Warunki zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczeń zaopatrzenie w wyroby medyczne.
NFZ.2016.59
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 59/2016/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 29 czerwca 2016 r.
w sprawie warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczeń zaopatrzenie w wyroby medyczne
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
- umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne.
Rozdział 2
Przedmiot postępowania
Przedmiot postępowania
Rozdział 3
Szczegółowe warunki umowy
Szczegółowe warunki umowy
Jeżeli wniosek zawiera dokumenty składane w języku obcym należy dołączyć ich tłumaczenie na język polski, sporządzone przez tłumacza przysięgłego.
- z wyłączeniem świadczeniodawcy, który zawarł umowę oraz osób przez niego zatrudnionych lub udzielających świadczeń w jego imieniu na innej podstawie niż umowa o pracę, a także osób, którym udzielanie świadczeń powierzył.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
Załącznik Nr 1 Wzór umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zaopatrzenie w wyroby medyczne
Załącznik Nr 2 Wzór oświadczenia wnioskodawcy
Załącznik Nr 3 Wzór oświadczenia wnioskodawcy o wpisach do rejestrów
Załącznik Nr 4 Wzór oznaczenia wniosku/uzupełnienia wniosku/wycofania wniosku
Załącznik Nr 5 Wzór potwierdzenia złożenia wniosku/uzupełnienia wniosku/wycofania wniosku
Załącznik Nr 6 Wzór wniosku w sprawie rachunku bankowego
Załącznik Nr 7 Warunki realizacji świadczeń będących przedmiotem umowy w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne w tym zakres wykonywanych czynności i wymagane kwalifikacje osób realizujących te świadczenia
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 1
ANEKS DO UMOWY Nr ...... / .......
ANEKS DO UMOWY Nr ...... / .......
- ZAOPATRZENIE W WYROBY MEDYCZNE
zawarty w .........................................................., dnia .........................................................roku,
między:
Narodowym Funduszem Zdrowia - ................................................................... Oddziałem Wojewódzkim w ................................................................................................... z siedzibą: .......................................................................................... (adres), reprezentowanym przez: .............................................................................................................................., zwanym dalej "oddziałem Funduszu"
a
.......................................................................................................................................................
(oznaczenie Świadczeniodawcy: imię i nazwisko albo nazwa świadczeniodawcy w rozumieniu art. 5 pkt 41 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą"
zwanym dalej "Świadczeniodawcą", reprezentowanym przez: .................................................
.......................................................................................................................................................
Strony zgodnie postanawiają, co następuje:
PRZEDMIOT UMOWY
zgodnie z zasadami i na warunkach określonych w warunkach zawierania i realizacji umów w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne, ustalanych na dany okres rozliczeniowy w drodze zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, wydanego na podstawie art. 159 ust. 2 ustawy.
ORGANIZACJA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ
ORGANIZACJA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ
FINANSOWANIE ŚWIADCZEŃ
FINANSOWANIE ŚWIADCZEŃ
Dane posiadacza rachunku bankowego: ..............................................................
nr...........................................................................................................................
KARY UMOWNE
KARY UMOWNE
OKRES OBOWIĄZYWANIA UMOWY
OKRES OBOWIĄZYWANIA UMOWY
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1) załącznik nr 1 do umowy - Harmonogram - zasoby;
2) załącznik nr 2 do umowy - Wykaz podwykonawców;
3) załącznik nr 3 do umowy - Wniosek w sprawie zmiany rachunku bankowego.
PODPISY STRON
............................................................ ............................................................
............................................................ ............................................................
