Utworzenie Systemu stałych dyżurów Ministra Energii.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.ME.2017.14
Akt utracił moc Wersja od: 14 września 2017 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 10 sierpnia 2017 r.
w sprawie utworzenia Systemu stałych dyżurów Ministra Energii
Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1534 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 60), art. 4 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571) oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 209) w związku z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Tworzy się System stałych dyżurów Ministra Energii, zwany dalej "SSD ME".2.
Celem SSD ME jest zapewnienie ciągłości przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym uruchamiania i realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz Planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra Energii w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, jak również zadań wynikających z Planu zarządzania kryzysowego, ujętych w wykazie przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.3.
SSD ME obejmuje:1)
urzędy obsługujące organy podległe Ministrowi Energii;2)
jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Energii 2 , zwane dalej "jednostkami organizacyjnymi";3)
przedsiębiorców 3 , na których Minister Energii nałożył w drodze decyzji administracyjnej obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa, w tym w zakresie stałego dyżuru, obejmujących przedsięwzięcia służące do zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji ministra właściwego do spraw energii oraz ministra właściwego do spraw gospodarki złożami kopalin dotyczących uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "przedsiębiorcami".4.
SSD ME tworzą następujące elementy:1)
na szczeblu Ministerstwa Energii, zwanego dalej "Ministerstwem":a)
stały dyżur Ministra Energii, zwany dalej "SD ME",b)
Punkt Kontaktowy Ministerstwa,c)
Punkty Kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;2)
na szczeblu jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorców:a)
stały dyżur jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy,b)
Punkt Kontaktowy jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy,c)
Punkty Kontaktowe poszczególnych komórek jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy.5.
Zadania Punktu Kontaktowego realizują:1)
na szczeblu Ministerstwa:a)
Punkt Kontaktowy Ministerstwa - dyrektor komórki właściwej do spraw obronnych lub jego zastępca,b)
Punkty Kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - w godzinach pracy od poniedziałku do piątku - sekretariaty komórek organizacyjnych Ministerstwa, w pozostałym czasie - dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa;2)
na szczeblu jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorców:a)
Punkt Kontaktowy jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy - w godzinach pracy od poniedziałku do piątku - sekretariaty kierowników jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcy, w pozostałym czasie - wyznaczeni przez kierowników jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorców pracownicy realizujący zadania obronne,b)
Punkty Kontaktowe w komórkach jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy - wyznaczone osoby, według decyzji kierowników jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy.§ 2.
Przygotowanie SSD ME obejmuje:1)
określenie elementów, podległości i zadań SSD ME oraz wskazanie miejsca pełnienia dyżurów;2)
wyposażenie Punktów Kontaktowych w środki łączności, o których mowa w § 3 ust. 3, umożliwiające odebranie i przekazywanie informacji o uruchomieniu stałego dyżuru;3)
ustalenie zasad i trybu obiegu informacji;4)
opracowanie dokumentacji stałego dyżuru, którą stanowią:a)
instrukcja stałego dyżuru określająca: zadania stałego dyżuru, jego organizację, oraz czas i miejsce jego pełnienia, sposób powiadamiania, obsadę stałego dyżuru i jej szczegółowe zadania oraz zasady podległości, organizację łączności i obiegu informacji, terminy składania meldunków, procedury i terminy przekazywania obowiązków przez poszczególne zmiany,b)
dziennik ewidencji przyjmowanych i przekazywanych zadań operacyjnych, przedsięwzięć systemu zarządzania kryzysowego, decyzji, informacji, meldunków oraz raportów,c)
wyciągi lub wypisy z Tabeli realizacji zadań operacyjnych, zwanej dalej: "TRZO", oraz wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, umożliwiające identyfikację otrzymanych zadań i przedsięwzięć oraz ich przekazanie kierownikom komórek organizacyjnych Ministerstwa wskazanych w TRZO jako wykonawcy tych zadań oraz urzędom obsługującym organy podległe Ministrowi Energii, podległym lub nadzorowanym jednostkom organizacyjnym oraz przedsiębiorcom, wchodzącym w skład SSD ME,d)
książka pełnienia stałego dyżuru,e)
brudnopis,f)
inne dokumenty stosownie do potrzeb, według uznania kierownika jednostki organizującej stały dyżur oraz przedsiębiorcy;5)
opracowanie danych teleadresowych dotyczących Punktów Kontaktowych oraz SD ME, jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy, a także, w razie potrzeby, jednostek organizacyjnych współpracujących w realizacji zadań, o których mowa w § 1 ust. 2;6)
wyznaczenie i przygotowanie miejsc pracy oraz pomieszczeń socjalnych na potrzeby stałego dyżuru;7)
wyposażenie stałego dyżuru w środki łączności, takie jak: telefon stacjonarny i komórkowy, fax, odpersonalizowaną pocztę elektroniczną, sprzęt informatyczny oraz materiały biurowe, a także urządzenia zapewniające możliwość:a)
wymiany informacji pomiędzy wykonawcami zadań operacyjnych, wymiany informacji z wykonawcami przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,b)
przekazywania raportów o stanie ich realizacji;8)
zapewnienie możliwości przetwarzania dokumentów zawierających informacje niejawne;9)
zapewnienie ochrony pomieszczeń stałego dyżuru;10)
zorganizowanie zabezpieczenia logistycznego stałego dyżuru, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 2;11)
prowadzenie doraźnych kontroli gotowości i sprawności funkcjonowania stałego dyżuru.§ 3.
1.
W wyższych stanach gotowości obronnej państwa, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa, SSD ME uruchamiany jest obligatoryjnie.2.
W stanie stałej gotowości obronnej państwa, w celu realizacji zadań szkoleniowych, ćwiczeń, kontroli lub w innych uzasadnionych przypadkach, a także w sytuacjach kryzysowych, w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, na polecenie Ministra Energii, może być uruchomiony SSD ME w pełnym lub ograniczonym zakresie.3.
Sygnał lub informacja o uruchomieniu SSD ME może być przekazana przy użyciu środków łączności, takich jak telefon stacjonarny, telefon komórkowy, poczta elektroniczna lub fax, ponadto za pośrednictwem kuriera lub łącznika posiadającego specjalne upoważnienie:1)
do Punktu Kontaktowego Ministerstwa - przez stały dyżur Prezesa Rady Ministrów lub Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, a także, w przypadku wprowadzenia stopni alarmowych dotyczących zagrożeń terrorystycznych, przez stały dyżur Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;2)
do Punktów Kontaktowych jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy - przez Punkt Kontaktowy Ministerstwa lub SD ME w przypadku jego wcześniejszego uruchomienia.§ 4.
1.
SD ME pełniony jest całodobowo w systemie zmianowym, od momentu jego uruchomienia, przez wyznaczonych pracowników Ministerstwa, odpowiednio przeszkolonych, posiadających aktualne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego upoważniające do dostępu do informacji niejawnych stosownie do będących w posiadaniu stałego dyżuru dokumentów niejawnych oraz zaświadczenie o odbyciu szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych.2.
Stały dyżur w jednostkach organizacyjnych oraz przedsiębiorcy pełniony jest całodobowo w systemie zmianowym, od momentu jego uruchomienia, przez wyznaczonych pracowników jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcy, odpowiednio przeszkolonych, posiadających aktualne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego upoważniające do dostępu do informacji niejawnych stosownie do będących w posiadaniu stałego dyżuru dokumentów niejawnych oraz zaświadczenie o odbyciu szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych.3.
Stały dyżur, o którym mowa w ust. 1, podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.4.
Stały Dyżur, o którym mowa w ust. 2, podlega bezpośrednio kierownikom jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcom organizującym stały dyżur.§ 5.
1.
Dyrektor Generalny Ministerstwa sprawuje merytoryczny nadzór nad przygotowaniem oraz zorganizowaniem SD ME.2.
Za zorganizowanie stałego dyżuru w jednostkach organizacyjnych oraz stałego dyżuru przedsiębiorców odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcy organizujący stały dyżur.3.
Zorganizowanie stałego dyżuru obejmuje:1)
wyznaczenie osób do pełnienia stałego dyżuru;2)
wyznaczenie i przygotowanie miejsca pełnienia stałego dyżuru, w tym jego wyposażenie w niezbędne urządzenia i materiały biurowe, szafy do przechowywania dokumentacji, środki łączności, a także przygotowanie pomieszczenia do odpoczynku, spożywania posiłków i higieny osobistej;3)
wydzielenie środka transportowego na potrzeby stałego dyżuru.4.
Za właściwe przygotowanie i przeszkolenie osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru odpowiada dyrektor (kierownik) komórki organizacyjnej, we właściwości której pozostaje realizacja zadań obronnych.5.
Za realizację przedsięwzięć, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, na potrzeby SD ME, odpowiada dyrektor komórki właściwej do spraw administracyjnych w Ministerstwie.§ 6.
1.
Sposób uruchomienia, szczegółowe zadania, skład, funkcjonowanie, dokumentację, miejsce i wyposażenie SD ME, zostaną określone w "Instrukcji Stałego Dyżuru Ministerstwa Energii".2.
Instrukcję, o której mowa w ust. 1, opracowuje dyrektor komórki właściwej do spraw obronnych Ministerstwa i przedstawia ją do akceptacji Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.3.
Sposób uruchomienia, szczegółowe zadania, skład, funkcjonowanie, dokumentację, miejsce i wyposażenie stałego dyżuru w jednostkach organizacyjnych oraz przedsiębiorcy zostanie określony w "Instrukcji stałego dyżuru jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy" opracowywanej przez kierowników jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorców.§ 7.
Kierownicy jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcy odpowiedzialni są za:1)
określenie zasad funkcjonowania stałego dyżuru w swoich jednostkach oraz opracowanie dokumentacji niezbędnej do prawidłowej realizacji zadań stałego dyżuru;2)
zorganizowanie Punktów Kontaktowych, o których mowa w § 1 ust. 4 pkt 2 lit. b i c;3)
przygotowanie stałego dyżuru, o którym mowa § 1 ust. 4 pkt 2 lit. a, w zakresie określonym w § 5 ust. 3;4)
zapewnienie stałej aktualizacji danych teleadresowych, a także bieżącą wymianę informacji w tym zakresie z komórką właściwą do spraw obronnych w Ministerstwie.§ 8.
1.
Organizację i przygotowanie SSD ME, obejmujących realizację przedsięwzięć określonych w § 2, w tym zorganizowanie i przygotowanie SD ME oraz stałego dyżuru poszczególnych jednostek organizacyjnych i stałego dyżuru przedsiębiorcy, z którym Minister Energii, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, zawarł umowę o realizację zadań na rzecz obronności państwa, należy zakończyć w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.2.
Przedsiębiorcy, z którymi zawarcie umowy o realizację zadań na rzecz obronności państwa nastąpi w terminie późniejszym, wykonanie czynności, o których mowa w ust. 1, powinni zrealizować w terminie 60 dni od dnia podpisania wymienionej umowy.3.
O zakończeniu organizacji stałego dyżuru w jednostkach organizacyjnych oraz przedsiębiorcy należy powiadomić Ministra Energii za pośrednictwem dyrektora komórki właściwej do spraw obronnych w Ministerstwie.4.
O zakończeniu organizacji stałego dyżuru w Ministerstwie Energii Dyrektor Generalny Ministerstwa powiadamia Ministra Energii.§ 9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1 Minister Energii kieruje działami administracji rządowej - energia i gospodarka złożami kopalin na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 2087).
2 Dotyczy jednostek organizacyjnych wymienionych w załączniku do obwieszczenia Ministra Energii z dnia 17 października 2016 r. w sprawie wykazu jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra Energii (M.P. poz. 1001).
3 Dotyczy przedsiębiorców, wobec których Minister Energii jest organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa w rozumieniu art. 5 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571).