Ustalenie zasad dotyczących wprowadzenia, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego oraz sposobu realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej dla poszczególnych stopni alarmowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGPSP.2012.18

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 października 2012 r.

DECYZJA Nr 38
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 19 października 2012 r.
w sprawie ustalenia zasad dotyczących wprowadzenia, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego oraz sposobu realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej dla poszczególnych stopni alarmowych

Na podstawie § 4 ust. 2 pkt 2 i § 5 zarządzenia nr 74 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 października 2011 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego oraz w związku z decyzją nr 109 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 2012 r. w sprawie ustalenia wytycznych dotyczących wprowadzania, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego oraz sposobu realizacji zadań przez komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych w poszczególnych stopniach alarmowych postanawia się, co następuje:
§  1.
Zasady obowiązują w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej w razie wydania zarządzenia o wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopnia alarmowego przez:
1)
Prezesa Rady Ministrów, na obszarze kilku województw lub na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
ministra lub kierownika urzędu centralnego w odniesieniu do wszystkich lub wybranych kierowników podległych, podporządkowanych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, formacji i urzędów;
3)
wojewodę w stosunku do obszarów, obiektów i urządzeń według właściwości miejscowej, na obszarze całego lub części województwa.
§  2.
Zasady określają sposób realizacji zadań wymienionych w zarządzeniu nr 74 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 października 2011 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego oraz zawierają zbiór zaleceń i rekomendacji dla kierowników jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, którzy zobowiązani są do realizacji zadań w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego.
§  3.
1.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej kierując się posiadanymi informacjami dotyczącymi zdarzeń o charakterze sabotażowym lub terrorystycznym lub możliwości ich wystąpienia, w tym informacjami przekazanymi przez Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, może w drodze zarządzenia wprowadzić, zmienić albo odwołać stopień alarmowy w odniesieniu do wszystkich lub wybranych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
2.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej realizuje zadania określone dla poszczególnych stopni alarmowych również w przypadku powzięcia wiadomości o fakcie wydania zarządzenia przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
3.
W przypadku wydania zarządzenia przez wojewodę, kierownicy jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej znajdujących się na terenie objętym jego realizacją wykonują zadania w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§  4.
1.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej wydając zarządzenie wprowadzające, zmieniające lub odwołujące dany stopień alarmowy wskazuje jednocześnie zakres i ewentualnie czas obowiązywania zarządzenia oraz zadania do realizacji i uruchamiane w związku z tym siły i środki.
2.
Zarządzenie Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1, musi zawierać elementy określone w § 5 ust. 2 decyzji nr 109 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 2012 r. w sprawie ustalenia wytycznych dotyczących wprowadzania, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego oraz sposobu realizacji zadań przez komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych w poszczególnych stopniach alarmowych, zwane dalej "decyzją nr 109".
3.
Projekt zarządzenia sporządzany jest przez komórkę organizacyjną Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej właściwą do spraw zarządzania kryzysowego. Projekt przedkładany jest Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej do podpisu, po wcześniejszym zaopiniowaniu co do celowości podjęcia decyzji o wprowadzeniu stopnia alarmowego, przez Zespół Zarządzania Kryzysowego Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej na posiedzeniu zwołanym w trybie natychmiastowym.
4.
W sytuacji niecierpiącej zwłoki projekt zarządzenia może być uzgodniony w trybie pilnym wyłącznie z komórką organizacyjną Komedy Głównej Państwowej Straży Pożarnej właściwą do spraw zarządzania kryzysowego oraz Biurem Prawnym Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, niezwłocznie po zaistnieniu przesłanek uzasadniających wydanie zarządzenia przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
§  5.
1.
Sposób przekazania zarządzenia wykonawcom, o którym mowa w § 6-9, zależny jest od jego klauzuli tajności lub jej braku. W przypadku niezwłocznego przekazania wykonawcom komunikatu o wprowadzeniu określonego stopnia alarmowego, dopuszcza się przekazanie komunikatu jawnego przy pomocy powszechnie dostępnych środków łączności o następującej treści: " Wprowadza się... stopień alarmowy dla... na obszarze...", a następnie pełnej treści zarządzenia poprzez odpowiednie niejawne systemy teleinformatyczne.
2.
Komunikat i treść zarządzenia wydanego przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej - stanowisko kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej przekazuje niezwłocznie po jego wydaniu wykonawcom oraz powiadamia Ministra Spraw Wewnętrznych i Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.
3.
W przypadku wydania zarządzenia przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych, niezwłocznie po wpłynięciu komunikatu lub szczegółowej informacji lub zarządzenia do stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, jest ono zobowiązane do powiadomienia Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej lub jego zastępcę oraz dyrektora Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności.
4.
Jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, w których wprowadzono stopień alarmowy, zobowiązane są do przekazania Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej informacji o stanie wykonania zadań, w formie raportu sytuacyjnego, w terminie nie dłuższym niż 23 godziny od rozpoczęcia realizacji zadań lub na żądanie Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Dodatkowo w raporcie powinna znaleźć się informacja o wprowadzonych dodatkowych zadaniach wykraczających poza katalog określony w § 6-9.
5.
Stanowisko kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej na podstawie informacji, o których mowa w ust. 4, przygotowuje raporty sytuacyjne dla Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie stopnia realizacji przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej.
§  6.
W sytuacji wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego ALFA w module zadaniowym ALFA polecam:
1)
kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w części III ust. 1 załącznika nr 1 do Wytycznych dotyczących wprowadzania, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego oraz sposobu realizacji zadań przez komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych w poszczególnych stopniach alarmowych, wydanych na podstawie decyzji nr 109, zwanego dalej "załącznikiem nr 1";
2)
Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
prowadzić stały monitoring zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58),
b)
monitorować dyspozycyjność struktury zarządzania siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, zwanego dalej "ksrg",
c)
zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną sił i środków ksrg, w szczególności odwodów operacyjnych ksrg;
3)
Dyrektorowi Biura Rozpoznawania Zagrożeń Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej prowadzić analizę zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58);
4)
komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
prowadzić stały monitoring zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58),
b)
monitorować dyspozycyjność struktury zarządzania siłami i środkami ksrg,
c)
zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną sił i środków ksrg, w szczególności odwodów operacyjnych ksrg,
d)
wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 1 w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
5)
komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną kompanii szkolnych w ramach centralnego odwodu operacyjnego (COO),
b)
wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 1 w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6)
kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 1 w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§  7.
W sytuacji wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego BRAVO w module zadaniowym BRAVO polecam:
1)
kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w części III ust. 1 załącznika nr 2 do Wytycznych dotyczących wprowadzania, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego oraz sposobu realizacji zadań przez komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych w poszczególnych stopniach alarmowych, wydanych na podstawie decyzji nr 109, zwanego dalej "załącznikiem nr 2";
2)
Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
prowadzić stały monitoring zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58),
b)
monitorować dyspozycyjność struktury zarządzania siłami i środkami ksrg,
c)
zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną sił i środków ksrg, w szczególności odwodów operacyjnych ksrg,
d)
przygotować się do uruchomienia bazy koncentracji centralnego odwodu operacyjnego,
e)
przygotować się do uruchomienia sił i środków odwodów operacyjnych ksrg, w szczególności w zakresie obsługi logistycznej;
3)
Dyrektorowi Biura Rozpoznawania Zagrożeń Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej prowadzić analizę zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58);
4)
komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
prowadzić stały monitoring zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58),
b)
monitorować dyspozycyjność struktury zarządzania siłami i środkami ksrg,
c)
zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną sił i środków ksrg, w szczególności odwodów operacyjnych ksrg,
d)
przygotować się do uruchomienia bazy koncentracji centralnego odwodu operacyjnego,
e)
przygotować się do uruchomienia sił i środków odwodów operacyjnych ksrg, w szczególności w zakresie obsługi logistycznej,
f)
wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 2 w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
5)
komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
zintensyfikować nadzór nad gotowością operacyjną kompanii szkolnych w ramach centralnego odwodu operacyjnego (COO),
b)
przygotować się do uruchomienia sił i środków odwodów operacyjnych ksrg, w szczególności w zakresie obsługi logistycznej,
c)
wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 2 w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6)
kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 2 w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§  8.
W sytuacji wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE w module zadaniowym CHARLIE polecam:
1)
kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w części III ust. 1 załącznika nr 3 do Wytycznych dotyczących wprowadzania, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego oraz sposobu realizacji zadań przez komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz organy i jednostki organizacyjne podlegle lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych w poszczególnych stopniach alarmowych, wydanych na podstawie decyzji nr 109, zwanego dalej "załącznikiem nr 3";
2)
Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
wzmocnić obsadę stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
b)
wprowadzić stały dyżur w obrębie struktur zarządzania siłami i środkami ksrg poprzez powołanie Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
c)
przygotować do akceptacji Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycji o osiągnięciu gotowości pełnego stanu osobowego słuchaczy szkół Państwowej Straży Pożarnej,
d)
przygotować do akceptacji Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycji dla komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej w celu podniesienia poziomu gotowości operacyjnej wybranych grup ratownictwa specjalistycznego,
e)
przygotować do akceptacji Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej zaleceń dla komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej o wzmocnieniu poziomu zabezpieczenia imprez masowych, w szczególności w zakresie zagrożeń związanych z użyciem środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych (CBRN),
f)
prowadzić, w korelacji z Policją i innymi służbami, stały monitoring zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa powszechnego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58),
g)
dokonać analizy potrzeb i przygotować do akceptacji Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycje odnośnie dyslokacji sił i środków odwodów operacyjnych ksrg;
3)
Dyrektorowi Biura Rozpoznawania Zagrożeń Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej prowadzić analizę zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58);
4)
komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
wzmocnić obsadę właściwych terytorialnie stanowisk kierowania Państwowej Straży Pożarnej,
b)
wprowadzić stały dyżur w obrębie struktur zarządzania siłami i środkami ksrg poprzez powołanie sztabów,
c)
podnieść poziom gotowości operacyjnej grup ratownictwa specjalistycznego, określonych przez Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
d)
wzmocnić poziom zabezpieczenia imprez masowych, w szczególności w zakresie zagrożeń związanych z użyciem środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych (CBRN) według zaleceń Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
e)
prowadzić, w korelacji z Policją i innymi służbami, stały monitoring zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa powszechnego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58),
f)
dokonać analizy potrzeb i przedstawić potrzeby do stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w zakresie niezbędnych sił i środków odwodów operacyjnych ksrg,
g)
wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 3 w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
5)
komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
wprowadzić stały dyżur dla kierownictwa kompanii szkolnych,
b)
wprowadzić skoszarowanie oraz gotowość pełnego stanu osobowego słuchaczy szkół Państwowej Straży Pożarnej,
c)
wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 3 w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6)
kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 3 w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§  9.
W sytuacji wprowadzenia czwartego stopnia alarmowego DELTA w module zadaniowym DELTA polecam:
1)
kierownikom komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań w zakresie swojej właściwości rzeczowej, określonych w części III ust. 1 załącznika nr 4 do Wytycznych dotyczących wprowadzania, zmiany lub odwołania stopnia alarmowego oraz sposobu realizacji zadań przez komórki organizacyjne Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz organy i jednostki organizacyjne podlegle lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych w poszczególnych stopniach alarmowych, wydanych na podstawie decyzji nr 109, zwanego dalej "załącznikiem nr 4";
2)
Dyrektorowi Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
wzmocnić obsadę stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
b)
wprowadzić stały dyżur w obrębie struktur zarządzania siłami i środkami ksrg poprzez powołanie Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
c)
przygotować do akceptacji Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycji o osiągnięciu gotowości pełnego stanu osobowego słuchaczy szkół Państwowej Straży Pożarnej,
d)
przygotować do akceptacji Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dyspozycji dla komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej w celu podniesienia poziomu gotowości operacyjnej wybranych grup ratownictwa specjalistycznego,
e)
przygotować do akceptacji Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej zaleceń dla komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej o wzmocnieniu poziomu zabezpieczenia imprez masowych, w szczególności w zakresie zagrożeń związanych z użyciem środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych (CBRN),
f)
prowadzić, w korelacji z Policją i innymi służbami, stały monitoring zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa powszechnego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58),
g)
zarekomendować wprowadzenie podwyższenia stanów osobowych w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej do poziomu wynikającego z bieżącej analizy zagrożeń,
h)
wydać dyspozycje w zakresie uruchomienia niezbędnych sił i środków w odwodach operacyjnych ksrg;
3)
Dyrektorowi Biura Rozpoznawania Zagrożeń Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej prowadzić analizę zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa publicznego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58);
4)
komendantom wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej oraz komendantom powiatowym/miejskim Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
wzmocnić obsadę właściwych terytorialnie stanowisk kierowania Państwowej Straży Pożarnej,
b)
wprowadzić stały dyżur w obrębie struktur zarządzania siłami i środkami ksrg poprzez powołanie sztabów,
c)
podnieść poziom gotowości operacyjnej grup ratownictwa specjalistycznego, określonych przez Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
d)
wzmocnić poziom zabezpieczenia imprez masowych, w szczególności w zakresie zagrożeń związanych z użyciem środków chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych (CBRN) według zaleceń Szefa Sztabu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
e)
prowadzić, w korelacji z Policją i innymi służbami, stały monitoring zagrożeń, w szczególności w odniesieniu do znajdujących się w obrębie właściwości miejscowej obiektów i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa powszechnego oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58),
f)
podwyższyć stan osobowy w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej do poziomu wynikającego z bieżącej analizy zagrożeń,
g)
wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 4 w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
5)
komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej realizację następujących zadań:
a)
wprowadzić stały dyżur dla dowódców kompanii szkolnych,
b)
przygotować do dyslokacji kompanie szkolne,
c)
wprowadzić skoszarowanie oraz gotowość pełnego stanu osobowego słuchaczy szkół Państwowej Straży Pożarnej,
d)
wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 4 w zakresie swojej właściwości rzeczowej;
6)
kierownikom pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizację zadań wynikających z części III ust. 1 załącznika nr 4 w zakresie swojej właściwości rzeczowej.
§  10.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej opracują procedury realizacji zadań w przypadku wprowadzenia poszczególnych stopni alarmowych.
§  11.
1.
W przypadku wprowadzenia stopni alarmowych środki finansowe niezbędne na realizację zadań wynikających z wprowadzenia poszczególnych stopni alarmowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej zapewniają kierownicy tych jednostek, w ramach własnego budżetu.
2.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej zobowiązani są do określenia dodatkowych potrzeb w przypadku wyczerpania zasobów w sytuacji przedłużających się działań wynikających z wprowadzenia stopnia alarmowego.
3.
W sytuacji wystąpienia znacznych kosztów mogą zostać skierowane przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej lub komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej, za pośrednictwem właściwych dysponentów części budżetowych, wnioski o uruchomienie środków z rezerwy budżetu państwa w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
§  12.
Tryb zastosowany do wprowadzania stopnia alarmowego stosuje się odpowiednio do zmiany i odwołania stopnia alarmowego.
§  13.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.