Oddział Funduszu Świadczeniodawca
Załącznik Nr 1
HARMONOGRAM - ZASOBY
HARMONOGRAM - ZASOBY
rodzaj świadczeń: zaopatrzenie w wyroby medyczne
Nr pozycji umowy (a) | Kod zakresu świadczeń (b) | Zakres świadczeń (c) | Kod miejsca udzielania świadczeń (d) | Nazwa miejsca udzielania świadczeń (e) | Adres miejsca udzielania świadczeń (f) | Część VII kodu resortowego (g) | Część VIII kodu resortowego (h) | Profil IX - X cz. kodu res.(i) |
I. Dostępność miejsca udzielania świadczeń | |||||||||
Harmonogram | |||||||||
pn (a) | wt (b) | śr (c) | czw (d) | pt (e) | sob (f) | nd (g) | Obowiązuje od (h) | Obowiązuje do (i) | Status D, M, U* |
II. Personel | ||||||||||
Unikalny wyróżnik osoby (a) | Nazwisko (b) | Imiona (c) | Pesel (d) | Status D, M, U* | ||||||
Dostępność osoby personelu | ||||||||||
Dostępność godzinowa tygodniowo (e) | Rodzaj harmonogramu ** (f) | pn (g) | wt (h) | śr (i) | czw (j) | pt (k) | sob (l) | nd (m) | Obowiązuje od (n) | Obowiązuje do (o) |
P *** | ||||||||||
D *** | ||||||||||
Uprawnienia zawodowe | ||||||||||
Grupa zawodowa (p) | Nr Prawa Wyk. Zawodu (q) | |||||||||
Zawód-specjalność | ||||||||||
Nazwa (r) | Stopień specjalizacji (s) | Data uzyskania (t) | Data otwarcia (u) | |||||||
Kompetencje | ||||||||||
Nazwa (w) | Data uzyskania (y) | |||||||||
Doświadczenie zawodowe (z) |
V. Asortyment | |||||||||||||||
Unikalny wyróżnik asortymentu (a) | Nazwa handlowa wyrobu medycznego (b) | Wykonywany na zamówienie (c) | Kod wg słownika NFZ (d) | Nazwa wg słownika NFZ (e) | Limit ceny z rozporządzenia (f) | Model (g) | Nazwa wytwórcy (h) | Cena brutto za sztukę w zł (i) | Status D, M, U* | ||||||
podpis i pieczęć Dyrektora OW | podpis i pieczęć świadczeniodawcy | ||||||||||||||
* D - dodano, M - zmodyfikowano, U - usunięto | |||||||||||||||
** Rodzaj harmonogramu: | |||||||||||||||
P - harmonogram podstawowy | |||||||||||||||
D - harmonogram dodatkowy (wizyty domowe) | |||||||||||||||
*** drukowany jeśli wypełniony |
Załącznik Nr 2
WYKAZ PODWYKONAWCÓW
WYKAZ PODWYKONAWCÓW
Załącznik nr ..... do umowy nr .............................. | |||
rodzaj świadczeń: zaopatrzenie w wyroby medyczne | |||
UNIKALNY WYRÓŻNIK PODWYKONAWCY | Status D,M,U* | ||
Dane identyfikacyjne i adresowe podwykonawcy | |||
Nazwa | |||
Adres siedziby | |||
Kod terytorialny i nazwa | |||
REGON | NIP | ||
Forma organizacyjno-prawna (cześć IV KR) | |||
Osoba/y uprawniona do reprezentowania | Telefon | ||
Dane rejestrowe podwykonawcy | |||
Rodzaj rejestru | Nr wpisu do rejestru | ||
Organ rejestrujący | Data wpisu | ||
Data ostatniej aktualizacji | |||
Dane dotyczące formy i przedmiotu umowy podwykonawstwa | |||
Umowa/promesa | |||
Data, od kiedy obowiązuje lub będzie obowiązywać umowa | Pozycja/e umowy | ||
Data, do kiedy obowiązuje lub będzie obowiązywać umowa | Przedmiot świadczeń podwykonywanych | ||
Opis przedmiotu podwykonawstwa | |||
data sporządzenia | |||
podpis i pieczęć Dyrektora OW | podpis i pieczęć Świadczeniodawcy | ||
*D - dodano, M - zmodyfikowano, U - usunięto |
Załącznik Nr 3
Wniosek w sprawie zmiany rachunku bankowego
Wniosek w sprawie zmiany rachunku bankowego
Dane Świadczeniodawcy
(źródło - Portal Świadczeniodawcy)
Wnoszę o podpisanie aneksu do istniejącej umowy, zmieniającego nr rachunku bankowego wskazany w zawartej umowie: | |||||||||||
numer | |||||||||||
w rodzaju | |||||||||||
w zakresie | |||||||||||
na okres | |||||||||||
Nowy pełny numer rachunku bankowego związanego z realizacją umowy | |||||||||||
Dane posiadacza rachunku bankowego: | |||||||||||
Zmiana dotychczasowego nr rachunku bankowego na nowy nastąpi po podpisaniu aneksu do umowy w terminie określonym w aneksie. | |||||||||||
Podpis/y i pieczęć Świadczeniodawcy | .................................................................................. |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
...........................................................................................
nazwa, adres i nr telefonu siedziby wnioskodawcy
(wzór)
OŚWIADCZENIE WNIOSKODAWCY
Oświadczam, że:
1) nie zachodzi wobec mnie przeszkoda do zawarcia umowy, o której mowa w art. 132 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581, z późn. zm.);
2) zapoznałem się z zarządzeniem Nr .../......./DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczeń zaopatrzenie w wyroby medyczne, zwanym dalej "zarządzeniem" i zobowiązuję się do realizacji umowy zgodnie z tym zarządzeniem i odrębnymi przepisami dotyczącymi udzielania świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne, na zlecenie osoby uprawnionej oraz ich naprawy, o których mowa w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 345, z późn. zm.);
3) osoby realizujące umowę posiadają kwalifikacje określone w załączniku nr 7 do zarządzenia oraz spełniają kryteria określone w innych przepisach prawa;
4) przedstawiłem we wniosku o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne wyłącznie wyroby medyczne, które zostały wprowadzone do obrotu i do używania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 876, z późn. zm.);
5) spełniam, w każdym miejscu udzielania świadczeń, wymagania lokalowe określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia wydanym na podstawie art. 159 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz posiadam tytuł prawny do lokalu;
6) złożyłem wymagane zarządzeniem dokumenty i wnoszę o podpisanie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne.
Podanie nieprawdziwych informacji skutkuje nieważnością umowy, o ile zostanie zawarta, oraz odpowiedzialnością karną wynikającą z art. 193 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
.............................................. ..............................................................
miejscowość i data pieczątka i czytelny podpis
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Nazwa: ....................................................
adres: .......................................................
nr telefonu: ............................................
Nr NIP: .............................................
Nr REGON: ........................................
OŚWIADCZENIE WNIOSKODAWCY O WPISACH DO REJESTRÓW
1. Niniejszym oświadczam, że jako składający wniosek o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne jestem podmiotem leczniczym, wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą * :
* prowadzonego przez ..............................................................................,
pod numerem ................................................................... .
* nie dotyczy
2. Oświadczam, że jako składający wniosek o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne jestem wpisany do * :
* Krajowego Rejestru Sądowego
pod numerem .................................................................. .
* nie dotyczy
3. Oświadczam, że jako składający wniosek o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne jestem wpisany do * :
* Ewidencji Działalności Gospodarczej,
prowadzonej przez .......................................................................................,
pod numerem ............................................................ .
* Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
* nie dotyczy
Podanie nieprawdziwych informacji skutkuje nieważnością umowy, o ile zostanie zawarta, oraz odpowiedzialnością karną wynikającą z art. 193 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r., Nr 164, poz. 1027 ze. zm.).
............................................................ .............................................................
(miejscowość, data) (pieczątka, podpis)
ZAŁĄCZNIK Nr 4
OZNACZENIE WNIOSKU / UZUPEŁNIENIE WNIOSKU / WYCOFANIE WNIOSKU *
NARODOWY FUNDUSZ ZDROWIA |
....................................Oddział Wojewódzki NFZ w ........................................... |
Wniosek |
o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: zaopatrzenie w wyroby medyczne |
.................................................................................................................................................................... |
(nazwa zakresu świadczeń) |
........................................................................................................................................................................................ |
(numer postępowania zgodnie z ogłoszeniem o postępowaniu) |
(pełna nazwa wnioskodawcy zgodna z właściwym rejestrem, identyfikator techniczny wnioskodawcy) |
(adres siedziby wnioskodawcy zgodny z właściwym rejestrem) |
Data, pieczęć i podpis wnioskodawcy lub osoby uprawnionej do jej reprezentowania |
Wydruk formularza rejestracyjnego z kodem paskowym (należy przykleić) |
ZAŁĄCZNIK Nr 5
POTWIERDZENIE ZŁOŻENIA WNIOSKU/UZUPEŁNIENIA WNIOSKU/WYCOFANIA WNIOSKU *
NARODOWY FUNDUSZ ZDROWIA | |
........................................Oddział Wojewódzki NFZ w ............................................. | |
WNIOSEK | |
................................................................................................................................................................. | |
(nazwa rodzaju świadczeń będącego przedmiotem postępowania | |
- zgodnie z ogłoszeniem o postępowaniu) | |
................................................................................................................................................................. (numer postępowania zgodnie z ogłoszeniem o postępowaniu) | |
(pełna nazwa wnioskodawcy zgodna z właściwym rejestrem, identyfikator techniczny wnioskodawcy) | |
(adres siedziby wnioskodawcy zgodny z właściwym rejestrem) | |
(data złożenia wniosku: dd.mm.rrrr) | (numer z rejestru wniosków) |
(Oddział Funduszu - potwierdzenie złożenia wniosku: pieczęć, podpis, data) |
ZAŁĄCZNIK Nr 6
Kod Oddziału Wojewódzkiego
Dane Wnioskodawcy/ Świadczeniodawcy
(źródło - Portal Świadczeniodawcy)
Wniosek w sprawie rachunku bankowego:
Wnoszę o wpisanie nr rachunku bankowego do przyszłej umowy:
w rodzaju ................................................................................................................................
w zakresie ...............................................................................................................................
zawartej na okres ....................................................................................................................
pełny numer rachunku bankowego związanego z realizacją umowy ................................................................................................................................................
dane posiadacza rachunku bankowego ..................................................................................
Podpis/y i pieczęć Świadczeniodawcy ......................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 7
Warunki realizacji świadczeń będących przedmiotem umowy w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne w tym zakres wykonywanych czynności i wymagane kwalifikacje osób realizujących te świadczenia
Warunki realizacji świadczeń będących przedmiotem umowy w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne w tym zakres wykonywanych czynności i wymagane kwalifikacje osób realizujących te świadczenia
Lp. | Nazwa | Zakres wykonywanych czynności | Wymagane kwalifikacje |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne produkowane seryjnie | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym wymagające przystosowania do potrzeb świadczeniobiorcy, wymienione w załączniku do rozporządzenia MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) osoby z co najmniej wykształceniem średnim oraz kwalifikacjami nabytymi do dnia 10 lutego 2009 r. w ramach kursu z zakresu towaroznawstwa materiałów medycznych według programu zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia organizowanego zgodnie z § 1 pkt.2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji osób wydających produkty lecznicze w placówkach obrotu pozaaptecznego, a także wymogów jakim powinien odpowiadać lokal i wyposażenie tych placówek oraz punktów aptecznych (Dz. U. Nr 23, poz. 196) oraz z co najmniej dwuletnim stażem pracy w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne lub 2) osoby, która ukończyła studia wyższe na kierunku inżynieria biomedyczna lub 3) technika ortopedy1 lub 4) fizjoterapeuty2 lub 5) technika farmaceutycznego3 lub 6) magistra farmacji lub 7) pielęgniarki lub 8) lekarza (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa) - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne. |
2. | Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne wykonywane na zamówienie | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne wykonywane na zamówienie, wymienione w załączniku do rozporządzenia MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) osoby, która ukończyła studia wyższe na kierunku inżynieria biomedyczna lub 2) technika ortopedy1 lub 3) fizjoterapeuty2 lub 4) lekarza (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa) - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zakresie wykonywania przedmiotów ortopedycznych na zamówienie, a w przypadku zaopatrzenia w obuwie ortopedyczne: 1) technika ortopedy1 lub 2) obuwnika ortopedycznego (szewca ortopedy) - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zakresie wykonywania obuwia ortopedycznego na zamówienie. |
3. | Zaopatrzenie w środki pomocnicze z wyłączeniem środków pomocniczych z zakresu protetyki słuchu i optyki okularowej, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym zaopatrzenie w wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie. | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym wymagające przystosowania do potrzeb świadczeniobiorcy, wymienione w załączniku do rozporządzenia MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) osoby z co najmniej wykształceniem średnim oraz kwalifikacjami nabytymi do dnia 10 lutego 2009 r w ramach kursu z zakresu towaroznawstwa materiałów medycznych według programu zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia organizowanego zgodnie z § 1 pkt.2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji osób wydających produkty lecznicze placówkach obrotu pozaaptecznego, a także wymogów jakim powinien odpowiadać lokal i wyposażenie tych placówek oraz punktów aptecznych (Dz. U. Nr 23, poz. 196) oraz z co najmniej rocznym stażem pracy w zakresie zaopatrzenia w środki pomocnicze lub 2) technika ortopedy1 lub 3) fizjoterapeuty2 lub 4) technika farmaceutycznego3 lub 5) magistra farmacji 6) pielęgniarki lub 7) lekarza (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa). |
4. | Zaopatrzenie w środki pomocnicze z wyłączeniem środków pomocniczych z zakresu protetyki słuchu i optyki okularowej, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne wykonywane na zamówienie | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne wykonywane na zamówienie, wymienione w załączniku do rozporządzenia MZ | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność fizjoterapeuty2. |
5. | Zaopatrzenie w zakresie protetyki słuchu, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne produkowane seryjnie. | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym wymagające przystosowania do potrzeb świadczeniobiorcy, z zakresu protetyki słuchu, wymienione w załączniku do rozporządzeniu MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) protetyka słuchu4 lub 2) osoby, która ukończyła studia wyższe na kierunku lub w specjalności audiofonologia, obejmujące co najmniej 700 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania do wykonywania zawodu protetyka słuchu, która uzyskała tytuł licencjata, inżyniera, magistra lub magistra inżyniera - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zawodzie. |
6. | Zaopatrzenie w zakresie optyki okularowej, obejmujące zaopatrzenie w wyroby medyczne produkowane seryjnie. | Czynności niezbędne do zaopatrzenia świadczeniobiorcy w wyroby medyczne produkowane seryjnie, w tym wymagające przystosowania do potrzeb świadczeniobiorcy, z zakresu optyki okularowej, wymienione w załączniku do rozporządzeniu MZ. | W każdym miejscu obsługi świadczeniobiorców w zakresie optyki okularowej, w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) optyka okularowego5 lub 2) optometrysty6 - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zawodzie, a w przypadku zaopatrzenia w soczewki kontaktowe dla świadczeniobiorców ze schorzeniem stożka rogówki oraz z dużą anizometropią (łącznie z afakią), w godzinach realizacji świadczeń, stała obecność: 1) lekarza okulisty (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa) lub 2) optometrysty6 - z co najmniej rocznym ogólnym stażem pracy w zawodzie. |
1) ukończenie studiów wyższych na kierunku lub w specjalności technika ortopedyczna i uzyskanie tytułu licencjata lub inżyniera,
2) ukończenie technikum lub szkoły policealnej, publicznych lub niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, i uzyskanie tytułu zawodowego technik ortopeda lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik ortopeda, lub ukończenie szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego w zawodzie technik biomechanik
3) uzyskanie dyplomu mistrza w zawodzie technik ortopeda,
2fizjoterapeuta
- kwalifikacje określone w ustawie z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty (Dz. U. poz. 1994)
3technik farmaceutyczny * :
- ukończenie szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego technik farmaceutyczny lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik farmaceutyczny
4protetyk słuchu:
1) ukończenie studiów wyższych na kierunkach lub w specjalności protetyka słuchu obejmujących co najmniej 700 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania do wykonywania zawodu protetyka słuchu i uzyskanie tytułu licencjata, inżyniera, magistra lub magistra inżyniera,
2) ukończenie szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego protetyk słuchu lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie protetyk słuchu,
3) posiadanie co najmniej 2-letniego doświadczenia zawodowego w pracy w gabinecie protetyki słuchu i ukończenie do dnia 1 października 2010 r. kursu z zakresu protetyki słuchu organizowanego przez szkołę wyższą kształcącą w zakresie akustyki lub Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, obejmującego co najmniej 108 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania do wykonywania zawodu protetyka słuchu,
4) uzyskanie dyplomu mistrza w zawodzie protetyk słuchu.
5 optyk okularowy:
1) ukończenie studiów wyższych na kierunku lub w specjalności optyka okularowa lub optometria obejmujących co najmniej 700 godzin kształcenia w zakresie niezbędnym do przygotowania w zawodzie optyk okularowy i uzyskanie tytułu licencjata lub inżyniera,
2) ukończenie szkoły policealnej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego technik optyk lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik optyk lub ukończenie trzyletniego technikum publicznego lub niepublicznego o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskanie tytułu zawodowego technik optyk lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik optyk,
3) uzyskanie dyplomu mistrza w zawodzie optyk okularowy.
6optometrysta:
1) ukończenie studiów wyższych na kierunku lub w specjalności optometria obejmujących co najmniej 600 godzin kształcenia w zakresie optometrii i uzyskanie tytułu magistra lub magistra inżyniera,
2) ukończenie studiów podyplomowych z optometrii obejmujących co najmniej 600 godzin kształcenia w zakresie optometrii.
Uzasadnienie
Zarządzenie stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 159 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach", zgodnie z którą Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia określa przedmiot postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w danym rodzaju oraz warunki do zawarcia umowy wymagane od świadczeniodawców.
Zarządzenie stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 159 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach", zgodnie z którą Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia określa przedmiot postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w danym rodzaju oraz warunki do zawarcia umowy wymagane od świadczeniodawców.
Zarządzenie określa również warunki, których spełnienie jest niezbędne do realizacji świadczeń, w tym wymagania dotyczące kwalifikacji osób realizujących świadczenia gwarantowane z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne (art. 15 ust. 2 pkt 9 ustawy o świadczeniach), z uwagi, iż w rozporządzeniu Ministra Zdrowia, wydanym na podstawie art. 38 ust 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych brak wymagań dotyczących kwalifikacji osób realizujących świadczenia gwarantowane.
W zarządzeniu w porównaniu do obecnie obowiązującego w tej materii zarządzenia, tj. zarządzenia nr 90/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 24 grudnia 2013 r., wprowadzono:
1) określenie obszaru terytorialnego, dla którego jest przeprowadzane postępowanie w sprawie zawarcia umów ze świadczeniodawcami (§ 4),
2) możliwość żądania przez Oddział Funduszu dokumentów potwierdzających prawo świadczeniodawcy do korzystania z lokalu jako miejsca udzielania świadczeń (§ 7 ust. 2 pkt 2),
3) obowiązek zgłaszania w formularzu wniosku o zawarcie umowy nazw handlowych wyrobów medycznych zgodnych z nazwami zawartymi w zgłoszeniach i powiadomieniach przesyłanych do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (§ 8 ust. 2 pkt 1) oraz przy zgłaszaniu zmian w asortymencie wyrobów medycznych w trakcie trwania umowy (§ 11 ust. 5).
Ponadto, doprecyzowano:
1) przepisy dotyczące warunków rozliczania świadczeń (§ 17 i 18) w oparciu o przepisy dotyczące rozliczania świadczeń zawarte w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1400 i 1628),
2) oświadczenie wnioskodawcy (załącznik nr 2) wprowadzając oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu,
3) wymagane kwalifikacje osób realizujących świadczenia (załącznik nr 7):
- w przypadku fizjoterapeuty w związku z przepisami ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty (Dz. U. poz. 1994),
- w przypadku optometrysty w związku z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 grudnia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać lokal podmiotu wykonującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne dostępne na zlecenie (Dz.U. poz. 1570), w którym w załączniku nr 2 szczegółowo określono wykaz sprzętu stanowiącego wyposażenie miejsca udzielania świadczeń w przypadku realizowania zleceń na zaopatrzenie w lecznicze soczewki kontaktowe świadczeniobiorców ze schorzeniem stożka rogówki lub z dużą anizometropią (łącznie z afakią), w odróżnieniu od wyposażenia miejsca udzielania świadczeń w przypadku realizowania zleceń na soczewki okularowe korekcyjne i pomoce optyczne.
Dodatkowo, skreślono przepis, który dopuszczał możliwość tworzenia przez Oddział Funduszu ewidencji zleceń oczekujących na potwierdzenie w przypadku braku środków finansowych na realizację świadczeń, ponieważ brak przepisów prawa powszechnie obowiązującego regulującego tworzenie "kolejek" do świadczeń gwarantowanych z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne wydawane na zlecenie.
Podstawą prawną do wydania rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu wyrobów medycznych jest art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Ponadto, ustawodawca wyłączając w art. 159 ust. 2 postanowienia działu VI ustawy dotyczące konkursów ofert i rokowań, w odniesieniu do zawierania umów ze świadczeniodawcami wykonującymi czynności w zakresie zaopatrzenia w wyroby medyczne, wyłączył jednocześnie zastosowanie przepisów art. 146 ustawy. Tym samym projekt zarządzenia nie wymaga opinii właściwych konsultantów krajowych, Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz reprezentatywnych organizacji świadczeniodawców.
Nazwa projektu Zarządzenie Prezesa NFZ w sprawie warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczeń zaopatrzenie w wyroby medyczne Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej | Data sporządzenia 28.06.2016 r. | |||
OCENA SKUTKÓW REGULACJI | ||||
1. Jaki problem jest rozwiązywany? | ||||
Zarządzenie ma na celu zapewnienie większego dostępu pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju zaopatrzenie w wyrobu medyczne oraz zapewnienia lepszej jakości wyrobów medycznych zgłaszanych przez świadczeniodawców do umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, zawieranej w trybie określonym art. 159 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.). | ||||
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt | ||||
1. Usunięcie przepisu, który dopuszczał możliwość tworzenia przez Oddział Funduszu ewidencji zleceń oczekujących na potwierdzenie w przypadku braku środków finansowych na realizację świadczeń. 2. Obowiązek zgłaszania w formularzu wniosku o zawarcie umowy nazw handlowych wyrobów medycznych zgodnych z nazwami zawartymi w zgłoszeniach i powiadomieniach przesyłanych do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz przy zgłaszaniu zmian w asortymencie wyrobów medycznych w trakcie trwania umowy. | ||||
3. Podmioty, na które oddziałuje projekt | ||||
Grupa | Wielkość | Źródło danych | Oddziaływanie | |
Świadczeniodawcy, realizujący świadczenia w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne. | Łącznie 3339 świadczeniodawców | NFZ | Liczba zawieranych umów | |
Oddziały Wojewódzkie NFZ | 16 | Planowanie środków finansowych na realizację świadczeń | ||
4. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji | ||||
Zarządzenie stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 159 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Ustawodawca wyłączając w art. 159 ust. 2 postanowienia działu VI ustawy dotyczące konkursów ofert i rokowań, w odniesieniu do zawierania umów ze świadczeniodawcami wykonującymi czynności w zakresie zaopatrzenia w wyroby medyczne, wyłączył jednocześnie zastosowanie przepisu art. 146 ust. 2 ustawy. Tym samym projekt zarządzenia nie wymaga opinii właściwych konsultantów krajowych, Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz reprezentatywnych organizacji świadczeniodawców. | ||||
5. Skutki finansowe | ||||
Zarządzenie nie wpłynie na wzrost wydatków NFZ w przedmiotowym rodzaju świadczeń, jeżeli nie ulegną zmianie limity finansowania wyrobów medycznych określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia, wydanym na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 345, 1830 i 1991 oraz z 2016 r. poz. 652). | ||||
6. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego | ||||
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2016 r. | ||||
7. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane? | ||||
Nie przewiduje się ewaluacji efektów, ponieważ wydanie zarządzenia jest koniecznością wynikającą z obowiązującego prawa. |