Warty ochronne pełnione przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2004.3.12

Akt utracił moc
Wersja od: 30 marca 2004 r.

REGULAMIN NR 1
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 22 marca 2004 r.
w sprawie wart ochronnych pełnionych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej

Na podstawie art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 165, poz. 1609, Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257) ustala się, co następuje:
§  1.
Regulamin określa sposób pełnienia służby przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w formie wart ochronnych na pokładach polskich statków powietrznych, tryb ich wyznaczania oraz sposób ich użycia.
§  2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
Krajowy Program - Krajowy Program Ochrony Lotnictwa Cywilnego określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 160, poz. 1549);
2)
funkcjonariusz - funkcjonariusza Straży Granicznej;
3)
warta ochronna - wartę, o której mowa w § 97 ust. 1 Krajowego Programu.
§  3.
Funkcjonariusze wchodzący w skład warty ochronnej zobowiązani są do:
1)
ujawniania i rozpoznawania potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa statku powietrznego w czasie lotu;
2)
przeciwdziałania aktom przemocy lub próbom zawładnięcia statkiem powietrznym w czasie lotu;
3)
przeciwdziałania aktom niszczenia statku powietrznego lub spowodowaniu jego uszkodzeń, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa tego statku w czasie lotu;
4)
neutralizacji urządzeń i substancji, w miarę posiadanych możliwości, które mogą spowodować uszkodzenie lub zniszczenie statku powietrznego uniemożliwiające jego lot lub mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa tego statku w trakcie lotu.
§  4.
Do pełnienia służby w składzie warty ochronnej wyznacza się funkcjonariuszy spełniających wymogi określone w § 98 ust. 1 Krajowego Programu, posługujących się językami obcymi, znających procedury obowiązujące na pokładach statków powietrznych oraz zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
§  5.
Po podjęciu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z § 97 ust. 2 Krajowego Programu, decyzji o wprowadzeniu warty ochronnej, na pokład wskazanego statku powietrznego wprowadza się wartę ochronną.
2.
Dyrektor Zarządu Operacyjno-Śledczego Komendy Głównej Straży Granicznej, koordynuje i nadzoruje sprawy dotyczące wystawiania przez Straż Graniczną wart ochronnych.
3.
W skład warty ochronnej wchodzą funkcjonariusze pełniący służbę w Zarządzie Operacyjno-Śledczym Komendy Głównej Straży Granicznej, wyznaczeni przez dyrektora, o którym mowa w ust. 2, zwanego dalej "wyznaczającym".
4.
Wyznaczenie innych funkcjonariuszy, niż określeni w ust. 2, następuje za zgodą ich przełożonego właściwego w sprawach osobowych.
5.
Wyznaczający skład warty ochronnej określa liczbę funkcjonariuszy, ich uzbrojenie i wyposażenie oraz zadania do zrealizowania.
§  6.
1.
W skład warty ochronnej wchodzi co najmniej dwóch funkcjonariuszy. Liczba ta może być zwiększona i zależy od typu statku powietrznego i poziomu ryzyka.
2.
Spośród funkcjonariuszy wchodzących w skład warty ochronnej wyznacza się dowódcę, który odpowiedzialny jest za przebieg i wykonanie zadania.
3.
Funkcjonariusze wchodzący w skład warty ochronnej obowiązani są wykonywać polecenia dowódcy.
4.
Zabrania się wyznaczania funkcjonariusza do składu warty ochronnej przed upływem 12 godzin od zakończenia przez niego poprzedniej warty.
§  7.
1.
Dowódca obowiązany jest, w szczególności do:
1)
poinformowania funkcjonariuszy wchodzących w skład warty ochronnej o:
a)
trasie i czasie trwania warty ochronnej,
b)
mogących wystąpić zagrożeniach,
c)
wyposażeniu niezbędnym do wykonania zadania,
d)
obowiązujących zasadach bezpieczeństwa,
2)
przydzielenia zadań poszczególnym funkcjonariuszom;
3)
wskazania swojego zastępcy spośród funkcjonariuszy wyznaczonych do warty ochronnej, jeżeli w skład warty ochronnej wchodzi więcej niż dwóch funkcjonariuszy;
4)
sprawdzenia wyposażenia i gotowości do wykonywania zadania.
2.
Po wykonaniu zadania, dowódca warty ochronnej składa wyznaczającemu pisemny raport z jej przebiegu oraz przedstawia ewentualne wnioski i propozycje.
§  8.
1.
Funkcjonariusze wchodzący w skład warty ochronnej w czasie lotu rozmieszczani są na pokładzie statku powietrznego w miejscach potencjalnie najbardziej zagrożonych, zgodnie z zasadami taktyki działania.
2.
Podczas wykonywania warty ochronnej funkcjonariuszom nie wolno:
1)
spożywać alkoholu;
2)
przyjmować jakichkolwiek poczęstunków od pasażerów;
3)
spać lub drzemać;
4)
udzielać informacji o wykonywanym zadaniu.
§  9.
1.
Warta ochronna podejmuje działania wyłącznie w sytuacjach kryzysowych na polecenie kapitana statku powietrznego lub samodzielnie, w zależności od własnej oceny sytuacji.
2.
W zależności od oceny sytuacji dowódca warty ochronnej podejmuje decyzję o liczbie interweniujących funkcjonariuszy.
3.
Podjęte przy interwencji środki powinny być adekwatne do występującego zagrożenia.
§  10.
1.
Warta ochronna pełniona jest w sposób niejawny.
2.
Każdy lot wysokiego ryzyka zabezpieczany przez wartę ochronną musi być poprzedzony odprawą, na której precyzuje się metody niejawnego współdziałania i obejmujące wzajemne komunikowanie się członków warty i załogi oraz sposób wprowadzania warty na pokład samolotu.
3.
W portach lotniczych, obsługujących rejsy zabezpieczane przez warty ochronne, zapewnia się możliwość wejścia uzbrojonych funkcjonariuszy na pokład statku powietrznego razem z pasażerami.
§  11.
1.
Funkcjonariusze wchodzący w skład warty ochronnej wyposażeni są w broń palną z amunicją przystosowaną do użycia na pokładzie statku powietrznego oraz środki przymusu bezpośredniego.
2.
Typ amunicji, o której mowa w ust. 1, określa Naczelnik Wydziału Zabezpieczenia Działań Zarządu Operacyjno-Śledczego.
3.
Na pokładzie samolotu warta ochronna nosi broń nieprzeładowaną i zabezpieczoną.
4.
Na lotnisku docelowym warta ochronna deponuje broń w miejscu do tego przeznaczonym - będącym pod stałym nadzorem służb ochrony lub umieszcza ją w specjalnie przystosowanej i zabezpieczonej kasecie, przytwierdzonej na stałe do pokładu statku powietrznego, w przypadku krótkotrwałego postoju w zagranicznym porcie lotniczym.
5.
Odbiór broni następuje bezpośrednio przed wejściem warty ochronnej na pokład statku powietrznego.
§  12.
Regulamin wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podpisania.