Uznanie praktyki stosowanej przez STALEXPORT - TRANSROUTE Autostrada S.A. w Mysłowicach, przedsiębiorcę Lidię Kapustę - Pomoc Drogowa. Auto Naprawa. Złomowanie Samochodów w Chełmie Śląskim, przedsiębiorcę Rajmunda Kapustę - Ratownictwo Drogowe RAJ-HOL "TIR" Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe w Chełmie Śląskim, przedsiębiorców Andrzeja Poznańskiego i Tomasza Longę - Pomoc Drogowa SOS s.c. w Krakowie za ograniczającą konkurencję.
Dz.Urz.UOKiK.2003.2.251
Akt nienormatywnyDECYZJA
PREZESA URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
z dnia 23 stycznia 2003 r.
w sprawie uznania praktyki stosowanej przez STALEXPORT-TRANSROUTE Autostrada S.A. w Mysłowicach, przedsiębiorcę Lidię Kapustkę - Pomoc Drogowa. Auto Naprawa. Złomowanie Samochodów w Chełmie Śląskim, przedsiębiorcę Rajmunda Kapustkę - Ratownictwo Drogowe RAJ-HOL "TIR" Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe w Chełmie Śląskim, przedsiębiorców Andrzeja Poznańskiego i Tomasza Longę - Pomoc Drogowa SOS s.c. w Krakowie za ograniczającą konkurencję
Na podstawie:
II. art. 104 Kpa w związku z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy antymonopolowej w związku z dopuszczeniem się naruszenia zakazu określonego w art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 5 ust. 1 pkt 3 i art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy antymonopolowej, w imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakłada się na:
1) STALEXPORT-TRANSROUTE Autostrada S.A. w Mysłowicach, karę pieniężną w wysokości 678.416,00 zł (słownie: sześćset siedemdziesiąt osiem tysięcy czterysta szesnaście złotych), co stanowi równowartość 168.751,80 euro.
2) przedsiębiorcę Lidię Kapustkę - Pomoc Drogowa. Auto Naprawa Złomowanie Samochodów w Chełmie Śląskim, karę pieniężną w wysokości 12.396,38 zł (słownie: dwanaście tysięcy trzysta dziewięćdziesiąt sześć złotych trzydzieści osiem groszy), co stanowi równowartość 3.083,52 euro.
3) przedsiębiorcę Rajmunda Kapustkę - Ratownictwo Drogowe RAJ-HOL "TIR" Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe w Chełmie Śląskim, karę pieniężną w wysokości 4.020,20 zł (słownie: cztery tysiące dwadzieścia złotych dwadzieścia groszy), co stanowi równowartość 1.000 euro.
4) przedsiębiorcę Romana Mazur - Auto-Złom i Wypożyczalnia Samochodów w Mysłowicach, karę pieniężną w wysokości 13.904,65 zł (słownie: trzynaście tysięcy dziewięćset cztery złote sześćdziesiąt pięć groszy), co stanowi równowartość 3.458,70 euro.
5) przedsiębiorców Andrzeja Poznańskiego i Tomasza Longę - Pomoc Drogowa SOS s.c. w Krakowie; solidarnie, karę pieniężną w wysokości 13.764,34 zł (słownie: trzynaście tysięcy siedemset sześćdziesiąt cztery złote trzydzieści cztery grosze), co stanowi równowartość 3.423,79 euro.
III. art. 75 w związku z art. 72 ustawy antymonopolowej, w imieniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, po przeprowadzeniu postępowania wszczętego z urzędu, postanawia się zobowiązać do poniesienia kosztów niniejszego postępowania ww. przedsiębiorców.
UZASADNIENIE
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dalej zwany Prezesem Urzędu bądź organem antymonopolowym wszczął z urzędu postępowanie wyjaśniające, którego celem było wstępne ustalenie, czy zawarcie umów o świadczenie usług pomocy drogowej na płatnym odcinku autostrady A-4 pomiędzy STALEXPORT TRANSROUTE Autostrada S.A. a określonymi przedsiębiorcami, nastąpiło z naruszeniem przepisów ustawy antymonopolowej. Następnie w dniu 20 sierpnia 2002 r. organ antymonopolowy wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zawarcia pomiędzy STALEXPORT TRANSROUTE Autostrada S.A. w Mysłowicach (dalej zwany Operatorem), a przedsiębiorcami (dalej zwanymi Wykonawcami): Lidią Kapustką - Pomoc Drogowa. Auto Naprawa. Złomowanie Samochodów w Chełmie Śląskim; Rajmundem Kapustką - Ratownictwo Drogowe RAJ-HOL "TIR" Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe w Chełmie Śląskim; Romanem Mazur - Auto-Złom i Wypożyczalnia Samochodów w Mysłowicach, Andrzejem Poznańskim i Tomaszem Longą - Pomoc Drogowa SOS s.c. w Krakowie; porozumienia ograniczającego konkurencję, polegającego na: 1) ustalaniu cen za korzystanie z usług pomocy drogowej, co może stanowić naruszenie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, 2) podziale rynku usług pomocy drogowej na płatnym odcinku autostrady A-4 , co może stanowić naruszenie art. 5 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, 3) ograniczaniu dostępu do rynku właściwego przedsiębiorcom nie objętym porozumieniem, co może stanowić naruszenie art. 5 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Operator oraz Wykonawcy posiadają status przedsiębiorców.
W odpowiedzi na powyższe zarzuty Operator i Wykonawcy wyjaśnili, co następuje. Przedsiębiorcy Rajmund Kapustka i Lidia Kapustka nie zgodzili się z zarzutami i podnieśli, że Operator zarządza w imieniu koncesjonariusza pierwszym płatnym odcinkiem autostrady A-4, a koncesja nakłada szereg obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na autostradzie. Zdaniem tych przedsiębiorców zamiarem Operatora było jasne określenie podstawowych zasad funkcjonowania pomocy drogowych na autostradzie, w szczególności wskazanie, kto obsługuje dany odcinek oraz jakie stawki mają być stosowane. Podnosili także, że ceny na autostradzie są wyższe niż na innych drogach. Przedsiębiorca Rajmund Kapustka podniósł, że jego zdaniem dla dokonania oceny stanu faktycznego wskazane jest zapoznanie się z książką holowanych pojazdów prowadzoną przez Komendę Powiatową Policji w Chrzanowie. Przedsiębiorca Lidia Kapustka przesyłając swoje uwagi o relacjach na rynku usług pomocy drogowych podniosła, że Operator dokonał weryfikacji podmiotów świadczących usługi pomocy drogowej w rejonie autostrady, a także, że istotne znaczenie dla sprawy ma zbadanie książki zdarzeń Komendy Powiatowej Policji w Chrzanowie.
Operator podniósł, że ustalił ceny za korzystanie z usług pomocy drogowej na autostradzie płatnej A-4 w umowach zawartych z firmami wyłonionymi w trakcie przetargu o świadczenie usług pomocy drogowej w celu wypełnienia warunków umowy koncesyjnej, oraz że nie dokonał zarzucanego podziału rynku usług pomocy drogowej, albowiem nie jest podziałem rynku ustalenie organizacyjne polegające na wskazaniu w umowie, iż określona firma działać będzie w tym zakresie na określonym odcinku autostrady. Za bezpodstawny uznał zarzut ograniczenia dostępu do rynku właściwego przedsiębiorcom nie objętym umowami zawartymi przez Operatora, albowiem zawarcie tych umów nie miało jakichkolwiek znamion zarzucanego porozumienia. Autostrada A-4 zorganizowana jest jako autostrada płatna w systemie otwartym, gdzie każdy po uiszczeniu należnej opłaty może na nią wjechać i z niej wyjechać, tak jak na każdej innej drodze publicznej. Ponadto jak podniósł Operator nie ma i nie miał żadnych możliwości organizacyjnych, ekonomicznych, prawnych i innych do ograniczenia w jakiejkolwiek sferze lub zakresie wolnej konkurencji na autostradzie A-4.
Przedsiębiorca Roman Mazur nie uznał zarzutów i podniósł, że umowa z dnia 1 czerwca 2001 r. o świadczenie usług pomocy drogowej poprzedzona była konkursem ofert, a każdy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług pomocy drogowej miał obiektywne możliwości przystąpienia do konkursu i ewentualnego zawarcia stosownej umowy. Jeżeli zawarto z Wykonawcami umowy, to był to wybór Operatora jako quasi-właściciela. Zdaniem przedsiębiorcy R. Mazur ceny usług określone w załączniku do umowy zostały skalkulowane w sposób racjonalny i adekwatny do jakości usług, a cennik usług został opracowany dla wyeliminowania dowolności w ustalaniu należności za świadczone usługi z myślą o zabezpieczeniu interesów klientów. Natomiast podział autostrady na poszczególne odcinki podyktowany jest zapewnieniem dobrej organizacji usług.
Wspólnicy spółki cywilnej Pomoc Drogowa SOS podnieśli, że Operator zweryfikował firmy świadczące pomoc drogową pod względem wymaganych standardów. Podpisując umowę złożyli zabezpieczenie finansowe jako gwarancję świadczonych usług w pełnym zakresie. Na skutek nacisków ze strony prasy Operator zaniechał przestrzegania zasad zawartych w umowie i wynikających ze wcześniejszych szkoleń.
Organ antymonopolowy ustalił, co następuje:
Przedmiotem przedsiębiorstwa Operatora jest działalność gospodarcza związana z eksploatacją odcinka autostrady płatnej A-4 pomiędzy Katowicami a Krakowem, polegająca w szczególności na: a) świadczeniu usług związanych z używaniem i eksploatacją autostrady, b) organizowaniu finansowania niezbędnego dla świadczenia usług oraz wszystkich innych rodzajów działalności gospodarczej, c) zlecaniu na zasadzie podwykonawstwa części uprawnień do eksploatowania autostrady osobom trzecim, d) każdej innej działalności pośrednio lub bezpośrednio związanej z powyższym. Zobowiązania i zakres odpowiedzialności Operatora określa umowa eksploatacji i utrzymania. Zapis pkt 4.2.b tej umowy stanowi, że Operator może podzlecać istotne części usług jedynie po uprzednim uzyskaniu zgody Koncesjonariusza, a udzielenie takiej zgody nie będzie odmówione bez uzasadnionych przyczyn. Załącznik nr 2 do umowy eksploatacji i utrzymania określa poziom usług i stanowi także o służbach pomocy drogowej. Służba ta będzie zarządzana przez Operatora, lecz będzie działać na podstawie umowy podwykonawczej z lokalnymi warsztatami naprawczymi zlokalizowanymi wzdłuż autostrady. Jedynie warsztaty posiadające umowę z Operatorem będą mogły być wzywane przez Policję w celu interweniowania w obrębie autostrady. Operator zaprosi pewną liczbę takich warsztatów samochodowych do udziału w przetargu na dostarczanie usług awaryjnych napraw pojazdów oraz usług związanych. Warunki finansowe takiej interwencji zostaną określone na podstawie oficjalnej taryfy cenowej, która obejmie opłatę stałą (za naprawę na miejscu i holowanie) oraz ceny jednostkowe (holowanie dodatkowe, interwencja uzupełniająca). Ceny te będą uwidocznione w pojazdach pomocy drogowej i na życzenie klienta okazywane do wglądu. Każda taka interwencja będzie podlegać fakturowaniu z jedną kopią dla operatora (dla celów kontroli).
Operator wyjaśnił, że jego zdaniem nie było potrzeby rozpowszechniania informacji o przetargu i nie przeprowadzono przetargu, lecz konkurs ofert. Operator przesłał protokół z posiedzenia komisji z dnia 28 marca 2000 r. w sprawie wyboru pomocy drogowych autoryzowanych do działań na autostradzie płatnej A-4. Rozpatrzono 7 ofert. Dokonano wyboru 4 ofert. Do obsługi pojazdów lekkich wybrano 3 firmy: przedsiębiorstwo R. Mazur z Mysłowic, L. Kapustki z Chełma Śląskiego oraz spółkę cywilną Pomoc Drogowa SOS z Krakowa. Do obsługi pojazdów ciężkich wybrano 2 przedsiębiorstwa: L. Kapustki z Chełma Śląskiego oraz "Pomoc Drogowa Spectrans" z Michałkowic. Operator dokonał wyboru podwykonawców biorąc pod uwagę: zgodność posiadanego sprzętu z wymogami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44, poz. 432 ze zm.); ilość posiadanego przez firmę sprzętu, a mając na względzie możliwość wystąpienia na autostradzie zdarzeń o dużej skali (karambole) doświadczenie firmy, w tym obsługa zdarzeń drogowych na autostradach; posiadanie bazy, terenu innego poza drogą publiczną, gdzie będzie można odtransportować uszkodzone pojazdy; posiadanie całodobowej linii telefonicznej.
Przyjęte przez Operatora kryteria wyboru pomocy drogowych są niezgodne z kryteriami określonymi w ofercie koncesjonariusza, koncesji i umowie eksploatacji i utrzymania. Operator zobowiązany był do ogłoszenia przetargu na świadczenie usług w zakresie usuwania awarii i skutków wypadków, a po jego rozstrzygnięciu do zawarcia umów podwykonawczych, a także do kontrolowania tego zakresu działalności.
Z wybranymi przez Operatora w drodze konkursu podmiotami w dniu 28 marca 2000 r. zawarto umowy o świadczenie usług pomocy drogowej. Zgodnie z zapisami pierwszych umów Operator zagwarantował wykonawcy "prawo wkroczenia na teren autostrady A-4 Katowice-Kraków w celu wykonania usług pomocy drogowej", zezwalał na zlecanie wykonania tych usług innym niezależnym firmom, przy czym za prawidłowe wykonanie usług odpowiadała strona umowy. Załączniki do tych umów określały warunki interwencji oraz relacje z użytkownikami, gdzie "na prośbę użytkowników wykonawca musi dostarczyć listę innych warsztatów w okolicy", z tym, że wykonawca nie jest zobowiązany do holowania tam pojazdów. Warunki finansowe interwencji określały zróżnicowane cenniki.
Umowy te straciły ważność z dniem 1 czerwca 2000 r., albowiem w tym dniu z wybranymi przez Operatora w drodze konkursu czterema podmiotami zawarto drugie umowy na okres jednego roku to jest do dnia 1 czerwca 2001 r. W tych umowach Operator określił między innymi, na jakich odcinkach autostrady, na zasadzie wyłączności, działać będą poszczególne firmy pomocy drogowej oraz sytuacje umożliwienia świadczenia tych usług przez inne podmioty. Zasady wykonania usług określał załącznik nr 1 do umowy, a załącznik nr 2 to zróżnicowane cenniki usług, takie same jak w umowach z dnia 28 marca 2000 r.
W dniu 4 grudnia 2000 r. Operator spotkał się z przedstawicielami Policji. W protokole zawarte są między innymi uzgodnienia:
"1. Operator autostrady A-4 ma zawarte umowy z pomocami drogowymi. Do wszelkich zdarzeń na autostradzie będą wzywane tylko autoryzowane przez Operatora autostrady pomoce drogowe. Dysponentem tych pomocy będzie Operator." "2. Celem nadrzędnym jest jak najszybsze usunięcie pojazdu poza pas drogowy autostrady." "3. Pomoce Drogowe autoryzowane przez Operatora wystąpią do właściwych Komend Powiatowych Policji z ofertą na przewóz i parkowanie pojazdów wymagających zabezpieczenia dla celów procesowych. Cena za usługę wykonaną na zlecenie Policji będzie taka sama jak w przypadku działania firm, z którymi KPP mają obecnie podpisane umowy. Ewentualna różnica poziomów cen będzie wyrównywana bezpośrednio dla firm autoryzowanych pomocy drogowych przez Operatora autostrady." "4. Operator zobowiąże autoryzowane pomoce drogowe do przesłania ofert do KPP." "5. Wszelkie zdarzenia na autostradzie będą zgłaszane przez Policję do Centrum Zarządzania Autostradą. CZA będzie wzywało firmy pomocy drogowych do działań na autostradzie, z którymi Operator ma podpisane umowy." Ustalenia te wprowadzono w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.
Kolejne (trzecie) umowy o świadczenie usług pomocy drogowej, zawarto w dniu 1 czerwca 2001 r. na czas określony do dnia 1 czerwca 2004 r. Nie zawarto umowy z Pomocą Drogową Spectrans z Michałkowic. Ten zakres usług powierzono przedsiębiorstwu R. Kapustki. Operator zobowiązał się do umożliwienia czterem wybranym przez siebie wykonawcom świadczenia na rzecz użytkowników autostrady płatnej A-4 na odcinku Katowice-Kraków usług pomocy drogowej, zobowiązując wykonawców do świadczenia tych usług na zasadach określonych w umowie. Umowy (trzecie) zawarto z następującymi przedsiębiorcami: