Ustalenie regulaminu organizacyjnego Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MSWiA.2004.13.35
Akt utracił moc Wersja od: 24 lutego 2006 r.
ZARZĄDZENIE NR 1
PREZESA URZĘDU DO SPRAW REPATRIACJI I CUDZOZIEMCÓW
z dnia 17 września 2004 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców.
Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Urzędowi do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 1 Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców z dnia 5 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców (Dz. Urz. MSWiA z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 2, poz. 6 i Nr 12, poz. 49 oraz z 2003 r. Nr 10, poz. 31).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU DO SPRAW REPATRIACJI I CUDZOZIEMCÓW
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU DO SPRAW REPATRIACJI I CUDZOZIEMCÓW
§ 1.
Regulamin organizacyjny Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców, zwanego dalej "Urzędem".§ 2.
1.
Komórkami organizacyjnymi Urzędu kierują dyrektorzy, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
Zespołem Kontroli i Zespołem Ochrony Informacji Niejawnych kierują kierownicy, a Zespołem do Spraw Audytu Wewnętrznego - Audytor Wewnętrzny.3.
Dyrektorzy kierują komórkami organizacyjnymi Urzędu przy pomocy zastępców dyrektorów, naczelników wydziałów oraz kierowników zespołów.§ 3.
1.
Komórki organizacyjne Urzędu realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców, zwanego dalej "Prezesem".2.
Komórki organizacyjne Urzędu mogą wykonywać inne zadania niż określone w Regulaminie, na podstawie decyzji Prezesa.§ 4.
W skład komórek organizacyjnych Urzędu wchodzą wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.§ 5.
Komórki organizacyjne Urzędu w toku swojej działalności opracowują projekty dokumentów pozostających w zakresie właściwości Prezesa, w tym aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, aktów administracyjnych oraz umów.§ 6.
1.
Dokumenty sporządzone w komórkach organizacyjnych Urzędu, przedkładane do podpisu Prezesowi, Zastępcom Prezesa oraz Dyrektorowi Generalnemu, parafują dyrektorzy lub zastępcy dyrektorów.2.
Dyrektorzy oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Urzędu podpisują decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia przygotowywane w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im pełnomocnictw.3.
Pełnomocnictwa, o których mowa w ust. 2, mogą być udzielone naczelnikom wydziałów.4.
Dokumenty, inne niż wymienione w ust. 1, podpisują dyrektorzy komórek organizacyjnych lub - w zakresie przez nich określonym - ich zastępcy.5.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 4, sporządzone w Zespole Ochrony Informacji Niejawnych, Zespole Kontroli i Zespole do Spraw Audytu Wewnętrznego odpowiednio parafują lub podpisują kierownik lub Audytor Wewnętrzny.§ 7.
Pracownicy Urzędu mogą dokonywać czynności cywilnoprawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezesa lub Dyrektora Generalnego -odpowiednio w zakresie ich właściwości.§ 8.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Urzędu rozstrzyga Dyrektor Generalny.§ 9.
Do zakresu działania Departamentu Repatriacji i Obywatelstwa należy prowadzenie spraw związanych z: 1)
repatriacją; 2)
nabywaniem i utratą obywatelstwa polskiego oraz potwierdzaniem jego posiadania lub utraty; 3)
prowadzeniem centralnego rejestru wniosków, decyzji i postanowień wydanych w sprawach określonych w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 532); 4)
prowadzeniem centralnego rejestru danych o nabyciu i utracie obywatelstwa polskiego.§ 10.
Do zakresu działania Departamentu Postępowań Uchodźczych i Azylowych należy: 1)
prowadzenie spraw związanych z:a)
nadawaniem i pozbawianiem statusu uchodźcy,b)
udzielaniem i pozbawianiem azylu,c)
udzielaniem i cofaniem zgody na pobyt tolerowany,d)
udzielaniem ochrony czasowej,e)
przedłużaniem okresu pobytu cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy w strzeżonym ośrodku lub areszcie w celu wydalenia oraz zwalnianiem ze strzeżonego ośrodka lub aresztu w celu wydalenia cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, cudzoziemców którym nadano status uchodźcy, udzielono azylu lub zgody na pobyt tolerowany; 2)
gromadzenie, analizowanie i udostępnianie informacji o krajach pochodzenia cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy lub do których stosuje się przepisy o udzieleniu zgody na pobyt tolerowany.§ 11.
Do zakresu działania Departamentu Legalizacji Pobytu i Wykazu Cudzoziemców należy prowadzenie spraw związanych z: 1)
legalizacją pobytu cudzoziemców; 2)
nakładaniem na przewoźników kar administracyjnych; 3)
wydalaniem cudzoziemców z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 4)
wykazem cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany, zwanym dalej "wykazem".§ 12.
Do zakresu działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej należy: 1)
prowadzenie spraw związanych ze współpracą z instytucjami Unii Europejskiej w zakresie działania Prezesa i koordynacja działań podejmowanych w tej dziedzinie przez komórki organizacyjne Urzędu; 2)
udzielanie informacji Prezesowi oraz komórkom organizacyjnym Urzędu o zmianach prawa Unii Europejskiej w sprawach należących do zakresu działania Prezesa; 3)
inicjowanie, organizacja i koordynacja współpracy międzynarodowej w zakresie działania Prezesa; 4)
opracowywanie prognoz i materiałów informacyjnych dotyczących zjawisk migracji zagranicznych; 5)
gromadzenie, klasyfikowanie i udostępnianie książek, czasopism i materiałów informacyjnych z dziedziny migracji i uchodźstwa pracownikom Urzędu, instytucjom i osobom zajmującym się problematyką migracji zagranicznych.§ 13.
Do zakresu działania Biura Organizacji Ośrodków dla Cudzoziemców Ubiegających się o Nadanie Statusu Uchodźcy lub Azylu należy prowadzenie spraw związanych z: 1)
udzielaniem pomocy:a)
cudzoziemcom ubiegającym się o nadanie statusu uchodźcy,b)
cudzoziemcom, którzy cofnęli wniosek o nadanie statusu uchodźcy,c)
małoletnim cudzoziemcom przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki, ubiegającym się o udzielenie azylu,d)
cudzoziemcom korzystającym z ochrony czasowej; 2)
opieką faktyczną nad małoletnimi cudzoziemcami przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki ubiegającymi się o nadanie statusu uchodźcy lub udzielenie azylu; 3)
prowadzeniem ośrodków dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy.§ 14.
Do zakresu działania Biura Informatyki, Ewidencji i Statystyki należy prowadzenie spraw związanych z: 1)
budową, utrzymaniem i rozwojem systemów teleinformatycznych prowadzonych na potrzeby Urzędu, w tym na potrzeby krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców o nazwie "System Pobyt"; 2)
opracowywaniem na podstawie krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców o nazwie "System Pobyt" danych statystycznych i ich udostępnianie; 3)
wytwarzaniem i personalizowaniem dokumentów wydawanych cudzoziemcom przez właściwe organy administracji publicznej na podstawie przepisów:a)
ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 128, poz. 1175 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1842),b)
ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 1176 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808),c)
ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o zasadach i warunkach wjazdu i pobytu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej oraz członków ich rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 141, poz. 1180, z 2003 r. Nr 128, poz. 1175 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808), 4)
prowadzeniem archiwum akt Urzędu.§ 15.
Do zakresu działania Biura Prawnego należy: 1)
zapewnienie zgodności przygotowywanych w Urzędzie projektów aktów prawnych z obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej; 2)
koordynacja opracowywania projektów stanowisk:a)
Rządu wobec przekazanych Prezesowi innych niż rządowe projektów aktów ustawodawczych,b)
Prezesa wobec przekazanych Prezesowi do uzgodnienia projektów aktów normatywnych przygotowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej; 3)
nadzorowanie terminowości opracowywania projektów aktów prawnych pozostających we właściwości Prezesa oraz stanowisk, o których mowa w pkt 2; 4)
wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej, w tym zapewnienie ochrony prawnej interesów Prezesa; 5)
prowadzenie spraw umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości Prezesa; 6)
prowadzenie spraw związanych z regulaminem organizacyjnym Urzędu; 7)
prowadzenie rejestru aktów normatywnych wydawanych przez Prezesa, ewidencji pełnomocnictw i upoważnień Prezesa; 8)
prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora Generalnego.§ 16.
Do zakresu działania Biura Obsługi Finansowej Urzędu należy prowadzenie spraw z zakresu obsługi finansowej i rachunkowości Urzędu, a w szczególności: 1)
opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetowych Urzędu oraz przygotowywanie wniosków dotyczących przesunięcia środków w planie wydatków; 2)
bieżące sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonaniem planu dochodów i wydatków przez komórki organizacyjne Urzędu; 3)
sporządzanie sprawozdań z realizacji wykonania dochodów i wydatków budżetowych Urzędu oraz innych sprawozdań finansowych wynikających z odrębnych przepisów; 4)
prowadzenie spraw związanych z obliczaniem wynagrodzeń i innych świadczeń pracownikom Urzędu; 5)
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej majątku Urzędu; 6)
prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej dokonywanych wydatków budżetowych i pozabudżetowych oraz rozliczeń z tytułu odprowadzanych podatków i składek; 7)
sporządzanie bilansu Urzędu.§ 17.
Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego należy: 1)
prowadzenie spraw związanych z:a)
problematyką regulaminów organizacyjnych i etatów komórek organizacyjnych Urzędu,b)
opracowywaniem założeń polityki kadrowej w Urzędzie,c)
bieżącą obsługą kadrową członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Urzędu oraz funkcjonariuszy oddelegowanych do Urzędu,d)
organizowaniem służby przygotowawczej w Urzędzie,e)
szkoleniem i rozwojem zawodowym członków korpusu służby cywilnej w Urzędzie,f)
kontrolą warunków pracy, a także przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie,g)
wnioskami o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i medali pracownikom Urzędu,h)
pracą rzecznika dyscyplinarnego; 2)
zastępstwo procesowe Dyrektora Generalnego przed sądami w sprawach wynikających ze stosunku pracy; 3)
prowadzenie:a)
Kancelarii Głównej Urzędu,b)
rejestru decyzji Dyrektora Generalnego; 4)
obsługa administracyjna, gospodarcza oraz techniczna komórek organizacyjnych Urzędu, w szczególności prowadzenie:a)
zakupów na potrzeby komórek organizacyjnych Urzędu oraz zapewnienie obsługi serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego sprzętu biurowego i technicznego,b)
działalności inwestycyjno-remontowej w obiektach Urzędu,c)
gospodarki magazynowej i transportowej oraz ewidencji i inwentaryzacji mienia Urzędu,d)
spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych w Urzędzie; 5)
prowadzenie spraw związanych z kontaktami Prezesa i jego Zastępców ze środkami masowego przekazu; 6)
koordynowanie wykonywania zadań przez komórki organizacyjne Urzędu w zakresie korzystania przez cudzoziemców z ochrony czasowej. 7) 1
(skreślony).§ 18.
Do zakresu działania Zespołu Ochrony Informacji Niejawnych należy: 1)
prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań Prezesa wynikających z przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 17, poz. 155 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257); 2)
prowadzenie kancelarii tajnej; 3)
prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych w Urzędzie; 4)
kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych Urzędu; 5) 2
prowadzenie spraw związanych z obronnością w Urzędzie.§ 19.
Do zakresu działania Zespołu Kontroli należy: 1)
kontrola wykonywania przez wojewodów zadań wynikających z ustaw wymienionych w art. 143 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach w zakresie zgodności ich działania z prawem oraz polityką w dziedzinie migracji, uchodźstwa i repatriacji; 2)
rozpatrywanie skarg i wniosków związanych z działalnością Urzędu; 3)
prowadzanie kontroli wewnętrznych w komórkach organizacyjnych Urzędu w zakresie określonym przez Dyrektora Generalnego; 4)
zapewnienie warunków do realizacji zadań przez organy upoważnione do prowadzenia kontroli w Urzędzie.§ 20. 3
Do zakresu działania Zespołu do Spraw Audytu Wewnętrznego należy prowadzenie spraw z zakresu audytu wewnętrznego w Urzędzie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104).1 Załącznik § 17 pkt 7 skreślony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 1 z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.Urz.MSWiA.05.3.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 2005 r.
2 Załącznik § 18 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 1 z dnia 15 marca 2005 r. (Dz.Urz.MSWiA.05.3.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 2005 r.
3 Załącznik § 20 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 1 z dnia 24 lutego 2006 r. (Dz.Urz.MSWiA.06.6.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 lutego 2006 r.