Utworzenie Zespołu Zarządzania Kryzysowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MN.2024.14

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 lutego 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI 1
z dnia 22 lutego 2024 r.
w sprawie utworzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego

Na podstawie art. 12 ust. 2b i 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej "zespołem".
2. 
Miejscem pracy zespołu jest siedziba Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "Ministerstwem", lub inne miejsce wyznaczone przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa w porozumieniu z przewodniczącym zespołu.
§  2. 
1. 
W skład zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący - Minister Nauki, zwany dalej "Ministrem";
2)
zastępcy przewodniczącego:
a)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie,
b)
podsekretarze stanu w Ministerstwie;
3)
członkowie:
a)
Dyrektor Generalny Ministerstwa,
b)
Szef Gabinetu Politycznego Ministra,
c)
Rzecznik Prasowy Ministra,
d)
dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa.
2. 
Funkcję sekretarza zespołu pełni naczelnik wydziału w komórce organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego.
§  3. 
W zakresie wykonywania zadań zespół współdziała z:
1)
Rządowym Zespołem Zarządzania Kryzysowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanej dalej "ustawą";
2)
zespołami zarządzania kryzysowego utworzonymi przez innych ministrów i kierowników urzędów centralnych oraz ich rzecznikami prasowymi;
3)
innymi podmiotami wymienionymi w ustawie.
§  4. 
1. 
Pracami zespołu kieruje przewodniczący.
2. 
Przewodniczący może wyznaczyć do kierowania pracami zespołu jednego z zastępców przewodniczącego.
3. 
Przewodniczącego albo zastępcę przewodniczącego, o którym mowa w ust. 2, w przypadku nieobecności zastępuje zastępca przewodniczącego wskazany przez przewodniczącego albo zastępcę przewodniczącego, o którym mowa w ust. 2.
4. 
W pracach zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez przewodniczącego, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w realizacji zadań zespołu.
5. 
W pracach zespołu związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych mogą brać udział wyłącznie osoby posiadające dostęp do informacji niejawnych odpowiedni do klauzuli tajności nadanej tym informacjom, ustalony na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  5. 
1. 
Zespół działa na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenie zespołu można zwołać w szczególności:
1)
w celu wykonania zadań zespołu, o których mowa w art. 12 ust. 2c ustawy oraz zadań określonych w zatwierdzonych przez uprawnione organy dokumentach z zakresu zarządzania kryzysowego;
2)
w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego określonego na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy, wprowadzenia stanu nadzwyczajnego lub wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3)
w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w obszarze właściwości Ministra lub w obszarze, który przez powiązania finansowe, systemowe, informatyczne, organizacyjne lub inne może mieć wpływ na obszar właściwości Ministra;
4)
w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w funkcjonowaniu Ministerstwa;
5)
w przypadku zorganizowania przez uprawniony organ ćwiczeń, treningów lub szkolenia z zakresu zarządzania kryzysowego lub szkolenia obronnego.
§  6. 
1. 
Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia stanowisk.
2. 
W przypadku gdy uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego może zarządzić głosowanie. Rozstrzygnięcie jest podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo prowadzącego posiedzenie zastępcy przewodniczącego.
3. 
Członek zespołu może zgłosić zdanie odrębne z uzasadnieniem.
§  7. 
1. 
Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół zawierający zestawienie rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniu, z uwzględnieniem wyników głosowania i zgłoszonych zdań odrębnych. Protokół podpisuje przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego oraz sekretarz zespołu.
2. 
Do protokołu dołącza się w szczególności listę uczestników posiedzenia.
3. 
Sekretarz zespołu niezwłocznie doręcza protokół członkom zespołu biorącym udział w posiedzeniu.
4. 
Członek zespołu może zgłosić przewodniczącemu albo prowadzącemu posiedzenie zastępcy przewodniczącego, zapośrednictwemsekretarza, zastrzeżeniadotreściprotokołu, wterminie7dnioddniadoręczenia protokołu.
5. 
Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich w protokole może nastąpić w każdym czasie.
§  8. 
1. 
Do zadań przewodniczącego należy:
1)
zwoływanie i prowadzenie posiedzeń zespołu;
2)
wyznaczanie zadań członkom zespołu i osobom zaproszonym do udziału w pracach zespołu oraz określanie trybu ich wykonywania;
3)
reprezentowanie zespołu na zewnątrz.
2. 
