Utworzenie Branżowej Szkoły II stopnia w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MRiRW.2023.46
Akt obowiązujący Wersja od: 22 sierpnia 2023 r.
ZARZĄDZENIE Nr 31
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 21 sierpnia 2023 r.
w sprawie utworzenia Branżowej Szkoły II stopnia w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Na podstawie art. 8 ust. 7 pkt 1, art. 88 ust. 1 i art. 91 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Tworzy się z dniem 1 września 2023 r. Branżową Szkołę II stopnia, która wchodzi w skład Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach.§ 2.
Branżowa Szkoła II stopnia otrzymuje nazwę "Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach".§ 3.
Branżowej Szkole II stopnia w Sejnach nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 r.ZAŁĄCZNIK
STATUT BRANŻOWEJ SZKOŁY II STOPNIA WCHODZĄCEJ W SKŁAD ZESPOŁU SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO IM. STANISŁAWA STASZICA W SEJNACH
STATUT BRANŻOWEJ SZKOŁY II STOPNIA WCHODZĄCEJ W SKŁAD ZESPOŁU SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO IM. STANISŁAWA STASZICA W SEJNACH
Rozdział 1.
INFORMACJA O SZKOLE
INFORMACJA O SZKOLE
§ 1.
1.
Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach wchodzi w skład Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach.2.
Nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach.3.
Siedzibą Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowej Szkoły II stopnia w Sejnach są Sejny.4.
Szkoła używa pieczęci urzędowej o następującej treści: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach.5.
Tablica urzędowa szkoły ma treść: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach.6.
Ilekroć w Statucie szkoły jest mowa o:1)
szkole - należy przez to rozumieć Branżową Szkołę II stopnia w Sejnach;2)
słuchaczach - należy przez to rozumieć osoby niepełnoletnie i pełnoletnie kształcące się w oddziale szkoły;3)
rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów lub osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad słuchaczem niepełnoletnim;4)
dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora szkoły;5)
nauczycielach - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły;6)
wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela będącego opiekunem oddziału szkoły.7.
Szkoła organizuje kształcenie w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej.8.
Szkoła organizuje kształcenie dla słuchaczy w zawodach:1)
technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki;2)
technik żywienia i usług gastronomicznych.9.
Ukończenie szkoły umożliwia uzyskanie dyplomu zawodowego w zawodzie nauczanym na poziomie technika, po zdaniu egzaminu zawodowego w danym zawodzie oraz uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.10.
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia w zawodach są prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych organizowanych w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sejnach.§ 2.
1.
Organem prowadzącym szkołę jest minister właściwy do spraw rolnictwa.2.
Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje minister właściwy do spraw rolnictwa.Rozdział 2.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 3.
1.
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.2.
Celem nauczania i wychowania jest dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości słuchacza, przygotowanie do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli zawodowej w społeczeństwie.3.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie słuchaczy do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.4.
Do zadań szkoły należy:1)
wyposażenie słuchaczy w odpowiedni zasób wiedzy ogólnej niezbędnej do uzyskania dyplomu zawodowego w zawodzie nauczanym na poziomie technika oraz uzyskania świadectwa dojrzałości;2)
przygotowanie słuchaczy do życia w społeczeństwie informacyjnym;3)
kształtowanie u słuchaczy postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.5.
Szkoła realizuje zadania określone w ust. 4 przez:1)
umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności potwierdzających kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika oraz uzyskania świadectwa dojrzałości;2)
kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, stosownie do warunków szkoły i wieku słuchaczy;3)
sprawowanie opieki nad słuchaczami, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości, realizację programu prozdrowotnego i działań przeciwstawiających się patologii, a także poprzez walkę z nałogami.6.
Słuchacze niebędący obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.7.
Szkoła zapewnia integrację słuchaczy niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem szkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.§ 4.
1.
Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednie do wieku słuchaczy i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności przez:1)
sprawowanie opieki nad słuchaczami przebywającymi w szkole podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych;2)
powierzenie jednemu wychowawcy prowadzenia oddziału szkoły przez cały etap edukacyjny, w miarę możliwości organizacyjnych;3)
prowadzenie zebrań oraz konsultacji z uwzględnieniem harmonogramu tzw. godzin dostępności nauczycieli.2.
Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:1)
z urzędu wskutek długotrwałej, usprawiedliwionej nieobecności wychowawcy lub z przyczyn organizacyjnych szkoły;2)
na pisemny uzasadniony wniosek dotychczasowego wychowawcy;3)
na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej 2/3 słuchaczy danego oddziału szkoły.3.
Wnioski, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, w sprawie zmiany wychowawcy nie są dla dyrektora wiążące. Dyrektor w terminie 14 dni informuje wnioskodawcę o sposobie rozstrzygnięcia sprawy.4.
W szkole jest przyznawana pomoc słuchaczom, którym z powodu trudnych warunków rodzinnych lub losowych jest potrzebna szczególna forma opieki w postaci stałej bądź doraźnej pomocy, w tym materialnej.Rozdział 3.
ORGANY SZKOŁY
ORGANY SZKOŁY
§ 5.
Organami szkoły są:1)
dyrektor;2)
rada pedagogiczna;3)
samorząd słuchaczy.§ 6.
1.
Do kompetencji dyrektora, wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, należy w szczególności:1)
kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;2)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;3)
sprawowanie opieki nad słuchaczami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;4)
współpraca z radą pedagogiczną oraz samorządem słuchaczy;5)
przewodniczenie radzie pedagogicznej;6)
tworzenie zespołów przedmiotowych i wychowawczych oraz powoływanie ich przewodniczących;7)
realizacja uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;8)
dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły, ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły;9)
wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;10)
współdziałanie z uczelniami w organizacji praktyk pedagogicznych;11)
odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg egzaminu zawodowego oraz egzaminu maturalnego;12)
stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;13)
przedstawianie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły;14)
dopuszczanie do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania;15)
przyznawanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w planie finansowym szkoły;16)
organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;17)
skreślenie z listy słuchaczy;18)
wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych;19)
rozstrzyganie o wynikach klasyfikacji i promocji słuchaczy, jeżeli rada pedagogiczna nie podejmie stosownej uchwały.2.
Do kompetencji dyrektora, wynikających z ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, z późn. zm.), należy w szczególności:1)
kierowanie zakładem pracy i zatrudnionymi w szkole nauczycielami i pracownikami niebędącymi nauczycielami;2)
decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników niebędących nauczycielami;3)
decydowanie w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom niebędącym nauczycielami;4)
występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników niebędących nauczycielami;5)
dokonywanie oceny pracy nauczycieli i pozostałych pracowników niebędących nauczycielami;6)
sprawowanie opieki nad słuchaczami;7)
zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;8)
zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;9)
zapewnienie bezpieczeństwa słuchaczom, nauczycielom i pracownikom niebędącym nauczycielami w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;10)
organizowanie procesu awansu zawodowego nauczycieli.§ 7.
1.
Dyrektor może wydawać zarządzenia we wszystkich sprawach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w szkole.2.
Zarządzenia dyrektora zamieszcza się w księdze zarządzeń.§ 8.
1.
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.2.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:1)
zatwierdzanie planów pracy szkoły;2)
podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;3)
podejmowanie uchwał w sprawach eksperymentów pedagogicznych w szkole;4)
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;5)
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy;6)
ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą, przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.3.
Rada pedagogiczna opiniuje, w szczególności:1)
organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych;2)
projekt planu finansowego szkoły;3)
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;4)
propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;5)
programy nauczania zaproponowane przez nauczycieli dyrektorowi, przed przyjęciem ich jako szkolny zestaw programów nauczania;6)
podjęcie w szkole działalności przez stowarzyszenia i inne organizacje;7)
powierzenie stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący szkołę;8)
powierzenie innych stanowisk kierowniczych w szkole oraz odwoływania z tych stanowisk.4.
Rada pedagogiczna ponadto:1)
przygotowuje projekt zmian statutu szkoły i uchwala statut szkoły;2)
może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora, a do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innego stanowiska kierowniczego w szkole;3)
wyznacza dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.5.
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków, w głosowaniu jawnym, z wyjątkiem uchwał podejmowanych w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w szkole, lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowisko, które są podejmowane w głosowaniu tajnym.6.
Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste słuchaczy lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.7.
Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.§ 9.
1.
Samorząd słuchaczy tworzą wszyscy słuchacze szkoły.2.
Samorząd słuchaczy uchwala regulamin swojej działalności.3.
Do kompetencji samorządu słuchaczy w szczególności należy prawo do:1)
zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;2)
jawnej i umotywowanej oceny postępów słuchaczy w nauce;3)
organizacji życia szkolnego, umożliwiającej zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;4)
organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;5)
wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu słuchaczy.4.
Samorząd słuchaczy w porozumieniu z dyrektorem podejmuje działania z zakresu wolontariatu.§ 10.
1.
Organy szkoły działają na rzecz szkoły, przyjmując zasadę nieingerowania w swoje kompetencje oraz zasadę współpracy, współdziałają w realizacji swoich zadań.2.
Organy szkoły prowadzą, w ramach swoich kompetencji, samodzielną i swobodną działalność, a decyzje podejmują na podstawie regulaminów ich działalności.3.
Organy szkoły informują inne organy szkoły o planowych lub podejmowanych decyzjach bezpośrednio lub za pośrednictwem dyrektora.4.
Organy szkoły są obowiązane do wyjaśnienia motywów podjętych decyzji, o ile z takim wnioskiem zwróci się inny organ szkoły, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od podjęcia decyzji.5.
Sprawy sporne między organami szkoły rozstrzyga dyrektor, po wysłuchaniu każdej ze stron.6.
W przypadku sporu między organami szkoły, w których stroną jest dyrektor, powołany zostaje zespół mediacyjny, w którego skład wchodzą po jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym że dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do prac w zespole mediacyjnym.7.
Zespół mediacyjny prowadzi postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję o sposobie zażegnania sporu w drodze głosowania.8.
Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia na decyzję zespołu mediacyjnego do organu prowadzącego szkołę.Rozdział 4.
ORGANIZACJA SZKOŁY
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 11.
Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy prawa oświatowego dotyczące organizacji roku szkolnego.§ 12.
1.
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.2.
Podział na grupy w trakcie zajęć edukacyjnych jest zgodny z przepisami prawa oświatowego.3.
Na kwalifikacyjnych kursach zawodowych liczbę słuchaczy ustala się w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.§ 13.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora.2.
Na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący szkołę arkusza organizacji szkoły dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć edukacyjnych.§ 14.
1.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z słuchaczem oraz poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formach opisanych w odrębnych przepisach.2.
W szkole prowadzącej kształcenie w formie dziennej pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z słuchaczem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:1)
klas terapeutycznych;2)
zajęć rozwijających uzdolnienia;3)
zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;4)
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;5)
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;6)
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;7)
zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;8)
porad i konsultacji;9)
warsztatów.3.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana również rodzicom i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.4.
W szkole prowadzącej kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy ze słuchaczem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:1)
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;2)
porad i konsultacji;3)
warsztatów i szkoleń.5.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.6.
Szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi placówkami celem:1)
uzyskania wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających słuchaczom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;2)
udzielania słuchaczom pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;3)
udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem słuchaczy.§ 15.
1.
W szkole funkcjonuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, którego misją jest przygotowanie słuchaczy do samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru dalszej drogi edukacyjnej i kształtowania własnej kariery zawodowej w oparciu o możliwości, wiedzę i warunki.2.
Za realizację Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego odpowiadają: dyrektor oraz doradcy zawodowi.§ 16.
1.
Realizacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego odbywa się poprzez:1)
pracę doradców zawodowych;2)
pracę nauczycieli, wychowawców oraz pedagogów szkolnych;3)
realizację zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, wynikających z ramowych planów nauczania dla szkół;4)
realizację zadań doradcy zawodowego w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;5)
działania innych nauczycieli wynikające z szeroko pojętej korelacji przedmiotowej i Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego. 2.
Do zadań doradców zawodowych w szkole należy:1)
przygotowanie słuchaczy do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej;2)
przygotowanie słuchacza do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak bezrobocie, adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej;3)
przygotowanie słuchacza do roli pracownika;4)
pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem przez słuchaczy zawodu w ramach zajęć edukacyjnych.§ 17.
1.
Biblioteka szkolna służy realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli i popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.2.
W bibliotece szkolnej gromadzi się podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne.3.
Z biblioteki szkolnej mogą korzystać słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie biblioteki zatwierdzonym przez dyrektora.4.
Godziny pracy biblioteki szkolnej są dostosowane do potrzeb słuchaczy.5.
Biblioteka szkolna współpracuje ze słuchaczami, nauczycielami i rodzicami, a także współpracuje z innymi bibliotekami.6.
Biblioteka szkolna wspomaga nauczycieli w:1)
kształceniu umiejętności posługiwania się językiem polskim przez słuchaczy, w tym wzbogacaniu zasobu słownictwa słuchaczy i dbałości o ich kulturę osobistą;2)
przygotowaniu słuchaczy do życia w społeczeństwie informacyjnym;3)
stwarzaniu słuchaczom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów.7.
Do innych zadań biblioteki szkolnej należą:1)
gromadzenie, opracowywanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych;2)
udostępnianie materiałów bibliotecznych oraz prowadzenie działalności informacyjnej;3)
zaspokajanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych zgłaszanych przez słuchaczy, nauczycieli i rodziców słuchaczy;4)
wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;5)
przysposabianie słuchaczy do samokształcenia oraz korzystania z rożnych źródeł informacji;6)
rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych słuchaczy;7)
pełnienie funkcji ośrodka informacji o podręcznikach, materiałach edukacyjnych, materiałach ćwiczeniowych i innych materiałach bibliotecznych gromadzonych w szkole.§ 18.
Słuchaczom jest udzielana pomoc materialna o charakterze socjalnym oraz motywacyjnym w następujących formach:1)
stypendium szkolne może otrzymać słuchacz znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej;2)
zasiłek szkolny może być przyznany słuchaczowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej;3)
stypendium jako pomoc o charakterze motywacyjnym, udzielana za:a)
wyniki w nauce - może być przyznane słuchaczowi, który uzyskał wysoką średnią ocen, co najmniej 4,75, ustaloną przez szkolną komisję stypendialną,b)
osiągnięcia sportowe - może być przyznane słuchaczowi, który uzyskał wysokie wyniki indywidualne lub czołowe miejsce we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej powiatowym ustalone przez szkolną komisję stypendialną.§ 19.
1.
Szkoła może przyjmować studentów uczelni kształcących nauczycieli, na praktyki pedagogiczne, na podstawie porozumienia zawartego między dyrektorem a uczelnią. Opiekuna praktyki wyznacza dyrektor.2.
W szkole mogą działać, z wyłączeniem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.3.
Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.Rozdział 5.
ORGANIZACJA NAUKI ZDALNEJ
ORGANIZACJA NAUKI ZDALNEJ
§ 20.
1.
Szkoła prowadzi zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w art. 125a ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.2.
Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się w bezpiecznych warunkach, gwarantujących bezpieczną komunikację ze słuchaczami i rodzicami oraz ochronę danych osobowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.3.
W okresie zawieszenia zajęć, o których mowa w ust. 1, zajęcia w szkole są realizowane z wykorzystaniem narzędzi informatycznych udostępnianych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o których mowa w art. 44a ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, słuchaczem i rodzicem, lub przez podejmowanie przez słuchacza aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub w inny sposób umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.4.
W zajęciach mogą brać udział wyłącznie słuchacze szkoły uczęszczający do danego oddziału, a za zgodą dyrektora szkoły w zajęciach mogą brać udział zaproszeni goście.5.
Obecność słuchaczy jest weryfikowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.6.
Zajęcia organizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z słuchaczami albo na ich rzecz.7.
Nauczyciel jest obowiązany w szczególności do:1)
uwzględnienia tygodniowego zakresu treści nauczania z zajęć wynikającego z ramowych planów nauczania szkoły;2)
zapewnienia słuchaczom źródła i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć w formie zdalnej;3)
zapewnienia każdemu słuchaczowi możliwości konsultacji z nauczycielem;4)
dokonywania weryfikacji wiedzy i umiejętności słuchaczy przez bieżącą kontrolę postępów w nauce, w tym również informacji o postępach w nauce, a także uzyskiwanych przez niego ocenach;5)
udzielania wsparcia słuchaczom objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną.8.
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w trakcie zajęć prowadzonych z użyciem metod i technik kształcenia na odległość jest szkoła.9.
Szczegółowe zasady korzystania ze sprzętu wykorzystywanego do prowadzenia zajęć z użyciem metod i technik kształcenia na odległość, w tym zajęć prowadzonych z wykorzystaniem sprzętu prywatnego, określa przyjęta w szkole procedura bezpieczeństwa informatycznego.Rozdział 6.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 21.
1.
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników na stanowiskach administracyjnych, pomocniczych i obsługi.2.
Zasady zatrudniania nauczycieli, kwalifikacje oraz zasady wynagradzania nauczycieli reguluje ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, a innych pracowników szkoły dotyczą przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1559, z późn. zm.).§ 22.
1.
W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora.2.
Wicedyrektor zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności.3.
W szkole tworzy się stanowisko kierownika praktycznej nauki zawodu.4.
Osoby na stanowisko kierownicze powołuje i odwołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę i - w przypadku dydaktycznych stanowisk kierowniczych - rady pedagogicznej.5.
Szczegółowy zakres obowiązków osób powołanych do pełnienia funkcji kierowniczych ustala dyrektor.§ 23.
1.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą uwzględniającą potrzeby i zainteresowania słuchaczy oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece słuchaczy.2.
Do zadań nauczyciela należy:1)
systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy;2)
przestrzeganie postanowień statutu szkoły;3)
zapoznawanie się z aktualnymi przepisami prawa oświatowego;4)
używanie sprawnego sprzętu;5)
kontrolowanie na każdych zajęciach obecności słuchaczy;6)
przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych;7)
troska o poprawność językową słuchaczy;8)
stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami;9)
służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną, wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt;10)
aktywne uczestnictwo w zebraniach rady pedagogicznej;11)
stosowanie nowatorskich metod pracy i programów nauczania;12)
wspomaganie rozwoju psychofizycznego słuchacza poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych;13)
współpraca w zapobieganiu i walce z narkomanią, nikotynizmem i alkoholizmem;14)
wybór programów nauczania;15)
udział w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.§ 24.
1.
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad słuchaczami powierzonego oddziału szkoły, a w szczególności:1)
tworzenie warunków wspomagających rozwój słuchacza;2)
rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów przez słuchacza.2.
Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, powinien:1)
diagnozować warunki życia słuchaczy;2)
utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji działań wychowawczych;3)
współpracować z pedagogiem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną;4)
śledzić postępy w nauce słuchaczy;5)
dbać o systematyczne uczęszczanie słuchaczy na zajęcia;6)
udzielać porad w zakresie dalszego kształcenia się;7)
kształtować właściwe stosunki pomiędzy słuchaczami, opierając się na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej.3.
Wychowawca prowadzi przewidywaną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno- wychowawczej, tj. dzienniki, arkusze ocen, świadectwa.4.
Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy dydaktycznej i metodycznej z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej, pedagoga szkolnego i doradcy zawodowego.§ 25.
1.
Do zadań pedagoga i psychologa szkolnego należy w szczególności:1)
prowadzenie badań i podejmowanie działań diagnostycznych słuchaczy, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania ich mocnych stron;2)
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju słuchaczy;3)
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;4)
podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień, zdrowia psychicznego i innych problemów słuchaczy;5)
inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;6)
pomoc rodzicom słuchaczy i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień słuchaczy;7)
wspieranie nauczycieli i wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;8)
koordynowanie współpracy szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradnią zdrowia psychicznego.2.
Do zadań pedagoga specjalnego należy:1)
współpraca z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami oraz słuchaczami;2)
rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa słuchaczy w życiu szkoły;3)
prowadzenie badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień słuchaczy oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu słuchaczy, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie słuchacza i jego uczestnictwo w życiu szkoły;4)
rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych słuchaczy;5)
określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne słuchacza;6)
wspieranie nauczycieli, wychowawców poprzez:a)
rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych słuchaczy lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie słuchacza i jego uczestnictwo w życiu szkoły,b)
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z słuchaczem,c)
dostosowanie sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych słuchacza oraz jego możliwości psychofizycznych,d)
dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb słuchaczy,e)
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej słuchaczom, rodzicom i nauczycielom,f)
współpraca z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za wspieranie słuchacza i jego rodziny oraz w zależności od potrzeb podejmowanie współpracę z nimi.3.
Do zadań doradcy zawodowego należy:1)
systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania słuchaczy na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;2)
gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;3)
prowadzenie zajęć związanych z planowaniem dalszego kształcenia i kariery zawodowej;4)
koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;5)
współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego;6)
coroczne opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami szkoły, programu realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniającego Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego oraz koordynowanie jego realizacji.§ 26.
1.
W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz:1)
udostępnia podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne w bibliotece szkolnej;2)
prowadzi indywidualne doradztwo w doborze lektury;3)
udziela informacji o podręcznikach, materiałach edukacyjnych, materiałach ćwiczeniowych i innych materiałach bibliotecznych w bibliotece szkolnej;4)
rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania słuchaczy;5)
wyrabia i pogłębia u słuchaczy nawyki czytania i uczenia się;6)
informuje nauczycieli i wychowawców o stanie czytelnictwa słuchaczy;7)
prowadzi różne formy upowszechniania czytelnictwa.2.
W ramach prac organizacyjnych i technicznych nauczyciel bibliotekarz:1)
gromadzi podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne w bibliotece szkolnej;2)
opracowuje i prowadzi ewidencję podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych w bibliotece szkolnej;3)
organizuje udostępnianie podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych w bibliotece szkolnej.3.
Nauczyciel bibliotekarz także współpracuje z:1)
rodzicami przez udzielanie im porad na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, informowaniu o czytelnictwie słuchaczy, popularyzację i udostępnianie literatury pedagogicznej;2)
publicznymi bibliotekami oraz bibliotekami szkolnymi celem szerszego propagowania różnych imprez czytelniczych;3)
innymi instytucjami kultury.§ 27.
1.
W zajęciach wspomagających rozwój słuchaczy organizowanych przez szkołę mogą brać udział także wolontariusze.2.
Świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonym w porozumieniu z dyrektorem.Rozdział 7.
PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY I ICH RODZICÓW
PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY I ICH RODZICÓW
§ 28.
Słuchacz ma prawo do:1)
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;2)
zapoznania się z obowiązującym szkolnym systemem oceniania;3)
opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;4)
korzystania z materialnej pomocy stypendialnej bądź doraźnej;5)
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;6)
swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób;7)
rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;8)
sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;9)
pomocy w przypadku trudności w nauce;10)
korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, zbiorów biblioteki szkolnej podczas zajęć pozalekcyjnych na zasadach określonych w regulaminach szkoły;11)
wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.§ 29.
1.
W przypadku nieprzestrzegania praw słuchacza i innych spraw spornych, słuchacz ma prawo zgłoszenia zastrzeżenia lub skargi do:1)
wychowawcy oddziału szkoły lub pedagoga szkolnego;2)
Rzecznika Praw Ucznia;3)
dyrektora, w terminie 3 dni od dnia wystąpienia naruszenia prawa słuchacza z powiadomieniem opiekuna oddziału szkoły.2.
Zastrzeżenie lub skarga może mieć formę ustną lub pisemną.3.
Zastrzeżenie lub skarga od nieprzestrzegania praw słuchacza w formie ustnej powoduje:1)
niezwłoczne rozpatrzenie sprawy na forum stron zainteresowanych;2)
w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżenia, stworzenie sytuacji umożliwiającej praktyczne stosowanie postanowień statutu w zakresie praw słuchacza.4.
Zastrzeżenie lub skarga w formie pisemnej do dyrektora powoduje:1)
rozpatrzenie sprawy na forum stron zainteresowanych z udziałem pedagoga szkolnego i opiekuna samorządu słuchaczy w terminie 7 dni od daty złożenia zastrzeżenia lub skargi;2)
w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżenia lub skargi, stworzenie sytuacji umożliwiającej praktyczne stosowanie postanowień statutu w zakresie praw słuchacza z zapisem w protokole rady pedagogicznej.§ 30.
Słuchacz ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza:1)
podporządkowywania się zaleceniom dyrektora i innych nauczycieli;2)
systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich i właściwego zachowania się w ich trakcie;3)
usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych niezwłocznie po ustaniu przyczyny absencji;4)
podkreślania uroczystym strojem świąt szkolnych;5)
przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do słuchaczy, nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;6)
dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.§ 31.
Rodzice słuchacza niepełnoletniego mają prawo do:1)
zapoznania się statutem;2)
zapoznania się z warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego;3)
uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji dotyczących postępów w nauce słuchacza;4)
wglądu w sprawdzone i ocenione pisemne prace słuchacza;5)
wglądu w dokumentację dotyczącą egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu semestralnego i egzaminu poprawkowego;6)
uzyskiwania informacji na temat możliwości dalszego kształcenia słuchacza;7)
uzyskiwania informacji o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą został objęty słuchacz.Rozdział 8.
NAGRODY I KARY
NAGRODY I KARY
§ 32.
1.
Słuchacza można nagrodzić za:1)
dobre wyniki w nauce (w przypadku gdy średnia ocen z przedmiotów obowiązkowych wynosi co najmniej 4,75);2)
aktywne uczestniczenie w życiu oddziału szkoły lub szkoły;3)
systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych;4)
wzorowe reprezentowanie szkoły na zewnątrz;5)
godną naśladowania postawę słuchacza i człowieka.2.
Nagrodami, o których mowa w ust. 1, są:1)
pochwała wychowawcy wobec słuchaczy oddziału szkoły;2)
pochwała wychowawcy lub dyrektora wobec słuchaczy szkoły;3)
list pochwalny wychowawcy lub dyrektora;4)
dyplom uznania od dyrektora;5)
nagroda rzeczowa od wychowawcy lub dyrektora.3.
Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę.4.
Nagrody przyznawane są na wniosek dyrektora, poszczególnych nauczycieli lub innego organu szkoły.5.
Decyzje o przyznaniu nagród rzeczowych są opiniowane przez dyrektora, radę pedagogiczną i samorząd słuchaczy.§ 33.
1.
Za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkoły, a w szczególności uchybianie wymienionym w statucie szkoły obowiązkom, słuchacz może zostać ukarany.2.
Ustala się następujące rodzaje kar:1)
nagana wychowawcy;2)
nagana dyrektora;3)
skreślenie z listy słuchaczy.3.
Od kar, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, słuchacz lub rodzic słuchacza niepełnoletniego może się odwołać pisemnie do dyrektora, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o wymierzeniu kary.4.
Dyrektor rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.5.
Dyrektor może skreślić słuchacza z listy słuchaczy. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej na wniosek opiekuna oddziału, po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy w drodze decyzji. Słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy za:1)
przyjście w stanie nietrzeźwym na zajęcia;2)
używanie lub rozprowadzanie środków odurzających;3)
stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej;4)
dewastowanie mienia szkoły;5)
udowodnioną kradzież na terenie szkoły;6)
ordynarne i chuligańskie zachowanie wobec nauczycieli, pracowników szkoły i słuchaczy;7)
przynoszenie do szkoły materiałów lub przedmiotów stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia.6.
Słuchacz lub rodzic słuchacza niepełnoletniego ma prawo odwołania się od decyzji dyrektora, o której mowa w ust. 5, do organu prowadzącego szkołę, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.Rozdział 9.
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
§ 34.
1.
Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne słuchacza.2.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych słuchacza polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do:1)
wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, a także wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;2)
wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.§ 35.
1.
Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:1)
monitorowanie pracy słuchacza oraz przekazywanie mu informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, przez wskazanie co robi dobrze, a co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej się uczyć;2)
udzielanie słuchaczowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;3)
motywowanie do dalszych postępów w nauce;4)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.2.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:1)
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;2)
ustalanie bieżących i semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;3)
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;4)
ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom słuchacza niepełnoletniego informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach słuchacza.3.
Nauczyciele na początku każdego semestru informują słuchaczy o:1)
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez słuchacza poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;2)
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy.§ 36.
1.
Bieżące, klasyfikacyjne: semestralne i końcowe oceny z zajęć edukacyjnych, ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.2.
Oceny są jawne dla słuchacza, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego - również dla jego rodziców.3.
Na wniosek słuchacza lub rodziców słuchacza niepełnoletniego nauczyciel uzasadnia ustnie ustaloną ocenę.4.
Sprawdzone i ocenione pisemne prace słuchaczy udostępnia się słuchaczom i rodzicom słuchacza niepełnoletniego na terenie szkoły, w terminie ustalonym przez dyrektora.5.
Na wniosek słuchacza lub rodziców słuchacza niepełnoletniego dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu semestralnego i egzaminu poprawkowego słuchacza jest udostępniana słuchaczowi lub rodzicom słuchacza niepełnoletniego - na terenie szkoły, w terminie ustalonym przez dyrektora. Prace pisemne z danego roku szkolnego nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego.§ 37.
1.
Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę ze słuchaczem na zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza.2.
Dyrektor zwalnia słuchacza z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na jego stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym w przypadkach określonych przepisami prawa oświatowego.§ 38.
1.
Słuchacz podlega klasyfikacji semestralnej i końcowej.2.
Klasyfikacja semestralna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych słuchacza z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym semestrze oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.3.
Semestralne oceny klasyfikacyjne ustala się z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole.4.
Klasyfikacji końcowej dokonuje się w semestrze programowo najwyższym.§ 39.
1.
Semestralne oceny klasyfikacyjne ustala się po przeprowadzeniu egzaminów semestralnych z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Egzaminy semestralne przeprowadzają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.2.
Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane w danym semestrze, w wymiarze co najmniej połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć oraz otrzymał z tych zajęć oceny pozytywne.3.
Egzamin semestralny przeprowadza się w terminie określonym przez szkołę. Nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne na początku każdego semestru informują słuchaczy o terminach egzaminów semestralnych.4.
Na miesiąc przed terminem egzaminu semestralnego nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne informują słuchacza, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego - również jego rodziców, czy spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego, o których mowa w ust. 2, w formie określonej przez szkołę.5.
Słuchacz, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych, nie przystąpił do egzaminu semestralnego w terminie, o którym mowa w ust. 3, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora.6.
Ustalona w wyniku egzaminu semestralnego semestralna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44y i art. 44ya ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.).§ 40.
1.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora.2.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia semestralnych zajęć dydaktycznych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się ze słuchaczem, a w przypadku niepełnoletniego słuchacza - również z jego rodzicami.3.
Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 2, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.4.
Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44y i art. 44ya ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.5.
Dla słuchacza nieklasyfikowanego z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.§ 41.
1.
Oceny bieżące ustala się według następującej skali:1)
stopień celujący - 6;2)
stopień bardzo dobry - 5;3)
stopień dobry - 4;4)
stopień dostateczny - 3;5)
stopień dopuszczający - 2;6)
stopień niedostateczny - 1.2.
Oceny bieżące mogą dodatkowo być uzupełnione o "+" (plus), poza stopniem celującym, lub "-" (minus), poza stopniem niedostatecznym.§ 42.
1.
Słuchacz, który w wyniku klasyfikacji semestralnej otrzymał negatywną semestralną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.2.
Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane obowiązkowe zajęcia edukacyjne.3.
Semestralna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44ya ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.4.
Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy.§ 43.
1.
Słuchacz, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego - również jego rodzice, mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora, jeżeli uznają, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z trybem ustalania tej oceny, o którym mowa w § 39.2.
Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, można zgłosić od dnia ustalenia semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, jednak nie później niż do 2 dni roboczych po zakończeniu semestralnych zajęć dydaktycznych.3.
W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z trybem ustalania tej oceny, o którym mowa w § 39, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza oraz ustala semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.4.
Semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej semestralnej oceny klasyfikacyjnej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem art. 44y ust. 1 tej ustawy.5.
Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora w uzgodnieniu ze słuchaczem, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego - również z jego rodzicami.6.
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, jest ostateczna.§ 44.
1.
Słuchacz otrzymuje promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli:1)
ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał pozytywne semestralne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;2)
przystąpił ponadto do egzaminu zawodowego, jeżeli egzamin ten był przeprowadzany w danym semestrze, z zastrzeżeniem art. 44zzzga ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.2.
Słuchacza, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, dyrektor skreśla z list słuchaczy, w drodze decyzji.3.
W przypadkach losowych lub zdrowotnych, dyrektor, na pisemny wniosek słuchacza, może wyrazić zgodę na powtarzanie semestru. Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w szkole.4.
Wniosek, o którym mowa w ust. 3, słuchacz składa do dyrektora, nie później niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji słuchaczy.5.
Słuchacz niepełnoletni, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, powtarza ten semestr.§ 45.
1.
Słuchacz kończy szkołę, jeżeli:1)
w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz2)
przystąpił do egzaminu zawodowego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, z zastrzeżeniem art. 44zzzga ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.2.
Niepełnoletni słuchacz, który nie spełnił warunków, o których mowa w ust. 1, powtarza ostatni semestr.Rozdział 10.
PRZEPISY KOŃCOWE
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 46.
1.
Szkoła posiada własny sztandar, godło i ceremoniał szkolny. Ceremoniał szkolny jest odrębnym dokumentem.2.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. Dokumenty z zakresu działania szkoły udostępnia się w siedzibie szkoły w godzinach jej urzędowania.3.
Szkoła jest jednostką budżetową. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.§ 47.
1.
Zmiana statutu odbywa się w trybie określonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.2.
Zmiana może polegać na uchyleniu, zmianie lub uzupełnieniu dotychczasowych przepisów.3.
Jeżeli liczba zmian w statucie szkoły jest znaczna, przewodniczący rady pedagogicznej opracowuje lub zleca opracowanie i ogłasza w formie zarządzenia tekst jednolity statutu, który zostaje przyjęty odpowiednią uchwałą rady pedagogicznej.4.
Dyrektor zapewnia zapoznanie się ze statutem wszystkich członków społeczności szkolnej:1)
słuchaczom, którzy zapoznają się ze statutem na zajęciach lub na stronie internetowej szkoły;2)
nauczycielom - na stronie internetowej szkoły i w sekretariacie szkoły;3)
rodzicom słuchacza niepełnoletniego - na stronie internetowej szkoły i w sekretariacie szkoły.1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 716).