Utworzenie innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych nieposiadającej osobowości prawnej o zasięgu krajowym - Centrum Szkolenia Strzeleckiego Lasów Państwowych im. Jana Wendy w Plaskoszu k. Tucholi.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.7.83

Akt utracił moc
Wersja od: 31 maja 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 21
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 31 maja 2017 r.
w sprawie utworzenia innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych nieposiadającej osobowości prawnej o zasięgu krajowym - Centrum Szkolenia Strzeleckiego Lasów Państwowych im. Jana Wendy w Plaskoszu k. Tucholi

OR.0140.2.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy o lasach 1 , zwanej dalej ustawą, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , zwanego dalej Statutem LP - w wykonaniu zadań Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wynikających z obowiązków tego organu kierowniczego, określonych w (1) § 8 ust. 1 pkt 7 Statutu LP 3 , (2) art. 33 ust. 3 pkt 2 ustawy 4 , (3) § 9 ust. 3 pkt 3 Statutu LP 5 , (4), (5) art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy w powiązaniu z § 19 pkt 6 Statutu LP 6  - uwzględniając:

1)
uprawnienia majątkowe, związane z tworzeniem lub potrzebne do tworzenia zakładów o zasięgu krajowym, określone m.in. w § 27 ust. 2 Statutu LP, stanowiącym, że "Dyrektor Generalny przy utworzeniu zakładu wydziela z mienia Lasów Państwowych niezbędne środki dla prowadzenia działalności przez zakład";
2)
możliwości, warunki i zasady tworzenia i funkcjonowania zakładów Lasów Państwowych wynikające z:
a)
art. 58 ust. 2 pkt 1 i 3 w powiązaniu z art. 56 ust. 2 i art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy 7 ,
b)
§ 3, § 4 ust. 1 pkt 3, ust. 2 i ust. 3, § 6 ust. 4, § 8 ust. 1, § 10 ust. 2, § 15 i § 16 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe 8 ,
c)
Zarządzenia nr 22 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21 kwietnia 2016 r. w sprawie realizacji przedsięwzięć, polegających na zmianach organizacyjnych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym "Lasy Państwowe", obejmujących likwidowanie, dzielenie, łączenie oraz tworzenie nadleśnictw, a także innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych nieposiadających osobowości prawnej (znak sprawy: OR.013.13.2016) 9 ,
d)
studium teoretyczno-prawnego, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzania (Załącznika nr 1 nie drukujemy - przyp. red.) -

zarządzam, co następuje:

Rozdział  pierwszy

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Ważąc na misję Lasów Państwowych, obejmującą m.in. wspomaganie administracji publicznej w wypełnianiu jej obowiązków, w tym obowiązków w zakresie kształtowania suwerenności terytorialnej i niezawisłości państwa w sferze władczej, której urzeczywistnianiem jest w szczególności:
1)
użyczanie gruntów w zarządzie Lasów Państwowych na cele obronności w trakcie pokoju (na cele działalności poligonowej);
2)
pozostawanie Lasów Państwowych w stanie gotowości do militaryzacji w razie wystąpienia zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych (przede wszystkim w przypadkach wystąpienia szeroko rozumianych stanów siły wyższej);
3)
związany z gotowością, o której mowa w pkt 2, imperatyw:
a)
doskonalenia umiejętności pracowników:
mających status strażników leśnych,
przewidzianych do militaryzacji,
b)
udziału LP w kształtowaniu zdolności do skoordynowanego i profesjonalnego działania wszystkich instytucji obowiązanych do pozostawania w gotowości do działań obronnych oraz działań w stanach wyższej konieczności wewnętrznej -

z dniem 1 czerwca 2017 roku tworzy się Centrum Szkolenia Strzeleckiego Lasów Państwowych im. Jana Wendy w Plaskoszu k. Tucholi, będące inną jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 33 ust. 2 pkt 4 ustawy, zwaną dalej Centrum.

2. 
Tymczasową siedzibę Centrum lokalizuje się w budynku, będącym siedzibą Nadleśnictwa Tuchola. Nadleśniczego Nadleśnictwa Tuchola zobowiązuje się, w wykonaniu jego udziału we wspólnym przedsięwzięciu jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, związanym z pierwszą fazą funkcjonowania Centrum, do bezzwłocznego zorganizowania, udostępnienia i utrzymywania pomieszczeń, będących tymczasową siedzibą Centrum.
3. 
Ustala się:
1)
miejscowość Plaskosz jako docelową siedzibę Centrum;
2)
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako zasięg działania Centrum;
3)
akronim "CSSLP" jako alternatywne oznaczenie firmy Centrum;
4)
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, działającego przy pomocy dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, jako organ uprawniony, w świetle obowiązujących przepisów prawnych, do:
a)
powoływania i odwoływania osoby kierownika Centrum, zwanego dalej dyrektorem CSSLP,
b)
inicjowania, nadzorowania, kontrolowania oraz koordynowania działalności Centrum, głównie poprzez stanowienia aktów ogólnego zarządu.
4. 
Zakres i sposób pomocy, o której mowa w ust. 3 pkt 4, zostanie określony odrębną decyzją zarządczą Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
§  2. 
Oprócz postanowień § 1 niniejsze zarządzenie ustala m.in.:
1)
ramową strukturę organizacyjną Centrum oraz organizację Centrum, w tym system podległości służbowej obowiązujący w Centrum i jego reprezentowania na zewnątrz;
2)
uprawniony obszar działalności oraz zdolność do czynności prawnych Centrum;
3)
podstawowe składniki majątkowe składające się na przedsiębiorstwo Centrum w pierwszej fazie jego funkcjonowania;
4)
podstawowe rozwiązania odnoszące się do systemu finansowego Centrum;
5)
postanowienia szczególne dotyczące Centrum w pierwszej fazie jego funkcjonowania.

