Utworzenie Centrum Metodycznego Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1986.1.3
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1986 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 27 grudnia 1985 r.
w sprawie utworzenia Centrum Metodycznego Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego.
Na podstawie art. 34 ust. 3 i 4 oraz w związku z art. 36 a ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 z 1972 r. Nr 16, poz. 114 z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1984 r. Nr 49 poz. 253) i w związku z art. 1 pkt 4, art. 42 ust. 7 i 43 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187, Nr 31, poz. 214 oraz z 1983 r. Nr 5, poz. 33) - zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Tworzy się ośrodek pod nazwą "Centrum Metodyczne Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego" zwany dalej "Centrum".2.
Centrum jest samodzielną jednostką organizacyjną budżetu centralnego i podlega Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej.§ 2.
Siedzibą Centrum jest m.st. Warszawa.§ 3.
1.
Zadaniem Centrum jest: 1)
doskonalenie zawodowe i metodyczne nauczycieli przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu oraz kadry pedagogicznej internatów średnich szkół medycznych, 2)
uczestniczenie w zapewnieniu należytego sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołami medycznymi w zakresie realizacji programów przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu, 3)
opracowywanie:a)
projektów planów i programów nauczania przedmiotów zawodowych w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,b)
norm wyposażenia pracowni. 4)
ustalanie potrzeb w zakresie podręczników i pomocy dydaktycznych oraz podejmowanie działań za rzecz realizacji tych potrzeb, 5)
prowadzenie bezpośredniej działalności dydaktycznej w zakresie doskonalenia zawodowego i metodycznego nauczycieli przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu oraz kadry pedagogicznej internatów średnich szkół medycznych w uzgodnieniu z Instytutem Kształcenia Nauczycieli.2.
Szczegółowe zadania i organizację Centrum określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 4.
1.
Centrum kieruje dyrektor, który jest odpowiedzialny za całokształt jego działalności.2.
Dyrektor kieruje działalnością Centrum przy pomocy zastępcy dyrektora d/s dydaktycznych i zastępcy dyrektora d/s ekonomiczno-administracyjnych.3.
Funkcję dyrektora Centrum powierza Minister Zdrowia i Opieki Społecznej mianowanemu nauczycielowi.4.
Funkcję zastępcy dyrektora Centrum d/s dydaktycznych powierza mianowanemu nauczycielowi Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Centrum.5.
Zastępca dyrektora Centrum d/s ekonomiczno-administracyjnych powołuje dyrektor Centrum za zgodą Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.§ 5.
1.
Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi Centrum są wydziały. W Centrum działa biblioteka i dom słuchacza.2.
Pełnienie funkcji kierownika wydziału powierza dyrektor Centrum za zgodą Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej mianowanemu nauczycielowi.3.
Do pełnienia innych funkcji kierowniczych powołuje dyrektor Centrum oraz określa im zakres związanych z tym obowiązków.4.
Dyrektor Centrum powołuje głównego księgowego za zgodą Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.§ 6.
1.
W Centrum zatrudnia się: 1)
nauczycieli-instruktorów, 2)
pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi.2.
Nauczycieli-instruktorów mianuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Centrum.3.
Dyrektor Centrum może zatrudnić nauczycieli-instruktorów w drodze umowy o pracę.4.
Nauczycieli metodyków powołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Centrum w porozumieniu z właściwym głównym lekarzem wojewódzkim.5.
Pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi zatrudnia dyrektor Centrum na podstawie umowy o pracę.§ 7.
W zakresie kwalifikacji, praw i obowiązków, zasad zatrudniania i wynagradzania. 1)
do nauczycieli-instruktorów i nauczycieli metodyków Centrum stosuje się przepisy Karty Nauczyciela oraz akty wykonawcze do tej Karty. 2)
do pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi Centrum odpowiednio przepisy określające zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników ekonomiczno-administracyjnych szkół.§ 8.
1.
W ramach pięciodniowego, 40-godzinnego tygodnia pracy: 1)
nauczyciela-instruktorzy zatrudnieni w Centrum są zobowiązani do prowadzenia zajęć dydaktycznych w wymiarze 8 godzin tygodniowo, 2)
nauczyciele instruktorzy pełniący funkcje kierownicze w Centrum są zobowiązani do prowadzenia zajęć dydaktycznych w następującym wymiarze:a)
dyrektor Centrum - 4 godziny lekcyjne tygodniowo,b)
zastępca dyrektora Centrum - 6 godzin lekcyjnych tygodniowo,c)
kierownik wydziału - 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.2.
Do wymiaru czasu pracy, zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zakresu zadań nauczycieli metodyków stosuje się odpowiednio przepisy obowiązujące nauczycieli metodyków w resorcie oświaty i wychowania.3.
Do pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi Centrum, stosuje się odpowiednio przepisy określające czas pracy pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi szkół.§ 9.
Porządek pracy w Centrum określa regulamin pracy ustalony przez dyrektora Centrum w porozumieniu z właściwą instancją związku zawodowego.§ 10.
1.
Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Średnich Kadr Medycznych w Warszawie utworzone zarządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Socjalnej z dnia 10 lipca 1973 r. (Dz. Urz. MZiOS Nr 18, poz. 92) ulega likwidacji z dniem 31 grudnia 1985 r., a jego pracownicy stają się pracownikami Centrum Metodycznego Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego.2.
Majątek zlikwidowanego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Średnich Kadr Medycznych przejmuje Centrum Metodyczne Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego w trybie określonym w uchwale Nr 164 Rady Ministrów z dnia 6 sierpnia 1971 r. w sprawie rozporządzenia przez państwowe jednostki organizacyjne niektórymi ruchomymi składnikami majątkowymi (Mon. Pol. z 1981 r. Nr 24, poz. 216).§ 11.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 10 lipca 1973 r. w sprawie utworzenia Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Średnich Kadr Medycznych (Dz. Urz. MZiOS Nr 18, poz. 92).§ 12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od 1 stycznia 1986 r.ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
Centrum Metodycznego Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego
Rozdział I
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Centrum Metodyczne Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego zwane dalej "Centrum" działa na podstawie: 1)
przepisów ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 oraz z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1984 r. Nr 49, poz. 253). 2)
przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187, Nr 31, poz. 214 oraz z 1983 r. Nr 5, poz. 33). 3)
zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 27 grudnia 1985 r. w sprawie utworzenia Centrum Metodycznego Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego (Dz. Urz. MZiOS Nr 1, poz. 3).§ 2.
Do zadań Centrum określonych w § 3 ust. 1 zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 27 grudnia 1985 r. należy w szczególności: 1)
badanie i określanie potrzeb w zakresie doskonalenia podyplomowego kadry kierowniczej szkół i internatów, nauczycieli przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu, kadry pedagogicznej internatów - szkolnictwa medycznego oraz opracowywanie okresowych (rocznych i perspektywicznych) projektów planów działania resortu w tym zakresie, 2)
organizowanie różnych form doskonalenia (np. studia przedmiotowo-metodyczne, kursy, konferencje przedmiotowo-metodyczne, seminaria, sympozja itp.) - dla kadry kierowniczej szkół i internatów, dla nauczycieli przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu, oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu, nauczycieli metodyków w zakresie dyscyplin objętych specjalnością zawodową, po uzgodnieniu z Instytutem Kształcenia Nauczycieli i Instytutem Kształcenia Zawodowego, 3)
organizowanie w uzgodnieniu z Instytutem Kształcenia Nauczycieli specjalizacji zawodowej pierwszego i drugiego stopnia nauczycieli przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu szkół medycznych, 4)
współdziałanie z akademiami medycznymi i innymi szkołami wyższymi w zakresie organizacji studiów podyplomowych dla nauczycieli zawodu średnich szkół medycznych, 5)
gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie szkołom i internatom materiałów merytorycznych i metodycznych, wzorów pomocy dydaktycznych, dokumentacji szkolnej - stosowanych w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkół i internatów, 6)
współdziałanie z Państwowym Zakładem Wydawnictw Lekarskich oraz jednostkami zaplecza naukowo-badawczego resortu zdrowia na rzecz zapewnienia podręczników do przedmiotów zawodowych, filmów dydaktycznych i przeźroczy, 7)
opracowywanie koncepcji, kierunków i wytycznych dotyczących kształcenia i doskonalenia pracy dydaktyczno-wychowawczej dla wszystkich kierunków kształcenia w szkołach medycznych w zakresie przedmiotów zawodowych, 8)
udział nauczycieli Centrum w nadzorze pedagogicznym sprawowanym przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie funkcjonowania szkolnictwa medycznego, 9)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie badań wynikających z zadań Centrum w zakresie przydatności programów nauczania, podręczników, pomocy dydaktycznych i innych przy współpracy z odpowiednimi instytucjami, 10)
prowadzenie informacji i dokumentacji związanej z działalnością Centrum Metodycznego Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego, 11)
prowadzenie prac związanych z orientacją zawodową do średnich szkół medycznych, 12)
współpraca z Instytutem Kształcenia Nauczycieli i Instytutem Kształcenia Zawodowego oraz z innymi krajowymi i zagranicznymi placówkami zajmującymi się zagadnieniami będącymi przedmiotem podstawowej działalności Centrum, 13)
dokonywanie analizy funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli, sporządzanie okresowych ekspertyz dotyczących planów i programów doskonalenia, 14)
udzielanie konsultacji, poradnictwa metodycznego kadrze kierowniczej szkół i internatów, nauczycielom przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu, instruktorom praktycznej nauki zawodu, wychowawcom internatów i innym pracownikom szkół medycznych, 15)
prowadzenie bezpośredniej działalności dydaktycznej.Rozdział II
Władze i organy kolegialne Centrum
Władze i organy kolegialne Centrum
§ 3.
1.
Dyrektor zarządza całokształtem działalności Centrum i jest za nią odpowiedzialny.2.
Do zadań dyrektora należy w szczególności: 1)
opracowywanie planów i sprawozdań z działalności Centrum oraz odpowiedzialność za prawidłową realizację zadań, 2)
prowadzenia właściwej polityki kadrowej, 3)
reprezentowanie instytucji na zewnątrz wobec władz, jednostek współdziałających i podległych, 4)
wydawanie regulaminów, zarządzeń wewnętrznych, opracowywanie zakresów obowiązków dla zastępców i kierowników, 5)
zwoływanie Rady Programowo-Metodycznej Centrum, przygotowanie i prowadzenie Rad Pedagogicznych Centrum, kierowanie pracą Kolegium Centrum, 6)
prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze 4 godzin tygodniowo.3.
Dyrektor kieruje działalnością Centrum przy pomocy zastępcy dyrektora do spraw dydaktycznych i zastępcy dyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych.4.
Zastępcy dyrektora kierują powierzonym im przez dyrektora zakresem spraw i działalnością podporządkowanych im bezpośrednio komórek organizacyjnych a zastępca dyrektora do spraw dydaktycznych prowadzi ponadto zajęcia dydaktyczne w wymiarze 6 godzin tygodniowo.§ 4.
1.
Rada Programowo-Metodyczna zwana dalej "Radą" jest organem doradczym i opiniodawczym Centrum w sprawach: 1)
wytyczania głównych kierunków systemu doskonalenia nauczycieli różnych kierunków kształcenia w szkołach medycznych, zespołów kierowniczych szkół oraz wychowawców internatów szkolnictwa medycznego, 2)
opiniowania programów dydaktycznych i planów działalności Centrum okresowych i perspektywicznych, 3)
doradztwa w sprawach metodyki i form kształcenia różnych grup nauczycieli i wychowawców, 4)
opiniowania programów nauczania, programów specjalizacji nauczycieli, pomoc w koordynowaniu działalności szkoleniowej (i ocenie potrzeb w zakresie kształcenia i doskonalenia).2.
W skład Rady wchodzą: przewodniczący, zastępca przewodniczącego i członkowie, powołani przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej na okres 5 lat spośród specjalistów reprezentujących nauki medyczne społeczne, nauczycieli zatrudnionych w Centrum lub innych znawców problematyki jego działalności.3.
W posiedzeniach Rady mogą brać udział z głosem doradczym nauczyciele pełniący w Centrum funkcje kierownicze (nie będący członkami Rady) jak również inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.4.
Na posiedzenie Rady przewodniczący może zapraszać przedstawicieli zakładowej organizacji partyjnej i związkowej.5.
W celu opracowania określonych zagadnień oraz przygotowania materiałów w sprawach będących przedmiotem posiedzeń Rady, jej przewodniczący może powołać zespoły robocze lub komisje złożone spośród członków Rady lub spoza jej grona.§ 5.
1.
Strukturę organizacyjną Centrum stanowią: 1)
komórki działalności podstawowej:a)
Wydział Organizacji Kształcenia w Medycznym Szkolnictwie Zawodowym,b)
Wydział Programów i Metodyki Nauczania,c)
Wydział Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli,d)
Wydział Informacji, Dokumentacji i Wydawnictw,e)
Wydział Pedagogiczny,f)
Biblioteka. 2)
inne komórki organizacyjne (ekonomiczno-administracyjne)a)
Dział Administracyjno-Gospodarczy,b)
Dział Finansowo-Księgowy,c)
Dom Słuchacza.2.
W ramach jednostek wymienionych w ust. 1 dyrektor Centrum może tworzyć komórki organizacyjne niższego rzędu, a mianowicie:- w komórkach działalności podstawowej - pracownie, sekcje,
- w pozostałych - sekcje.
3.
Warunkiem utworzenia pracowni lub sekcji jest stałe zatrudnienie w niej oprócz kierownika co najmniej 3 pracowników pracujących w pełnym wymiarze czasu pracy.Rozdział III
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
§ 6.
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Centrum zawierają przepisy o rachunkowości budżetowej.