Utworzenie Systemu stałych dyżurów Ministra Energii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ME.2017.14

Akt utracił moc
Wersja od: 14 września 2017 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 10 sierpnia 2017 r.
w sprawie utworzenia Systemu stałych dyżurów Ministra Energii

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1534 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 60), art. 4 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571) oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 209) w związku z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się System stałych dyżurów Ministra Energii, zwany dalej "SSD ME".
2. 
Celem SSD ME jest zapewnienie ciągłości przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym uruchamiania i realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz Planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra Energii w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, jak również zadań wynikających z Planu zarządzania kryzysowego, ujętych w wykazie przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.
3. 
SSD ME obejmuje:
1)
urzędy obsługujące organy podległe Ministrowi Energii;
2)
jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Energii 2 , zwane dalej "jednostkami organizacyjnymi";
3)
przedsiębiorców 3 , na których Minister Energii nałożył w drodze decyzji administracyjnej obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa, w tym w zakresie stałego dyżuru, obejmujących przedsięwzięcia służące do zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji ministra właściwego do spraw energii oraz ministra właściwego do spraw gospodarki złożami kopalin dotyczących uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "przedsiębiorcami".
4. 
SSD ME tworzą następujące elementy:
1)
na szczeblu Ministerstwa Energii, zwanego dalej "Ministerstwem":
a)
stały dyżur Ministra Energii, zwany dalej "SD ME",
b)
Punkt Kontaktowy Ministerstwa,
c)
Punkty Kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;
2)
na szczeblu jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorców:
a)
stały dyżur jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy,
b)
Punkt Kontaktowy jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy,
c)
Punkty Kontaktowe poszczególnych komórek jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy.
5. 
Zadania Punktu Kontaktowego realizują:
1)
na szczeblu Ministerstwa:
a)
Punkt Kontaktowy Ministerstwa - dyrektor komórki właściwej do spraw obronnych lub jego zastępca,
b)
Punkty Kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - w godzinach pracy od poniedziałku do piątku - sekretariaty komórek organizacyjnych Ministerstwa, w pozostałym czasie - dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa;
2)
na szczeblu jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorców:
a)
Punkt Kontaktowy jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy - w godzinach pracy od poniedziałku do piątku - sekretariaty kierowników jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcy, w pozostałym czasie - wyznaczeni przez kierowników jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorców pracownicy realizujący zadania obronne,
b)
Punkty Kontaktowe w komórkach jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy - wyznaczone osoby, według decyzji kierowników jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy.
§  2. 
Przygotowanie SSD ME obejmuje:
1)
określenie elementów, podległości i zadań SSD ME oraz wskazanie miejsca pełnienia dyżurów;
2)
wyposażenie Punktów Kontaktowych w środki łączności, o których mowa w § 3 ust. 3, umożliwiające odebranie i przekazywanie informacji o uruchomieniu stałego dyżuru;
3)
ustalenie zasad i trybu obiegu informacji;
4)
opracowanie dokumentacji stałego dyżuru, którą stanowią:
a)
instrukcja stałego dyżuru określająca: zadania stałego dyżuru, jego organizację, oraz czas i miejsce jego pełnienia, sposób powiadamiania, obsadę stałego dyżuru i jej szczegółowe zadania oraz zasady podległości, organizację łączności i obiegu informacji, terminy składania meldunków, procedury i terminy przekazywania obowiązków przez poszczególne zmiany,
b)
dziennik ewidencji przyjmowanych i przekazywanych zadań operacyjnych, przedsięwzięć systemu zarządzania kryzysowego, decyzji, informacji, meldunków oraz raportów,
c)