Rozdział  drugi

Ramowa struktura organizacyjna oraz organizacja Centrum, w tym system podległości służbowej w Centrum i jego reprezentowania na zewnątrz

§  3. 
1. 
Na docelową strukturę organizacyjną Centrum składają się:
1)
kierownictwo Centrum, obejmujące:
a)
stanowisko dyrektora CSSLP,
b)
stanowiska zastępcy lub co najwyżej dwóch zastępców dyrektora CSSLP,
c)
stanowisko asystenta dyrektora Centrum (w pierwszej fazie funkcjonowania Centrum);
2)
piony, obejmujące komórki organizacyjne, których kierownicy są bezpośrednio podporządkowani odpowiednio dyrektorowi Centrum lub jego zastępcy (zastępcom).
2. 
W skład każdego pionu wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Centrum mogą wchodzić następujące komórki organizacyjne:
1)
zespoły stałe,
2)
zespoły tymczasowe (doraźne),
3)
wieloosobowe stanowiska pracy,
4)
jednoosobowe stanowiska pracy.
3. 
Struktura organizacyjna Centrum może obejmować zespoły doraźne podporządkowane bezpośrednio dyrektorowi Centrum.
4. 
Zespoły doraźne, o których mowa w ust. 3 i ust. 4, mogą składać się z członków, których funkcje są wypełniane przez osoby:
1)
będące pracownikami Centrum,
2)
będące pracownikami innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych,

a także

3)
niebędące pracownikami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
5. 
Wypełnianie funkcji członka przez osoby będące pracownikami jednostek organizacyjnych LP wymaga zgody kierownika tych jednostek, uzyskiwanej z zachowaniem drogi służbowej.
6. 
Osoby, wypełniające funkcje członka zespołu doraźnego, niebędące pracownikami Centrum, pozostają w stosunku organizacyjno-prawnym z dyrektorem CSSLP.
§  4. 
1. 
Osoba dyrektora CSSLP, w zakresie działania zajmowanego stanowiska, odpowiada bezpośrednio przed osobą Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, przy czym Dyrektor Generalny Lasów Państwowych oddziałuje na bieg spraw w Centrum poprzez stanowienie:
1)
aktów oddziaływania kierowniczego, wiążącego dyrektora Centrum, chyba że w określonym zakresie Dyrektor Generalny Lasów Państwowych w drodze decyzji zarządczej (lub zarządzenia) umocowanie do oddziaływania kierowniczego na dyrektora Centrum przeleje na swoich zastępców lub na dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu;
2)
aktów oddziaływania zbiorowego, będących decyzjami zarządczymi lub zarządzeniami, o których mowa w § 6 Statutu LP;
3)
w drodze decyzji zarządczej ustala zakres obowiązków, upoważnień oraz odpowiedzialności swoich zastępców.
2. 
Osoby dyrektora CSSLP oraz jego zastępcy (zastępców) są uprawnieni do wydawania poleceń służbowych i dokonywania aktów oddziaływania niewładczego na osoby kierowników komórek organizacyjnych właściwego pionu. Uprawnienie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, przysługuje osobie dyrektora CSSLP jako zwierzchnikowi wszystkich pracowników Centrum, w odniesieniu do wszystkich osób wypełniających funkcję kierowników komórek organizacyjnych, składających się na strukturę organizacyjną Centrum.
3. 
Dyrektor CSSLP może oddziaływać na bieg spraw w Centrum poprzez stanowienie aktów oddziaływania zbiorowego: decyzji zarządczych lub zarządzeń.
4. 
Dyrektor CSSLP reprezentuje Centrum w relacjach wewnątrzinstytucjonalnych oraz w relacjach zewnętrznych, z zastrzeżeniem § 16.
§  5. 
W Centrum obowiązuje droga służbowa, oznaczająca, że:
1)
pracownik zajmujący dane stanowisko pracy w Centrum może otrzymywać polecenia służbowe tylko od pracownika będącego jego bezpośrednim zwierzchnikiem służbowym, a także tylko przed nim odpowiadać za ich wykonanie;
2)
pracownik Centrum bez zgody oraz wiedzy bezpośredniego przełożonego nie może zwracać się w sprawach służbowych do wyższego przełożonego, chyba że dotyczy to skarg, wniosków i postulatów oraz innych sytuacji prawnych, pozwalających na pominięcie drogi służbowej;
3)
do pracownika Centrum nie należy zwracać się w sprawach służbowych bez wiedzy jego bezpośredniego przełożonego, chyba że wymaga tego ważna sprawa niecierpiąca zwłoki;
4)
pracownik, który otrzyma polecenie służbowe od przełożonego wyższego szczebla, powinien polecenie to wykonać, zawiadamiając o tym - w miarę możliwości jeszcze przed jego wykonaniem - swojego bezpośredniego przełożonego;
5)
w przypadku otrzymania polecenia służbowego budzącego wątpliwości co do zgodności z przepisami prawa, pracownikowi przysługuje prawo żądania potwierdzenia go na piśmie.
§  6. 
1. 
Poziom zatrudnienia w Centrum ustala roczny plan finansowo-gospodarczy Lasów Państwowych, z tym że w roku 2017 zatrudnienie w Centrum ustala się na poziomie dwóch etatów (dyrektor CSSLP i jego asystent).
2. 
Zwiększenie zatrudnienia w ciągu roku kalendarzowego wymaga zgody Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
§  7. 
1. 
Dyrektor CSSLP rozstrzyga o:
1)
obowiązkach, uprawnieniach i odpowiedzialności swojego zastępcy (swoich zastępców);
2)
szczegółowym podziale obowiązków ciążących na poszczególnych komórkach organizacyjnych;
3)
uprawnieniach przysługujących kierownikom poszczególnych komórek organizacyjnych;
4)
odpowiedzialności pracowników, ciążących na nich w trakcie wykonywania obowiązków służbowych;
5)
przydziale składników majątkowych do stanowisk pracy, składających się na kierownictwo Centrum.
2. 
Dyrektor CSSLP, w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych, nadaje i nowelizuje w formie zarządzenia:
1)
regulamin organizacyjny Centrum, przy czym jeden z egzemplarzy przedmiotowego regulaminu dyrektor CSSLP jest obowiązany przekazać do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
2)
regulamin pracy Centrum, uwzględniający m.in. zasady bieżącego organizowania Centrum, w tym przydzielania (z zachowaniem odrębnych przepisów) pracowników Centrum do komórek organizacyjnych innych aniżeli komórki, do których pracownicy ci są przypisani w ramach umowy o pracę;
3)
regulamin pobytu na terenie we władaniu Centrum osób, niebędących pracownikami tego zakładu;
4)
regulamin strzelnicy, stanowiącej część składową infrastruktury znajdującej się we władaniu Centrum.
3. 
W regulaminie organizacyjnym i regulaminie pracy powinny być uwzględnione rozstrzygnięcia, o których mowa w ust. 1, oraz poprzedzające postanowienia niniejszego zarządzenia.
§  8. 
Zespoły doraźne, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 i ust. 3, są powoływane i rozwiązywane w drodze decyzji zarządczej dyrektora CSSLP.

Rozdział  trzeci

Forma organizacyjno-prawna Centrum. Uprawniony obszar działalności Centrum, zdolność Centrum do czynności prawnych, zasoby majątkowe mogące pozostawać we władaniu Centrum jako części składowe jego przedsiębiorstwa i związane z nimi podmiotowe prawa majątkowe

§  9. 
Za dokumenty uwiarygodniające postanowienia niniejszego rozdziału należy traktować:
1)
wyżej wymieniony załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia;
2)
studium teoretyczno-prawne pn. "Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe - forma organizacyjno-prawna, w tym status LP", zamieszczone na stronie internetowej Lasów Państwowych;
§  10. 
1. 
Centrum należy identyfikować jako tzw. ułomną osobę prawną:
1)
będącą przedsiębiorcą w rozumieniu Kodeksu cywilnego;
2)
niebędącą przedsiębiorcą państwowym w rozumieniu przepisów o przedsiębiorstwach państwowych;
3)
działająca w ramach obligatoryjnego zgrupowania przedsiębiorców, jakim w rozumieniu przepisów o rachunkach narodowych jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (Grupa przedsiębiorców).
2. 
Centrum nie może działać według zasady, zgodnie z którą to dozwolone, co prawnie niezakazane. Swoją działalność Centrum powinno prowadzić według zasady, zgodnie z którą to możliwe, co Centrum dostatecznie wyraźnie jest prawnie dozwolone z punktu widzenia:
1)
uprawnionego, w tym obligatoryjnego, obszaru obowiązków rodzących zadania do wykonywania;
2)
składników majątkowych oraz związanych z nimi praw majątkowych mogących pozostawać we władaniu Centrum;
3)
uprawnień niemajątkowych, którymi Lasy Państwowe mogą się posługiwać w ramach swojej zdolności prawnej przy wypełnianiu obowiązków z wykorzystaniem mienia mogącego pozostawać w ich władaniu.
§  11. 
1. 
Na gruncie rozporządzenia finansowego całą działalność Centrum należy identyfikować jako działalność dodatkową objętą podatkiem dochodowym od osób prawnych, odnosząc do niej wszystkie przepisy rozporządzenia finansowego dotyczące tejże działalności i zakładów Lasów Państwowych.
2. 
Działalność bezpośrednio wytwórcza prowadzona przez Centrum jako w rozumieniu ustawy innej jednostki organizacyjnej LP o zasięgu krajowym, zwanej zwyczajowo zakładem LP o zasięgu krajowym (lub zakładem krajowym), może wchodzić w skład:
1)
wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, polegających na podnoszeniu, na drodze przede wszystkim zajęć praktycznych, kwalifikacji pracowników tych jednostek, w szczególności mających status strażników leśnych, w zakresie:
a)
zdolności do wypełniania przez LP obowiązków wynikających z:
przepisów o obronie terytorialnej kraju

oraz

okoliczności, iż Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe jest jednostką organizacyjną przewidzianą do militaryzacji,

jak również

przypisania do strażników leśnych uprawnień administracyjno-prawnych, skutkujących m.in. możnością używania środków przymusu bezpośredniego, łącznie z bronią palną;
b)
zdolności do wykonywania tzw. polowań administracyjnych -

- przy czym realizowanie wyżej wymienionych wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych z punktu widzenia uprawnionego obszaru działalności Lasów Państwowych powinno być identyfikowane jako wykonywanie działalności rozwojowej przez LP, polegającej przede wszystkim na szkoleniu i doskonaleniu pracowników mających status strażników leśnych, jak również innych pracowników jednostek organizacyjnych LP, w celu zapewnienia coraz bardziej profesjonalnego funkcjonowania Straży Leśnej oraz stanowisk pracy spoza Straży Leśnej;

2)
wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych poza gospodarką leśną, polegających na wspomaganiu administracji publicznej w zakresie wzmacniania (podnoszenia) zdolności:
a)
obronnych państwa

oraz

b)
zapewniania ładu i porządku publicznego

poprzez udostępnianie infrastruktury Centrum w celach szkoleniowych na warunkach umownych oddziałom wojsk obrony terytorialnej kraju, formacjom innych rodzajów sił zbrojnych, policji, Inspekcji Transportu Drogowego, służbie więziennej oraz innym jednostkom instytucjonalnym, których pracownicy muszą wykazywać się umiejętnością używania broni palnej, a także poprzez organizowanie i realizowanie tych szkoleń;

3)
wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, polegających na:
a)
edukacji przyrodniczoleśnej społeczeństwa (z punktu widzenia Lasów Państwowych działalność w zakresie wspomagania administracji publicznej w sferze dominium),
b)
organizowaniu i przeprowadzaniu konferencji, warsztatów, imprez promujących LP, imprez w zakresie integracji pracowniczej (z punktu widzenia Lasów Państwowych działalność w zakresie miękkiego rozwoju).
3. 
Ponadto Centrum może prowadzić działalność dodatkową zarobkową w zakresie udostępniania na warunkach umownych infrastruktury Centrum:
1)
na potrzeby:
a)
szkoleniowe kół łowieckich oraz osób mających status myśliwych niezrzeszonych,
b)
uprawiania strzelectwa sportowego,
c)
przeprowadzania zawodów motocrossowych,
d)
uprawiania na warunkach amatorskich sportów rekreacyjnych,
e)
działalności w zakresie usług hotelarskich oraz gastronomicznych;
2)
w celu przeprowadzenia konferencji, narad, imprez promocyjnych oraz imprez integracyjnych na potrzeby jednostek organizacyjnych spoza Lasów Państwowych -

łącznie z wykonywaniem przez Centrum określonych działań związanych z realizacją tych potrzeb.

§  12. 
1. 
W związku z działalnością bezpośrednio wytwórczą, o której mowa w § 9, Centrum prowadzi wszelką konieczną do tego działalność pomocniczą ujętą w ramy odrębnego zarządzania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych (zarządzenia w sprawie klasyfikacji działalności pomocniczej w Lasach Państwowych).
2. 
Szczególnym przejawem udziału Centrum w realizacji działalności pomocniczej w LP może być prowadzenie przez ten zakład krajowy działalności dodatkowej na rzecz centralnych narad gospodarczych, jeżeli mają one status wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych poza gospodarką leśną i są finansowane z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym.
§  13. 
Docelowo szczegółowa klasyfikacja uprawnionej działalności, w konsultacji z Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych, powinna być ujęta w ramy regulaminu organizacyjnego, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 1, przy uwzględnieniu m.in.:
1)
powiązania działań, realizowanych przez Centrum, z Polską Klasyfikacją Działalności oraz Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług;
2)
zgodności klasyfikacji z aktami ogólnego zarządu, dotyczącymi szkolenia strażników leśnych.
§  14. 
Mając na względzie wywody i konkluzje, zawarte w załączniku nr 1 zarządzenia oraz w studium, o którym mowa w § 9 pkt 2 - niniejszym potwierdza się, że w zakresie uprawnionego działania tego podmiotu:
1)
przymiotem Centrum, jako jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, jest zdolność prawna skutkująca zdolnością do dokonywania:
a)
w imieniu własnym:
czynności pracowniczo-prawnych, z którą to czynnością po zawarciu stosunku pracy z pracowniami Centrum, jest związana zdolność do jednostronnych czynności prawnych władztwa służbowego,
czynności prawnych potrzebnych do zawierania stosunków pracy nakładczej,
czynności prawnych potrzebnych do zawierania stosunków organizacyjno-prawnych,
innych czynności prawnych substytuujących stosunek pracy;
b)
czynności prawnych, w tym:
czynności cywilnoprawnych,
biernych czynności sądowych i procesowych, niezastrzeżonych dla Prokuratorii Generalnej RP,
czynności w postępowaniu administracyjno-prawnym, prokuratorsko-prawnym oraz policyjno-prawnym itp.;
c)
czynności faktycznych, niewywołujących istotnych skutków prawnych.
§  15. 
1. 
Centrum nie przysługuje zdolność do dokonywania doniosłych czynności konwencjonalnych, w tym zdolność stanowienia aktów prawa wewnętrznego, zdolność stanowienia aktów stosowania prawa, zdolność konwencjonalna w zakresie stosowania środków przymusu bezpośredniego.
2. 
W razie potrzeby podjęcia działań dotyczących zwalczania przestępstw i wykroczeń w zakresie szkodnictwa leśnego i ochrony przyrody oraz wykonywania innych zadań w zakresie ochrony mienia - dyrektor CSSLP, niezależnie od innych powinności wynikających z przepisów prawa, może zwracać się do nadleśniczego Nadleśnictwa Tuchola (lub innego nadleśniczego), w uzasadnionych przypadkach bez zachowania drogi służbowej, o polecenie przez tego nadleśniczego podległym strażnikom leśnym podjęcia stosownych działań, przewidzianych przepisami ustawy o lasach.
§  16. 
1. 
Z zastrzeżeniem uprawnienia do wydawania poleceń służbowych przez przełożonych, zdolność do czynności pracowniczo-prawnych oraz do czynności prawnych, o których mowa w § 15, jest bezpośrednio przywiązana do dyrektora CSSLP.
2. 
Dyrektorowi CSSLP przysługują uprawnienia do pobierania informacji:
1)
z zachowaniem drogi służbowej, od kierowników komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;
2)
od podmiotów zewnętrznych,

jeżeli będzie to niezbędne do wykonywania przez Centrum uprawnionej działalności.

3. 
W takim zakresie, w jakim polega lub wiąże się z wykonywaniem przez Centrum zadań w ramach uprawnionego obszaru działalności, dyrektor CSSLP doprowadza do wytwarzania, przetwarzania oraz udostępniania informacji jednostkom organizacyjnym LP oraz podmiotom zewnętrznym, przy czym:
1)
system informatyczny Centrum powinien stanowić część składową Systemu Informatycznego Lasów Państwowych;
2)
przetwarzanie danych osobowych powinno odbywać się wyłącznie w zakresie realizacji zadań wynikających z uprawnionego obszaru działalności LP:
a)
w tym w ramach zbiorów właściwych dla Centrum,
b)
z zachowaniem ochrony tych danych;
3)
pozyskiwanie, wytwarzanie, przetwarzanie oraz udostępnianie informacji powinno odbywać się z zachowaniem przepisów o informacjach niejawnych, o tajemnicy przedsiębiorcy, o dostępie do informacji publicznych oraz o dostępie do informacji o środowisku.
4. 
W ramach zdolności do czynności pracowniczo-prawnych dyrektor CSSLP w szczególności, w reprezentowaniu Centrum jako pracodawcy, zatrudnia i zwalnia pracowników oraz kształtuje poziom ich wynagrodzenia.
5. 
W ramach zdolności do czynności prawnych dyrektor CSSLP, w wykonaniu przepisów prawa powszechnego, jest w szczególności obowiązany do doprowadzenia bez zbędnej zwłoki do wytworzenia dokumentacji legitymizującej funkcjonowanie Centrum, na którą powinny składać się m.in. następujące dokumenty:
1)
zaświadczenie o wpisie do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON;
2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP);
3)
umowy rachunku bankowego;
4)
plan kont Ośrodka oraz inne wymagane prawem dokumenty opisujące reguły prowadzenia rachunkowości przez Centrum (z obowiązkiem zachowania pełnej kompatybilności tych dokumentów z Planem kont i polityką rachunkowości obowiązującą w LP);
5)
zasady wynagradzania pracowników Centrum;
6)
zasady systemu informacyjnego oraz informatycznego z uwzględnieniem przepisów prawa powszechnego oraz aktów ogólnego zarządu PGL LP;
7)
wypisy z ewidencji gruntów i budynków;
8)
wypisy (zawiadomienia) z księgi wieczystej, urządzonej dla Centrum.
6. 
Niezależnie od uprawnień przypisanych zastępcy (zastępcom) dyrektora CSSLP oraz innym stanowiskom pracy w Centrum w regulaminie organizacyjnym - osoba dyrektora Centrum może mocować innych pracowników Centrum oraz osoby niebędącego pracownikami Centrum do dokonywania czynności, o których mowa w ust. 1, poprzez stanowienie pełnomocnictw.
§  17. 
Niniejszym potwierdza się również, że:
1)
poza przypadkami, omówionymi w studium, o którym mowa w § 9 pkt 1, Centrum jako przedsiębiorca działa w imieniu innego podmiotu, jakim jest Skarb Państwa, z wyłącznym użyciem składników majątkowych stanowiących własność tegoż podmiotu, z zastrzeżeniem co do środków pieniężnych oraz związanych z nimi wierzytelności Centrum;
2)
składniki majątkowe, o których mowa w ust. 1, tworząc przedsiębiorstwo Centrum, są we władaniu tego podmiotu pod tytułem prawnym zarządu, określonym w ustawie, przy czym:
a)
zarząd, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, nie stanowi zarządu trwałego,
b)
prawo zarządu składnikami majątkowymi Skarbu Państwa stanowi zintegrowaną wiązkę szczegółowych podmiotowych praw majątkowych, przysługujących Centrum, niezbędnych temu podmiotowi do prowadzenia ww. uprawnionej działalności,
c)
odpłatnością Lasów Państwowych i warunkiem władania w formie zarządu przez jednostki organizacyjne LP jest wartość efektów z realizacji pozaprodukcyjnych funkcji lasu udostępnianych beneficjentom nieodpłatnie.
§  18. 
1. 
Ustala się, że ze składnikami majątkowymi, znajdującymi się w zarządzie Centrum, związane są wszystkie prawa majątkowe, potrzebne do korzystania z tych składników do wykonywania wyżej wymienionej uprawnionej działalności Centrum, z zastrzeżeniem ust. 2-4, w tym:
1)
prawo do nabywania składników majątkowych, potrzebnych Centrum do prowadzenia działalności, m.in. poprzez:
a)
wytworzenie,
b)
zakup,
c)
przyjęcie na warunkach nieodpłatnych,
d)
przyjęcie w posiadanie zależne,
e)
nabycie w zarząd w wykonaniu przepisów rozporządzenia finansowego od innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;
2)
prawo do używania składników majątkowych w toku realizacji uprawnionej działalności.
2. 
Składniki majątkowe, znajdujące się w zarządzie Centrum, nie mogą być samodzielnie przez ten zakład:
1)
zbywane,
2)
przekazywane nieodpłatnie,
3)
używane do tworzenia innych podmiotów,
4)
obciążane prawami rzeczowymi,
5)
obejmowane prawami obligacyjnymi.
3. 
Dyrektorowi CSSLP nie przysługuje uprawnienie do zaciągania kredytów bankowych ani do korzystania na warunkach samodzielnych z pomocowych środków zewnętrznych i wewnętrznych.
4. 
Lista składników majątkowych mogących pozostawać w zarządzie Centrum, praw majątkowych związanych z tymi składnikami oraz sposób gospodarowania zasobami majątkowymi znajdującymi się w zarządzie Centrum poza ramami zwykłego używania do prowadzenia działalności operacyjnej będzie przedmiotem odrębnej decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego LP

