Warunki zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczeń zaopatrzenie w wyroby medyczne.
NFZ.2019.131
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 131/2019/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 1 października 2019 r.
w sprawie warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczeń zaopatrzenie w wyroby medyczne
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
- umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne.
Rozdział 2
Przedmiot postępowania
Przedmiot postępowania
Rozdział 3
Szczegółowe warunki umowy
Szczegółowe warunki umowy
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
Załącznik nr 1 | Wzór umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zaopatrzenie w wyroby medyczne |
Załącznik nr 2 | Wzór oświadczenia wnioskodawcy |
Załącznik nr 3 | Wzór oświadczenia wnioskodawcy o wpisach do rejestrów |
Załącznik nr 4 | Wzór oznaczenia wniosku/uzupełnienia wniosku/wycofania wniosku |
Załącznik nr 5 | Wzór potwierdzenia złożenia wniosku/uzupełnienia wniosku/wycofania wniosku |
Załącznik nr 6 | Wzór wniosku w sprawie rachunku bankowego |
Załącznik nr 7 | Warunki realizacji świadczeń będących przedmiotem umowy w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne w tym zakres wykonywanych czynności i wymagane kwalifikacje osób realizujących te świadczenia |
Uzasadnienie
Uzasadnienie
Przedmiotem umowy jest udzielanie przez świadczeniodawcę świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne, na zlecenie osoby uprawnionej oraz ich naprawy, o których mowa w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 784, 1096 i 1590), zwanej dalej "ustawą o refundacji".
W celu dostosowania przepisów zarządzenia do obowiązujących przepisów prawa, w szczególności do przepisów ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1096), zwanej dalej "ustawą z dnia 16 maja 2019 r." oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 sierpnia 2019 r. w sprawie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego (Dz. U. poz. 1555), zwanego dalej "rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 2 sierpnia 2019 r.", w zarządzeniu wprowadzono m.in. następujące przepisy:
1) w § 10 ust. 8 zarządzenia obowiązek wprowadzenia wersji elektronicznej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej - zaopatrzenie w wyroby medyczne, do centralnego systemu obsługi zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne.
2) w § 12 ust. 2 i 3 zarządzenia obowiązek korzystania z usługi Elektronicznej Weryfikacji i Potwierdzenia Zlecenia za pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu, w każdym miejscu udzielania świadczeń.
Zgodnie z art. 38c ustawy o refundacji Fundusz dokonuje weryfikacji zlecenia oraz potwierdzenia posiadania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniobiorcę za pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu. Od 1 stycznia 2020 r. weryfikacja zlecenia oraz potwierdzenie posiadania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniobiorcę odbywać się będzie podczas wystawiania zlecenia przez osoby uprawnione, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o refundacji, według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 2 sierpnia 2019 r.
O przyjęciu zlecenia do realizacji świadczeniodawca informuje Fundusz za pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu. Realizacja potwierdzonego zlecenia rozpoczyna się z dniem przyjęcia przez świadczeniodawcę zlecenia do realizacji, a kończy z dniem wydania wyrobu medycznego. Powyższe informacje na bieżąco muszą być przekazywane do centralnego systemu obsługi zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne, ponieważ zgodnie z art. 38d ust. 12-14 po zakończeniu realizacji zlecenia, świadczeniodawca realizujący zlecenie przechowuje zlecenie wraz z dokumentacją potwierdzającą dokonanie jego realizacji.
Dodatkowo, w § 13 ust. 4 zarządzenia określono dokumenty rozliczeniowe przesyłane do oddziału Funduszu w celu rozliczenia świadczeń udzielonych od 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., w związku z art. 2 ustawy z dnia 16 maja 2019 r., w którym określono m.in. że zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne i zlecenia naprawy, które do dnia 31 grudnia 2019 r. zostały na dotychczasowych zasadach:
1) wystawione,
2) wystawione i potwierdzone
- są odpowiednio potwierdzane i realizowane albo realizowane na dotychczasowych zasadach.
W związku z powyższym, w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. realizowane będą:
- zlecenia wystawione do 31 grudnia 2019 r. według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 grudnia 2013 r. w sprawie wzoru zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz wzoru zlecenia naprawy (Dz. U. poz. 1678), które jako dokumenty rozliczeniowe będą przesyłane do oddziału Funduszu oraz
- zlecenia wystawiane od 1 stycznia 2020 r. według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 2 sierpnia 2019 r., które będą przechowywane przez świadczeniodawcę, ponieważ w związku z wdrożeniem rozwiązania informatycznego wspierającego proces obsługi zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne, wszystkie dane dotyczące realizacji zleceń konieczne do weryfikacji raportów statystycznych będą znajdowały się w centralnym systemie obsługi zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne.
Ponadto, w zarządzeniu uchylono przepisy § 14 ust. 3-7 zarządzenia Nr 59/2016/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne, dotyczące potwierdzenia odbioru wyrobu medycznego. Na nadmiarowość tych przepisów wskazuje Najwyższa Izba Kontroli w "Informacji o wynikach kontroli - Dostępność refundowanych wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie i bezpieczeństwo ich stosowania" (KZD.430.006.2018 Nr ewid. 10/2019/P/18/056/KZD str. 88), argumentując: " (...) przepisy o pełnomocnictwie w art. 99 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, z późn. zm.) stanowią, że jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie. Odbiór przedmiotu nie wymaga szczególnej formy dla swojej ważności, dlatego także i pełnomocnictwo czy upoważnienie do jego wykonania nie wymaga szczególnej formy (taką szczególną formą jest np. forma pisemna) stąd ustne upoważnienie udzielone takiemu pełnomocnikowi powinno być ważne i wystarczające.".
Projekt zarządzenia podlegał opiniowaniu. Uwagi zgłosiły cztery podmioty. Z uwag pozostających w kompetencji Funduszu uwzględniono wniosek dotyczący udostępniania wersji elektronicznej umowy w centralnym systemie obsługi zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 8
UMOWA Nr ....../..... O UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ - ZAOPATRZENIE W WYROBY MEDYCZNE
UMOWA Nr ....../..... O UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ - ZAOPATRZENIE W WYROBY MEDYCZNE
ZAŁĄCZNIK Nr 2
.............................................................................. | |
.............................................................................. | |
nazwa, adres i nr telefonu siedziby wnioskodawcy |
OŚWIADCZENIE WNIOSKODAWCY
Oświadczam, że:
1) nie zachodzi wobec mnie przeszkoda do zawarcia umowy, o której mowa w art. 132 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 z późn. zm.);
2) zapoznałem się z zarządzeniem Nr .../......./DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczeń zaopatrzenie w wyroby medyczne, zwanym dalej "zarządzeniem" i zobowiązuję się do realizacji umowy zgodnie z tym zarządzeniem i odrębnymi przepisami dotyczącymi udzielania świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne, na zlecenie osoby uprawnionej oraz ich naprawy, o których mowa w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 784 z późn. zm.);
3) osoby realizujące umowę posiadają kwalifikacje określone w załączniku nr 7 do zarządzenia oraz spełniają kryteria określone w innych przepisach prawa;
4) osoby realizujące umowę w każdym miejscu udzielania świadczeń mają dostęp do systemu informatycznego udostępnionego przez Fundusz albo do systemu informatycznego Świadczeniodawcy zintegrowanego z systemem informatycznym Funduszu za pośrednictwem usług sieciowych.
5) przedstawiłem we wniosku o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne wyłącznie wyroby medyczne, które zostały wprowadzone do obrotu i do używania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 175 z późn. zm.);
6) spełniam, w każdym miejscu udzielania świadczeń, wymagania lokalowe określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia wydanym na podstawie art. 159 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz posiadam tytuł prawny do lokalu;
7) złożyłem wymagane zarządzeniem dokumenty i wnoszę o podpisanie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne.
Podanie nieprawdziwych informacji skutkuje nieważnością umowy, o ile zostanie zawarta, oraz odpowiedzialnością karną wynikającą z art. 193 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
............................................................. | ...................................................... |
miejscowość i data | pieczątka i czytelny podpis |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Nazwa: ....................................................
adres: .......................................................
nr telefonu: ................................................
Nr NIP: ...............................................
Nr REGON: ..........................................
OŚWIADCZENIE WNIOSKODAWCY O WPISACH DO REJESTRÓW
1. Niniejszym oświadczam, że jako składający wniosek o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne jestem podmiotem leczniczym, wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą*:
* prowadzonego przez ..............................................................................,
pod numerem ..................................................
* nie dotyczy
2. Oświadczam, że jako składający wniosek o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne jestem wpisany do*:
* Krajowego Rejestru Sądowego
pod numerem ....................................................
* nie dotyczy
3. Oświadczam, że jako składający wniosek o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne jestem wpisany do*:
* Ewidencji Działalności Gospodarczej,
prowadzonej przez .......................................................................................,
pod numerem .....................................................
* Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
* nie dotyczy
Podanie nieprawdziwych informacji skutkuje nieważnością umowy, o ile zostanie zawarta, oraz odpowiedzialnością karną wynikającą z art. 193 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 1373 z późn. zm.).
............................................................ | ............................................................. |
(miejscowość, data) | (pieczątka, podpis) |
*właściwe zaznaczyć
ZAŁĄCZNIK Nr 4
OZNACZENIE WNIOSKU / UZUPEŁNIENIE WNIOSKU / WYCOFANIE WNIOSKU*
NARODOWY FUNDUSZ ZDROWIA ....................................Oddział Wojewódzki NFZ w ........................................... Wniosek o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: zaopatrzenie w wyroby medyczne .................................................................................................................................................................... (nazwa zakresu świadczeń) |
..................................................................................................................................................................... (numer postępowania zgodnie z ogłoszeniem o postępowaniu) |
(pełna nazwa wnioskodawcy zgodna z właściwym rejestrem, identyfikator techniczny wnioskodawcy) |
(adres siedziby wnioskodawcy zgodny z właściwym rejestrem) |
Data, pieczęć i podpis wnioskodawcy lub osoby uprawnionej do jej reprezentowania |
Wydruk formularza rejestracyjnego z kodem paskowym (należy przykleić) |
* niepotrzebne skreślić
ZAŁĄCZNIK Nr 5
POTWIERDZENIE ZŁOŻENIA WNIOSKU/UZUPEŁNIENIA WNIOSKU/WYCOFANIA WNIOSKU*
NARODOWY FUNDUSZ ZDROWIA ........................................Oddział Wojewódzki NFZ w ............................................. WNIOSEK ................................................................................................................................................................. (nazwa rodzaju świadczeń będącego przedmiotem postępowania - zgodnie z ogłoszeniem o postępowaniu) | |
................................................................................................................................................................. (numer postępowania zgodnie z ogłoszeniem o postępowaniu) | |
(pełna nazwa wnioskodawcy zgodna z właściwym rejestrem, identyfikator techniczny wnioskodawcy) | |
(adres siedziby wnioskodawcy zgodny z właściwym rejestrem) | |
(data złożenia wniosku: dd.mm.rrrr) | (numer z rejestru wniosków) |
(Oddział Funduszu - potwierdzenie złożenia wniosku: pieczęć, podpis, data) |
* niepotrzebne skreślić
ZAŁĄCZNIK Nr 6
Miejscowość, data | ||
Kod Oddziału Wojewódzkiego | ||
Dane Wnioskodawcy/ Świadczeniodawcy | ||
(źródło - Portal Świadczeniodawcy) |
Wnoszę o wpisanie nr rachunku bankowego do przyszłej umowy:
w rodzaju ......................................................................................................................................
w zakresie .....................................................................................................................................
zawartej na okres ..........................................................................................................................
pełny numer rachunku bankowego związanego z realizacją umowy .......................................................................................................................................................
dane posiadacza rachunku bankowego ........................................................................................
