Ustalenie sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (czyli Wewnętrzny Kodeks Leśny Handlowy).
B.I.LP.2007.12.88
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 59/52A
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 31 października 2007 r.
w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez państwowe gospodarstwo leśne lasy państwowe (czyli wewnętrzny kodeks leśny handlowy)
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu zadania dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu2 -zarządzam, co następuje.
Rozdział I
Podstawowe założenia oraz stany faktyczne determinujące zasady handlu drewnem w Lasach Państwowych oraz sposób ich stosowania
Podstawowe założenia oraz stany faktyczne determinujące zasady handlu drewnem w Lasach Państwowych oraz sposób ich stosowania
Podrozdział I
Przedmiot zarządzenia
Przedmiot zarządzenia
Podrozdział II
Podstawowe założenia oraz stany faktyczne determinujące zasady handlu drewnem w Lasach Państwowych oraz sposób ich stosowania
Podstawowe założenia oraz stany faktyczne determinujące zasady handlu drewnem w Lasach Państwowych oraz sposób ich stosowania
Rozdział II
Internetowy Portal Leśno-Drzewny
Internetowy Portal Leśno-Drzewny
Rozdział III
Komisja Leśno-Drzewna
Komisja Leśno-Drzewna
Rozdział IV
Rynki właściwe surowca drzewnego
Rynki właściwe surowca drzewnego
Rozdział V
Podstawowe prawa nabywców stałych oraz inicjowanie i rozwój działalności na rynku drzewnym w Polsce
Podstawowe prawa nabywców stałych oraz inicjowanie i rozwój działalności na rynku drzewnym w Polsce
Rozdział VI
Oferta sprzedaży drewna
Oferta sprzedaży drewna
Rozdział VII
Procedury ustalania nabywców
Procedury ustalania nabywców
Podrozdział I
Sprzedaż w trybie ofert zakupu (rokowania internetowe)
Sprzedaż w trybie ofert zakupu (rokowania internetowe)
Podrozdział II
Sprzedaż drewna w systemie aukcyjnym i submisyjnym
Sprzedaż drewna w systemie aukcyjnym i submisyjnym
Podrozdział III
Zbywanie drewna zakładom Lasów Państwowych nabywającym drewno w jednostkach organizacyjnych LP w celu bezpośredniego przerobu oraz na potrzeby własne zakładu
Zbywanie drewna zakładom Lasów Państwowych nabywającym drewno w jednostkach organizacyjnych LP w celu bezpośredniego przerobu oraz na potrzeby własne zakładu
Podrozdział IV
Sprzedaż drewna klientom kupującym drewno w celach niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą polegającą na przerobie drewna (obowiązanym lub nieobowiązanym do stosowania trybu zamówień publicznych przy zakupach) oraz sprzedaż drewna klientom incydentalnym
Sprzedaż drewna klientom kupującym drewno w celach niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą polegającą na przerobie drewna (obowiązanym lub nieobowiązanym do stosowania trybu zamówień publicznych przy zakupach) oraz sprzedaż drewna klientom incydentalnym
Podrozdział V
Sprzedaż drewna do jednostek organizacyjnych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przerobu drewna obowiązanym do stosowania procedur zamówień publicznych
Sprzedaż drewna do jednostek organizacyjnych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przerobu drewna obowiązanym do stosowania procedur zamówień publicznych
Podrozdział VI
Sprzedaż drewna w trybie otwartej licytacji internetowej z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno"
Sprzedaż drewna w trybie otwartej licytacji internetowej z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno"
lub
zaoferowana do sprzedaży w trybie zaproszenia do negocjacji bezpośrednich z klientami zewnętrznymi (gotowymi do podjęcia takich negocjacji), z tym że:
Rozdział VIII
Zbywanie drewna w stanach siły wyższej
Zbywanie drewna w stanach siły wyższej
Rozdział IX
Działalność składnic w zakresie spedycji i wywozu drewna
Działalność składnic w zakresie spedycji i wywozu drewna
Rozdział X
Ochrona mienia Skarbu Państwa przy sprzedaży drewna
Ochrona mienia Skarbu Państwa przy sprzedaży drewna
Rozdział XI
Regulacje końcowe
Regulacje końcowe
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.; w § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
2 W § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe określono, że "Dyrektor generalny Lasów Państwowych ustala w szczególności (...) zasady sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe....".
3 Przez zasadniczą działalność administracyjną należy tu rozumieć działalność pomocniczą (w rozumieniu przepisów właściwych w sprawach Polskiej Klasyfikacji Działalności) na rzecz wszelkiej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży surowca drzewnego (działalność gospodarcza w zakresie sprzedaży drewna obejmuje w szczególności przygotowywanie surowca drzewnego do wydania oraz faktyczne wydawanie tego surowca nabywcom lub ich przedstawicielom).
4 Sprawę skupu drewna, prowadzonego przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych w sposób kompleksowy, ureguluje odrębne zarządzenie dyrektora generalnego Lasów Państwowych; w ramach tego zarządzenia zostanie zawarty wywód, że w świetle prawa uprawnienie do skupu drewna przypada wyłącznie zakładom Lasów Państwowych.
5 W § 10 Statutu ustanowiono, że "Dyrektor generalny Lasów Państwowych może powoływać inne, stałe lub doraźne, zespoły doradcze dla określonych spraw i problemów z zakresu działalności Lasów Państwowych oraz określać zasady i tryb działania takich zespołów".
7 W myśl definicji zawartej w art. 4, pkt. 9 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r., nr 50, poz. 331, nr 99, poz. 660, nr 171, poz. 1206) przez rynek właściwy należy rozumieć "(...) rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz są oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji".
8 Korzystając z załączników 7 i 8 można, na przykład, mówić o rynku właściwym drewna tartacznego sosnowego o małym ryzyku handlowym z nadleśnictwa Maskulińskie (drewno takie jest zasadniczo zbywane w trybie rokowań internetowych); innym przykładem może być rynek właściwy drewna tartacznego sosnowego z nadleśnictwa Maskulińskie zaspokajającego incydentalne zapotrzebowanie na drewno do przerobu lub zużycia w ramach zarobkowej działalności gospodarczej; kolejny przykład: rynek właściwy drewna użytkowego - przemysłowego sosnowego o małym ryzyku handlowym objętego usługą transportowo-spedycyjną świadczoną przez Zespół Składnic Lasów Państwowych w Siedlcach.
9 Zrębki oraz baloty są wytwarzane z drewna pozyskiwanego w ramach:
a) użytkowania głównego lasu w toku pielęgnacji lasu,
b) głównego użytkowania rębnego lasu,
c) użytkowania ciągłego lasu.
Drewno na zrębki oraz baloty może być również pozyskiwane poza etatem cięć przy realizacji różnych działań (na przykład w ramach usuwania drzew, stanowiących zadrzewienia). Przykładem działań, skutkujących pozyskiwaniem drewna na zrębki oraz baloty poza etatem cięć są melioracje agrotechniczne, przygotowujące powierzchnie do odnowienia lasu. W każdym wypadku, w którym działalność skutkująca pozyskaniem drewna, nie jest ściśle związana z tym, że wykonanie danych czynności (użytkowanie główne lasu w toku pielęgnacji lasu, główne użytkowanie rębne lasu, użytkowanie główne ciągłe, melioracje agrotechniczne w celu przygotowania powierzchni do odnowienia) warunkuje pobranie pożytku naturalnego (zrębków, balotów itp.) - pożytki te należy zaplanować oraz ująć w ofercie sprzedaży drewna. W każdym wypadku, w którym działalność skutkująca pozyskaniem drewna, z woli nadleśniczego powinna wiązać się z pobraniem pożytku przez wykonawcę prac pozyskania drewna, drewno to (w tym drewno zrębkowane oraz balotowane) po zaplanowaniu powinno zostać zasadniczo ujęte (z zastrzeżeniem wyjątków, o których mowa pod koniec niniejszego przypisu) w portalu, w ramach oferty sprzedaży, choćby znalazł się tylko jeden chętny do takiego pozyskania drewna w ramach samowyrobu. Koszty samowyrobu powinny zostać zaliczone odpowiednio do kosztów pielęgnowania lasu, użytkowania głównego rębnego, melioracji agrotechnicznych itp. Dokonujący samowyrobu powinien wystawiać fakturę, obciążającą nadleśnictwo za wykonane czynności w ramach gospodarki leśnej. Nadleśnictwo powinno obciążać dokonującego somowyrób fakturą za pozyskany surowiec drzewny. Oznacza to, że w ofercie zakupu oferent powinien oferować cenę zakupu bez uwzględniania okoliczności, że będzie ponosił koszty tego samowyrobu. Wyjątkowo drewno z samowyrobu do postaci zrębków lub balotów może być sprzedawane poza portalem (ceny sprzedaży negocjowane z wytwórcą zrębków oraz balotów), jeżeli wymaga tego stan siły wyższej lub występuje udokumentowany stan faktyczny jednej firmy, zdolnej do wykonania w danym regionie kraju usługi zrębkowania lub balotowania. Niniejszy przypis odnosi się do samowyrobu drewna przeznaczonego do sprzedaży w trybie rokowań internetowych.
10 Przykład: nabywca X złożył zapotrzebowanie na grupę handlową drewna tartacznego sosnowego, obejmującą trzy oferty zakupu (swoje zapotrzebowanie chce zrealizować w trzech nadleśnictwach); jego zapotrzebowanie zostało ocenione na 8 punktów z 10 możliwych. Oferta zakupu w jednym z nadleśnictw spotkała się wynikowo z nadpodażą surowca drzewnego. Z tego kierunku zakupu nabywcy zostanie przydzielona cała, ujęta w jego ofercie, ilość drewna. W drugim z nadleśnictw oferta zakupu spotkała się z przewagą popytu nad podażą. W pierwszej fazie rokowań internetowych zapotrzebowanie nabywcy z tego kierunku zakupu (z tego nadleśnictwa) zostanie zredukowane o 20% (zgodnie z zasadą odwrotnej proporcjonalności: oferty, składającej się na zapotrzebowanie ocenione na 10 punktów na kierunkach przeofertowanych w pierwszej fazie zakupu nie są redukowane; oferty, składające się na zapotrzebowanie ocenione na 0 punktów są redukowane w całości). Jednak po pierwszej fazie rokowań okazało się, że na danym kierunku pozostaje jeszcze drewno do zagospodarowania. W ramach drugiej fazy rokowań do tego nabywcy zostanie przypisana dodatkowa ilość drewna niezagospodarowanego, tym razem zgodnie z zasadą: przypis tym większy, im wyższa ocena łącznego zapotrzebowania. W trzecim z nadleśnictw po pierwszej fazie rokowań okazało się, że redukcja odwrotnie proporcjonalna do łącznej oceny zapotrzebowania powoduje paradoks ujemnego stanu drewna oferowanego do sprzedaży (żeby redukcję ograniczyć tylko do reguły odwrotnej proporcjonalności łącznej oceny zapotrzebowania, należałoby zwiększyć ofertę sprzedaży drewna z danego kierunku, co jest niemożliwe). W drugiej fazie rokowań musi zatem nastąpić dodatkowa redukcja zapotrzebowania na drewno z danego kierunku - tym mniejsza, im wyżej oceniono łączne zapotrzebowanie nabywcy na drewno.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Wytyczne wyłaniania członków Komisji Leśno-Drzewnej, wskazanych przez władze samorządu gospodarczego przemysłu drzewnego oraz dobrowolne zrzeszenia przedsiębiorców
Wytyczne wyłaniania członków Komisji Leśno-Drzewnej, wskazanych przez władze samorządu gospodarczego przemysłu drzewnego oraz dobrowolne zrzeszenia przedsiębiorców
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Działania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w celu ustalenia członków Komisji Leśno-Drzewnej spośród pracowników jedn. organizacyjnych Lasów Państwowych
Działania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w celu ustalenia członków Komisji Leśno-Drzewnej spośród pracowników jedn. organizacyjnych Lasów Państwowych
ZAŁĄCZNIK Nr 4
Relacje między Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych a Ministrem Środowiska
Relacje między Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych a Ministrem Środowiska
ZAŁĄCZNIK Nr 7
Klasyfikacja rynków właściwych surowca drzewnego z punktu widzenia substytucyjnej zdolności do zaspokajania potrzeb i oczekiwań nabywców z punktu widzenia możliwego przeznaczenia drewna w trakcie przerobu, poziomu ceny, właściwości, w tym grubości oraz jakości surowca drzewnego
Klasyfikacja rynków właściwych surowca drzewnego z punktu widzenia substytucyjnej zdolności do zaspokajania potrzeb i oczekiwań nabywców z punktu widzenia możliwego przeznaczenia drewna w trakcie przerobu, poziomu ceny, właściwości, w tym grubości oraz jakości surowca drzewnego
ZAŁĄCZNIK Nr 8
Klasyfikacja rynków właściwych surowca drzewnego z punktu widzenia homogeniczności
Klasyfikacja rynków właściwych surowca drzewnego z punktu widzenia homogeniczności
ZAŁĄCZNIK Nr 11
Charakterystyka procesu przetwarzania danych na potrzeby oceny łącznej zapotrzebowania na drewno danej grupy gatunkowo-handlowej w ramach rokowań internetowych oraz procesu rozstrzygnięć rokowań internetowych
Charakterystyka procesu przetwarzania danych na potrzeby oceny łącznej zapotrzebowania na drewno danej grupy gatunkowo-handlowej w ramach rokowań internetowych oraz procesu rozstrzygnięć rokowań internetowych
ZAŁĄCZNIK Nr 14
Postępowanie w stanach siły wyższej
Postępowanie w stanach siły wyższej
ZAŁĄCZNIK Nr 15
Uzasadnienie rozwiązań przyjętych w Zarządzeniu nr 52A Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 31 października 2007 r. w spawie ustalenia sposobu prowadzenia sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Uzasadnienie rozwiązań przyjętych w Zarządzeniu nr 52A Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 31 października 2007 r. w spawie ustalenia sposobu prowadzenia sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe