Ustalenie zasad współpracy pomiędzy Departamentem Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego a pozostałymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPS.2008.4.17

Akt utracił moc
Wersja od: 14 sierpnia 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 17
MINISTRA PRACY i POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 14 sierpnia 2008 r.
w sprawie ustalenia zasad współpracy pomiędzy Departamentem Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego a pozostałymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zasady współpracy w zakresie realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, zwanego dalej "PO KL" i Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, zwanego dalej "PO PT" pomiędzy Departamentem Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego (DWF), pełniącym rolę Instytucji Pośredniczącej (IP) dla Priorytetu I, II oraz Instytucji Wdrażającej - (Instytucji Pośredniczącej 2 stopnia) dla Działań 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL w okresie programowania 2007-2013 a:
1.
następującymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS), zwanego dalej Ministerstwem: Departamentem Rynku Pracy (DRP), Departamentem Pomocy i Integracji Społecznej (DPS), Departamentem Informatyki (DI), Departamentem Analiz Ekonomicznych i Prognoz (DAE), Departamentem Migracji (DMI), Departamentem ds. Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji (DKR), Departamentem Pożytku Publicznego (DPP), Biurem Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych (DON), Departamentem Dialogu i Partnerstwa Społecznego (DDP), Departamentem Funduszy (DF), Biurem Administracyjno-Budżetowym (BAB), Biurem Dyrektora Generalnego (BDG), Biurem Prasowym (BP)
2.
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich (CRZL) - państwową jednostką budżetową podległą Njlinistrowi Pracy i Polityki Społecznej pełniącą rolę Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) dla projektów przygotowanych i wdrażanych; w ramach Priorytetu I "Zatrudnienie i integracja społeczna" - Działanie II.I "Wsparcie systemowe instytucji rynku pracy", Działanie 1.2 "Wsparcie sjystemowe instytucji pomocy i integracji społecznej", Podziałanie 1.3.7 "Ogólnopolski program integracji i aktywizacji zawodowej" a także pełniącą rolę beneficjenta| systemowego składającego i realizującego projekty systemowe w ramach Priorytetu I "Zatrudnienie i integracja społeczna", Działania 1.1 "Wsparcie systemowe instytucji rynku prący", Działanie 1.2 "Wsparcie systemowe instytucji pomocy społecznej i integracji społecznej", Poddziałanie 1.3.7 "Ogólnopolski program integracji i aktywizacji zawodowej".
§  2.
Szczegółowe zasady współpracy, o której mowa w § 1 określone są w Załączniku do Zarzązenia.
§  3.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych MPiPS, o których mowa w § 1 i dyrektor Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich odpowiadają za przestrzeganie postanowień Instrukcji.
2.
Pracownicy komórjek organizacyjnych MPiPS, o których mowa w § 1 za zadania realizowane w ramach PO KL mogą otrzymać wynagrodzenie.
3.
Przyznanie wynagrodzeń, o których mowa w ust 2 uzależnione jest m.in. od terminowego wykonywania nałożonych na departament zadań PO KL.
4.
Szczegółowe zasady przyznawania i rozliczania wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2 reguluje Regulamin przyznawania wynagrodzenia na realizacją zadań Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki opracowany przez Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego jako Instytucję Pośredniczącą oraz wydany przez Dyrektora Generalnego MPiPS.
5.
Niniejsze zarządzenie nie narusza przepisów regulaminu organizacyjnego MPiPS.
§  4.
Zarządzenie wchodzi wj życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 170, poz. 1217.

ZAŁĄCZNIK 

Instrukcja

w sprawie zasad współpracy pomiędzy Departamentem Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego a pozostałymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013
§ 1.
Ilekroć w Instrukcji jest mowa o:
1.
Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki (IZ PO KL) - oznacza departament merytoryczny w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, który w rozumieniu z art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 i z 2007 r. Nr 140, poz. 984) pełni funkcję Instytucji Zarządzającej i jest odpowiedzialny za przygotowanie i realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
2.
Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna (IZ PO PT) - oznacza departament merytoryczny w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, któremu powierzona została rola zarządzania i nadzorowania realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna;
3.
Instytucji Pośredniczącej (IP) - oznacza Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego (DWF) w MPiPS, w przypadku, gdy mowa jest o realizacji zadań związanych z wdrażaniem Priorytetu I "Zatrudnienie i integracja społeczna", Priorytetu II "Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących";
4.
Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) (IP2) - oznacza podmiot publiczny lub prywatny odpowiedzialny za realizację części lub całości priorytetów programu operacyjnego na podstawie porozumienia zawartego z Instytucją Pośredniczącą o realizacji powierzonych jej zadań;
5.
Komitecie Monitorującym Program Operacyjny Kapitał Ludzki (KM PO KL) - oznacza podmiot powołany w celu monitorowania realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
6.
Beneficjencie - oznacza zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, mającą zdolność prawną, realizującą projekty w trybie procedury konkursowej z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu konkursowego;
7.
Beneficjencie systemowym - oznacza beneficjenta składającego i realizujący projekty systemowe w ramach Priorytetu I "Zatrudnienie i integracja społeczna", Priorytetu II "Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących" oraz Priorytetu V "Dobre rządzenie", wskazanego w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
8.
Projekcie - oznacza przedsięwzięcie realizowane w ramach PO KL w trybie procedury konkursowej na podstawie umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a IP albo Instytucją Wdrażającą;
9.
Projekcie indywidualnym - oznacza projekt o strategicznym znaczeniu dla realizacji programu wskazywany przez Instytucję Zarządzającą PO KL zgodnie z kryteriami zatwierdzonymi przez Komitet Monitorujący PO KL;
10.
Projekt systemowy - projekt realizowany przez beneficjenta systemowego, zgodnie z Planem Działania;
11.
Planie Działania (PD) - oznacza sporządzany, zgodnie ze wzorem przekazanym przez IŻ PO KL dla każdego z Priorytetów, dokument określający preferowane formy wsparcia (typy projektów), podział środków finansowych na wybrane typy projektów oraz zasady i terminy wyboru projektów w danym roku;
12.
Słowniku zadań DWF - oznacza zestawienie numerów przyporządkowanych poszczególnym projektom/planom, które umieszczane są na dokumentach księgowych dotyczących projektów/planów i pozwalają na prowadzenie dla nich wyodrębnionej ewidencji księgowej;
13.
Wniosku o dofinansowanie - oznacza wniosek o dofinansowanie realizacji projektu, którego wzór jest określony w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL lub wniosek na wsparcie kadrowe, którego wzór został określony przez IZ PO PT;
14.
Wykonawcy projektu - oznacza oferenta wybranego zgodnie z ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) w celu realizacji projektu;
15.
Zespole Oceniającym Projekty Systemowe (ZOPS) - oznacza przedstawicieli komórek organizacyjnych MPiPS, powoływanych na zasadach określonych w Instrukcjach Wykonawczych Instytucji Pośredniczącej do oceny merytorycznej projektów systemowych;
16.
Rocznym Planie Działań Pomocy Technicznej PO KL (RPD PT) - oznacza dokument określający wydatki na zapewnienie wsparcia procesu zarządzania i wdrażania programu operacyjnego, finansowane ze środków Pomocy Technicznej dla PO KL, którego wzór został określony przez IZ PO KL;
17.
Komisji Oceny Projektów (KOP) - oznacza podmiot powoływany przez Instytucję Pośredniczącą bądź Instytucję Wdrażającą (Instytucję Pośredniczącą II stopnia). Ocena Komisji stanowi podstawę do ułożenia listy rankingowej projektów i rekomendacji projektów do realizacji;
18.
Komisji Oceny Merytorycznej (KOM) - oznacza podmiot powołany przez CRZL, składające się z przedstawicieli Instytucji Pośredniczącej, Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II stopnia), asesorów oraz pracowników BON;
19.
Planie Finansowym - oznacza część Planu Działania określająca podział środków finansowych na wybrane typy projektów w danym roku.
§  2.
Zadania Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego i pozostałych komórek organizacyjnych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w zakresie tworzenia Planów Działania dla Priorytetu I "Zatrudnienie i integracja społeczna" w ramach PO KL
1.
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich (CRZL) przygotowuje we współpracy z Departamentem Rynku Pracy (DRP), Departamentem Pomocy Społecznej (DPS), Departamentem Informatyki (DI), Departamentem Analiz Ekonomicznych i Prognoz (DAE), Departamentem Migracji (DMI), Departamentem Pożytku Publicznego (DPP), Departamentem Funduszy (DF) oraz Departamentem do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji (DKR) projekt Planu Finansowego (stanowiącego część Planu Działania) dla Działania 1.1, 1.2 oraz Działania 1.3 Poddziałanie 1.3.7 Priorytetu I Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), w terminie określonym przez Instytucję Pośredniczącą (IP), wynikającym z wytycznych Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki (IZ PO KL) i konieczności sporządzenia założeń budżetowych na kolejny rok budżetowy, zgodnie z podziałem alokacji dla PO KL przygotowanym przez IP i zatwierdzonym przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) nadzorującego IP.
2.
Departamenty: DRP, DPS, DI, DAE, DMI, DKR, DPP, DF oraz Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON) we współpracy z CRZL przygotowują w terminie i zakresie określonym przez IP wkład merytoryczny do Planu Działania (PD) dla Priorytetu I PO KL.
3.
W sytuacji, gdy dany departament planuje opracowanie projektu systemowego, który swoją tematyką, zgodnie z Regulaminem organizacyjnym MPiPS, będzie dotyczył obszaru działania innego departamentu MPiPS, wówczas na etapie tworzenia wkładu do PD niezbędna jest akceptacja dyrektora departamentu, którego zakresu merytorycznego działania projekt dotyczy. Akceptacja, o której mowa zostaje wydana w porozumieniu z właściwym członkiem kierownictwa MPiPS.
4.
Za terminowe przekazanie dokumentów do IP, o których mowa w pkt 1 i 2 odpowiada CRZL.
5.
IP we współpracy z DKR opracowuje do Planu Działania założenia dla konkursów ogłaszanych przez IP w ramach Priorytetu I Działanie 1.3 Poddziałanie 1.3.2 PO KL.
6.
IP przygotowuje na podstawie przekazanych wkładów merytorycznych kompletny projekt PD, weryfikując jego zapisy pod kątem zgodności z celami i kierunkami działań wskazanymi w PO KL oraz pozostałymi obowiązującymi dokumentami strategicznymi, jak również dbając o zapewnienie osiągnięcia wskaźników zawartych w PO KL.
7.
W przypadku konieczności uzyskania dodatkowych wyjaśnień lub dokonania stosownych ustaleń zarówno do Planu finansowego, jak i do treści PD, IP kontaktuje się z CRZL. W uzasadnionych przypadkach IP może kontaktować się w ww. zakresie również z departamentami merytorycznymi MPiPS.
8.
IP przesyła projekt PD do akceptacji CRZL, a CRZL do akceptacji każdej z komórek organizacyjnych MPiPS biorącej udział w tworzeniu PD, przed przedłożeniem go do akceptacji członka kierownictwa MPiPS nadzorującego IP.
9.
PD podlega akceptacji właściwego członka kierownictwa MPiPS, nadzorującego IP.
10.
W przypadku gdy IZ PO KL zgłosi uwagi do projektu, IP we współpracy z CRZL oraz właściwymi ze względu na zakres uwag departamentami MPiPS wprowadza odpowiednie poprawki do PD lub w przypadku uznania proponowanych przez IZ zmian za niezasadne, przygotowuje odpowiedź do IZ.
11.
Po uzyskaniu pozytywnej opinii IZ PO KL IP przekazuje projekt PD pod obrady Komitetu Monitorującego PO KL (KM PO KL).
12.
W przypadku uwag KM POKL do zapisów PD lub warunkowej akceptacji PD, IP we współpracy z CRZL i właściwymi ze względu na zakres uwag departamentami merytorycznymi MPiPS udziela niezbędnych wyjaśnień i nanosi odpowiednie poprawki do PD.
13.
IP informuje CRZL, a CRZL informuje departamenty merytoryczne MPiPS o akceptacji PD przez KM PO KL. IP umieszcza jej wersję elektroniczną PD na swojej stronie internetowej.
14.
W zakresie i terminie określonym przez IP, wynikającym z terminu posiedzenia KM PO KL, na którym będzie następował roczny przegląd realizacji PD, CRZL we współpracy z departamentami merytorycznymi przygotowuje wkład do sprawozdania ze stanu wdrażania Priorytetu I PO KL. Wkład CRZL przekazywany jest do IP po jego akceptacji przez właściwe departamenty merytoryczne. Całościowe sprawozdanie z realizacji PD w ramach Priorytetu I PO KL przygotowywane jest przez IP.
15.
Sprawozdanie, o którym mowa w pkt 14 podlega akceptacji członka kierownictwa MPiPS nadzorującego IP.
§  3.
Zadania Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego i departamentów merytorycznych w zakresie tworzenia Planów Działania dla Priorytetu V "Dobre rządzenie" Działanie 5.4 i 5.5 w ramach PO KL
1.
DWF we współpracy z Departamentem Dialogu i Partnerstwa Społecznego (DDP) i DPP przygotowuje Plan Finansowy w podziale na część konkursową i niekonkursową (stanowiący część PD) dla Działania 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL, wynikający z konieczności sporządzenia założeń budżetowych na kolejny rok budżetowy, zgodnie z podziałem alokacji dla PO KL.
2.
DWF we współpracy z DDP i DPP przygotowuje w terminie określonym przez IZ PO KL wkład do PD dla Priorytetu V z zakresu działań realizowanych w ramach Działania 5.4 i 5.5, w tym założenia do ogłaszanych w ramach tychże działań konkursów.
3.
W sytuacji, gdy DDP lub DPP planuje opracowanie projektu systemowego, który swoją tematyką, zgodnie z Regulaminem organizacyjnym MPiPS, będzie dotyczył obszaru działania innego departamentu MPiPS, wówczas na etapie tworzenia wkładu do PD niezbędna jest akceptacja dyrektora departamentu, którego zakresu merytorycznego projekt dotyczy. Akceptacja, o której mowa powinna zostać wydana w porozumieniu z właściwym członkiem kierownictwa MPiPS.
4.
Za terminowe przekazanie PD do IZ PO KL odpowiada DWF jako Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) - (IP2) dla Działania 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL.
5.
W przypadku zgłoszenia przez IZ PO KL lub KM PO KL uwag do części PD przekazanej przez DWF jako IP2, DWF we współpracy z właściwym ze względu na zakres uwag departamentem merytorycznym MPiPS wprowadza odpowiednie poprawki do opracowanej do PD części lub udziela niezbędnych wyjaśnień.
6.
Po przekazaniu przez IZ PO KL informacji o akceptacji PD przez KM PO KL, IP2 niezwłocznie informuje o tym fakcie DDP i DPP. Ponadto DWF umieszcza wersję elektroniczną PD na swojej stronie internetowej.
7.
W terminie wynikającym z terminu posiedzenia KM PO KL, na którym będzie następował roczny przegląd realizacji PD DWF we współpracy z DDP i DPP, przygotowuje sprawozdanie ze stanu wdrażania PD w odniesieniu do Działania 5.4 i 5.5.
§  4.
Procedura wprowadzania zmian do Planu Działania w ramach Priorytetu I Działanie 1.1, 1.2 oraz Działania 1.3 z pominięciem Poddziałania 1.3.1 oraz 1.3.2
1.
Wprowadzanie zmian do PD odbywa się w zakresie i zgodnie z Zasadami wyboru projektów w ramach PO KL opracowanymi przez IZ PO KL.
2.
DWF odpowiada za nadzór i koordynację wprowadzanych zmian do PD oraz kontakt i współpracę z IZ PO KL oraz KM PO KL w zakresie ich akceptacji.
3.
Wprowadzenie zmian do Planu Działania inicjowane jest przez właściwe departamenty merytoryczne MPiPS w porozumieniu z nadzorującym je członkiem kierownictwa MPiPS, CRZL jako IP 2 lub IP. Wprowadzanie zmian może zainicjować również IZ PO KL w związku ze zmianami prawnymi lub zmianami w dokumentach programowych.
4.
W przypadku gdy inicjatorem zmian jest właściwy departament merytoryczny, propozycje zmian zgłaszane są przez departament do CRZL a CRZL zgłasza je do DWF.
5.
W przypadku gdy inicjatorem zmian jest podmiot inny niż właściwy departament merytoryczny MPIPS, IP przekazuje do właściwego merytorycznie departamentu informację o planowanych w Planie Działania zmianach zwracając się jednocześnie z prośbą o ich zaopiniowanie.
6.
DWF przygotowuje zestawienie proponowanych zmian i przekazuje je do akceptacji członkowi kierownictwa MPiPS nadzorującemu IP, a następnie IZ PO KL w celu akceptacji lub przedstawienia do rozpatrzenia przez KM PO KL.
7.
Po akceptacji proponowanych zmian w PD DWF informuje o akceptacji CRZL, a CRZL właściwe departamenty merytoryczne MPiPS. IP przygotowuje jednolity tekst PD i umieszcza go na swojej stronie internetowej.
§  5.
Procedura wprowadzania zmian do Planu Działania w ramach Priorytetu V Działanie 5.4 i 5.5
1.
Wprowadzanie zmian do PD odbywa się w zakresie i zgodnie z Zasadami wyboru projektów w ramach PO KL opracowanymi przez IZ PO KL.
2.
DWF odpowiada za nadzór i koordynację wprowadzania zmian do PD w zakresie dotyczącym Działania 5.4 i 5.5 oraz kontakt i współpracę z IZ PO KL lub KM PO KL zakresie ich akceptacji.
3.
Wprowadzenie zmian do PD inicjowane jest przez DDP i/lub DPP w porozumieniu z właściwym członkiem kierownictwa MPiPS oraz IP. Wprowadzenie zmian może zainicjować IZ PO KL w związku ze zmianami prawnymi bądź zmianami w dokumentach programowych.
4.
W przypadku gdy inicjatorem zmian jest DDP lub DPP propozycje zmian zgłaszane są przez nie do IZ PO KL za pośrednictwem DWF.
5.
W przypadku gdy inicjatorem zmian jest podmiot inny niż DPP lub DDP, IP przekazuje do właściwego merytorycznie departamentu informację o planowanych w Planie Działania zmianach zwracając się jednocześnie z prośbą o ich zaopiniowanie.
6.
DWF przygotowuje zestawienie proponowanych zmian i przekazuje je do akceptacji członkowi kierownictwa MPiPS nadzorującemu IP, a następnie do IZ PO KL w celu akceptacji lub przedstawienia KM PO KL.
7.
Po akceptacji proponowanych zmian w PD, DWF informuje o tym fakcie DDP i DPP. IP przygotowuje jednolity tekst PD i umieszcza go na swojej stronie internetowej.
§  6.
Procedura postępowania z wnioskami o dofinansowanie projektu systemowego w ramach Priorytetu I Działanie 1.1, 1.2. oraz Poddziałanie 1.3.7, dla których beneficjentem systemowym jest CRZL
1.
W ramach Priorytetu I Działanie 1.1 i Działanie 1.2 oraz Działania 1.3 Poddziałanie 1.3.7 wnioski o dofinansowanie projektów systemowych są przygotowywane przez CRZL na podstawie założeń merytorycznych przekazywanych przez właściwe departamenty merytoryczne MPiPS. DRP, DI, DMI, DPS, DKR, DPP oraz DAE przekazują do CRZL założenia merytoryczne do projektów, odpowiadające zakresowi i wymogom merytorycznej części formularza wniosku o dofinansowanie projektu.
2.
Założenia merytoryczne projektu obejmują następujące obszary: uzasadnienie realizacji projektu, określenie celu ogólnego i celów szczegółowych projektu, opis grupy docelowej projektu, opis działań podejmowanych w ramach projektu, wraz z wykazem oczekiwanych rezultatów. Z inicjatywy właściwego departamentu merytorycznego MPiPS założenia merytoryczne projektu mogą zostać poszerzone o propozycję budżetu projektu oraz inne, dodatkowe elementy niezbędne z punktu widzenia departamentu do prawidłowego przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu.
3.
Założenia merytoryczne przygotowane przez departament podlegają zatwierdzeniu przez dyrektora tego departamentu, a następnie przekazywane są do CRZL.
4.
Założenia merytoryczne przekazywane są przez departamenty w terminie umożliwiającym CRZL złożenie wniosku do IP zgodnie z terminami określonymi w PD dla Priorytetu I.
5.
Po przekazaniu przez właściwy departament merytoryczny złożeń merytorycznych projektu, CRZL przygotowuje w ciągu 14 dni roboczych wniosek o dofinansowanie projektu wraz z jego załącznikami i przekazuje go do IP wraz ze szczegółową strukturą wydatków.
6.
Wnioski o dofinansowanie projektów systemowych opracowane przez CRZL podlegają ocenie merytorycznej przeprowadzonej przez ZOPS. ZOPS obraduje zgodnie z Zasadami pracy ZOPS przygotowywanymi przez IP i zatwierdzanymi przez Dyrektora IP.
7.
Zgodnie z Zasadami pracy ZOPS w skład zespołu powoływani są pracownicy komórek organizacyjnych MPiPS. Warunkiem powołania pracownika danego departamentu w skład ZOPS jest pisemna zgoda dyrektora tegoż departamentu wraz z przekazaniem imiennego wykazu osób, na których pracę w ZOPS dyrektor ten wyraża zgodę.
8.
W skład ZOPS nie mogą zostać powołani pracownicy departamentu merytorycznego, którzy opracowywali cześć merytoryczną ocenianego wniosku oraz którzy będą sprawować nadzór merytoryczny nad ich realizacją.
9.
W sytuacji gdy żaden z pracowników departamentu merytorycznego specjalizujący się w tematyce projektu ocenianego podczas posiedzenia ZOPS nie może podpisać deklaracji bezstronności, a tym samym brać udziału w ocenie projektu podczas posiedzenia ZOPS ze względu na opracowywanie jego założeń merytorycznych, o których mowa w ust. 2, pracownik taki może zostać zgłoszony przez dyrektora tego departamentu i brać udział w pracach ZOPS w charakterze obserwatora bez prawa głosu.
10.
W posiedzeniach ZOPS mogą brać udział pracownicy CRZL, odpowiedzialni za przygotowanie projektów ocenianych podczas posiedzenia ZOPS w celu udzielania wyjaśnień i odpowiedzi na pytania ZOPS. Udział w posiedzeniach ZOPS pracowników CRZL odbywa się zgodnie i na zasadach określonych w Zasadach pracy ZOPS.
11.
Pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych MPiPS powoływani są do oceny merytorycznej wniosków, których zakres, zgodnie z regulaminem MPiPS, pokrywa się z zakresem kompetencji departamentu, który reprezentują.
12.
Pracownicy, którzy zostali wyznaczeni do wzięcia udziału w pracach ZOPS zostają przeszkoleni przez IP z zakresu Zasad pracy ZOPS, Zasad dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL oraz Zasad finansowania PO KL i Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL.
13.
Prowadzone po ocenie merytorycznej wniosku negocjacje pomiędzy DWF a CRZL podejmowane są w ciągu 5 dni roboczych od dnia otrzymania przez CRZL pisma od IP w przedmiotowej sprawie i podlegają zakończeniu w ciągu kolejnych 15 dni roboczych. Jeśli w wyniku negocjacji zmieni się zakres merytoryczny i/lub budżet projektu, wówczas CRZL składa w terminie 5 dni roboczych od dnia zakończenia negocjacji skorygowany wniosek o dofinansowanie.
14.
Po pozytywnie zakończonej ocenie merytorycznej oraz negocjacjach (o ile istniała konieczność ich prowadzenia) IP niezwłocznie podpisuje z CRZL umowę na dofinansowanie projektu systemowego.
15.
Wzajemne obowiązki IP i CRZL w zakresie realizacji przez CRZL poszczególnych projektów określa umowa na dofinansowanie projektu systemowego, o której mowa w ust. 14.
16.
Nadzór merytoryczny nad realizacją projektu pełni właściwy merytorycznie departament MPiPS - inicjator projektu.
17.
Wykonywanie nadzoru merytorycznego, o którym mowa w ust. 17, polega na:
1)
przedkładaniu kandydatur oraz udziale w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego/zapytania ofertowego w charakterze członka komisji przetargowej;
2)
udziale przedstawiciela właściwego departamentu MPiPS w Komitecie Sterującym projektem w rozumieniu metodyki zarządzania projektem PRINCE 2, m.in. w celu zapewnienia bieżącego nadzoru merytorycznego nad projektem, współdecydowania o kluczowych kwestiach związanych z realizacją projektu oraz podejmowania decyzji o wnioskowaniu wprowadzenia zmian do projektu. W przypadku projektów informatycznych DI bierze udział w Komitecie Sterującym na zasadzie Głównego Użytkownika w rozumieniu metodyki PRINCE 2;
3)
udziale w ocenie i odbiorze produktów projektu, ze szczególnym uwzględnieniem produktu końcowego, w tym na wniosek właściwego departamentu dokonywanie przez ten departament odbioru merytorycznego wskazanych produktów, w szczególności przeprowadzania testów aplikacji. Ocena i odbiór produktu przez departament może na wniosek departamentu następować po przedstawieniu przez CRZL opinii na ten temat eksperta zewnętrznego;
4)
rekomendowaniu eksperta merytorycznego do projektu, o ile istnieje potrzeba jego zatrudnienia;
5)
otrzymywaniu do wiadomości kopii sprawozdań z realizacji projektu;
6)
otrzymywaniu do wiadomości propozycji wprowadzania zmian w projektach innych niż zmiany w merytorycznej części wniosku;
7)
w przypadku projektów informatycznych opracowywanie specyfikacji zmian w produktach w szczególności wynikających ze zmian prawnych oraz zatwierdzanie projektów rozwiązań informatycznych.
18.
W przypadku wprowadzania zmian do części merytorycznej projektu, opracowanej przez departament merytoryczny MPiPS, DWF przed podjęciem decyzji o ich akceptacji lub odrzuceniu zwraca się z prośbą o opinię w tej sprawie do właściwego departamentu merytorycznego sprawującego nadzór merytoryczny nad projektem.
19.
W przypadku projektu indywidualnego, którego inicjatorem jest właściwy departament MPiPS, CRZL realizuje taki projekt jako beneficjent zgodnie z procedurą właściwą dla przygotowania projektu systemowego z uwzględnieniem odmiennych zasad postępowania dotyczących projektów indywidualnych przewidzianych w niniejszych dokumentach: System Realizacji PO KL i Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL".
20.
CRZL zapewnia przeniesienie praw autorskich produktów i dzieł powstających w wyniku realizacji projektów na rzecz MPiPS oraz CRZL.
21.
W przypadku prowadzenia przez DWF lub CRZL działań ewaluacyjnych z zakresu inicjowanych przez departamenty merytoryczne projektów, DWF i CRZL przekazują wyniki tych ewaluacji do właściwych merytorycznie departamentów w celu zapoznania się z nimi i ewentualnego wykorzystania.
§  7.
Procedura opracowania dokumentacji konkursowej oraz postępowania z wnioskami o dofinansowanie projektu w ramach Działania 1.3 Poddziałanie 1.3.2 Priorytetu I PO KL
1.
DWF jako IP odpowiada za terminowe ogłoszenie konkursów oraz prawidłowy, zgodny z zasadami PO KL wybór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Działania 1.3 Poddziałanie 1.3.2 Priorytetu I PO KL.
2.
DWF współpracuje z DKR przy opracowaniu dokumentacji konkursowej dla konkursów ogłaszanych w ramach Działania 1.3 Podziałanie 1.3.2 Priorytetu I PO KL.
3.
DKR przekazuje do IP w terminie i zakresie ustalonym przez IP wkład merytoryczny do dokumentacji konkursowej.
4.
Pracownicy DWF oraz DKR biorą udział w ocenie merytorycznej wniosków o dofinansowanie projektów złożonych w ramach konkursów ogłoszonych w ramach Działania 1.3 Poddziałanie 1.3.2 Priorytetu I PO KL.
5.
W skład KOP zostają powołani pracownicy DKR po ich pisemnym zgłoszeniu do prac KOP przez Dyrektora DKR oraz przeszkoleniu ich przez IP w zakresie Regulaminu prac KOP, Zasad wyboru projektów w ramach PO KL oraz Zasad finansowania PO KL i Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL.
6.
Prace KOP prowadzone są zgodnie z Regulaminem prac KOP opracowanym przez IP i zatwierdzonym przez Dyrektora IP.
§  8.
Procedura postępowania z wnioskami o dofinansowanie projektu w ramach Działania 1.3 Ogólnopolski program integracji i aktywizacji zawodowej, Poddziałanie 1.3.6 PFRON - projekty systemowe Priorytet I "Zatrudnienie i integracja społeczna"
1.
Komisja Oceny Merytorycznej (KOM) powołana przez CRZL jako IP2, dokonuje oceny merytorycznej projektów systemowych, przygotowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w ramach Priorytetu I Działanie 1.3 Poddziałanie 1.3.6 PO KL. KOM obraduje zgodnie z Zasadami pracy KOM, opracowanymi przez CRZL i zatwierdzonymi przez Dyrektora CRZL jako IP 2 oraz Dyrektora IP.
2.
W skład KOM, oprócz pracowników CRZL powoływani są pracownicy IP oraz pracownicy właściwej komórki organizacyjnej MPiPS tj. BON. Warunkiem powołania pracownika BON w skład KOM jest pisemna zgoda dyrektora BON wraz z przekazaniem imiennego wykazu osób, na których pracę w KOM dyrektor ten wyraża zgodę. W pracach KOM mogą wziąć również udział asesorzy.
3.
Pracownicy, którzy zostali wyznaczeni do wzięcia udziału w pracach KOM zostają przeszkoleni przez IP 2 z zakresu Zasad prac KOM, Zasad wyboru projektów w ramach PO KL oraz Zasad finansowania PO KL i Wytycznych w zakresie kwalifikowania w PO KL.
§  9.
Procedura postępowania z wnioskami o dofinansowanie projektu w ramach Działań 2.1 i 2.2 Priorytetu II "Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących"
1.
ZOPS dokonuje oceny projektów systemowych, przygotowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach Priorytetu II Działanie 2.1 i Działanie 2.2 PO KL. ZOPS obraduje zgodnie z Zasadami pracy ZOPS, opracowanymi przez IP i zatwierdzonymi przez Dyrektora IP.
2.
Zgodnie z Zasadami pracy ZOPS w skład Zespołu mogą zostać powołani pracownicy komórek organizacyjnych MPiPS. Warunkiem powołania pracownika danego departamentu w skład ZOPS jest pisemna zgoda dyrektora tegoż departamentu wraz z przekazaniem imiennego wykazu osób, na których pracę w ZOPS dyrektor ten wyraża zgodę.
3.
Pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych MPiPS powoływani są do oceny merytorycznej wniosków, których zakres, zgodnie z regulaminem MPiPS, dotyczy obszaru zainteresowań danego departamentu
4.
Pracownicy, którzy zostali wyznaczeni do wzięcia udziału w pracach ZOPS zostają przeszkoleni przez IP z zakresu Zasad prac ZOPS, Zasad wyboru projektów w ramach PO KL oraz Zasad finansowania PO KL i Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL.
§  10.
Procedura opracowania dokumentacji konkursowej oraz postępowania z wnioskami o dofinansowanie projektu w ramach Działania 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL.
1.
DWF jako IP2 odpowiada za terminowe ogłoszenie konkursów oraz prawidłowy, zgodny z zasadami PO KL wybór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Działania 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL.
2.
DWF współpracuje z DDP i DPP przy przygotowaniu dokumentacji konkursowej w ramach Działania 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL.
3.
DDP i DPP przekazują w terminie i zakresie ustalonym przez IP 2 wkład merytoryczny do dokumentacji konkursowej danego konkursu.
4.
Pracownicy DWF wraz z pracownikami właściwego departamentu merytorycznego (DDP lub DPP) biorą udział w pracach Komisji Oceny Projektów w ramach Działania 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL.
5.
Pracownicy DWF oraz właściwego departamentu MPiPS (DDP lub DPP) biorą udział w ocenie merytorycznej wniosków o dofinansowanie projektów złożonych w ramach konkursów ogłoszonych w ramach Działania 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL.
6.
W skład KOP zostają powołani pracownicy DPP i DDP po ich pisemnym zgłoszeniu do prac KOP przez Dyrektora DPP i DDP oraz przeszkoleniu ich przez IP w zakresie Regulaminu prac KOP, Zasad wybory projektów w ramach PO KL oraz Zasad finansowania PO KL i Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL.
7.
Prace KOP prowadzone są zgodnie i na podstawie Regulaminu pracy KOP opracowanego przez IP i zatwierdzonego przez Dyrektora IP.
§  11.
1.
DDP i DPP opracowują projekty systemowe w ramach Działań 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL i przekazują wypełnione formularze wniosków o dofinansowanie wraz z załącznikami do DWF.
2.
DDP i DPP opracowują i przekazują projekty systemowe zgodnie i na podstawie harmonogramu zawartego w Planie Działania dla Priorytetu V PO KL.
3.
Projekty systemowe przygotowane przez DDP i DPP podlegają ocenie merytorycznej przeprowadzonej przez ZOPS. ZOPS obraduje zgodnie z Zasadami pracy ZOPS przygotowywanymi przez IP i zatwierdzanymi przez Dyrektora IP.
4.
Prowadzone po ocenie merytorycznej wniosku negocjacje podejmowane są w ciągu 5 dni roboczych od dnia otrzymania przez DDP lub DPP pisma od IP w tej sprawie i podlegają zakończeniu w ciągu kolejnych 15 dni roboczych. Jeśli w wyniku negocjacji zmieni się zakres merytoryczny i/lub budżet projektu, wówczas DDP lub DPP składa w terminie 5 dni roboczych od dnia zakończenia negocjacji skorygowany wniosek o dofinansowanie.
5.
Po uzyskaniu pozytywnej oceny merytorycznej i zakończeniu procesu negocjacji, DWF wydaje decyzję o przyjęciu projektu systemowego do dofinansowania.
6.
Wzajemne prawa i obowiązki IP 2 oraz DDP lub DPP reguluje wydana decyzja o przyjęciu projektu systemowego do dofinansowania.
§  12.
Współpraca z Biurem Administracyjno-Budżetowym (BAB) w MPiPS a Departamentem Pożytku Publicznego, Departamentem Partnerstwa i Dialogu Społecznego, Departamentem Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w ramach PO KL
1.
DWF odpowiada za zebranie zapotrzebowania na środki niezbędne na realizację projektów w ramach Priorytetu I, Priorytetu II Działanie 2.1 oraz 2.2, a także Priorytetu V Działanie 5.4 i 5.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w zakresie i terminie jaki jest wymagany dla sporządzenia budżetu państwa.
2.
DDP i DPP zobowiązane są do przekazania do DWF informacji o wysokości środków niezbędnych na realizację planowanych w ramach Planu Działania projektów systemowych w terminie i zakresie wskazanym przez DWF.
3.
CRZL zobowiązane jest do przekazania do DWF informacji o wysokości środków niezbędnych na realizację planowanych w ramach Planu Działania projektów oraz wysokości środków, w terminie i zakresie wskazanym przez DWF.
4.
DRP, DMI, DI, DAE, DKR, DPS, DPP, DF zobowiązane są do przekazania do CRZL informacji o wysokości środków niezbędnych na realizację planowanych w ramach PD projektów systemowych w terminie umożliwiającym realizacje obowiązku przekazania do DWF informacji, o której mowa w ust. 3.
5.
DWF przekazuje do IZ PO KL zapotrzebowanie na środki z budżetu państwa w zakresie Priorytetów i Działań, za których realizację odpowiada. Informację przekazaną do IZ PO KL, DWF przekazuje jednocześnie do BAB, które zbiera i przesyła do właściwej instytucji zbiorcze dane dotyczące wszystkich komórek MPiPS.
6.
Departamenty merytoryczne inicjujące projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz CRZL współpracują z DWF w zakresie planowania środków do budżetu niezbędnych dla realizacji projektów i zadań z zakresu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu I oraz Działań 5.4 i 5.5 Priorytetu V PO KL.
7.
W terminach wynikających z ustawy o finansach publicznych na dany rok budżetowy, BAB informuje DWF, DPP, DDP oraz CRZL o wysokości środków dostępnych w budżecie na dany rok budżetowy z przeznaczeniem na realizację ich zadań wraz z klasyfikacją budżetową środków.
8.
Wszelkie płatności oraz księgowania w ramach projektów realizowanych przez DDP i DPP są dokonywane przez BAB.
9.
BAB dokonuje płatności oraz księgowania płatności na rzecz beneficjentów realizujących projekty wyłonione w procedurze konkursowej (Działania 5.4 i 5.5 Priorytetu V oraz Działanie 1.3 Poddziałanie 1.3.2. PO KL) na podstawie przygotowanych przez DWF poleceń zapłaty.
10.
BAB zapewnia rozdział osobowy realizacji zadań związanych z płatnością i księgowaniem środków w ramach obsługiwanych przez BAB środków z funduszy strukturalnych.
11.
BAB wykonuje swoje zadania związane z płatnościami i księgowaniem funduszy strukturalnych z zachowaniem zasad i przepisów Wspólnot Europejskich oraz zasad określonych przez instytucje nadzorujące wykorzystanie funduszy strukturalnych w Polsce, a także przepisów krajowych obowiązujących w tym zakresie.
12.
BAB prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową umożliwiającą identyfikację każdej operacji finansowej związanej z realizacją poszczególnych projektów, identyfikację beneficjenta oraz zrealizowane na jego rzecz płatności, w tym w podziale na lata.
§  13.
1.
DWF koordynuje i nadzoruje przygotowanie, podpisanie i realizację umowy o dotację rozwojową pomiędzy MPiPS a PARP.
2.
BAB na podstawie podpisanej pomiędzy MPiPS a PARP umowy o dotację rozwojową, przekazuje transze środków dotacji rozwojowej zgodnie z harmonogramem płatności załączonym do umowy.
3.
BAB we współpracy z DWF prowadzi rozliczenia przekazanej PARP dotacji rozwojowej.
4.
BAB przekazuje niezwłocznie do DWF informacje o dokonanych płatnościach i rozliczeniach dotyczących dotacji rozwojowej dla PARP.
§  14.
1.
BAB przekazuje do PFRON środki dotacji rozwojowej na realizację projektów w ramach Poddziałania 1.3.6, Działania 1.3 Priorytetu I PO KL.
2.
Przekazywanie i rozliczanie środków dotacji rozwojowej odbywa się zgodnie i na podstawie Procedury dokonywania zwrotu środków na fundusze celowe w ramach PO KL opracowanej przez IZ PO KL.
§  15.
1.
BAB koordynuje i dokonuje płatności i rozliczenia dotacji rozwojowej udzielanej PFRON.
2.
BAB przekazuje niezwłocznie informacje o dokonanych płatnościach na rzecz PFRON do CRZL oraz DWF.
3.
BAB przekazuje informację o wysokości wykorzystania udzielonej dotacji rozwojowej PFRON na zakończenie każdego roku niezwłoczne po dokonaniu rozliczenia tejże dotacji. Powyższe informacje przekazywane są do CRZL oraz DWF.
§  16.
1.
BAB przekazuje do DWF informacje o poniesionych wydatkach wg stanu na koniec każdego miesiąca w podziale na: dotacje rozwojowe udzielane w ramach konkursów (rozdział 15011), dotację udzielaną PARP (rozdział 15012), oraz w części 44 dotację rozwojową PFRON (rozdział 85324) z uwzględnieniem następujących źródeł finansowania:
1)
wydatki budżetowe,
2)
środki niewygasające,
3)
wydatki z rezerwy celowej

- powyższe informacje przekazywane są do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dane dotyczą.

2.
BAB przekazuje do DWF również informacje o wydatkach poniesionych w ramach działu 750 (DWF, DPP i DDP) oraz 150 w podziale na paragrafy z końcówką "8" i "9" - w ciągu 10 dni po zakończeniu półrocza (postęp finansowy).
§  17.
Zgodnie z wytycznymi KE i IZ, BAB opracowuje instrukcje wykonawcze do procesów, uwzględniające opis wszystkich operacji i procesów realizowanych przez BAB w ramach PO KL. Ponadto, w zapisach niniejszych procedur konieczne jest odpowiednie rozdzielenie funkcji dokonywania i księgowania płatności.
§  18.
Zadania Biura Administracyjno-Budżetowego (BAB), MPiPS w ramach Pomocy technicznej PO KL i PO PT
1.
DWF odpowiada za zebranie zapotrzebowania na środki niezbędne na realizację RPD PT w ramach Priorytetu X PO KL w zakresie i terminie jaki jest wymagany dla sporządzenia budżetu państwa, a następnie zgłasza środki finansowe na realizację RPD PT w kolejnym roku budżetowym do projektu ustawy budżetowej, w celu ich uwzględnienia w budżecie MPiPS.
2.
DWF zgłasza środki finansowe na realizację wniosku o dofinansowanie z PO PT w kolejnym roku budżetowym do projektu ustawy budżetowej, w celu ich uwzględnienia w budżecie MPiPS.
3.
BAB oraz CRZL współpracują z DWF w zakresie planowania środków do budżetu niezbędnych dla realizacji RPD PT.
4.
BAB współpracuje z DWF w zakresie planowania środków do budżetu niezbędnych dla realizacji projektu z PO PT.
5.
DWF przekazuje do Ministerstwa Finansów i IZ PO KL zgłoszenie środków do projektu ustawy budżetowej na realizację RPD PT w części dotyczącej DWF, CRZL i PARP. Jednocześnie DWF przekazuje te informacje do wiadomości BAB.
6.
DWF przekazuje do Ministerstwa Finansów i IZ PO PT zgłoszenie środków do projektu ustawy budżetowej na realizację wniosku o dofinansowanie z PO PT w kolejnym roku budżetowym. Jednocześnie DWF przekazuje te informacje do wiadomości BAB.
7.
BAB zapewnia rozdział osobowy realizacji zadań związanych z płatnością i księgowaniem środków w ramach obsługiwanych przez BAB środków z funduszy strukturalnych.
8.
BAB wykonuje swoje zadania związane z płatnościami i księgowaniem funduszy strukturalnych z zachowaniem zasad i przepisów Wspólnot Europejskich oraz zasad określonych przez instytucje nadzorujące wykorzystanie funduszy strukturalnych w Polsce, a także przepisów krajowych obowiązujących w tym zakresie.
9.
W terminach wynikających z ustawy o finansach publicznych, BAB informuje DWF o wysokości środków dostępnych w budżecie MPiPS w podziale według paragrafów klasyfikacji budżetowej.
10.
DWF określa w Słowniku zadań DWF na kolejny rok budżetowy zgłaszanym do BAB zadania dotyczące realizacji poszczególnych Planów składowych RPD PT i wniosku o dofinansowanie z PO PT w terminie do końca grudnia danego roku.
11.
DWF przekazuje do BAB odpowiednio opisane oryginały dokumentów finansowych dotyczących realizacji RPD PT i wniosku o dofinansowanie z PO PT wskazując odpowiedni numer zadania ze Słownika zadań DWF na dany rok budżetowy oraz kod interwencji. W przypadku realizacji zamówień publicznych, wraz z odpowiednio opisanymi oryginałami dokumentów finansowych, DWF przekazuje do BAB oryginał protokołu odbioru zamówienia i oryginał umowy, a także kopię wniosku o wszczęcie postępowania o zamówienie publiczne.
12.
BAB realizuje wydatki ponoszone przez DWF w ramach RPD PT i wniosku o dofinansowanie z PO PT zgodnie z opisem sporządzonym przez DWF i prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową wydatków realizowanych w ramach poszczególnych Planów składowych RPD PT, w sposób przejrzysty i zgodnie z wymogami PO KL, tak, aby możliwa była identyfikacja:
1)
poszczególnych operacji księgowych;
2)
wydatków poniesionych w ramach: Planu Kontroli, Planu Szkoleń, Planu Kosztów Instytucji, Planu Działań Ewaluacyjnych, Planu Działań Informacyjno-Promocyjnych, Planu Kosztów Wdrażania stanowiących części składowe Rocznego Planu Działania Pomocy Technicznej i wniosku o dofinansowanie z PO PT;
3)
wydatków poniesionych w ramach poszczególnych kodów interwencji.
13.
BAB przekazuje do DWF zestawienia poniesionych wydatków i kopie dokumentów księgowych niezbędne do sporządzenia sprawozdania i wniosku o płatność z RPD PT i wniosku o dofinansowanie z PO PT zgodnie z harmonogramem ustalonym przez DWF, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.
14.
BAB przekazuje dla PARP kolejne transze dotacji rozwojowej na realizację RPD PT, zgodnie z treścią umowy o dotację rozwojową.
§  19.
Zadania Biura Dyrektora Generalnego w MPiPS w ramach PO KL
1.
Biuro Dyrektora Generalnego w ramach PO KL odpowiada w szczególności za:
1)
prowadzenie zadań związanych z polityką kadrową DWF, administrowanie funduszem wynagrodzeń oraz funduszem przeznaczonym na szkolenia pracowników DWF;
2)
badanie potrzeb szkoleniowych pracowników, opracowywanie planów, organizowanie szkoleń, a także wsparcie merytoryczne pracowników DWF w organizowaniu szkoleń przewidzianych w ramach RPD PT;
3)
wsparcie DWF oraz DPP i DDP jako beneficjentów systemowych w ramach Priorytetu V PO KL w zadaniach związanych z planowaniem, przygotowywaniem, prowadzeniem i dokumentowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych w ramach PO KL.
2.
DWF przekazuje do BDG informację o planowanych w ramach RPD PT szkoleniach dla pracowników MPiPS wykonujących zadania dotyczące PO KL. Raz na kwartał DWF przekazuje do BDG informację o zrealizowanych szkoleniach w ramach RPD PT wraz z listą uczestników.
3.
Pracownicy uczestniczący w szkoleniach finansowanych z pomocy technicznej w ramach RPD PT zobowiązani są do przekazania do BDG niezwłocznie po zakończonym szkoleniu Arkusza Indywidualnej Oceny Szkolenia.
4.
DWF opracowuje założenia własnej polityki szkoleniowej w ramach PO KL, która jest akceptowana przez Dyrektora Biura Dyrektora Generalnego i Dyrektora Generalnego MPiPS.
5.
DWF realizuje zamówienia publiczne w ramach RPD PT zgodnie z zapisami Zarządzenia Nr 22 Dyrektora Generalnego MPiPS z dnia 30 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania zamówień publicznych w MPiPS.
6.
BDG prowadzi rejestr pracowników DWF, których wynagrodzenie finansowane jest w ramach wniosku o dofinansowanie z PO PT, zgodnie z informacjami przekazywanymi na bieżąco przez Wydział Promocji i Pomocy Technicznej w DWF. Rejestr ten przekazywany jest przez BDG do BAB.
7.
Samodzielne Stanowisko Radców Prawnych świadczy DWF oraz DPP i DDP jako beneficjentom systemowym w ramach PO KL pomoc prawną w szczególności poprzez opiniowanie porozumień i wzorów umów przygotowywanych na potrzeby realizacji PO KL.
§  20.
Zadania Biura Prasowego w MPiPS w ramach PO KL
1.
DWF współpracuje z Biurem Prasowym (BP) w zakresie rozpowszechniania informacji o działaniach realizowanych przez DWF w ramach PO KL, oraz działaniach informacyjno-promocyjnych PO KL podejmowanych przez DWF, DPP, oraz DDS lub podległe mu IP 2. Współpraca obejmuje w szczególności umieszczanie przez BP na stronie www.mpips.gov.pl informacji o realizowanych spotkaniach/konferencjach, rozsyłaniu informacji o planowanych przedsięwzięciach dot. PO KL.
2.
DWF, DDP oraz DPP przekazują do BP niezwłocznie informacje o planowanych przedsięwzięciach.
3.
BP uczestniczy w konferencjach organizowanych przez DWF i zamieszcza na stronie internetowej www.mpips.gov.pl informację podsumowującą konferencję wraz z dokumentacją zdjęciową. Przed umieszczeniem materiału na stronie internetowej BP uzyskuje akceptację jego treści w Wydziale Promocji DWF.
§  21.
Postanowienia końcowe
1.
W sprawach nieuregulowanych niniejszą instrukcją mają zastosowanie zasady wynikające z postanowień PO KL oraz Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL, wynikających z niego dokumentów programowych, Instrukcji wykonawczych Instytucji Pośredniczącej i Instytucji Pośredniczącej II stopnia - Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2007-2013 oraz Regulaminu Organizacyjnego MPiPS, a także odpowiednie przepisy wynikające z właściwych aktów prawnych prawa wspólnotowego i krajowego.
2.
Wszelkie wątpliwości związane z realizacją niniejszej instrukcji będą wyjaśniane pomiędzy IP a komórkami organizacyjnymi MPiPS na piśmie.