Podpis/y i pieczęć Świadczeniodawcy ...................................................... |
ZAŁĄCZNIK Nr 7 9
Warunki realizacji świadczeń będących przedmiotem umowy w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne w tym zakres wykonywanych czynności i wymagane kwalifikacje osób realizujących te świadczenia
Warunki realizacji świadczeń będących przedmiotem umowy w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne w tym zakres wykonywanych czynności i wymagane kwalifikacje osób realizujących te świadczenia
Lp. | Nazwa | Zakres wykonywanych czynności | Wymagane kwalifikacje |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne produkowane seryjnie | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym wymagające przystosowania do potrzeb świadczeniobiorcy, wymienione w załączniku do rozporządzenia MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) osoby z co najmniej wykształceniem średnim oraz kwalifikacjami nabytymi do dnia 10 lutego 2009 r. w ramach kursu z zakresu towaroznawstwa materiałów medycznych według programu zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia organizowanego zgodnie z § 1 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji osób wydających produkty lecznicze w placówkach obrotu pozaaptecznego, a także wymogów jakim powinien odpowiadać lokal i wyposażenie tych placówek oraz punktów aptecznych (Dz. U. Nr 23, poz. 196) oraz z co najmniej dwuletnim stażem pracy w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne lub 2) osoby, która ukończyła studia wyższe na kierunku inżynieria biomedyczna lub 3) technika ortopedy1 lub 4) fizjoterapeuty2 lub 5) technika farmaceutycznego3 lub 6) magistra farmacji lub 7) pielęgniarki lub 8) lekarza (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa) - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne lub 9) osoby z co najmniej wykształceniem średnim posiadającej ważny certyfikat potwierdzający nabycie kwalifikacji rynkowej "Zaopatrywanie w sklepach w wyroby medyczne produkowane seryjnie" określonej w obwieszczeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (M.P. poz.1269) oraz z co najmniej dwuletnim stażem pracy w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne. |
2. | Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne wykonywane na zamówienie | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne wykonywane na zamówienie, wymienione w załączniku do rozporządzenia MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) osoby, która ukończyła studia wyższe na kierunku inżynieria biomedyczna lub 2) technika ortopedy1 lub 3) fizjoterapeuty2 lub 4) lekarza (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa) - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zakresie wykonywania przedmiotów ortopedycznych na zamówienie, a w przypadku zaopatrzenia w obuwie ortopedyczne: 1) technika ortopedy1 lub 2) obuwnika ortopedycznego (szewca ortopedy) - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zakresie wykonywania obuwia ortopedycznego na zamówienie. |
3. | Zaopatrzenie w środki pomocnicze z wyłączeniem środków pomocniczych z zakresu protetyki słuchu i optyki okularowej, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym zaopatrzenie w wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie. | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym wymagające przystosowania do potrzeb świadczeniobiorcy, wymienione w załączniku do rozporządzenia MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) osoby z co najmniej wykształceniem średnim oraz kwalifikacjami nabytymi do dnia 10 lutego 2009 r w ramach kursu z zakresu towaroznawstwa materiałów medycznych według programu zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia organizowanego zgodnie z § 1 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji osób wydających produkty lecznicze placówkach obrotu pozaaptecznego, a także wymogów jakim powinien odpowiadać lokal i wyposażenie tych placówek oraz punktów aptecznych (Dz. U. Nr 23, poz. 196) oraz z co najmniej rocznym stażem pracy w zakresie zaopatrzenia w środki pomocnicze lub 2) osoby, która ukończyła studia wyższe na kierunku inżynieria biomedyczna lub 3) technika ortopedy1 lub 4) fizjoterapeuty2 lub 5) technika farmaceutycznego3 lub 6) magistra farmacji lub 7) pielęgniarki lub 8) lekarza (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa) lub 9) osoby z co najmniej wykształceniem średnim posiadającej ważny certyfikat potwierdzający nabycie kwalifikacji rynkowej "Zaopatrywanie w sklepach w wyroby medyczne produkowane seryjnie" określonej w obwieszczeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (M.P. poz.1269) oraz z co najmniej rocznym stażem pracy w zakresie zaopatrzenia w środki pomocnicze. |
4. | Zaopatrzenie w środki pomocnicze z wyłączeniem środków pomocniczych z zakresu protetyki słuchu i optyki okularowej, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne wykonywane na zamówienie | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne wykonywane na zamówienie, wymienione w załączniku do rozporządzenia MZ | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność fizjoterapeuty2. |
5. | Zaopatrzenie w zakresie protetyki słuchu, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne produkowane seryjnie. | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym wymagające przystosowania do potrzeb świadczeniobiorcy, z zakresu protetyki słuchu, wymienione w załączniku do rozporządzeniu MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) protetyka słuchu4 lub 2) osoby, która ukończyła studia wyższe na kierunku lub w specjalności audiofonologia, obejmujące co najmniej 700 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania do wykonywania zawodu protetyka słuchu, która uzyskała tytuł licencjata, inżyniera, magistra lub magistra inżyniera - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zawodzie. |
6. | Zaopatrzenie w zakresie optyki okularowej, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne produkowane seryjnie. | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym wymagające przystosowania do potrzeb świadczeniobiorcy, z zakresu optyki okularowej, wymienione w załączniku do rozporządzeniu MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców w zakresie optyki okularowej, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) optyka okularowego5 lub 2) optometrysty6 - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zawodzie, a w przypadku zaopatrzenia w soczewki kontaktowe dla świadczeniobiorców ze schorzeniem stożka rogówki oraz z dużą anizometropią (łącznie z afakią), w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) lekarza okulisty (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa) lub 2) optometrysty6 - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zawodzie. |
1) ukończenie studiów wyższych na kierunku lub w specjalności technika ortopedyczna i uzyskanie tytułu licencjata lub inżyniera,
2) ukończenie technikum lub szkoły policealnej, publicznych lub niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, i uzyskanie tytułu zawodowego technik ortopeda lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik ortopeda, lub ukończenie szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego w zawodzie technik biomechanik
3) uzyskanie dyplomu mistrza w zawodzie technik ortopeda.
2fizjoterapeuta - kwalifikacje określone w ustawie z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty (Dz. U. z 2021 r. poz. 553).
3technik farmaceutyczny*:
- ukończenie szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego technik farmaceutyczny lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik farmaceutyczny.
4protetyk słuchu:
1) ukończenie studiów wyższych na kierunkach lub w specjalności protetyka słuchu obejmujących co najmniej 700 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania do wykonywania zawodu protetyka słuchu i uzyskanie tytułu licencjata, inżyniera, magistra lub magistra inżyniera,
2) ukończenie szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego protetyk słuchu lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie protetyk słuchu,
3) posiadanie co najmniej 2-letniego doświadczenia zawodowego w pracy w gabinecie protetyki słuchu i ukończenie do dnia 1 października 2010 r. kursu z zakresu protetyki słuchu organizowanego przez szkołę wyższą kształcącą w zakresie akustyki lub Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, obejmującego co najmniej 108 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania do wykonywania zawodu protetyka słuchu,
4) uzyskanie dyplomu mistrza w zawodzie protetyk słuchu.
5optyk okularowy:
1) ukończenie studiów wyższych na kierunku lub w specjalności optyka okularowa lub optometria obejmujących co najmniej 700 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania w zawodzie optyk okularowy i uzyskanie tytułu licencjata lub inżyniera,
2) ukończenie szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego technik optyk lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik optyk lub ukończenie trzyletniego technikum publicznego lub niepublicznego o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego technik optyk lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik optyk,
3) uzyskanie dyplomu mistrza w zawodzie optyk okularowy.
6optometrysta:
1) ukończenie studiów wyższych na kierunku lub w specjalności optometria obejmujących co najmniej 600 godzin kształcenia w zakresie optometrii i uzyskanie tytułu magistra lub magistra inżyniera,
2) ukończenie studiów podyplomowych z optometrii obejmujących co najmniej 600 godzin kształcenia w zakresie optometrii.
*wymagane kwalifikacje zawodowe określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami (Dz. U. Nr 151, poz. 896).