Ustalenie Regulaminu przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MNiSW.2015.17
Akt utracił moc Wersja od: 16 marca 2015 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 16 marca 2015 r.
w sprawie ustalenia Regulaminu przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Na podstawie art. 274 ust. 1 pkt 2 i art. 280 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ustala się Regulamin przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 19/2010 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 kwietnia 2010 r. w sprawie ustalenia Regulaminu przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSW Nr 3, poz. 44).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisaniaZAŁĄCZNIK
REGULAMIN PRZEPROWADZANIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W MINISTERSTWIE NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
REGULAMIN PRZEPROWADZANIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W MINISTERSTWIE NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
§ 1.
Podstawę przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej "Ministerstwem", stanowią:1)
ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.);2)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 21, poz. 108);3)
komunikat Nr 2 Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF poz. 15).§ 2.
Celem przeprowadzania audytu wewnętrznego jest wspieranie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "Ministrem", w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej, czynności doradcze oraz dostarczenie racjonalnego zapewnienia, że mechanizmy zarządzania i kontroli w Ministerstwie funkcjonują prawidłowo.§ 3.
1.
Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań i podlega wyłącznie Ministrowi.2.
Audytor wewnętrzny w sprawach organizacyjnych podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.3.
Audytor wewnętrzny realizując swoje zadania postępuje zgodnie z przepisami prawa oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego.§ 4.
Audytor wewnętrzny, w zakresie wykonywania swoich zadań, współpracuje z audytorami wewnętrznymi w działach administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, zwanych dalej "działami" oraz z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli i innymi podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli w Ministerstwie.§ 5.
Obowiązkiem audytora wewnętrznego jest rzetelne, obiektywne i niezależne ustalanie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie i w działach, a także określanie i analiza przyczyn i skutków uchybień oraz przedstawianie zaleceń dotyczących usprawnienia badanego obszaru i usunięcia uchybień.§ 6.
1.
Audytor wewnętrzny ma prawo wglądu do wszelkich dokumentów oraz źródeł informacji związanych z funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.2.
Audytor wewnętrzny ma prawo wstępu do pomieszczeń Ministerstwa, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.3.
Audytor wewnętrzny ma prawo żądania od dyrektorów i pracowników komórki organizacyjnej, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, zwanej dalej "audytowaną komórką organizacyjną", niezbędnych informacji, wyjaśnień i kopii dokumentów.§ 7.
Audytor wewnętrzny realizuje działania o charakterze:1)
zadań zapewniających;2)
czynności doradczych, w tym składania wniosków mających na celu usprawnienie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach;3)
czynności sprawdzających.§ 8.
Audyt wewnętrzny obejmuje badanie i ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej, a w szczególności:1)
przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej w działach oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych w Ministerstwie;2)
ocenę przestrzegania przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych w Ministerstwie;3)
ocenę zabezpieczenia mienia Ministerstwa;4)
ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów Ministerstwa;5)
przegląd dokumentów programowych i planów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania Ministerstwa z planowanymi celami i wynikami.§ 9.
1.
Audyt wewnętrzny może objąć swoim zakresem wszystkie obszary funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach.2.
Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny niezwłocznie informuje Ministra lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.3.
Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.§ 10.
1.
Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego, który określa podstawowy zakres zadań audytowych w Ministerstwie.2.
Audytor wewnętrzny, w porozumieniu z Ministrem, do dnia 31 grudnia przygotowuje plan audytu wewnętrznego na rok następny.3.
Audytor wewnętrzny do dnia 31 stycznia sporządza sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.4.
Audyt wewnętrzny przeprowadza się poza planem, o którym mowa w ust. 1, na wniosek Ministra albo z inicjatywy audytora wewnętrznego, po uzgodnieniu z Ministrem, w przypadku:1)
zmian organizacyjnych w Ministerstwie;2)
pojawienia się nowych lub istotnych zmian dotychczasowych czynników ryzyka;3)
innych szczególnie uzasadnionych przypadków.5.
Audytor wewnętrzny, w każdym czasie na wniosek Ministra, Dyrektora Generalnego Ministerstwa albo Ministra Finansów, przedstawia informacje o przeprowadzonych audytach wewnętrznych.§ 11.
