Ustanowienie "Księgi Pamięci" i "Tablicy Pamięci" oraz określenie trybu wyróżnienia wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem na Tablicy Pamięci.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2006.11.69

Akt utracił moc
Wersja od: 14 czerwca 2006 r.

DECYZJA NR 333
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 14 czerwca 2006 r.
w sprawie ustanowienia "Księgi Pamięci" i "Tablicy Pamięci" oraz określenia trybu wyróżnienia wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem na Tablicy Pamięci

W celu upamiętniania oraz utrwalania w historycznym przekazie czynów policjantów, którzy zginęli:
- w ochronie życia, zdrowia i mienia obywateli oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, działając praworządnie i zgodnie z zasadami służby,

- wykazując wyjątkowe męstwo i odwagę w ratowaniu życia, zdrowia i mienia obywateli oraz w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,

postanawia się, co następuje:

§  1.
1.
Ustanawia się Księgę Pamięci zawierającą karty poświęcone policjantom, którzy polegali chroniąc życie, zdrowie i mienie ludzi oraz bezpieczeństwo i porządek publiczny.
2.
Ustanawia się w budynku Komendy Głównej Policji Tablicę Pamięci, na której umieszcza się tabliczki z podstawowymi danymi policjantów wyróżnionych wpisem do Księgi Pamięci, zwane dalej tabliczkami.
§  2.
1.
Wniosek o wyróżnienie wpisem do Księgi Pamięci, zwany dalej wnioskiem, składa się do Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji w terminie do dnia 15 maja danego roku kalendarzowego.
2.
Do złożenia wniosku są uprawnieni kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji, komendanci wojewódzcy (Stołeczny) Policji oraz komendanci szkół policyjnych. Wzór wniosku określa załącznik nr 1.
3.
Do wniosku należy załączyć opis zdarzenia lub działania, w wyniku którego policjant poniósł śmierć, materiały z prowadzonych postępowań dotyczących tego zdarzenia, zdjęcie formatu 9 x 13 cm (jeżeli jest to możliwe w mundurze) lub inną fotografię, bądź negatyw umożliwiający zrobienie odbitek oraz propozycję treści wpisu do Księgi Pamięci.
§  3.
1.
Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji sprawdza wniosek pod względem formalnym, a następnie w terminie do dnia 31 maja danego roku kalendarzowego, zwołuje posiedzenie Komisji do oceny zasadności wyróżnienia wpisem do Księgi Pamięci, zwanej dalej komisją.
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji,
2)
Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji,
3)
dyrektor biura nadzorującego pion służbowy, w którym pełnił służbę poległy policjant,
4)
przedstawiciel komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji lub przedstawiciel komendanta szkoły policyjnej, właściwy dla miejsca pełnienia służby poległego policjanta,
5)
przedstawiciel Fundacji Pomocy Wdowom i Sierotom po Poległych Policjantach,
6)
przedstawiciel Zarządu Głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów,
7)
kapelan Komendy Głównej Policji.
3.
Posiedzeniom komisji przewodniczy Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji, a w przypadku jego nieobecności Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji.
§  4.
1.
Protokół z posiedzenia Komisji wraz z oceną w zakresie zasadności wyróżnienia policjanta wpisem do Księgi Pamięci i propozycją treści wpisu, przedstawia do akceptacji Komendantowi Głównemu Policji Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji, który po jej uzyskaniu przekazuje go Dyrektorowi Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji, w terminie do dnia 20 czerwca danego roku kalendarzowego.
2.
Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji po otrzymaniu protokółu w trybie określonym w ust. 1, w terminie do dnia 1 lipca danego roku kalendarzowego, zarządza:
1)
przygotowanie rozkazu o wyróżnieniu policjanta wpisem do Księgi Pamięci oraz opracowanie noty biograficznej na podstawie wniosku o wyróżnienie wpisem do Księgi Pamięci,
2)
druk treści wpisu na papierze stanowiącym karty Księgi Pamięci oraz na kartach o zmniejszonym formacie przygotowanych do oprawy - za pośrednictwem Komendanta Centrum Szkolenia Policji w Legionowie,
3)
wykonanie fotografii - za pośrednictwem Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Głównej Policji.
§  5.
1.
Karta Księgi Pamięci, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, powinna zwierać:
1)
w lewym górnym rogu zdjęcie poległego policjanta (jeżeli jest to możliwe w mundurze),
2)
notę biograficzną poległego policjanta,
3)
w prawym dolnym rogu numer rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci.
3.
Końcowe przygotowanie kart Księgi Pamięci oraz oprawa ich zmniejszonych formatów należy do Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji.
§  6.
1.
Dyrektor Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji, w terminie do dnia 20 lipca danego roku kalendarzowego, zarządza wykonanie zadań i czynności związanych z umieszczeniem na Tablicy Pamięci tabliczki z podstawowymi danymi policjanta wyróżnionego wpisem do Księgi Pamięci.
2.
Wzór tabliczki, o której mowa w ust. 1 określa załącznik nr 2.
§  7.
1.
Uroczystość wpięcia karty do Księgi Pamięci oraz odsłonięcia tabliczek na Tablicy Pamięci odbywa się w czasie spotkania z członkami rodzin poległych funkcjonariuszy, dla których zaproszenia w imieniu Komendanta Głównego Policji rozsyła Gabinet Komendanta Głównego Policji.
2.
Rozkaz, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1, jest odczytywany:
1)
podczas uroczystości wpięcia karty do Księgi Pamięci,
2)
podczas uroczystości związanych z obchodami Święta Policji w jednostce organizacyjnej Policji, w której pełnił służbę policjant.
§  8.
1.
W czasie uroczystości, o której mowa w § 7 ust. 1, członkom rodziny zostaje wręczona pomniejszona do formatu A-4, oprawiona kopia karty wpisu oraz wyciąg z rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci. Oprawioną kopię karty wpisu wręcza się także przedstawicielowi komendanta jednostki, w której policjant pełnił służbę. Karta wpisu powinna zostać umieszczona w godnym miejscu w jednostce.
2.
Biuro Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji przesyła zdjęcia z uroczystości, wykonane przez przedstawiciela Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Głównej Policji, na adres domowy członków rodziny poległego policjanta.
§  9.
Biuro Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji:
1)
publikuje na stronie internetowej Komendy Głównej Policji oraz na łamach magazynu POLICJA 997 informacje z uroczystości wpisu do Księgi Pamięci oraz odsłonięcia tabliczek na Tablicy Pamięci,
2)
informuje środki masowego przekazu o uroczystości dokonania wpisu oraz odsłonięcia tabliczek.
§  10.
Księgę Pamięci przechowuje oraz dba o wygląd Tablicy Pamięci Gabinet Komendanta Głównego Policji.
§  11.
Wydatki związane z funkcjonowaniem Księgi Pamięci oraz Tablicy Pamięci planują w preliminarzach finansowych wykonawcy poszczególnych zadań.
§  12.
Komendant Główny Policji może zlecić wykonanie wpisu w innym terminie niż wynikający z decyzji.
§  13.
Księgę Pamięci ustanowioną na mocy decyzji, o której mowa w § 14, uznaje się za Księgę Pamięci w rozumieniu niniejszej decyzji.
§  14.
Traci moc decyzja nr 93 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 kwietnia 1998 r. w sprawie ustanowienia i określenia zasad funkcjonowania "KSIĘGI PAMIĘCI" oraz "TABLICY PAMIĘCI".
§  15.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

.................................

nazwa jednostki wnioskującej

WNIOSEK

o wyróżnienie wpisem do Księgi Pamięci

1. ...........................................................

stopień, imię i nazwisko poległego policjanta

2. ...................... 3. ..............................

data urodzenia data zgonu

4. ...........................................................

jednostka, w której poległy policjant pełnił służbę

5. ...........................................................

stan rodzinny poległego policjanta

6. ...........................................................

charakterystyka przebiegu służby poległego policjanta

7. ...........................................................

informacja o posiadanych odznaczeniach,

nagrodach i wyróżnieniach

UZASADNIENIE WNIOSKU

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

.................................

pieczęć i podpis osoby

składającej wniosek

STANOWISKO KOMISJI

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Dyrektor

Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji ...............

Dyrektor

Gabinetu Komendanta Głównego Policji .........................

dyrektor biura nadzorującego pion służbowy,

w którym pełnił służbę poległy policjant .....................

przedstawiciel komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji

lub przedstawiciel komendanta szkoły policyjnej,

właściwy dla miejsca pełnienia służby poległego policjanta

..............................................................

przedstawiciel Fundacji Pomocy

Wdowom i Sierotom po Poległych Policjantach ..................

przedstawiciel ZG NSZZ Policjantów ...........................

kapelan Komendy Głównej Policji ..............................

STANOWISKO KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

........................

pieczęć

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYMIARY TABLICZEK POLEGŁYCH POLICJANTÓW