Ustanowienie Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do spraw Pozyskania i Wdrożenia do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Systemu WISŁA.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2017.174

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 2020 r.

DECYZJA Nr 157/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 6 września 2017 r.
w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do spraw Pozyskania i Wdrożenia do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Systemu WISŁA

Inspektorat Uzbrojenia

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 22 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852, z 2014 r. poz. 932 oraz z 2016 r. poz. 2138), § 5 ust. 2 pkt 3 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 33/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 250, z 2016 r. poz. 165 oraz 2017 r. poz. 103) oraz § 2 pkt 4 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), ustala się, co następuje:

§  1. 
1. 
Ustanawia się Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Pozyskania i Wdrożenia do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Systemu WISŁA, zwanego dalej "Pełnomocnikiem".
2. 
Pełnomocnika powołuje Minister Obrony Narodowej.
3.  1
 Pełnomocnik wykonuje swoje zadania poprzez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwego do spraw modernizacji technicznej, zwanego dalej "Sekretarzem Stanu
4.  2
 W imieniu Sekretarza Stanu nadzór nad działalnością Pełnomocnika sprawuje Szef Inspektoratu Uzbrojenia.
§  2.  3
 Do zadań Pełnomocnika należy zarządzanie procesami pozyskania i wdrożenia do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej systemu WISŁA, w tym w szczególności:
1) 4
 koordynacja procesu pozyskania, w tym przygotowywania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz, w przypadku udzielenia stosownych upoważnień, zawieranie umów;
2) 5
 nadzór nad realizacją umów zawartych w wyniku postępowań, o których mowa w pkt 1, w tym weryfikacja i uzgadnianie pod względem merytorycznym dokumentów rozliczeniowych dotyczących realizowanych umów;
3)
zarządzanie technicznymi aspektami systemu WISŁA, w tym koordynacja integracji systemu z otoczeniem sprzętowym;
4)
ustalanie należności Skarbu Państwa wynikających z realizowanych i nadzorowanych umów, o których mowa w pkt 2;
5)
nadzór nad wykonywaniem zadań w zakresie przygotowania wdrożenia systemu WISŁA w tym w szczególności infrastruktury, struktury organizacyjno-etatowej, eksploatacji, zabezpieczenia logistycznego oraz realizacji kształcenia i szkoleń specjalistycznych;
6)
koordynacja integracji systemu WISŁA z innymi zestawami rakietowymi, w tym przeciwlotniczymi zestawami rakietowymi krótkiego zasięgu NAREW oraz polskimi rozwiązaniami technicznymi;
7)
udział w realizacji projektów realizowanych poza resortem obrony narodowej, w tym w ramach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju związanych z pozyskaniem i wdrożeniem systemu WISŁA;
8)
przygotowywanie i opiniowanie aktów prawnych właściwych w obszarze pozyskania i wdrożenia systemu WISŁA;
9)
przygotowywanie propozycji, wniosków, opracowań, odpowiedzi na zapytania poselskie, senatorskie i dziennikarskie oraz udzielanie odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej, właściwych w obszarze pozyskania i wdrożenia systemu WISŁA;
10)
przygotowanie informacji i materiałów dla podmiotów nadzorujących, kontrolujących i monitorujących właściwych w obszarze pozyskania i wdrożenia systemu WISŁA;
11)
zlecanie zadań Oficerom Łącznikowym wyznaczonym w celu wdrożenia systemu WISŁA oraz nadzór nad ich realizacją;
12)
przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej oraz Sekretarzowi Stanu meldunków z realizowanych przedsięwzięć i zadań;
13)
inicjowanie oraz wspieranie działań komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "komórkami i jednostkami organizacyjnymi", w obszarze przedsięwzięć związanych z pozyskaniem i wdrożeniem systemu WISŁA;
14)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej lub Sekretarza Stanu w obszarze pozyskania i wdrożenia systemu WISŁA.
§  3. 
Pełnomocnik w ramach realizacji zadań, o których mowa w § 2, współpracuje,

w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek i jednostek organizacyjnych, z:

1)
Komitetem Sterującym, o którym mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej dotyczącej pozyskania "Przeciwlotniczych i przeciwrakietowych zestawów rakietowych średniego zasięgu - WISŁA";
2)
podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie integracji systemu WISŁA z narodowym i sojuszniczym systemem dowodzenia i kierowania walką;
3)
komórkami i jednostkami organizacyjnymi w obszarze pozyskania i wdrożenia systemu WISŁA;
4)
podmiotami krajowymi i zagranicznymi, w tym organami administracji publicznej oraz organizacjami pozarządowymi, nauki oraz gospodarki w obszarze pozyskania i wdrożenia systemu WISŁA.
§  4. 
Pełnomocnik jest uprawniony do:
1)
przedstawiania Sekretarzowi Stanu propozycji koordynatorów projektów oraz inicjowania nowych projektów, o których mowa w pkt 1 ppkt 3 Wytycznych Ministra Obrony Narodowej dotyczących planowania i realizacji w resorcie obrony narodowej czynności nadzoru nad projektami dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa realizowanymi poza resortem obrony narodowej, stanowiących załącznik do decyzji Nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie wytycznych dotyczących planowania i realizacji w resorcie obrony narodowej czynności nadzoru nad projektami dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa realizowanymi poza resortem obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 74 oraz z 2017 r. poz. 137);
2)
reprezentowania resortu obrony narodowej w zakresie dotyczącym systemu WISŁA;
3) 6
 prowadzenia korespondencji, z zastrzeżeniem, że korespondencja adresowana do Ministra Obrony Narodowej kierowana jest poprzez Sekretarza Stanu, po wcześniejszym zaopiniowaniu przez Szefa Inspektoratu Uzbrojenia;
4)
zwracania się o wykonanie analiz, ekspertyz, opinii do komórek i jednostek organizacyjnych oraz zlecania ich wykonania podmiotom spoza resortu obrony narodowej;
5)
zgłaszania i opiniowania kandydatur na stanowiska w komórce organizacyjnej, o której mowa w § 5 ust. 1, właściwej w zakresie realizacji Programu WISŁA.
§  5. 
1. 
W Inspektoracie Uzbrojenia powołuje się etatową wewnętrzną komórkę organizacyjną właściwą w zakresie realizacji Programu WISŁA, zwaną dalej "Komórką".
2. 
Komórka zapewnia obsługę merytoryczną Pełnomocnika.
3. 
Zakresy obowiązków dla żołnierzy zawodowych oraz pracowników resortu obrony narodowej w Komórce opracowuje Pełnomocnik, a zatwierdza Szef Inspektoratu Uzbrojenia.
4. 
W zakresie spraw organizacyjno-etatowych i kompetencyjnych związanych z powołaniem Komórki stosuje się przepisy decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie działalności organizacyjno-etatowej i kompetencyjnej.
§  6. 
Szef Inspektoratu Uzbrojenia:
1)
niezwłocznie przekaże Pełnomocnikowi dokumentację dotyczącą pozyskania systemu WISŁA, w tym związanej z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania wraz z przekierowaniem korespondencji w systemie informatycznym na oddzielne konto Pełnomocnika w SI ARCUS;
2)
dokona stosownych zmian w składzie komisji powołanej do przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sprawie pozyskania systemu WISŁA, w związku z powołaniem Pełnomocnika i zakresem zadań przez niego realizowanych;
3)
dokona niezbędnych zmian w dokumentach organizacyjnych i kompetencyjnych Inspektoratu Uzbrojenia.
§  7. 
Pełnomocnik wystąpi o stosowne upoważnienia i pełnomocnictwa w celu realizacji zadań wynikających z decyzji oraz z procesu pozyskiwania i wdrożenia systemu WISŁA.
§  8. 
Zadania i uprawnienia Pełnomocnika nie naruszają kompetencji i właściwości instytucji obserwujących proces pozyskania systemu WISŁA, w szczególności nie nadają Pełnomocnikowi uprawnienia do wydawania wiążących poleceń tym instytucjom.
§  9. 
Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz dyrektorzy (szefowie, kierownicy, dowódcy) komórek i jednostek organizacyjnych, stosownie do właściwości, na wniosek Pełnomocnika, udzielą niezbędnej pomocy do właściwej realizacji jego zadań.
§  10. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 decyzji nr 33/MON z dnia 2 marca 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 marca 2020 r.
2 § 1 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 decyzji nr 33/MON z dnia 2 marca 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 marca 2020 r.
3 § 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 decyzji nr 151/MON z dnia 30 października 2018 r. (Dz.Urz.MON.2018.177) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 listopada 2018 r.
4 § 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 151/MON z dnia 30 października 2018 r. (Dz.Urz.MON.2018.177) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 listopada 2018 r.
5 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 151/MON z dnia 30 października 2018 r. (Dz.Urz.MON.2018.177) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 listopada 2018 r.
6 § 4 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 33/MON z dnia 2 marca 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 marca 2020 r.