Warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, zalecanie środków dydaktycznych oraz wykaz tych podręczników i środków.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1996.4.16

Akt utracił moc
Wersja od: 22 maja 1996 r.

Zarządzenie Nr 6
Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 maja 1996 r.
w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, zalecania środków dydaktycznych oraz wykazów tych podręczników i środków.

Na podstawie art. 22 pkt. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254., z 1993 r. Nr 127, poz. 585, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215 oraz z 1995 r. Nr 101, poz. 504) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przez podręcznik szkolny należy rozumieć książkę dla ucznia zawierającą systematyczną prezentację treści kształcenia, które to treści określone są dla przedmiotu lub programu nauczania na danym poziomie kształcenia.
2.
Przez środek dydaktyczny należy rozumieć:
1)
książkę pomocniczą, wspomagającą nauczanie, przydatną do ćwiczenia określonych umiejętności (np. zbiór zadań) albo poszerzającą wiedzę z określonego działu programu nauczania.
2)
inne przedmioty, przyrządy i urządzenia przydatne nauczycielowi lub uczniowi w procesie dydaktycznym, a w szczególności: tablice demonstracyjne, portrety, teki tematyczne, przezrocza, foliogramy, fazogramy, fotogramy, mapy, programy komputerowe, modele, okazy, nagrania magnetofonowe, płyty gramofonowe, filmy i nagrania video, środki manipulacyjne i montażowe, gry dydaktyczne, przyrządy pomiarowe, maszyny i urządzenia przystosowane do celów dydaktycznych.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o książce bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć podręcznik szkolny i książkę pomocniczą.
§  2.
1.
Nauczyciel przed feriami letnimi poprzedzającymi nowy rok szkolny wskazuje uczniom obowiązujące ich książki spośród zamieszczonych w wykazach, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-3.
2.
W procesie dydaktycznym mogą być wykorzystywane środki dydaktyczne nie wpisane do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, jeżeli ich stosowanie nie zagraża bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów.
3.
W szkole mogą być stosowane eksperymentalne podręczniki nie wpisane do wykazu podręczników szkolnych dopuszczonych do użytku szkolnego, jeżeli ich wprowadzenie odbywa się zgodnie z przepisami określającymi zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
§  3.
1.
Warunkiem dopuszczenia podręcznika szkolnego lub zalecenia książki pomocniczej do użytku szkolnego jest uzyskanie czterech pozytywnych opinii - recenzji kwalifikacyjnych rzeczoznawców, zwanych dalej "recenzjami", a warunkiem zalecenia innego niż książka pomocnicza środka dydaktycznego do użytku szkolnego jest uzyskanie dwóch pozytywnych recenzji.
2.
W przypadku książek kwalifikowanych do więcej niż jednego przedmiotu nauczania Minister Edukacji Narodowej ma prawo zwrócić się do wnioskodawcy o dodatkowe recenzje.
3.
Listy rzeczoznawców w zakresie podręczników szkolnych, książek pomocniczych i innych środków dydaktycznych do przedmiotów ogólnokształcących oraz do przedmiotów zawodowych w szkołach specjalnych ustala i ogłasza Minister Edukacji Narodowej.
4.
Wyboru rzeczoznawców z list, o których mowa w ust. 3, dokonuje osoba ubiegająca się o dopuszczenie podręcznika szkolnego lub zalecenie środka dydaktycznego do użytku szkolnego, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Rzeczoznawców w zakresie podręczników szkolnych i innych niż książki pomocnicze środków dydaktycznych do przedmiotów zawodowych, z wyjątkiem przeznaczonych do szkół specjalnych, wyznacza Minister Edukacji Narodowej na podstawie wniosku Pracowni Programów Kształcenia Zawodowego w Instytucie Badań Edukacyjnych.
6.
Koszty recenzji ponosi osoba ubiegająca się o dopuszczenie podręcznika szkolnego lub zalecenie środka dydaktycznego do użytku szkolnego.
§  4.
1.
Podręcznik szkolny dopuszcza się lub środek dydaktyczny zaleca się do użytku szkolnego na wniosek osoby zainteresowanej. Wniosek powinien określać, dla jakiego przedmiotu lub do realizacji jakiego programu nauczania, poziomu nauczania i typu szkoły przeznaczony jest podręcznik szkolny lub środek dydaktyczny, a także rok wydania lub produkcji.
2.
Do wniosku załącza się recenzje, o których mowa w § 3 ust. 1, a w przypadku środka dydaktycznego nie będącego książką, także oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2.
3.
W przypadku książki wymagane są:
1)
trzy recenzje zawierające ocenę merytorycznej zawartości książki, dwie z nich muszą zawierać także ocenę jej przydatności dydaktycznej dla danego poziomu kształcenia,
2)
recenzja zawierająca ocenę poprawności językowej książki.
4.
W przypadku środka dydaktycznego, nie będącego książką pomocniczą, wymagane są:
1)
dwie recenzje zawierające ocenę przydatności dydaktycznej dla danego poziomu kształcenia, poprawności merytorycznej oraz stopnia bezpieczeństwa, jakości technicznej i estetyki wykonania,
2)
oświadczenie wnioskodawcy, że posiada tytuł prawny do środka dydaktycznego, o którego zalecenie do użytku szkolnego wnioskuje oraz nie narusza praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich.
§  5.
1.
Dopuszczenie podręcznika szkolnego lub zalecenie książki pomocniczej do użytku szkolnego może nastąpić przed ukończeniem cyklu wydawniczego, na etapie przygotowania redakcyjnego i dotyczy danego wydania oraz kolejnych, nie zmienionych wydań.
2.
Zalecenie środka dydaktycznego nie będącego książką pomocniczą do użytku szkolnego może nastąpić po przedstawieniu gotowego wyrobu. Wzorzec zalecanego środka dydaktycznego producent przechowuje.
3.
W przypadku wprowadzenia zmian do kolejnego wydania książki lub kolejnej serii produkcyjnej środka dydaktycznego dopuszczenie lub zalecenie ich do użytku szkolnego może nastąpić po spełnieniu wymagań określonych w § 3 i § 4.
§  6.
1.
Podręczniki szkolne i środki dydaktyczne, które Minister Edukacji Narodowej dopuścił lub zalecił do użytku szkolnego, wpisuje się do wykazów:
1)
podręczników szkolnych dopuszczonych do użytku szkolnego,
2)
książek pomocniczych zalecanych do przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych w szkołach specjalnych,
3)
książek pomocniczych zalecanych dla oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich,
4)
innych zalecanych środków dydaktycznych.
2.
Wykazy, o których mowa w ust. 1 lub wydzielone ich części, są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  7.
1.
Wydawca podręcznika szkolnego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1, pkt 1, zamieszcza w książce adnotację: "Książka dopuszczona do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej i wpisana do wykazu podręczników szkolnych do nauczania (lub do realizacji programu nauczania) ______

