Utworzenie Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra Klimatu i Środowiska.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiŚ.2021.10

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lutego 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 3 lutego 2021 r.
w sprawie utworzenia Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra Klimatu i Środowiska

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856) w zw. z § 2 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie określenia organów administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego oraz sposobu ich funkcjonowania (Dz. U. poz. 1810 ora z 2018 r. poz. 1974) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Tworzy się Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra Klimatu i Środowiska, zwane dalej "Centrum".
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1)
jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:
a)
Agencję Rezerw Materiałowych,
b)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
c)
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
d)
instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra Klimatu i Środowiska,
e)
Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych z siedzibą w Otwocku-Świerku,
f)
Biuro Nasiennictwa Leśnego w Warszawie,
g)
Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej z siedzibą w Warszawie,
h)
parki narodowe,
i)
szkoły leśne, dla których organem prowadzącym jest Minister Klimatu i Środowiska;
2)
organach podległych lub nadzorowanych - rozumie się przez to:
a)
Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
b)
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska,
c)
Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.
§  3. 
Centrum stanowi wewnętrzną komórkę organizacyjną w komórce organizacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwej w zakresie zarządzania kryzysowego.
§  4. 
1. 
Nadzór nad funkcjonowaniem Centrum sprawuje Minister Klimatu i Środowiska.
2. 
Pracą Centrum kieruje Kierownik Centrum, który podlega bezpośrednio dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwej w zakresie zarządzania kryzysowego.
§  5. 
1. 
Centrum działa w siedzibie Ministerstwa Klimatu i Środowiska lub innym miejscu (zapasowe miejsce pracy) wyznaczonym przez Ministra Klimatu i Środowiska, w przypadku braku możliwości użytkowania Centrum.
2. 
Zapasowe miejsce pracy Centrum tworzy się w zapasowym miejscu pracy Ministra Klimatu i Środowiska, wyznaczonym zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz. U. poz. 978, z 2016 r. poz. 917 oraz z 2018 r. poz. 474).
§  6. 
Zadania Centrum oraz zasady ich realizacji określa ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie określenia organów administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego oraz sposobu ich funkcjonowania.
§  7. 
1. 
Centrum realizuje zadania w następujących trybach pracy:
1)
tryb pracy dla sytuacji zwyczajnych;
2)
tryb pracy dla sytuacji kryzysowych;
3)
tryb pracy dla sytuacji kryzysowej - zdalnej.
2. 
Tryb pracy dla sytuacji zwyczajnych polega na pełnieniu dyżuru w Centrum siedem dni w tygodniu w systemie dwunastogodzinnym przez wyznaczonych pracowników Centrum lub wyznaczonych pracowników komórki organizacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwej w zakresie zarządzania kryzysowego.
3. 
Tryb pracy dla sytuacji kryzysowych polega na pełnieniu całodobowego dyżuru w Centrum siedem dni w tygodniu przez wyznaczonych pracowników Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz osoby wyznaczone do pełnienia Stałego Dyżuru Ministra Klimatu i Środowiska.
4. 
Tryb pracy dla sytuacji kryzysowej - zdalnej polega na pełnieniu całodobowego dyżuru poza siedzibą Ministerstwa Klimatu i Środowiska siedem dni w tygodniu przez wyznaczonych pracowników Centrum lub wyznaczonych pracowników komórki organizacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwej w zakresie zarządzania kryzysowego, w sytuacji, gdy nie jest możliwe realizowanie zadań Centrum w trybie określonym w ust. 2 i 3.
5. 
Decyzję o przejściu na tryb pracy dla sytuacji kryzysowych albo na tryb pracy dla sytuacji kryzysowej - zdalnej podejmuje Minister Klimatu i Środowiska na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwej w zakresie zarządzania kryzysowego.
6. 
W przypadku przejścia na tryb pracy dla sytuacji kryzysowych albo na tryb pracy dla sytuacji kryzysowej - zdalnej, Minister Klimatu i Środowiska wyznacza jednostki organizacyjne oraz organy podległe lub nadzorowane, które zobowiązane są do zapewnienia całodobowego dyżuru, w celu umożliwienia realizacji przez Centrum jego zadań.
§  8. 
1. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych oraz organów podległych lub nadzorowanych zobowiązani są do przekazywania do Centrum wszelkich niezbędnych informacji, w trybie określonym w załączniku do zarządzenia.
2. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Klimatu i Środowiska zobowiązani są do niezwłocznego przekazywania do Centrum, zgodnie z ich właściwością, wszelkich niezbędnych informacji w celu umożliwienia realizacji przez Centrum jego zadań.
§  9. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa Klimatu i Środowiska zapewni odpowiednie warunki do działania Centrum, a w szczególności wyznaczy na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwej w zakresie zarządzania kryzysowego Kierownika Centrum, pracowników Centrum oraz pracowników komórki organizacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwej w zakresie zarządzania kryzysowego, którzy pełnić będą dyżury w Centrum oraz poza siedzibą Ministerstwa Klimatu i Środowiska w przypadku przewidzianym w § 7 ust. 4.
§  10. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa Klimatu i Środowiska na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwej w zakresie zarządzania kryzysowego, zatwierdzi regulamin organizacyjny Centrum.
§  11. 
1. 
W przypadku braku możliwości podjęcia lub wykonywania zadań przez Centrum, zadania Centrum będzie wykonywać komórka organizacyjna Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwa w zakresie zarządzania kryzysowego.
2. 
W przypadku braku możliwości podjęcia lub wykonywania zadań Centrum przez komórkę organizacyjną Ministerstwa Klimatu i Środowiska właściwą w zakresie zarządzania kryzysowego, zadania Centrum będzie wykonywać inna komórka organizacyjna Ministerstwa Klimatu i Środowiska, jednostka organizacyjna lub organ podległy lub nadzorowany, wskazane przez Ministra Klimatu i Środowiska.
§  12. 
1. 
Znosi się Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra Środowiska utworzone na podstawie zarządzenia Ministra Środowiska nr 39 z dnia 28 czerwca 2011 r. w sprawie utworzenia Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra Środowiska.
2. 
Traci moc zarządzenie Ministra Środowiska nr 39 z dnia 28 czerwca 2011 r. w sprawie utworzenia Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra Środowiska (Dz. Urz. Min. Środ. i GIOŚ Nr 2, poz. 38, Dz. Urz. Min. Środ. z 2015 r. poz. 9, z 2018 r. poz. 67).
§  13. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

TRYB PRZEKAZYWANIA INFORMACJI DO CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA

I. 

Punkty kontaktowe

W celu zapewnienia sprawnej wymiany informacji pomiędzy Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra Klimatu i Środowiska (CZK MKiŚ), a kierownikami jednostek organizacyjnych oraz organów podległych lub nadzorowanych komunikacja kryzysowa odbywa się poprzez punkty kontaktowe utworzone w jednostkach organizacyjnych oraz organach podległych lub nadzorowanych (za pomocą dostępnych środków łączności, tj. poczty elektronicznej, telefonii komórkowej, telefonii stacjonarnej lub telefonii satelitarnej).

Punkt kontaktowy w jednostce organizacyjnej oraz organie podległym lub nadzorowanym funkcjonuje w dwóch trybach:

1)
zwyczajnym - w godzinach pracy ustalonych dla danej jednostki organizacyjnej, organu podległego lub nadzorowanych;
2)
całodobowym (w zakresie obiegu informacji) - przy wprowadzonym stopniu alarmowym lub stopniu alarmowym CRP.

Monitoring zagrożeń realizowany jest w oparciu o dwa podstawowe rodzaje raportowania:

1)
meldunek dzienny;
2)
meldunek doraźny.

Głównymi kanałami łączności wewnątrz resortu oraz z podmiotami zewnętrznymi są poczta elektroniczna oraz kontakt telefoniczny. Informacje przekazywane tymi kanałami opracowywane są zgodnie ze wzorem meldunku dziennego i przekazywane zgodnie z pkt 11. W przypadku braku dostępności ww. środków łączności uruchamiany jest rezerwowy system łączności satelitarnej. W czasie obowiązywania stopnia alarmowego i/lub stopnia alarmowego CRP ogólne zasady raportowania pozostają niezmienne, przekształceniu może ulec wykaz jednostek organizacyjnych i organów podległych lub nadzorowanych zobowiązanych do składania meldunków dziennych oraz meldunków doraźnych do CZK MKiŚ.

II. 

System raportowania

System meldunkowy

Celem wprowadzonego rozwiązania dotyczącego systemu meldunkowego jest dopasowanie stosowanego w resorcie systemu komunikacji kryzysowej do systemów podmiotów współpracujących, w tym RCB. System opiera się na dwustronnej wymianie informacji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi, organami podległymi lub nadzorowanymi (poprzez punkty kontaktowe) a CZK MKiŚ.

W ramach systemu, jednostki organizacyjne i organy podległe lub nadzorowane są zobowiązane do przesyłania do CZK MKiŚ, meldunku dziennego raz na dobę, do godziny 11.00, obejmującego ostatnie 24 godziny oraz ewentualną prognozę wystąpienia zdarzeń potencjalnie kryzysowych na dzień wysyłania meldunku. Jest to element zwyczajnej wymiany informacji, a więc w godzinach i dniach pracy ustalonych dla danej jednostki organizacyjnej lub organu podległego lub nadzorowanego (np. od poniedziałku do piątku).

W ramach dwustronnej wymiany informacji CZK MKiŚ będzie przesyłało wszelkie informacje o możliwych zagrożeniach otrzymane od podmiotów współpracujących w zakresie zarządzania kryzysowego, w szczególności ostrzeżenia meteorologiczne, informacje o niebezpiecznych zjawiskach, informacje o wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796).

Raportowanie doraźne

Meldunek doraźny kierownik jednostki organizacyjnej lub organu podległego lub nadzorowanego przekazuje do CZK MKiŚ w przypadku wystąpienia zdarzenia kryzysowego, niebezpiecznego lub mającego wpływ na funkcjonowanie jednostki organizacyjnej lub organu podległego lub nadzorowanego, w przypadku gdy zdarzenie nastąpiło po przesłaniu meldunku zbiorczego lub w przypadku gdy kierownik jednostki organizacyjnej lub organu podległego lub nadzorowanego otrzymał informacje o takim zdarzeniu.

Uwaga: meldunki doraźne przekazuje się stosownie do potrzeb.

Ponadto CZK MKiŚ może zarządzić konieczność przesyłania raportów sytuacyjnych, do czasu zakończenia działań w związku z zaistniałą sytuacją kryzysową. Powinny one zawierać wyłącznie informacje dot. rozwoju sytuacji, odnotowywanych skutków, podejmowanych kolejno działaniach oraz zażegnaniu sytuacji kryzysowej. Meldunek doraźny należy sporządzić na wzorze meldunku dziennego lub, w przypadku braku dostępu do wzoru meldunku dziennego, w formie notatki (wiadomość email) zawierającej następujące dane:

1)
nazwę jednostki organizacyjnej lub organu podległego lub nadzorowanego przekazującego informację;
2)
datę i godzinę wystąpienia zdarzeni a/zagrożenia;
3)
rodzaj zagrożenia;
4)
czy wystąpiło zagrożenie dla życia lub zdrowia - przypadki śmiertelne;
5)
opis zaistniałej sytuacji;
6)
opis podjętych działań.

Informacje zawarte w meldunku doraźnym należy uwzględnić w następnym meldunku dziennym.

.................................................................................................................................

Nazwa podmiotu przekazującego informację

MELDUNEK DZIENNY/DORAŹNY* NR .../20...

wg stanu na dzień ......... r. godz. ..........

1.
INFORMACJA O STANIE BIEŻĄCYM I ZAGROŻENIACH
1.1.
ZDARZENIA KRYZYSOWE

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Wpływ na ciągłość funkcjonowania (TAK/NIE)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

1.2.
ZAGROŻENIA/RYZYKA

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

1.3.
ZDARZENIA SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNE COVID-19
Nazwa podmiotuPracownicy wyłączeni z pracy

ZARAŻENI

Pracownicy wyłączeni z pracy

KWARANTANNA

Wpływ na ciągłość funkcjonowania

(TAK1/NIE)

RAZEM

1 - w przypadku odpowiedzi "TAK" wskazać sposób utrzymania ciągłości działania

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

1.4.
AWARIE SIECI TELEINFORMATYCZNYCH / INCYDENTY

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

1.5.
INNE ZDARZENIA, WNIOSKI, REKOMENDACJE

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 sporządził: .............................................

*niepotrzebne skreślić

1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720 i 2004).