Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MŚiGIOŚ.2003.1.5
Akt utracił moc Wersja od: 8 kwietnia 2003 r.
ZARZĄDZENIE Nr 22
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia 11 grudnia 2002 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska.
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ministerstwu Środowiska nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Środowiska, w porozumieniu z Dyrektorem Biura Ministra oraz Dyrektorem Departamentu Prawnego określą, w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych, strukturę oraz podział zadań wewnątrz podległych sobie komórek, z zastrzeżeniem ust. 3.2.
Wewnętrzne regulaminy organizacyjne, o których mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny Ministerstwa Środowiska.3.
Wewnętrzny regulamin organizacyjny Gabinetu Politycznego Ministra zatwierdza Minister Środowiska.§ 3.
Wewnętrzne regulaminy organizacyjne wydane na podstawie zarządzenia, o którym mowa w § 4, zachowują moc do czasu wydania nowych wewnętrznych regulaminów organizacyjnych, o ile nie są sprzeczne z niniejszym zarządzeniem.§ 4.
Traci moc zarządzenie Nr 2 Ministra Środowiska z dnia 6 lutego 2002 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska (Dz. Urz. MŚiGIOŚ Nr 1, poz. 2).§ 5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA ŚRODOWISKA
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA ŚRODOWISKA
§ 1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Środowiska, zwany dalej "regulaminem" określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Środowiska, zwanego dalej "Ministerstwem" oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Środowiska zwanego dalej "Ministrem".§ 2.
1.
Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, zwanymi dalej "komórkami" kierują dyrektorzy przy pomocy zastępców dyrektorów, o ile regulamin i przepisy szczególne nie stanowią inaczej.2.
Dla prowadzenia wyodrębnionej tematycznie grupy spraw, w komórkach mogą być tworzone: 1)
wydziały - w których zatrudnionych jest co najmniej 5 pracowników; 2)
zespoły - w których zatrudnionych jest co najmniej 2 pracowników; 3)
samodzielne stanowiska pracy - w których zatrudniony jest 1 pracownik.3.
W każdej z komórek tworzy się sekretariat, którego zadaniem jest prowadzenie bieżącej obsługi komórki, o ile przepisy regulaminu nie stanowią inaczej.§ 3.
1.
Do właściwości każdej z komórek należy realizacja zadań Ministra, należących do zakresu działania danej komórki, a w szczególności: 1)
przygotowywanie projektów dokumentów pozostających w zakresie działania Ministra: aktów normatywnych, oświadczeń woli, programów, sprawozdań, stanowisk, prognoz, informacji, ocen i analiz; 2)
przedkładanie Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzom Stanu i Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa informacji i opinii na temat prowadzonych spraw; 3)
przygotowywanie projektów umów cywilnoprawnych; 4)
współpraca z innymi komórkami, urzędami administracji publicznej, pozostałymi organami administracji oraz innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi; 5)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego; 6)
realizacja zadań wynikających z zobowiązań międzynarodowych; 7)
realizacja planu finansowego komórki; 8)
przygotowywanie założeń do planu finansowego Ministerstwa; 9)
udzielanie zainteresowanym podmiotom informacji oraz opinii w zakresie spraw prowadzonych przez komórkę; 10)
realizacja innych zadań nałożonych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa.2.
Procedura przygotowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych stanowi załącznik do regulaminu.§ 4.
1.
Dokumenty sporządzane w komórkach, przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzom Stanu oraz Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, parafują dyrektorzy tych komórek lub ich zastępcy.2.
Dyrektorzy komórek lub ich zastępcy, w zakresie udzielonych im upoważnień, podpisują, w imieniu Ministra, decyzje administracyjne przez niego wydawane.3.
Dokumenty, inne niż wymienione w ust. 1 i 2, podpisują dyrektorzy komórek lub, w zakresie przez nich określonym, ich zastępcy.4.
Pracownicy Ministerstwa, w trakcie wykonywania swoich zadań, przestrzegają drogi służbowej, zgodnie z którą: 1)
pracownik podlega bezpośredniemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia służbowe i wobec którego odpowiada za całokształt powierzonych mu spraw; 2)
pracownik, który otrzymał polecenie służbowe od przełożonego wyższego szczebla, ma obowiązek powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.§ 5.
1.
Realizacji zadań należących do właściwości kilku komórek dokonują wszystkie zainteresowane komórki, każda w zakresie swojej właściwości.2.
Realizację zadań, o których mowa w ust. 1, koordynuje komórka, w której właściwości leży problematyka o wiodącym znaczeniu dla danego zadania.3.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami rozstrzyga Dyrektor Generalny Ministerstwa.4.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami i jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra oraz pomiędzy tymi jednostkami, rozstrzyga Minister.§ 6.
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra (GPM) należy zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.§ 7.
Do zakresu działania Biura Ministra (BM) należy zapewnienie bieżącej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa, a w szczególności: 1)
realizacja wszelkich zadań, bezpośrednio nie zastrzeżonych w regulaminie do właściwości innych komórek; 2)
obsługa parlamentarna i rządowa Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu; 3)
obsługa kancelaryjno-biurowa Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz prowadzenie spraw protokolarnych; 4)
przechowywanie i ewidencjonowanie niepublikowanych dokumentów wydawanych przez Radę Ministrów i Komitet Rady Ministrów; 5)
sporządzanie i przekazywanie innym komórkom informacji z posiedzeń Rady Ministrów i Komitetu Rady Ministrów; 6)
współpraca ze związkami zawodowymi; 7)
zapewnienie obsługi posiedzeń kierownictwa Ministerstwa; 8)
ewidencjonowanie i prowadzenie postępowań w sprawach interpelacji i zapytań poselskich, petycji, skarg i wniosków; 9)
obsługa administracyjna Rady Konsultacyjnej; 10)
prowadzenie Kancelarii Ogólnej Ministerstwa; 11)
prowadzenie spraw związanych z wyposażeniem Ministerstwa w materiały i sprzęt biurowy, środki czystości i inne materiały eksploatacyjne, w szczególności prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w tym zakresie, z zastrzeżeniem § 19 pkt 5; 12)
gospodarowanie składnikami majątkowymi Ministerstwa oraz prowadzenie ich ewidencji; 13)
przechowywanie okrągłej pieczęci Ministra.§ 8.
Do zakresu działania Departamentu Ekonomicznego (DE) należy realizacja zadań Ministra jako dysponenta głównego części budżetu państwa, a w szczególności: 1)
opracowywanie projektów planu dochodów i wydatków, układu wykonawczego części budżetu państwa pozostających w dyspozycji Ministra oraz wykonywanie planu finansowego resortu; 2)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów budżetu państwa drugiego i trzeciego stopnia podległych Ministrowi oraz opracowywanie budżetowych sprawozdań finansowych, kwartalnych ocen przebiegu wykonania zadań oraz dochodów i wydatków przez jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra; 3)
sporządzanie bilansów i analiz finansowych; 4)
prowadzenie spraw związanych z ustalaniem zasad wynagradzania w jednostkach budżetowych podległych Ministrowi; 5)
transfer zagranicznych środków kredytowych do budżetu państwa i planu finansowego Ministerstwa na realizację programów określonych w ustawie budżetowej; 6)
prowadzenie obsługi zadłużenia zagranicznego; 7)
nadzór i kontrola nad gospodarczym wykorzystaniem majątku Skarbu Państwa; 8)
przygotowywanie projektów decyzji majątkowych Ministra; 9)
realizacja spraw związanych z nadzorem statutowym nad fundacjami działającymi w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej; 10)
prowadzenie spraw związanych z likwidacją jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra; 11) 1
sprawowanie nadzoru nad działalnością Centralnego Ośrodka Doskonalenia Kadr Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Dębem oraz Biurem Gospodarki Wodnej.§ 9.
Do zakresu działania Departamentu Geologii i Koncesji Geologicznych (DGiKG) należy analiza i ocena budowy geologicznej kraju, ocena występowania złóż kopalin i wód podziemnych oraz ustalanie kierunków badań geologicznych, a w szczególności: 1)
gromadzenie i przetwarzanie danych geologicznych dotyczących występowania złóż kopalin i wód podziemnych; 2)
ustalanie głównych kierunków polityki koncesyjnej, analizowanie wniosków koncesyjnych i przygotowywanie decyzji koncesyjnych, umów o ustanowienie użytkowania górniczego oraz kontrola prawidłowości uiszczania opłat, w szczególności eksploatacyjnych; 3)
prowadzenie postępowań administracyjnych oraz udział w postępowaniach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach dotyczących geologii i górnictwa; 4)
zapewnienie prowadzenia oraz finansowania prac poszukiwawczych i kartograficznych; 5)
zapewnienie techniczno-organizacyjnej oraz kancelaryjno-biurowej obsługi organów pomocniczych Ministra w zakresie geologii i górnictwa; 6)
prowadzenie negocjacji oraz działalność informacyjna z zakresu geologii i górnictwa; 7)
prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców; 8)
prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Państwowym Instytutem Geologicznym; 9)
nadzór nad realizacją zadań państwowej służby geologicznej.§ 10.
Do zakresu działania Departamentu Integracji Europejskiej (DIE) należy organizowanie i koordynowanie działań Ministra w zakresie integracji z Unią Europejską w powiązaniu z polityką ekologiczną państwa i polityką zrównoważonego rozwoju Unii Europejskiej, a w szczególności: 1)
prowadzenie prac związanych z negocjacjami akcesyjnymi oraz zadań wynikających z Układu Europejskiego, Partnerstwa dla Członkostwa, Narodowego Programu Przygotowania dla Członkostwa i Wspólnego Stanowiska Unii Europejskiej; 2)
uczestniczenie w pracach instytucji Unii Europejskiej; 3)
prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem środków przyznanych w ramach funduszy przedakcesyjnych i pomocowych.§ 11.
Do zakresu działania Departamentu Inwestycji i Rozwoju Technologii (DIiRT) należy inicjowanie rozwiązań zmierzających do dostosowania planowanych inwestycji i eksploatowanych instalacji do wymagań ochrony środowiska, zgodnie z celami i zasadami polityki ekologicznej państwa oraz zasadami zrównoważonego rozwoju, a w szczególności: 1)
opracowywanie zasad lokalizacji inwestycji zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju; 2)
koordynacja spraw w zakresie funkcjonowania krajowego systemu ocen oddziaływania na środowisko, a także obsługa Krajowej Komisji do Spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko; 3)
prowadzenie uzgodnień w zakresie wskazań lokalizacyjnych autostrad; 4)
koordynacja działań na rzecz wdrażania najlepszych dostępnych technik (BAT), w tym rozwoju technik i technologii w zakresie ochrony środowiska; 5)
merytoryczna ocena wykorzystania funduszy przedakcesyjnych i pomocowych w zakresie realizacji projektów inwestycji; 6)
prowadzenie, w uzgodnieniu z Departamentem Współpracy z Zagranicą, spraw związanych z realizacją zobowiązań międzynarodowych i dwustronnych w zakresie właściwości departamentu wynikających z Konwencji Espoo, regulacji OECD, innych organizacji międzynarodowych i Komisji Międzynarodowych; 7)
opracowywanie standardów jakości środowiska oraz ustalaniu zasad jego monitorowania; 8)
prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska oraz Instytutem Ekologii Terenów Uprzemysłowionych.§ 12.
Do zakresu działania Departamentu Leśnictwa (DL) należy opracowywanie i wdrażanie kierunków polityki Ministra w zakresie leśnictwa, łowiectwa i zrównoważonej gospodarki leśnej, a w szczególności: 1)
opracowywanie, wdrażanie i ocena skuteczności funkcjonowania rozwiązań w zakresie leśnictwa, łowiectwa oraz ochrony gruntów leśnych; 2)
podejmowanie działań w kierunku ochrony i gospodarczego wykorzystania lasów, zachowania różnorodności biologicznej i gospodarowania populacjami zwierząt łownych oraz rozwijania pozaprodukcyjnych funkcji lasów; 3)
prowadzenie spraw z zakresu przeznaczenia gruntów rolnych do zalesienia; 4)
gromadzenie danych dotyczących populacji i stanu zdrowotnego lasów oraz zwierzyny łownej; 5)
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach z zakresu leśnictwa, łowiectwa oraz ochrony gruntów leśnych; 6)
prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe, Polskim Związkiem Łowieckim oraz Instytutem Badawczym Leśnictwa.§ 13.
Do zakresu działania Departamentu Ochrony Przyrody (DOP) należy projektowanie i realizacja działań w zakresie ochrony przyrody oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych, a w szczególności: 1)
gromadzenie oraz przetwarzanie danych dotyczących stanu oraz zmian w ekosystemach, z wyłączeniem spraw dotyczących łowiectwa; 2)
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach regulowanych przepisami o ochronie przyrody i o organizmach genetycznie zmodyfikowanych; 3)
prowadzenie rejestrów zgód i zezwoleń zgodnie z przepisami o organizmach genetycznie zmodyfikowanych; 4)
wdrażanie polityki ekologicznej państwa w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu, krajowej strategii ochrony przyrody oraz programu ochrony różnorodności biologicznej; 5)
prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Krajowym Zarządem Parków Narodowych; 6)
zapewnienie obsługi techniczno-organizacyjnej oraz kancelaryjno-biurowej Państwowej Rady Ochrony Przyrody oraz Komisji do Spraw Organizmów Genetycznie Zmodyfikowanych.§ 14.
Do zakresu działania Departamentu Polityki Ekologicznej (DPE) należy opracowywanie założeń i kierunków polityki ekologicznej państwa w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju, ocena realizacji tej polityki, a w szczególności: 1)
projektowanie instrumentów prawnych, ekonomicznych i organizacyjnych umożliwiających realizację polityki ekologicznej państwa, a także analiza skuteczności ich funkcjonowania; 2)
opiniowanie i uzgadnianie, pod względem zgodności z polityką ekologiczną państwa, programów, projektów, założeń, opracowań studialnych, planów społeczno-gospodarczych i innych dokumentów przygotowanych w Ministerstwie, jak również przekazanych przez Radę Ministrów oraz jej członków, Komitet Rady Ministrów, Sejm i Senat; 3)
realizacja zadań wynikających z przepisów o odpadach, przepisów o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej; 4)
realizacja zadań wynikających z przepisów o ochronie środowiska w zakresie ochrony powietrza, ochrony przez hałasem oraz ochrony przed polami elekromagnetycznymi; 5)
realizacja zadań z zakresu ochrony atmosfery, ochrony klimatu i ochrony powierzchni ziemi oraz inicjowanie nowych rozwiązań prawnych w tym zakresie; 6)
prowadzenie spraw z zakresu normalizacji i statystyki; 7)
prowadzenie postępowań administracyjnych oraz uczestnictwo w postępowaniach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach nie zastrzeżonych do właściwości innych komórek, a w szczególności w sprawach dotyczących:a)
ochrony powietrza,b)
ochrony środowiska przed odpadami,c)
ochrony środowiska przed hałasem i polami elektromagnetycznymi,d)
gospodarowania wodami,e)
ochrony środowiska w procesie inwestycyjnym,f)
dostępu do informacji o środowisku; 8)
opracowywanie wyjaśnień i przygotowywanie interpretacji przepisów prawnych z zakresu prowadzonych postępowań administracyjnych; 9)
prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Instytutem Ochrony Środowiska oraz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z wyłączeniem badania zgodności z prawem uchwał Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; 10)
analizowanie i opiniowanie propozycji dotyczących wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, w ramach prac Międzyresortowej Komisji do Spraw Najwyższych Dopuszczalnych Stężeń i Natężeń Czynników Szkodliwych dla Zdrowia w Środowisku Pracy; 11)
prowadzenie sekretariatu Rady do Spraw Zrównoważonego Rozwoju; 12)
zapewnienie obsługi techniczno-organizacyjnej oraz kancelaryjno-biurowej Państwowej Rady Ochrony Środowiska; 13)
zapewnienie obsługi techniczno-organizacyjnej oraz kancelaryjno-biurowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Środowiska.§ 15.
Do zakresu działania Departamentu Prawnego (DP) należy opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz umów cywilnoprawnych, a także sporządzanie opinii prawnych w zakresie działania Ministra, a w szczególności: 1)
opiniowanie projektów aktów normatywnych pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej (kontrola formalnoprawna); 2)
udział w uzgadnianiu projektów aktów normatywnych przygotowywanych w Ministerstwie; 3)
koordynowanie opiniowania przez inne komórki projektów aktów normatywnych przekazanych w ramach uzgodnień międzyresortowych; 4)
kontrola formalnoprawna projektów umów cywilnoprawnych, przygotowywanych w Ministerstwie; 5)
kontrola zgodności z prawem uchwał Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz aktów prawa miejscowego wydawanych przez wojewodów; 6)
kontrola formalnoprawna projektów statutów Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz innych organów i jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra; 7)
prowadzenie spraw z zakresu reprywatyzacji tartaków; 8)
interpretacja przepisów i wydawanie opinii prawnych; 9)
zapewnienie zastępstwa procesowego Ministra w postępowaniach przed sądami i innymi organami, w sprawach nie zastrzeżonych do właściwości innych komórek; 10)
ewidencjonowanie:a)
aktów normatywnych wydawanych przez Ministra,b)
aktów kierownictwa wewnętrznego, wydawanych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa,c)
pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa.§ 16.
Do zakresu działania Departamentu Spraw Obronnych (DSO) należy prowadzenie zadań Ministra wynikających z powszechnego obowiązku obrony, a w szczególności: 1)
prowadzenie współpracy z resortem obrony narodowej i właściwymi organami NATO, dotyczącej ochrony środowiska i gospodarki wodnej; 2)
realizacja zadań Ministra związanych z obowiązkową ochroną obszarów, obiektów i urządzeń ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa lub bezpieczeństwa publicznego; 3)
współudział w pracach związanych z zarządzaniem w sytuacjach kryzysowych i obroną cywilną; 4)
prowadzenie szczegółowego wykazu obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra.§ 17.
Do zakresu działania Departamentu Współpracy z Zagranicą (DWzZ) należy podejmowanie inicjatyw dotyczących rozwoju współpracy międzynarodowej w zakresie działania Ministra oraz koordynowanie realizacji zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną lub sygnatariuszem, a także wynikających z członkostwa w organizacjach międzynarodowych, a w szczególności: 1)
inicjowanie współpracy oraz prowadzenie działań, w tym negocjacji, na forum międzynarodowym; 2)
podejmowanie inicjatyw, prowadzenie negocjacji i realizacja postanowień umów dwustronnych oraz zobowiązań wynikających z konwencji, protokołów, traktatów i porozumień wielostronnych; 3)
opracowywanie procedur związanych z wyjazdami zagranicznymi pracowników Ministerstwa oraz kontrola ich przestrzegania; 4)
obsługa protokolarna i logistyczna Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz pracowników Ministerstwa w związku z ich wizytami zagranicznymi oraz wizytami zagranicznych gości w Ministerstwie; 5)
zapewnienie prawidłowości i terminowości korespondencji zagranicznej Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz tłumaczeń podczas spotkań międzynarodowych.§ 18.
Do zakresu zadań Departamentu Zasobów Wodnych (DZW) należy opracowywanie założeń i kierunków polityki Ministra w zakresie gospodarowania wodami oraz realizacja zadań z niej wynikających, a w szczególności: 1)
kształtowanie ochrony i racjonalnego wykorzystania zasobów wodnych; 2)
utrzymanie śródlądowych wód powierzchniowych, stanowiących własność Skarbu Państwa, wraz z infrastrukturą techniczną; 3)
wykonywanie zadań Ministra, jako reprezentującego Skarb Państwa w stosunku do mienia związanego z gospodarką wodną; 4)
prowadzenie spraw związanych z budową, modernizacją i utrzymaniem śródlądowych dróg wodnych; 5)
zapewnienie ochrony przeciwpowodziowej oraz koordynacji przedsięwzięć służących osłonie i ochronie przeciwpowodziowej; 6)
zapewnienie funkcjonowania państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej oraz współpraca w zakresie funkcjonowania państwowej służby hydrogeologicznej; 7) 2
prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Regionalnymi Zarządami Gospodarki Wodnej oraz Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej. 8)
realizacja zadań Ministra jako Przewodniczącego Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego; 9)
obsługa kancelaryjno-biurowa Pełnomocnika Ministra do spraw współpracy na wodach granicznych oraz Krajowej Rady Gospodarki Wodnej.§ 19.
Do zakresu działania Biura Administracyjno-Gospodarczego (BAG) należy zapewnienie prawidłowych warunków funkcjonowania Ministerstwa, a w szczególności: 1)
opracowywanie projektu i układu wykonawczego planu finansowego Ministerstwa w oparciu o jednostkowe plany rzeczowo-finansowe; 2)
obsługa finansowo-księgowa poszczególnych komórek oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych; 3)
realizowanie dochodów i wydatków budżetowych w oparciu o przyjęty roczny plan finansowy oraz sporządzanie analiz i obowiązkowej sprawozdawczości w tym zakresie; 4)
opracowywanie i monitorowanie wykonania planu zamówień publicznych na podstawie danych dostarczanych przez komórki Ministerstwa oraz opiniowanie wyboru trybu udzielania zamówienia publicznego; 5)
administrowanie systemami teleinformatycznymi Ministerstwa; 6)
prowadzenie spraw związanych z wyposażeniem Ministerstwa w urządzenia techniczne i środki łączności, w szczególności prowadzenie postępowań o udzielenia zamówienia publicznego w tym zakresie; 7)
prowadzenie archiwum Ministerstwa.§ 20.
Do zakresu działania Biura Kadr i Rozwoju Zawodowego (BKiRZ) należy prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w odniesieniu do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie oraz innych pracowników Ministerstwa, a także dyrektorów jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra, a w szczególności: 1)
opracowywanie założeń polityki personalnej; 2)
prowadzenie bieżącej obsługi kadrowej członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Ministerstwa, w tym żołnierzy oddelegowanych do pracy w Ministerstwie; 3)
projektowanie i realizacja działań w celu rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej; 4)
sporządzanie opisów stanowisk pracy na podstawie ankiet wypełnianych przez członków korpusu służby cywilnej; 5)
nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy; 6)
prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy dyrektorów jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra; 7)
organizowanie szkoleń w służbie cywilnej; 8)
obsługa techniczna i kancelaryjno-biurowa Komisji do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz Komisji dyscyplinarnej; 9)
prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem odznaczeń i nagród; 10)
naliczanie, gromadzenie i administrowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.§ 21.
Do zakresu działania Biura Kontroli i Audytu Wewnętrznego (BKiAW) należy przeprowadzanie kontroli w komórkach oraz jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra, a także prowadzenie audytu wewnętrznego, w szczególności: 1)
opracowywanie i przedkładanie do akceptacji Ministra projektów rocznych planów kontroli; 2)
organizowanie i przeprowadzanie kontroli w tym kontroli doraźnych; 3)
opracowywanie projektów wystąpień pokontrolnych Ministra bądź Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz wniosków i zaleceń zmierzających do usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli; 4)
opracowywanie rocznych sprawozdań o kontroli wewnętrznej wraz z wnioskami z nich wynikającymi; 5)
prowadzenie audytu wewnętrznego; 6)
zapewnienie współpracy Ministerstwa z organami kontroli zewnętrznej; 7)
ewidencjonowanie wystąpień i zaleceń pokontrolnych organów kontroli zewnętrznej.§ 22.
Do zakresu działania Biura Promocji i Informacji (BPiI) należy prezentacja polityki ekologicznej państwa oraz informowanie o dokonaniach w dziedzinie ochrony środowiska, a w szczególności: 1)
podejmowanie i koordynowanie działań informacyjno-promocyjnych Ministerstwa; 2)
podejmowanie działań sprzyjających społecznemu udziałowi w przedsięwzięciach z zakresu ochrony środowiska; 3)
przygotowywanie i prowadzenie zadań z zakresu edukacji ekologicznej i informacji społecznej; 4)
prowadzenie spraw związanych ze współpracą z pozarządowymi organizacjami ekologicznymi; 5)
obsługa Rzecznika Prasowego Ministra; 6)
redakcja, organizowanie druku, rozpowszechnianie i prowadzenie zbioru Dziennika Urzędowego Ministra Środowiska oraz jego skorowidza za rok ubiegły; 7)
merytoryczny nadzór nad działalnością Centrum Informacji o Środowisku; 8)
prowadzenie biblioteki Ministerstwa, z uwzględnieniem publikacji dotyczących prawa, ochrony środowiska i gospodarki wodnej.§ 23.
Do zakresu działania Samodzielnego Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych (SWOIN) należy ochrona informacji niejawnych w Ministerstwie przed nieuprawnionym ujawnieniem, a w szczególności: 1)
prowadzenie ewidencji pracowników Ministerstwa dopuszczonych do informacji niejawnych oraz wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa; 2)
szkolenie pracowników Ministerstwa w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz w zakresie ochrony danych osobowych; 3)
kontrola przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych; 4)
kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów, ze szczególnym uwzględnieniem Kancelarii Tajnej; 5)
ochrona systemów i sieci teleinformatycznych; 6)
współpraca przy zapewnieniu ochrony fizycznej Ministerstwa; 7)
opracowywanie planu ochrony Ministerstwa i nadzorowanie jego realizacji.§ 24.
1.
Przy Ministerstwie działa gospodarstwo pomocnicze Ministerstwa - Zakład Obsługi Ministerstwa Środowiska (ZO).2.
Bezpośredni nadzór nad Zakładem Obsługi Ministerstwa Środowiska sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa.3.
Zakres zadań i tryb działania Zakładu Obsługi Ministerstwa Środowiska określa zarządzenie Nr 23 Ministra Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych z dnia 30 czerwca 1986 r. w sprawie utworzenia biura gospodarczego przy Ministrze Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych, ze zmianami.§ 25.
Zakres zadań i tryb działania Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 listopada 1999 r. w sprawie organizacji i zakresu działania regionalnych zarządów gospodarki wodnej (Dz. U. Nr 101, poz. 1180).§ 26.
Zakres zadań i tryb działania Biura Gospodarki Wodnej określa zarządzenie nr 4 Ministra Środowiska z dnia 22 lutego 2000 r. w sprawie utworzenia Biura Gospodarki Wodnej.§ 27.
Zakres zadań i tryb działania Zakładu Budżetowego Budownictwa Wodnego w Puławach (w likwidacji) określa decyzja nr 28 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 12 grudnia 1990 r. w sprawie utworzenia Zakładu Budżetowego Budownictwa Wodnego w Puławach.§ 28.
Zakres zadań i tryb działania Centrum Informacji o Środowisku określa zarządzenie Nr 9 Ministra Środowiska z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie utworzenia Centrum Informacji o Środowisku.§ 29.
Zakres zadań i tryb działania Centralnego Ośrodka Doskonalenia Kadr Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Dębem, określa zarządzenie Nr 19 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 31 grudnia 1984 r. w sprawie utworzenia Centralnego Ośrodka Doskonalenia Kadr Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Dębem, ze zmianami.§ 30.
Zakres zadań i tryb działania Krajowego Zarządu Parków Narodowych w Warszawie określa ustawa z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1079, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1189 i Nr 145, poz. 1623).§ 31.
Zakres zadań i tryb działania jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra Środowiska określa ustawa z dnia 25 lipca 1985 roku o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984) oraz nadane na jej podstawie statuty.§ 32.
Zakres zadań i tryb działania Głównego Inspektora Ochrony Środowiska określa ustawa z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 982 i Nr 113, poz. 984).§ 33.
Zakres zadań i tryb działania Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe w Warszawie określa ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679, Nr 89, poz. 958 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 110, poz. 1189 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 113, poz. 984).§ 34.
Zakres zadań i tryb działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie określa ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984).Załącznik
PROCEDURA PRZYGOTOWYWANIA I UZGADNIANIA AKTÓW NORMATYWNYCH
§ 1.
1.
Niniejszy załącznik reguluje zasady przygotowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych przewidzianych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów oraz projektów aktów normatywnych wydawanych przez Ministra i ogłaszanych, na podstawie odrębnych przepisów, w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej lub Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".2.
Jeżeli w przepisach niniejszego załącznika jest mowa o "projekcie" bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć projekt, o którym mowa w ust. 1, którego przygotowanie należy do kompetencji Ministra oraz inne dokumenty sporządzane, opiniowane oraz uzgadniane wraz z tym projektem, zgodnie z przepisami Regulaminu pracy Rady Ministrów.§ 2.
1.
Projekt sporządza komórka, do której zakresu działania należy materia regulowana tym aktem, zwana dalej "właściwą komórką".2.
Wraz z projektem właściwa komórka sporządza następujące dokumenty: 1)
uzasadnienie do projektu; 2)
opinię wstępną o zgodności projektowanego aktu z prawem Unii Europejskiej; 3)
jeżeli projekt przewiduje wydanie aktów wykonawczych - projekty tych aktów; 4)
jeżeli przedmiot projektu objęty jest zakresem prawa Unii Europejskiej - przetłumaczone teksty aktów normatywnych Unii Europejskiej regulujących ten przedmiot; 5)
listę uczestników konsultacji społecznych.3.
Przed sporządzeniem projektu właściwa komórka przeprowadza ocenę skutków regulacji OSR, której wyniki zamieszcza się w uzasadnieniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1.§ 3.
1.
Właściwa komórka uzgadnia projekt oraz dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 2, z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, z wyłączeniem Departamentu Prawnego.2.
Komórki organizacyjne Ministerstwa zgłaszają opinię do projektu aktu normatywnego, oraz do dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 2, w terminie wyznaczonym przez właściwą komórkę, jednak nie krótszym niż 3 dni i nie dłuższym niż 10 dni. Nie przedstawienie opinii w terminie uważa się za brak zastrzeżeń do projektu.§ 4.
1.
Po przeprowadzeniu uzgodnień, o których mowa w § 3, właściwa komórka przekazuje projekt wraz z dokumentami, o których mowa w § 2 ust. 2, do Departamentu Prawnego, celem zaopiniowania pod względem poprawności redakcji oraz zgodności z prawem i zasadami techniki prawodawczej.2.
Do projektu, o którym mowa w ust. 1, załącza się informację o wynikach uzgodnień, o których mowa w § 3.§ 5.
1.
W przypadku braku uwag do projektu oraz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 2, Departament Prawny kieruje projekt do opinii: 1)
uczestników konsultacji społecznych; 2)
Rządowego Centrum Legislacji - pod względem jakości oceny skutków regulacji OSR i zakresu konsultacji społecznych.2.
Wyniki konsultacji społecznych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, właściwa komórka omawia w uzasadnieniu do projektu.3.
Jeżeli w opinii, o której mowa w ust. 1, Rządowe Centrum Legislacji zgłosi zastrzeżenia do projektu, właściwa komórka sporządza projekt stanowiska Ministra do zgłoszonych zastrzeżeń.§ 6.
1.
Po wyrażeniu opinii, o której mowa w § 4 ust. 1, Departament Prawny kieruje projekt do uzgodnień międzyresortowych.2.
Jeżeli w toku uzgodnień, o których mowa w ust. 1, zostaną zgłoszone uwagi do projektu, właściwa komórka: 1)
przygotowuje zestawienie uwag; 2)
przygotowuje projekt stanowiska Ministra do zgłoszonych uwag, z zastrzeżeniem ust. 3; 3)
w razie potrzeby - organizuje konferencję uzgadniającą projekt.3.
Jeżeli uwagi, o których mowa w ust. 2 dotyczą poprawności redakcji bądź zgodności z prawem lub zasadami techniki prawodawczej, projekt stanowiska, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 przygotowuje Departament Prawny.§ 7.
1.
Po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych, właściwa komórka opracowuje nowy tekst projektu uwzględniający zgłoszone uwagi lub sporządza protokół rozbieżności, w którym omawia zgłoszone uwagi oraz przyczyny ich nieuwzględnienia. Przepis § 5 ust. 3 stosuje się odpowiednio.2.
W razie nieuwzględnienia uwag zgłoszonych w toku uzgodnień międzyresortowych, Departament Prawny kieruje projekt do rozpatrzenia przez właściwy stały komitet Rady Ministrów celem usunięcia rozbieżności, z zastrzeżeniem § 8 ust. 2.§ 8.
1.
Projekt uwzględniający uwagi zgłoszone w toku uzgodnień międzyresortowych lub którego brzmienie zostało ustalone zgodnie z § 7 ust. 2, Departament Prawny kieruje do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą.2.
W razie nieuwzględnienia uwag Rządowego Centrum Legislacji zgłoszonych w toku uzgodnień międzyresortowych, Departament Prawny kieruje projekt do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą.§ 9.
1.
Po zwolnieniu projektu z obowiązku rozpatrzenia przez Komisją Prawniczą lub po uzgodnieniu jego brzmienia na posiedzeniu Komisji Prawniczej, Departament Prawny kieruje projekt: 1)
do podpisu Ministra, za pośrednictwem Gabinetu Politycznego Ministra - w przypadku projektu aktu wydawanego przez Ministra; 2)
pod obrady właściwego stałego komitetu Rady Ministrów lub Rady Ministrów - jeżeli projekt, na podstawie odrębnych przepisów, podlega obowiązkowi rozpatrzenia przez Radę Ministrów.2.
Akt normatywny, podpisany przez Ministra zgodnie z ust. 1 pkt 1, Departament Prawny kieruje do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o publikację w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej lub Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".1 § 8 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.Urz.MŚiGIOŚ.03.2.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 2003 r.
2 § 18 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 17 z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.Urz.MŚiGIOŚ.03.2.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 2003 r.