na poziomie ______

na podstawie recenzji rzeczoznawców: _______

Numer w wykazie ______".

2.
Wydawca książki pomocniczej wpisanej do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, zamieszcza w książce adnotację: "Książka zalecana przez Ministra Edukacji Narodowej do użytku szkolnego i wpisana do wykazu książek pomocniczych do nauki ______

na poziomie ________

na podstawie recenzji rzeczoznawców: _______

Numer w wykazie _______".

3.
Wydawca książki pomocniczej wpisanej do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, zamieszcza w książce adnotację: "Książka zalecana przez Ministra Edukacji Narodowej do użytku szkolnego i wpisana do wykazu książek pomocniczych dla odziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich na podstawie recenzji rzeczoznawców: _______

Numer w wykazie _______".

4.
Producent innych środków dydaktycznych wpisanych do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację: "Środek dydaktyczny zalecany przez ministra Edukacji Narodowej do nauczania _______

na poziomie ________

na podstawie recenzji rzeczoznawców: _______

Numer w wykazie ______".

§  8.
1.
Książka lub inny środek dydaktyczny, który utraci aktualność lub przydatność dydaktyczną podlega skreśleniu z odpowiedniego wykazu.
2.
Skreślenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje Minister Edukacji Narodowej z własnej inicjatywy lub na wniosek stowarzyszeń zawodowych i naukowych, szkół wyższych, zakładów kształcenia i placówek doskonalenia nauczycieli na podstawie dwóch opinii rzeczoznawców (recenzji dyskwalifikujących). Wyboru rzeczoznawców dokonuje i koszty recenzji dyskwalifikujących ponosi Ministerstwo Edukacji Narodowej.
3.
Na wniosek autora (właściciela praw autorskich) lub innej osoby, na której wniosek książka lub inny środek dydaktyczny został dopuszczony lub zalecony do użytku szkolnego, Minister Edukacji Narodowej może skreślić z wykazu książkę lub inny środek dydaktyczny. W takim przypadku skreślenie może nastąpić z pominięciem procedury określonej w ust. 2.
4.
Skreślenie książki z wykazów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-3, oznacza wycofanie książki z użytku szkolnego i utratę prawa zamieszczania adnotacji, o których mowa w § 7 ust. 1-3.
5.
Skreślenie innego środka dydaktycznego z wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, oznacza utratę prawa zamieszczania adnotacji, o których mowa w § 7 ust. 4.
§  9.
1.
Podręczniki szkolne, książki pomocnicze do przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych w szkołach specjalnych oraz inne środki dydaktyczne dopuszczone lub zalecone do użytku szkolnego i wpisane do zestawów ustalonych na podstawie zarządzenia wymienionego w § 12 podlegają z urzędu wpisowi do wykazów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, 2 i 4.
2.
Książki pomocnicze dla oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich zalecone do użytku szkolnego i wpisane do odpowiedniego zestawu ustalonego na podstawie zarządzenia wymienionego w § 12 podlegają z urzędu wpisowi do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, z tym że osoba zainteresowana w okresie roku od dnia wejścia w życie zarządzenia obowiązana jest uzyskać pozytywną recenzję rzeczoznawcy o książce pomocniczej. W przypadku nieuzyskania takiej recenzji książka pomocnicza podlega skreśleniu z wykazu.
3.
Książki pomocnicze zalecone do użytku i wpisane do odpowiedniego zestawu ustalonego na podstawie zarządzenia wymienionego w § 12, z wyjątkiem książek pomocniczych, o których mowa w ust. 1 i 2, tracą charakter książek pomocniczych w rozumieniu niniejszego zarządzenia. Wydawcy takich książek nie mogą zamieszczać dotychczasowych adnotacji.
4.
W przypadku złożenia wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego jako podręcznika szkolnego książki, która utraciła charakter książki pomocniczej, zgodnie z postanowieniami ust. 3, dopuszczenie jej do użytku szkolnego może nastąpić po uzyskaniu jednej pozytywnej recenzji.
§  10.
Zarządzenie nie dotyczy:
1)
książek i innych środków dydaktycznych do przedmiotów zawodowych w szkołach rolniczych i gospodarki żywnościowej, medycznych, artystycznych oraz w szkołach wymienionych w przepisach, wydanych na podstawie art. 29 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53 poz. 215 oraz z 1995 r. Nr 101, poz. 504),
2)
lektur szkolnych,
3)
książek pomocniczych dla nauczycieli,
4)
czasopism.
§  11.
Do wniosków o wpisanie podręcznika szkolnego lub środka dydaktycznego do zestawu podręczników szkolnych lub środków dydaktycznych dopuszczanych lub zalecanych do użytku szkolnego, złożonych i nie rozpatrzonych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, stosuje się przepisy niniejszego zarządzenia.
§  12.
Traci moc zarządzenie Nr 18 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 1992 r. w sprawie zestawu dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników oraz zalecanych środków dydaktycznych (Dz. Urz. MEN Nr 3, poz. 16 i sprost. Nr 5 oraz z 1994 r. Nr 3,. poz. 12).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.