Przewodniczący, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa, może zarządzić pełnienie dyżurów całodobowych przez poszczególnych członków zespołu, w przypadku:
1)
zaistnienia sytuacji kryzysowej;
2)
wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego określonego na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy;
3)
wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
§  9. 
W przypadkach, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, kierujący pracami zespołu zastępca przewodniczącego:
1)
przedstawia Ministrowi do akceptacji dokumenty opracowane i uzgodnione przez zespół, w tym propozycje działań prowadzących do ograniczenia lub likwidacji skutków sytuacji kryzysowej;
2)
informuje Ministra o aktualnej sytuacji kryzysowej.
§  10. 
Do zadań sekretarza zespołu należy:
1)
prowadzenie dokumentacji prac zespołu i jej gromadzenie;
2)
sporządzanie protokołów posiedzeń zespołu;
3)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego.
§  11. 
1. 
Do zadań członka zespołu będącego Rzecznikiem Prasowym Ministra należy:
1)
wyjaśnianie działań i inicjatyw podejmowanych przez Ministra oraz zespół w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności wydawanie oświadczeń i publiczne prezentowanie działań i inicjatyw Ministra oraz zespołu;
2)
udzielanie odpowiedzi na publikacje prasowe oraz audycje radiowe i programy telewizyjne, a także materiały rozpowszechniane w środkach masowego przekazu innych niż radio i telewizja, dotyczące działalności Ministra oraz zespołu w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową;
3)
przekazywanie komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej do opublikowania w środkach masowego przekazu zgodnie z art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914);
4)
przygotowanie, wewspółpracyzkomórkąorganizacyjnąMinisterstwawłaściwądosprawinformacjiipromocji, głównych założeń dotyczących komunikowania w sytuacji kryzysowej, w tym określenie głównych przekazów, ich częstotliwości, narzędzi i osób komunikujących;
5)
współpraca z Rzecznikiem Prasowym Rządu, Rzecznikiem Prasowym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz rzecznikami prasowymi organów administracji rządowej lub innych podmiotów zaangażowanych w rozwiązanie sytuacji kryzysowej.
2. 
W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw informacji i promocji, na polecenie Rzecznika Prasowego Ministra, może realizować zadania z zakresu komunikacji społecznej, polegające na:
1)
prowadzeniu monitoringu mediów;
2)
opracowywaniu projektów komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej;
3)
publikowaniu w mediach zatwierdzonych przez Rzecznika Prasowego Ministra komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej zgodnych ze strategią działania przyjętą w tym zakresie przez Ministra lub zespół.
§  12. 
1. 
Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka zespołu, może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
2. 
W przypadku rozpatrywania sprawy w trybie obiegowym termin zgłaszania uwag do dokumentów przez członków zespołu nie powinien być dłuższy niż 5 dni, a termin akceptacji dokumentów uwzględniających zgłoszone uwagi nie powinien być dłuższy niż 3 dni.
3. 
W sytuacji kryzysowej lub w innych uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić terminy, o których mowa w ust. 2.
4. 
Niezgłoszenie przez członka zespołu uwag do dokumentu w wyznaczonym terminie traktuje się jako akceptację tego dokumentu.
5. 
W przypadku nieuzgodnienia dokumentu w trybie obiegowym, sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu zespołu.
6. 
Sekretarz zespołu na najbliższym posiedzeniu zespołu przedstawia wykaz dokumentów uzgodnionych w trybie obiegowym.
§  13. 
Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka zespołu, może zlecić rzeczoznawcy, ekspertowi lub innemu podmiotowi wykonanie opracowania, analizy, prognozy, ekspertyzy, opinii, koncepcji rozwiązań programowych, systemowych lub organizacyjnych lub innych czynności, w celu zapewnienia skutecznej realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
§  14. 
Obsługę zespołu w zakresie:
1)
merytorycznym - zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa, w której właściwości pozostają sprawy w zakresie których zaistniała sytuacja kryzysowa, we współpracy z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw z zakresu zarządzania kryzysowego;
2)
kontaktów ze środkami masowego przekazu - zapewnia Rzecznik Prasowy Ministra;
3)
organizacyjnymi logistycznym - zapewnia Biuro Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
4)
obiegu dokumentów i materiałów niejawnych - zapewnia Kancelaria Tajna Ministerstwa;
5)
obsługi informatycznej - zapewnia komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw utrzymania systemów teleinformatycznych.
§  15. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).