1.
Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzonego audytu wewnętrznego, zwane dalej "sprawozdaniem", w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.2.
Audytor wewnętrzny przekazuje sprawozdanie dyrektorowi audytowanej komórki organizacyjnej.3.
Dyrektor audytowanej komórki organizacyjnej może zgłosić na piśmie, w terminie określonym przez audytora wewnętrznego, nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych od dnia otrzymania sprawozdania,dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń stanu faktycznego, analizy przyczyn i skutków stwierdzonych uchybień oraz uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu.
4.
Audytor wewnętrzny, po zapoznaniu się z wyjaśnieniami lub zastrzeżeniami dyrektora audytowanej komórki organizacyjnej, może zmienić lub uzupełnić treść sprawozdania.5.
W przypadku nieuwzględnienia w całości albo w części wyjaśnień lub zastrzeżeń do treści sprawozdania, audytor wewnętrzny przekazuje na piśmie swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem dyrektorowi audytowanej komórki organizacyjnej.6.
Audytor wewnętrzny przekazuje Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa oraz dyrektorowi audytowanej komórki organizacyjnej po jednym egzemplarzu sprawozdania.7.
Dyrektor audytowanej komórki organizacyjnej oraz Dyrektor Generalny Ministerstwa, w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania sprawozdania, mogą przedstawić Ministrowi na piśmie swoje stanowisko wobec przedstawionego sprawozdania.§ 12.
1.
Audytor wewnętrzny, podczas dokonywania oceny działań audytowanych komórek organizacyjnych podjętych w celu realizacji zaleceń, może przeprowadzić czynności sprawdzające.2.
Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających oraz ich ocenę audytor wewnętrzny zamieszcza w notatce informacyjnej, którą przekazuje Ministrowi i dyrektorowi audytowanej komórki organizacyjnej.§ 13.
1.
Audytor wewnętrzny wykonuje czynności doradcze w ramach planu audytu, na wniosek Ministra albo z własnej inicjatywy, w zakresie uzgodnionym z Ministrem.2.
Audytor wewnętrzny, w ramach czynności doradczych, może z własnej inicjatywy przedstawić Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i dyrektorowi audytowanej komórki organizacyjnej opinie i wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa lub danej komórki organizacyjnej.3.
Z przeprowadzonych czynności doradczych audytor wewnętrzny sporządza informację w formie notatki, którą pozostawia w aktach audytu wewnętrznego albo sprawozdania, które przekazuje Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i dyrektorowi audytowanej komórki.§ 14.
1.
Działalność komórki audytu wewnętrznego w Ministerstwie koordynuje wyznaczony przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa kierownik komórki audytu wewnętrznego.2.
Kierownik komórki audytu wewnętrznego reprezentuje komórkę audytu wewnętrznego wobec pracowników Ministerstwa.3.
Kierownik komórki audytu wewnętrznego jest odpowiedzialny za:1)
koordynację i nadzór nad rzetelnym i profesjonalnym wykonywaniem zadań audytowych przewidzianych w planie audytu, jak również zadań realizowanych poza planem;2)
koordynację działalności komórki audytu wewnętrznego, zgodnie ze Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, określonymi w komunikacie Nr 2 Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF poz. 15) i uznaną praktyką audytu wewnętrznego;3)
koordynację opracowania, na podstawie wyników analizy ryzyka, długoterminowego (strategicznego) planu audytu wewnętrznego obejmującego wszystkie obszary działania Ministerstwa oraz rocznych (operacyjnych) planów audytu.4.
Kierownik komórki audytu wewnętrznego jest niezależny w zakresie planowania pracy komórki, przeprowadzania audytu wewnętrznego i składania sprawozdań z realizowanych zadań i czynności audytowych.§ 15.
Komórka audytu wewnętrznego zapewnia obsługę organizacyjną Komitetu Audytu dla działów administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, powołanego zarządzeniem nr 7/2010 w sprawie powołania Komitetu Audytu dla działów administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe (Dz. Urz. MNiSW Nr 2, poz. 23, z 2010 r. Nr 4, poz. 71 oraz z 2012 r. poz. 24) oraz prowadzi inne działania mające na celu wspieranie jego prac.1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1259).