Utworzenie Branżowej Szkoły II stopnia w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiRW.2023.46

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 sierpnia 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 31
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 21 sierpnia 2023 r.
w sprawie utworzenia Branżowej Szkoły II stopnia w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach

Na podstawie art. 8 ust. 7 pkt 1, art. 88 ust. 1 i art. 91 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Tworzy się z dniem 1 września 2023 r. Branżową Szkołę II stopnia, która wchodzi w skład Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach.
§  2. 
Branżowa Szkoła II stopnia otrzymuje nazwę "Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach".
§  3. 
Branżowej Szkole II stopnia w Sejnach nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT BRANŻOWEJ SZKOŁY II STOPNIA WCHODZĄCEJ W SKŁAD ZESPOŁU SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO IM. STANISŁAWA STASZICA W SEJNACH

Rozdział  1.

INFORMACJA O SZKOLE

§  1. 
1. 
Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach wchodzi w skład Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach.
2. 
Nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach.
3. 
Siedzibą Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowej Szkoły II stopnia w Sejnach są Sejny.
4. 
Szkoła używa pieczęci urzędowej o następującej treści: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach.
5. 
Tablica urzędowa szkoły ma treść: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Branżowa Szkoła II stopnia w Sejnach.
6. 
Ilekroć w Statucie szkoły jest mowa o:
1)
szkole - należy przez to rozumieć Branżową Szkołę II stopnia w Sejnach;
2)
słuchaczach - należy przez to rozumieć osoby niepełnoletnie i pełnoletnie kształcące się w oddziale szkoły;
3)
rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów lub osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad słuchaczem niepełnoletnim;
4)
dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora szkoły;
5)
nauczycielach - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły;
6)
wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela będącego opiekunem oddziału szkoły.
7. 
Szkoła organizuje kształcenie w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej.
8. 
Szkoła organizuje kształcenie dla słuchaczy w zawodach:
1)
technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki;
2)
technik żywienia i usług gastronomicznych.
9. 
Ukończenie szkoły umożliwia uzyskanie dyplomu zawodowego w zawodzie nauczanym na poziomie technika, po zdaniu egzaminu zawodowego w danym zawodzie oraz uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
10. 
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia w zawodach są prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych organizowanych w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sejnach.
§  2. 
1. 
Organem prowadzącym szkołę jest minister właściwy do spraw rolnictwa.
2. 
Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje minister właściwy do spraw rolnictwa.

Rozdział  2.

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§  3. 
1. 
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.
2. 
Celem nauczania i wychowania jest dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości słuchacza, przygotowanie do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli zawodowej w społeczeństwie.
3. 
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie słuchaczy do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
4. 
Do zadań szkoły należy:
1)
wyposażenie słuchaczy w odpowiedni zasób wiedzy ogólnej niezbędnej do uzyskania dyplomu zawodowego w zawodzie nauczanym na poziomie technika oraz uzyskania świadectwa dojrzałości;
2)
przygotowanie słuchaczy do życia w społeczeństwie informacyjnym;
3)
kształtowanie u słuchaczy postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.
5. 
Szkoła realizuje zadania określone w ust. 4 przez:
1)
umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności potwierdzających kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika oraz uzyskania świadectwa dojrzałości;
2)
kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, stosownie do warunków szkoły i wieku słuchaczy;
3)
sprawowanie opieki nad słuchaczami, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości, realizację programu prozdrowotnego i działań przeciwstawiających się patologii, a także poprzez walkę z nałogami.
6. 
Słuchacze niebędący obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
7. 
Szkoła zapewnia integrację słuchaczy niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem szkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
§  4. 
1. 
Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednie do wieku słuchaczy i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności przez:
1)
sprawowanie opieki nad słuchaczami przebywającymi w szkole podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2)
powierzenie jednemu wychowawcy prowadzenia oddziału szkoły przez cały etap edukacyjny, w miarę możliwości organizacyjnych;
3)
prowadzenie zebrań oraz konsultacji z uwzględnieniem harmonogramu tzw. godzin dostępności nauczycieli.
2. 
Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
1)
z urzędu wskutek długotrwałej, usprawiedliwionej nieobecności wychowawcy lub z przyczyn organizacyjnych szkoły;
2)
na pisemny uzasadniony wniosek dotychczasowego wychowawcy;
3)
na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej 2/3 słuchaczy danego oddziału szkoły.
3. 
Wnioski, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, w sprawie zmiany wychowawcy nie są dla dyrektora wiążące. Dyrektor w terminie 14 dni informuje wnioskodawcę o sposobie rozstrzygnięcia sprawy.
4. 
W szkole jest przyznawana pomoc słuchaczom, którym z powodu trudnych warunków rodzinnych lub losowych jest potrzebna szczególna forma opieki w postaci stałej bądź doraźnej pomocy, w tym materialnej.

Rozdział  3.

ORGANY SZKOŁY

§  5. 
Organami szkoły są:
1)
dyrektor;
2)
rada pedagogiczna;
3)
samorząd słuchaczy.
§  6. 
1. 
Do kompetencji dyrektora, wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, należy w szczególności:
1)
kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
2)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;
3)
sprawowanie opieki nad słuchaczami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4)
współpraca z radą pedagogiczną oraz samorządem słuchaczy;
5)
przewodniczenie radzie pedagogicznej;
6)
tworzenie zespołów przedmiotowych i wychowawczych oraz powoływanie ich przewodniczących;
7)
realizacja uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
8)
dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły, ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły;
9)
wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
10)
współdziałanie z uczelniami w organizacji praktyk pedagogicznych;
11)
odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg egzaminu zawodowego oraz egzaminu maturalnego;
12)
stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
13)
przedstawianie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły;
14)
dopuszczanie do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania;
15)
przyznawanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w planie finansowym szkoły;
16)
organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
17)
skreślenie z listy słuchaczy;
18)
wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych;
19)
rozstrzyganie o wynikach klasyfikacji i promocji słuchaczy, jeżeli rada pedagogiczna nie podejmie stosownej uchwały.
2. 
Do kompetencji dyrektora, wynikających z ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, z późn. zm.), należy w szczególności:
1)
kierowanie zakładem pracy i zatrudnionymi w szkole nauczycielami i pracownikami niebędącymi nauczycielami;
2)
decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników niebędących nauczycielami;
3)
decydowanie w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom niebędącym nauczycielami;
4)
występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników niebędących nauczycielami;
5)
dokonywanie oceny pracy nauczycieli i pozostałych pracowników niebędących nauczycielami;
6)
sprawowanie opieki nad słuchaczami;
7)
zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
8)
zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;
9)
zapewnienie bezpieczeństwa słuchaczom, nauczycielom i pracownikom niebędącym nauczycielami w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
10)
organizowanie procesu awansu zawodowego nauczycieli.
§  7. 
1. 
Dyrektor może wydawać zarządzenia we wszystkich sprawach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w szkole.
2. 
Zarządzenia dyrektora zamieszcza się w księdze zarządzeń.
§  8. 
1. 
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. 
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1)
zatwierdzanie planów pracy szkoły;
2)
podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
3)
podejmowanie uchwał w sprawach eksperymentów pedagogicznych w szkole;
4)
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5)
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy;
6)
ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą, przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
3. 
Rada pedagogiczna opiniuje, w szczególności:
1)
organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych;
2)
projekt planu finansowego szkoły;
3)
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4)
propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
5)
programy nauczania zaproponowane przez nauczycieli dyrektorowi, przed przyjęciem ich jako szkolny zestaw programów nauczania;
6)
podjęcie w szkole działalności przez stowarzyszenia i inne organizacje;
7)
powierzenie stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący szkołę;
8)
powierzenie innych stanowisk kierowniczych w szkole oraz odwoływania z tych stanowisk.
4. 
Rada pedagogiczna ponadto:
1)
przygotowuje projekt zmian statutu szkoły i uchwala statut szkoły;
2)
może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora, a do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innego stanowiska kierowniczego w szkole;
3)
wyznacza dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.
5. 
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków, w głosowaniu jawnym, z wyjątkiem uchwał podejmowanych w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w szkole, lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowisko, które są podejmowane w głosowaniu tajnym.
6. 
Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste słuchaczy lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
7. 
Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
§  9. 
1. 
Samorząd słuchaczy tworzą wszyscy słuchacze szkoły.
2. 
Samorząd słuchaczy uchwala regulamin swojej działalności.
3. 
Do kompetencji samorządu słuchaczy w szczególności należy prawo do:
1)
zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
2)
jawnej i umotywowanej oceny postępów słuchaczy w nauce;
3)
organizacji życia szkolnego, umożliwiającej zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4)
organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
5)
wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu słuchaczy.
4. 
Samorząd słuchaczy w porozumieniu z dyrektorem podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
§  10. 
1. 
Organy szkoły działają na rzecz szkoły, przyjmując zasadę nieingerowania w swoje kompetencje oraz zasadę współpracy, współdziałają w realizacji swoich zadań.
2. 
Organy szkoły prowadzą, w ramach swoich kompetencji, samodzielną i swobodną działalność, a decyzje podejmują na podstawie regulaminów ich działalności.
3. 
Organy szkoły informują inne organy szkoły o planowych lub podejmowanych decyzjach bezpośrednio lub za pośrednictwem dyrektora.
4. 
Organy szkoły są obowiązane do wyjaśnienia motywów podjętych decyzji, o ile z takim wnioskiem zwróci się inny organ szkoły, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od podjęcia decyzji.
5. 
Sprawy sporne między organami szkoły rozstrzyga dyrektor, po wysłuchaniu każdej ze stron.
6. 
W przypadku sporu między organami szkoły, w których stroną jest dyrektor, powołany zostaje zespół mediacyjny, w którego skład wchodzą po jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym że dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do prac w zespole mediacyjnym.
7. 
Zespół mediacyjny prowadzi postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję o sposobie zażegnania sporu w drodze głosowania.
8. 
Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia na decyzję zespołu mediacyjnego do organu prowadzącego szkołę.

Rozdział  4.

ORGANIZACJA SZKOŁY

§  11. 
Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy prawa oświatowego dotyczące organizacji roku szkolnego.
§  12. 
1. 
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2. 
Podział na grupy w trakcie zajęć edukacyjnych jest zgodny z przepisami prawa oświatowego.
3. 
Na kwalifikacyjnych kursach zawodowych liczbę słuchaczy ustala się w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
§  13. 
1. 
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora.
2. 
Na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący szkołę arkusza organizacji szkoły dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć edukacyjnych.
§  14. 
1. 
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z słuchaczem oraz poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formach opisanych w odrębnych przepisach.
2. 
W szkole prowadzącej kształcenie w formie dziennej pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z słuchaczem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1)
klas terapeutycznych;
2)
zajęć rozwijających uzdolnienia;
3)
zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
4)
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
5)
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
6)
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
7)
zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
8)
porad i konsultacji;
9)
warsztatów.
3. 
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana również rodzicom i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
4. 
W szkole prowadzącej kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy ze słuchaczem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1)
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
2)
porad i konsultacji;
3)
warsztatów i szkoleń.
5. 
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
6. 
Szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi placówkami celem:
1)
uzyskania wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających słuchaczom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;
2)
udzielania słuchaczom pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
3)
udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem słuchaczy.
§  15. 
1. 
W szkole funkcjonuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, którego misją jest przygotowanie słuchaczy do samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru dalszej drogi edukacyjnej i kształtowania własnej kariery zawodowej w oparciu o możliwości, wiedzę i warunki.
2. 
Za realizację Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego odpowiadają: dyrektor oraz doradcy zawodowi.
§  16. 
1. 
Realizacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego odbywa się poprzez:
1)
pracę doradców zawodowych;
2)
pracę nauczycieli, wychowawców oraz pedagogów szkolnych;
3)
realizację zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, wynikających z ramowych planów nauczania dla szkół;
4)
realizację zadań doradcy zawodowego w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5)
działania innych nauczycieli wynikające z szeroko pojętej korelacji przedmiotowej i Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.
2. 
Do zadań doradców zawodowych w szkole należy:
1)
przygotowanie słuchaczy do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej;
2)
przygotowanie słuchacza do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak bezrobocie, adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej;
3)
przygotowanie słuchacza do roli pracownika;
4)
pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem przez słuchaczy zawodu w ramach zajęć edukacyjnych.
§  17. 
1. 
Biblioteka szkolna służy realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli i popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. 
W bibliotece szkolnej gromadzi się podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne.
3. 
Z biblioteki szkolnej mogą korzystać słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie biblioteki zatwierdzonym przez dyrektora.
4. 
Godziny pracy biblioteki szkolnej są dostosowane do potrzeb słuchaczy.
5. 
Biblioteka szkolna współpracuje ze słuchaczami, nauczycielami i rodzicami, a także współpracuje z innymi bibliotekami.
6. 
Biblioteka szkolna wspomaga nauczycieli w:
1)
kształceniu umiejętności posługiwania się językiem polskim przez słuchaczy, w tym wzbogacaniu zasobu słownictwa słuchaczy i dbałości o ich kulturę osobistą;
2)
przygotowaniu słuchaczy do życia w społeczeństwie informacyjnym;
3)
stwarzaniu słuchaczom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów.
7. 
Do innych zadań biblioteki szkolnej należą:
1)
gromadzenie, opracowywanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych;
2)
udostępnianie materiałów bibliotecznych oraz prowadzenie działalności informacyjnej;
3)
zaspokajanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych zgłaszanych przez słuchaczy, nauczycieli i rodziców słuchaczy;
4)
wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;
5)
przysposabianie słuchaczy do samokształcenia oraz korzystania z rożnych źródeł informacji;
6)
rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych słuchaczy;
7)
pełnienie funkcji ośrodka informacji o podręcznikach, materiałach edukacyjnych, materiałach ćwiczeniowych i innych materiałach bibliotecznych gromadzonych w szkole.
§  18. 
Słuchaczom jest udzielana pomoc materialna o charakterze socjalnym oraz motywacyjnym w następujących formach:
1)
stypendium szkolne może otrzymać słuchacz znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej;
2)
zasiłek szkolny może być przyznany słuchaczowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej;
3)
stypendium jako pomoc o charakterze motywacyjnym, udzielana za:
a)
wyniki w nauce - może być przyznane słuchaczowi, który uzyskał wysoką średnią ocen, co najmniej 4,75, ustaloną przez szkolną komisję stypendialną,
b)
osiągnięcia sportowe - może być przyznane słuchaczowi, który uzyskał wysokie wyniki indywidualne lub czołowe miejsce we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej powiatowym ustalone przez szkolną komisję stypendialną.
§  19. 
1. 
Szkoła może przyjmować studentów uczelni kształcących nauczycieli, na praktyki pedagogiczne, na podstawie porozumienia zawartego między dyrektorem a uczelnią. Opiekuna praktyki wyznacza dyrektor.
2. 
W szkole mogą działać, z wyłączeniem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
3. 
Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

Rozdział  5.

ORGANIZACJA NAUKI ZDALNEJ

§  20. 
1. 
Szkoła prowadzi zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w art. 125a ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
2. 
Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się w bezpiecznych warunkach, gwarantujących bezpieczną komunikację ze słuchaczami i rodzicami oraz ochronę danych osobowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. 
W okresie zawieszenia zajęć, o których mowa w ust. 1, zajęcia w szkole są realizowane z wykorzystaniem narzędzi informatycznych udostępnianych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o których mowa w art. 44a ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, słuchaczem i rodzicem, lub przez podejmowanie przez słuchacza aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub w inny sposób umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
4. 
W zajęciach mogą brać udział wyłącznie słuchacze szkoły uczęszczający do danego oddziału, a za zgodą dyrektora szkoły w zajęciach mogą brać udział zaproszeni goście.
5. 
Obecność słuchaczy jest weryfikowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.
6. 
Zajęcia organizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z słuchaczami albo na ich rzecz.
7. 
Nauczyciel jest obowiązany w szczególności do:
1)
uwzględnienia tygodniowego zakresu treści nauczania z zajęć wynikającego z ramowych planów nauczania szkoły;
2)
zapewnienia słuchaczom źródła i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć w formie zdalnej;
3)
zapewnienia każdemu słuchaczowi możliwości konsultacji z nauczycielem;
4)
dokonywania weryfikacji wiedzy i umiejętności słuchaczy przez bieżącą kontrolę postępów w nauce, w tym również informacji o postępach w nauce, a także uzyskiwanych przez niego ocenach;
5)
udzielania wsparcia słuchaczom objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
8. 
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w trakcie zajęć prowadzonych z użyciem metod i technik kształcenia na odległość jest szkoła.
9. 
Szczegółowe zasady korzystania ze sprzętu wykorzystywanego do prowadzenia zajęć z użyciem metod i technik kształcenia na odległość, w tym zajęć prowadzonych z wykorzystaniem sprzętu prywatnego, określa przyjęta w szkole procedura bezpieczeństwa informatycznego.

Rozdział  6.

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§  21. 
1. 
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników na stanowiskach administracyjnych, pomocniczych i obsługi.
2. 
Zasady zatrudniania nauczycieli, kwalifikacje oraz zasady wynagradzania nauczycieli reguluje ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, a innych pracowników szkoły dotyczą przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1559, z późn. zm.).
§  22. 
1. 
W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. 
Wicedyrektor zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności.
3. 
W szkole tworzy się stanowisko kierownika praktycznej nauki zawodu.
4. 
Osoby na stanowisko kierownicze powołuje i odwołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę i - w przypadku dydaktycznych stanowisk kierowniczych - rady pedagogicznej.
5. 
Szczegółowy zakres obowiązków osób powołanych do pełnienia funkcji kierowniczych ustala dyrektor.
§  23. 
1. 
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą uwzględniającą potrzeby i zainteresowania słuchaczy oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece słuchaczy.
2. 
Do zadań nauczyciela należy:
1)
systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
przestrzeganie postanowień statutu szkoły;
3)
zapoznawanie się z aktualnymi przepisami prawa oświatowego;
4)
używanie sprawnego sprzętu;
5)
kontrolowanie na każdych zajęciach obecności słuchaczy;
6)
przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych;
7)
troska o poprawność językową słuchaczy;
8)
stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami;
9)
służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną, wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt;
10)
aktywne uczestnictwo w zebraniach rady pedagogicznej;
11)
stosowanie nowatorskich metod pracy i programów nauczania;
12)
wspomaganie rozwoju psychofizycznego słuchacza poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych;
13)
współpraca w zapobieganiu i walce z narkomanią, nikotynizmem i alkoholizmem;
14)
wybór programów nauczania;
15)
udział w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§  24. 
1. 
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad słuchaczami powierzonego oddziału szkoły, a w szczególności:
1)
tworzenie warunków wspomagających rozwój słuchacza;
2)
rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów przez słuchacza.
2. 
Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, powinien:
1)
diagnozować warunki życia słuchaczy;
2)
utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji działań wychowawczych;
3)
współpracować z pedagogiem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
4)
śledzić postępy w nauce słuchaczy;
5)
dbać o systematyczne uczęszczanie słuchaczy na zajęcia;
6)
udzielać porad w zakresie dalszego kształcenia się;
7)
kształtować właściwe stosunki pomiędzy słuchaczami, opierając się na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej.
3. 
Wychowawca prowadzi przewidywaną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno- wychowawczej, tj. dzienniki, arkusze ocen, świadectwa.
4. 
Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy dydaktycznej i metodycznej z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej, pedagoga szkolnego i doradcy zawodowego.
§  25. 
1. 
Do zadań pedagoga i psychologa szkolnego należy w szczególności:
1)
prowadzenie badań i podejmowanie działań diagnostycznych słuchaczy, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania ich mocnych stron;
2)
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju słuchaczy;
3)
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4)
podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień, zdrowia psychicznego i innych problemów słuchaczy;
5)
inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
6)
pomoc rodzicom słuchaczy i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień słuchaczy;
7)
wspieranie nauczycieli i wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
8)
koordynowanie współpracy szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradnią zdrowia psychicznego.
2. 
Do zadań pedagoga specjalnego należy:
1)
współpraca z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami oraz słuchaczami;
2)
rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa słuchaczy w życiu szkoły;
3)
prowadzenie badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień słuchaczy oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu słuchaczy, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie słuchacza i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
4)
rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych słuchaczy;
5)
określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne słuchacza;
6)
wspieranie nauczycieli, wychowawców poprzez:
a)
rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych słuchaczy lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie słuchacza i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b)
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z słuchaczem,
c)
dostosowanie sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych słuchacza oraz jego możliwości psychofizycznych,
d)
dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb słuchaczy,
e)
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej słuchaczom, rodzicom i nauczycielom,
f)
współpraca z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za wspieranie słuchacza i jego rodziny oraz w zależności od potrzeb podejmowanie współpracę z nimi.
3. 
Do zadań doradcy zawodowego należy:
1)
systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania słuchaczy na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2)
gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
3)
prowadzenie zajęć związanych z planowaniem dalszego kształcenia i kariery zawodowej;
4)
koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
5)
współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego;
6)
coroczne opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami szkoły, programu realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniającego Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego oraz koordynowanie jego realizacji.
§  26. 
1. 
W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz:
1)
udostępnia podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne w bibliotece szkolnej;
2)
prowadzi indywidualne doradztwo w doborze lektury;
3)
udziela informacji o podręcznikach, materiałach edukacyjnych, materiałach ćwiczeniowych i innych materiałach bibliotecznych w bibliotece szkolnej;
4)
rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania słuchaczy;
5)
wyrabia i pogłębia u słuchaczy nawyki czytania i uczenia się;
6)
informuje nauczycieli i wychowawców o stanie czytelnictwa słuchaczy;
7)
prowadzi różne formy upowszechniania czytelnictwa.
2. 
W ramach prac organizacyjnych i technicznych nauczyciel bibliotekarz:
1)
gromadzi podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne w bibliotece szkolnej;
2)
opracowuje i prowadzi ewidencję podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych w bibliotece szkolnej;
3)
organizuje udostępnianie podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych w bibliotece szkolnej.
3. 
Nauczyciel bibliotekarz także współpracuje z:
1)
rodzicami przez udzielanie im porad na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, informowaniu o czytelnictwie słuchaczy, popularyzację i udostępnianie literatury pedagogicznej;
2)
publicznymi bibliotekami oraz bibliotekami szkolnymi celem szerszego propagowania różnych imprez czytelniczych;
3)
innymi instytucjami kultury.
§  27. 
1. 
W zajęciach wspomagających rozwój słuchaczy organizowanych przez szkołę mogą brać udział także wolontariusze.
2. 
Świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonym w porozumieniu z dyrektorem.

Rozdział  7.

PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY I ICH RODZICÓW

§  28. 
Słuchacz ma prawo do:
1)
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2)
zapoznania się z obowiązującym szkolnym systemem oceniania;
3)
opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
4)
korzystania z materialnej pomocy stypendialnej bądź doraźnej;
5)
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
6)
swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób;
7)
rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
8)
sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
9)
pomocy w przypadku trudności w nauce;
10)
korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, zbiorów biblioteki szkolnej podczas zajęć pozalekcyjnych na zasadach określonych w regulaminach szkoły;
11)
wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
§  29. 
1. 
W przypadku nieprzestrzegania praw słuchacza i innych spraw spornych, słuchacz ma prawo zgłoszenia zastrzeżenia lub skargi do:
1)
wychowawcy oddziału szkoły lub pedagoga szkolnego;
2)
Rzecznika Praw Ucznia;
3)
dyrektora, w terminie 3 dni od dnia wystąpienia naruszenia prawa słuchacza z powiadomieniem opiekuna oddziału szkoły.
2. 
Zastrzeżenie lub skarga może mieć formę ustną lub pisemną.
3. 
Zastrzeżenie lub skarga od nieprzestrzegania praw słuchacza w formie ustnej powoduje:
1)
niezwłoczne rozpatrzenie sprawy na forum stron zainteresowanych;
2)
w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżenia, stworzenie sytuacji umożliwiającej praktyczne stosowanie postanowień statutu w zakresie praw słuchacza.
4. 
Zastrzeżenie lub skarga w formie pisemnej do dyrektora powoduje:
1)
rozpatrzenie sprawy na forum stron zainteresowanych z udziałem pedagoga szkolnego i opiekuna samorządu słuchaczy w terminie 7 dni od daty złożenia zastrzeżenia lub skargi;
2)
w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżenia lub skargi, stworzenie sytuacji umożliwiającej praktyczne stosowanie postanowień statutu w zakresie praw słuchacza z zapisem w protokole rady pedagogicznej.
§  30. 
Słuchacz ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza:
1)
podporządkowywania się zaleceniom dyrektora i innych nauczycieli;
2)
systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich i właściwego zachowania się w ich trakcie;
3)
usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych niezwłocznie po ustaniu przyczyny absencji;
4)
podkreślania uroczystym strojem świąt szkolnych;
5)
przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do słuchaczy, nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
6)
dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
§  31. 
Rodzice słuchacza niepełnoletniego mają prawo do:
1)
zapoznania się statutem;
2)
zapoznania się z warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego;
3)
uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji dotyczących postępów w nauce słuchacza;
4)
wglądu w sprawdzone i ocenione pisemne prace słuchacza;
5)
wglądu w dokumentację dotyczącą egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu semestralnego i egzaminu poprawkowego;
6)
uzyskiwania informacji na temat możliwości dalszego kształcenia słuchacza;
7)
uzyskiwania informacji o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą został objęty słuchacz.

Rozdział  8.

