Utworzenie Instytutu Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MS.2018.206
Akt obowiązujący Wersja od: 16 maja 2020 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 11 lipca 2018 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62 i 1000) oraz art. 66 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 736) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Tworzy się jednostkę budżetową - Instytut Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi, zwany dalej "Instytutem".2.
Instytut rozpocznie funkcjonowanie z dniem 1 stycznia 2019 r.§ 2.
1.
Instytut jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Sprawiedliwości.2.
Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 3.
Dyrektor Instytutu jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia podległym bezpośrednio dysponentowi części 37 - Sprawiedliwość.§ 3a. 1
Do czasu powołania dyrektora Instytutu jego zadania i kompetencje wykonuje pełnomocnik Ministra Sprawiedliwości.2.
Członkowie rady naukowej, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 4 statutu, mogą zostać powołani przed dniem wyboru pozostałych członków rady naukowej, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 1-3 statutu. W przypadku ich powołania Minister Sprawiedliwości wskazuje członka rady naukowej pełniącego obowiązki przewodniczącego rady naukowej.3.
Członkowie rady naukowej, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 4 statutu, wykonują zadania rady naukowej do dnia ustalenia pełnego składu rady naukowej. Przepisy § 11 statutu stosuje się odpowiednio.§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU EKSPERTYZ EKONOMICZNYCH I FINANSOWYCH W ŁÓDZI
STATUT INSTYTUTU EKSPERTYZ EKONOMICZNYCH I FINANSOWYCH W ŁÓDZI
I.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
1.
Instytut Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Sprawiedliwości, prowadzącą działalność naukową i badawczo-rozwojową.2.
Instytut może używać skróconej nazwy "IEEF".§ 2.
1.
Siedziba Instytutu znajduje się w Łodzi.2.
Instytut może za zgodą Ministra Sprawiedliwości tworzyć zamiejscowe komórki organizacyjne będące jego filiami.II.
Przedmiot działalności
Przedmiot działalności
§ 3.
1.
Celem funkcjonowania Instytutu jest działalność na potrzeby wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania w dziedzinie nauk sądowych realizowana poprzez prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz opracowywanie ekspertyz i wydawanie opinii na zlecenie sądów, prokuratur oraz innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia na podstawie ustaw postępowań, w toku których dopuszczany jest dowód z opinii biegłego.2.
W szczególności przedmiotem działalności Instytutu jest:1)
prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych w zakresie nauk sądowych, a w szczególności w zakresie: ekonomii, finansów, rachunkowości, podatków i ceł, rynków kapitałowych, bankowości i ubezpieczeń, działalności i finansowania przedsiębiorstw, przekształceń własnościowych, cyberprzestępczości gospodarczej;2)
doskonalenie metod prowadzenia badań naukowych i wykonywania prac rozwojowych w dziedzinach nauk sądowych reprezentowanych w Instytucie;3)
przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce, w tym w szczególności do opracowywania ekspertyz oraz wydawania opinii na potrzeby organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości;4)
upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie nauk sądowych oraz gromadzenie, przetwarzanie i upowszechnianie informacji naukowej;5)
działalność szkoleniowa i edukacyjna, mająca na celu kształcenie i doskonalenie zawodowe własnych kadr oraz praktyków wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania, biegłych sądowych i innych specjalistów w poszczególnych dyscyplinach nauk sądowych;6)
opracowywanie, propagowanie i wdrażanie standardów pracy poszczególnych zakładów Instytutu, mających znaczenie dla zarządzania wiedzą i jakością badań, a także podnoszenia poziomu ekspertyz sądowych i standardów pracy biegłych sądowych;7)
opracowywanie standardów badań naukowych;8)
prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z przedmiotem działania Instytutu;9)
prowadzenie działalności wydawniczej związanej z badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi w zakresie nauk sądowych;10)
współpraca z krajowymi oraz zagranicznymi instytucjami naukowo-badawczymi, szkołami wyższymi, instytucjami szkoleniowymi działającymi na rzecz wymiaru sprawiedliwości oraz innymi instytucjami podejmującymi działania dla rozwoju nauk sądowych i dyscyplin im pokrewnych.3.
W ramach upowszechniania wyników badań oraz osiągnięć naukowych Instytut może organizować krajowe i międzynarodowe konferencje naukowe, sympozja i seminaria oraz prowadzić działalność wydawniczą.§ 4.
1.
W prowadzeniu badań naukowych oraz prac rozwojowych Instytut może współpracować z innymi instytucjami, organizacjami międzynarodowymi oraz krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowo-badawczymi oraz akademickimi.2.
Współpraca, o której mowa w ust. 1, może polegać w szczególności na współuczestnictwie w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, konferencjach, seminariach oraz wymianie doświadczeń.§ 5.
1.
Instytut wykonuje swoje zadania w ramach rocznych lub wieloletnich planów działalności ustalanych przez dyrektora Instytutu po zasięgnięciu opinii rady naukowej i biorąc pod uwagę tematykę proponowaną przez Ministra Sprawiedliwości.2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Minister Sprawiedliwości może zlecić Instytutowi realizację badań nieobjętych planem działalności.3.
W celu prowadzenia badań naukowych udostępnia się Instytutowi zestawienia statystyczne dotyczące prowadzonych spraw sądowych, dane statystyczne i inne materiały, w tym akta sądowe, zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem.III.
Działalność opiniodawcza
Działalność opiniodawcza
§ 6.
1.
Opinie i ekspertyzy, o których mowa w § 3 ust. 1, wydają i opracowują pracownicy Instytutu, którzy zostali ustanowieni jego biegłymi.2.
Biegłych Instytutu ustanawia jego dyrektor spośród pracowników mających wiedzę w danej dziedzinie nauki i doświadczenie zawodowe. Ustanowienie biegłym Instytutu na czas nieokreślony następuje po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego.3.
Opinie wydawane przez Instytut podpisuje dyrektor Instytutu lub osoba upoważniona do podpisywania opinii w jego imieniu.4.
Dyrektor Instytutu rozstrzyga, czy ze względu na dostarczony materiał badawczy oraz zakres i stopień skomplikowania sprawy, a także przewidywany koszt wykonania badań, sprawa nadaje się do opracowania ekspertyzy i wydania opinii przez Instytut.5.
Instytut może opracowywać ekspertyzy i wydawać opinie wyłącznie na zlecenie sądów, prokuratur i innych organów uprawnionych do prowadzenia na podstawie ustaw postępowań, w toku których dopuszczany jest dowód z opinii biegłego, z zastrzeżeniem ust. 6.6.
Ekspertyzy i opinie przeznaczone dla podmiotów innych niż wymienione w ust. 5 Instytut może wykonywać na podstawie upoważnienia zawartego w odrębnych przepisach lub za zgodą Ministra Sprawiedliwości.§ 7.
1.
Przy ustalaniu wynagrodzenia za wykonanie opinii zleconych przez uprawnione organy w postępowaniu cywilnym i karnym Instytut stosuje obowiązujące w tych postępowaniach przepisy w sprawie określenia stawek wynagrodzenia biegłych, taryf zryczałtowanych oraz sposobu dokumentowania wydatków biegłych.2.
Należności za opinie zlecone Instytutowi i wykonane w toku innych postępowań niż wymienione w ust. 1 Instytut ustala w umowie zawartej ze zleceniodawcą, uwzględniając w wynagrodzeniu za sporządzenie opinii co najmniej bezpośrednie nakłady poniesione na jej opracowanie i obciąża nimi organy (podmioty) zlecające wykonanie opinii.IV.
Organy Instytutu
Organy Instytutu
§ 8.
Organami Instytutu są:1)
dyrektor;2)
rada naukowa.§ 9.
1.
Instytutem kieruje dyrektor.2.
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości.3.
Funkcję dyrektora Instytutu może pełnić osoba, która:1)
ma wyższe wykształcenie;2)
korzysta z pełni praw publicznych;3)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;4)
posiada 3-letnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych w jednostkach organizacyjnych prowadzących działalność naukową lub w zarządzaniu badaniami naukowymi, w tym projektami badawczymi lub w zarządzaniu zespołami badawczymi.§ 10.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:1)
ustala roczne i wieloletnie plany naukowe i badawczo-rozwojowe Instytutu;2)
organizuje i koordynuje wykonywanie zadań przez komórki organizacyjne i podległe stanowiska samodzielne;3)
prowadzi politykę kadrową Instytutu;4)
zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia Instytutu na realizację jego zadań statutowych;5)
reprezentuje Instytut na zewnątrz w sprawach dotyczących zakresu jego działania, a także na podstawie upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra Sprawiedliwości, w szczególności zawiera umowy z ekspertami zewnętrznymi;6)
sporządza i przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości roczne sprawozdanie z wykonania zadań Instytutu i wykonania planu finansowego;7)
przygotowuje plany wydawnicze Instytutu;8)
ustala, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, regulamin organizacyjny Instytutu, określający jego wewnętrzną strukturę oraz zakres zadań komórek organizacyjnych Instytutu;9)
zatwierdza, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, regulamin wyborów do rady naukowej;10)
przedstawia radzie naukowej inne sprawy wymagające jej opinii oraz zapewnia wykonanie uchwał rady;11)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej;12)
zatrudnia głównego księgowego;13)
ustala regulamin pracy oraz inne regulaminy wewnętrzne, których wydanie przewidują odrębne przepisy;14)
zatwierdza, po zaopiniowaniu przez radę naukową, regulamin zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;15)
podejmuje działania na rzecz rozwoju Instytutu, podnoszenia kwalifikacji pracowników, zapewnienia wyposażenia technicznego oraz właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy;16)
ustanawia regulamin określający tryb oceny okresowej pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu.2.
Dyrektor wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1, przy pomocy zastępcy dyrektora oraz sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą zastępcy dyrektora, a także głównego księgowego oraz kierowników samodzielnych komórek organizacyjnych Instytutu podporządkowanych dyrektorowi na podstawie regulaminu organizacyjnego Instytutu.3.
Dyrektor odpowiada za wyniki działalności naukowej i badawczo-rozwojowej Instytutu.4.
Dyrektor może powołać Kolegium Instytutu, stanowiące jego zespół opiniodawczo-doradczy, w którego skład wchodzą zastępca dyrektora, główny księgowy oraz kierownicy komórek organizacyjnych.§ 11.
1.
Rada naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.2.
Do zadań rady naukowej należy w szczególności:1)
opiniowanie kandydatów na stanowiska kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym;2)
opiniowanie rocznych i wieloletnich planów naukowych i badawczo-rozwojowych Instytutu oraz rocznych sprawozdań z wykonania zadań Instytutu;3)
opiniowanie projektu rocznego planu finansowego oraz sprawozdania z wykonania rocznego planu finansowego;4)
zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowo-badawczej;5)
opiniowanie propozycji wydawniczych;6)
opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;7)
opiniowanie regulaminu organizacyjnego, regulaminu wyborów do rady naukowej oraz regulaminu pracy Instytutu;8)
wydawanie opinii na temat kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;9)
opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;10)
występowanie z wnioskiem do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;11)
uchwalanie regulaminu rady naukowej.3. 2
Rada naukowa podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby ważnych głosów decyduje głos przewodniczącego rady naukowej.4.
Posiedzenia rady naukowej zwołuje dyrektor, zastępca dyrektora lub przewodniczący rady naukowej.5.
Rada naukowa sporządza opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, 5-9 w terminie nie dłuższym niż 30 dni.§ 12.
1. 3
Rada naukowa liczy 13 członków.2.
W skład rady naukowej wchodzi:1)
3 pracowników Instytutu ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy;2)
2 pracowników Instytutu ze stopniem naukowym doktora;3)
1 pracownik naukowy nieposiadający stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego lub pracownik badawczo-techniczny Instytutu;4) 4
7 osób spoza Instytutu posiadających co najmniej stopień naukowy doktora lub wyróżniających się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze objętej działalnością Instytutu powołanych przez Ministra Sprawiedliwości, w tym co najmniej 3 prokuratorów spośród kandydatów wskazanych przez Prokuratora Krajowego.3.
Członków rady naukowej, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, wybierają w głosowaniu tajnym pracownicy Instytutu na okres 4 lat.4.
Członków rady naukowej, o których mowa w ust. 2 pkt 4 Minister Sprawiedliwości powołuje na okres 4 lat.4a. 5
Okres 4 lat, o którym mowa w § 12 ust. 3 i 4 rozpoczyna się z dniem, w którym odbyło się pierwsze posiedzenie rady naukowej w nowym składzie.5.
Członkowie rady naukowej, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 4, są zobowiązani do nieujawniania uzyskanych informacji, stanowiących tajemnicę Instytutu w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.6.
Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady naukowej ustala w regulaminie wyborów dyrektor Instytutu. Regulamin wyborów podlega zatwierdzeniu przez Ministra Sprawiedliwości.§ 13.
1.
Rada naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.2.
Rada naukowa wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępcę.3.
W posiedzeniach rady naukowej biorą udział dyrektor, zastępca dyrektora, przedstawiciele zakładowych organizacji związkowych oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego rady naukowej.4. 6
Członkowie rady naukowej oraz osoby, o których mowa w ust. 3, mogą uczestniczyć w jej posiedzeniu za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).5. 7
Członkowie rady naukowej mogą uczestniczyć w głosowaniu nad uchwałą za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zapewniającego zachowanie tajności głosowania.V.
Pracownicy Instytutu
Pracownicy Instytutu
§ 14.
W celu wykonywania zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, Instytut zatrudnia pracowników naukowych na stanowiskach: profesora, adiunkta i asystenta oraz pracowników badawczo-technicznych na stanowiskach: głównego specjalisty, starszego specjalisty oraz specjalisty.§ 15.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.2.
Decyzję o ogłoszeniu konkursu podejmuje dyrektor Instytutu z inicjatywy własnej lub na wniosek swojego zastępcy lub kierownika komórki organizacyjnej, w której pracownik ma być zatrudniony.3.
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki. Ogłoszenie można zamieścić także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.4.
W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów i termin rozstrzygnięcia konkursu.5.
Termin na zgłoszenie udziału w konkursie nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej Instytutu.6.
Dyrektor Instytutu powołuje spośród pracowników Instytutu oraz członków rady naukowej niebędących pracownikami Instytutu komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego.7.
Komisja powinna liczyć co najmniej trzech członków.8.
W skład komisji powinni wchodzić pracownicy naukowi reprezentujący dziedzinę, której dotyczy konkurs.9.
W przypadku, gdy konkurs dotyczy stanowiska adiunkta lub profesora, w skład komisji powinni również wchodzić pracownicy posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.10.
Komisja konkursowa rozpatruje kandydatury zgłoszone na konkurs po zapoznaniu się z przedstawioną dokumentacją. Komisja może przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o konkursie. W przypadku znacznej liczby kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną mogą zostać zaproszeni tylko wybrani kandydaci.11.
Komisja konkursowa wyłania kandydata, bądź stwierdza, że żaden z kandydatów nie spełnia postawionych wymagań. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową Instytutu.12.
Jeżeli komisja konkursowa stwierdzi, że żaden z kandydatów nie spełnia postawionych wymagań, konkurs pozostaje nierozstrzygnięty. W takim wypadku dyrektor Instytutu może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.13.
Dyrektor Instytutu może zrezygnować z zatrudnienia kandydata i ogłosić nowy konkurs także wtedy, gdy rada naukowa Instytutu wyrazi negatywną opinię o kandydacie.14.
Wyniki konkursu ogłaszane są przez umieszczenie na stronie internetowej Instytutu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki. Kandydaci informowani są o wynikach konkursu na piśmie.1 § 3a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2018 r. (Dz.Urz.MS.2018.343) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 2018 r.
2 Załącznik § 11 ust. 3:
- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 marca 2019 r. (Dz.Urz.MS.2019.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 marca 2019 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.118) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
3 Załącznik § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 20 marca 2019 r. (Dz.Urz.MS.2019.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 marca 2019 r.
4 Załącznik § 12 ust. 2 pkt 4:
- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2018 r. (Dz.Urz.MS.2018.343) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia z dnia 20 marca 2019 r. (Dz.Urz.MS.2019.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 marca 2019 r.
5 Załącznik § 12 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia z dnia 20 marca 2019 r. (Dz.Urz.MS.2019.65) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 marca 2019 r.
6 Załącznik § 13 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.118) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
7 Załącznik § 13 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.118) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.