Ustalenie zasad rachunkowości dysponenta części 26 i 39, dysponenta Funduszu Dróg Samorządowych oraz dysponenta Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w Ministerstwie Infrastruktury.
Dz.Urz.MI.2020.36
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 20
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 2 września 2020 r.
w sprawie ustalenia zasad rachunkowości dysponenta części 26 i 39, dysponenta Funduszu Dróg Samorządowych oraz dysponenta Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w Ministerstwie Infrastruktury
ZAŁĄCZNIK
Zasady rachunkowości dysponenta części 26 i 39, dysponenta Funduszu Dróg Samorządowych oraz dysponenta Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w Ministerstwie Infrastruktury
Zasady rachunkowości dysponenta części 26 i 39, dysponenta Funduszu Dróg Samorządowych oraz dysponenta Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w Ministerstwie Infrastruktury
I.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Dróg Samorządowych i Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, przekazywania środków do wojewodów, realizacji zadań obronnych, o których mowa w ustawie o Funduszu Dróg Samorządowych;
II.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
III.
Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych
Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych
Obroty tego zestawienia są zgodne z obrotami dziennika.
Zestawienia obrotów i sald są weryfikowane i podpisywane przez osoby dokonujące tej czynności.
Co najmniej na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych sporządza się zestawienia sald wszystkich kont ksiąg pomocniczych.
Wykaz prowadzonych rejestrów jest aktualizowany przez dodanie lub usunięcie rejestru w komputerowym systemie finansowo-księgowym Quorum oraz, w miarę potrzeb, uzupełniany na bieżąco w trakcie roku budżetowego.
IV.
Aktywa i pasywa
Aktywa i pasywa
- oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub
- umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub
V.
Windykacja należności
Windykacja należności
VI.
Sprawozdawczość budżetowa
Sprawozdawczość budżetowa
Sprawozdania własne Dysponenta funduszu sporządzane są na postawie odpowiednich, zweryfikowanych wydruków z systemu finansowo-księgowego funkcjonującego w MI.
Dokumenty, o których mowa w pkt 2 przekazywane przez wojewodów sporządzane są na podstawie ewidencji księgowej prowadzonej przez ten organ, co potwierdzone jest odpowiednią klauzulą i podpisem.
Sprawozdania Dysponenta Funduszu sporządzane są w terminach i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach w tym zakresie.
VII.
Sprawozdawczość finansowa
Sprawozdawczość finansowa
VIII.
Inwentaryzacja
Inwentaryzacja
IX.
Postanowienia uzupełniające
Postanowienia uzupełniające
W szczególnych, uzasadnionych przypadkach, dopuszcza się podpisanie wyżej wymienionych dokumentów przez osobę sporządzającą, osobę sprawdzającą i jedną z osób wskazanych jako osoby akceptujące dokument.
Nazwy: "Data dokumentu księgowego", "Data wystawienia" oraz "Data operacji gospodarczej" wynikają z terminologii stosowanej w komputerowym systemie finansowo-księgowym Quorum.
Załącznik Nr 1
KONTA BILANSOWE
Zespół 0 - "Aktywa trwale"
030 - Długoterminowe aktywa finansowe
Zespół 1 - "Środki pieniężne i rachunki bankowe"
130 - Rachunek bieżący jednostki
136 - Rachunek państwowych funduszy celowych
137 - Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi
139 - Inne rachunki bankowe
Zespół 2 - "Rozrachunki i rozliczenia"
221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych
222 - Rozliczenie dochodów budżetowych
223 - Rozliczenie wydatków budżetowych
224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich
226 - Długoterminowe należności budżetowe
227 - Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich
228 - Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi
240 - Pozostałe rozrachunki
243 - Rozrachunki z tytułu mylnych obciążeń i uznań
245 - Wpływy do wyjaśnienia
290 - Odpisy aktualizacyjne należności
Zespół 4 - "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"
401 - Zużycie materiałów i energii
402 - Usługi obce
403 - Podatki i opłaty
409 - Pozostałe koszty rodzajowe
Zespół 7 - "Przychody, dochody i koszty"
720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych
750 - Przychody finansowe
751 - Koszty finansowe
760 - Pozostałe przychody operacyjne
761 - Pozostałe koszty operacyjne
Zespół 8 -"Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"
800 - Fundusz jednostki
810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
840 - Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów
853 - Fundusze celowe
860 - Wynik finansowy
KONTA POZABILANSOWE
970 - Płatności ze środków europejskich
972 - Ewidencja zwrotów z budżetu środków europejskich dotycząca lat ubiegłych
979 - Plan finansowy dochodów budżetowych
980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
981 - Plany finansowe niewygasających wydatków
982 - Plan wydatków środków europejskich
983 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego
984 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat
986 - Plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych (Przychody)
987 - Plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych (Koszty)
988 - Plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Przychody)
989 - Plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Koszty)
991 - Plan finansowy w zakresie Funduszu Przeciwdziałania COVID-19
992 - Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa
997 - Zaangażowanie środków funduszy pomocowych
998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
I poziom analityki - 3 cyfry - symbol konta syntetycznego,
II poziom analityki - 2 cyfry - symbol części budżetowej,
III poziom analityki - 5 cyfr - symbol rozdziału klasyfikacji budżetowej,
IV poziom analityki - 4 cyfry - symbol paragrafu klasyfikacji budżetowej
I poziom analityki - 3 cyfry - symbol konta syntetycznego,
II poziom analityki - 2 cyfry - symbol części budżetowej,
III poziom analityki - 5 cyfr - symbol rozdziału klasyfikacji budżetowej,
IV poziom analityki - 4 cyfry - symbol paragrafu klasyfikacji budżetowej.
Dodatkowa analityka prowadzona jest z wykorzystaniem słowników, które umożliwiają prowadzenie ewidencji określającej dodatkowe informacje wg potrzeb, a w szczególności: beneficjenta, źródło finansowania, zadanie w układzie zadaniowym, typ rozrachunku. Operacje dotyczące wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego ujmowane będą na odpowiednich kontach z wyróżnikiem literowym "NW".
Operacje dotyczące zdarzeń Funduszu Dróg Samorządowych ujmowane będą na odpowiednich kontach z wyróżnikiem literowym "FDS".
Operacje dotyczące zdarzeń Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej ujmowane będą na odpowiednich kontach z wyróżnikiem literowym "FRP".
Prowadzona analityka może być dostosowywana w każdym momencie do aktualnie ujawnionych potrzeb.
KONTA BILANSOWE
Konto 030 - Długoterminowe aktywa finansowe
Jest przeznaczone do ewidencji długoterminowych aktywów finansowych, skarbowych papierów wartościowych. Na koncie tym ewidencjonowane są obligacje zerokuponowe przeznaczone dla Funduszu Dróg Samorządowych.
Na stornie Wn księguje się wszelkie zwiększenia stanu długoterminowych aktywów finansowych, a na stronie Ma wszelkie zmniejszenia.
Ewidencja szczegółowa do konta 030 prowadzona jest z uwzględnieniem kontrahenta, rodzaju przeznaczenia środków oraz źródła finansowania.
Konto może wykazywać saldo Wn, które wyraża wartość długoterminowych aktywów finansowych.
Typowe zapisy strony Wn konta 030 "Długoterminowe aktywa finansowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zasilenie rachunku zerokuponowymi obligacjami | 800 |
Typowe zapisy strony Ma konta 030 "Długoterminowe aktywa finansowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Sprzedaż obligacji skarbu państwa | 800 |
Konto 130 - Rachunek bieżący jednostki
Jest przeznaczone do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunkach bankowych dochodów i wydatków oraz wydatków niewygasających dysponenta części. Zapisy na tym koncie dotyczące dochodów i wydatków rozróżnione są w słowniku "źródło finansowania".
Dochodem budżetowym są wpływy uzyskane przez dysponenta części z tytułu przychodów podlegających zarachowaniu na dochody budżetu państwa.
Na stronie Wn ujmowane są wpłaty dochodów budżetowych realizowane przez dysponenta części.
Na stronie Ma ujmowane są zwroty nadpłat i zwroty nienależnie pobranych dochodów oraz okresowe przelewy dochodów budżetowych do Ministerstwa Finansów.
Analityczna ewidencja zrealizowanych dochodów prowadzona do konta 130 uwzględnia podziałki klasyfikacji budżetowej oraz wymogi sprawozdawczości budżetowej.
Wydatkiem budżetowym dysponenta części jest każda kwota pobrana z rachunku bieżącego wydatków budżetowych niezależnie od jej przeznaczenia, za wyjątkiem środków budżetowych przekazywanych dysponentom niższego stopnia na sfinansowanie zadań ujętych w ich planach finansowych.
Na stronie Wn ujmowane są:
Na stronie Ma ujmowane są:
Analityczna ewidencja zrealizowanych przez dysponenta części wydatków budżetowych prowadzona do konta 130 uwzględnia podziałki klasyfikacji budżetowej oraz wymogi sprawozdawczości budżetowej i budżetu zadaniowego, przy czym środki przekazywane dysponentom niższego stopnia są ewidencjonowane z podziałem na poszczególne jednostki budżetowe. Operacje dotyczące wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego ujmowane będą z wyróżnikiem literowym "NW".
Na koncie 130 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że np. do zwrotów nadpłat dochodów, zwrotów niewykorzystanych środków budżetowych, błędnych zapisów wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny (po obydwu stronach konta). Zapis ten powoduje zmniejszenie wykonania wpływów środków budżetowych; zmniejszając obroty na koncie 130 nie wpływa się na saldo tego konta, zapewniając możliwość prawidłowego ustalenia wysokości tych obrotów oraz niezbędne dane do sporządzenia sprawozdań finansowych, budżetowych oraz innych określonych w odrębnych przepisach.
Na koncie 130 - dokonuje się zapisów na podstawie wyciągów bankowych, co oznacza, że musi zachodzić pełna zgodność pomiędzy księgowością jednostki, a księgowością banku. Dopuszczalne jest stosowanie innych niż dokumenty bankowe dowodów księgowych, jeśli jest to konieczne dla zachowania czystości obrotów.
Saldo konta 130 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu środków pieniężnych otrzymanych na wydatki budżetowe, niewykorzystanych do końca roku oraz przelewu do budżetu dochodów pobranych, lecz nieprzekazanych do końca roku.
Typowe zapisy strony Wn konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" - dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpłaty z tytułu dochodów budżetowych | 221 |
2. | Wpływ z Ministerstwa Finansów środków budżetowych na | |
pokrycie wydatków budżetowych dysponenta części oraz | ||
wydatków budżetowych dysponentów niższego stopnia | 223 | |
3. | Zwroty środków budżetowych niewykorzystanych w danym | |
dniu/roku przez dysponentów podległych | 223 | |
4. | Zwroty dotacji budżetowych przekazanych w danym roku | 224 |
Typowe zapisy strony Ma konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" - dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zwroty nadpłat dochodów budżetowych | 221 |
2. | Okresowe przelewy zrealizowanych dochodów budżetowych | |
odprowadzanych odpowiednio na centralny rachunek bieżący | ||
budżetu państwa | 222 | |
3. | Zrealizowane przez dysponenta części wydatki budżetowe | |
zgodnie z planem finansowym, np.: wydatki realizowane w | ||
ramach zadań na rzecz obronności państwa | 240 | |
4. | Wartość przekazanych dotacji budżetowych | 224 |
5. | Przelew środków budżetowych dla dysponentów niższego | 223 |
stopnia | ||
6. | Zwrot do Ministerstwa Finansów niewykorzystanych w danym | |
dniu/roku wydatków budżetowych | 223 |
Konto 136-Rachunek państwowych funduszy celowych
Konto 136 służy do ewidencji środków pieniężnych państwowego funduszu celowego zgromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych, którymi dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz.
Na koncie 136 - dokonuje się zapisów na podstawie wyciągów bankowych, co oznacza, że musi zachodzić pełna zgodność pomiędzy księgowością jednostki, a księgowością banku. Dopuszczalne jest stosowanie innych niż dokumenty bankowe dowodów księgowych, jeśli jest to konieczne dla zachowania czystości obrotów.
Na stronie Wn konta 136 ujmuje się wszystkie wpływ środków na rachunek bankowy, na stronie Ma ujmuje się wypłaty środków z rachunku bankowego.
Ewidencja szczegółowa do konta 136 prowadzona jest według rachunków bankowych dla poszczególnych funduszy, uwzględnia także podziałki klasyfikacji budżetowej oraz wymogi sprawozdawczości budżetowej i budżetu zadaniowego, przy czym środki przekazywane do Wojewodów ewidencjonowane są jako przelewy redystrybucyjne.
Dodatkowo operacje dotyczące zdarzeń Funduszu Dróg Samorządowych ujmowane są z wyróżnikiem literowym "FDS", a w zakresie zdarzeń Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z wyróżnikiem literowym "FRP".
Na koncie 136 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że np. do zwrotów nadpłat przychodów, zwrotów niewykorzystanych środków, błędnych zapisów wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny (po obydwu stronach konta). Zapis ten powoduje zmniejszenie wielkości wpływów środków finansowych; zmniejszając obroty na koncie 136 nie wpływa na saldo tego konta, zapewniając możliwość prawidłowego ustalenia wysokości tych obrotów oraz niezbędne dane do sporządzenia sprawozdań finansowych, budżetowych oraz innych określonych w odrębnych przepisach.
Konto 136 - może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych.
Typowe zapisy strony Wn konta 136 "Rachunek państwowych funduszy celowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpływ środków z tytułu przychodów | 853, 240 |
2. | Wpłaty z dotacji budżetu państwa | 853, 240 |
3. | Wpłaty odsetek od wolnych środków przekazanych w | 853, 240 |
zarządzanie MF |
Typowe zapisy strony Ma konta 136 "Rachunek państwowych funduszy celowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przekazanie środków do wojewody | 240, 853 |
2. | Obciążenie kosztami prowadzenia rachunku | 240, 853 |
3. | Wypłaty środków do jst na realizację zadań obronnych | 240, 853 |
4. | Zwrot nadpłaty przychodów | 240, 853 |
Konto 137 - Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi
Konto służy do ewidencji środków pieniężnych pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi innych niż środki europejskie, w tym dla programów i projektów, o których mowa w art. 112 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. poz. 1241, z późn. zm.).
Na koncie 137 dokonuje się księgowań na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić zgodność zapisów między jednostką, a bankiem.
Na stronie Wn konta 137 ujmuje się wpływ środków na rachunek bankowy, a także dokonane zwroty kwot wraz z odsetkami w korespondencji z kontem 228.
Na stronie Ma ujmuje się wypływ tych środków, w korespondencji z kontem 228. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 137 powinna umożliwić ustalenie stanu środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi w podziale na źródła ich pochodzenia oraz rachunki bankowe.
Na koncie tym rozliczane są również dodatnie i ujemne różnice kursowe wynikające z wyceny walut obcych - zapisów dokonuje się ze znakiem "+" lub "-". Zważywszy na specyfikę przepływów finansowych w ramach walut obcych (dysponent części występuje jedynie w roli przekaźnika środków), różnice kursowe nie generują przychodów oraz kosztów. W związku z powyższym różnice kursowe rozliczane są na tym koncie w korespondencji z kontami, na których zaksięgowano wpływ środków w walutach obcych, tj. m. in. konto 228, 240.
Konto 137 - może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunkach środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.
Typowe zapisy strony Wn konta 137 "Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Otrzymane środki na realizację programów UE/projektów UE | |
Otrzymane zwroty środków od beneficjentów | 228, 240 | |
2. | Rozliczenie różnic kursowych | 228, 240 |
3. | Naliczenie odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych | 228 |
Typowe zapisy strony Ma konta 137 "Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przekazanie środków do beneficjenta | 228 |
2. | Rozliczenie różnic kursowych | 228, 240 |
3. | Zwrot środków UE do Ministerstwa Finansów/Komisji | 228, 240 |
Europejskiej |
Konto 139 - Inne rachunki bankowe
Konto służy do ewidencji operacji dotyczących środków pieniężnych wydzielonych na innych rachunkach bankowych niż rachunki bieżące, w tym na rachunkach pomocniczych i rachunkach specjalnego przeznaczenia w szczególności w zakresie sum depozytowych, sum na zlecenie. Konto 139 - może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na innych rachunkach bankowych.
Na koncie tym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między księgowością jednostki a bankiem.
Ewidencja szczegółowa do konta 139 prowadzona jest według rachunków bankowych z podziałem na poszczególne tytuły. Uwzględnia także klasyfikacje budżetową (o ile to możliwe), źródło finansowania oraz przeznaczenie środków.
Dla dysponenta części na koncie 139 ewidencjonowane są m.in. środki wpływające na rachunek bankowy przeznaczony dla dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa, kwoty zatrzymane w celu zabezpieczenia realizacji umów oraz środki finansowe pochodzące z innych źródeł, w tym z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Typowe zapisy strony Wn konta 139 "Inne rachunki bankowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpływy dotyczące dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa | 240 |
2. | Wpływ na rachunek pomocniczy Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. | 240 |
Typowe zapisy strony Ma konta 139 "Inne rachunki bankowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przekazanie dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa na odpowiednie rachunki bieżące dochodów lub wydatków | 240 |
2. | Przekazanie środków beneficjentom z rachunku pomocniczego Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 | 240 |
Konto 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych.
Konto 221 służy do ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 221 ujmuje się ustalone w danym roku budżetowym należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat, zaś na stronie Ma konta 221 ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności.
Ewidencja szczegółowa do konta 221 prowadzona jest z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej, kontrahentów, źródła środków i ich przeznaczenia.
Konto może wykazywać dwa salda, gdzie saldo Wn wskazuje należności z tytułu dochodów budżetowych, zaś saldo Ma dotyczy zobowiązań z tytułu nadpłat w tych dochodach.
Typowe zapisy strony Wn konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Należności jednostek budżetowych z tytułu niepodatkowych dochodów budżetowych z podstawowej działalności operacyjnej | 720 |
2. | Należności jednostek budżetowych z tytułu odsetek przypisanych za zwłokę w zapłacie należności ujętych na tym koncie oraz odsetek bankowych | 750 |
3. | Należności jednostek budżetowych z tytułu kar i grzywien nakładanych zgodnie z zawartymi umowami na przewoźników kolejowych | 720 |
4. | Zwroty dochodów budżetowych nienależnie wpłaconych lub orzeczonych do zwrotu | 130, 720 |
5. | Przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych - w wysokości raty należnej za dany rok | 226 |
6. | Przypisanie do zwrotu nierozliczonej dotacji udzielonej w poprzednim roku | 224 |
Typowe zapisy strony Ma konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpłata należności z tytułu przypisanych dochodów budżetowych np.: zwrotu nadmiernie pobranych w latach ubiegłych dotacji oraz wpłaty z tytułu kar i grzywien nakładanych zgodnie z zawartymi umowami na przewoźników kolejowych | 130 |
2. | Zmniejszenie uprzednio przypisanych należności dotyczących dochodów budżetowych | 720 |
3. | Przeniesienie należności z tytułu dochodów budżetowych na należności długoterminowe | 226 |
4. | Odpisanie należności przedawnionych i umorzonych oraz nieistotnych objętych odpisem aktualizującym | 290 |
5. | Odpisanie należności przedawnionych i umorzonych oraz nieistotnych nieobjętych odpisem aktualizującym | 751, 761 |
Konto 222 - Rozliczenie dochodów budżetowych.
Konto 222 - służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 222 księguje się okresowe przelewy na rachunek dochodów Ministerstwa Finansów, zaś na stronie Ma ujmuje się roczne przeniesienie zrealizowanych przez dysponenta części dochodów na konto 800 Fundusz jednostki.
Dla dysponenta części przyjęto zasadę, że przeniesienie zrealizowanych dochodów na konto 800 Fundusz jednostki będzie realizowane raz w roku na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 222 prowadzona jest z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej, źródła finansowania i przeznaczenia środków.
Typowe zapisy strony Wn konta 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przelew pobranych dochodów budżetowych na rachunek budżetu państwa | 130 |
Typowe zapisy strony Ma konta 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przeniesienie na podstawie rocznego sprawozdania budżetowego sumy zrealizowanych dochodów budżetowych | 800 |
Konto 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych.
Konto 223 służy do rozliczenia środków budżetu państwa otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym.
Dla dysponenta części przyjęto zasadę, że przeniesienie zrealizowanych wydatków na konto 800 Fundusz jednostki będzie realizowane raz w roku na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych dysponenta części.
Na stronie Wn konta 223 ujmuje się:
Na stronie Ma - księguje się:
W ciągu roku konto 223 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan środków budżetowych otrzymanych z Ministerstwa Finansów lecz nie wykorzystanych na pokrycie wydatków. Saldo ulega likwidacji poprzez przekazanie na rachunek Ministerstwa Finansów niewykorzystanych do końca roku środków budżetowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 223 prowadzona jest z uwzględnieniem źródła finansowania i przeznaczenia środków.
Typowe zapisy strony Wn konta 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych" dotyczą w szczególności:
14
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przelewy środków budżetowych dla dysponentów niższego stopnia na pokrycie ich wydatków budżetowych | 130 |
2. | Przekazanie do Ministerstwa Finansów niewykorzystanych do końca roku środków z tytułu wydatków budżetowych | 130 |
3. | Roczne przeniesienie na podstawie sprawozdań budżetowych zrealizowanych wydatków budżetowych dysponenta części | 800 |
Typowe zapisy strony Ma konta 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpływy środków budżetowych otrzymanych z Ministerstwa Finansów | 130 |
2. | Zwroty niewykorzystanych w danym roku środków z tytułu wydatków budżetowych od dysponentów niższego stopnia | 130 |
Konto 224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich.
Konto służy do ewidencji udzielonych dotacji budżetowych.
Na stronie Wn konta 224 ujmuje się wartość przekazanych dotacji, a na stronie Ma wartość dotacji uznanych za wykorzystane i rozliczone.
Saldo Wn konta oznacza wartość niewykorzystanych, nierozliczonych dotacji lub wartości dotacji należnych do zwrotu w roku, w którym zostały przekazane.
Ewidencja szczegółowa do konta 224 prowadzona jest z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej, budżetu zadaniowego, kontrahenta, źródła finansowania i przeznaczenia środków.
Typowe zapisy strony Wn konta 224 "Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wartość przekazanych dotacji budżetowych | 130 |
Typowe zapisy strony Ma konta 224 "Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Uznanie dotacji za rozliczoną | 810 |
2. | Zwrot dotacji w roku jej przekazania | 130 |
3. | Zakwalifikowanie na początku roku następnego dotacji niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem do zwrotu na dochody budżetowe | 221 |
Konto 226 - Długoterminowe należności budżetowe
Konto służy do ewidencji długoterminowych należności lub długoterminowych rozliczeń z budżetem. Ewidencja szczegółowa do konta 226 zapewnia możliwość ustalenia stanu poszczególnych należności budżetowych.
Na stronie Wn konta 226 ujmuje się wartość długoterminowych należności a także przeniesienie należności krótkoterminowych do długoterminowych.
Na stronie Ma ujmowane są w szczególności przeniesienia należności długoterminowych do krótkoterminowych w wysokości raty należnej na dany rok.
Ewidencja szczegółowa do konta 226 prowadzona jest według dłużników (kontrahentów), podziałek klasyfikacji budżetowej oraz źródła i pochodzenia należności.
Saldo Wn konta oznacza wartość długoterminowych należności.
Typowe zapisy strony Wn konta 226 "Długoterminowe należności budżetowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wartość należności budżetowych wymagalnych w przyszłych latach | 840 |
2. | Przeniesienie krótkoterminowych należności do należności długoterminowych | 221 |
Typowe zapisy strony Ma konta 226 "Długoterminowe należności budżetowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przeniesienie długoterminowych należności wymagalnej w danym roku do należności krótkoterminowych | 221 |
Konto 227 - Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich
Konto służy do ewidencji rozliczenia wydatków z budżetu środków europejskich ujętych w planie wydatków środków europejskich.
Na stronie Wn konta 227 ujmuje się w szczególności w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeniesienia wydatków z budżetu środków europejskich na podstawie sprawozdań budżetowych na konto 800.
Na stronie Ma konta 227 ujmuje się w szczególności: wpływ środków europejskich na pokrycie wydatków związanych z realizacją programów i projektów finansowanych z tych środków; przeksięgowanie kwoty uregulowanego zobowiązania wobec wykonawcy na podstawie informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego o dokonaniu płatności na rachunek wykonawcy.
Ewidencja szczegółowa do konta 227 prowadzona jest z uwzględnieniem kontrahentów, źródła finansowania, rodzaju przeznaczenia środków.
Typowe zapisy strony Wn konta 227 "Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Okresowe lub roczne przeniesienia wydatków z budżetu środków europejskich na podstawie sprawozdań budżetowych | 800 |
Typowe zapisy strony Ma konta 227 "Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpływ środków europejskich na pokrycie wydatków związanych z realizacją programów i projektów finansowanych z tych środków przeksięgowanie kwoty uregulowanego zobowiązania wobec wykonawcy na podstawie informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego o dokonaniu płatności na rachunek wykonawcy | Konta zespołu 2 |
Konto 228 - "Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi"
Konto 228 służy do ewidencji i rozliczeń środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, innych niż środki europejskie, w tym dla programów i projektów, O których mowa w art. 112 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.
Na stronie Wn konta 228 ujmuje się w szczególności przekazanie środków na pokrycie wydatków realizowanych ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi innym jednostkom, w korespondencji z kontem 137.
Na stronie Ma konta 228 ujmuje się w szczególności wpływ środków otrzymanych na pokrycie wydatków realizowanych ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi lub przeznaczonych dla innych jednostek, w korespondencji z kontem 137.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta umożliwia ustalenie stanu rozliczeń środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi w podziale na źródła ich pochodzenia.
Na koncie tym rozliczane są także dodatnie i ujemne różnice kursowe wynikające z wyceny walut obcych.
Typowe zapisy strony WN konta 228 "Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przekazanie środków do beneficjenta | 137, 240 |
2. | Rozliczenie różnic kursowych | |
3. | Zwrot środków UE do Ministerstwa Finansów / Komisji Europejskiej |
Typowe zapisy strony MA konta 228 "Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Otrzymane środki na realizację programów UE/projektów UE | 137, 240 |
2. | Otrzymane zwroty środków od beneficjentów | |
3. | Rozliczenie różnic kursowych | |
4. | Naliczenie odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych |
Konto 240 - Pozostałe rozrachunki
Konto 240 służy ewidencji krajowych i zagranicznych należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na innych kontach rozrachunkowych.
Na stronie Wn ujmowane są m.in.:
Na stronie Ma konta - ewidencjonuje się przede wszystkim:
Na koncie 240 mogą wystąpić dwa salda, z czego Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, zaś saldo Ma oznacza stan zobowiązań z tytułu pozostałych rozrachunków.
Na koncie 240 wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny (po obydwu stronach konta) np. do zwrotów nadpłat przychodów, zwrotów wolnych środków przekazanych w zarządzanie Ministra Finansów, zwrotów niewykorzystanych środków, błędnych zapisów. Zapis ten powoduje zmniejszenie wielkości wpływów środków finansowych; zmniejszając obroty na koncie 240 nie wpływa na saldo tego konta.
Ewidencja analityczna do konta 240 prowadzona jest według kontrahentów z uwzględnieniem zadań budżetu zadaniowego, tytułów poszczególnych rozrachunków, roszczeń i rozliczeń. Operacje dotyczące zdarzeń Funduszu Dróg Samorządowych ujmowane
są z wyróżnikiem literowym "FDS", w zakresie zdarzeń Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z wyróżnikiem literowym "FRP". Typowe zapisy strony Wn konta 240 "Pozostałe rozrachunki" dotyczą w szczególności:
Lp | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Realizacja wydatków w ramach rozdziału 752 - Obrona narodowa | 130 |
2. | Zwrot niewykorzystanych sum na zlecenie, sum zabezpieczenia oraz wypłata sum depozytowych, | 139 |
3. | Przekazanie środków z rachunków utworzonych dla dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa | 139 |
4. | Umorzenie należności oraz odpisanie należności przedawnionych lub nieistotnych obciążające pozostałe koszty operacyjne | 761 |
5. | Przekazanie wolnych środków zgromadzonych na rachunkach funduszy celowych w zarządzanie overnight i zarządzanie terminowe | 136 |
6. | Uregulowanie zobowiązań finansowych FDS związanych z realizacją zadań obronnych | 136 |
7. | Uregulowanie zobowiązań finansowych realizowanych w ramach Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 | 139 |
8. | Przekazanie środków funduszu celowego do Wojewodów | 136 |
9. | Wartość należności Funduszu Dróg Samorządowych i Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej | 853 |
Typowe zapisy strony Ma konta 240 "Pozostałe rozrachunki" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zwrot niewykorzystanych wydatków budżetowych w bieżącym roku (wznowienie wydatków) | 130 |
2. | Wpłaty należności | 130, 139 |
3. | Otrzymane sumy na zlecenie, kwoty kaucji, wadiów i zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz wpłaty sum depozytowych | 139 |
4. | Zasądzone należności z tytułu odsetek | 750, 130, 137 |
5. | Niesłuszne obciążenia i korekty błędnych uznań dokonanych przez bank | 139 |
6. | Zmniejszenie odpisu aktualizującego należności w związku z umorzeniem oraz z odpisaniem należności przedawnionych lub nieściągalnych | 290 |
7. | Wpłaty na rachunek funduszu celowego | 136 |
8. | Zobowiązania dysponenta funduszu celowego wobec Wojewodów; | 853 |
9. | Zobowiązania dysponenta FDS w związku z realizacją zadań obronnych | 853 |
10. | Zwrot środków funduszy celowych przekazanych na rachunek Ministra Finansów w BGK w zarządzanie overnight i zarządzanie terminowe; | 136 |
11. | Wpływ na rachunek pomocniczy Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. | 139 |
Konto 243 - Rozrachunki z tytułu mylnych obciążeń i uznań
Konto służy do ewidencji mylnych obciążeń lub uznań rachunków bankowych nieobjętych ewidencją na koncie 245.
Na stronie Ma konta 243 ujmowane są mylne wpływy na rachunki bankowe, natomiast na stronie Wn ujmuje się mylne obciążenia rachunków bankowych oraz zwroty mylnych wpłat. Konto 243 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan mylnych obciążeń, a saldo Ma stan mylnych uznań rachunków bankowych.
Ewidencja szczegółowa do konta prowadzona jest co najmniej z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej.
Typowe zapisy strony Wn konta 243 "Rozrachunki z tytułu mylnych obciążeń i uznań" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpływ środków na rachunek | 130, 137, 139 |
Typowe zapisy strony Ma konta "Rozrachunki z tytułu mylnych obciążeń i uznań" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zwrot mylnych wpłat, | 130, 137, 139 |
2. | Przekazanie mylnie wpłaconych środków na właściwy rachunek bankowy | 130, 137, 139. |
Konto 245 - Wpływy do wyjaśnienia
Konto służy do ewidencji wpłaconych, a niewyjaśnionych kwot należności z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Wn ujmuje się kwoty zwrotu wyjaśnionych wpłat, a na stronie Ma ujmuje się kwoty niewyjaśnionych wpłat.
Ewidencja szczegółowa do konta prowadzona jest co najmniej z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej.
Konto 245 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan niewyjaśnionych wpłat.
Typowe zapisy strony Wn konta 245 "Wpływy do wyjaśnienia" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. 2. | Zwrot wyjaśnionej, mylnie wpłaconej kwoty należności Uznanie wpłaty za spłatę należności | 130, 137, 139 221 |
Typowe zapisy strony Ma konta 245 "Wpływy do wyjaśnienia" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpływ na rachunek kwoty do wyjaśnienia | 130 |
Konto 290 - Odpisy aktualizacyjne należności
Konto służy do ewidencji odpisów aktualizujących wartość należności wątpliwych wraz z odsetkami przypisanymi, ale niezapłaconymi do dnia bilansowego.
Na stronie Wn konta 290 ujmuje się zmniejszenie wartości odpisów aktualizacyjnych należności, a na stronie Ma zwiększenie wartości odpisów aktualizujących należności.
Konto może wykazywać saldo Ma, które oznacza wartość odpisów aktualizacyjnych należności oraz wartość odsetek należnych, a niezapłaconych do dnia bilansowego.
Ewidencja szczegółowa powinna zapewniać ustalenie odpisów aktualizacyjnych wartość poszczególnych należności według tytułów i grup należności oraz kontrahenta.
Typowe zapisy strony Wn konta 290 "Odpisy aktualizujące należności" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zmniejszenie odpisu aktualizacyjnego w związku z zapłatą należności | 750, 240, |
2. | Zmniejszenie odpisu aktualizacyjnego o kwotę roszczenia spornego w przypadku przegrania sprawy w sądzie. | 240, 750, 760, |
3. | Zmniejszenie odpisu aktualizacyjnego w związku z umorzeniem oraz z odpisaniem należności przedawnionych lub nieściągalnych | 221, 240 |
4. | Zmniejszenie odpisu aktualizującego należności w związku z ustaniem przyczyn dokonania tego odpisu | 750, 760 |
5. | Zmniejszenie stanu odpisu aktualizującego należności dotyczących dysponenta funduszu | 853 |
Typowe zapisy strony Ma konta 290 "Odpisy aktualizujące należności" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Odpis aktualizujący wątpliwe należności | 751, 761, 853 |
2. | Zwiększenie odpisu aktualizującego o równowartość zwiększenia należności z tytułu zasądzonych kosztów postępowania sądowego i odsetek | 751 |
3. | Wartość przypisanych ale niezapłaconych do dnia bilansowego odsetek od należności | 240 |
Konto 401 - Zużycie materiałów i energii
Konto 401 służy do ewidencji kosztów zużycia materiałów i energii.
Na stronie Wn księguje się przede wszystkim poniesione koszty z tytułu zużycia materiałów i energii w rozdziale 75212 - Pozostałe wydatki obronne. Na stronie Ma ujmuje się zmniejszenia poprzednio ujętych kosztów oraz przeniesienie salda kosztów występującego na koniec roku.
Ewidencja szczegółowa do konta 401 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej, z uwzględnieniem kontrahenta, źródła finansowania, rodzaju przeznaczenia środków, w przekrojach dostosowanych do potrzeb planowania, analiz oraz w sposób umożliwiający sporządzenie sprawozdań budżetowych i finansowych.
Konto 401 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które oznacza poniesione od początku roku koszty. Saldo konta 401 przenosi się na koniec roku obrotowego na konto 860.
Typowe zapisy strony Wn konta 401 "Zużycie materiałów i energii" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wydatki realizowane w ramach zadań na rzecz obronności państwa | 240 |
Typowe zapisy strony Ma konta 401 "Zużycie materiałów i energii" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zmniejszenie kosztów z tytułu zwrotu w roku budżetowym wcześniej dokonanych wydatków | 240 |
2. | Przeniesienie na koniec roku salda poniesionych kosztów | 860 |
Konto 402 - Usługi obce
Konto 402 służy do ewidencji kosztów usług obcych ponoszonych w ramach działu 752 - obrona narodowa.
Na stronie Wn księguje się przede wszystkim poniesione w okresie bieżącym koszty usług obcych związane z obronnością państwa. Na stronie Ma ujmuje się zmniejszenia poprzednio ujętych kosztów oraz przeniesienie salda kosztów występującego na koniec roku.
Ewidencja szczegółowa do konta 401 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej, z uwzględnieniem kontrahenta, źródła finansowania, rodzaju przeznaczenia środków, w przekrojach dostosowanych do potrzeb planowania, analiz oraz w sposób umożliwiający sporządzenie sprawozdań budżetowych i finansowych.
Konto 402 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które oznacza poniesione od początku roku koszty usług obcych. Saldo konta 402 przenosi się na koniec roku obrotowego na konto 860 - Wynik finansowy.
Typowe zapisy strony Wn konta 402 "Usługi obce" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wydatki realizowane w ramach zadań na rzecz obronności państwa | 240 |
Typowe zapisy strony Ma konta 402 "Usługi obce" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zmniejszenie kosztów z tytułu zwrotu w roku budżetowym wcześniej dokonanych wydatków | 240 |
2. | Przeniesienie na koniec roku salda poniesionych kosztów | 860 |
Konto 403 - Podatki i opłaty
Konto 403 służy do ewidencji kosztów m.in. z tytułu podatków od nieruchomości w ramach działu 752 - obrona narodowa.
Na stronie Wn księguje się przede wszystkim poniesione w okresie bieżącym koszty z tytułu podatków i opłat, na stronie Ma ujmuje się zmniejszenia poprzednio ujętych kosztów oraz przeniesienie salda kosztów występującego na koniec roku.
Ewidencja szczegółowa do konta 401 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej, z uwzględnieniem kontrahenta, źródła finansowania, rodzaju przeznaczenia środków, w przekrojach dostosowanych do potrzeb planowania, analiz oraz w sposób umożliwiający sporządzenie sprawozdań budżetowych i finansowych.
Konto 403 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które oznacza poniesione od początku roku koszty z tytułu podatków i opłat. Saldo konta 403 przenosi się na koniec roku obrotowego na konto 860 - Wynik finansowy.
Typowe zapisy strony Wn konta 403 "Podatki i opłaty" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wydatki realizowane w ramach zadań na rzecz obronności państwa | 240 |
Typowe zapisy strony Ma konta 403 "Podatki i opłaty" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zmniejszenie kosztów z tytułu zwrotu w roku budżetowym wcześniej dokonanych wydatków | 240 |
2. | Przeniesienie na koniec roku salda poniesionych kosztów | 860 |
Konto 409 - Pozostałe koszty rodzajowe
Konto 409 służy do ewidencji kosztów, które nie kwalifikują się do ujęcia na kontach 401-403.
Na stronie Wn księguje się przede wszystkim kwoty poniesionych kosztów w ramach działu 752 - obrona narodowa. Na stronie Ma ujmuje się zmniejszenia poprzednio ujętych kosztów oraz przeniesienie salda kosztów występującego na koniec roku.
Ewidencja szczegółowa do konta 401 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej, z uwzględnieniem kontrahenta, źródła finansowania, rodzaju przeznaczenia środków, w przekrojach dostosowanych do potrzeb planowania, analiz oraz w sposób umożliwiający sporządzenie sprawozdań budżetowych i finansowych.
Konto 409 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które oznacza poniesione od początku roku koszty. Saldo konta 409 przenosi się na koniec roku obrotowego na konto 860 - Wynik finansowy.
Typowe zapisy strony Wn konta 409 "Pozostałe koszty rodzajowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wydatki realizowane w ramach zadań na rzecz obronności państwa nie ujęte na kontach 401 - 403 | 240 |
Typowe zapisy strony Ma konta 409 "Pozostałe koszty rodzajowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zmniejszenie kosztów z tytułu zwrotu w roku budżetowym wcześniej dokonanych wydatków | 240 |
2. | Przeniesienie na koniec roku salda poniesionych kosztów | 860 |
Konto 720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych.
Konto służy do ewidencji dochodów budżetowych związanych z działalnością podstawową jednostki. (np. zwroty niewykorzystanych środków z lat ubiegłych, naliczone kary).
Na stronie Wn konta 720 księguje się odpisy z tytułu dochodów budżetowych, zaś na stronie Ma przychody z tytułu dochodów budżetowych.
Ewidencja szczegółowa konta 720 zapewnia gromadzenie informacji niezbędnych do sporządzenia sprawozdań budżetowych i finansowych.
W końcu roku obrotowego saldo konta przenosi się konto 860 - Wynik finansowy.
Typowe zapisy strony Wn konta 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Odpisy i korekty należności | 221 |
2. | Przeniesienie na koniec roku osiągniętych przychodów finansowych | 860 |
Typowe zapisy strony Ma konta 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpłaty dochodów budżetowych | 130, 221 |
2. | Zaliczenie do przychodów z tytułu dochodów budżetowych wpływów na rachunek bankowy wcześniej uznanych za niewyjaśnione | 245 |
Konto 750 - Przychody finansowe
Konto służy do ewidencji przychodów finansowych, a w szczególności przychodów z tytułu operacji finansowych, odsetek m.in. za zwłokę w zapłacie należności, dodatnich różnic kursowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 750 zapewnia gromadzenie informacji niezbędnych do sporządzenia sprawozdań budżetowych i finansowych.
W końcu roku obrotowego konto 750 stronę Wn przenosi się na stronę Ma konta 860. Na koniec roku konto 750 nie wykazuje salda.
Typowe zapisy strony Wn konta 750 "Przychody finansowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przeniesienie na koniec roku osiągniętych przychodów finansowych | 860 |
Typowe zapisy strony Ma konta 750 "Przychody finansowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpłaty odsetek od należności niezapłaconych w terminie | 130, 221, 240 |
2. | Przypisanie wymagalnych odsetek należnych na koniec kwartału | 221, 240 |
3. | Zmniejszenie odpisów aktualizacyjnych należności dotyczących przychodów finansowych | 290 |
4. | Zaliczenie do przychodów finansowych wpływów na rachunek bankowy wcześniej uznanych za niewyjaśnione | 240, 245 |
Konto 751 - Koszty finansowe
Konto służy do ewidencji kosztów finansowych, a w szczególności odsetek za zwłokę, odpisów aktualizacyjnych wartość należności z tytułu operacji finansowych, ujemne różnice kursowe.
Ewidencja szczegółowa do konta 751 powinna zapewnić wyodrębnienie w zakresie kosztów operacji finansowych - naliczone odsetki za zwłokę od zobowiązań.
W końcu roku obrotowego konto 751 stronę Ma przenosi się na stronę Wn konta 860. Na koniec roku konto 751 nie wykazuje salda.
Typowe zapisy strony Wn konta 751 "Koszty finansowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Naliczone na koniec kwartału wymagalne odsetki od niezapłaconych w terminie należności | 221,240 |
2. | Odpisy aktualizacyjne należności dotyczących przychodów finansowych | 290 |
Typowe zapisy strony Ma konta 751 "Koszty finansowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przeniesienie na koniec roku osiągniętych przychodów finansowych | 860 |
Konto 760 -Pozostałe przychody operacyjne
Konto służy do ewidencji przychodów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki, w tym wszelkich innych przychodów niż podlegające ewidencji na koncie 720 i 750.
W końcu roku obrotowego konto 760 stronę Wn przenosi się na stronę Ma konta 860. Na koniec roku konto 760 nie wykazuje salda.
Typowe zapisy strony Wn konta 760 "Pozostałe przychody operacyjne" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przeniesienie na koniec roku osiągniętych przychodów finansowych | 860 |
Typowe zapisy strony Ma konta 760 "Pozostałe przychody operacyjne" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpłata należności | 130, 221 |
2. | Zmniejszenie wartości odpisu aktualizacyjnego w skutek np. uregulowania należności | 290 |
Konto 761 - Pozostałe koszty operacyjne
Konto służy do ewidencji kosztów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki, a w szczególności kar, odpisane przedawnione, umorzone i nieściągalne należności, odpisy aktualizujące od należności, koszty postępowania sądowego.
Ewidencja szczegółowa zapewnia gromadzenie informacji niezbędnych do sporządzenia sprawozdań budżetowych i finansowych.
W końcu roku obrotowego konto 761 stronę Ma przenosi się na stronę Wn konta 860. Na koniec roku konto 761 nie wykazuje salda.
Typowe zapisy strony Wn konta 761 "Pozostałe koszty operacyjne" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Zapłacone lub naliczone kary, odszkodowania i koszty postępowania spornego | 130,240 |
2. | Zwiększenie wartości odpisu aktualizacyjnego w skutek np. uznania należności za wątpliwą, dłużnik w stanie likwidacji lub upadłości | 290 |
3. | Należności sporne dochodzone na drodze postępowania sądowego | 240 |
Typowe zapisy strony Ma konta 761 "Pozostałe koszty operacyjne" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przeksięgowanie salda na wynik finansowy | 860 |
Konto 800 - Fundusz jednostki
Konto 800 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki. Ewidencja szczegółowa do konta 800 prowadzona jest z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej w zakresie części budżetu państwa.
Wszelkie zmiany tego funduszu księguje się odpowiednio zmniejszenia na stronie Wn, a zwiększenia na stronie Ma. Konto 800 wykazuje saldo Ma, które oznacza stan funduszu jednostki.
Typowe zapisy strony Wn konta 800 "Fundusz jednostki" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Ujemny wynik roku ubiegłego | 860 |
2. | Przeksięgowanie zrealizowanych przez dysponenta części dochodów budżetowych (pod datą 31 grudnia) | 222 |
3. | Przeksięgowanie równowartości przekazanych w danym roku dotacji budżetowych, które zostały uznane za wykorzystane lub rozliczone oraz środków budżetowych wydatkowanych na sfinansowanie inwestycji (pod datą 31 grudnia) | 810 |
Typowe zapisy strony Ma konta 800 "Fundusz jednostki" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Dodatni wynik roku ubiegłego | 860 |
2. | Przeksięgowanie zrealizowanych przez dysponenta części wydatków budżetowych (pod datą 31 grudnia) | 223 |
3. | Przeksięgowanie wydatków dokonanych przez jednostkę ze środków funduszy pomocowych | 228 |
4. | Równowartość wydatków budżetowych dysponenta części na sfinansowanie inwestycji (zapis dodatkowy na dowodzie zapłaty) | 810 |
Konto 810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
Konto 810 służy do ewidencji dotacji z budżetu przekazywanych przez dysponenta części ujęte w planie wydatków na dany rok.
Na stronie Wn konta 810 księguje się wartość dotacji przekazanych, uznanych za wykorzystane lub rozliczone. Na stronie Ma konta 810 ujmuje się przeksięgowanie salda na koniec roku na konto 800 Fundusz jednostki.
Ewidencja szczegółowa do konta prowadzona jest z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej, kontrahenta, źródła finansowania i rodzaju przeznaczenia środków, w sposób umożliwiający sporządzenie wymaganych sprawozdań budżetowych.
Typowe zapisy strony Wn konta 810 "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki na inwestycje" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wartość dotacji przekazanych, które na podstawie odrębnych przepisów zostały uznane za wykorzystane lub rozliczone | 224 |
2. | Wartość wydatków przekazanych na finansowanie inwestycji | 224 |
Typowe zapisy strony Ma konta 810 "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki na inwestycje" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Przeksięgowanie w końcu roku rocznej sumy dotacji przekazanych przez dysponenta części | 800 |
Konto 840 - Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów
Konto 840 służy do ewidencji przychodów zaliczanych do przyszłych okresów lub innych rozliczeń międzyokresowych i rezerw.
Na stronie Ma konta 840 ujmuje się utworzone i zwiększenie rezerwy, a na stronie Wn ich zmniejszenie lub rozwiązanie. Na stronie Ma ujmuje się ponadto powstanie i zwiększenie rozliczeń międzyokresowych przychodów, a na stronie Wn ich rozliczenie poprzez zaliczenie do przychodów roku obrotowego.
Ewidencja szczegółowa zapewnia ustalenie stanu rezerw na przyszłe zobowiązania według poszczególnych tytułów oraz stanu przychodów zaliczonych do przyszłych okresów według poszczególnych tytułów.
Konto 840 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów.
Typowe zapisy strony Wn konta 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Rozwiązanie lub zmniejszenie rezerwy na skutek ujęcia zobowiązań | 240 |
2. | Rozwiązanie lub zmniejszenie rezerwy na skutek wygaśnięcia przyczyn jej utworzenia | 751, 761 |
Typowe zapisy strony Ma konta 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Utworzenie rezerw na przyszłe zobowiązania | 751, 761 |
Konto 853 - Fundusze celowe
Konto 853 służy do ewidencji stanu, zwiększeń i zmniejszeń państwowych funduszy celowych.
Na stronie Ma konta 853 ujmuje się przychody funduszu celowego oraz pozostałe zwiększenia z tytułów określonych przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów funduszy, a na stronie Wn ujmuje się koszty oraz inne niż koszty zmniejszenia poszczególnych funduszy wskazane w ustawach.
Saldo Ma konto 853 wyraża stan państwowych funduszy celowych.
Ewidencja analityczna do konta 853 prowadzona jest odrębnie dla każdego funduszu celowego co najmniej z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej i zadaniowej oraz kontrahentów, w sposób umożliwiający gromadzenie informacji niezbędnych do sporządzenia sprawozdań budżetowych i finansowych.
Operacje dotyczące zdarzeń Funduszu Dróg Samorządowych ujmowane są z wyróżnikiem literowym "FDS", a w zakresie zdarzeń Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z wyróżnikiem literowym "FRP".
Na koncie 853 można stosować dodatkowo techniczny zapis ujemny (po obydwu stronach konta) np. do zwrotów nadpłat przychodów, zwrotów wolnych środków przekazanych w zarządzanie Ministra Finansów, zwrotów niewykorzystanych środków, błędnych zapisów. Zapis ten powoduje zmniejszenie wielkości wpływów środków finansowych; zmniejszając obroty na tym koncie nie wpływając na jego saldo.
Typowe zapisy strony Wn konta 853 "Fundusze celowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Koszty prowadzenia rachunków bankowych | 240, 136 |
2. | Zapłata zobowiązań finansowych FDS na zadania obronne | 240, 136 |
3. | Przekazanie środków do Wojewodów | 240, 136 |
Typowe zapisy strony Ma konta 853 "Fundusze celowe" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wpłaty na fundusze celowe | 136, 240 |
2. | Należności Funduszu Dróg Samorządowych i Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej | 240 |
Konto 860 - Wynik finansowy
Konto 860 służy do ustalenia na koniec roku wyniku finansowego w zakresie dysponenta części.
W końcu roku obrotowego, pod datą 31 grudnia, księguje się na stronie Wn sumę poniesionych przez dysponenta części kosztów, a na stronie Ma sumę wszystkich uzyskanych w ciągu roku dochodów.
Ewidencja szczegółowa do konta 860 prowadzona jest z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej w zakresie części budżetu państwa.
Saldo konta 860 na koniec roku wyraża wynik finansowy dysponenta części, saldo Wn - stratę netto, saldo Ma - zysk netto.
W roku następnym, pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego, saldo konta 860 przenoszone jest na konto 800 "Fundusz jednostki".
Typowe zapisy strony Wn konta 860 - "Wynik finansowy" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta przeciwstawne |
1. | Wartość poniesionych kosztów przez dysponenta części | 401 - 409, |
2. | Przeksięgowanie zysku za rok ubiegły | 800 |
Typowe zapisy strony Ma konta 860 - "Wynik finansowy" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji | Konta Przeciwstawne |
1. | Wartość uzyskanych dochodów i przychodów przez dysponenta części | 720, 750 |
2. | Przeksięgowanie straty za rok ubiegły | 800 |
ΚΟΝΤΑ POZABILANSOWE
Konto 970 - Płatności ze środków europejskich
Konto 970 służy do ewidencji płatności dokonywanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków europejskich dysponenta z rachunku Ministra Finansów.
Na stronie Wn konta 970 ujmuje się wartość zleceń płatności przekazanych przez instytucje lub inne upoważnione podmioty do Banku Gospodarstwa Krajowego celem realizacji wydatków ze środków europejskich.
Na stronie Ma konta 970 ujmuje się, na podstawie informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego o dokonaniu płatności na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy (odbiorcy), równowartość zrealizowanych płatności.
Konto 970 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość zleceń płatności przekazanych przez instytucje lub inne upoważnione podmioty oczekujących na realizację przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Ewidencja szczegółowa do konta prowadzona jest co najmniej w podziale na klasyfikację budżetową oraz programy UE.
Typowe zapisy strony Wn konta 970 - "Płatności ze środków europejskich" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Wartość przekazanych zleceń płatności przez instytucje lub inne upoważnione podmioty do Banku Gospodarstwa Krajowego celem realizacji wydatków ze środków europejskich |
Typowe zapisy strony Ma konta 970 - "Płatności ze środków europejskich" dotyczą w szczególności
Lp. | Treść operacji |
1. | Wartość zrealizowanych zleceń płatności przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków europejskich |
Konto 972 - Ewidencja zwrotów z budżetu środków europejskich dotycząca lat ubiegłych
Konto 972 służy do ewidencji zwrotu środków z budżetu europejskiego wypłaconych w latach ubiegłych.
Ewidencja szczegółowa do konta prowadzona jest co najmniej w podziale na klasyfikację budżetową oraz programy UE.
Na stronie Wn konta 972 ujmuje się wartość dokonanych zwrotów z budżetu środków europejskich na podstawie informacji otrzymanej z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Typowe zapisy strony Wn konta 972 - "Ewidencja zwrotów z budżetu środków europejskich dotycząca lat ubiegłych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Wartość dokonanych zwrotów z budżetu środków europejskich dokonanych w latach poprzednich |
Typowe zapisy strony Ma konta 972 - "Ewidencja zwrotów z budżetu środków europejskich dotycząca lat ubiegłych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Wyksięgowanie na koniec roku wartość dokonanych zwrotów z budżetu środków europejskich. |
Konto 979 - Plan finansowy dochodów budżetowych
Konto służy do ewidencji planu finansowego dochodów budżetowych dysponenta części. Ewidencja szczegółowa do konta 979 prowadzona jest w szczegółowości planu finansowego dochodów budżetowych.
Konto 979 na koniec roku nie wykazuje salda.
Typowe zapisy strony Wn konta 979 "Plan finansowy dochodów budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Kwoty zatwierdzonego planu finansowego dochodów dysponenta części |
Typowe zapisy strony Ma konta 979 - "Plan finansowy dochodów budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Wyksięgowanie planu finansowego dochodów budżetowych dysponenta części |
Konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
Konto 980 służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta części.
Ewidencja szczegółowa do konta 980 prowadzona jest w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych.
Na stronie Wn konta 980 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych oraz jego zmiany, na stronie Ma konta 980 ujmuje się równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych oraz w końcu roku wartość planu niezrealizowanego.
Typowe zapisy strony Wn konta 980 "Plan finansowy wydatków budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Kwoty zatwierdzonego planu finansowego wydatków oraz jego zmiany, - zwiększenia zapisem dodatnim (+) - zmniejszenia zapisem ujemnym (-) |
Typowe zapisy strony Ma konta 980 "Plan finansowy wydatków budżetowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | wartość zrealizowanych w trakcie roku wydatków budżetowych |
2. | wartość niezrealizowanych w danym roku wydatków |
3. | zwroty niewykorzystanych środków na wydatki w bieżącym roku (wznowienie wydatków) |
Konto 981 - Plany finansowe niewygasających wydatków
Konto 981 służy do ewidencji kwot ujętych w planach finansowych niewygasających wydatków budżetowych dysponenta części.
Na stronie Wn konta 981 ujmuje się plan finansowy niewygasających wydatków budżetowych, na stronie Ma konta 981 ujmuje się równowartość zrealizowanych niewygasających wydatków budżetowych oraz w końcu roku wartość planu niezrealizowanego.
Ewidencja szczegółowa do konta 981 prowadzona jest w szczegółowości podziałek klasyfikacji budżetowej.
Konto 981 na koniec roku nie wykazuje salda.
Typowe zapisy strony Wn konta 981 "Plany finansowe niewygasających wydatków" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Kwoty zatwierdzonego planu finansowego niewygasających wydatków |
Typowe zapisy strony Ma konta 981 "Plany finansowe niewygasających wydatków" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | wartość zrealizowanych wydatków niewygasających |
2. | wartość niezrealizowanych w danym roku wydatków niewygasających |
Konto 982 - Plan wydatków środków europejskich
Konto 982 służy do ewidencji planu wydatków środków europejskich.
Na stronie Wn konta 982 ujmuje się plan wydatków środków europejskich oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 982 ujmuje się w szczególności:
Ewidencja szczegółowa do konta 982 jest prowadzona co najmniej według programu finansowanego ze środków europejskich, klasyfikacji budżetowej oraz jednostki.
Typowe zapisy strony Wn konta 982 "Plan wydatków środków europejskich" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Kwoty zatwierdzonego planu finansowego wydatków oraz jego korekty z tym że, - zwiększenia dokonuje się zapisem dodatnim (+) - zmniejszenia dokonuje się zapisem ujemnym (-) |
Typowe zapisy strony Ma konta 982 "Plan wydatków środków europejskich" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Równowartość zrealizowanych wydatków środków europejskich |
2. | Wartość planu niezrealizowanego i wygasłego |
983 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego
Konto 983 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków europejskich na dany rok budżetowy.
Ewidencja szczegółowa do konta 983 prowadzona jest z uwzględnieniem źródła finansowania oraz kontrahentów.
Na stronie Wn konta 983 ujmuje się równowartość sfinansowanych wydatków środków europejskich w danym roku budżetowym.
Na stronie Ma konta 983 ujmuje się zaangażowanie wydatków w kwocie obciążającej plan finansowy, wynikającej z decyzji lub zawartych z beneficjentami umów o dofinansowanie projektów finansowanych z udziałem środków europejskich, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków tych środków w roku bieżącym.
Na koniec roku konto nie wykazuje salda.
Typowe zapisy strony Wn konta 983 "Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Równowartość sfinansowanych wydatków środków europejskich w danym roku budżetowym. |
Typowe zapisy strony Ma konta 983 "Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Zaangażowanie wydatków w kwocie obciążającej plan finansowy, wynikającej z decyzji lub zawartych z beneficjentami umów o dofinansowanie projektów finansowanych z udziałem środków europejskich, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków tych środków w roku bieżącym |
Konto 984 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat
Konto 984 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków europejskich przyszłych lat.
Ewidencja szczegółowa do konta 984 prowadzona jest z uwzględnieniem źródła finansowania oraz kontrahentów.
Na stronie Wn konta 984 ujmuje się równowartość zaangażowania wydatków budżetu środków europejskich w latach poprzednich, a obciążających plan wydatków roku bieżącego jednostki przeznaczony do realizacji w roku bieżącym.
Na stronie Ma konta 984 ujmuje się wysokość zaangażowanych wydatków środków europejskich lat przyszłych.
Na koniec roku konto 984 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków środków europejskich.
Typowe zapisy strony Wn konta 984 "Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Równowartość zaangażowania wydatków budżetu środków europejskich w latach poprzednich, a obciążających plan wydatków roku bieżącego jednostki przeznaczony do realizacji w roku bieżącym. |
Typowe zapisy strony Ma konta 984 "Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Zaangażowanie wydatków środków europejskich lat przyszłych. |
986 - Plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych (Przychody)
Konto 986 służy do ewidencji planu finansowego FDS w zakresie przychodów.
Na stronie Wn konta 986 ujmuje się plan przychodów oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 986 ujmuje się w szczególności:
Ewidencja szczegółowa do konta 986 jest prowadzona co najmniej według klasyfikacji budżetowej.
Typowe zapisy strony Wn konta 986"Plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych (Przychody)" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Kwoty zatwierdzonego planu finansowego w zakresie przychodów z tym że, - zwiększenia dokonuje się zapisem dodatnim (+) - zmniejszenia dokonuje się zapisem ujemnym (-) |
Typowe zapisy strony Ma konta 986"Plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych (Przychody)" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Wpłaty od jednostek |
2. | Wpłaty odsetek uzyskanych z przekazania wolnych środków w zarządzanie MF |
987 - Plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych (Koszty)
Konto 987 służy do ewidencji planu finansowego FDS w zakresie kosztów.
Na stronie Wn konta 987 ujmuje się plan kosztów oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 987 ujmuje się w szczególności równowartość zrealizowanych wypłat oraz kwoty zobowiązań. Ewidencja szczegółowa do konta 987 jest prowadzona co najmniej według klasyfikacji budżetowej i zadaniowej.
