Utworzenie państwowej jednostki budżetowej - Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2001.9.26

Akt utracił moc
Wersja od: 20 września 2004 r.

ZARZĄDZENIE NR 15 1
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 3 lipca 2001 r.
w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej - Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. 2

Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 486, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497) zarządza się, co następuje:
§  1. 3
1.
Tworzy się państwową jednostkę budżetową "Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji" z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej "Zarządem".
2.
Zarząd może używać skróconej nazwy "ZZM MSWiA".
3. 4
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Zarządu;
2)
Zastępcy Dyrektora - należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Zarządu;
3)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć wydział, dział lub zespół Zarządu;
4)
ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych;
5)
ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 368 z późn. zm.);
6)
ustawie o gospodarce nieruchomościami - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.);
7)
ustawie o rachunkowości - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.);
8)
ustawie o ochronie praw lokatorów - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.);
9)
ustawie o własności lokali - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.);
10)
Prawie zamówień publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.);
11)
Kodeksie pracy - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998, Nr 21, poz. 94 z późn. zm.);
12)
Prawie budowlanym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.).
§  2.
Zarząd jest państwową jednostką budżetową której kierownik jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległym bezpośrednio dysponentowi głównemu.
§  3. 5
Do zakresu działania i zadań Zarządu należy w szczególności:
1)
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, w stosunku do osób, o których mowa w art. 84a ust. 1 tej ustawy, w tym:
a)
tworzenie warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu posiadanych zasobów mieszkaniowych i internatowo - hotelowych,
b)
przydzielanie i wynajmowanie lokali mieszkalnych, będących w trwałym zarządzie, administracji lub dyspozycji Zarządu,
c)
wypłacanie świadczeń pieniężnych wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP,
d)
sprzedaż lokali mieszkalnych, na zasadach określonych w ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP na rzecz osób, o których mowa w art. 84a ust. 1 i 3 tej ustawy,
e)
organizowanie zakwaterowania tymczasowego poprzez tworzenie odpowiedniej bazy internatowo - hotelowej oraz wydzielanie i wynajmowanie lokali mieszkalnych na to zakwaterowanie;
2)
gospodarowanie nieruchomościami i zasobami mieszkaniowymi Skarbu Państwa, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do gruntów, budynków, lokali mieszkalnych i użytkowych oraz pomieszczeń internatowo - hotelowych, zlokalizowanych na nieruchomościach będących własnością Skarbu Państwa, w trwałym zarządzie lub administracji Zarządu, w tym:
a)
przeprowadzanie regulacji stanów prawnych nieruchomości i przygotowywanie ich do sprzedaży oraz współdziałanie z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki nieruchomościami,
b)
sprzedaż lokali mieszkalnych na zasadach określonych w rozdziale 6 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP,
c)
zawieranie umów najmu, dzierżawy i użyczenia gruntów, budynków, lokali mieszkalnych i użytkowych, pomieszczeń internatowo - hotelowych oraz elementów infrastruktury technicznej i społecznej, będących w trwałym zarządzie, administracji lub dyspozycji Zarządu,
d)
administrowanie nieruchomościami i zasobami mieszkaniowymi Skarbu Państwa, przekazanymi Zarządowi na podstawie odrębnych decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
e)
nabywanie za zgodą Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, na rzecz Skarbu Państwa gruntów, budynków i lokali mieszkalnych niezbędnych do realizacji powierzonych zadań,
f)
informowanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o wolnych zasobach mieszkaniowych, celem ich zasiedlenia przez wskazane jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
g)
zawieranie z osobami skierowanymi do lokali mieszkalnych oddanych do dyspozycji innych jednostek organizacyjnych wskazanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, stosownych umów najmu lokali mieszkalnych, na zasadach określonych w ustawie o ochronie praw lokatorów,
h)
nieodpłatne przekazywanie, za zgodą Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zbędnych zasobów mieszkaniowych i internatowo - hotelowych oraz innych nieruchomości organom właściwym do zarządzania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa lub do dyspozycji innych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
i)
przekazywanie wspólnotom mieszkaniowym, w drodze umowy, nieodpłatnie, na ich własność urządzeń oraz pomieszczeń lub budynków wchodzących w skład infrastruktury technicznej związanej z budynkami mieszkalnymi, a także gruntów niezbędnych do właściwego ich funkcjonowania, zgodnie z art. 60 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
3)
realizacja zadań inwestycyjnych i remontowych w zakresie budownictwa mieszkaniowego oraz bieżące utrzymanie w stałej sprawności technicznej administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, w tym:
a)
planowanie i realizowanie inwestycji, modernizacji i remontów budynków mieszkalnych i internatowo - hotelowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej,
b)
zapewnianie bieżącej obsługi konserwacyjnej administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej,
c)
współdziałanie ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz prowadzenie w ramach zawartych umów o administrowanie, bieżącej obsługi konserwacyjnej i remontowej nieruchomości, w których w związku z wyodrębnieniem własności poszczególnych lokali mieszkalnych, zgodnie z ustawą o własności lokali, powstały wspólnoty mieszkaniowe,
d)
prowadzenie obowiązkowych przeglądów okresowych administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej wraz z prawidłowym dokumentowaniem tych czynności, stosownie do przepisów Prawa budowlanego;
4)
bieżąca obsługa administracyjna i eksploatacyjna administrowanych zasobów mieszkaniowych i internatowo - hotelowych oraz zamieszkałych w nich osób, stosownie do przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, ustawy o ochronie praw lokatorów oraz ustawy o własności lokali, w tym:
a)
prowadzenie bieżącej obsługi administracyjnej i eksploatacyjnej zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych stanowiących własność Skarbu Państwa, w trwałym zarządzie, administracji lub dyspozycji Zarządu,
b)
współdziałanie ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz prowadzenie w ramach zawartych umów o administrowanie, bieżącej obsługi administracyjnej i eksploatacyjnej nieruchomości, w których w związku z wyodrębnieniem własności poszczególnych lokali mieszkalnych, :zgodnie z ustawą o własności lokali, powstały wspólnoty mieszkaniowe,
c)
zapewnianie bieżącej obsługi administracyjnej oraz zaopatrzenia administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych w energię cieplną i elektryczną, gaz, wodę oraz odprowadzanie ścieków i wywóz nieczystości stałych oraz innych usług niezbędnych do właściwego ich funkcjonowania,
d)
prowadzenie rachunkowości oraz naliczanie i dochodzenie opłat z tytułu użytkowania i najmu gruntów, budynków, lokali mieszkalnych i użytkowych oraz pomieszczeń internatowo - hotelowych,
e)
utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarno - higienicznym i należytym porządku administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej;
5)
prowadzenie gospodarki finansowej Zarządu zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz ustawą o finansach publicznych w zakresie obowiązującym dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległego bezpośrednio dysponentowi głównemu.
§  4. 6
(uchylony).
§  5.
Szczegółowy zakres zadań i tryb działania oraz organizację wewnętrzną Zarządu określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2001 roku.

ZAŁĄCZNIK 7

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZARZĄDU ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI.

§  1.
1.
Zarząd jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
W imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nadzór merytoryczny nad Zarządem sprawuje Dyrektor Biura Administracyjno - Gospodarczego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  2.
W skład Zarządu wchodzą:
1)
Kierownictwo Zarządu:
a)
Dyrektor,
b)
Zastępca Dyrektora,
c)
Główny Księgowy;
2)
Wydział Administracji:
a)
Dział Administracji Nieruchomości Skarbu Państwa,
b)
Dział Wspólnot Mieszkaniowych,
c)
Zespół Lokali Użytkowych i Internatowo - Hotelowych;
3)
Wydział Techniczny:
a)
Dział Eksploatacji,
b)
Dział Inwestycji i Remontów;
4)
Wydział Gospodarki Mieszkaniowej i Nieruchomości:
a)
Dział Mieszkaniowy,
b)
Dział Nieruchomości;
5)
Wydział Ekonomiczno-Finansowy;
6)
Dział Ogólny;
7)
Dział Ochrony Informacji Niejawnych i Danych Osobowych;
8)
Zespół Zamówień Publicznych;
9)
Zespół Prawny;
10)
Zespół Samodzielnych Stanowisk.
§  3.
1.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Dyrektor kieruje pracą Zarządu, przy pomocy Zastępcy Dyrektora, Głównego Księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 i ponosi odpowiedzialność za całość spraw objętych zakresem działania Zarządu.
3.
Dyrektor może udzielać Zastępcy Dyrektora, Głównemu Księgowemu oraz innym pracownikom Zarządu pełnomocnictw i upoważnień do dokonywania określonych czynności prawnych w jego imieniu oraz do podejmowania decyzji w określonych przez niego sprawach.
4.
W razie nieobecności Dyrektora pracą Zarządu kieruje Zastępca Dyrektora.
5.
Dyrektor może wydawać zarządzenia, decyzje i wytyczne w sprawach związanych z zakresem działania Zarządu.
6.
Dyrektor może powoływać zespoły o charakterze stałym lub doraźnym w celu realizacji określonych zadań.
7.
Dyrektor może zlecać podległym pracownikom wykonywanie innych zadań niż określone w zakresie czynności na zajmowanym stanowisku przez okres niezbędny do realizacji tych zadań.
§  4.
Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie działalnością Zarządu oraz planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzór nad wykonywaniem zadań przez poszczególne komórki organizacyjne Zarządu;
2)
wypełnianie obowiązków ciążących na dysponencie środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległym bezpośrednio dysponentowi głównemu;
3)
bezpośrednie nadzorowanie pracy:
a)
Zastępcy Dyrektora,
b)
Głównego Księgowego,
c)
Kierownika Wydziału Administracji,
d)
Kierownika Wydziału Technicznego,
e)
Kierownika Wydziału Gospodarki Mieszkaniowej i Nieruchomości,
f)
Kierownika Działu Ochrony Informacji Niejawnych i Danych Osobowych,
g)
Kierownika Zespołu Zamówień Publicznych,
h)
Kierownika Zespołu Prawnego,
i)
Zespołu Samodzielnych Stanowisk;
4)
reprezentowanie Zarządu w kontaktach zewnętrznych, w tym składanie oświadczeń woli w zakresie realizacji powierzonych zadań;
5)
wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji - w sprawach związanych z zakwaterowaniem osób, o których mowa w art. 84a ust. 1 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
6)
wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do gruntów, budynków i lokali mieszkalnych, zlokalizowanych na nieruchomościach, będących w trwałym zarządzie, administracji lub dyspozycji Zarządu;
7)
zawieranie umów o administrowanie nieruchomościami, w których w związku z wyodrębnieniem własności poszczególnych lokali mieszkalnych, zgodnie z ustawą o własności lokali, powstały wspólnoty mieszkaniowe;
8)
nieodpłatne przekazywanie, za zgodą organu nadzorującego, zbędnych zasobów mieszkaniowych i internatowo - hotelowych oraz innych nieruchomości organom właściwym do zarządzania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa lub do dyspozycji innych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
§  5.
Dyrektor zatrudnia i zwalnia pracowników Zarządu i jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy.
§  6.
Zastępca Dyrektora i Główny Księgowy stosownie do zakresu działania:
1)
podejmują decyzje w sprawach nie zastrzeżonych do decyzji Dyrektora;
2)
w granicach uzyskanych upoważnień - podpisują pisma oraz wydają polecenia kierownikom komórek organizacyjnych wymienionych w § 2;
3)
organizują pracę i sprawują funkcję kontrolną nad podległymi im komórkami organizacyjnymi;
4)
przedstawiają wnioski dotyczące usprawnienia działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych;
5)
przedstawiają opinie i merytoryczne stanowisko w sprawach należących do zakresu ich działania lub zleconych im doraźnie;
6)
wykonują inne zadania zlecane przez Dyrektora.
§  7.
1.
Zastępca Dyrektora koordynuje i nadzoruje pracę poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie określonym przez Dyrektora oraz bezpośrednio organizuje i nadzoruje pracę Wydziału Administracji i Działu Ogólnego.
2.
Zastępca Dyrektora odpowiada za wyniki pracy i realizację zadań w poszczególnych komórkach organizacyjnych oraz za przestrzeganie dyscypliny pracy, regulaminów wewnętrznych, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
3.
Do zadań Zastępcy Dyrektora, należy w szczególności:
1)
koordynowanie działalności poszczególnych komórek organizacyjnych Zarządu;
2)
kierowanie pracą podległych komórek organizacyjnych dla zapewnienia pełnej realizacji przydzielonych zadań;
3)
kierowanie opracowywaniem i realizacją planów rzeczowo-finansowych;
4)
opracowywanie sprawozdań okresowych oraz opracowywanie rocznego zbiorczego sprawozdania z działalności Zarządu;
5)
prowadzenie analiz działalności poszczególnych komórek organizacyjnych pod względem rzeczowym i finansowym, ich kontrola oraz wnioskowanie o dokonanie zmian organizacyjnych usprawniających działalność Zarządu;
6)
organizowanie oraz przeprowadzanie planowanych i doraźnych kontroli działalności poszczególnych komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy w zakresie zleconym przez Dyrektora Zarządu;
7)
nadzór nad merytorycznym przygotowywaniem oraz prowadzeniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
8)
nadzór nad merytorycznym przygotowywaniem oraz realizacją umów zawieranych przez Zarząd;
9)
opiniowanie pod względem merytorycznym projektów pism i decyzji podpisywanych przez Dyrektora.
4.
Szczegółowy zakres merytorycznego nadzoru Zastępcy Dyrektora nad działalnością poszczególnych komórek organizacyjnych określa Dyrektor.
§  8.
1.
Główny Księgowy nadzoruje pracę poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie zamierzeń wywołujących skutki finansowe, a w szczególności organizuje i nadzoruje prace Wydziału Ekonomiczno - Finansowego.
2.
Główny Księgowy odpowiada za prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Zarządu zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz ustawy o finansach publicznych.
3.
Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
1)
koordynowanie działalności poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie niezbędnym do prowadzenia prawidłowej gospodarki finansowej;
2)
kierowanie pracą podległych komórek organizacyjnych dla zapewnienia pełnej realizacji przydzielonych zadań;
3)
sporządzanie, przyjmowanie i kontrolowanie dokumentów w sposób zapewniający prawidłowe udokumentowanie operacji finansowych, sprawne przeprowadzanie kontroli wewnętrznej oraz prawidłowe prowadzenie rachunkowości;
4)
opracowywanie wewnętrznych dokumentów normujących prowadzenie rachunkowości, kontroli i obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
5)
kontrolowanie zasadności i celowości wykorzystania środków finansowych;
6)
prowadzenie analiz ekonomiczno - finansowych działalności Zarządu oraz opracowywanie i przedstawianie Dyrektorowi wniosków w tym zakresie;
7)
opiniowanie spraw z zakresu działania Zarządu w sprawach wywołujących skutki finansowe;
8)
sporządzanie planów budżetowych, sprawozdań i okresowych informacji finansowych;
9)
nadzorowanie i kontrolowanie wydatków oraz dochodów Zarządu;
10)
przestrzeganie dyscypliny budżetowej oraz zapewnianie warunków organizacyjnych niezbędnych do prawidłowego prowadzenia rachunkowości, przestrzegania zasad rozliczeń i ochrony wartości pieniężnych;
11)
windykacja należności finansowych oraz dochodzenie roszczeń spornych;
12)
współdziałanie ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz prowadzenie w ramach zawartych umów o administrowanie, bieżącej obsługi finansowej i rozliczeń nieruchomości, w których w związku z wyodrębnieniem własności poszczególnych lokali mieszkalnych, zgodnie z ustawą o własności lokali, powstały wspólnoty mieszkaniowe.
§  9.
Do obowiązków kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 należy w szczególności:
1)
kierowanie pracą podległych komórek organizacyjnych dla zapewnienia pełnej realizacji przydzielonych zadań;
2)
zapewnianie właściwej, racjonalnej organizacji i dyscypliny pracy oraz nadzór nad pracownikami zatrudnionymi w podległych komórkach organizacyjnych;
3)
współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi w zakresie objętym ich właściwością;
4)
bieżące informowanie o stanie prac wynikających z zakresu ich działania;
5)
opracowywanie analiz, materiałów planistycznych i sprawozdawczych;
6)
przedstawianie merytorycznych opinii w sprawach należących do zakresu ich działania;
7)
współdziałanie z instytucjami, urzędami, osobami prawnymi i fizycznymi w zakresie właściwości poszczególnych komórek organizacyjnych;
8)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania podległej komórki organizacyjnej.
§  10.
Kierownicy komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 odpowiadają za uzyskiwane wyniki pracy podległych im komórek.
§  11.
W przypadku nieobecności kierownika komórki organizacyjnej wymienionej w § 2, pracami tej komórki kieruje wyznaczony przez niego lub przez Dyrektora pracownik.
§  12.
1.
Wydział Administracji realizuje zadania w zakresie bieżącej obsługi administracyjnej i eksploatacji administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej.
2.
Do zakresu działania Wydziału Administracji należy w szczególności:
1)
zapewnianie bieżącej obsługi administracyjnej oraz zaopatrzenia administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych w energię cieplną i elektryczną, gaz, wodę oraz odprowadzenie ścieków i wywóz nieczystości stałych oraz innych usług niezbędnych do właściwego ich funkcjonowania;
2)
prowadzenie rachunkowości oraz naliczanie i dochodzenie opłat z tytułu użytkowania i najmu lokali mieszkalnych i użytkowych oraz pomieszczeń internatowo - hotelowych;
3)
utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarno - higienicznym i należytym porządku administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej;
4)
realizacja zadań wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, ustawy o ochronie praw lokatorów oraz ustawy o własności lokali, z zakresu administracji i bieżącej obsługi eksploatacyjnej administrowanych zasobów mieszkaniowych i internatowo - hotelowych;
5)
przekazywanie i zasiedlanie przydzielanych lub wynajmowanych lokali mieszkalnych oraz dokonywanie rozliczeń przy ich zwalnianiu;
6)
naliczanie i wypłacanie świadczeń pieniężnych wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
7)
prowadzenie sprawozdawczości z zakresu bieżącego utrzymania i administrowania nieruchomości;
8)
zapewnianie kompetentnej obsługi mieszkańców i użytkowników, wynikającej z obowiązków wynajmującego, administratora lub zarządcy;
9)
administrowanie lokalami użytkowymi i internatowo - hotelowymi;
10)
prowadzenie ewidencji zasobów mieszkaniowych i internatowo - hotelowych;
11)
egzekwowanie obowiązku zwalniania lokali mieszkalnych przez osoby zobowiązane do ich opuszczenia z mocy prawa;
12)
przygotowywanie i przeprowadzanie stosownych postępowań w sprawie najmu oraz dzierżawy administrowanych nieruchomości gruntowych oraz lokali użytkowych;
13)
przygotowywanie umów najmu, dzierżawy i użyczenia administrowanych nieruchomości, budynków oraz lokali mieszkalnych i użytkowych;
14)
współdziałanie ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz prowadzenie w ramach zawartych umów o administrowanie, bieżącej obsługi administracyjnej nieruchomościami, w których w związku z wyodrębnieniem własności poszczególnych lokali mieszkalnych, zgodnie z ustawą o własności lokali, powstały wspólnoty mieszkaniowe;
15)
udział i współpraca w zakresie organizacji i prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych na wykonanie poszczególnych zadań w zakresie bieżącej obsługi administracyjnej i eksploatacji administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej, zgodnie z Prawem zamówień publicznych;
16)
współdziałanie z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie bieżącej obsługi eksploatacyjnej i administracji posiadanych zasobów mieszkaniowych i internatowo- hotelowych.
§  13.
1.
Wydział Techniczny realizuje zadania w zakresie działalności inwestycyjnej, remontowej oraz bieżącego utrzymania w stałej sprawności technicznej administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej.
2.
Do zakresu działania Wydziału Technicznego należy w szczególności:
1)
ustalanie potrzeb konserwacyjnych, remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych;
2)
realizacja zadań konserwacyjnych, remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej;
3)
opracowywanie programów funkcjonalno - użytkowych na zadania remontowe, modernizacyjne i inwestycyjne;
4)
ustalanie wysokości i propozycji rozdziału środków finansowych na realizację zadań konserwacyjnych, remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych;
5)
organizacja procesów remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych od przygotowania dokumentacji projektowej i prawnej planowanych zamierzeń, poprzez nadzór nad ich wykonawstwem, do rozliczenia końcowego i przekazania w użytkowanie;
6)
prowadzenie sprawozdawczości z zakresu działalności konserwacyjnej, remontowej i inwestycyjnej;
7)
bieżąca aktualizacja dokumentacji technicznej administrowanych nieruchomości oraz prowadzenie książek obiektów budowlanych, zgodnie z Prawem budowlanym;
8)
zapewnianie bieżącej obsługi konserwacyjnej i eksploatacyjnej administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej;
9)
współdziałanie ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz prowadzenie w ramach zawartych umów o administrowanie, bieżącej obsługi konserwacyjnej i remontowej nieruchomości, w których w związku z wyodrębnieniem własności poszczególnych lokali mieszkalnych, zgodnie z ustawą o własności lokali, powstały wspólnoty mieszkaniowe;
10)
prowadzenie obowiązkowych przeglądów okresowych administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej wraz z prawidłowym dokumentowaniem tych czynności, stosownie do przepisów Prawa budowlanego;
11)
techniczne zabezpieczenie administrowanych zasobów mieszkaniowych, internatowo - hotelowych i lokali użytkowych w zakresie umożliwiającym ich użytkownikom i najemcom korzystanie z energii elektrycznej, oświetlenia, ogrzewania, ciepłej i zimnej wody, windy, anteny zbiorczej lub telewizji kablowej oraz domofonu i innych urządzeń stanowiących stałe wyposażenie poszczególnych nieruchomości;
12)
realizacja zadań wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, ustawy o ochronie praw lokatorów oraz ustawy o własności lokali, z zakresu technicznego utrzymania administrowanych zasobów mieszkaniowych i internatowo - hotelowych;
13)
przygotowywanie lokali mieszkalnych do zasiedlenia, zasiedlanie ich oraz dokonywanie rozliczeń przy ich zwalnianiu;
14)
udział i współpraca w zakresie organizacji i prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych na wykonanie zamierzeń inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych i konserwacyjnych, zgodnie z Prawem zamówień publicznych;
15)
współdziałanie z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie bieżącej obsługi eksploatacyjnej i administracji posiadanych zasobów mieszkaniowych i internatowo - hotelowych oraz lokali użytkowych.
§  14.
1.
Wydział Gospodarki Mieszkaniowej i Nieruchomości realizuje zadania w zakresie całokształtu gospodarki mieszkaniowej i nieruchomościami.
2.
Do zakresu działania Wydziału Gospodarki Mieszkaniowej i Nieruchomości należy w szczególności:
1)
prowadzenie analizy stopnia zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych i podejmowanie niezbędnych działań w celu optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów mieszkaniowych;
2)
opracowywanie i uaktualnianie list kolejności przydziału lokali mieszkalnych;
3)
przygotowywanie, realizacja i ewidencja wypłat świadczeń pieniężnych wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
4)
prowadzenie sprawozdawczości z zakresu gospodarki mieszkaniowej i gospodarki nieruchomościami;
5)
prowadzenie ewidencji osób uprawnionych, które z tytułu pełnienia zawodowej służby wojskowej w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, otrzymały ekwiwalent pieniężny w zamian za rezygnację z kwatery lub pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe z budżetu resortu spraw wewnętrznych i administracji;
6)
przygotowywanie decyzji administracyjnych na zasadach i w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym, w sprawach określonych w ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
7)
opracowywanie materiałów źródłowych do rozliczeń środków budżetowych na wypłatę świadczeń finansowych wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
8)
współdziałanie z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki mieszkaniowej;
9)
dokonywanie czynności cywilnoprawnych dotyczących nieruchomości, w tym zwłaszcza przygotowywanie i realizacja procesu sprzedaży lokali mieszkalnych, stosownie do przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
10)
realizacja zadań w zakresie racjonalnego gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, w trwałym zarządzie, administracji lub dyspozycji Zarządu;
11)
ewidencjonowanie nieruchomości, będących w zarządzie lub administracji Zarządu oraz prowadzenie dokumentacji prawnej nieruchomości;
12)
przeprowadzanie regulacji stanów prawnych nieruchomości i przygotowywanie ich do sprzedaży oraz współdziałanie z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki nieruchomościami;
13)
regulacja zobowiązań podatkowych dotyczących administrowanych nieruchomości na rzecz jednostek samorządu terytorialnego oraz opłat za trwały zarząd na rzecz Skarbu Państwa;
14)
prowadzenie i opracowywanie analiz charakteryzujących zasoby nieruchomości, będące w zarządzie lub administracji Zarządu;
15)
udział i współpraca w zakresie organizacji i prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych zadań, zgodnie z Prawem zamówień publicznych.
§  15.
1.
Wydział Ekonomiczno - Finansowy realizuje zadania związane z wykonywaniem przez Dyrektora Zarządu funkcji dysponenta środków budżetowych trzeciego stopnia oraz bieżącą obsługą finansowo- księgową.
2.
Do zakresu działania Wydziału Ekonomiczno - Finansowego należy w szczególności:
1)
opracowywanie planu finansowego dochodów i wydatków;
2)
prowadzenie kontroli formalnej i rachunkowej dowodów księgowych;
3)
naliczanie i wypłacanie pracownikom wynagrodzeń i innych należności;
4)
prowadzenie ksiąg rachunkowych, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o rachunkowości oraz ewidencji środków trwałych;
5)
bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości oraz sporządzanie kalkulacji i sprawozdań finansowych;
6)
monitorowanie działalności finansowej Zarządu;
7)
prowadzenie rozliczeń z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne i innych należności budżetowych;
8)
realizacja zadań związanych z rejestrowaniem i rozliczaniem należności z tytułu opłat za lokale mieszkalne i użytkowe;
9)
prowadzenie analiz zadłużeń osób fizycznych i prawnych oraz innych podmiotów względem Zarządu;
10)
windykacja, w trybie odpowiednich przepisów zaległości płatniczych;
11)
należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych;
12)
współdziałanie ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz prowadzenie w ramach zawartych umów o administrowanie, bieżącej obsługi finansowej i rozliczeń nieruchomości, w których w związku z wyodrębnieniem własności poszczególnych lokali mieszkalnych, zgodnie z ustawą o własności lokali, powstały wspólnoty mieszkaniowe;
13)
współpraca z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Zarządu w zakresie realizowanych zadań.
§  16.
1.
Dział Ogólny realizuje zadania związane z bieżącą obsługą administracyjną Zarządu.
2.
Do zadań Działu Ogólnego należy w szczególności:
1)
prowadzenie gospodarki magazynowej oraz ewidencji głównej mienia ruchomego Zarządu;
2)
nadzór nad właściwym gospodarowaniem składnikami majątkowymi Zarządu;
3)
przygotowywanie planów remontu sprzętu oraz nadzór nad jego realizacją;
4)
zabezpieczanie i obsługa środków transportu, łączności, techniki informatycznej, sprzętu kwaterunkowego, gospodarczego i przeciwpożarowego;
5)
zabezpieczanie w środki czystości oraz materiały biurowe;
6)
współpraca z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Zarządu w zakresie realizowanych zadań;
7)
udział i współpraca w zakresie organizacji i prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych zadań, zgodnie z Prawem zamówień publicznych.
§  17.
1.
Dział Ochrony Informacji Niejawnych i Danych Osobowych realizuje zadania związane z bieżącą obsługą kancelaryjną Zarządu oraz ochroną informacji niejawnych i danych osobowych.
2.
Do zadań Działu Ochrony Informacji Niejawnych i Danych Osobowych należy w szczególności:
1)
zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
2)
zapewnianie ochrony przetwarzanych przez Zarząd danych osobowych;
3)
ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
4)
zapewnianie ochrony fizycznej Zarządu;
5)
prowadzenie zespołu kancelarii: ogólnej i tajnej;
6)
prowadzenie archiwum zakładowego i archiwizowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami dokumentów z poszczególnych komórek organizacyjnych Zarządu;
7)
organizowanie i nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentów;
8)
realizacja zapotrzebowań na pieczęcie służbowe, wydawanie, przedłużanie i wymiana dokumentów służbowych;
9)
szkolenie pracowników Zarządu w zakresie ochrony informacji niejawnych i danych osobowych;
10)
współpraca z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Zarządu w zakresie realizowanych zadań;
11)
udział i współpraca w zakresie organizacji i prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych zadań, zgodnie z Prawem zamówień publicznych.
§  18.
1.
Zespół Zamówień Publicznych realizuje zadania związane z udzielaniem przez Zarząd zamówień publicznych.
2.
Do zadań Zespołu Zamówień Publicznych należy w szczególności:
1)
przygotowywanie i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, na zasadach i w trybie określonym w Prawie zamówień publicznych;
2)
organizacja działalności Zarządu w zakresie udzielania zamówień publicznych, zgodnie z wymogami Prawa zamówień publicznych oraz uregulowaniami wewnętrznymi;
3)
opracowywanie harmonogramów i planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
4)
przygotowywanie dokumentów w prowadzonych przez Zarząd postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego;
5)
ewidencjonowanie prowadzonych postępowań oraz zawartych umów o zamówienia publiczne;
6)
przygotowywanie wystąpień i wyjaśnień w sprawie prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
7)
organizowanie i przeprowadzanie szkoleń w zakresie Prawa zamówień publicznych;
8)
przygotowywanie do archiwizacji dokumentacji z przeprowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
9)
współpraca z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania Prawa zamówień publicznych.
§  19.
1.
Zespół Prawny realizuje zadania mające na celu ochronę uzasadnionych interesów Zarządu, a także kształtowanie i umacnianie porządku prawnego oraz poszanowanie w działalności Zarządu praw obywateli i innych podmiotów.
2.
Do zadań Zespołu Prawnego należy w szczególności:
1)
udzielanie porad i konsultacji prawnych, a także opinii prawnych i wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
2)
informowanie Dyrektora o:
a)
zmianach w obowiązującym stanie prawnym związanym z zakresem działalności Zarządu,
b)
uchybieniach w działalności Zarządu, w zakresie przestrzegania przepisów prawnych związanych z wykonywaną pracą oraz skutkach tych uchybień;
3)
wykonywanie zastępstwa procesowego Dyrektora przed organami orzekającymi oraz opiniowanie pod względem prawnym spraw związanych z postępowaniem przed tymi organami;
4)
sprawowanie nadzoru prawnego nad windykacją należności Zarządu;
5)
opracowywanie i opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów aktów prawnych;
6)
opracowywanie lub opiniowanie projektów decyzji Dyrektora Zarządu wywołujących istotne skutki prawne;
7)
projektowanie lub opiniowanie projektów umów pod względem ich legalności i rzetelności;
8)
udzielanie pomocy prawnej przy rozpatrywaniu skarg i zażaleń albo ich bezpośrednie rozpatrywanie i załatwienie;
9)
prowadzenie ewidencji spraw sądowych oraz rejestru wyroków sądowych, a także nadzór nad ich egzekucją i wykonaniem;
10)
wykonywanie innych czynności prawnych, zlecanych przez Dyrektora Zarządu, zgodnie z uprawnieniami zawodowymi.