wyciągi lub wypisy z Tabeli realizacji zadań operacyjnych, zwanej dalej: "TRZO", oraz wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, umożliwiające identyfikację otrzymanych zadań i przedsięwzięć oraz ich przekazanie kierownikom komórek organizacyjnych Ministerstwa wskazanych w TRZO jako wykonawcy tych zadań oraz urzędom obsługującym organy podległe Ministrowi Energii, podległym lub nadzorowanym jednostkom organizacyjnym oraz przedsiębiorcom, wchodzącym w skład SSD ME,
d)
książka pełnienia stałego dyżuru,
e)
brudnopis,
f)
inne dokumenty stosownie do potrzeb, według uznania kierownika jednostki organizującej stały dyżur oraz przedsiębiorcy;
5)
opracowanie danych teleadresowych dotyczących Punktów Kontaktowych oraz SD ME, jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy, a także, w razie potrzeby, jednostek organizacyjnych współpracujących w realizacji zadań, o których mowa w § 1 ust. 2;
6)
wyznaczenie i przygotowanie miejsc pracy oraz pomieszczeń socjalnych na potrzeby stałego dyżuru;
7)
wyposażenie stałego dyżuru w środki łączności, takie jak: telefon stacjonarny i komórkowy, fax, odpersonalizowaną pocztę elektroniczną, sprzęt informatyczny oraz materiały biurowe, a także urządzenia zapewniające możliwość:
a)
wymiany informacji pomiędzy wykonawcami zadań operacyjnych, wymiany informacji z wykonawcami przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,
b)
przekazywania raportów o stanie ich realizacji;
8)
zapewnienie możliwości przetwarzania dokumentów zawierających informacje niejawne;
9)
zapewnienie ochrony pomieszczeń stałego dyżuru;
10)
zorganizowanie zabezpieczenia logistycznego stałego dyżuru, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 2;
11)
prowadzenie doraźnych kontroli gotowości i sprawności funkcjonowania stałego dyżuru.
§  3. 
1. 
W wyższych stanach gotowości obronnej państwa, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa, SSD ME uruchamiany jest obligatoryjnie.
2. 
W stanie stałej gotowości obronnej państwa, w celu realizacji zadań szkoleniowych, ćwiczeń, kontroli lub w innych uzasadnionych przypadkach, a także w sytuacjach kryzysowych, w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, na polecenie Ministra Energii, może być uruchomiony SSD ME w pełnym lub ograniczonym zakresie.
3. 
Sygnał lub informacja o uruchomieniu SSD ME może być przekazana przy użyciu środków łączności, takich jak telefon stacjonarny, telefon komórkowy, poczta elektroniczna lub fax, ponadto za pośrednictwem kuriera lub łącznika posiadającego specjalne upoważnienie:
1)
do Punktu Kontaktowego Ministerstwa - przez stały dyżur Prezesa Rady Ministrów lub Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, a także, w przypadku wprowadzenia stopni alarmowych dotyczących zagrożeń terrorystycznych, przez stały dyżur Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
2)
do Punktów Kontaktowych jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy - przez Punkt Kontaktowy Ministerstwa lub SD ME w przypadku jego wcześniejszego uruchomienia.
§  4. 
1. 
SD ME pełniony jest całodobowo w systemie zmianowym, od momentu jego uruchomienia, przez wyznaczonych pracowników Ministerstwa, odpowiednio przeszkolonych, posiadających aktualne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego upoważniające do dostępu do informacji niejawnych stosownie do będących w posiadaniu stałego dyżuru dokumentów niejawnych oraz zaświadczenie o odbyciu szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych.
2. 
Stały dyżur w jednostkach organizacyjnych oraz przedsiębiorcy pełniony jest całodobowo w systemie zmianowym, od momentu jego uruchomienia, przez wyznaczonych pracowników jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcy, odpowiednio przeszkolonych, posiadających aktualne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego upoważniające do dostępu do informacji niejawnych stosownie do będących w posiadaniu stałego dyżuru dokumentów niejawnych oraz zaświadczenie o odbyciu szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych.
3. 
Stały dyżur, o którym mowa w ust. 1, podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.
4. 
Stały Dyżur, o którym mowa w ust. 2, podlega bezpośrednio kierownikom jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcom organizującym stały dyżur.
§  5. 
1. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa sprawuje merytoryczny nadzór nad przygotowaniem oraz zorganizowaniem SD ME.
2. 
Za zorganizowanie stałego dyżuru w jednostkach organizacyjnych oraz stałego dyżuru przedsiębiorców odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcy organizujący stały dyżur.
3. 
Zorganizowanie stałego dyżuru obejmuje:
1)
wyznaczenie osób do pełnienia stałego dyżuru;
2)
wyznaczenie i przygotowanie miejsca pełnienia stałego dyżuru, w tym jego wyposażenie w niezbędne urządzenia i materiały biurowe, szafy do przechowywania dokumentacji, środki łączności, a także przygotowanie pomieszczenia do odpoczynku, spożywania posiłków i higieny osobistej;
3)
wydzielenie środka transportowego na potrzeby stałego dyżuru.
4. 
Za właściwe przygotowanie i przeszkolenie osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru odpowiada dyrektor (kierownik) komórki organizacyjnej, we właściwości której pozostaje realizacja zadań obronnych.
5. 
Za realizację przedsięwzięć, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, na potrzeby SD ME, odpowiada dyrektor komórki właściwej do spraw administracyjnych w Ministerstwie.
§  6. 
1. 
Sposób uruchomienia, szczegółowe zadania, skład, funkcjonowanie, dokumentację, miejsce i wyposażenie SD ME, zostaną określone w "Instrukcji Stałego Dyżuru Ministerstwa Energii".
2. 
Instrukcję, o której mowa w ust. 1, opracowuje dyrektor komórki właściwej do spraw obronnych Ministerstwa i przedstawia ją do akceptacji Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.
3. 
Sposób uruchomienia, szczegółowe zadania, skład, funkcjonowanie, dokumentację, miejsce i wyposażenie stałego dyżuru w jednostkach organizacyjnych oraz przedsiębiorcy zostanie określony w "Instrukcji stałego dyżuru jednostki organizacyjnej oraz przedsiębiorcy" opracowywanej przez kierowników jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorców.
§  7. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorcy odpowiedzialni są za:
1)
określenie zasad funkcjonowania stałego dyżuru w swoich jednostkach oraz opracowanie dokumentacji niezbędnej do prawidłowej realizacji zadań stałego dyżuru;
2)
zorganizowanie Punktów Kontaktowych, o których mowa w § 1 ust. 4 pkt 2 lit. b i c;
3)
przygotowanie stałego dyżuru, o którym mowa § 1 ust. 4 pkt 2 lit. a, w zakresie określonym w § 5 ust. 3;
4)
zapewnienie stałej aktualizacji danych teleadresowych, a także bieżącą wymianę informacji w tym zakresie z komórką właściwą do spraw obronnych w Ministerstwie.
§  8. 
1. 
Organizację i przygotowanie SSD ME, obejmujących realizację przedsięwzięć określonych w § 2, w tym zorganizowanie i przygotowanie SD ME oraz stałego dyżuru poszczególnych jednostek organizacyjnych i stałego dyżuru przedsiębiorcy, z którym Minister Energii, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, zawarł umowę o realizację zadań na rzecz obronności państwa, należy zakończyć w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
2. 
Przedsiębiorcy, z którymi zawarcie umowy o realizację zadań na rzecz obronności państwa nastąpi w terminie późniejszym, wykonanie czynności, o których mowa w ust. 1, powinni zrealizować w terminie 60 dni od dnia podpisania wymienionej umowy.
3. 
O zakończeniu organizacji stałego dyżuru w jednostkach organizacyjnych oraz przedsiębiorcy należy powiadomić Ministra Energii za pośrednictwem dyrektora komórki właściwej do spraw obronnych w Ministerstwie.
4. 
O zakończeniu organizacji stałego dyżuru w Ministerstwie Energii Dyrektor Generalny Ministerstwa powiadamia Ministra Energii.
§  9. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Energii kieruje działami administracji rządowej - energia i gospodarka złożami kopalin na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 2087).
2 Dotyczy jednostek organizacyjnych wymienionych w załączniku do obwieszczenia Ministra Energii z dnia 17 października 2016 r. w sprawie wykazu jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra Energii (M.P. poz. 1001).
3 Dotyczy przedsiębiorców, wobec których Minister Energii jest organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa w rozumieniu art. 5 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571).