Typowe zapisy strony Wn konta 987 "Plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych (Koszty)" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Kwoty zatwierdzonego planu finansowego w zakresie kosztów, z tym że, - zwiększenia dokonuje się zapisem dodatnim (+) - zmniejszenia dokonuje się zapisem ujemnym (-) |
Typowe zapisy strony Ma konta 987 "Plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych (Koszty)" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Koszty bankowe związane z prowadzeniem rachunków |
2. | Wydatki i zobowiązania dysponenta funduszu |
988 - Plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Przychody)
Konto 988 służy do ewidencji planu finansowego FRPA w zakresie przychodów.
Na stronie Wn konta 988 ujmuje się plan przychodów oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 988 ujmuje się w szczególności równowartość zrealizowanych wpłat.
Ewidencja szczegółowa do konta 988 jest prowadzona co najmniej według klasyfikacji budżetowej.
Typowe zapisy strony Wn konta 988 "Plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Przychody)" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Kwoty zatwierdzonego planu finansowego z tym że, - zwiększenia dokonuje się zapisem dodatnim (+) - zmniejszenia dokonuje się zapisem ujemnym (-) |
Typowe zapisy strony Ma konta 988"Plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Przychody)" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Wpłaty od jednostek |
2. | Wpłaty odsetek uzyskanych z przekazania wolnych środków w zarządzanie MF |
989 - Plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Koszty)
Konto 989 służy do ewidencji planu finansowego FRPA w zakresie kosztów.
Na stronie Wn konta 989 ujmuje się plan kosztów oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 989 ujmuje się w szczególności równowartość zrealizowanych wypłat.
Ewidencja szczegółowa do konta 989 jest prowadzona co najmniej według klasyfikacji budżetowej i zadaniowej.
Typowe zapisy strony Wn konta 989 "Plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Koszty)" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Kwoty zatwierdzonego planu finansowego z tym że, - zwiększenia dokonuje się zapisem dodatnim (+) - zmniejszenia dokonuje się zapisem ujemnym (-) |
Typowe zapisy strony Ma konta 989 "Plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Koszty)" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Koszty bankowe związane z prowadzeniem rachunków |
2. | Wydatki i zobowiązania dysponenta funduszu |
991- Plan finansowy w zakresie Funduszu Przeciwdziałania COVID-19
Konto 991 służy do ewidencji planu finansowego w zakresie Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 - kosztów.
Na stronie Wn konta 991 ujmuje się plan kosztów oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 991 ujmuje się w szczególności równowartość zrealizowanych wypłat.
Ewidencja szczegółowa do konta 991 jest prowadzona co najmniej z podziałem na poszczególne tytuły.
Typowe zapisy strony Wn konta 991 "Plan finansowy w zakresie Funduszu Przeciwdziałania COVID-19" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Kwoty zatwierdzonego planu finansowego, z tym że, - zwiększenia dokonuje się zapisem dodatnim (+) - zmniejszenia dokonuje się zapisem ujemnym (-) |
Typowe zapisy strony Ma konta 991 "Plan finansowy w zakresie Funduszu Przeciwdziałania COVID-19" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Uregulowanie zobowiązań finansowych realizowanych w ramach Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 |
Konto 992 - Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa
Konto 992 służy do ewidencji kwot ujętych w zapewnieniu finansowania lub dofinansowania wydatków, projektów i programów z budżetu państwa dysponenta części.
Na stronie Wn konta 992 ujmuje się kwoty udzielonego zapewnienia oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 992 ujmuje się przeniesienie do planu dysponenta części kwot wynikających z udzielonego zapewnienia.
Ewidencja szczegółowa do konta 992 jest prowadzona co najmniej według części budżetowej, źródła finansowania i projektu.
Typowe zapisy strony Wn konta 992 "Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Wartość udzielonego zapewnienia oraz jego zmiany |
Typowe zapisy strony Ma konta 992 "Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Wartość środków uruchomionych z rezerwy celowej budżetu państwa objętych zapewnieniem |
Konto 997 - Zaangażowanie środków funduszy pomocowych
Konto 997 służy do ewidencji prawnego zaangażowania środków w ramach programów i projektów, o których mowa w art. 112 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, a szczególnie środków Unii Europejskiej, niezależnie od tego, w którym roku budżetowym nastąpi wydatek.
Na koncie 997 ewidencjonuje się równowartość zawartych umów, porozumień lub wydanych decyzji, których realizacja spowoduje wydatkowanie środków funduszy pomocowych, a w szczególności środków UE.
Na stronie Wn konta 997 ujmuje się:
Na stronie Ma konta 997 ujmuje się zaangażowanie środków funduszy pomocowych, czyli wartość umów, decyzji i innych porozumień, których wykonanie spowoduje wykorzystanie środków funduszy pomocowych na cele wskazane w umowie.
Ewidencja szczegółowa do konta 997 jest prowadzona w sposób umożliwiający ustalenie zaangażowania środków dla każdego funduszu (ewentualnie z dalszym podziałem).
Na koniec roku konto 997 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie środków funduszy pomocowych każdego programu.
Typowe zapisy strony Wn konta 997 "Zaangażowanie środków funduszy pomocowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Równowartość wydatków sfinansowanych środkami funduszy pomocowych |
Typowe zapisy strony Ma konta 997 "Zaangażowanie środków funduszy pomocowych" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Wartość umów, decyzji i innych porozumień, których wykonanie spowoduje wykorzystanie środków funduszy pomocowych |
Konto 998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
Konto 998 służy do ewidencjonowania prawnego zaangażowania wydatków budżetowych dysponenta części, ujętych w planie finansowym danego roku budżetowego.
Na stronie Wn konta 998 księgowana jest równowartość sfinansowanych wydatków budżetowych w danym roku budżetowym. Na stronie Ma konta 998 ujmowane jest zaangażowanie wydatków, tj. wartość umów i decyzji, których realizacja spowoduje konieczność dokonania wydatków w roku bieżącym.
Ewidencja szczegółowa do konta 998 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej z uwzględnieniem kontrahenta, źródeł finansowani i przeznaczenia środków, zapewnia także ustalenie kwoty wydatków niewygasających.
Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.
Typowe zapisy strony Wn konta 998 "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Równowartość zrealizowanych w danym roku wydatków budżetowych |
2. | Zwrot niewykorzystanych środków na wydatki w bieżącym roku (wznowienie wydatków) |
Typowe zapisy strony Ma konta 998 "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Zaangażowanie z lat poprzednich przeksięgowane z konta 999 na początku roku |
2. | Zaangażowanie wynikające z zawartych umów, których termin płatności przypada na dany rok |
3. | Zwiększenie lub zmniejszenie (zapisem minusowym) uprzednio zaksięgowanego zaangażowania wydatków danego roku w wyniku aneksu do umowy |
4. | Wartość zrealizowanych wydatków budżetowych niepoprzedzonych umowami |
5. | Zwrot niewykorzystanych środków na wydatki w bieżącym roku (wznowienie wydatków) niepoprzedzonych umowami |
Konto 999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
Konto 999 służy do ewidencjonowania prawnego zaangażowania wydatków budżetowych dysponenta części, dotyczące lat przyszłych.
Na stronie Wn konta 999 księgowana jest równowartość zaangażowanych wydatków budżetowych w latach poprzednich, które obciążają plan finansowy roku bieżącego. Na stronie Ma konta 999 ujmowane jest zaangażowanie wydatków lat przyszłych.
Ewidencja szczegółowa do konta 999 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej z uwzględnieniem kontrahenta, źródeł finansowani i przeznaczenia środków, zapewnia także ustalenie kwoty wydatków niewygasających.
Typowe zapisy strony Wn konta 999 "Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Równowartość zaangażowanych wydatków zaewidencjonowanych w latach poprzednich, które przechodzą do zaangażowania wydatków roku bieżącego (księgowanie na początku danego roku) |
Typowe zapisy strony Ma konta 999 "Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat" dotyczą w szczególności:
Lp. | Treść operacji |
1. | Zaangażowanie wydatków budżetowych wynikające z zawartych umów, decyzji lub innych postanowień, których termin płatności przypada na przyszłe lata |
Załącznik Nr 2
Opis komputerowego systemu finansowo-księgowego Quorum
Opis komputerowego systemu finansowo-księgowego Quorum
Załącznik Nr 3
System ochrony danych obowiązujący w Ministerstwie Infrastruktury w zakresie dysponenta części 26 i 39, dysponenta Funduszu Dróg Samorządowych oraz dysponenta Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
System ochrony danych obowiązujący w Ministerstwie Infrastruktury w zakresie dysponenta części 26 i 39, dysponenta Funduszu Dróg Samorządowych oraz dysponenta Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej