Utrzymanie i doskonalenie w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Zintegrowanego Systemu Zarządzania w oparciu o wymagania norm: PN-EN ISO 9001:2015 - 10, PN-EN ISO/IEC 27001:2017-06 i wymagania Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym oraz określenie zakresu odpowiedzialności w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2019.8

Akt utracił moc
Wersja od: 25 lutego 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 7
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 25 lutego 2019 r.
w sprawie utrzymania i doskonalenia w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Zintegrowanego Systemu Zarządzania w oparciu o wymagania norm: PN-EN ISO 9001:2015 - 10, PN-EN ISO/IEC 27001:2017-06 i wymagania Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym oraz określenia zakresu odpowiedzialności w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2019 r. poz. 299 i 303) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
W Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwanej dalej "KRUS", w celu:
1)
poprawy skuteczności, efektywności i bezpieczeństwa wykonywanych zadań przypisanych KRUS,
2)
zarządzania ryzykiem w realizowanych procesach,
3)
zapewnienia ciągłości podstawowych działań KRUS związanych z przetwarzaniem informacji,
4)
poprawy komunikacji wewnątrz KRUS,
5)
ujednolicenia procedur organizacyjnych i operacyjnych we wszystkich jednostkach organizacyjnych KRUS,
6)
zwiększenia świadomości pracowników w zakresie systemów zarządzania,
7)
ciągłej analizy skuteczności systemu zarządzania,
8)
ciągłego zwiększenia świadomości pracowników,
9)
poprawy gospodarki środkami publicznymi

- zarządza się utrzymanie i doskonalenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania, zwanego dalej "ZSZ", zgodnego z wymaganiami norm PN-EN ISO 9001:2015 - 10, PN-EN ISO/IEC 27001:2017-06 oraz wymaganiami Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym, zwanego dalej "SPZK".

2. 
ZSZ obowiązujący w KRUS obejmuje wszystkie jednostki organizacyjne KRUS.
§  2. 
Użyte w treści zarządzenia określenia oznaczają:
1)
audyt wewnętrzny Zintegrowanego Systemu Zarządzania - systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodów z audytu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia kryteriów audytu;
2)
bezpieczeństwo informacji - zachowanie poufności, integralności i dostępności informacji, czyli zapewnienie, że informacja nie jest udostępniania osobom nieupoważnionym, jest dokładna i kompletna oraz dostępna i użyteczna. Dodatkowo mogą być brane pod uwagę inne własności, takie jak: autentyczność, rozliczalność, niezaprzeczalność i niezawodność;
3)
dokumenty systemowe Zintegrowanego Systemu Zarządzania - dokumenty opisujące wdrożony i utrzymywany w KRUS ZSZ, tj.: Misja i Wizja, Polityka Jakości KRUS, Polityka Bezpieczeństwa Informacji KRUS, Polityka Antykorupcyjna KRUS, Księga Zintegrowanego Systemu Zarządzania, Księga Procesów Zintegrowanego Systemu Zarządzania, Deklaracja stosowania, metodyki, procedury i instrukcje postępowania, wewnętrzne akty normatywne oraz inne dokumenty przywoływane w procedurach i instrukcjach;
4)
doskonalenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania - działania związane z poprawą funkcjonowania ZSZ. Składają się na nie: zmiany w dokumentacji ZSZ, działania korygujące, szacowanie ryzyka, wykorzystanie ustaleń i wniosków z audytów wewnętrznych ZSZ i przeglądu ZSZ, testy ze znajomości organizacji oraz procedur;
5)
incydent bezpieczeństwa - każde zdarzenie stanowiące naruszenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w KRUS;
6)
instrukcja - opis działań w formie tekstowej, precyzujący dane zadanie na wysokim poziomie szczegółowości;
7)
PN-EN ISO 9001:2015-10 - normę, w której określone zostały wymagania Systemu Zarządzania Jakością;
8)
PN-EN ISO/IEC 27001:2017-06 - normę, w której określone zostały wymagania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz technika informatyczna i techniki bezpieczeństwa;
9)
procedura - opis postępowania przedstawiony w formie graficznej lub tekstowej, ukazujący zadania do wykonania, odpowiedzialności oraz tworzone dokumenty;
10)
proces - zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących, które przekształcają dane wejściowe w dane wyjściowe;
11)
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym - wymagania opracowane przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A. oraz Krajową Izbę Gospodarczą, w których określone zostały wymagania SPZK;
12)
właściciel procedury - kierownika komórki organizacyjnej w Centrali KRUS odpowiedzialnego za aktualność opisu postępowania w sprawie realizacji zadań do wykonania oraz za treść tworzonych dokumentów w ramach nadzorowania swojego obszaru działania;
13)
Zintegrowany System Zarządzania - zbiór reguł opisujących zasady funkcjonowania KRUS w zakresie jakości i bezpieczeństwa informacji oraz przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym.
§  3. 
1. 
ZSZ w KRUS funkcjonuje w oparciu o dokumentację zgodną z wymaganiami norm PN-EN ISO 9001:2015 - 10, PN-EN ISO/IEC 27001:2017-06 oraz wymaganiami SPZK.
2. 
Dokumentacja obejmująca ZSZ publikowana jest w formie elektronicznej na stronie intranetowej (https://zsz.krus.gov.pl).
§  4. 
Do kompetencji Prezesa KRUS, w ramach ZSZ, należy:
1)
zatwierdzanie dokumentów systemowych ZSZ;
2)
ustanawianie celów ZSZ;
3)
przegląd i ocena ZSZ w celu zapewnienia jego przydatności, adekwatności i skuteczności;
4)
zatwierdzanie kierunków rozwoju wdrożonego w KRUS ZSZ;
5)
zapewnienie środków niezbędnych do funkcjonowania i doskonalenia ZSZ.
§  5. 
Do kompetencji Zastępców Prezesa KRUS, w ramach ZSZ, należy:
1)
proponowanie kierunków rozwoju wdrożonego w KRUS ZSZ;
2)
proponowanie celów ZSZ;
3)
proponowanie zmian w zakresie dokumentów systemowych ZSZ;
4)
akceptowanie propozycji zmian w dokumentach systemowych ZSZ, w ramach nadzorowanych procesów;
5)
wspieranie Pełnomocnika Prezesa ds. ZSZ w zakresie działań związanych z utrzymaniem i doskonaleniem ZSZ;
6)
merytoryczny nadzór nad obowiązującą dokumentacją w ramach nadzorowanych procesów;
7)
uczestnictwo w przeglądzie ZSZ.
§  6. 
Dyrektor Biura Organizacyjno-Prawnego pełni funkcję Pełnomocnika Prezesa KRUS ds. ZSZ.
§  7. 
1. 
Pełnomocnik Prezesa KRUS ds. ZSZ jest upoważniony do koordynowania w KRUS działań związanych z utrzymaniem, doskonaleniem i rozwojem ZSZ oraz do reprezentowania KRUS na zewnątrz w sprawach dotyczących ZSZ.
2. 
Pełnomocnik Prezesa KRUS ds. ZSZ jest odpowiedzialny za:
1)
nadzór nad rozpowszechnianiem dokumentów systemowych wśród wszystkich pracowników KRUS;
2)
kierowanie i nadzorowanie prac związanych z utrzymaniem, doskonaleniem i rozwojem ZSZ w KRUS;
3)
nadzór nad dokumentacją ZSZ na etapie jej opracowywania, weryfikacji, aktualizacji, udostępniania i przechowywania;
4)
monitoring realizacji celów przez poszczególne komórki/jednostki organizacyjne KRUS;
5)
koordynowanie szacowania ryzyk w jednostkach organizacyjnych KRUS;
6)
podejmowanie i koordynowanie inicjatyw związanych z doskonaleniem ZSZ;
7)
organizację przeglądów ZSZ, ich dokumentowanie oraz nadzór nad realizacją ustaleń wynikających z przeglądów;
8)
koordynowanie audytów wewnętrznych ZSZ, w tym określanie celów, zakresu i kryteriów poszczególnych audytów, planowanie i monitorowanie ich wykonania, doskonalenie zasad i metod audytów;
9)
koordynowanie działań audytowych ZSZ w poszczególnych jednostkach organizacyjnych KRUS;
10)
przygotowanie kwartalnych zbiorczych analiz incydentów bezpieczeństwa, które wystąpiły w KRUS;
11)
koordynowanie podejmowanych i realizowanych działań korygujących;
12)
prowadzenie szkoleń wstępnych z zakresu ZSZ dla nowoprzyjętych pracowników w Centrali KRUS;
13)
ocenę skuteczności wdrożonego ZSZ;
14)
koordynowanie działań mających na celu podnoszenie świadomości pracowników w zakresie ZSZ.
§  8. 
1. 
W oddziale regionalnym KRUS, zwanym dalej "OR", koordynatora OR ds. ZSZ powołuje dyrektor OR KRUS, po uprzednim zatwierdzeniu kandydata, (na podstawie pisma z OR KRUS przedstawiającego kandydata na koordynatora), przez Pełnomocnika Prezesa KRUS ds. ZSZ.
2. 
Kandydat na koordynatora OR ds. ZSZ powinien być audytorem wewnętrznym ZSZ.
3. 
W ramach pełnionej funkcji, koordynator OR ds. ZSZ, odpowiada za:
1)
realizację prac zleconych przez Pełnomocnika Prezesa KRUS ds. ZSZ dotyczących ZSZ;
2)
sprawowanie nadzoru nad dokumentacją ZSZ w OR KRUS i podległych placówkach terenowych, zwanych dalej "PT", na etapie jej opracowania, dostosowania, wprowadzania zmian, aktualizacji, udostępniania i przechowywania, gromadzenie dokumentów w formie papierowej i elektronicznej dotyczących utrzymania, doskonalenia i rozwoju ZSZ oraz ich archiwizację;
3)
planowanie i przeprowadzanie audytów wewnętrznych ZSZ w OR KRUS i podległych PT, w tym nadzór nad zespołami audytowymi i realizowanymi przez nich audytami oraz nadzór nad działaniami poaudytowymi;
4)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z przeprowadzanymi audytami wewnętrznymi ZSZ, działaniami poaudytowymi oraz archiwizację tej dokumentacji;
5)
zbieranie propozycji usprawnień, monitorowanie i ewidencjonowanie pojawiających się niezgodności związanych z wdrożonym ZSZ oraz przedkładanie projektów zmian (wnioskowanie o zmiany);
6)
inicjowanie działań korygujących w OR KRUS i podległych PT oraz prowadzenie wymaganej sprawozdawczości w tym zakresie;
7)
planowanie, nadzorowanie oraz prowadzenie szkoleń z zakresu ZSZ w OR KRUS i podległych PT oraz przekazywanie informacji o przeprowadzonych szkoleniach Pełnomocnikowi Prezesa KRUS ds. ZSZ;
8)
przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla nowoprzyjętych pracowników w zakresie ZSZ;
9)
przedstawianie dyrektorowi OR KRUS informacji dotyczących funkcjonowania ZSZ oraz wszelkich potrzeb związanych z doskonaleniem;
10)
monitorowanie skuteczności działania ZSZ w OR KRUS i podległych PT oraz przygotowywanie przekazywanych Pełnomocnikowi Prezesa KRUS ds. ZSZ sprawozdań;
11)
przygotowywanie kwartalnych analiz incydentów bezpieczeństwa, które wystąpiły w OR KRUS i podległych PT, wraz z informacją o podjętych w stosunku do nich działaniach korygujących i ich skuteczności oraz przekazywanie wymaganej sprawozdawczości w tym zakresie do Pełnomocnika Prezesa KRUS ds. ZSZ;
12)
koordynowanie zadań w zakresie szacowania ryzyk w obszarze zadań realizowanych przez OR KRUS i podległych PT;
13)
koordynowanie zadań w zakresie poprawnego funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w OR KRUS i podległych PT.
§  9. 
Właściciele procedur odpowiadają za:
1)
merytoryczną i formalną poprawność procedur/instrukcji oraz ich aktualizację;
2)
dokonywanie uzgodnień z innymi komórkami/jednostkami organizacyjnymi KRUS w zakresie niezbędnym na etapie opracowywania/uaktualniania dokumentów ZSZ (procedur/instrukcji) będących pod ich merytorycznym nadzorem;
3)
opiniowanie propozycji zmian zgłaszanych przez użytkowników procedury/instrukcji oraz opracowywanie i zgłaszanie nowych rozwiązań procedur/instrukcji;
4)
planowanie, koordynowanie i nadzorowanie procesu wdrożenia i funkcjonowania procedury/instrukcji w obszarze funkcjonowania ZSZ;
5)
utrzymywanie i doskonalenie ZSZ oraz realizację wskazanych celów w podległych sobie obszarach.
§  10. 
1. 
Audytora wewnętrznego ZSZ w Centrali KRUS powołuje i odwołuje Pełnomocnik Prezesa KRUS ds. ZSZ na wniosek kierownika komórki organizacyjnej Centrali KRUS, w której jest zatrudniony.
2. 
Audytora wewnętrznego ZSZ w OR KRUS i podległych PT powołuje i odwołuje dyrektor OR KRUS, po uzyskaniu pozytywnej opinii (bazującej na piśmie z OR KRUS przedstawiającym kandydata na audytora) dotyczącej kandydatury od Pełnomocnika Prezesa KRUS ds. ZSZ.
3. 
Kandydat na audytora powinien:
1)
spełniać wymagania określone w normie ISO 19011 - Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania - pkt 7.2.2.;
2)
ukończyć szkolenie zewnętrzne potwierdzone certyfikatem audytora wewnętrznego systemu zarządzania lub uczestniczyć w co najmniej trzech audytach prowadzonych w jednostce organizacyjnej KRUS jako audytor szkolący się.
4. 
Do zadań audytorów wewnętrznych ZSZ należy podejmowanie działań związanych z utrzymaniem, doskonaleniem i rozwojem ZSZ, a w szczególności:
1)
wspomaganie przygotowania audytów wewnętrznych ZSZ oraz ich realizacja;
2)
sporządzanie dokumentacji poaudytowej, zbieranie propozycji usprawnień procesów i procedur;
3)
inicjowanie działań doskonalących (korygujących).
§  11. 
Kierownicy komórek organizacyjnych w Centrali KRUS i dyrektorzy OR KRUS, w ramach ZSZ są odpowiedzialni za:
1)
utrzymywanie i doskonalenie ZSZ oraz realizację wskazanych celów w podległych sobie obszarach;
2)
weryfikację i przegląd efektywności ustanowionego ZSZ w podległych sobie obszarach;
3)
zapewnienie zrozumienia dokumentów systemowych ZSZ przez podległych im pracowników;
4)
identyfikację potrzeb szkoleniowych w podległej komórce/jednostce organizacyjnej KRUS;
5)
wyznaczanie w podległych komórkach/jednostkach organizacyjnych KRUS osób odpowiedzialnych za realizację wniosków wynikających z przeglądów ZSZ oraz audytów wewnętrznych ZSZ;
6)
nadzór nad sporządzanymi zapisami dotyczącymi ZSZ w podległej komórce/jednostce organizacyjnej KRUS;
7)
przeprowadzanie szacowania ryzyk;
8)
kwalifikację zgłoszonych potencjalnych zdarzeń korupcyjnych oraz przeprowadzenie działań wyjaśniających, zgodnie z ustanowioną procedurą;
9)
zapewnianie w podpisywanych przez siebie umowach z podmiotami zewnętrznymi klauzul spełniających wymogi zasad bezpieczeństwa informacji;
10)
realizację zadań w obszarze bezpieczeństwa informacji wyznaczonych przez Prezesa KRUS, Zastępców Prezesa KRUS lub Pełnomocnika Prezesa KRUS ds. ZSZ;
11)
zapewnianie zgodności stosowanych rozwiązań z przepisami prawa;
12)
postępowanie z incydentami bezpieczeństwa występującymi w komórce/jednostce organizacyjnej KRUS, ich analizę, podejmowanie działań korygujących oraz ocenę ich skuteczności;
13)
udokumentowanie zakresów odpowiedzialności pracowników w kartach czynności przypisanych do stanowisk w odniesieniu do pełnionych ról w procedurach ZSZ;
14)
zapewnienie nadzoru nad praktykantami i stażystami, odbywającymi w danej komórce/jednostce organizacyjnej KRUS praktykę lub staż.
§  12. 
Dyrektor Biura Informatyki i Telekomunikacji Centrali KRUS, w ramach ZSZ, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych używanych w KRUS w zakresie:
1)
rozwoju i utrzymania infrastruktury sprzętowej;
2)
zarządzania polityką dostępu do zasobów informatycznych;
3)
dokumentowania procedur eksploatacyjnych, procedur zarządzania zmianami w systemach informatycznych, procedur tworzenia kopii zapasowych i innych;
4)
zarządzania ciągłością działania systemów teleinformatycznych;
5)
zarządzania polityką haseł dla systemów informatycznych oraz zasad konstrukcji haseł;
6)
monitorowania systemów operacyjnych, istotnych elementów wydajnościowych i pojemnościowych systemów, przegląd i archiwizowanie dzienników systemowych oraz przechowywania i zarządzania dokumentacją systemów informatycznych;
7)
zasad postępowania z nośnikami danych, korzystania z poczty elektronicznej, intranetu i internetu oraz komputerów przenośnych;
8)
działań awaryjnych na wypadek dysfunkcji lub włamania do systemu informatycznego oraz obsługi zgłaszanych incydentów dotyczących dysfunkcji infrastruktury techniczno-systemowej Zintegrowanego Systemu Informatycznego.
§  13. 
Dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi Centrali KRUS, w ramach ZSZ, jest odpowiedzialny za:
1)
zapewnienie przestrzegania zasad bezpieczeństwa informacji w procesach zarządzania zasobami ludzkimi;
2)
opracowywanie dla występujących w KRUS stanowisk pracy aktualnego zbioru Stanowiskowych Kart Kompetencji;
3)
nadzór nad terminowym i prawidłowym sporządzaniem przez kierujących jednostkami/ komórkami organizacyjnymi KRUS indywidualnych kart czynności;
4)
realizację szkoleń pracowników KRUS, w zakresie ZSZ, zgodnie z centralnym planem szkoleń;
5)
zarządzanie ciągłością działalności w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi;
6)
określanie postępowania w przypadku naruszenia zasad ZSZ;
7)
określanie zasad postępowania w zakresie nadzoru nad osobami odbywającymi staż, praktyki lub przygotowanie zawodowe w KRUS.
§  14. 
Dyrektor Biura Administracji i Inwestycji Centrali KRUS, w ramach ZSZ, jest odpowiedzialny za:
1)
zarządzanie bezpieczeństwem fizycznym budynków i pomieszczeń w Centrali KRUS;
2)
zmiany kodów systemów kontroli dostępu oraz systemów alarmowych w Centrali KRUS;
3)
zarządzanie ciągłością działania w obszarze procesów administracyjnych i inwestycyjnych;
4)
określanie zasad przebywania pracowników w strefie chronionej, w tym przyjmowania osób trzecich oraz postępowania podczas opuszczania stanowiska pracy;
5)
nadzór nad przestrzeganiem przyjętych zasad w strefie chronionej;
6)
określanie zasad zarządzania kluczami do pomieszczeń.
§  15. 
Dyrektor Biura Organizacyjno-Prawnego Centrali KRUS, w ramach ZSZ, jest odpowiedzialny za opracowywanie i opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów aktów normatywnych Prezesa KRUS oraz innych regulacji opracowywanych w KRUS, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa informacji.
§  16. 
Dyrektor Biura Komunikacji i Współpracy Międzynarodowej Centrali KRUS, w ramach ZSZ, jest odpowiedzialny za:
1)
kształtowanie wizerunku i polityki informacyjnej w KRUS;
2)
koordynowanie spraw dotyczących współpracy KRUS z zagranicą oraz z przynależnością KRUS do organizacji i stowarzyszeń międzynarodowych;
3)
koordynowanie spraw dotyczących rozpatrywania w KRUS wniosków o udzielenie informacji publicznej w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego oraz opracowywanie w tym zakresie analiz i sprawozdań;
4)
redagowanie strony www.krus.gov.pl oraz udostępnianie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej KRUS i Centralnym Repozytorium Informacji Publicznej.
§  17. 
Dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji Centrali KRUS, w ramach ZSZ, jest odpowiedzialny za:
1)
aktualizację dokumentacji w zakresie ochrony danych osobowych (wewnętrzne akty normatywne, procedury, instrukcje), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2)
opracowywanie wytycznych i zaleceń w zakresie ochrony danych osobowych KRUS oraz koordynację ich realizacji;
3)
monitorowanie realizacji procedur awaryjnych na wypadek naruszenia lub utraty danych osobowych;
4)
gromadzenie dokumentacji z przeprowadzanych w KRUS analiz ryzyka dotyczącej zidentyfikowanych ryzyk odnośnie ochrony danych osobowych, planów minimalizacji tych ryzyk oraz monitorowanie realizacji opracowanych planów minimalizacji tych ryzyk;
5)
podnoszenie świadomości pracowników KRUS odnośnie ryzyk i incydentów bezpieczeństwa dotyczących ochrony danych osobowych.
§  18. 
Do obowiązków dyrektora OR KRUS, w ramach ZSZ, należy:
1)
zarządzanie bezpieczeństwem fizycznym budynków i pomieszczeń w OR KRUS i podległych PT;
2)
zagwarantowanie możliwości korzystania z wymaganego sprzętu potrzebnego do ochrony informacji i dokumentów należących do ZSZ;
3)
podejmowanie działań mających na celu zapewnienie ciągłego wzrostu świadomości pracowników OR KRUS i podległych PT w zakresie ZSZ;
4)
wdrożenie środków ochrony dokumentacji w wersji papierowej oraz elektronicznej.
§  19. 
Administrator Systemów Informatycznych, w ramach ZSZ, jest odpowiedzialny za:
1)
monitorowanie kluczowych elementów zasobów informatycznych w zakresie realizacji zdarzeń związanych z eksploatacją systemów, przekroczenia dostępnej pojemności i wydajności oraz zarządzania dokumentacją tworzoną w ramach procesu eksploatacji i aktualizacji systemu;
2)
prawidłowość tworzenia, przechowywania, konserwacji i wykorzystywania kopii bezpieczeństwa systemów informatycznych;
3)
zorganizowanie skutecznego systemu ochrony przed szkodliwym oprogramowaniem w poszczególnych systemach informatycznych;
4)
zabezpieczenie i opisanie dowodów dotyczących naruszenia sprawności systemu informatycznego.
§  20. 
Do obowiązków wszystkich pracowników w zakresie ZSZ, w szczególności należy:
1)
bieżące zapoznawanie się z obowiązującą dokumentacją ZSZ;
2)
znajomość dokumentacji ZSZ oraz realizacja obowiązków z niej wynikających;
3)
inicjowanie zmian dokumentacji ZSZ;
4)
uczestniczenie w przebiegu audytów wewnętrznych i audytów zewnętrznych ZSZ;
5)
przygotowywanie materiałów w ramach pełnionych funkcji niezbędnych do przeprowadzenia przeglądu ZSZ;
6)
zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa, zgodnie z obowiązującą procedurą w tym zakresie.
§  21. 
Procedury określające szczegółowe zakresy odpowiedzialności oraz sposób postępowania z danymi osobowymi oraz informacjami niejawnymi, zostały określone w KRUS odrębnymi regulacjami.
§  22. 
Traci moc zarządzenie nr 23 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 30 lipca 2018 r. w sprawie utrzymania i doskonalenia w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Zintegrowanego Systemu Zarządzania w oparciu o wymagania norm: PN-EN ISO 9001:2015 - 10, PN-EN ISO/IEC 27001:2017-06 i wymagania Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym oraz określenia zakresu odpowiedzialności w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania (Dz. Urz. KRUS poz. 24).
§  23. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.