Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2001.1.1

Akt utracił moc
Wersja od: 8 maja 2002 r.

ZARZĄDZENIE NR 1
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 12 stycznia 2001 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 24 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 listopada 1999 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 6, poz. 62 oraz z 2000 r. Nr 2, poz. 11, Nr 3, poz. 21, 22, 24 i 25 i Nr 4, poz. 27).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin Organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji 1

§  1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej "Ministrem".
§  2.
Jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Ministra wykonują zadania określone w odrębnych przepisach.
§  3.
Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kieruje dyrektorzy przy pomocy zastępców dyrektorów oraz naczelników wydziałów.
§  4.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania Ministra.
2.
Komórki organizacyjne Ministerstwa mogą wykonywać inne zadania niż określone w Regulaminie na podstawie decyzji Ministra.
§  5.
W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa wchodzą wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.
§  6.
Komórki organizacyjne Ministerstwa w toku swojej działalności opracowują w szczególności:
1)
projekty dokumentów pozostających w zakresie właściwości Ministra, w tym:
a)
aktów normatywnych,
b)
programów,
c)
sprawozdań,
d)
informacji,
e)
analiz problemowych,
f)
ocen realizacji zadań,
g)
stanowisk,
h)
decyzji i innych rozstrzygnięć Rady Ministrów,
2)
projekty aktów administracyjnych, w tym decyzji administracyjnych i postanowień,
3)
opinie,
4)
materiały analityczne,
5)
projekty umów.
§  7.
1.
Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzowi i Podsekretarzom Stanu oraz Dyrektorowi Generalnemu, parafują dyrektorzy lub zastępcy dyrektorów.
2.
Dyrektorzy oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa podpisują decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im pełnomocnictw.
3.
Dokumenty, inne niż wymienione w ust. 1, podpisują dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra - lub w zakresie przez nich określonym - ich zastępcy.
§  8.
Pracownicy Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra mogą dokonywać określonych czynności cywilno-prawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Ministra lub Dyrektora Generalnego odpowiednio w zakresie ich właściwości.
§  9.
1.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa rozstrzyga Dyrektor Generalny.
2.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, a jednostkami organizacyjnymi podległymi i nadzorowanymi przez Ministra rozstrzyga Minister.
§  10.
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu.
§  11. 2
Do zakresu działania Sekretariatu Ministra należy:
1)
obsługa parlamentarna i rządowa Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu,
2)
przygotowywanie analiz, opracowań, sprawozdań i prognoz tematycznych dla Ministra,
3)
obsługa informacyjna Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198),
4)
zapewnienie przez służbę dyżurną całodobowej łączności z naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra,
5)
gromadzenie i przetwarzanie informacji z wykorzystaniem Poczty Elektronicznej Administracji Rządowej w korespondencji pomiędzy naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz wojewodami,
6)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego.
§  12.
Do zakresu działania Departamentu Administracji Publicznej należy:
1)
prowadzenie spraw należących do właściwości Ministra, a związanych z funkcjonowaniem:
a)
zespolonej administracji rządowej w województwie,
b)
samorządów terytorialnych,
c)
regionalnych izb obrachunkowych,
2)
przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w zakresie spraw wynikających z nadzoru Rady Ministrów oraz Prezesa Rady Ministrów nad podmiotami, o których mowa w pkt 1,
3)
prowadzenie spraw związanych z rozstrzyganiem sporów kompetencyjnych pomiędzy organami administracji publicznej,
4)
prowadzenie spraw związanych z reprywatyzacją i komunalizacją,
5)
obsługa organizacyjno-techniczna Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej oraz Komisji Heraldycznej,
6)
obsługa organizacyjno-techniczna komisji i zespołów innych niż wymienione w pkt 5, a pozostających w kompetencji Ministra właściwego w dziale administracji publicznej, których działalność związana jest z zadaniami Departamentu,
7)
prowadzenie spraw związanych ze wskazaniami lokalizacyjnymi autostrad,
8)
prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, na potrzeby statutowe Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego oraz Państwowej Inspekcji Pracy, a także ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich oraz przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych obcych państw,
9)
prowadzenie spraw wynikających z art. 10 ust. 2 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt,
10) 3
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie zagospodarowania mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej.
§  13.
Do zakresu działania Departamentu Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej należy:
1)
wdrażanie reformy administracji publicznej ,
2) 4
(skreślony),
3) 5
(skreślony),
4)
ocena sprawności i efektywności nowego podziału kompetencyjnego pomiędzy samorządem terytorialnym a administracją rządową oraz pomiędzy jednostkami samorządu lokalnego i regionalnego,
5)
prowadzenie spraw związanych z reformowaniem i organizacją struktur w administracji publicznej,
6)
prowadzenie spraw związanych ze zmianami podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek administracyjnych i obiektów fizjograficznych,
7)
prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem organizacji i funkcjonowania zespolonej administracji rządowej,
8)
obsługa techniczne-organizacyjna Sekretariatu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
9)
prowadzenie spraw Zespołu Projektu "Budowanie potencjału instytucjonalnego administracji lokalnej i regionalnej", powstałego w oparciu o środki Banku Światowego,
10) 6
(skreślony),
11)
obsługa techniczno-organizacyjna komisji i zespołów, innych niż wymienione w pkt 8 -10, a pozostających w kompetencji ministra właściwego w dziale administracji publicznej, których działalność związana jest z zadaniami Departamentu,
12)
pomoc prawna w zakresie stosowania przepisów prawa związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, w tym:
a)
koordynacja procesu nabywania mienia przez jednostki samorządu terytorialnego,
b)
przygotowywanie materiałów do uzgodnienia statutów województw,
13)
zapewnienie konsultacji prawnej w zakresie działalności legislacyjnej związanej z reformą administracji publicznej,
14) 7
(skreślony).
§  14.
Do zakresu działania Departamentu Rozwoju Informatyki i Systemu Rejestrów Państwowych należy:
1)
koordynacja działań związanych z rozwojem informatyki w administracji rządowej,
2)
projektowanie, wdrażanie, rozwój i eksploatacja systemów informatycznych rejestrów państwowych pozostających w kompetencjach ministra właściwego w dziale administracji publicznej oraz rejestrów prowadzonych przez Ministra na podstawie porozumień zawartych z innymi podmiotami,
3)
budowa, wdrożenie i prowadzenie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców,
4)
prowadzenie spraw związanych z ewidencją ludności,
5)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad rejestracją akt stanu cywilnego,
6)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych i paszportów,
7)
nadawanie numerów ewidencyjnych oraz powiadamianie wnioskodawców o ich nadaniu,
8)
koordynacja i nadzór nad realizacją zadań związanych z aktualizacją rejestrów informatycznych będących w kompetencji Ministra,
9)
przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w sprawach rozpatrywanych w wyniku wniesienia środków odwoławczych od rozstrzygnięć wojewodów w sprawach przekazywania danych z ewidencji pojazdów.
§  15.
Do zakresu działania Departamentu Porządku Publicznego należy:
1)
sporządzanie analiz i prognoz stanu zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego,
2)
opracowywanie analiz i prognoz stanu zagrożeń granicy państwowej,
3)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym Ministra nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony granicy państwowej,
4)
opracowywanie analiz stanu przygotowania oraz sprawności funkcjonowania struktur Policji, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu,
5)
opiniowanie projektów budżetów oraz realizacji dochodów i wydatków Policji, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu,
6) 8
(skreślony),
7)
prowadzenie spraw lotnictwa służb porządku publicznego,
8)
sprawowanie zwierzchniego nadzoru nad postępowaniem mandatowym w sprawach o wykroczenia.
§  16.
Do zakresu dziabania Departamentu Bezpieczeństwa Powszechnego należy:
1)
sporządzanie analiz i prognoz stanu zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego,
2)
przygotowanie koncepcji integracji systemów ratownictwa,
3)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego,
4)
opracowywanie analiz stanu przygotowania oraz sprawności systemów ochrony ludności i zarządzania kryzysowego, ratownictwa, ochrony przeciwpożarowej, przeciwdziałania klęskom żywiołowym oraz innym zagrożeniom bezpieczeństwa powszechnego,
5)
udział w pracach legislacyjnych i w przygotowaniach rozwiązań systemowych reagowania i zarządzania kryzysowego,
6)
opiniowanie projektów budżetów oraz realizacji dochodów i wydatków Państwowej Straży Pożarnej i Obrony Cywilnej,
7)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym Ministra nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony ludności i zarządzania kryzysowego, ratownictwa, ochrony przeciwpożarowej, przeciwdziałania klęskom żywiołowym oraz innym zagrożeniom bezpieczeństwa powszechnego przez służby podległe Ministrowi oraz terenowe organy administracji publicznej,
8)
nadzór i koordynacja w zakresie realizacji zadań obronnych należących do właściwości Ministra oraz wynikających z zobowiązań sojuszniczych, w ramach integracji z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego,
9)
prowadzenie spraw związanych ze współpracą w zakresie problematyki cywilno-wojskowej z organami zarządzania kryzysowego i ochrony ludności innych państw oraz z organizacjami międzynarodowymi,
10)
koordynacja i nadzór merytoryczny nad realizacją zadań w zakresie kompetencji Ministra wynikających z ratyfikowanych umów i konwencji międzynarodowych oraz procesu integracji z Unią Europejską, w zakresie zarządzania kryzysowego i współpracy cywilno-wojskowej,
11)
prowadzenie spraw związanych z koordynacją i nadzorem merytorycznym nad planowaniem i przeprowadzaniem ćwiczeń międzynarodowych i krajowych dotyczących problematyki zarządzania kryzysowego i planowania cywilnego, w zakresie kompetencji Ministra,
12) 9
sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym.
§  17. 10
(skreślony).
§  18. 11
(skreślony).
§  19.
Do zakresu działania Departamentu Zezwoleń i Koncesji należy:
1) 12
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem:
a)
koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia, a także wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
b)
zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych,

