Warty ochronne pełnione przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.KGSG.2004.3.12
Akt utracił moc Wersja od: 30 marca 2004 r.
REGULAMIN NR 1
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 22 marca 2004 r.
w sprawie wart ochronnych pełnionych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej
Na podstawie art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 165, poz. 1609, Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257) ustala się, co następuje:
§ 1.
Regulamin określa sposób pełnienia służby przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w formie wart ochronnych na pokładach polskich statków powietrznych, tryb ich wyznaczania oraz sposób ich użycia.§ 2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają: 1)
Krajowy Program - Krajowy Program Ochrony Lotnictwa Cywilnego określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 160, poz. 1549); 2)
funkcjonariusz - funkcjonariusza Straży Granicznej; 3)
warta ochronna - wartę, o której mowa w § 97 ust. 1 Krajowego Programu.§ 3.
Funkcjonariusze wchodzący w skład warty ochronnej zobowiązani są do: 1)
ujawniania i rozpoznawania potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa statku powietrznego w czasie lotu; 2)
przeciwdziałania aktom przemocy lub próbom zawładnięcia statkiem powietrznym w czasie lotu; 3)
przeciwdziałania aktom niszczenia statku powietrznego lub spowodowaniu jego uszkodzeń, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa tego statku w czasie lotu; 4)
neutralizacji urządzeń i substancji, w miarę posiadanych możliwości, które mogą spowodować uszkodzenie lub zniszczenie statku powietrznego uniemożliwiające jego lot lub mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa tego statku w trakcie lotu.§ 4.
Do pełnienia służby w składzie warty ochronnej wyznacza się funkcjonariuszy spełniających wymogi określone w § 98 ust. 1 Krajowego Programu, posługujących się językami obcymi, znających procedury obowiązujące na pokładach statków powietrznych oraz zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.§ 5.
Po podjęciu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z § 97 ust. 2 Krajowego Programu, decyzji o wprowadzeniu warty ochronnej, na pokład wskazanego statku powietrznego wprowadza się wartę ochronną.2.
Dyrektor Zarządu Operacyjno-Śledczego Komendy Głównej Straży Granicznej, koordynuje i nadzoruje sprawy dotyczące wystawiania przez Straż Graniczną wart ochronnych.3.
W skład warty ochronnej wchodzą funkcjonariusze pełniący służbę w Zarządzie Operacyjno-Śledczym Komendy Głównej Straży Granicznej, wyznaczeni przez dyrektora, o którym mowa w ust. 2, zwanego dalej "wyznaczającym".4.
Wyznaczenie innych funkcjonariuszy, niż określeni w ust. 2, następuje za zgodą ich przełożonego właściwego w sprawach osobowych.5.
Wyznaczający skład warty ochronnej określa liczbę funkcjonariuszy, ich uzbrojenie i wyposażenie oraz zadania do zrealizowania.§ 6.
1.
W skład warty ochronnej wchodzi co najmniej dwóch funkcjonariuszy. Liczba ta może być zwiększona i zależy od typu statku powietrznego i poziomu ryzyka.2.
Spośród funkcjonariuszy wchodzących w skład warty ochronnej wyznacza się dowódcę, który odpowiedzialny jest za przebieg i wykonanie zadania.3.
Funkcjonariusze wchodzący w skład warty ochronnej obowiązani są wykonywać polecenia dowódcy.4.
Zabrania się wyznaczania funkcjonariusza do składu warty ochronnej przed upływem 12 godzin od zakończenia przez niego poprzedniej warty.§ 7.
1.
Dowódca obowiązany jest, w szczególności do: 1)
poinformowania funkcjonariuszy wchodzących w skład warty ochronnej o:a)
trasie i czasie trwania warty ochronnej,b)
mogących wystąpić zagrożeniach,c)
wyposażeniu niezbędnym do wykonania zadania,d)
obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, 2)
przydzielenia zadań poszczególnym funkcjonariuszom; 3)
wskazania swojego zastępcy spośród funkcjonariuszy wyznaczonych do warty ochronnej, jeżeli w skład warty ochronnej wchodzi więcej niż dwóch funkcjonariuszy; 4)
sprawdzenia wyposażenia i gotowości do wykonywania zadania.2.
Po wykonaniu zadania, dowódca warty ochronnej składa wyznaczającemu pisemny raport z jej przebiegu oraz przedstawia ewentualne wnioski i propozycje.§ 8.
1.
Funkcjonariusze wchodzący w skład warty ochronnej w czasie lotu rozmieszczani są na pokładzie statku powietrznego w miejscach potencjalnie najbardziej zagrożonych, zgodnie z zasadami taktyki działania.2.
Podczas wykonywania warty ochronnej funkcjonariuszom nie wolno: 1)
spożywać alkoholu; 2)
przyjmować jakichkolwiek poczęstunków od pasażerów; 3)
spać lub drzemać; 4)
udzielać informacji o wykonywanym zadaniu.§ 9.
1.
Warta ochronna podejmuje działania wyłącznie w sytuacjach kryzysowych na polecenie kapitana statku powietrznego lub samodzielnie, w zależności od własnej oceny sytuacji.2.
W zależności od oceny sytuacji dowódca warty ochronnej podejmuje decyzję o liczbie interweniujących funkcjonariuszy.3.
Podjęte przy interwencji środki powinny być adekwatne do występującego zagrożenia.§ 10.
1.
Warta ochronna pełniona jest w sposób niejawny.2.
Każdy lot wysokiego ryzyka zabezpieczany przez wartę ochronną musi być poprzedzony odprawą, na której precyzuje się metody niejawnego współdziałania i obejmujące wzajemne komunikowanie się członków warty i załogi oraz sposób wprowadzania warty na pokład samolotu.3.
W portach lotniczych, obsługujących rejsy zabezpieczane przez warty ochronne, zapewnia się możliwość wejścia uzbrojonych funkcjonariuszy na pokład statku powietrznego razem z pasażerami.§ 11.
1.
Funkcjonariusze wchodzący w skład warty ochronnej wyposażeni są w broń palną z amunicją przystosowaną do użycia na pokładzie statku powietrznego oraz środki przymusu bezpośredniego.2.
Typ amunicji, o której mowa w ust. 1, określa Naczelnik Wydziału Zabezpieczenia Działań Zarządu Operacyjno-Śledczego.3.
Na pokładzie samolotu warta ochronna nosi broń nieprzeładowaną i zabezpieczoną.4.
Na lotnisku docelowym warta ochronna deponuje broń w miejscu do tego przeznaczonym - będącym pod stałym nadzorem służb ochrony lub umieszcza ją w specjalnie przystosowanej i zabezpieczonej kasecie, przytwierdzonej na stałe do pokładu statku powietrznego, w przypadku krótkotrwałego postoju w zagranicznym porcie lotniczym.5.
Odbiór broni następuje bezpośrednio przed wejściem warty ochronnej na pokład statku powietrznego.§ 12.
Regulamin wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podpisania.