Ustalenie Regulaminu pracy okręgowych urzędów górniczych oraz Zasad gospodarki środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym w okręgowych urzędach górniczych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2006.19.97

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 września 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 9 listopada 2006 r.
w sprawie ustalenia Regulaminu pracy okręgowych urzędów górniczych oraz Zasad gospodarki środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym w okręgowych urzędach górniczych

Na podstawie art. 1042 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.1)), art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.2)) oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218 i Nr 218, poz. 1592) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się Regulamin pracy okręgowych urzędów górniczych, zwany dalej "Regulaminem pracy", stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  2.
Ustala się Zasady gospodarki środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym w okręgowych urzędach górniczych, zwane dalej "Zasadami gospodarki", stanowiące załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  3.
Regulamin pracy wchodzi w życie z dniem 28 listopada 2006 r.
§  4.
Zasady gospodarki wchodzą w życie z dniem 28 listopada 2006 r.
§  5.
Zobowiązuje się dyrektorów okręgowych urzędów górniczych do odebrania od pracowników imiennych oświadczeń o zapoznaniu się z treścią Regulaminu pracy oraz Zasad gospodarki. Oświadczenie, zaopatrzone w datę i podpis pracownika, należy przekazać do Biura Kadr i Szkolenia Wyższego Urzędu Górniczego.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.3)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2047, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 133, poz. 934, Nr 170, poz. 1217 i Nr 190, poz. 1399.

3) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone decyzjami dyrektorów poszczególnych okręgowych urzędów górniczych, ustalającymi regulaminy pracy tych urzędów.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

REGULAMIN PRACY OKRĘGOWYCH URZĘDÓW GÓRNICZYCH

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Regulamin pracy okręgowych urzędów górniczych, zwany dalej "Regulaminem pracy", ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
§  2.
Ilekroć w Regulaminie pracy jest mowa o:
1)
pracowniku - należy przez to rozumieć:
a)
członka korpusu służby cywilnej, czyli:

– pracownika służby cywilnej zatrudnionego na podstawie umowy o pracę lub mianowania dokonanego w trybie ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.4)), zwanej dalej "ustawą o pracownikach urzędów państwowych", oraz

– urzędnika służby cywilnej zatrudnionego na podstawie mianowania,

bez względu na zajmowane stanowisko,

b)
pracownika niebędącego członkiem korpusu służby cywilnej, bez względu na zajmowane stanowisko oraz podstawę nawiązania stosunku pracy;
2)
pracowniku inspekcyjno-technicznym - należy przez to rozumieć pracownika posiadającego wyższe wykształcenie o specjalności niezbędnej do wykonywania zadań organów nadzoru górniczego, który przeprowadza kontrole problemowe oraz inspekcje w zakładach górniczych i na terenach górniczych oraz wykonuje inne czynności w związku z nadzorem i kontrolą nad ruchem zakładu górniczego;
3)
pracowniku obsługi - należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego na stanowisku pomocniczym, robotniczym i obsługi, który nie jest objęty mnożnikowym systemem wynagradzania;
4)
pracodawcy - należy przez to rozumieć Wyższy Urząd Górniczy;
5)
przełożonym - należy przez to rozumieć osobę uprawnioną zgodnie z przepisami prawa do wydawania poleceń służbowych pracownikom;
6)
kierowniku urzędu - należy przez to rozumieć dyrektora okręgowego urzędu górniczego;
7)
urzędzie - należy przez to rozumieć okręgowy urząd górniczy;
8)
przepisach prawa - należy przez to rozumieć przepisy:
a)
ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej, zwanej dalej "ustawą o służbie cywilnej",
b)
ustawy o pracownikach urzędów państwowych,
c)
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, zwanej dalej "Kodeksem pracy",
d)
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.5)), zwanej dalej "ustawą o ochronie danych osobowych",
e)
ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.6)), zwanej dalej "ustawą o ochronie informacji niejawnych",

oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców.

Rozdział  2

Obowiązki pracodawcy i kierownika urzędu

§  3.
Przed dopuszczeniem pracownika do pracy kierownik urzędu jest obowiązany:
1)
skierować pracownika na wstępne badania lekarskie;
2)
przeprowadzić szkolenie wstępne ogólne i stanowiskowe, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
3)
zobowiązać pracowników do zapoznania się z:
a)
ustawą o służbie cywilnej,
b)
ustawą o pracownikach urzędów państwowych,
c)
Kodeksem pracy,
d)
ustawą o ochronie danych osobowych,
e)
ustawą o ochronie informacji niejawnych;
4)
zapoznać pracownika z Regulaminem pracy, a oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z jego treścią, zaopatrzone w podpis pracownika i datą, dołączyć do akt osobowych pracownika.
§  4.
1.
Kierownik urzędu jest obowiązany w szczególności:
1)
zaznajomić pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach, ryzykiem zawodowym związanym z wykonywaną pracą oraz ich podstawowymi uprawnieniami;
2)
zapewnić pracownikowi odpowiednie miejsce pracy oraz techniczne środki pracy, niezbędne do wykonywania pracy na określonym stanowisku;
3)
zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
4)
skierować pracownika na wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie;
5)
zapewnić pracownikom środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze przewidziane do stosowania na danym stanowisku pracy;
6)
przeprowadzać szkolenie wstępne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem pracownika do pracy; szkolenie wstępne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy przeprowadza się w formie instruktażu ogólnego i stanowiskowego;
7)
przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu;
8)
przeciwdziałać mobbingowi;
9)
ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
10)
stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy;
11)
prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy w niezbędnym zakresie;
12)
wpływać na kształtowanie w urzędzie zasad współżycia społecznego;
13)
zapewnić przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o ochronie informacji niejawnych, a w szczególności:
a)
zastosować środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych,
b)
zapewnić ochronę danych znajdujących się w aktach, rejestrach i aktach spraw załatwionych,
c)
zabezpieczyć dane, o których mowa w lit. a i b, przed osobami nieuprawnionymi, uszkodzeniem lub zniszczeniem,
d)
udostępniać dane osobowe na zasadach zawartych w ustawie o ochronie danych osobowych,
14) 1
jeżeli w urzędzie został wprowadzony system zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001 - udostępnić pracownikowi dokumentację tego systemu.
2.
Tabele norm przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określa załącznik nr 1 do Regulaminu pracy; zasady gospodarki środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym w okręgowych urzędach górniczych określają odrębne przepisy.
3. 2
Pracodawca może ustalić stanowiska, na których dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich pisemną zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  5.
Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
1)
potwierdzić pracownikowi na piśmie, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, ustalenia co do rodzaju umowy oraz jej warunków, jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej;
2)
poinformować pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę, urlopie wypoczynkowym oraz długości okresu wypowiedzenia umowy;
3)
przeprowadzać okresowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
4)
prowadzić akta osobowe;
5)
terminowo wypłacać wynagrodzenie;
6)
niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.
§  5a. 3
Wydanie świadectwa pracy, o którym mowa w § 5 pkt 6, nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
§  6.
Kierownik urzędu przyjmuje pracowników w sprawach skarg i wniosków w godzinach pracy urzędu.

Rozdział  3

Obowiązki pracowników

§  7.
Obowiązki pracowników regulują w szczególności przepisy:
1)
art. 47 - 54 ustawy o służbie cywilnej;
2)
art. 17 - 19 ustawy o pracownikach urzędów państwowych;
3)
art. 100 Kodeksu pracy;
4)
ustawy o ochronie danych osobowych;
5)
ustawy o ochronie informacji niejawnych.
§  8.
Na podstawie przepisów wymienionych w § 7 pracownik jest obowiązany w szczególności:
1)
przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2)
chronić interesy państwa oraz prawa człowieka i obywatela;
3)
racjonalnie gospodarować środkami publicznymi;
4)
rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i terminowo wykonywać powierzone zadania;
5)
dochowywać tajemnicy ustawowo chronionej;
6)
rozwijać wiedzę zawodową;
7)
godnie zachowywać się w pracy oraz poza nią;
8)
przestrzegać standardów postępowania ustanowionych w Kodeksie Etyki Służby Cywilnej, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 2002 r. w sprawie ustanowienia Kodeksu Etyki Służby Cywilnej (M. P. Nr 46, poz. 683);
9)
wykonywać polecenia służbowe przełożonych;
10)
przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie kierować się interesem jednostkowym lub grupowym;
11)
nie manifestować publicznie poglądów politycznych;
12)
nie uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej zakłócającej normalne funkcjonowanie urzędu;
13)
nie łączyć pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego;
14)
nie podejmować, bez zgody kierownika urzędu, w przypadku pracowników - dodatkowego zatrudnienia, a w przypadku urzędników służby cywilnej - również zajęć zarobkowych;
15)
poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim oraz stosować się do zaleceń lekarza;
16)
przestrzegać ustalonego czasu pracy;
17)
przestrzegać Regulaminu pracy i ustalonego w urzędzie porządku;
18)
przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów o ochronie przeciwpożarowej;
19)
dbać o dobro urzędu, chronić jego mienie oraz zachowywać w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
20)
przestrzegać w urzędzie zasad współżycia społecznego;
21)
używać sprzęt komputerowy oraz korzystać z sieci komputerowych wyłącznie w celach służbowych;
22)
uczestniczyć w szkoleniach przewidzianych dla członków korpusu służby cywilnej oraz wstępnych i okresowych szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
22a) 4
jeżeli w urzędzie został wprowadzony system zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001 - znać treść Księgi Jakości urzędu oraz przestrzegać zapisów procesów i procedur związanych z tym systemem;
23)
stosować się do innych zasad obowiązujących w urzędzie.
§  9.
W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownik jest obowiązany rozliczyć się z kierownikiem urzędu i pracodawcą.

Rozdział  4

Równe traktowanie w zatrudnieniu oraz przeciwdziałanie mobbingowi

§  10.
1.
Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
2.
Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w ust. 1.
3.
Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn określonych w ust. 1 był, jest lub mógłby być traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy.
4.
Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują dysproporcje w zakresie warunków zatrudnienia na niekorzyść wszystkich lub znacznej liczby pracowników należących do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w ust. 1, jeżeli dysproporcje te nie mogą być uzasadnione innymi obiektywnymi powodami.
5.
Przejawem dyskryminowania w rozumieniu ust. 2 jest także:
1)
działanie polegające na zachęcaniu innej osoby do naruszania zasady równego traktowania w zatrudnieniu;
2)
zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności albo poniżenie lub upokorzenie pracownika (molestowanie).
6.
Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne).
§  11.
1.
Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, z zastrzeżeniem ust. 2 - 4, uważa się różnicowanie przez pracodawcę lub kierownika urzędu sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w § 10 ust. 1, którego skutkiem jest w szczególności:
1)
odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy,
2)
niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą,
3)
pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe

- chyba że pracodawca lub kierownik urzędu udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.

2.
Zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie naruszają działania polegające na:
1)
niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w § 10 ust. 1, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na rodzaj pracy, warunki jej wykonywania lub wymagania zawodowe stawiane pracownikom;
2)
wypowiedzeniu pracownikowi warunków zatrudnienia w zakresie wymiaru czasu pracy, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami niedotyczącymi pracowników;
3)
stosowaniu środków, które różnicują sytuację prawną pracownika ze względu na ochronę rodzicielstwa, wiek lub niepełnosprawność pracownika;
4)
ustalaniu warunków zatrudniania i zwalniania pracowników, zasad wynagradzania i awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych - z uwzględnieniem kryterium stażu pracy.
3.
Nie stanowią naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu działania podejmowane przez określony czas, zmierzające do wyrównywania szans wszystkich lub znacznej liczby pracowników wyróżnionych z jednej lub kilku przyczyn określonych w § 10 ust. 1, przez zmniejszenie na korzyść takich pracowników faktycznych nierówności, w zakresie określonym w tym przepisie.
4.
Różnicowanie pracowników ze względu na religię lub wyznanie nie stanowi naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu, jeżeli w związku z rodzajem i charakterem działalności prowadzonej w ramach kościołów i innych związków wyznaniowych, a także organizacji, których cel działania pozostaje w bezpośrednim związku z religią lub wyznaniem, religia lub wyznanie pracownika stanowi istotne, uzasadnione i usprawiedliwione wymaganie zawodowe.
§  12.
1.
Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości.
2.
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie składniki wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub w innej formie niż pieniężna.
3.
Pracami o jednakowej wartości są prace, których wykonywanie wymaga od pracowników porównywalnych kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych dokumentami przewidzianymi w odrębnych przepisach lub praktyką i doświadczeniem zawodowym, a także porównywalnej odpowiedzialności i wysiłku.
§  13.
Osoba, wobec której pracodawca lub kierownik urzędu naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
§  14.
Skorzystanie przez pracownika z uprawnień przysługujących z tytułu naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy lub jego rozwiązanie bez wypowiedzenia.
§  15.
1.
Pracodawca i kierownik urzędu są obowiązani przeciwdziałać mobbingowi.
2.
Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
3.
Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.
4.
Pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów; oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie z podaniem przyczyny, o której mowa w ust. 2, uzasadniającej rozwiązanie umowy.

Rozdział  5

Czas pracy

§  16.
1.
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w urzędzie lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2.
Czas pracy nie obejmuje:
1)
przerw w pracy niewliczanych do czasu pracy;
2)
czasu pełnienia dyżuru w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, w trakcie którego pracownik nie wykonuje pracy;
3)
czasu dojazdu z miejsca zamieszkania pracownika do miejsca pracy i z powrotem;
4)
czasu przejazdów służbowych do miejsca oddelegowania i z powrotem, chyba że w czasie podróży pracownik wykonuje pracę lub podróż odbywa się w godzinach pracy ustalonych dla tego pracownika.
§  17.
1.
Czas pracy pracowników nie może przekraczać 8 godzin na dobę ("norma dobowa") i średnio 40 godzin tygodniowo ("norma tygodniowa") w przyjętym okresie rozliczeniowym; okresem rozliczeniowym jest czas, na który kierownik urzędu ustala rozkład czasu pracy pracownika, a po jego upływie dokonuje rozliczenia.
2. 5
Rozkład i wymiar czasu pracy reguluje rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (Dz. U. Nr 76, poz. 505).
3.
Przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
4.
Przez tydzień należy rozumieć 7 kolejnych dni, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego.
5.
Okres rozliczeniowy rozpoczyna się pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego.
6.
Okres rozliczeniowy dłuższy niż miesiąc rozpoczyna się 1 stycznia danego roku.
7.
Przez porę nocną należy rozumieć czas pomiędzy godziną 2200 a 600.
8. 6
Godziny pracy w urzędzie obejmują czas pomiędzy godzinami:
1)
"zmiana"A: 730 a 1530;
2) 7
"zmiana" B: 1000 a 1800 w dzień tygodnia wyznaczony przez kierownika urzędu.
9. 8
Kierownik urzędu wyznacza na "zmianę" B rotacyjnie na każdy tydzień siebie lub zastępcę kierownika urzędu oraz pracowników urzędu w liczbie zapewniającej sprawną obsługę interesantów.
§  18.
Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku.
§  19.
1.
Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
2.
Odpoczynek, o którym mowa w ust. 1, powinien przypadać w niedzielę. Niedziela obejmuje 24 kolejne godziny, poczynając od godziny 730.
3.
W przypadkach dozwolonej pracy w niedzielę odpoczynek, o którym mowa w ust. 1, może przypadać w innym dniu niż niedziela.
§  20.
Pracownikowi, którego dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, przysługuje 15-minutowa przerwa w pracy wliczona do czasu pracy.
§  21. 9
Czas pracy pracownika wykonującego czynności służbowe poza miejscem pracy określonym w umowie o pracę jest rozliczany na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.
§  22.
Wyznaczony przez kierownika urzędu pracownik prowadzi miesięczną i roczną ewidencję czasu pracy.

Rozdział  6

Czas pracy kierownika urzędu, zastępców kierownika urzędu oraz członków korpusu służby cywilnej

§  23.
1.
Okres rozliczeniowy wynosi 1 miesiąc kalendarzowy.
2.
W przypadkach uzasadnionych rodzajem i organizacją pracy mogą być stosowane odstępstwa od ustalonego czasu pracy polegające na:
1)
ustaleniu indywidualnego rozkładu czasu pracy, o którym mowa w ust. 7;
2)
ustaleniu innego niż określony w przepisach wymienionych w § 17 ust. 2 rozkładu czasu pracy pracowników inspekcyjno-technicznych, dokonanego przez kierownika urzędu na podstawie harmonogramu, z zachowaniem postanowień określonych w § 17 ust. 1; kierownik urzędu może również ustalić pracę w dni tygodnia niebędące dniami pracy w urzędzie, a także w porze nocnej.
3.
W przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy i jej organizacją mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie czasu pracy do 12 godzin na dobę. W rozkładach tych czas pracy nie może jednak przekraczać średnio 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 2 miesiące kalendarzowe.
4.
Jeżeli wymagają tego potrzeby urzędu, pracownik na pisemne polecenie przełożonego, dokonane na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do Regulaminu pracy, wykonuje pracę w godzinach nadliczbowych, w tym w wyjątkowych przypadkach także w nocy oraz w niedziele i święta. Wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych, w przypadku braku pisemnego polecenia, przełożony potwierdza pisemnie na formularzu stanowiącym załącznik nr 3 do Regulaminu pracy.
5. 10
Kierownik urzędu w terminie do 20 dnia miesiąca poprzedzającego rozpoczęcie okresu rozliczeniowego ustala harmonogram pracy:
1)
pracownikom wykonującym pracę na "zmianie" B,
2)
pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy,
3)
pracownikom zatrudnionym w rozkładzie czasu pracy innym niż 8 godzin dziennie,
4)
pracownikom wykonującym pracę na zasadach określonych w ust. 2 pkt 2

- a następnie przekazuje ten harmonogram niezwłocznie pracownikom, dla których ustalił harmonogram pracy, oraz do Biura Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych Wyższego Urzędu Górniczego.

6.
W sytuacjach uzasadnionych szczególnymi potrzebami urzędu kierownik urzędu może dokonywać zmian w harmonogramie pracy pracownika w ciągu trwającego okresu rozliczeniowego. Kierownik urzędu jest obowiązany powiadomić pracownika o dokonanej zmianie z tygodniowym wyprzedzeniem.
7.
Pracodawca, w porozumieniu z kierownikiem urzędu, może określić indywidualny rozkład czasu pracy; ustalenie indywidualnego rozkładu czasu pracy może nastąpić w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, a w wyjątkowych przypadkach w związku z osobistą sytuacją pracownika.
8.
Postanowień ust. 3 i 4 nie stosuje się do pracownic w ciąży oraz - bez ich zgody - do pracowników sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki lub opiekujących się dziećmi w wieku do lat 8. Niewyrażenie zgody powinno być dokonane w formie pisemnego oświadczenia pracownika, które składa się w jego aktach osobowych.
9.
Pracownikowi za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje czas wolny w tym samym wymiarze; przełożony jest obowiązany udzielić czasu wolnego w bieżącym okresie rozliczeniowym. Na wniosek pracownika czas wolny może być udzielony w następnym okresie rozliczeniowym albo w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
10.
Urzędnikowi służby cywilnej za pracę w godzinach nadliczbowych wykonywaną w porze nocnej przysługuje czas wolny w tym samym wymiarze.
11.
Urzędnikowi służby cywilnej za pracę w niedzielę przysługuje dzień wolny od pracy w najbliższym tygodniu, a za pracę wykonywaną w święto przysługuje inny dzień wolny.
12.
Podjęcie dodatkowego zatrudnienia oraz dodatkowych zajęć przez pracownika urzędu następuje zgodnie z:
1)
art. 51 ust. 1 i 2 ustawy o służbie cywilnej;
2)
art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych;
3)
przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584);
4)
zasadami ustalonymi przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.

Rozdział  7

Czas pracy pracowników obsługi

§  24.
1.
Okres rozliczeniowy pracowników obsługi wynosi 1 miesiąc kalendarzowy.
2.
Okres rozliczeniowy pracowników obsługi zatrudnionych na stanowisku kierowcy wynosi 3 miesiące kalendarzowe.
§  25.
1.
W uzasadnionych przypadkach dla niektórych pracowników mogą być stosowane równoważne systemy czasu pracy polegające na przedłużeniu wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę.
2.
W systemie równoważnego czasu pracy wymiar czasu pracy przedłużony w poszczególnych dniach jest równoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy.
3.
W systemie równoważnego czasu pracy okres rozliczeniowy wynosi 1 miesiąc, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - 3 miesiące kalendarzowe.
§  26.
Do pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 24 godzin w okresie rozliczeniowym.
§  27.
Na pisemny wniosek pracownika kierownik urzędu, w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego, może ustalić indywidualny rozkład czasu pracy.
§  28.
1.
Praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna w razie:
1)
konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii;
2)
szczególnych potrzeb pracodawcy.
2.
Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z okolicznościami określonymi w ust. 1 pkt 2 nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 416 godzin w roku kalendarzowym, a w przypadku kierowców - 260 godzin w roku kalendarzowym.
§  29.
Zasady pracy w porze nocnej, w niedziele i święta oraz pracy w godzinach nadliczbowych regulują przepisy art. 151 - 15112 Kodeksu pracy.
§  30.
1.
Czas pracy pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy określają przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879 oraz z 2005 r. Nr 180, poz. 1497).
2.
Czas pracy kierowcy stanowi czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, który obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:
1)
prowadzenie pojazdu;
2)
załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem;
3)
nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
4)
obsługę codzienną pojazdów;
5)
inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
6)
niezbędne formalności administracyjne;
7)
utrzymanie pojazdu w czystości.
2.
Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje w gotowości do wykonywania pracy na stanowisku pracy kierowcy.
§  31.
Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się:
1)
czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy;
2)
nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu;
3)
dobowego nieprzerwanego odpoczynku.
§  32.
1.
W przypadku podróży służbowej trwającej dłużej niż 1 dzień do czasu pracy kierowcy nie wlicza się czasu między przyjazdem a wyjazdem, jeżeli kierowca nie pozostawał w tym czasie w dyspozycji do wykonywania pracy, jeżeli jest to uzgodnione z kierownikiem urzędu i fakt ten znany jest kierowcy w dniu rozpoczęcia podróży służbowej.
2.
W przypadku określonym w ust. 1 do czasu pracy zalicza się 8 godzin pracy wynikających z polecenia wyjazdu służbowego.
§  33.
1.
Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin, oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
2.
Przerwy określone w ust. 1 ulegają skróceniu o przerwę, o której mowa w § 20.
§  34.
Okresy pozostawania w dyspozycji oznaczają okresy, inne niż przerwy i czas odpoczynku, podczas których kierowca nie jest obowiązany pozostawać na stanowisku pracy kierowcy, będąc jednocześnie w gotowości do rozpoczęcia albo kontynuowania prowadzenia pojazdu albo wykonywania innej pracy. Okresy pozostawania w dyspozycji obejmują w szczególności czas, w którym kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem, czas oczekiwania na przejściach granicznych oraz w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym.
§  35.
W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej przez co najmniej 4 godziny, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie.
§  36.
Rozkład czasu pracy kierowcy jest ustalany na okres 2 tygodni.

Rozdział  8

Wypłata wynagrodzenia

§  37.
1.
Wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną i jest wypłacane co miesiąc z dołu, w terminie do ostatniego dnia miesiąca.
2.
Wynagrodzenie wypłacane jest w kasie urzędu lub, za zgodą pracownika wyrażoną na piśmie, wynagrodzenie przekazuje się na wskazany przez niego rachunek bankowy.
3.
Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym.
4.
Pracodawca, na żądanie pracownika, jest zobowiązany udostępnić mu do wglądu dokumenty, na których podstawie zostało obliczone jego wynagrodzenie.
5.
Zasady wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników urzędu określają w szczególności:
1)
ustawa o służbie cywilnej;
2)
ustawa o pracownikach urzędów państwowych;
3)
ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080, z późn. zm.7));
4)
Kodeks pracy;
5) 11
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2007 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 12, poz. 79);
6) 12
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506);
7) 13
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 marca 2007 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz. U. Nr 45, poz. 290 i Nr 175, poz. 1225).
6.
Zasady dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę określają art. 87 - 91 Kodeksu pracy.

Rozdział  9

Urlopy i zwolnienia od pracy

§  38.
1. 14
Uprawnienie pracownika do urlopu wypoczynkowego określa Biuro Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych Wyższego Urzędu Górniczego na podstawie przepisów art. 152 - 173 Kodeksu pracy.
2.
Termin urlopu wypoczynkowego, z wyłączeniem 4 dni urlopu wypoczynkowego udzielanego na żądanie pracownika, ustala przełożony w porozumieniu z pracownikiem, mając na uwadze konieczność zapewnienia normalnego toku pracy urzędu.
3.
Urlopu wypoczynkowego udziela się na podstawie karty urlopowej, zaparafowanej przez pracownika; parafa na karcie urlopowej stanowi wniosek pracownika o udzielenie urlopu.
4.
Kierownik urzędu jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym.
5.
Pracownik zgłasza wniosek o udzielenie urlopu na żądanie najpóźniej przed rozpoczęciem pracy.
6.
Udzielenie urlopu na żądanie pracownika powinno być wyraźnie zaznaczone w karcie urlopowej oraz odnotowane w ewidencji czasu pracy.
7.
Kierownikowi urzędu urlopu udziela Wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego.
8.
Dni tygodnia niebędących dniami pracy w urzędzie nie wlicza się do urlopu wypoczynkowego, chyba że pracownik ma ustalony indywidualny rozkład czasu pracy.
9.
Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, z tym że jedna z nich powinna obejmować nie mniej niż 14 dni kalendarzowych.
10.
Urlop wypoczynkowy pracownik powinien wykorzystać do końca roku kalendarzowego.
11.
Kierownik urzędu, w porozumieniu z pracodawcą, może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w urzędzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu wypoczynkowego; pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu wypoczynkowego.
12.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach pracodawca może, na wniosek pracownika, udzielić urlopu bezpłatnego na zasadach określonych w ustawie o służbie cywilnej i w Kodeksie pracy.
§  39.
1.
W trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami kierownik urzędu jest zobowiązany zwolnić od pracy pracownika:
1)
wezwanego do osobistego stawienia się przed organem właściwym w zakresie powszechnego obowiązku obrony na czas niezbędny w celu załatwienia sprawy będącej przedmiotem wezwania;
2)
na czas niezbędny do stawienia się na wezwanie organu administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, sądu, prokuratury albo policji;
3)
wezwanego w celu wykonywania czynności biegłego w postępowaniu administracyjnym, karnym przygotowawczym lub sądowym; łączny wymiar zwolnień z tego tytułu nie może przekroczyć 6 dni w ciągu roku kalendarzowego;
4)
na czas niezbędny do wzięcia udziału w posiedzeniu komisji pojednawczej w charakterze:
a)
członka tej komisji,
b)
strony lub świadka w postępowaniu pojednawczym;
5)
na czas niezbędny do przeprowadzenia obowiązkowych badań lekarskich i szczepień ochronnych przewidzianych przepisami o chorobach zakaźnych i zakażeniach;
6)
wezwanego do stawienia się w celu jego przesłuchania w charakterze świadka w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez Najwyższą Izbę Kontroli lub powołanego do udziału w tym postępowaniu w charakterze specjalisty;
7)
będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej - na czas niezbędny do uczestnictwa w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także - w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego - na szkolenia pożarnicze; czas koniecznego wypoczynku pracownika po zakończeniu działań ratowniczych ustala osoba, która kierowała takimi działaniami;
8)
będącego ratownikiem Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego - na czas niezbędny do uczestnictwa w akcji ratowniczej i do wypoczynku koniecznego po jej zakończeniu; czas koniecznego wypoczynku pracownika po zakończeniu akcji ratowniczej ustala osoba, która kierowała taką akcją;
9)
na czas wykonywania obowiązku świadczeń osobistych, w trybie i na warunkach przewidzianych w odrębnych przepisach;
10)
będącego krwiodawcą - na czas oznaczony przez stację krwiodawstwa w celu oddania krwi, jak również na czas niezbędny do przeprowadzenia zaleconych przez stację krwiodawstwa okresowych badań lekarskich, jeżeli nie mogą być one wykonane w czasie wolnym od pracy;
11)
na czas obejmujący:
a)
2 dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,
b)
1 dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką;
12)
na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej poza urzędem, jeżeli czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy;
13)
na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej, jeżeli czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy.
§  40.
1.
Za czas zwolnień z pracy wymienionych w § 39 pkt 4, 5, 8 i 10 - 13 przysługuje wynagrodzenie za pracę.
2.
Pracodawca wydaje zaświadczenie określające wysokość utraconego wynagrodzenia w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty z tego tytułu w razie zwolnień z pracy wymienionych w § 39 pkt 1-3, 6, 7 i 9.
§  41.
1.
Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny do załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy.
2.
Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia. Czas odpracowania nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.
§  42.
1.
Czas nieprzepracowany przez pracownika z powodu spóźnienia lub wyjścia w celu prywatnym musi być odpracowany w terminie ustalonym przez kierownika urzędu, bądź potrąca się proporcjonalną część wynagrodzenia.
2.
Nieobecność pracownika w pracy powinna być odnotowana w miesięcznej ewidencji czasu pracy, z zaznaczeniem rodzaju nieobecności.
3.
Sposób usprawiedliwienia nieobecności w pracy oraz udzielenia pracownikowi zwolnień od pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. Nr 60, poz. 281).
4.
Za realizację obowiązków określonych w ust. 1 - 3 odpowiedzialny jest kierownik urzędu.
§  43.
1.
Pracownikowi wychowującemu co najmniej 1 dziecko w wieku do lat 14 przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy na 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
2.
Oświadczenie pracownika o korzystaniu bądź niekorzystaniu z uprawnienia określonego w ust. 1 składa się do akt osobowych do końca stycznia roku, w którym to uprawnienie przysługuje.
§  44.
1.
W okresie co najmniej dwutygodniowego wypowiedzenia umowy o pracę dokonanego przez pracodawcę pracownikowi przysługuje zwolnienie na poszukiwanie pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
2.
Wymiar zwolnienia wynosi:
1)
2 dni robocze - w okresie dwutygodniowego i jednomiesięcznego wypowiedzenia;
2)
3 dni robocze - w okresie trzymiesięcznego wypowiedzenia, także w przypadku jego skrócenia na podstawie art. 361 § 1 Kodeksu pracy.

Rozdział  10

Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem

§  45.
1.
Pracownicy w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej.
2.
Pracownicy w ciąży nie wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce pracy.
3.
Postanowień § 23 ust. 3 i 4 nie stosuje się do pracownic w ciąży.
§  46.
Do innej odpowiedniej pracy przenosi się pracownicę w ciąży:
1)
zatrudnioną przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży;
2)
w razie przedłożenia orzeczenia lekarskiego stwierdzającego, że ze względu na stan ciąży nie powinna wykonywać dotychczasowej pracy.
§  47.
Stan ciąży powinien być stwierdzony świadectwem lekarskim.
§  48.
Urlop macierzyński przysługuje na zasadach oraz w wymiarze określonym w art. 180 - 184 Kodeksu pracy.
§  49.
Zasady udzielania urlopu wychowawczego oraz jego wymiar określają art. 186 - 1867 Kodeksu pracy.
§  50.
1.
Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy, a pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko - prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda; przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielone łącznie.
2.
Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują; jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jedna przerwa na karmienie.
3.
Fakt karmienia dziecka piersią powinien być stwierdzony zaświadczeniem lekarskim.
§  51.
Wykaz prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet zawiera rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz. U. Nr 114, poz. 545 oraz z 2002 r. Nr 127, poz. 1092).

Rozdział  11

Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz ochrona przeciwpożarowa

§  52.
Pracodawca i pracownik zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
§  53.
1.
Pracownicy podlegają szkoleniom w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
2.
Szkolenia wstępne ogólne i stanowiskowe organizuje i przeprowadza kierownik urzędu.
3.
Pracownik jest zobowiązany potwierdzić na piśmie zapoznanie się z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, a także z ryzykiem zawodowym w związku z wykonywaną pracą.
4.
Pracownicy podlegają okresowym badaniom lekarskim. Kierownik urzędu prowadzi ewidencję zaświadczeń lekarskich dotyczących badań okresowych i kieruje na badania pracowników, którym upłynął termin ważności badań.
5. 15
Kopie dokumentów wymienionych w ust. 3 i 4 przekazuje się do Biura Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych Wyższego Urzędu Górniczego do akt osobowych pracownika.
6.
Pracownik, który nie został przeszkolony w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub nie posiada zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na danym stanowisku, nie może być dopuszczony do wykonywania pracy.
7.
Pracownikom obsługującym stanowiska wyposażone w monitory ekranowe przysługuje zwrot kosztów okularów korygujących wzrok, na podstawie zaświadczenia lekarskiego wydanego w ramach badań okresowych, zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973) oraz zasadami zatwierdzonymi przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.
§  54.
1.
W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
2.
Jeżeli powstrzymanie od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia, o którym mowa w ust. 1, pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
3.
Za czas powstrzymania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
§  55.
1.
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy lub był świadkiem wypadku innego pracownika, ma obowiązek niezwłocznego zgłoszenia tego faktu swojemu przełożonemu. Przełożony powinien o wypadku powiadomić pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy w Wyższym Urzędzie Górniczym.
2.
Niezwłocznemu zgłoszeniu podlegają również wypadki zaistniałe w drodze do pracy i z pracy.
3.
Jeśli skutki wypadku ujawniły się w okresie późniejszym, pracownik jest zobowiązany zawiadomić swojego przełożonego niezwłocznie po ich ujawnieniu.

Rozdział  12

Dyscyplina pracy

§  56.
1.
Pracownicy są obowiązani do punktualnego przyjścia do pracy i potwierdzenia tego faktu podpisem na liście obecności wyłożonej w sekretariacie urzędu.
2. 16
Wyznaczony pracownik sekretariatu urzędu przedkłada kierownikowi urzędu listę obecności:
1)
pracowników "zmiany" A - do godziny 735;
2)
pracowników "zmiany" B - do godziny 1005.
§  57.
1.
Pracownik jest obowiązany zgłosić przełożonemu każde wyjście poza urząd oraz dokonać wpisu w ewidencji wyjść w godzinach służbowych znajdującej się w sekretariacie urzędu.
2.
Pracownicy, z wyjątkiem kierownika urzędu i jego zastępców, mogą przebywać na terenie urzędu po godzinach pracy tylko w uzasadnionych przypadkach, na polecenie przełożonego lub w przypadkach, o których mowa w § 42 ust. 1.
§  58.
1.
Spóźnienia pracownika do pracy odnotowuje się w liście obecności, a pracownik składa oświadczenie o przyczynie spóźnienia kierownikowi urzędu. Każde spóźnienie pracownik powinien odpracować w godzinach nadliczbowych.
2.
Pracownik jest obowiązany uprzedzić kierownika urzędu o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia.
3.
W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy pracownik jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić kierownika urzędu o przyczynie swej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy.
4.
Niedotrzymanie przez pracownika terminu, o którym mowa w ust. 3, może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami, zwłaszcza obłożną chorobą pracownika połączoną z brakiem możliwości powiadomienia kierownika urzędu o przyczynie nieobecności w pracy.
5.
Dowodami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są:
1)
karta urlopowa;
2)
zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy;
3)
decyzja właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej - w razie odosobnienia pracownika z powodu choroby zakaźnej;
4)
imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się, wystosowane przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę lub policję - w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami, zawierające adnotację potwierdzającą stawienie się pracownika na to wezwanie;
5)
oświadczenie pracownika potwierdzające odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych, zakończonej w takim czasie, że do rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8 godzin, w warunkach uniemożliwiających odpoczynek nocny;
6)
oświadczenie pracownika - w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza.
6.
W przypadku niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą, pracownik podlega badaniom lekarskim w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku. Pracownik ma obowiązek dostarczyć kierownikowi urzędu zaświadczenie lekarskie stwierdzające zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku, przed ponownym podjęciem pracy.
7. 17
O ponownym podjęciu pracy przez pracownika, który był niezdolny do pracy dłużej niż 30 dni, kierownik urzędu niezwłocznie powiadamia Biuro Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych Wyższego Urzędu Górniczego, przesyłając równocześnie wymienione w ust. 6 zaświadczenie lekarskie.
8. 18
Dowody usprawiedliwiające nieobecność w pracy należy niezwłocznie przesłać do Biura Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych Wyższego Urzędu Górniczego.
§  59.
1.
Kierownik urzędu powiadamia Wiceprezesa Wyższego Urzędu Górniczego o zamiarze wyjazdu służbowego obejmującego więcej niż jeden dzień.
2.
Delegacje służbowe dla kierownika urzędu podpisuje Wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego.
3.
Kierownikowi urzędu zwolnienia od pracy udziela Wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego.
4.
Ewidencję delegacji służbowych pracowników urzędu prowadzi pracownik wyznaczony przez kierownika urzędu.
§  60.
Na terenie urzędu pracownik jest obowiązany do noszenia identyfikatora ze zdjęciem, zawierającego dane dotyczące imienia, nazwiska, zajmowanego stanowiska oraz nazwy urzędu.
§  61. 19
1.
Pracownik korzystający ze służbowego telefonu stacjonarnego do rozmów prywatnych jest zobowiązany do ponoszenia kosztów tych rozmów.
2.
Rozliczenie rozmów prowadzonych ze służbowego telefonu stacjonarnego następuje w okresach kwartalnych.
3.
Po otrzymaniu raportu połączeń ze służbowego telefonu stacjonarnego pracownik wskazuje i rozlicza rozmowy prywatne oraz składa pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na potrącenie z wynagrodzenia za pracę należności za te rozmowy.
4.
Na podstawie oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, Wydział Budżetowo-Księgowy Biura Administracyjno-Budżetowego Wyższego Urzędu Górniczego dokonuje potrącenia.
§  61a. 20
1.
Pracownik korzystający ze służbowego telefonu komórkowego do rozmów prywatnych jest zobowiązany do ponoszenia kosztów tych rozmów.
2.
Rozliczenie rozmów prowadzonych ze służbowego telefonu komórkowego następuje w okresach miesięcznych.
3.
Po otrzymaniu raportu połączeń ze służbowego telefonu komórkowego pracownik wskazuje i rozlicza rozmowy prywatne oraz składa pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na potrącenie z wynagrodzenia za pracę należności za te rozmowy.
4.
Na podstawie oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, Wydział Budżetowo-Księgowy Biura Administracyjno-Budżetowego Wyższego Urzędu Górniczego dokonuje potrącenia.
§  62.
1.
Zabrania się spożywania w miejscu pracy alkoholu i innych środków odurzających.
2.
Jeżeli kierownik urzędu lub jego zastępca albo inna upoważniona osoba stwierdzi, że pracownik, który stawił się do pracy, jest w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub innych środków odurzających, jest on obowiązany do odsunięcia pracownika od świadczenia pracy na czas trwania stanu nietrzeźwości lub odurzenia oraz poinformowania pracownika o skutkach z tego wynikających; sposób postępowania w wymienionym zakresie określa ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, z późn. zm.8)).
3.
W siedzibie urzędu obowiązuje zakaz palenia tytoniu, z wyjątkiem miejsc do tego wyznaczonych.

Rozdział  13

Wyróżnienia i nagrody

§  63.
Nagrody i wyróżnienia pracownikom przyznaje Prezes Wyższego Urzędu Górniczego na wniosek kierownika urzędu.
§  64.
Po przepracowaniu 25 lat pracownik urzędu otrzymuje zegarek pamiątkowy, z tym że zegarek przyznaje się tylko jeden raz.
§  64a. 21
Pracownikom przysługuje po przepracowaniu:
1)
25 lat - brązowa odznaka honorowa i dyplom honorowy;
2)
35 lat - srebrna odznaka honorowa i dyplom honorowy;
3)
50 lat - złota odznaka honorowa i dyplom honorowy.

Rozdział  14

Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna pracowników

§  65.
Członkowie korpusu służby cywilnej ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną przewidzianą w ustawie o służbie cywilnej.
§  66.
Kierownik urzędu i jego zastępcy ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną przewidzianą w ustawie o pracownikach urzędów państwowych.
§  67.
Pracownicy obsługi ponoszą odpowiedzialność porządkową przewidzianą przepisami Kodeksu pracy.

Rozdział  15

Przepisy końcowe

§  68.
W stosunku do kierownika urzędu czynności z zakresu prawa pracy dokonuje Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.
§  69.
Zmiany w Regulaminie pracy dokonywane są w trybie przewidzianym dla ustalenia Regulaminu pracy.
§  70.
W sprawach nieuregulowanych Regulaminem pracy stosuje się przepisy:
1)
ustawy o służbie cywilnej;
2)
ustawy o pracownikach urzędów państwowych;
3)
Kodeksu pracy.
§  71.
Zasady gospodarowania Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych określa odrębny regulamin.
§  72.
Organizację oraz tryb pracy urzędu określa odrębny regulamin.

______

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 123, poz. 1353 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71 i Nr 169, poz. 1417 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600.

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711.

6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600.

7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 72, poz. 802, Nr 110, poz. 1255, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2003 r. Nr 199, poz. 1939 i Nr 223, poz. 2217, z 2004 r. Nr 116, poz. 1202, z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 34, poz. 243 i Nr 104, poz. 708 i 711.

8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719 i Nr 122, poz. 1143, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298 i Nr 179, poz. 1485 oraz z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 171, poz. 1225 i Nr 220, poz. 1600.

Załącznik  Nr 1 22

TABELA NORM PRZYDZIAŁU ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORAZ ODZIEŻY I OBUWIA ROBOCZEGO DLA PRACOWNIKÓW OKRĘGOWYCH URZĘDÓW GÓRNICZYCH

zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w tabeli III załącznika nr 1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2007 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 12, poz. 79)
Lp.Rodzaj czynnościZakres wyposażeniaPrzewidywany okres używalności
1234
1.prowadzenie archiwum zakładowego1chusta lub czapka (R)36 miesięcy
2rękawice (R)12 miesięcy
3fartuch (R)36 miesięcy
2.prowadzenie magazynu1fartuch (R)36 miesięcy
2rękawice (O)do zużycia
3.odbieranie i sortowanie poczty w kancelarii urzędu1fartuch (R)36 miesięcy
4.wykonywanie czynności inspekcyjno-technicznych u przedsiębiorców niebędących jednocześnie pracodawcami1płaszcz przeciwdeszczowy (R)60 miesięcy
2fartuch (R)do zużycia (minimum 36 miesięcy)
3kurtka ciepłochronna (R)5 okresów zimowych
4buty filcowo-gumowe (R)36 miesięcy
5rękawice (O)do zużycia
6hełm (O)do zużycia
7okularydo zużycia

Objaśnienia:

R - odzież i obuwie robocze

O - środki ochrony indywidualnej

TABELA NORM PRZYDZIAŁU ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORAZ ODZIEŻY I OBUWIA ROBOCZEGO DLA PRACOWNIKÓW OBSŁUGI

Lp.Stanowisko lub rodzaj pracyZakres wyposażeniaPrzewidywany okres używalności w miesiącach, w okresach zimowych, do zużycia
1234
1.Konserwator - dozorca1czapka drelichowa lub beret (R)24 miesiące
2ubranie drelichowe lub kombinezon (R)18 miesięcy
3trzewiki skóra/guma (R)24 miesiące
4koszula flanelowa (R)12 miesięcy
5kamizelka ciepłochronna (O)3 okresy zimowe
6buty gumowe według potrzeb (O)do zużycia (minimum 24 miesiące)
7rękawice ochronne (O)do zużycia
2.Kierowca samochodu osobowego1ubranie drelichowe lub kombinezon (R)24 miesiące
2trzewiki skóra/guma (R)24 miesiące
3mundur gabardyna (R)24 miesiące
4mundur tropik (R)24 miesiące
5koszula długi rękaw (R)6 miesięcy
6koszula krótki rękaw (R)6 miesięcy
7buty gumowe (O)do zużycia (minimum 24 miesiące)
8rękawice ochronne (O)do zużycia
3.Pracownik obsługujący archiwum1fartuch z tkaniny syntetycznej (R)do zużycia
4.Sprzątaczka1chustka na głowę (R)do zużycia
2fartuch drelichowy lub z tkanin syntetycznych (R)18 miesięcy
3trzewiki profilaktyczne tekstylne (R)12 miesięcy
4rękawice gumowe (O)do zużycia
5kalosze gumowe (O)do zużycia
6szelki bezpieczeństwa do pracy na wysokości (O)według potrzeb

Objaśnienia:

R - odzież i obuwie robocze

O - środki ochrony indywidualnej

Załącznik  Nr 2

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY W

..............................

Stanowisko: ................

Miejscowość, data ...............

POLECENIE

wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych

Polecam Panu/Pani ............................................

wykonanie pracy w godzinach nadliczbowych w dniu ... 200 ...r.

od godziny ........ do godziny ........, tj. .................

suma godzin

Uzasadnienie, cel i zakres pracy do wykonania:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

.......................... ............................

podpis pracownika podpis przełożonego

Załącznik  Nr 3

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY W

..............................

Stanowisko: ................

Miejscowość, data ...............

POTWIERDZENIE

Pan/Pani .....................................................

wykonywał/a pracę w godzinach nadliczbowych w dniu ...........

200 ... r. od godziny ... do godziny ...., tj. ...............

suma godzin

Uzasadnienie, cel i zakres pracy do wykonania:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

.......................... ............................

podpis pracownika podpis przełożonego

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZASADY GOSPODARKI ŚRODKAMI OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORAZ ODZIEŻĄ I OBUWIEM ROBOCZYM W OKRĘGOWYCH URZĘDACH GÓRNICZYCH

§  1.
Zasady gospodarki środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym w okręgowych urzędach górniczych, zwane dalej "Zasadami gospodarki", określają zasady przydziału, użycia, konserwacji i zwrotu zużytych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego w okręgowych urzędach górniczych.
§  2.
1.
Do środków ochrony indywidualnej zalicza się:
1)
odzież ochronną;
2)
ochrony kończyn dolnych i górnych;
3)
ochrony głowy, oczu, twarzy, słuchu i układu oddechowego;
4)
sprzęt chroniący przed upadkiem z wysokości.
2.
Do odzieży roboczej i obuwia roboczego zalicza się przedmioty przeznaczone do użytku podczas wykonywania pracy, umożliwiające zachowanie higieny i wymogów sanitarnych.
3.
Środki wymienione w ust. 1 używa się w miejscu wykonywania pracy zgodnie z ich przeznaczeniem, w celu zabezpieczenia pracownika przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy.
§  3. 23
(uchylony).
§  4.
1. 24
Pracownicy otrzymują środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z tabelami norm przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego dla pracowników, określonymi w Regulaminie pracy okręgowych urzędów górniczych.
1a. 25
Pracownicy wykonujący czynności inspekcyjno-techniczne u przedsiębiorców będących jednocześnie pracodawcami otrzymują niezbędną odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej od kontrolowanego pracodawcy (przedsiębiorcy) na podstawie art. 3044 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, zwanej dalej "Kodeksem pracy".
2.
Przydzieloną pracownikowi odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej wpisuje się do kartoteki przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, której wzór stanowi załącznik nr 1 do Zasad gospodarki.
3.
Odbiór środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego pracownicy potwierdzają w kartotece własnoręcznym podpisem.
§  5. 26
Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze są przydzielane pracownikom nieodpłatnie; środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze stanowią własność pracodawcy.
§  5a. 27
1.
W przypadku używania przez pracownika własnej odzieży i obuwia roboczego, stosownie do przepisów Regulaminu pracy okręgowych urzędów górniczych, pracodawca wypłaca pracownikowi ekwiwalent pieniężny.
2.
Wzór oświadczenia pracownika o wyrażeniu zgody na używanie własnej odzieży i obuwia roboczego stanowi załącznik nr 1a do Zasad gospodarki.
3.
Ekwiwalent pieniężny przysługuje za co najmniej jednomiesięczne używanie odzieży i obuwia roboczego.
4.
Kwotę ekwiwalentu pieniężnego za poszczególne miesiące danego roku kalendarzowego określa Dyrektor Biura Administracyjno-Budżetowego Wyższego Urzędu Górniczego, zwanego dalej "Biurem Administracyjno-Budżetowym", w terminie do końca pierwszego kwartału danego roku.
5.
Ekwiwalent pieniężny jest naliczany proporcjonalnie do cen jednostkowych dla danego asortymentu odzieży oraz okresu używalności ustalonego w tabelach norm przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego dla pracowników, określonych w Regulaminie pracy okręgowych urzędów górniczych; ceny jednostkowe dla danego asortymentu są ustalane na okres trzech lat kalendarzowych począwszy od roku 2007 i waloryzowane corocznie zgodnie z prognozowanym średniorocznym wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłaszanym w ustawie budżetowej.
6.
Ekwiwalent pieniężny jest wypłacany z dołu w układzie półrocznym do dnia 28 lipca i 28 grudnia każdego roku.
7.
Wysokość wypłacanego ekwiwalentu pieniężnego za dane półrocze jest równa kwocie sześciomiesięcznego ekwiwalentu pieniężnego pomnożonego przez określony w dniach rzeczywisty czas używania odzieży i obuwia roboczego w okresie sześciu miesięcy; rzeczywisty czas używania przez pracownika własnej odzieży i obuwia roboczego stwierdza dyrektor okręgowego urzędu górniczego.
8.
Wysokość wypłaconego ekwiwalentu pieniężnego wpisuje się do kartoteki przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego.
§  6.
1.
Zakazuje się dopuszczania do pracy pracownika bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego przewidzianych dla danego stanowiska oraz bez przeszkolenia pracownika w zakresie zasad posługiwania się tymi środkami.
2.
Dyrektor okręgowego urzędu górniczego odpowiada za wyposażenie pracownika w środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze przed dopuszczeniem do pracy na stanowiskach pracy określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do Regulaminu pracy okręgowych urzędów górniczych.
§  7.
1.
Środki ochrony indywidualnej są używane do czasu utraty ich cech ochronnych.
2.
Odzież i obuwie robocze używane są do czasu utraty cech użytkowych w stopniu uniemożliwiającym wykonanie napraw.
3.
Pracownikom mogą być przydzielone używane środki ochrony indywidualnej oraz odzież robocza, z wyjątkiem bielizny osobistej i obuwia, jeżeli przedmioty te zachowały właściwości ochronne lub użytkowe, są czyste i zdezynfekowane w stopniu odpowiadającym wymaganiom higieniczno-sanitarnym.
§  8.
1.
Pracownik jest zobowiązany utrzymywać w należytym stanie przydzielone mu środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze.
2.
Konserwacja środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, ich dezynfekowanie, naprawa oraz pranie należy do obowiązków pracodawcy.
3. 28
Pracodawca może powierzyć pracownikowi, za jego pisemną zgodą, konserwację, dezynfekowanie, naprawy i pranie środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego, wydanych mu do stałego, indywidualnego używania; w przypadku powierzenia pracodawca wypłaca pracownikowi ekwiwalent pieniężny za konserwację, dezynfekowanie, naprawy i pranie środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego.
3a. 29
Wzór oświadczenia pracownika o wyrażeniu zgody na konserwację, dezynfekowanie, naprawy i pranie środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego, wydanych mu do stałego, indywidualnego używania, stanowi załącznik nr 1b do Zasad gospodarki.
4.
Ekwiwalent pieniężny, o którym mowa w ust. 3, jest wypłacany z dołu w układzie półrocznym do dnia 28 lipca i 28 grudnia każdego roku; wysokość ekwiwalentu za miesiąc wynosi 1 % minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w dniu wypłaty ekwiwalentu.
5. 30
Wysokość wypłaconego ekwiwalentu pieniężnego, o którym mowa w ust. 3, wpisuje się do kartoteki przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego.
§  9.
1.
W razie utraty lub zniszczenia:
1)
środków ochrony indywidualnej,
2)
odzieży i obuwia roboczego przed okresem używalności

- pracodawca jest zobowiązany wydać niezwłocznie pracownikowi inne środki ochrony indywidualnej, odzież lub obuwie robocze.

2.
W przypadku gdy utrata lub zniszczenie przedmiotów wymienionych w ust. 1 nastąpiły z winy pracownika, jest on obowiązany uiścić kwotę równą niezamortyzowanej części wartości utraconych lub zniszczonych środków ochrony indywidualnej, odzieży lub obuwia roboczego.
3.
W przypadku przedterminowego zużycia, zniszczenia lub utraty przydzielonych pracownikowi przedmiotów sporządza się protokół przedterminowego zużycia przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Zasad gospodarki, i odnotowuje się ten fakt w kartotece przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego.
§  10.
1.
Po upływie okresu używalności przydzielonych pracownikowi przedmiotów lub po utracie przydatności sprzętu ochrony indywidualnej, pracownik otrzymuje nowe przedmioty po zwrocie zużytych.
2.
Zwrócone przez pracowników zużyte przedmioty przeznaczone są na surowce wtórne lub do unieszkodliwiania.
§  11.
W przypadku rozwiązania stosunku pracy pracownik, na podstawie art. 124 Kodeksu pracy, obowiązany jest zwrócić pobrane środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie robocze lub równowartość pieniężną tych przedmiotów, z uwzględnieniem stopnia ich zużycia według rozliczenia.
§  12.
1.
Za zgodą pracownika pracodawca może potrącić z wynagrodzenia należność za niezamortyzowaną część otrzymanych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego w przypadku niezwrócenia tych przedmiotów w chwili rozwiązania stosunku pracy, ich utraty lub zniszczenia przed upływem okresu używalności.
2.
Wzór oświadczenia pracownika o wyrażeniu zgody na zwrot należności za niezamortyzowaną część otrzymanych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego w przypadku niezwrócenia ich w chwili rozwiązania stosunku pracy albo utraty lub zniszczenia przed upływem okresu używalności stanowi załącznik nr 3 do Zasad gospodarki.
§  13.
1.
Gospodarkę środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym w okręgowych urzędach górniczych prowadzą dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych.
2.
Dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych przydzielają swoim pracownikom na określonych stanowiskach pracy wymagane środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze.
3. 31
Dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych przekazują do Biura Administracyjno-Budżetowego wniosek o wydanie środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego; wzór wniosku stanowi załącznik nr 4 do Zasad gospodarki.
§  14.
1.
Biuro Administracyjno-Budżetowe prowadzi:
1)
pracownicze karty ewidencji;
2)
kartoteki przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego;
3) 32
wypłaty ekwiwalentu, o którym mowa w § 5a ust. 1 oraz § 8 ust. 3.
2.
Biuro Administracyjno-Budżetowe jest zobowiązane do przechowywania dokumentacji w sposób gwarantujący jej nienaruszalność przez okres 5 lat.

Załącznik  Nr 1 33

Załącznik nr 1 do Zasad gospodarki środkami

ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem

roboczym w okręgowych urzędach górniczych

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY W ...........

KARTOTEKA PRZYDZIAŁU ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORAZ ODZIEŻY I OBUWIA ROBOCZEGO

IMIĘ I NAZWISKO: ................... STANOWISKO: ............

L.p.AsortymentWydanoOkres do zużyciaPodpis pracownikaLikwidacjaEkwiwalentUwagi
IlośćDataDataIlośćPodpisIlośćKwotaNależność do zapłaty
12345678910111213

Załącznik  Nr 1a 34

Załącznik nr 1a do Zasad gospodarki środkami

ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem

roboczym w okręgowych urzędach górniczych

Okręgowy Urząd Górniczy w ......

IMIĘ I NAZWISKO PRACOWNIKA: MIEJSCOWOŚĆ, DATA:

........................ .........................

OŚWIADCZENIE

Na podstawie § 4 ust. 3 Regulaminu pracy okręgowych urzędów górniczych wyrażam zgodę na używanie własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.

Podpis pracownika: ................

Załącznik  Nr 1b 35

Załącznik nr 1b do Zasad gospodarki środkami

ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem

roboczym w okręgowych urzędach górniczych

Okręgowy Urząd Górniczy w ......

IMIĘ I NAZWISKO PRACOWNIKA: MIEJSCOWOŚĆ, DATA:

.......................... .........................

OŚWIADCZENIE

Na podstawie § 8 ust. 3 Zasad gospodarki środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym w okręgowych urzędach górniczych wyrażam zgodę na konserwację, dezynfekowanie, naprawy i pranie środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego, wydanych mi do stałego, indywidualnego używania.

Podpis pracownika: ................

Załącznik  Nr 2

PROTOKÓŁ

PRZEDTERMINOWEGO ZUŻYCIA ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORAZ ODZIEŻY I OBUWIA ROBOCZEGO

DATA SPORZĄDZENIA: ..................................

IMIĘ I NAZWISKO PRACOWNIKA: ..................................

L.p.Nazwa przedmiotuPrzyczyna przedterminowego zużyciaIlość
1234

PODPIS SPORZĄDZAJĄCEGO: ......................................

Załącznik  Nr 3

Okręgowy Urząd Górniczy w ..............

IMIĘ I NAZWISKO PRACOWNIKA: MIEJSCOWOŚĆ, DATA:

............................. ............................

OŚWIADCZENIE

Oświadczam, że zostałem zapoznany z zasadami gospodarki środkami ochrony indywidualnej oraz odzieżą i obuwiem roboczym.

Zobowiązuję się do zwrócenia należności za niezamortyzowaną część środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, które otrzymałem, w przypadku gdy:

1)
nie zwrócę ich w chwili rozwiązania stosunku pracy,
2)
utracę lub zniszczę przed upływem okresu używalności,

w trybie art. 124 Kodeksu pracy.

Podpis pracownika: ..........................

Załącznik  Nr 4

Okręgowy Urząd Górniczy w ..............

IMIĘ I NAZWISKO PRACOWNIKA: MIEJSCOWOŚĆ, DATA:

............................. ............................

WNIOSEK O WYDANIE ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORAZ ODZIEŻY I OBUWIA ROBOCZEGO

Zwracam się z prośbą o wydanie środków ochrony indywidualnej

oraz odzieży i obuwia roboczego. Jednocześnie informuję, że od

dnia .................. zatrudniony jestem na stanowisku .....

Podpis pracownika: ...............

Podpis dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego: ...............

1 Załącznik nr 1 § 4 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwsze zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
2 Załącznik nr 1 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
3 Załącznik § 5a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.
4 Załącznik nr 1 § 8 pkt 22a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
5 Załącznik § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.
6 Załącznik § 17 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.
7 Załącznik nr 1 § 17 ust. 8 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
8 Załącznik § 17 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.
9 Załącznik § 21 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.
10 Załącznik § 23 ust. 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.

11 Załącznik § 37 ust. 5 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.
12 Załącznik § 37 ust. 5 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.
13 Załącznik § 37 ust. 5 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.
14 Załącznik nr 1 § 38 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
15 Załącznik nr 1 § 53 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
16 Załącznik § 56 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.
17 Załącznik nr 1 § 58 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
18 Załącznik nr 1 § 58 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
19 Załącznik nr 1 § 61 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. e) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
20 Załącznik nr 1 § 61a dodany przez § 1 pkt 1 lit. f) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
21 Załącznik nr 1 § 64a dodany przez § 1 pkt 1 lit. g) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
22 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 13 z dnia 24 września 2007 r. (Dz.Urz.WUG.07.13.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. h) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.

23 Załącznik nr 2 § 3 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
24 Załącznik nr 2 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) tiret pierwsze zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
25 Załącznik nr 2 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) tiret drugie zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
26 Załącznik nr 2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
27 Załącznik nr 2 § 5a dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
28 Załącznik nr 2 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. e) tiret pierwsze zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
29 Załącznik nr 2 § 8 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 2 lit. e) tiret drugie zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
30 Załącznik nr 2 § 8 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 lit. e) tiret trzecie zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
31 Załącznik nr 2 § 13 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. f) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
32 Załącznik nr 2 § 14 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. g) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
33 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. h) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
34 Załącznik nr 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. i) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.
35 Załącznik nr 1b dodany przez § 1 pkt 2 lit. i) zarządzenia nr 15 z dnia 18 sierpnia 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.12.75) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2008 r.