NAGRODY I KARY

§  32. 
1. 
Słuchacza można nagrodzić za:
1)
dobre wyniki w nauce (w przypadku gdy średnia ocen z przedmiotów obowiązkowych wynosi co najmniej 4,75);
2)
aktywne uczestniczenie w życiu oddziału szkoły lub szkoły;
3)
systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych;
4)
wzorowe reprezentowanie szkoły na zewnątrz;
5)
godną naśladowania postawę słuchacza i człowieka.
2. 
Nagrodami, o których mowa w ust. 1, są:
1)
pochwała wychowawcy wobec słuchaczy oddziału szkoły;
2)
pochwała wychowawcy lub dyrektora wobec słuchaczy szkoły;
3)
list pochwalny wychowawcy lub dyrektora;
4)
dyplom uznania od dyrektora;
5)
nagroda rzeczowa od wychowawcy lub dyrektora.
3. 
Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę.
4. 
Nagrody przyznawane są na wniosek dyrektora, poszczególnych nauczycieli lub innego organu szkoły.
5. 
Decyzje o przyznaniu nagród rzeczowych są opiniowane przez dyrektora, radę pedagogiczną i samorząd słuchaczy.
§  33. 
1. 
Za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkoły, a w szczególności uchybianie wymienionym w statucie szkoły obowiązkom, słuchacz może zostać ukarany.
2. 
Ustala się następujące rodzaje kar:
1)
nagana wychowawcy;
2)
nagana dyrektora;
3)
skreślenie z listy słuchaczy.
3. 
Od kar, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, słuchacz lub rodzic słuchacza niepełnoletniego może się odwołać pisemnie do dyrektora, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o wymierzeniu kary.
4. 
Dyrektor rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
5. 
Dyrektor może skreślić słuchacza z listy słuchaczy. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej na wniosek opiekuna oddziału, po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy w drodze decyzji. Słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy za:
1)
przyjście w stanie nietrzeźwym na zajęcia;
2)
używanie lub rozprowadzanie środków odurzających;
3)
stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej;
4)
dewastowanie mienia szkoły;
5)
udowodnioną kradzież na terenie szkoły;
6)
ordynarne i chuligańskie zachowanie wobec nauczycieli, pracowników szkoły i słuchaczy;
7)
przynoszenie do szkoły materiałów lub przedmiotów stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia.
6. 
Słuchacz lub rodzic słuchacza niepełnoletniego ma prawo odwołania się od decyzji dyrektora, o której mowa w ust. 5, do organu prowadzącego szkołę, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Rozdział  9.

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

§  34. 
1. 
Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne słuchacza.
2. 
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych słuchacza polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1)
wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, a także wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2)
wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
§  35. 
1. 
Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:
1)
monitorowanie pracy słuchacza oraz przekazywanie mu informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, przez wskazanie co robi dobrze, a co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej się uczyć;
2)
udzielanie słuchaczowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3)
motywowanie do dalszych postępów w nauce;
4)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
2. 
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1)
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2)
ustalanie bieżących i semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
3)
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
4)
ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom słuchacza niepełnoletniego informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach słuchacza.
3. 
Nauczyciele na początku każdego semestru informują słuchaczy o:
1)
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez słuchacza poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2)
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy.
§  36. 
1. 
Bieżące, klasyfikacyjne: semestralne i końcowe oceny z zajęć edukacyjnych, ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
2. 
Oceny są jawne dla słuchacza, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego - również dla jego rodziców.
3. 
Na wniosek słuchacza lub rodziców słuchacza niepełnoletniego nauczyciel uzasadnia ustnie ustaloną ocenę.
4. 
Sprawdzone i ocenione pisemne prace słuchaczy udostępnia się słuchaczom i rodzicom słuchacza niepełnoletniego na terenie szkoły, w terminie ustalonym przez dyrektora.
5. 
Na wniosek słuchacza lub rodziców słuchacza niepełnoletniego dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu semestralnego i egzaminu poprawkowego słuchacza jest udostępniana słuchaczowi lub rodzicom słuchacza niepełnoletniego - na terenie szkoły, w terminie ustalonym przez dyrektora. Prace pisemne z danego roku szkolnego nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego.
§  37. 
1. 
Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę ze słuchaczem na zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza.
2. 
Dyrektor zwalnia słuchacza z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na jego stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym w przypadkach określonych przepisami prawa oświatowego.
§  38. 
1. 
Słuchacz podlega klasyfikacji semestralnej i końcowej.
2. 
Klasyfikacja semestralna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych słuchacza z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym semestrze oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
3. 
Semestralne oceny klasyfikacyjne ustala się z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole.
4. 
Klasyfikacji końcowej dokonuje się w semestrze programowo najwyższym.
§  39. 
1. 
Semestralne oceny klasyfikacyjne ustala się po przeprowadzeniu egzaminów semestralnych z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Egzaminy semestralne przeprowadzają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
2. 
Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane w danym semestrze, w wymiarze co najmniej połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć oraz otrzymał z tych zajęć oceny pozytywne.
3. 
Egzamin semestralny przeprowadza się w terminie określonym przez szkołę. Nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne na początku każdego semestru informują słuchaczy o terminach egzaminów semestralnych.
4. 
Na miesiąc przed terminem egzaminu semestralnego nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne informują słuchacza, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego - również jego rodziców, czy spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego, o których mowa w ust. 2, w formie określonej przez szkołę.
5. 
Słuchacz, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych, nie przystąpił do egzaminu semestralnego w terminie, o którym mowa w ust. 3, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora.
6. 
Ustalona w wyniku egzaminu semestralnego semestralna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44y i art. 44ya ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.).
§  40. 
1. 
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora.
2. 
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia semestralnych zajęć dydaktycznych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się ze słuchaczem, a w przypadku niepełnoletniego słuchacza - również z jego rodzicami.
3. 
Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 2, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.
4. 
Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44y i art. 44ya ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
5. 
Dla słuchacza nieklasyfikowanego z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.
§  41. 
1. 
Oceny bieżące ustala się według następującej skali:
1)
stopień celujący - 6;
2)
stopień bardzo dobry - 5;
3)
stopień dobry - 4;
4)
stopień dostateczny - 3;
5)
stopień dopuszczający - 2;
6)
stopień niedostateczny - 1.
2. 
Oceny bieżące mogą dodatkowo być uzupełnione o "+" (plus), poza stopniem celującym, lub "-" (minus), poza stopniem niedostatecznym.
§  42. 
1. 
Słuchacz, który w wyniku klasyfikacji semestralnej otrzymał negatywną semestralną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.
2. 
Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
3. 
Semestralna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44ya ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
4. 
Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy.
§  43. 
1. 
Słuchacz, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego - również jego rodzice, mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora, jeżeli uznają, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z trybem ustalania tej oceny, o którym mowa w § 39.
2. 
Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, można zgłosić od dnia ustalenia semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, jednak nie później niż do 2 dni roboczych po zakończeniu semestralnych zajęć dydaktycznych.
3. 
W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z trybem ustalania tej oceny, o którym mowa w § 39, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza oraz ustala semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
4. 
Semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej semestralnej oceny klasyfikacyjnej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem art. 44y ust. 1 tej ustawy.
5. 
Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora w uzgodnieniu ze słuchaczem, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego - również z jego rodzicami.
6. 
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, jest ostateczna.
§  44. 
1. 
Słuchacz otrzymuje promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli:
1)
ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał pozytywne semestralne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2)
przystąpił ponadto do egzaminu zawodowego, jeżeli egzamin ten był przeprowadzany w danym semestrze, z zastrzeżeniem art. 44zzzga ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. 
Słuchacza, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, dyrektor skreśla z list słuchaczy, w drodze decyzji.
3. 
W przypadkach losowych lub zdrowotnych, dyrektor, na pisemny wniosek słuchacza, może wyrazić zgodę na powtarzanie semestru. Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w szkole.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 3, słuchacz składa do dyrektora, nie później niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji słuchaczy.
5. 
Słuchacz niepełnoletni, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, powtarza ten semestr.
§  45. 
1. 
Słuchacz kończy szkołę, jeżeli:
1)
w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz
2)
przystąpił do egzaminu zawodowego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, z zastrzeżeniem art. 44zzzga ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. 
Niepełnoletni słuchacz, który nie spełnił warunków, o których mowa w ust. 1, powtarza ostatni semestr.

Rozdział  10.

PRZEPISY KOŃCOWE

§  46. 
1. 
Szkoła posiada własny sztandar, godło i ceremoniał szkolny. Ceremoniał szkolny jest odrębnym dokumentem.
2. 
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. Dokumenty z zakresu działania szkoły udostępnia się w siedzibie szkoły w godzinach jej urzędowania.
3. 
Szkoła jest jednostką budżetową. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
§  47. 
1. 
Zmiana statutu odbywa się w trybie określonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
2. 
Zmiana może polegać na uchyleniu, zmianie lub uzupełnieniu dotychczasowych przepisów.
3. 
Jeżeli liczba zmian w statucie szkoły jest znaczna, przewodniczący rady pedagogicznej opracowuje lub zleca opracowanie i ogłasza w formie zarządzenia tekst jednolity statutu, który zostaje przyjęty odpowiednią uchwałą rady pedagogicznej.
4. 
Dyrektor zapewnia zapoznanie się ze statutem wszystkich członków społeczności szkolnej:
1)
słuchaczom, którzy zapoznają się ze statutem na zajęciach lub na stronie internetowej szkoły;
2)
nauczycielom - na stronie internetowej szkoły i w sekretariacie szkoły;
3)
rodzicom słuchacza niepełnoletniego - na stronie internetowej szkoły i w sekretariacie szkoły.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 716).