Rozdział  czwarty

Podstawowe rozwiązania odnoszące się do systemu finansowego Centrum

§  19. 
1. 
Centrum jest obowiązane do prowadzenia rachunkowości na zasadach wynikających z przepisów prawa powszechnego, z uwzględnieniem polityki rachunkowości Lasów Państwowych oraz Planu Kont Lasów Państwowych.
2. 
Wszystkie zdarzenia, wymagające utrwalenia w księgach rachunkowych Centrum, zaistniałe do czasu wydania niniejszego zarządzania, wymagają zaewidencjonowania retrospektywnego - bez zbędnej zwłoki.
3. 
Zakład Informatyki Lasów Państwowych, przy współdziałaniu z Głównym Księgowym Lasów Państwowych oraz komórką organizacyjną LP właściwą ds. księgowości, zobowiązuje się do bezzwłocznego stworzenia Centrum możliwości prowadzenia rachunkowości (ewidencjonowania wszelkich zdarzeń finansowych i gospodarczych) z wykorzystaniem aktualnej funkcjonalności SILP - do czasu zadedykowania Centrum rozwiązań docelowych w tym zakresie.
§  20. 
1. 
W każdym przypadku, w którym działania Centrum mają polegać na wspomaganiu administracji publicznej, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych w ramach prac nad planem finansowym Lasów Państwowych powinien podejmować starania w celu zapewnienia na sfinansowanie tych działań środków związanych z dotacjami, o których mowa w art. 54 ustawy.
2. 
W każdym przypadku, w którym Centrum uczestniczy w realizacji wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, należy dążyć do tego, aby w ich finansowaniu zapewniona została odpowiednia partycypacja środków finansowych podmiotów, mających być beneficjentami tych przedsięwzięć.
3. 
W zakresie, w jakim koszty (wydatki) realizacji wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, przewidujących udział Centrum, nie zostaną pokryte środkami, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być one finansowane z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym.
§  21. 
1. 
Realizowanie uprawnionego obszaru działalności Centrum, generujące zarówno koszty działalności operacyjnej, jak i koszty pozostałej działalności operacyjnej oraz koszty finansowe Centrum, powinny być pokrywane z przychodów własnych Centrum.
2. 
Ustala się następujące przychody własne Centrum:
1)
przychody uzyskiwane ze sprzedaży wyników działalności wytwórczej Centrum na rzecz podmiotów spoza Lasów Państwowych;
2)
przychody uzyskiwane ze sprzedaży wyników działalności wytwórczej Centrum na rzecz jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;
3)
środki otrzymywane za pośrednictwem Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych z realizacji dotacji, o których mowa w § 20 ust. 1;
4)
środki związane z funduszem leśnym, otrzymane z Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych tytułem wynagrodzenia za udział w realizacji wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych LP, włączając w to środki pomocowe.
§  22. 
Nawiązując do przepisów rozporządzenia finansowego, ustala się, że:
1)
w odniesieniu do dostaw i usług świadczonych na rzecz jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych cena jednostkowa tychże dostaw i usług, liczona według pełnego rachunku kosztów z uwzględnieniem kosztów usług transportowych, każdorazowo powinna być co najmniej równa cenie jednostkowej za takie dostawy i usługi (z uwzględnieniem kosztów transportu) oferowane, według najlepszej wiedzy Centrum i danej jednostki organizacyjnej LP, przez podmioty zewnętrzne - chyba że konkretne dostawy i usługi Centrum mają charakter unikatowych, w tym ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy i względy związane z obronnością i bezpieczeństwa państwa;
2)
w odniesieniu do dostaw i usług świadczonych na rzecz podmiotów zewnętrznych ich ceny powinny mieć charakter cen rynkowych, chyba że dostawy te i usługi są finansowane ze środków z realizacji dotacji budżetowych, w tym związanych ze środkami pomocowymi (w takich przypadkach ceny te nie powinny przekraczać całkowitych kosztów wytworzenia produktów wyjściowych działalności z uwzględnieniem kosztów niekwalifikowanych);
3)
w skali roku:
a)
przychody z działalności operacyjnej Centrum powinny być co najmniej równe całkowitym kosztom wytworzenia produktów wyjściowych tejże działalności,
b)
Centrum nie powinno uzyskiwać wyniku ujemnego na całokształcie swojej działalności;
4)
jeżeli warunki, wynikające z postanowień pkt 3, nie zostaną w danym roku spełnione, Centrum przedstawia Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych plan działań naprawczych, przygotowywany we współpracy z dyrektorem regionalnej dyrekcji LP w Toruniu. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych w porozumieniu z dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, po zanalizowaniu planu działań naprawczych, podejmuje stosowne decyzje zarządcze.
§  23. 
Nawiązując do przepisów rozporządzenia finansowego, ustala się również, że:
1)
podstawą gospodarki finansowej Centrum powinien być jego roczny plan finansowo-gospodarczy - z integralną częścią składową tego planu w postaci rocznego zestawienia przedsięwzięć przewidywanych do zrealizowania przez Centrum;
2)
zestawienie przedsięwzięć, o którym mowa w pkt 1:
a)
powinno być sporządzane według wytycznych Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych opracowywanych we współpracy z dyrektorem regionalnej dyrekcji LP w Toruniu,
b)
powinno podlegać zaakceptowaniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dokonywanemu we współpracy z dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu,
c)
powinno zawierać m.in. następujące elementy:
nazwa własna przedsięwzięcia,
wskazanie uprawnionego obszaru działalności Centrum w rozumieniu postanowienia § 11 i § 12,
produkt wyjściowy z realizacji przedsięwzięcia z punktu widzenia Centrum (nazwa, symbol w rozumieniu PKWiU 2008),
status przedsięwzięcia - z podziałem na: (1) usługi i dostawy w ramach realizacji wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, (2) usługi i dostawy w ramach działalności dodatkowej zarobkowej, realizowane poza wspólnymi przedsięwzięciami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, (3) miękka działalność rozwojowa Centrum prowadzona na potrzeby własne (w tym imprezy integracyjne, opracowywanie systemów funkcjonalnych Centrum itd.), (4) działalność rozwojowa Centrum polegająca na wytwarzaniu lub/oraz nabywaniu dóbr trwałych na potrzeby realizacji uprawnionego obszaru działalności,
okres realizacji przedsięwzięcia,
plan kosztów przedsięwzięcia w rozbiciu na: (1) koszty rodzajowe przewidywane do poniesienia w okresie realizacji przedsięwzięcia o charakterze bezpośrednio wytwórczym oraz (2) koszty rodzajowe przewidywane do poniesienia w okresie realizacji przedsięwzięcia w zakresie działalności pomocniczej,
plan nakładów na wytwarzanie oraz nabywanie dóbr trwałych w okresie realizacji przedsięwzięcia (z uwzględnieniem przypisu kosztów rodzajowych przewidywanych do poniesienia w realizacji działalności pomocniczej na rzecz działalności rozwojowej polegającej na wytwarzaniu lub nabywaniu dóbr trwałych),
adnotacja na temat rozpoznania co do cen jednostkowych zbywania przez podmioty zewnętrzne produktów wyjściowych działalności Centrum, składającej się na dane przedsięwzięcie,
przychody Centrum ze zbywania produktów wyjściowych działalności Centrum, składającej się na dane przedsięwzięcie - w rozbiciu na źródła ich finansowania,
wynik finansowy Centrum, związany z realizacją danego przedsięwzięcia,
źródła finansowania wytwarzania lub nabywania dóbr trwałych;
3)
plan finansowo-gospodarczy Centrum, sporządzany w wykonaniu odrębnego zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dotyczącego planowania finansowego i gospodarczego w Lasach Państwowych, powinien podlegać zatwierdzeniu w formie decyzji zarządczej przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych;
4)
uzupełnienia i zmiany w ciągu roku, zestawienie, o którym mowa w pkt 2, mogą następować za zgodą Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w konsultacji z dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu;
5)
gospodarowanie aktywami, związanymi z wynikiem finansowym Centrum, odbywa się zgodnie z rozporządzeniem finansowym oraz aktami ogólnego zarządu stanowionymi przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
§  24. 
Sposób dokonywania przypisu kosztów działalności pomocniczej do kosztów, o których mowa w § 23 pkt 2 lit. c szóste tiret, oraz do nakładów, o których mowa w § 23 pkt 2 lit. c siódme tiret, zostanie ustalony przez Dyrektora Generalnego w formie odrębnej decyzji zarządczej.

Rozdział  piąty

Postanowienia szczególne dotyczące Centrum w pierwszej fazie jego funkcjonowania

§  25. 
1. 
Na potrzeby pierwszej fazy funkcjonowania Centrum z mienia Nadleśnictwa Tuchola wydziela się wyodrębnioną część nieruchomości, składającą się, w podejściu przedmiotowym, wraz z przynależnościami ruchomymi na tymczasową siedzibę Centrum. Do czasu ustalenia docelowej siedziby Centrum składniki majątkowe, będące tą wyodrębnioną częścią nieruchomości oraz będące tymi przynależnościami ruchomymi, przekazuje się Centrum w zarząd, o którym mowa w § 17.
2. 
Nadleśniczego Nadleśnictwa Tuchola zobowiązuje się do podpisania porozumienia z dyrektorem CSSLP potwierdzającego przejęcie ww. składników na czas oznaczony (tj. do czasu przeniesienia się Centrum do nowej siedziby) w zarząd Centrum.
3. 
Składniki majątkowe, o których mowa w ust. 1 i 2, pozostają na stanie ewidencyjnym Nadleśnictwa Tuchola.
§  26. 
Ustala się, że pełną zdolność do działania Centrum osiągnie najpóźniej w terminie do początku roku 2019.
§  27. 
1. 
Mając na względzie, że według wstępnych uzgodnień o operacyjnym charakterze, w wykonaniu § 19 pkt 6 Statutu LP, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, po zasięgnięciu opinii nadleśniczego Nadleśnictwa Tuchola, w odpowiednim terminie wystąpi do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z wnioskiem o określenie zasięgu terytorialnego działania nadleśnictw poprzez odpowiednią zmianę tegoż zasięgu, aby Dyrektor Generalny Lasów Państwowych mógł to usankcjonować swoją decyzją zarządczą w wykonaniu art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy - w okresie dochodzenia do pełnej zdolności do działania, o której mowa w § 26, w drodze odrębnego aktu ogólnego zarządu, nastąpi wydzielenie z bezpośredniego zarządu Nadleśnictwa Tuchola nieruchomości gruntowych (wraz z infrastrukturą), niezbędnych do prowadzenia działalności przez Centrum, i ich przekazania w zarząd tego zakładu wraz z określonymi przynależnościami ruchomymi. Akt ogólnego zarządu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, może ustanawiać zarząd Centrum w odniesieniu do składników majątkowych, wydzielanych z bezpośredniego zarządu jednostek organizacyjnych LP innych niż Nadleśnictwo Tuchola.
2. 
Centrum oraz Nadleśnictwo Tuchola zobowiązuje się do protokolarnego ustalenia nieruchomości wraz z przynależnościami ruchomymi oraz składnikami majątkowymi, które Centrum obejmie w zarząd w wykonaniu postanowienia ust. 1. Postanowienie zdania poprzedzającego stosuje się odpowiednio do Centrum i innych jednostek organizacyjnych LP, o których mowa w ust. 1.
3. 
Z wykorzystaniem nieruchomości i przynależności ruchomych oraz składników majątkowych, o których mowa w ust. 2, Centrum będzie prowadzić m.in. roboty budowlano-montażowe, urzeczywistniające docelową koncepcję zagospodarowania terenu pod potrzeby uprawnionej działalności tego zakładu.
4. 
Urzeczywistnianie koncepcji, o której mowa w ust. 3, będzie przedmiotem odrębnego zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
§  28. 
Oprócz sformalizowanego przejęcia zarządu składnikami majątkowymi, o których mowa w § 25, dyrektora CSSLP zobowiązuje się do dokonania w pierwszej fazie funkcjonowania Centrum następujących działań w roku 2017:
1)
opracowanie bez zbędnej zwłoki, przy współdziałaniu z dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, Głównym Inspektorem Straży Leśnej, komórką organizacyjna DGLP właściwą ds. planowania oraz innymi komórkami organizacyjnymi DGLP, dokumentu pn. "Plan finansowy i rzeczowy działań Centrum do końca roku 2017", zwanego dalej Planem 2017, mającego mieć, po zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w drodze jego decyzji zarządczej, funkcję formalnej podstawy wnioskowania przez dyrektora CSSLP, przy opinii dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych o uruchamianie, poprzez rozwiązywanie rezerwy ogólnej funduszu leśnego, sukcesywnych płatności, dokonywanych na rzecz Centrum z wykorzystaniem środków związanych z tym funduszem - w podziale na płatności związane w szczególności z:
a)
wynagrodzeniami ze wszelkimi pochodnymi osoby dyrektora CSSLP oraz osoby jego asystenta (oraz pozostałych pracowników Centrum, jeżeli Plan 2017 będzie przewidywał funkcjonowanie stanowisk pracy w Centrum innych aniżeli stanowisko dyrektora CSSLP oraz asystenta dyrektora CSSLP),
b)
dostawami i usługami,
c)
zakupami dóbr trwałych,
d)
obowiązkiem regulowania danin publicznych;
2)
doprowadzenie do wytworzenia zgodnie z Planem 2017 dokumentacji legitymizującej, o której mowa w § 16 ust. 5, z tym że termin doprowadzenia do założenia dla Centrum ewidencji gruntów i budynków oraz doprowadzenia do urządzenia dla Centrum księgi wieczystej nie sprzeciwia się uznaniu, iż Centrum osiągnęło stan pełnej zdolności do działania, jeżeli podyktowane to będzie długotrwałością procedowania odpowiednio służb starosty oraz sądu księgowo-wieczystego;
3)
doprowadzenie do włączenia Centrum do zgrupowania podmiotów objętych SILP;
4)
zatwierdzenie regulaminu organizacyjnego Centrum oraz regulaminu pracy tego zakładu;
5)
prowadzenie, zgodnie z Planem 2017, działań w celu opracowania końcowej wersji dokumentacji projektowo-architektonicznej Centrum (w takim zakresie, na jaki pozwalać będzie w roku 2017 okoliczność braku tytułu do posiadania przez Centrum nieruchomości gruntowych, o których mowa w § 27);
6)
wykonywanie, zgodnie z Planem 2017, postanowień § 27 w taki sposób, aby przejęcie wyżej wymienionych nieruchomości wraz przynależnościami ruchomymi oraz wyżej wymienionych składników majątkowych nastąpiło do końca 2017 r;
7)
opracowanie projektu prowizorium planu finansowo-gospodarczego na rok 2018 Centrum i udział w nadawaniu temu prowizorium postaci ostatecznej.
§  29. 
Ustala się, że uprawnienia przysługujące z mocy prawa i powiązane z nimi obowiązki Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, m.in. w zakresie:
1)
inicjowania działań Centrum;
2)
zapewnienia funkcjonowania Centrum w sposób planowy i należycie na bieżąco zorganizowany;
3)
sprawowania, w ramach nadzoru, kontrolingu i kontroli funkcjonalnej Centrum oraz kontroli następczej;
4)
stanowienia aktów kierowniczych mających na celu zapewnienie działania Centrum:
a)
w sposób skoordynowany

oraz

b)
w celu zainicjowania innych korektur w funkcjonowaniu Centrum -

- będą realizowane za pomocą Głównego Inspektora Straży Leśnej działającego przy współpracy z dyrektorem regionalnej dyrekcji LP w Toruniu i właściwymi komórkami organizacyjnymi DGLP, w szczególności z komórką właściwą ds. rozwoju.

§  30. 
W sprawach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się przepisy prawa powszechnego oraz postanowienia aktów ogólnego zarządu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych - w szczególności dotyczące procesu zamówieniowego, zakładowych układów pracy, zasad rozliczania środków związanych z funduszem leśnym.
§  31. 
Traci moc:
1)
Decyzja nr 49 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 17 lutego 2017 r. w sprawie działań zmierzających do utworzenia innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych nieposiadającej osobowości prawnej o zasięgu krajowym - Centrum Szkolenia Strzeleckiego Lasów Państwowych im. Jana Wendy w Plaskoszu k. Tucholi;
2)
pełnomocnictwo nr 15 z dnia 1 marca 2017 r. udzielone przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
§  32. 
Z mocy niniejszego zarządzenia sankcjonuje się skutki prawne i faktyczne, jakie wystąpiły na mocy lub/oraz w wykonaniu decyzji oraz pełnomocnictwa, o których mowa w § 31.
§  33. 
Integralną częścią składową niniejszego zarządzenia jest załącznik nr 2, będący opinią Kolegium Lasów Państwowych na temat koncepcji utworzenia w Lasach Państwowych Centrum.
§  34. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

OPINIA

KOLEGIUM LASÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia 25 maja 2017 r.

w sprawie projektu powołania innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych nieposiadającej osobowości prawnej o zasięgu krajowym - Centrum Szkolenia Strzeleckiego Lasów Państwowych im. Jana Wendy w Plaskoszu k. Tucholi

Kolegium Lasów Państwowych na posiedzeniu w dniu 25 maja 2017 r. omówiło projekt zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie utworzenia innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych nieposiadającej osobowości prawnej o zasięgu krajowym - Centrum Szkolenia Strzeleckiego Lasów Państwowych im. Jana Wendy w Plaskoszu k. Tucholi.

Wprowadzenia dokonał Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dr inż. Konrad Tomaszewski, który zapoznał zebranych z zasadniczymi kwestiami dotyczącymi tworzenia nowego zakładu LP o zasięgu krajowym. Następnie głos zabrał Dyrektor Regionalnej Dyrekcji LP w Toruniu Janusz Kaczmarek, przedstawiając planowane cele i zadania do osiągniecia przez zakład oraz zakres planowanych do realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych.

Planuje się, że Centrum Szkolenia Strzeleckiego LP odgrywać będzie istotną rolę w systemie przygotowania i profesjonalnego doskonalenia zawodowego pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, szczególnie Straży Leśnej, w oparciu o wybudowaną infrastrukturę hotelowo-dydaktyczną oraz zmodernizowaną strzelnicę przejętą od Nadleśnictwa Tuchola.

W zamierzeniach Centrum będzie również prowadzenie szkolenia dla innych organów i instytucji w sprawach dotyczących zwalczania przestępstw i wykroczeń w zakresie szkodnictwa leśnego i ochrony przyrody lub wykonujących zadania na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego, a także w zakresie wspierania systemu obrony Państwa we współpracy z Siłami Zbrojnymi RP, jednostkami podległymi MSWiA oraz organizacjami pozarządowymi.

Poza ww. zadaniami szkoleniowymi zakład świadczyć będzie również usługi komercyjne na rzecz zewnętrznych podmiotów oraz osób fizycznych.

Przewidywany termin zakończenia prac inwestycyjnych w Centrum został ustalony na 2019 rok.

W dyskusji, w której zabrało głos 10 członków Kolegium, poruszono kwestie dotyczące: potrzeby profesjonalizacji kadry oraz zapewnienia odpowiednich szkoleń specjalistycznych dla Straży Leśnej, realizacji przez LP powszechnego obowiązku obrony, odpowiedniego przygotowania kadry instruktorskiej przeprowadzającej szkolenia dla pracowników Straży Leśnej, koncepcji i idei powołania Centrum, potrzeby wszechstronnego wykorzystania Centrum.

Na wystosowane przez członków Kolegium zapytania wyjaśnień udzielali: Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dr inż. Konrad Tomaszewski, Dyrektor Regionalnej Dyrekcji LP w Toruniu Janusz Kaczmarek, Główny Inspektor Straży Leśnej Tadeusz Pasternak.

Po dyskusji, w głosowaniu nad przyjęciem projektu utworzenia nowego zakładu LP - Centrum Szkolenia Strzeleckiego LP - brało udział 47 członków Kolegium Lasów Państwowych, z których 41 głosowało za pozytywnym zaopiniowaniem utworzenia Centrum, a 6 wstrzymało się od głosu; nikt nie głosował przeciw.

Po przeprowadzonym głosowaniu Kolegium Lasów Państwowych pozytywnie opiniuje projekt utworzenia innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych nieposiadającej osobowości prawnej o zasięgu krajowym - Centrum Szkolenia Strzeleckiego Lasów Państwowych im. Jana Wendy w Plaskoszu k. Tucholi z opcją rozważenia uzupełnienia ww. Centrum o ośrodek w Jedlni-Letnisku i inne ośrodki PGL LP.

1 Art. 33. ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 788) stanowi, że Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 § 8 ust. 1 pkt 7 Statutu LP stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych ustala "zasady tworzenia, łączenia, dzielenia, likwidowania zakładów Lasów Państwowych".
4 Art. 33 ust. 3 pkt 2 ustawy stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych tworzy, łączy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasięgu krajowym, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4 (przy czym w art. 32 ust. 2 pkt 4 jest mowa o innych jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, wchodzących w skład Lasów Państwowych).
5 Z § 9 ust. 3 pkt 3 Statutu LP wynika obowiązek Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych pobrania opinii Kolegium LP na temat projektowanych zmian organizacyjnych w Lasach Państwowych (przepis ten stanowi bowiem, że "Dyrektor Generalny przedstawia Kolegium, dla wyrażenia opinii, projekty (...) zmian prawnych i organizacyjnych w Lasach Państwowych".
6 Z art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy wynika obowiązek Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych określania zasięgu terytorialnego nadleśnictw, przy czym § 19 pkt 6 Statutu LP stanowi m.in., że obowiązkiem dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych jest przedstawianie Dyrektorowi Generalnemu LP wniosków w sprawie (...) określenia zasięgu terytorialnego działania nadleśnictw i zakładów, po zasięgnięciu opinii kierowników tych jednostek.
7 Z powołanych przepisów wynika, że jeżeli tworzenie jednostki organizacyjnej uzna się za wspólne przedsięwzięcie jednostek organizacyjnych LP, organizowane przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych (art. 33 ust. 3 pkt 8), to w wykonaniu uprawnienia i obowiązku Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dysponowania środkami związanymi z funduszem leśnym (art. 56 ust. 2), środki te można przeznaczać na realizację takiego wspólnego przedsięwzięcia (art. 58 ust. 1 pkt 1); również w przypadku uznania, iż funkcjonowanie takiego zakładu jest realizacją wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych - jego działalność może być finansowana (współfinansowana) z wykorzystaniem przedmiotowych środków.
8 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 134, poz. 692), zwanego dalej w tym przypisie i innych miejscach niniejszego zarządzenia rozporządzeniem finansowym; § 3 rozporządzenia finansowego stanowi, że "działalność Lasów Państwowych i ich jednostek organizacyjnych jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego; § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia finansowego stanowi, że w "Lasach Państwowych (...) jest prowadzona działalność dodatkowo produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi"; § 4 ust. 2 rozporządzenia finansowego stanowi, że zakłady "prowadzą działalność niezbędną do realizacji zadań Lasów Państwowych w zakresie gospodarki leśnej lub działalność poza gospodarką leśną"; § 4 ust. 3 rozporządzenia finansowego stanowi, że "przychody z działalności ubocznej i dodatkowej nie powinny być niższe niż koszty poniesione na ich prowadzenie"; § 6 ust. 4 rozporządzenia finansowego stanowi, że "w planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów"; § 8 ust. 1 rozporządzenia finansowego stanowi, że jednostki "organizacyjne Lasów Państwowych (...) prowadzą ewidencję ilościową i wartościową powierzonego w zarząd mienia Skarbu Państwa"; § 10 ust. 2 rozporządzenia finansowego stanowi, że "zasoby poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych mogą ulegać (...) zmianie w przypadku tworzenia i likwidowania, łączenia i dzielenia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych"; § 15 rozporządzenia finansowego stanowi, że sprzedaż "wyrobów i usług" pomiędzy Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych, regionalnymi dyrekcjami Lasów Państwowych oraz nadleśnictwami "jest realizowana po koszcie wykonania"; § 16 rozporządzenia finansowego stanowi, że jednostki "organizacyjne Lasów Państwowych nie mogą nabywać produktów lub usług po cenach równych lub wyższych od tych, które oferują określone jednostki organizacyjne Lasów Państwowych".
9 Zarządzenie nr 22 Dyrektora Generalnego LP z dnia 21 kwietnia 2016 r., stanowiąc konkretyzację wykonawczą norm prawnych zawartych w przepisach aktów prawa powszechnego, dotyczących problematyki samoorganizowania się Lasów Państwowych, ustala obowiązującą w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe procedurę realizacji przedsięwzięć polegających na zmianach organizacyjnych w LP, obejmujących likwidowanie, dzielenie, łączenie oraz tworzenie nadleśnictw, a także innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy, zwanych dalej zakładami LP.