Utworzenie Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1998.9.105

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1999 r.

ZARZĄDZENIE Nr 71
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 12 listopada 1998 r.
w sprawie utworzenia Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej.

Na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775) postanawia się, co następuje:
§  1.
Tworzy się Krajowe Centrum Informacji Kryminalnej.
§  2.
Zakres i formy działania oraz organizację Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej określa statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 1998 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej
§  1. 1
1.
Krajowe Centrum Informacji Kryminalnej, zwane dalej "Centrum", jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, powołaną w celu koordynacji rozpoznawania i zwalczania przestępczości, w tym zorganizowanej.
2.
Centrum jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległym bezpośrednio dysponentowi głównemu.
§  2.
1.
Centrum realizuje zadania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie tworzenia warunków do sprawnej koordynacji zwalczania przestępczości, między innymi przez:
1)
koordynację, na szczeblu krajowym, walki z przestępczością zorganizowaną,
2)
organizowanie międzynarodowej współpracy w celu skutecznego ścigania przestępczości zorganizowanej,
3)
planowanie sił i środków, do zwalczania przestępczości zorganizowanej, w nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji służbach,
4)
koordynację wykorzystania informacji finansowych, dotyczących podejrzenia legalizowania dochodów pochodzących z przestępstwa.
2.
Do zadań Centrum należy w szczególności:
1)
organizowanie współdziałania organów i jednostek organizacyjnych podległych, nadzorowanych i podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji z odpowiednimi organami lub jednostkami organizacyjnymi podlegającymi Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Finansów oraz Szefowi Urzędu Ochrony Państwa, w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej,
2) 2
koordynacja współdziałania pomiędzy organami i jednostkami organizacyjnymi podległymi, nadzorowanymi i podporządkowanymi Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji z organami i jednostkami organizacyjnymi prokuratury, kontroli skarbowej i inspekcji celnej w zakresie podejmowania działań mających na celu niedopuszczenie do realizacji transakcji, których przedmiotem są dochody pochodzące z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,
3)
nadzorowanie gromadzenia, przetwarzania i wymiany informacji o zdarzeniach i osobach dotyczących przestępczości zorganizowanej,
4)
monitorowanie wykorzystania informacji finansowych, dotyczących legalizowania dochodów pochodzących z przestępstwa,
5)
stworzenie i obsługa centralnego banku informacji,
6)
dokonywanie analiz i ocen oraz przedstawianie opinii i wniosków dotyczących stanów zagrożeń przestępczością zorganizowaną oraz wytyczanie kierunków przeciwdziałania tym zagrożeniom,
7)
opracowywanie i przedstawianie oraz opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących rozpoznawania i zwalczania przestępczości zorganizowanej,
8)
koordynacja działań grup zadaniowych powołanych do rozpoznania i zwalczania przestępczości zorganizowanej,
9)
inicjowanie działań zmierzających do badania międzynarodowego obrotu kapitałowego i transakcji finansowych pod kątem legalizowania dochodów pochodzących z przestępstwa,
10)
sporządzanie raportów i sprawozdań oraz opracowywanie analiz o stanie przestępczości zorganizowanej na potrzeby rządu i innych instytucji określających kierunki jej zwalczania,
11)
opracowywanie wytycznych służących planowaniu sił i środków do zwalczania przestępczości zorganizowanej,
12)
koordynowanie procesu wykrywczego prowadzonego przez służby resortu spraw wewnętrznych i administracji z innymi uprawnionymi służbami państwowymi,
13)
koordynacja współpracy międzynarodowej służb resortu spraw wewnętrznych i administracji w zakresie ścigania przestępczości o charakterze międzynarodowym, w tym współpraca z Interpolem i Europolem,
14)
koordynacja współpracy oficerów łącznikowych policji państw obcych z polskimi służbami zajmującymi się problematyką przestępczości,
15)
prognozowanie zagrożeń międzynarodową przestępczością zorganizowaną,
16)
organizacja szkoleń dotyczących metod i nowych technik pracy w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej.
§  3.
W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Centrum:
a)
dyrektor,
b)
zastępcy dyrektora,
c) 3
główny księgowy,
d) 4
główni specjaliści,
2)
Centralny Bank Informacji,
3)
Wydział Analizy Kryminalnej,
4)
Wydział Koordynacji i Rozpoznania Przestępczości Zorganizowanej,
5)
Wydział Informacji Finansowej,
6)
Wydział Koordynacji Współpracy z Zagranicą,
7)
Wydział Ogólny,
8)
Zespół Prawny,
9)
Zespół Stanowisk Samodzielnych,
10) 5
Wydział Finansowo-Księgowy.
§  4.
1.
Dyrektora Centrum oraz jego zastępców powołuje i odwołuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Powołanie i odwołanie zastępców dyrektora Centrum następuje na wniosek dyrektora Centrum.
§  5.
1.
Centrum kieruje dyrektor przy pomocy zastępców dyrektora oraz kierowników komórek organizacyjnych wymienionych w § 3 pkt 2-7.
2.
Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych przez niego sprawach.
3.
W razie nieobecności dyrektora pracą Centrum kieruje wyznaczony imiennie zastępca dyrektora.
4.
Dyrektor może wydawać decyzje i wytyczne w sprawach związanych z zakresem działania Centrum.
5.
Dyrektor może powoływać zespoły o charakterze stałym lub doraźnym w celu realizacji określonych zadań.
6.
Dyrektor może zlecać podległemu funkcjonariuszowi, żołnierzowi lub pracownikowi wykonanie innych zadań niż określone w zakresie czynności na zajmowanym stanowisku przez okres niezbędny do realizacji tych zadań.
§  6.
Do zadań dyrektora Centrum należy w szczególności:
1)
kierowanie Centrum,
2)
planowanie, organizowanie i koordynowanie oraz nadzór nad wykonywaniem zadań przez komórki organizacyjne i podległe stanowiska służbowe,
3)
nadzorowanie pracy zastępców dyrektora Centrum,
4)
wytyczanie kierunków rozwoju informacji kryminalnej w Polsce,
5)
współdziałanie z szefami służb właściwymi w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości zorganizowanej,
6)
kształtowanie współpracy z właściwymi służbami zagranicznymi w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości zorganizowanej,
7)
reprezentowanie Centrum w kontaktach zewnętrznych.
§  7.
Zasady i tryb oddelegowania funkcjonariuszy, żołnierzy i pracowników do pracy w Centrum określają odrębne przepisy.
§  8.
Dyrektor Centrum, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia, określi w drodze decyzji szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych oraz zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk pracy.
§  9. 6
Stan etatowy Centrum określa etat wprowadzony decyzją organizacyjną.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 96 z dnia 31 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
2 § 2 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 96 z dnia 31 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
3 § 3 pkt 1 lit. c) dodana przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 96 z dnia 31 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
4 § 3 pkt 1 lit. d) dodana przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 96 z dnia 31 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
5 § 3 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 96 z dnia 31 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
6 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 96 z dnia 31 grudnia 1998 r. (Dz.Urz.MSWiA.98.9.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.