Ustalenie Regulaminu przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MNiSW.2010.3.44

Akt utracił moc
Wersja od: 21 kwietnia 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 19/2010
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 21 kwietnia 2010 r.
w sprawie ustalenia Regulaminu przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Na podstawie art. 274 ust. 1 pkt 2 i art. 280 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się Regulamin przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN PRZEPROWADZANIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W MINISTERSTWIE NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

§ 1.
Podstawę przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej "Ministerstwem", stanowią:
1)
ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146);
2)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 21, poz. 108);
3)
komunikat Nr 1 Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF Nr 2, poz. 12);
4)
komunikat Nr 16/2006 Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie ogłoszenia "Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" i "Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" (Dz. Urz. MF Nr 9, poz. 70).
§  2.
Celem przeprowadzania audytu wewnętrznego jest wspieranie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "Ministrem", w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej, czynności doradcze oraz dostarczenie racjonalnego zapewnienia, że mechanizmy zarządzania i kontroli w Ministerstwie funkcjonują prawidłowo.
§  3.
1.
Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań i podlega wyłącznie Ministrowi.
2.
Audytor wewnętrzny, w sprawach organizacyjnych, podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.
3.
Audytor wewnętrzny realizując swoje zadania postępuje zgodnie z przepisami prawa, "Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" i "Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego.
§  4.
Audytor wewnętrzny, w zakresie wykonywania swoich zadań, współpracuje z audytorami wewnętrznymi w działach administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, zwanych dalej "działami", oraz z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli i innymi podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli w Ministerstwie.
§  5.
Obowiązkiem audytora wewnętrznego jest rzetelne, obiektywne i niezależne ustalenie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach, a także określenie i analiza przyczyn i skutków uchybień oraz przedstawienie zaleceń dotyczących usprawnienia badanego obszaru i usunięcia uchybień.
§  6.
1.
Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo wglądu do wszelkich dokumentów oraz źródeł informacji związanych z funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
2.
Audytor wewnętrzny ma prawo wstępu do pomieszczeń Ministerstwa, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
3.
Audytor wewnętrzny ma prawo żądać od dyrektora i pracowników komórki organizacyjnej, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, zwanej dalej "audytowaną komórką", niezbędnych informacji, wyjaśnień i kopii dokumentów.
§  7.
Audytor wewnętrzny realizuje działania o charakterze:
1)
zadań zapewniających;
2)
czynności doradczych, w tym składa wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach;
3)
czynności sprawdzających.
§  8.
Audyt wewnętrzny obejmuje badanie i ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej, a w szczególności:
1)
przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej w działach oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych w Ministerstwie;
2)
ocenę przestrzegania przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych w Ministerstwie;
3)
ocenę zabezpieczenia mienia Ministerstwa;
4)
ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów Ministerstwa;
5)
przegląd dokumentów programowych i planów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania Ministerstwa z planowanymi wynikami i celami.
§  9.
1.
Audyt wewnętrzny może objąć swoim zakresem wszystkie obszary funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach.
2.
Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny niezwłocznie informuje Ministra lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.
3.
Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.
§  10.
1.
Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego, który określa podstawowy zakres zadań audytowych w Ministerstwie.
2.
Audytor wewnętrzny przygotowuje, w porozumieniu z Ministrem, do końca roku plan audytu wewnętrznego na następny rok.
3.
Do końca stycznia każdego roku audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.
4.
W przypadku zmian organizacyjnych w Ministerstwie, w razie pojawienia się nowych lub istotnej zmiany dotychczasowych czynników ryzyka, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach, audyt wewnętrzny przeprowadza się poza planem, o którym mowa w ust. 1, na wniosek Ministra lub z inicjatywy audytora wewnętrznego po uzgodnieniu z Ministrem.
5.
Audytor wewnętrzny przedstawia Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i Ministrowi Finansów, w każdym czasie, na wniosek każdego z nich, informacje o przeprowadzonych audytach wewnętrznych.
§  11.
1.
Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzonego audytu wewnętrznego, zwane dalej "sprawozdaniem", w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.
2.
Audytor wewnętrzny przekazuje sprawozdanie dyrektorowi audytowanej komórki.
3.
Dyrektor audytowanej komórki może zgłosić na piśmie, w terminie określonym przez audytora wewnętrznego, nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń stanu faktycznego, analizy przyczyn i skutków stwierdzonych uchybień oraz uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu.
4.
Audytor wewnętrzny, po zapoznaniu się z zastrzeżeniami i wyjaśnieniami dyrektora audytowanej komórki, może zmienić lub uzupełnić treść sprawozdania.
5.
W przypadku nieuwzględnienia w całości albo w części dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń do treści sprawozdania, audytor wewnętrzny przekazuje na piśmie swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem dyrektorowi audytowanej komórki.
6.
Audytor wewnętrzny przekazuje Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa oraz dyrektorowi audytowanej komórki po jednym egzemplarzu sprawozdania.
7.
W terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania sprawozdania dyrektor audytowanej komórki oraz Dyrektor Generalny Ministerstwa mogą przedstawić Ministrowi na piśmie swoje stanowisko wobec przedstawionego sprawozdania.
§  12.
1.
Audytor wewnętrzny może przeprowadzić czynności sprawdzające, dokonując oceny działań audytowanej komórki podjętych w celu realizacji zaleceń.
2.
Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających oraz ich ocenę audytor wewnętrzny zamieszcza w notatce informacyjnej, którą przekazuje Ministrowi i dyrektorowi audytowanej komórki.
§  13.
1.
Audytor wewnętrzny wykonuje czynności doradcze w ramach planu audytu, na wniosek Ministra lub z własnej inicjatywy w zakresie uzgodnionym z Ministrem.
2.
Audytor wewnętrzny, w ramach czynności doradczych, może z własnej inicjatywy przedstawić Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i dyrektorowi audytowanej komórki opinie i wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa lub komórki.
3.
Z przeprowadzonych czynności doradczych audytor wewnętrzny sporządza informację w formie notatki, którą pozostawia w aktach audytu wewnętrznego, lub sprawozdania, które przekazuje Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i dyrektorowi audytowanej komórki.
§  14.
Komórka audytu wewnętrznego zapewnia obsługę organizacyjną Komitetu Audytu dla działów administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz prowadzi inne działania mające na celu wsparcie jego prac.