Utworzenie Centrum Egzaminów Medycznych.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZ.2001.8.51
Akt utracił moc Wersja od: 31 lipca 2001 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 31 lipca 2001 r.
w sprawie utworzenia Centrum Egzaminów Medycznych.
Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, oraz 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Tworzy się jednostkę budżetową pod nazwą Centrum Egzaminów Medycznych, zwaną dalej "CEM".§ 2.
1.
Siedzibą CEM jest miasto Łódź.2.
CEM ma zasięg ogólnokrajowy.§ 3.
CEM jest podporządkowane Ministrowi Zdrowia.§ 4.
Celem działalności CEM jest organizowanie i przeprowadzanie egzaminów państwowych oraz innych egzaminów z zakresu kształcenia i doskonalenia zawodowego lekarzy, farmaceutów oraz innych osób wykonujących zawody medyczne.§ 5.
CEM kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Ministra Zdrowia.§ 6.
Strukturę organizacyjną oraz szczegółowy zakres zadań CEM określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 7.
W realizacji swoich zadań CEM współpracuje z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa Zdrowia oraz innymi podmiotami zajmującymi się problematyką zbieżną z przedmiotem działalności CEM.§ 8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT CENTRUM EGZAMINÓW MEDYCZNYCH
STATUT CENTRUM EGZAMINÓW MEDYCZNYCH
§ 1.
Centrum Egzaminów Medycznych z siedzibą w Łodzi, zwane dalej "CEM", jest jednostką budżetową działającą na podstawie: 1)
ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) 2)
zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 31 lipca 2001 r. w sprawie utworzenia Centrum Egzaminów Medycznych, 3)
niniejszego statutu.§ 2.
Zadaniem CEM jest organizowanie i przeprowadzanie egzaminów państwowych oraz innych egzaminów z zakresu kształcenia i doskonalenia zawodowego lekarzy, lekarzy stomatologów, farmaceutów oraz innych osób wykonujących zawody medyczne, a w szczególności: 1)
ustalanie regulaminów przeprowadzania egzaminów państwowych oraz egzaminów potwierdzających umiejętności, a następnie przedkładanie ich do zatwierdzenia Ministrowi Zdrowia, 2)
przygotowanie i przeprowadzanie egzaminu państwowego kończącego staż podyplomowy, polegające na:a)
opracowaniu regulaminu przeprowadzania egzaminu,b)
opracowaniu banku pytań testowych,c)
przygotowaniu testu na egzamin w danej sesji egzaminacyjnej,d)
ustalaniu kryteriów złożenia egzaminu w danej sesji egzaminacyjnej,e)
powoływaniu komisji egzaminacyjnych na potrzeby danej sesji,f)
wnioskowaniu do Ministra Zdrowia o ustalenie terminu i miejsca egzaminu,g)
organizowaniu egzaminu,h)
dokonywaniu oceny testów i ustalaniu wyników egzaminu,i)
zawiadamianiu Ministra Zdrowia i właściwej okręgowej rady lekarskiej o wynikach egzaminu,j)
dokonywaniu w imieniu Ministra Zdrowia okresowej oceny przebiegu i wyników egzaminów, k)
wydawaniu świadectwa złożenia egzaminu,l)
prowadzenie rejestru wydawanych świadectw złożenia egzaminu. 3)
opracowanie trybu postępowania kwalifikacyjnego do rozpoczęcia specjalizacji:a)
ustalanie i opracowanie we współpracy z konsultantami krajowymi egzaminu testowego,b)
ustalanie zakresu i sposobu oceny rozmowy kwalifikacyjnej, 4)
organizowanie państwowego egzaminu specjalizacyjnego w zakresie objętym systemem specjalizacji, w tym wnioskowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia o wyznaczenie jednolitego terminu dla wszystkich egzaminów testowych:a)
ustalanie i opracowanie w porozumieniu z krajowymi konsultantami oraz właściwymi stowarzyszeniami egzaminów: testowego, ustnego i praktycznego,b)
obsługa działalności komisji egzaminacyjnych,c)
powiadamianie zdających o miejscu i terminie państwowego egzaminu specjalizacyjnego (nie później niż 30 dni przed terminem egzaminu),d)
coroczne ustalanie kryteriów zaliczania egzaminów, o których mowa w pkt 5 oraz ustalanie wyników państwowego egzaminu kończącego specjalizację,e)
nadzór i dokonywanie okresowych ocen z przebiegu egzaminów specjalizacyjnych,f)
wydawanie z upoważnienia ministra właściwego do spraw zdrowia dyplomu specjalisty, 5)
Ustalanie po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej regulaminu przeprowadzania egzaminów kończących szkolenie związane z uzyskiwaniem świadectwa umiejętności, 6)
Przeprowadzanie innych egzaminów medycznych zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, uczelnie medyczne, jednostki badawczo-rozwojowe lub inne podmioty za zgodą Ministra Zdrowia, 7)
Opracowanie i bieżąca aktualizacja, w porozumieniu z Krajową Radą Egzaminów Lekarskich, "Syllabusa" dla lekarzy i lekarzy stomatologów, 8)
Prowadzenie działalności informacyjnej w obszarze zagadnień będących przedmiotem działalności statutowej.§ 3.
1.
Organem jednoosobowym CEM jest dyrektor.2.
Dyrektor reprezentuje CEM na zewnątrz.3.
Dyrektor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie CEM.4.
Do obowiązków dyrektora CEM należy w szczególności: 1)
opracowanie regulaminu pracy i regulaminu premiowania, 2)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników, 3)
organizowanie współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Zdrowia, 4)
zarządzanie majątkiem CEM, 5)
realizacja zadań statutowych CEM oraz zadań zleconych przez Ministra Zdrowia.§ 4.
1.
Zastępców dyrektora powołuje dyrektor CEM.2.
Zastępcy dyrektora mogą podejmować decyzje w imieniu dyrektora CEM w zakresie przez niego określonym.§ 5.
1.
W ramach CEM dyrektor tworzy komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska pracy zabezpieczające realizację zadań, o których mowa w § 2, a w szczególności: 1)
do spraw organizacji egzaminów państwowych, 2)
do spraw konstrukcji testów, 3)
do spraw poligraficznych, 4)
do spraw badania i analizy egzaminów, 5)
do spraw księgowości i rozliczeń, 6)
sekretariat.2.
Szczegółowy zakres i formy działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy CEM określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora po uzyskaniu akceptacji Ministra Zdrowia.§ 6.
Dyrektor CEM może powołać zespoły ekspertów do opracowania zadań wynikających z jego statutowej działalności.§ 7.
1.
CEM otrzymuje środki na działalność statutową z budżetu państwa z części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona Zdrowia, rozdział 85195 - Pozostała działalność.2.
CEM uzyskuje środki finansowe także z innych tytułów, a w szczególności z:- opłat egzaminacyjnych w wysokości ustalanej corocznie przez dyrektora na podstawie kalkulacji kosztów, zaakceptowanej przez Ministra Zdrowia,
- innych źródeł dopuszczonych prawem.
§ 8.
1.
Podstawą gospodarki finansowej CEM jest plan dochodów i wydatków zatwierdzony zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.2.
CEM sporządza przewidzianą dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.§ 9.
Zasady wynagradzania pracowników regulują przepisy dotyczące zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia.§ 10.
Wątpliwości dotyczące wykładni zapisów niniejszego statutu oraz działania CEM rozstrzyga Minister Zdrowia.