Warunki techniczne utrzymania i użytkowania obiektów budowlanych jednostek organizacyjnych resortu sprawiedliwości.
Dz.Urz.MS.1985.6.32
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 sierpnia 1985
w sprawie warunków technicznych utrzymania i użytkowania obiektów budowlanych jednostek organizacyjnych resortu sprawiedliwości
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA
INSTRUKCJA
I.
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
II.
Klasyfikacja remontów
Klasyfikacja remontów
Za modernizację należy uważać te wszystkie zmiany i uzupełnienia, które mają na celu doprowadzenie do poziomu technicznego odpowiadającego współczesnym wymaganiom i potrzebom dla danego rodzaju obiektu, a w szczególności polepszenie stanu higieniczno-sanitarnego oraz poprawę układu funkcjonalnego pomieszczeń i warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
III.
Tryb opracowania i zatwierdzania planu remontów
Tryb opracowania i zatwierdzania planu remontów
Budynki zabytkowe powinny być remontowane w uzgodnieniu z pracowniami konserwacji zabytków.
W pierwszej kolejności należy zaplanować przegląd obiektów, co do których jednostka ma informacje lub zgłoszenia o pilności dokonania remontów.
Przeglądu należy dokonać komisyjnie. Przewodniczącym zespołu jest przedstawiciel inwestora. Przegląd może być dokonany przy udziale osób mających przygotowanie zawodowe wymagane do pełnienia funkcji kierownika budowy lub robót przy budowie analogicznego obiektu. Kontrole stanu technicznego instalacji elektrycznych i piorunochronowych oraz gazowych powinny przeprowadzać osoby mające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru lub usług w zakresie naprawy i konserwacji odpowiednich urządzeń energetycznych i innych.
Na podstawie ustaleń komisji dokonującej kompleksowego przeglądu nieruchomości, służba inwestycyjna sporządza wnioski remontowe (pkt 1) wyłącznie dla remontów kapitalnych, przy czym ogólny koszt remontu określa się na podstawie obowiązujących w danym roku cen materiałów i urządzeń, transportu, najmu sprzętu oraz obowiązujących stawek za robociznę.
Przez koszt ogólny remontu należy rozumieć sumę wszystkich kosztów związanych z przygotowaniem i realizacją remontu, tzn. koszty opracowania dokumentacji projektowej, ewentualnych ekspertyz i orzeczeń, wykonawstwa robót, nadzoru autorskiego i realizacji remontu.
Wniosek remontowy powinien obejmować pełny zakres robót koniecznych do wykonania, niezależnie od etapów ich realizacji w poszczególnych latach.
Wniosek remontowy sporządza się oddzielnie dla każdego budynku, w którym ma być przeprowadzony remont.
Dla robót towarzyszących, które mają być wykonane na terenie jednostki (np. remont sieci zewnętrznych wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych, ogrodzenia, wieżyczki, chodniki), sporządza się jeden wniosek remontowy obejmujący wszystkie wymienione roboty.
Zatwierdzony wniosek remontowy jest podstawą do podjęcia prac programowo-planistycznych i do zlecenia opracowania dokumentacji dla robót awaryjnych i drobnych, których koszt nie powinien przekraczać 20% wartości odtworzeniowej obiektu.
Zlecenie dokumentacji dla pozostałych robót, a w szczególności dotyczących kompleksowych modernizacji obiektów wymaga pisemnej zgody Ministerstwa Sprawiedliwości lub Centralnego Zarządu Zakładów Karnych - w odniesieniu do zadań więziennictwa.
Ministerstwo Sprawiedliwości, a w odniesieniu do zadań więziennictwa - Centralny Zarząd Zakładów Karnych przeprowadzają analizę nadesłanych projektów planów remontów i określają możliwości realizacyjne w dostosowaniu do wstępnych decyzji finansowych określonych przez Ministerstwo Finansów na rok następny.
Po zatwierdzeniu budżetu resortu, Ministerstwo Sprawiedliwości dokonuje podziału środków pomiędzy sądy wojewódzkie nadzorujące działalność służb inwestycyjnych i Centralny Zarząd Zakładów Karnych. Dyrektor Centralnego Zarządu Zakładów Karnych dokonuje rozdziału środków dla poszczególnych okręgowych zarządów zakładów karnych.
Do wykonawczego planu remontów mogą być włączone roboty, które mają:
- zatwierdzone wnioski remontowe,
- wymaganą dokumentację projektowo-kosztorysową,
- zapewnione wykonawstwo.
Wykonawczy plan remontów nie może przekraczać przyznanych środków.
Zatwierdzony wykonawczy plan remontów należy przesłać odpowiednio Ministerstwu Sprawiedliwości lub Centralnemu Zarządowi Zakładów Karnych.
Kierownik jednostki, który zatwierdził wykonawczy plan remontów kapitalnych jest odpowiedzialny za pełne wykonanie planu oraz za sprawną, terminową i oszczędną realizację zaplanowanych robót.
Zmiany w planie remontów powodujące przekroczenie przydzielonych nakładów lub polegające na wprowadzeniu nowych zadań wymagają uzyskania zgody Ministerstwa Sprawiedliwości lub Centralnego Zarządu Zakładów Karnych.
Korekta przydzielonych środków, mająca na celu urealnienie planu remontów kapitalnych oraz dostosowanie wysokości przyznanych środków do możliwości wykonania ustalonego zakresu rzeczowego, dokonywana jest raz w roku - w październiku.
Korekty planu remontów dokonuje:
- Ministerstwo Sprawiedliwości w odniesieniu do pionu sądownictwa i zakładów dla nieletnich,
- Centralny Zarząd Zakładów Karnych w odniesieniu do jednostek więziennictwa.
Przy opracowywaniu projektu preliminarza wydatków na rok następny, sądy wojewódzkie i okręgowe zarządy zakładów karnych zgłaszają zbiorczo dla wszystkich podległych jednostek budżetowych zapotrzebowanie środków finansowych na remonty bieżące i konserwację.
IV.
Dokumentacja remontowa
Dokumentacja remontowa
- uzasadnienie potrzeby realizacji remontu,
- rysunki z opisem technicznym (jeżeli wykonanie remontu tego wymaga),
- zestawienie kosztów robót.
______
* Wzorów nie zamieszczono. Wzory te przekazane zostały zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.