§  20.
Do zadań Zespołu Samodzielnych Stanowisk należy w szczególności:
1)
prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Zarządzie, w tym:
a)
przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
b)
dokonywanie okresowych ocen oraz analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk, na których występują zagrożenia wypadkowe oraz narażenia na powstanie chorób zawodowych,
c)
przedkładanie Dyrektorowi informacji o stanie bezpieczeństwa i higieny pracy w Zarządzie, o źródłach zagrożeń zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania występujących zagrożeń,
d)
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe,
e)
sporządzanie, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby,
f)
organizowanie szkoleń oraz doradztwo w zakresie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z ochroną przeciwpożarową w Zarządzie, w tym:
a)
prowadzenie okresowych i doraźnych kontroli w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
b)
opracowywanie okresowych analiz stanu ochrony przeciwpożarowej, przedstawianie wniosków i zaleceń w tym zakresie,
c)
opracowywanie instrukcji przeciwpożarowych,
d)
współpraca z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej,
e)
zgłaszanie Dyrektorowi potrzeb i wniosków dotyczących poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej,
f)
opiniowanie założeń technicznych i dokumentacji inwestycyjnej, modernizacyjnej i remontowej, pod względem ich zgodności z wymogami bezpieczeństwa pożarowego,
g)
udział w dochodzeniach popożarowych, analizowanie przyczyn i skutków zaistniałych pożarów oraz przedstawianie wniosków zapobiegawczych,
h)
organizowanie i koordynowanie szkolenia oraz doskonalenia pracowników w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej;
3)
prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z przyjmowaniem, doborem, awansowaniem, przenoszeniem oraz zwalnianiem pracowników Zarządu, w tym:
a)
prowadzenie ewidencji akt osobowych oraz dokumentacji dotyczącej spraw personalnych,
b)
przygotowywanie wewnętrznych regulaminów i zarządzeń dotyczących spraw pracowniczych,
c)
prowadzenie spraw związanych z przejściem pracowników na emeryturę lub rentę inwalidzką,
d)
przeprowadzanie kontroli oraz nadzór nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy,
e)
sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej oraz wykazów i zestawień kadrowych,
f)
opracowywanie planów urlopów oraz nadzór nad ich realizacją,
g)
wnioskowanie w sprawach zmian personalnych w przypadku rażących zaniedbań pracownika,
h)
przygotowywanie planu działalności socjalnej oraz nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
4)
wykonywanie innych zadań określonych przez Dyrektora;
5)
współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych Zarządu w zakresie realizowanych zadań;
6)
udział i współpraca w zakresie organizacji i prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych zadań, zgodnie z Prawem zamówień publicznych.
§  21.
Szczegółową strukturę organizacyjną oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych i obowiązków pracowniczych określa Dyrektor.
1 Numer zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia z dnia 18 września 2001 r. o sprostowaniu błędów (Dz.Urz.MSWiA.01.10.35).
2 Tytuł zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia z dnia 18 września 2001 r. o sprostowaniu błędów (Dz.Urz.MSWiA.01.10.35).
3 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 2 z dnia 20 stycznia 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 marca 2003 r.
4 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 32 z dnia 10 września 2004 r. (Dz.Urz.MSWiA.04.12.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2004 r.
5 § 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 2 z dnia 20 stycznia 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 marca 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 32 z dnia 10 września 2004 r. (Dz.Urz.MSWiA.04.12.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2004 r.

6 § 4 uchylony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 2 z dnia 20 stycznia 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 marca 2003 r.
7 Załącznik:

- zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia z dnia 18 września 2001 r. o sprostowaniu błędów (Dz.Urz.MSWiA.01.10.35).

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 2 z dnia 20 stycznia 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 marca 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 32 z dnia 10 września 2004 r. (Dz.Urz.MSWiA.04.12.31) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2004 r.