Ustanowienie projektu racjonalizacji i restrukturyzacji sieci placówek zagranicznych, a zwłaszcza ich organizacji i zatrudnienia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2008.2.17

Akt utracił moc
Wersja od: 1 maja 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 6
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1
z dnia 25 kwietnia 2008 r.
w sprawie ustanowienia projektu racjonalizacji i restrukturyzacji sieci placówek zagranicznych, a zwłaszcza ich organizacji i zatrudnienia

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.2) oraz w związku z § 1 ust. 2 i 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 216, poz. 1605) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy ogólne
1.
Ustanawia się projekt restrukturyzacji sieci placówek zagranicznych, a zwłaszcza ich organizacji oraz zatrudnienia, zwany dalej "projektem".
2.
Celem projektu jest stworzenie optymalnej dla właściwej realizacji zadań Ministra Spraw Zagranicznych sieci placówek zagranicznych, funkcjonujących w oparciu o strukturę i zasady działania, gwarantujące implementację założeń systemowych, określonych w § 2.
3.
Struktura zadaniowa projektu obejmuje:
1)
w pierwszym etapie projektu - opracowanie spójnej i kompleksowej polityki urzędu w kwestii tworzenia i likwidacji oraz funkcjonowania i struktury placówek zagranicznych, a także struktury zatrudnienia ich personelu, realizującej założenia systemowe określone w zarządzeniu;
2)
w drugim etapie projektu - przegląd istniejących placówek zagranicznych pod względem polityki, o której mowa w pkt 1, a następnie przygotowanie propozycji likwidacji bądź utworzenia albo przekształcenia oraz zmian struktury organizacyjnej i zatrudnienia placówek zagranicznych;
3)
w trzecim etapie projektu - wdrożenie rezultatów przeglądu placówek Zagranicznych oraz ocenę końcową projektu.
4.
Projektowi nadaje się najwyższy priorytet wśród zadań realizowanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
§  2.
Założenia systemowe

Ustanawia się następujące założenia systemowe:

Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 216, poz. 1605).

1)
sieć placówek zagranicznych i ich struktura powinny służyć sprawnemu osiąganiu celów polityki Państwa w stosunkach zewnętrznych i odpowiadać priorytetom tej polityki wynikającym z:
a)
ustaw i innych aktów prawnych,
b)
kierunków polityki zagranicznej i innych dokumentów rządowych,
c)
strategii oraz polityk rządowych oraz resortowych;
2)
placówki zagraniczne zapewniają bezpośrednio obsługę ustawowych zadań Ministra Spraw Zagranicznych, określonych w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437 ze zm.) i innych przepisach prawa oraz dokumentach rządowych, a także obsługę zadań innych organów administracji, w zakresie i granicach ustalonych przez Ministra Spraw Zagranicznych z tymi organami;
3)
sieć placówek zagranicznych powinna uwzględniać istnienie i rozwój obszarów międzynarodowej współpracy państw pod względem politycznym, ekonomicznym oraz kulturowym;
4)
sieć placówek zagranicznych powinna uwzględniać zobowiązania oraz służyć wspieraniu polskich interesów w ramach Unii Europejskiej, z uwzględnieniem wyzwań, jakie niesie ze sobą prezydencja Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
5)
sieć placówek zagranicznych powinna być uzupełniona takimi rozwiązaniami organizacyjnymi i faktycznymi, które zapewniają maksymalną mobilność i dynamikę działania służby zagranicznej, w tym konsulów RP;
6)
placówki zagraniczne oraz nadzorujące ich pracę komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Zagranicznych powinny tworzyć system obsługujący podstawowe procesy: przepływu informacji, przydzielania zadań oraz oceny ich realizacji, monitorowania sytuacji międzynarodowej;
7)
poza obszarem Europy należy dążyć do stworzenia silnych placówek, pełniących rolę centrów regionalnych, które poza aspektem politycznym - będą wykonywały określone zadania, w szczególności w zakresie łączności, obsługi systemów informatycznych, monitoringu bezpieczeństwa, zamówień publicznych, na rzecz innych, mniejszych placówek zagranicznych regionu.
§  3.
Kierownik projektu
1.
Tworzy się funkcję Kierownika projektu, którego wyznacza Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej w drodze odrębnej decyzji.
2.
Kierownik projektu podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Służby Zagranicznej.
3.
Kierownik projektu koordynuje całość prac związanych z realizacją projektu i odpowiada za jego przeprowadzenie.
4.
Do szczegółowych zadań kierownika projektu należy:
1)
przewodniczenie posiedzeniom grup roboczych, organizacja ich pracy i przydzielanie zadań w ramach poszczególnych grup;
2)
zapewnienie sprawnego obiegu informacji między grupami roboczymi oraz grupami roboczymi i Komitetem Sterującym, niezbędnego do realizacji projektu;
3)
uczestniczenie w pracach Komitetu Sterującego;
4)
zapewnienie właściwego składu grup roboczych;
5)
zorganizowanie i przeprowadzenie przy pomocy właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych szkolenia, o którym mowa w § 8 zarządzenia;
5.
Kierownik projektu upoważniony jest do wdawania wiążących poleceń dyrektorom komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz placówek zagranicznych, w zakresie niezbędnym do realizacji projektu.
6.
Obsługę Kierownika projektu zapewnia Biuro Dyrektora Generalnego.
§  4.
Komitet Sterujący
1.
Tworzy się Komitet Sterujący, którego zadaniem jest:
1)
zatwierdzenie składu grup roboczych;
2)
zatwierdzanie raportów z realizacji poszczególnych etapów projektu;
3)
zatwierdzenie ostatecznego tekstu polityki urzędu w kwestii tworzenia i likwidacji oraz funkcjonowania i struktury placówek zagranicznych;
4)
zatwierdzenie ostatecznego raportu z przeglądu placówek zagranicznych;
5)
zapewnienie komunikacji z kierownictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz instytucjami zewnętrznymi w istotnych sprawach związanych z projektem;
6)
nadzór nad realizacją projektu, w tym przekazywanie grupom roboczym wiążących wytycznych i poleceń.
2.
W skład Komitetu Sterującego wchodzą:
1)
Dyrektor generalny służby zagranicznej, jako jego Przewodniczący;
2)
Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego;
3)
Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia;
4)
Sekretarz Komitetu Sterującego, wyznaczony przez Przewodniczącego;
5)
przedstawiciel Sekretariatu Ministra.
3.
W posiedzeniach Komitetu Sterującego bierze udział kierownik projektu oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego.
§  5.
Grupy robocze
1.
Tworzy się grupy robocze do spraw:
1)
konsularnych;
2)
politycznych;
3)
dyplomacji publicznej, ekonomicznej i pomocowej;
4)
administracyjnych i obsługi;
5)
informatyzacji, łączności i bezpieczeństwa;
2.
Do zadań grupy roboczej należy:
1)
zebranie i analiza informacji niezbędnych do realizacji I i II etapu projektu;
2)
przeprowadzenie niezbędnych analiz oraz przygotowanie - w zakresie działania grupy - raportu z realizacji I i II etapu projektu zawierającego:
a)
w I etapie - projekt polityki urzędu w zakresie spraw należących do właściwości grupy roboczej,
b)
w II etapie - rezultaty przeglądu placówek wraz z rekomendacjami dotyczącymi niezbędnych wdrożeń i przedstawienie go do oceny Komitetowi Sterującemu.
3.
W skład każdej z grup roboczych wchodzą:
1)
Kierownik projektu, jako jej przewodniczący;
2)
członkowie wyznaczeni przez Kierownika projektu;
3)
sekretarz grupy, wyznaczony przez Kierownika projektu.
4.
Skład grup roboczych ulega zmianie w zależności od poddanych analizie placówek zagranicznych lub typów stanowisk albo innych zagadnień szczegółowych będących przedmiotem pracy grupy.
5.
Stosownie do potrzeb określanych przez kierownika projektu - w pracach grup roboczych biorą udział przedstawiciele Biura kadr i Szkolenia oraz Biura Administracji i Finansów, wyznaczeni przez ich dyrektorów.
6.
Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia oraz Dyrektor Biura Administracji i Finansów, dyrektorzy innych komórek organizacyjnych, a także kierownicy placówek zagranicznych przekażą grupom roboczym informacje niezbędne dla ich pracy.
7.
Kierownik projektu może zapraszać do udziału w pracach grupy także inne osoby, w tym nie będące członkami służby zagranicznej.
8.
Kierownik projektu może, w razie potrzeby, organizować wspólne posiedzenia grup roboczych.
§  6.
Wdrożenie projektu
1.
Realizację zadań III etapu projektu zapewniają właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zgodnie z podziałem obowiązków i harmonogramem ich realizacji zatwierdzonym przez Komitet Sterujący na zakończenie II etapu projektu.
2.
Przewodniczący Komitetu Sterującego, stosownie do potrzeb, może wyznaczyć komórkę organizacyjną, koordynującą szczegółowe zadania wdrożeniowe III etapu projektu.
§  7.
Harmonogram projektu
1.
Ustala się dzień rozpoczęcia realizacji projektu na 5 maja 2008 r.
2.
Ustala się następujący, ramowy harmonogram realizacji projektu:
1)
przedłożenie przez grupy robocze raportów z realizacji I etapu projektu Komitetowi Sterującemu - do 15 dni od dnia rozpoczęcia projektu;
2)
zakończenie I etapu projektu - do 30 dni od dnia rozpoczęcia projektu;
3)
przedłożenie przez grupy robocze raportów z realizacji II etapu projektu Komitetowi Sterującemu - do 60 dni od dnia rozpoczęcia projektu;
4)
zakończenie II etapu projektu - do 90 dni od dnia rozpoczęcia projektu;
5)
zakończenie III etapu projektu - do końca 2008 r.
3.
Przewodniczący Komitetu Sterującego jest upoważniony do modyfikacji terminów, określonych w ust. 2, w tym ich skracania w odniesieniu do określonych placówek lub grup stanowisk, jeżeli przemawiają za tym wymogi planowanej rotacji pracowników, przy czym jeżeli modyfikacja opóźnia realizację projektu o więcej niż 30 dni, obowiązany jest uzyskać na nią pisemną zgodę Ministra Spraw Zagranicznych.
§  8.
Warunki realizacji projektu
1.
Osoby wchodzące w skład Komitetu Sterującego oraz grup roboczych, a także inne osoby, które uczestniczą w realizacji projektu zwolnione są z wykonywania obowiązków służbowych na czas niezbędny do prac nad projektem.
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1 obowiązane są do odbycia szkolenia z metodyki zarządzania projektami PRINCE2.
3.
Przewodniczący Komitetu Sterującego może utworzyć inne niż określone w niniejszym zarządzeniu grupy robocze, zespoły oraz samodzielne funkcje niezbędne do właściwego wdrożenia projektu.
4.
Sekretarz Komitetu Sterującego oraz sekretarze grup roboczych prowadzą wyodrębniony zbiór dokumentów powstałych w wyniku prac nad projektem. Dokumentacja zakończonych prac przekazywana jest do Biura Dyrektora Generalnego, gdzie podlega archiwizacji, stosownie do obowiązujących przepisów.
5.
Przewodniczący Komitetu Sterującego składa Ministrowi Spraw Zagranicznych okresowe raporty z realizacji projektu oraz informuje go o zagrożeniach dla realizacji projektu.
§  9.
Schemat projektu stanowi załącznik do zarządzenia.
§  10.
Po zakończeniu II etapu projektu Przewodniczący Komitetu Sterującego oceni zaawansowanie realizacji Programu Kompleksowej Analizy Kompetencyjnej oraz projektu mapowania procesów w resorcie spraw zagranicznych i przedstawi Ministrowi Spraw Zagranicznych propozycję synchronizacji tych projektów.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 1 maja 2008 r.
______

1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej sprawy zagraniczne na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 16 listopada 2007 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 216, poz. 1605).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Schemat projektu