Utworzenie Centrum Egzaminów Medycznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2001.8.51

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 2001 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 31 lipca 2001 r.
w sprawie utworzenia Centrum Egzaminów Medycznych.

Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, oraz 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315) zarządza się, co następuje:
§  1.
Tworzy się jednostkę budżetową pod nazwą Centrum Egzaminów Medycznych, zwaną dalej "CEM".
§  2.
1.
Siedzibą CEM jest miasto Łódź.
2.
CEM ma zasięg ogólnokrajowy.
§  3.
CEM jest podporządkowane Ministrowi Zdrowia.
§  4.
Celem działalności CEM jest organizowanie i przeprowadzanie egzaminów państwowych oraz innych egzaminów z zakresu kształcenia i doskonalenia zawodowego lekarzy, farmaceutów oraz innych osób wykonujących zawody medyczne.
§  5.
CEM kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Ministra Zdrowia.
§  6.
Strukturę organizacyjną oraz szczegółowy zakres zadań CEM określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  7.
W realizacji swoich zadań CEM współpracuje z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa Zdrowia oraz innymi podmiotami zajmującymi się problematyką zbieżną z przedmiotem działalności CEM.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

STATUT CENTRUM EGZAMINÓW MEDYCZNYCH

§  1.
Centrum Egzaminów Medycznych z siedzibą w Łodzi, zwane dalej "CEM", jest jednostką budżetową działającą na podstawie:
1)
ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.)
2)
zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 31 lipca 2001 r. w sprawie utworzenia Centrum Egzaminów Medycznych,
3)
niniejszego statutu.
§  2.
Zadaniem CEM jest organizowanie i przeprowadzanie egzaminów państwowych oraz innych egzaminów z zakresu kształcenia i doskonalenia zawodowego lekarzy, lekarzy stomatologów, farmaceutów oraz innych osób wykonujących zawody medyczne, a w szczególności:
1)
ustalanie regulaminów przeprowadzania egzaminów państwowych oraz egzaminów potwierdzających umiejętności, a następnie przedkładanie ich do zatwierdzenia Ministrowi Zdrowia,
2)
przygotowanie i przeprowadzanie egzaminu państwowego kończącego staż podyplomowy, polegające na:
a)
opracowaniu regulaminu przeprowadzania egzaminu,
b)
opracowaniu banku pytań testowych,
c)
przygotowaniu testu na egzamin w danej sesji egzaminacyjnej,
d)
ustalaniu kryteriów złożenia egzaminu w danej sesji egzaminacyjnej,
e)
powoływaniu komisji egzaminacyjnych na potrzeby danej sesji,
f)
wnioskowaniu do Ministra Zdrowia o ustalenie terminu i miejsca egzaminu,
g)
organizowaniu egzaminu,
h)
dokonywaniu oceny testów i ustalaniu wyników egzaminu,
i)
zawiadamianiu Ministra Zdrowia i właściwej okręgowej rady lekarskiej o wynikach egzaminu,
j)
dokonywaniu w imieniu Ministra Zdrowia okresowej oceny przebiegu i wyników egzaminów,
k)
wydawaniu świadectwa złożenia egzaminu,
l)
prowadzenie rejestru wydawanych świadectw złożenia egzaminu.
3)
opracowanie trybu postępowania kwalifikacyjnego do rozpoczęcia specjalizacji:
a)
ustalanie i opracowanie we współpracy z konsultantami krajowymi egzaminu testowego,
b)
ustalanie zakresu i sposobu oceny rozmowy kwalifikacyjnej,
4)
organizowanie państwowego egzaminu specjalizacyjnego w zakresie objętym systemem specjalizacji, w tym wnioskowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia o wyznaczenie jednolitego terminu dla wszystkich egzaminów testowych:
a)
ustalanie i opracowanie w porozumieniu z krajowymi konsultantami oraz właściwymi stowarzyszeniami egzaminów: testowego, ustnego i praktycznego,
b)
obsługa działalności komisji egzaminacyjnych,
c)
powiadamianie zdających o miejscu i terminie państwowego egzaminu specjalizacyjnego (nie później niż 30 dni przed terminem egzaminu),
d)
coroczne ustalanie kryteriów zaliczania egzaminów, o których mowa w pkt 5 oraz ustalanie wyników państwowego egzaminu kończącego specjalizację,
e)
nadzór i dokonywanie okresowych ocen z przebiegu egzaminów specjalizacyjnych,
f)
wydawanie z upoważnienia ministra właściwego do spraw zdrowia dyplomu specjalisty,
5)
Ustalanie po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej regulaminu przeprowadzania egzaminów kończących szkolenie związane z uzyskiwaniem świadectwa umiejętności,
6)
Przeprowadzanie innych egzaminów medycznych zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, uczelnie medyczne, jednostki badawczo-rozwojowe lub inne podmioty za zgodą Ministra Zdrowia,
7)
Opracowanie i bieżąca aktualizacja, w porozumieniu z Krajową Radą Egzaminów Lekarskich, "Syllabusa" dla lekarzy i lekarzy stomatologów,
8)
Prowadzenie działalności informacyjnej w obszarze zagadnień będących przedmiotem działalności statutowej.
§  3.
1.
Organem jednoosobowym CEM jest dyrektor.
2.
Dyrektor reprezentuje CEM na zewnątrz.
3.
Dyrektor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie CEM.
4.
Do obowiązków dyrektora CEM należy w szczególności:
1)
opracowanie regulaminu pracy i regulaminu premiowania,
2)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników,
3)
organizowanie współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Zdrowia,
4)
zarządzanie majątkiem CEM,
5)
realizacja zadań statutowych CEM oraz zadań zleconych przez Ministra Zdrowia.
§  4.
1.
Zastępców dyrektora powołuje dyrektor CEM.
2.
Zastępcy dyrektora mogą podejmować decyzje w imieniu dyrektora CEM w zakresie przez niego określonym.
§  5.
1.
W ramach CEM dyrektor tworzy komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska pracy zabezpieczające realizację zadań, o których mowa w § 2, a w szczególności:
1)
do spraw organizacji egzaminów państwowych,
2)
do spraw konstrukcji testów,
3)
do spraw poligraficznych,
4)
do spraw badania i analizy egzaminów,
5)
do spraw księgowości i rozliczeń,
6)
sekretariat.
2.
Szczegółowy zakres i formy działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy CEM określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora po uzyskaniu akceptacji Ministra Zdrowia.
§  6.
Dyrektor CEM może powołać zespoły ekspertów do opracowania zadań wynikających z jego statutowej działalności.
§  7.
1.
CEM otrzymuje środki na działalność statutową z budżetu państwa z części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona Zdrowia, rozdział 85195 - Pozostała działalność.
2.
CEM uzyskuje środki finansowe także z innych tytułów, a w szczególności z:

- opłat egzaminacyjnych w wysokości ustalanej corocznie przez dyrektora na podstawie kalkulacji kosztów, zaakceptowanej przez Ministra Zdrowia,

- innych źródeł dopuszczonych prawem.

§  8.
1.
Podstawą gospodarki finansowej CEM jest plan dochodów i wydatków zatwierdzony zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2.
CEM sporządza przewidzianą dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.
§  9.
Zasady wynagradzania pracowników regulują przepisy dotyczące zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia.
§  10.
Wątpliwości dotyczące wykładni zapisów niniejszego statutu oraz działania CEM rozstrzyga Minister Zdrowia.