Utworzenie Zespołu Szkół Plastycznych w Częstochowie.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKul.2002.1.3
Akt utracił moc Wersja od: 29 marca 2002 r.
ZARZĄDZENIE Nr 3
MINISTRA KULTURY
z dnia 27 lutego 2002 r.
w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Plastycznych w Częstochowie.
Na podstawie art. 62 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 3c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Tworzy się zespół szkół plastycznych mający siedzibę w Częstochowie.2.
W skład zespołu wchodzą: 1)
Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie, 2)
Liceum Plastyczne w Częstochowie.3.
Zespół używa nazwy: "Zespół Szkół Plastycznych w Częstochowie".§ 2.
1.
Majątek ruchomy Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Częstochowie oraz Liceum Plastycznego w Częstochowie staje się majątkiem Zespołu Szkół Plastycznych w Częstochowie.2.
Nauczyciele oraz pracownicy administracyjni i obsługi szkół wymienionych w § 1 ust. 2, stają się nauczycielami i pracownikami Zespołu Szkół Plastycznych w Częstochowie.§ 3.
Zespołowi Szkół Plastycznych w Częstochowie nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 1 września 2002 r.ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
Zespołu Szkół Plastycznych w Częstochowie
§ 1.
Zespół Szkół Plastycznych w Częstochowie, zwany dalej Zespołem, tworzą: 1)
Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie, 2)
Liceum Plastyczne w Częstochowie.§ 2.
Siedziba Zespołu znajduje się przy ul. Pułaskiego 15 w Częstochowie.§ 3.
Organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.§ 4.
W Zespole prowadzone są: 1)
nauka w zakresie przedmiotów ogólnoplastycznych, 2)
przygotowanie zawodowe w specjalizacji, 3)
nauka w zakresie przedmiotów ogólnokształcących, 4)
pracownie specjalistyczne, 5)
biblioteka, 6)
archiwum prac uczniowskich, 7)
pracownia fotograficzna.§ 5.
Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122 poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615), a w szczególności: 1)
rozbudza podstawowe zdolności plastyczne rozwijając je w stopniu pozwalającym na czynną działalność zawodową w określonej dziedzinie, 2)
przygotowuje wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki, 3)
przygotowuje do aktywnej działalności na rzecz kultury w środowisku lokalnym, 4)
oddziaływuje na otoczenie w sferze kultury, 5)
dba o rozwój osobowości każdego ucznia, 6)
przygotowuje do zawodu plastyka.§ 6.
Cele, o których mowa w § 5, realizowane są poprzez: 1)
prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania, 2)
uczestniczenie w konkursach, wystawach, plenerach o zasięgu regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym, 3)
prezentacje w formie wystaw i przeglądów osiągnięć wszystkich uczniów, 4)
współpracę z placówkami kulturalnymi i artystycznymi na terenie całego kraju i poza jego granicami, 5)
współdziałanie z samorządem lokalnym, 6)
prowadzenie praktyk zawodowych, 7)
organizowanie plenerów malarskich.§ 7.
1.
Organami Zespołu są: 1)
dyrektor, 2)
rada pedagogiczna, 3)
rada rodziców, 4)
samorząd uczniowski.2.
Zastępcami dyrektora są wicedyrektorzy, których szczegółowe zakresy zadań i kompetencji określa dyrektor.3.
Dyrektor może powołać kierowników sekcji grupujących nauczycieli określonej specjalności lub tych samych przedmiotów lub pracowni.4.
Szczegółowy zakres zadań i kompetencji kierowników sekcji wymienionych w ust. 3, określa dyrektor Zespołu.5.
Rada pedagogiczna, rada rodziców i samorząd uczniowski uchwalają regulaminy swojej działalności, zgodnie z obowiązującymi przepisami.§ 8.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Zespołu opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez Centrum Edukacji Artystycznej - specjalistyczną jednostkę nadzoru.§ 9.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut.§ 10.
W celu właściwego wykonania działań opiekuńczych Zespołu organizuje się je w sposób następujący: 1)
opiekę nad uczniami przebywającymi w Zespole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych pełni nauczyciel prowadzący zajęcia, 2)
opiekę nad uczniami w czasie przerw sprawują dyżurujący nauczyciele zgodnie z grafikiem dyżurów, 3)
opiekę nad uczniami w trakcie wycieczek organizowanych przez Zespół sprawuje nauczyciel Zespołu lub opiekun roku, 4)
za właściwą organizację i przebieg wycieczki odpowiada opiekun roku lub inny nauczyciel organizujący wycieczkę, 5)
zasady korzystania z pomieszczeń Zespołu oraz sprzętu określają regulaminy zatwierdzone przez dyrektora.§ 11.
Szkoła przyjmuje na praktyki pedagogiczne słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli - na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Zespołu (lub za jego zgodą), poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia lub szkołą wyższą.§ 12.
W Zespole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.§ 13.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.§ 14.
Do zadań i obowiązków nauczyciela należy w szczególności: 1)
odpowiedzialność za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, 2)
dbanie o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i inny sprzęt szkolny, 3)
wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań, 4)
bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów, 5)
udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozeznanie potrzeb uczniów, 6)
doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, 7)
określenie każdego roku wymagań edukacyjnych.§ 15.
1.
Uczniowie są podzieleni na klasy. 2.
Klasą opiekuje się wychowawca, do którego obowiązków należy sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności: 1)
otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka, 2)
planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego rozwijających jednostki i integrujących zespół uczniowski, 3)
ustalanie treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy, 4)
współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, 5)
współdziałanie z rodzicami.§ 16.
1.
Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do: 1)
znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i całym Zespole, 2)
rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce, 3)
uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania dziecka i dalszego kształcenia, 4)
wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu Zespół opinii na temat pracy Zespołu.2.
Dyrektor określa częstotliwość stałych spotkań nauczycieli z rodzicami, stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.§ 17.
1.
Zespół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład.2.
Tablice i stemple szkół wchodzących w skład Zespołu mają u góry nazwę Zespołu, a u dołu nazwę szkoły.3.
W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzące w skład Zespołu podaje się nazwę szkoły, świadectwa opatruje się pieczęcią urzędową Zespołu.§ 18.
Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.§ 19.
Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.§ 20.
W zakresie uregulowanym odmiennie w statucie Zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół.