Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać przejścia i dojścia do dźwignic, zainstalowanych na stałe w obiektach budowlanych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MB.1969.15.49

Akt utracił moc
Wersja od: 31 października 1969 r.

ZARZĄDZENIE Nr 60
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 4 października 1969 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać przejścia i dojścia do dźwignic, zainstalowanych na stałe w obiektach budowlanych.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. - prawo budowlane (Dz. U. z 1961 r. Nr 7, poz. 46 i z 1965 r. Nr 13, poz. 91) oraz § 1 rozporządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 11 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dz. U. Nr 26, poz. 157) zarządza się, co następuje:

Przepisy wstępne

§  1.
Zarządzenie określa podstawowe warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać przejścia i dojścia do dźwignic, zainstalowanych na stałe w obiektach budowlanych, w celu zapewnienia bezpiecznego: dostępu obsłudze dźwignicy do stanowiska pracy, opuszczenia tego stanowiska w dowolnym miejscu postoju dźwignicy na torze oraz dostępu osobom przeprowadzającym przeglądy, konserwacje i remonty urządzeń dźwignicy.
§  2.
Wszystkie wymagania budowlane, mające zastosowanie dla przejść i dojść do dźwignic zainstalowanych na stałe w obiektach budowlanych nie ujęte w zarządzeniu, powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego.

CZĘŚĆ  I

WYMAGANIA WSPÓLNE DLA DOJŚĆ I PRZEJŚĆ DO WSZYSTKICH DŹWIGNIC

§  3.
1.
Poziomymi dojściami i przejściami do dźwignic są: korytarze, pomosty, podesty, galerie itp.
2.
Przejścia i dojścia nie przylegające do ściany powinny posiadać po obu stronach balustrady.
3.
Przejścia i dojścia przylegające do ściany powinny być zabezpieczone balustradą od strony nie ograniczonej ścianą.
§  4.
1.
Balustrada powinna być zaopatrzona w połowie wysokości w poprzeczkę i u dołu w krawężnik (obrzeżenie) o wysokości co najmniej 0,07 m.
2.
Odległość balustrady lub poręczy od bocznej konstrukcji, ściany lub urządzenia powinna wynosić co najmniej 0,10 m.
§  5.
Międzypoziomowymi dojściami i przejściami powinny być schody, zabezpieczone balustradą (z poręczą i poprzeczką w połowie wysokości). W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych względami konstrukcyjnymi, międzypoziomowymi dojściami i przejściami mogą być drabiny lub klamry z odpowiednimi zabezpieczeniami.
§  6.
1.
Szerokość drabin i klamer w świetle powinna wynosić co najmniej 0,50 m. Odstępy między szczeblami nie powinny być większe niż 0,30 m. Poczynając od 3 m od poziomu podłogi, drabiny lub klamry powinny być zaopatrzone w obręcze ochronne, rozmieszczone w odległości nie większej niż 0,80 m jedna od drugiej, z podłużnymi prętami lub płaskownikami rozstawionymi względem siebie w odległości nie większej niż 0,30 m. Promień krzywizny obręczy powinien wynosić 0,35 m do 0,40 m.
2.
Odległość drabiny lub klamry od konstrukcji, do której są umocowane, powinna wynosić co najmniej 0,15 m, a odległość obręczy ochronnej od drabiny nie powinna być mniejsza niż 0,70 m i nie większa niż 0,80 m.

Co 8 do 10 m powinny być urządzone podesty spocznikowe, ogrodzone balustradami. Górne końce podłużnic prowadzących na pomost powinny sięgać co najmniej 0,75 m ponad poziom wejściowy, w wypadku, gdy nie zostały zastosowane inne zabezpieczenia przed upadkiem.

§  7.
Wysokość dojść i przejść powinna wynosić co najmniej 1,80 m.
§  8.
1.
Podłoga w dojściach i przejściach nie powinna być śliska.
2.
Przy stosowaniu podłogi ażurowej, podłoga ta powinna mieć otwory o powierzchni nie większej niż 0,0017 m2 i wymiarach uniemożliwiających przejście przez nie kuli o średnicy większej niż 0,36 m.

CZĘŚĆ  II

WARUNKI, JAKIM POWINNY ODPOWIADAĆ DOJŚCIA I PRZEJŚCIA DO DŹWIGNIC (Z WYŁĄCZENIEM WYCIĄGÓW PIONOWYCH - DŹWIGÓW)

Rozdział  1

Warunki ogólne

§  9.
1.
Dźwignica oraz obydwa pasma toru powinny być wyposażone w odpowiednie dojścia i przejścia (galerie, pomosty, podesty i schody).
2.
Liczba dojść do galerii wzdłuż jezdni dźwignicy powinna wynosić co najmniej:
a)
przy długości toru jezdni dźwignicy do 50 m - jedno dojście,
b)
przy długości toru jezdni dźwignicy od 50 m do 200 m - dwa dojścia,
c)
przy długości toru jezdni dźwignicy powyżej 200 m na każde następne zakończone 100 m powinno być zastosowane dojście dodatkowe.
3.
W razie, gdy na galerię prowadzi więcej niż jedno dojście, przynajmniej jedno z nich, służące jako stałe dojście do kabiny, powinno prowadzić po schodach.
4.
Szerokość dojścia i przejścia poziomego w świetle powinna wynosić co najmniej 0,50 m. W wypadkach uzasadnionych względami konstrukcyjnymi, dopuszczalne są miejscowe zwężenia do 0,40 m (np. obok słupa konstrukcji budynku, między słupami, w otworach murów konstrukcyjnych).
5.
Pomost remontowy do wymiany kół jezdnych powinien być szerokości co najmniej 0,50 m i długości o 1,0 m większej od długości czołownicy dźwignicy. Dopuszcza się wykorzystanie w tym celu dwóch przestrzeni międzysłupowych.
6.
Różnica poziomu podłogi kabiny dźwignicy i podłogi dojścia (galerii lub pomostu) do tej kabiny nie może być większa niż ±0,2 m.
7.
Otwory wejściowe w podłodze dojścia lub przejścia, o ile znajdują się nie przy końcu dojścia lub przejścia, powinny być odpowiednio zabezpieczone.
§  10.
Dla zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, powinny być zachowane co najmniej następujące odległości w świetle:
1)
pomiędzy najwyższym punktem dźwignicy i najniższym punktem konstrukcji stropu lub dachu albo urządzeniami do nich umocowanymi - 0,10 m,
2)
w miejscu stałego postoju dźwignicy, od poziomu pomostów dźwignicy lub wózka dźwignicy, na których mogą przebywać ludzie, do najniższego punktu konstrukcji stropu lub dachu albo urządzeń do nich umocowanych - 1,80 m,
3)
pomiędzy dźwignicami pracującymi na różnych poziomach - 0,10 m,
4)
pomiędzy obrysem dźwignicy, utrzymującym się na najniższym stałym poziomie (przy nominalnym obciążeniu dźwignicy) i:
a)
poziomami przeznaczonymi na przebywanie ludzi - 2,20 m,
b)
elementami konstrukcji lub urządzeniami - 0,10 m,
5)
pomiędzy ścianami kabiny dźwignicy (z wyjątkiem ściany tylnej, całkowicie osłoniętej, lub pomostu wejściowego) i elementami konstrukcji lub urządzeniami, znajdującymi się obok drogi przejazdu kabiny - 0,40 m,
6)
pomiędzy tylną całkowicie osłoniętą ścianą kabiny dźwignicy lub pomostem wejściowym i elementami konstrukcji lub urządzeniami znajdującymi się obok - 0,10 m,
7)
pomiędzy wystającymi czołownicami dźwignicy, po uwzględnieniu wszystkich tolerancji wymiarowych (w tym również dopuszczalnego zużycia obrzeży kół jezdnych) i ścianami lub elementami konstrukcji budynku - 0,05 m.

Rozdział  2

Wymagania szczegółowe, dotyczące dojść i przejść do dźwignicy w zależności od rodzaju zastosowanej dźwignicy

§  11.
1.
Dźwignice, których główka toru jezdnego położona jest powyżej 6 m od terenu obsługiwanego, powinny posiadać galerie wzdłuż obu pasm toru dźwignicy.
2.
Dla dźwignic sterowanych z kabiny, dostęp do kabiny powinien być zapewniony z pomostu wejściowego lub pomostu remontowego, albo z galerii poprzecznej lub z galerii wzdłużnej, przy czym przez:

- galerię wzdłużną należy rozumieć konstrukcję stałą, położoną wzdłuż pasma toru, usytuowaną obok, powyżej lub poniżej tego toru, umożliwiającą przejście lub dojście do toru dźwignicy,

- galerię poprzeczną należy rozumieć konstrukcję stałą, położoną w poprzek torów jezdnych dźwignicy w miejscu stałego jej postoju, umożliwiającą dostęp do niektórych jej mechanizmów,

- pomost wejściowy należy rozumieć konstrukcję stałą, położoną w miejscu stałego postoju dźwignicy i umożliwiającą dostęp do kabiny tej dźwignicy,

- pomost remontowy należy rozumieć konstrukcję umożliwiającą dostęp do mostu dźwignicy lub do niektórych jej mechanizmów, w miejscu stałego postoju dźwignicy (pomost stały) albo w dowolnym miejscu postoju dźwignicy na torze (pomost ruchomy).

3.
W razie gdy dźwignica wyposażona jest w wózek podwieszony lub we wciągarkę podwieszoną, wymagane jest dodatkowo zastosowanie galerii poprzecznej lub stałego pomostu remontowego.
§  12.
Wymagania określone w § 11 ust. 1, dotyczące zbudowania galerii wzdłuż obu pasm toru dźwignicy, nie mają zastosowania w wypadku gdy:
1)
dla dźwignic, których główka toru jezdnego położona jest powyżej 6 m od terenu obsługiwanego i sterowanych z kabiny dźwignicowego zostaną spełnione następujące warunki:
a)
w miejscu stałego postoju dźwignicy wybudowany zostanie pomost remontowy do wymiany kół jezdnych,
b)
do przeglądu, remontu i konserwacji obu pasm toru jezdnego zastosowane zostaną specjalne kosze, umocowane na stałe lub czasowo do mostu dźwignicy,
c)
jako droga przymusowego opuszczenia kabiny przez dźwignicowego w dowolnym miejscu postoju dźwignicy służyć będzie galeria wzdłuż pasma toru jezdnego usytuowana na wysokości podłogi kabiny,
d)
w miejscu stałego postoju dźwignicy, część galerii wzdłużnej jest wykorzystana jako stałe dojście do kabiny dźwignicowego;
2)
dla dźwignic, których tor jezdny jest podwieszony na wysokości większej niż 6 m od terenu obsługiwanego, zostaną spełnione następujące wymagania:
a)
w miejscu stałego postoju dźwignicy zostanie zainstalowana galeria poprzeczna, umożliwiająca dostęp do elementów dźwignicy,
b)
do remontów, przeglądów i konserwacji obu pasm toru jezdnego zostaną zastosowane ruchome pomosty remontowe lub specjalne kosze, umocowane czasowo lub na stałe do mostu dźwignicy,
c)
dla dźwignic sterowanych z kabiny, w miejscu stałego postoju dźwignicy, zostanie wybudowany pomost wejściowy do kabiny,
d)
umożliwienie wyjścia z kabiny w dowolnym miejscu postoju dźwignicy będzie zapewnione przez zastosowanie ruchomego pomostu remontowego, rusztowań ruchomych lub drabinki sznurowej;
3)
dla dźwignic z ręcznym mechanizmem jazdy mostu, których główka toru położona jest powyżej 6 m od terenu obsługiwanego, zostaną spełnione następujące warunki:
a)
w miejscu stałego postoju dźwignicy zostaną wybudowane pomosty remontowe do wymiany kół jezdnych, umożliwiające dostęp od strony czołownic;

pomosty mogą być zainstalowane również poniżej toru jezdnego, wzdłuż jego pasma,

b)
w wypadku zastosowania dźwignicy z podwieszonym wózkiem lub wciągarką, w celu umożliwienia dostępu do tych urządzeń, wykonane zostaną w miejscu stałego postoju dźwignicy galeria poprzeczna lub stały pomost remontowy,
c)
przeglądy, konserwacje i remonty obu pasm toru jezdnego nie będą wykonywane z galerii wzdłuż toru, lecz np. ze specjalnego kosza umocowanego czasowo lub na stałe do mostu dźwignicy.
§  13.
Dla dźwignic o udźwigu do 5 ton włącznie, z elektrycznym mechanizmem jazdy mostu, których główka toru jezdnego położona jest powyżej 6 m od terenu obsługiwanego i sterowanych z tego terenu, powinny być spełnione warunki, o których mowa w § 12 pkt 3 lit. a) i b), a ponadto:
a)
powinny być zainstalowane specjalne kosze umocowane na stałe lub czasowo do mostu dźwignicy lub zastosowane specjalne rusztowania ruchome w celu umożliwienia przeprowadzania przeglądów, konserwacji i remontów obu torów jezdnych dźwignicy,
b)
dla umożliwienia dostępu do mechanizmów mostu dźwignicy (w wypadku zatrzymania się jej w dowolnym miejscu na torze), dopuszcza się zastosowanie pomostu remontowego lub rusztowania ruchomego.
§  14.
1.
Dla dźwignic, których główka toru jezdnego położona jest poniżej lub na wysokości 6 m, powinny być spełnione wymagania określone w § 11 ust. 1.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, gdy:
1)
dla dźwignic sterowanych z kabiny dźwignicowego zastosowane zostaną następujące urządzenia:
a)
ruchome pomosty remontowe służące do przeglądów, remontów i konserwacji obu pasm toru jezdnego oraz mechanizmów dźwignicy,
b)
pomost wejściowy do kabiny dźwignicowego, zainstalowany w miejscu stałego postoju dźwignicy;
2)
dla dźwignic sterowanych z terenu obsługiwanego zastosowane zostaną ruchome pomosty remontowe.
§  15.
1.
W wypadku, gdy galerie wzdłużne służą jako droga do przymusowego opuszczania kabiny przez dźwignicowego, jak również jako miejsce dokonywania remontów, przeglądów i konserwacji, nie jest wymagane stosowanie balustrad pod warunkiem zastosowania poręczy, umocowanych w ścianie budynku lub w słupie.
2.
Nie wymaga się stosowania poręczy na ścianie czołowej słupa (przy galerii wzdłuż jezdni dźwignicy) w wypadku, gdy szerokość słupa nie przekracza 0,50 m.
3.
Dla wypadków podanych w ust. 1, szerokość dojścia lub przejścia poziomego, określona w § 9 ust. 4, liczy się od czołownicy dźwignicy do lica poręczy, a wejście do kabiny dźwignicowego powinno być umożliwione z pomostu wejściowego.
§  16.
Dla dźwignic zainstalowanych w sąsiadujących nawach i posiadających wspólną galerię o szerokości co najmniej 1,50 m między szynami, dopuszcza się stosowanie liny lub łańcucha zamiast balustrady i nie wymaga się stosowania krawężnika.
§  17.
Jeżeli na jednym torze jezdnym znajduje się więcej niż jedna dźwignica, należy zapewnić oddzielne wejście do kabiny każdej z tych dźwignic.

CZĘŚĆ  III

WARUNKI OGÓLNE, JAKIM POWINNY ODPOWIADAĆ DOJŚCIA I PRZEJŚCIA DO WYCIĄGÓW PIONOWYCH - DŹWIGÓW

Rozdział  1

Dostęp do maszynowni lub pomieszczenia krążków linowych

§  18.
1.
Dostęp do maszynowni, pomieszczenia krążków linowych i drzwi przystankowych dźwigów powinien być bezpieczny i dostatecznie oświetlony.
2.
Dostęp do maszynowni lub pomieszczenia krążków linowych powinien prowadzić w miarę możliwości bezpośrednio z najbliższego do tych pomieszczeń poziomu i umożliwiać przenoszenie części składowych wyciągu.
3.
Międzypoziomowymi przejściami i dojściami powinny być schody, wykonane z materiału niepalnego.
4.
Wykonanie schodów niepalnych obowiązuje również w wypadku, gdy drzwi wejściowe do maszynowni lub pomieszczenia krążków linowych znajdują się powyżej 0,35 m od poziomu podłogi przyległej do wejścia.
5.
Stosowanie włazów, drabin i klamer jako stałych dojść do maszynowni lub pomieszczenia krążków linowych jest niedopuszczalne.
6.
Maszynownia lub pomieszczenie krążków linowych nie mogą być wykorzystane jako droga przejścia do innych pomieszczeń.
7.
Dostęp do maszynowni lub pomieszczenia krążków linowych małych wyciągów towarowych, w wypadku, gdy pomieszczenia te znajdują się pod stropem najwyższego piętra obsługiwanego przez wyciąg, może odbywać się po drabinach przenośnych; drabiny powinny mieć przewidzianą możliwość zaczepienia w położeniu roboczym i stanowić stałe wyposażenie wyciągu.
8.
Drzwi wejściowe do maszynowni lub pomieszczenia krążków linowych powinny być wykonane z materiału niepalnego i zaopatrzone w zamek.
9.
Włazy montażowe znajdujące się w podłodze maszynowni lub pomieszczenia krążków linowych powinny posiadać klapy zamykające, wykonane z materiału niepalnego, otwierające się do wnętrza tych pomieszczeń, posiadające odpowiednią wytrzymałość i zaopatrzone w zamek.

Wymiary włazu powinny uwzględniać wielkość transportowanych części składowych wyciągu.

Rozdział  2

Dostęp do podszybia

§  19.
1.
Dostęp do podszybia powinien odbywać się z poziomu najniższego przystanku, być oświetlony i umożliwiać przenoszenie części składowych wyciągu znajdujących się w podszybiu.
2.
Zejście do podszybia o głębokości do 1,80 m może odbywać się np. za pomocą klamer. Zastosowany sposób dojścia nie może być przeszkodą przy osiadaniu kabiny lub przeciwwagi na zderzakach.
3.
Dostęp do podszybia o głębokości większej niż 1,80 m powinien prowadzić po schodach. Wejście do tego podszybia powinno odbywać się przez drzwi umieszczone na poziomie dna podszybia, otwierające się na zewnątrz podszybia i zaopatrzone w zamek.
§  20.
W podszybiu małych wyciągów towarowych, określonych normą PN-63/M-45362 "Dźwigi elektryczne towarowe małe. Szyby i kabiny", nie jest wymagane specjalne urządzenie ułatwiające dostęp do niego.

Rozdział  3

Wymiary w dojściach i przejściach do dźwigów

§  21.
Najmniejsza szerokość w świetle poziomych i międzypoziomowych dojść i przejść do pomieszczenia krążków linowych, podszybia i do spoczników przed drzwiami przystankowymi oraz drzwi do pomieszczenia krążków linowych i podszybia powinna wynosić nie mniej niż 0,80 m.
§  22.
Najmniejsza szerokość w świetle poziomych i międzypoziomowych dojść i przejść do maszynowni oraz drzwi do maszynowni powinna uwzględniać gabaryty transportowanych części dźwigu, określone przez wytwórcę dźwigu, z tym że nie może być mniejsza niż 0,80 m.

CZĘŚĆ  IV

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§  23.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą urządzeń istniejących oraz inwestycji budowlanych, dla których założenia techniczno-ekonomiczne zostaną zatwierdzone najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od wejścia w życie zarządzenia.
§  24.
W odniesieniu do spraw uregulowanych niniejszym zarządzeniem nie mają zastosowania przepisy:
1)
§ 41 ust. 3, § 95 ust. 3 oraz § 103 ust. 1 w zakresie dotyczącym wysokości krawężnika i § 131 ust. 1 zarządzenia nr 130 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dziennik Budownictwa z 1966 r. Nr 10, poz. 44 i Nr 16, poz. 69, z 1968 r. Nr 11, poz. 55 oraz z 1969 r. Nr 4, poz. 46),
2)
§ 26 ust. 2, § 28, § 32 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministrów Pracy i Opieki Społecznej, Zdrowia, Przemysłu, Odbudowy, Administracji Publicznej oraz Ziem Odzyskanych z dnia 6 listopada 1946 r. wydane w porozumieniu z Ministrami: Obrony Narodowej, Skarbu, Sprawiedliwości, Oświaty, Rolnictwa i Reform Rolnych, Komunikacji, Poczt i Telegrafów, Leśnictwa oraz Aprowizacji i Handlu - o ogólnych przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 1946 r. Nr 62, poz. 344, z 1947 r. Nr 45, poz. 240, z 1953 r. Nr 22, poz. 89 i z 1959 r. Nr 53, poz. 316),
3)
§ 23 ust. 1-3, § 24 rozporządzenia Ministrów Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia z dnia 20 marca 1954 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi (Dz. U. Nr 15, poz. 58),
4)
§ 9 ust. 3, 4 i 8 rozporządzenia Ministrów Pracy i Opieki Społecznej, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Lekkiego, Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Rolnego i Spożywczego, Żeglugi, Komunikacji, Budownictwa oraz Zdrowia z dnia 4 kwietnia 1950 r. w sprawie obsługi suwnic elektrycznych w zakładach pracy (Dz. U. Nr 25, poz. 223).
§  25.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.