1 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2011 r. w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept (Dz. U. z 2021 r. poz. 337) Fundusz niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku zawiera umowę na realizację recept. Pierwszym dniem, wskazującym początek do obliczenia 14-dniowego terminu jest złożenie przez podmiot wnioskujący poprawnego oraz kompletnego wniosku o zawarcie umowy na realizację recept. Zatem czas przewidziany na weryfikację wniosku (w przypadku jego kompletnego złożenia) winien zawierać się w terminie przewidzianym do zawarcia umowy, wynikającym z rozporządzenia. Jednocześnie utrwalona w oddziałach wojewódzkich Funduszu praktyka postępowania w zakresie weryfikacji wniosku o zawarcie umowy na realizację recept pokazuje, że weryfikacja przedmiotowych wniosków odbywa się niezwłocznie, zaś informacja o przystąpieniu do weryfikacji wniosku przez oddział Funduszu jest widoczna dla podmiotu wnioskującego w Portalu NFZ, dlatego nie istnieje potrzeba określania terminu weryfikacji wniosku w przepisach zarządzenia.

Pozostałe zmiany posiadają charakter porządkujący, ich wprowadzenie zapewnia przejrzystość procesu zawierania umów na realizację recept.

Zarządzenie wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia podpisania.

Wprowadzenie niniejszego zarządzenia zmieniającego, wpisuje się w realizację celu strategicznego NFZ nr 6 - Optymalizacja procesów wewnętrznych - zawieranie umów oraz nr 8 - Poprawa funkcjonowania NFZ.

Załącznik Nr  1

Oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych przez Funduszu i zobowiązanie do zapoznania z nią osób wymienionych we wniosku

Załącznik Nr  2

Wniosek w sprawie rachunku bankowego

Załącznik Nr  3

Wzór podpisu i parafy osoby podpisującej wniosek lub umowę na realizację recept

Załącznik Nr  4

Wzór podpisu i parafy osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę lub punkt apteczny w trakcie trwania umowy na realizację recept

Załącznik Nr  5

Oświadczenie kierownika apteki

ZAŁĄCZNIK Nr  2 21

(uchylony).

1 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
2 § 8 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
3 § 8 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
4 § 8 pkt 6 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
5 § 8 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. d zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
6 § 9 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a tiret pierwsze zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
7 § 9 ust. 1 pkt 3 lit. c uchylona przez § 1 pkt 3 lit. a tiret drugie zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
8 § 9 ust. 1 pkt 3 lit. d uchylona przez § 1 pkt 3 lit. a tiret trzecie zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
9 § 9 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
10 § 9 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 3 lit. c zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
11 § 9 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. d zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
12 § 10 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
13 § 11 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
14 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
15 § 12 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
16 § 12 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. c zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
17 § 13 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
18 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
19 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 113/2022/DGL z dnia 12 września 2022 r. (NFZ.22.113) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 2022 r.
20 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.
21 Załącznik nr 2uchylony przez § 1 pkt 9zarządzenia nr 65/2023/DGL z dnia 12 kwietnia 2023 r. (NFZ.2023.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2023 r.