a także kontrola działalności gospodarczej w tym zakresie,

2)
wydawanie opinii w sprawach zezwoleń na przywóz, wywóz i przewóz przez obszar Polski broni, amunicji, materiałów wybuchowych oraz wyrobów i ich części lub technologii o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym, a także o wpisaniu lub wykreśleniu podmiotów gospodarczych z rejestru przedsiębiorców prowadzących obrót specjalny z zagranicą,
3)
rozpatrywanie odwołań od decyzji wojewodów w sprawie odmowy wydawania pozwoleń, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o broni, amunicji i materiałach wybuchowych,
4)
prowadzenie spraw zezwoleń na nabywanie nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców,
5)
prowadzenie rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców,
6)
badanie legalności nabycia lub objęcia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji,
7)
prowadzenie spraw zezwoleń na uprzywilejowanie w ruchu drogowym pojazdów samochodowych w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,
8)
wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach,
9)
prowadzenie spraw fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach,
10)
prowadzenie spraw związanych ze zbiórkami publicznymi w zakresie określonym ustawą z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych,
11)
prowadzenie spraw zezwoleń na ustanawianie i używanie odznak honorowych przez organizacje społeczne oraz opiniowanie wniosków dotyczących odznak organizacyjnych i okolicznościowych, a także rozpatrywanie odwołań w sprawach odznak i mundurów w zakresie określonym ustawą z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach,
12) 13
obsługa organizacyjno-techniczna Zespołu do Spraw Opracowania i Koordynacji Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach.
§  20.
Do zakresu działania Departamentu Inspekcji Sanitarnej i Zakładów Opieki Zdrowotnej należy:
1)
sprawowanie, w imieniu Ministra, nadzoru założycielskiego nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest Minister,
2)
wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy oraz programów zdrowotnych, których realizacja należy do Ministra,
3)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Inspekcją Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  21.
Do zakresu działania Biura do spraw Informacji Kryminalnej i Współpracy z Systemem Informacji Schengen (SIS) należy:
1)
prowadzenie działań organizacyjnych i legislacyjnych zmierzających do utworzenia Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej,
2)
prowadzenie działań organizacyjnych i legislacyjnych zmierzających do zorganizowania współpracy w ramach Systemu Informacji Schengen (SIS), we współpracy z Departamentem Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej,
3)
prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad wymianą informacji pomiędzy Policją, Strażą Graniczną, Biurem Ochrony Rządu i Państwową Strażą Pożarną,
4) 14
opracowanie kryteriów teleinformatycznych i nadzór nad funkcjonowaniem systemu wymiany informacji dla Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej, a także w ramach współpracy biura SIRENE i Systemu Informacji Schengen (SIS),
5) 15
zapewnienie współdziałania i koordynacji organów i jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra w zakresie współpracy z Kraj owym Centrum Informacji Kryminalnej, Krajowym Systemem Informatycznym oraz w ramach współpracy z krajowym biurem SIRENE i Systemem Informacji Schengen (SIS),
6) 16
prowadzenie działań organizacyjnych zmierzających do utworzenia Krajowego Systemu Informatycznego, a następnie jego prowadzenie.
§  22. 17
Do zakresu działania Biura do spraw organizacji Centrum Łączności Resortowej należy:
1)
prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne, pozostających w kompetencjach ministra właściwego w dziale sprawy wewnętrzne,
2)
prowadzenie działań w zakresie planowania i rozwoju resortowych telekomunikacyjnych sieci wewnętrznych,
3)
koordynacja rozwoju i wykonywania działalności telekomunikacyjnej w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego w dziale sprawy wewnętrzne,
4)
zapewnienie wykonywania przez operatorów publicznych obowiązków świadczeń i inwestycji na rzecz bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego,
5)
prowadzenie działań zmierzających do powołania operatora krajowego systemu radiokomunikacyjnego standardu TETRA.
§  23.
Do zakresu działania Departamentu Wyznań należy:
1)
prowadzenie spraw w zakresie stosunków między Państwem a Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi,
2)
prowadzenie rejestru kościołów oraz związków wyznaniowych,
3)
obsługa organizacyjno-biurowa komisji do spraw zwrotu mienia Kościoła Katolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych,
4)
prowadzenie spraw Funduszu Kościelnego oraz współdziałanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sprawach ubezpieczeń duchownych,
5)
obsługa organizacyjno-techniczna Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu Polski oraz wspólnych komisji Rządu i władz innych kościołów i związków wyznaniowych,
6) 18
prowadzenie spraw mniejszości narodowych, nie zastrzeżonych odrębnymi przepisami do kompetencji innych organów oraz obsługa organizacyjno-techniczna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Mniejszości Narodowych.
§  24.
Do zakresu działania Departamentu Prawnego należy:
1)
zapewnienie zgodności przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów prawnych z obowiązującym w Państwie systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej,
2)
koordynacja opracowywania projektów stanowisk:
a)
Rządu wobec przekazanych Ministrowi przez Prezesa Rady Ministrów innych niż rządowe projektów aktów ustawodawczych,
b)
Ministra wobec przekazanych Ministrowi do uzgodnienia projektów aktów normatywnych przygotowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej,
3)
nadzorowanie terminowości opracowywania projektów aktów prawnych i stanowisk pozostających we właściwości Ministra,
4)
prowadzenie rejestru aktów normatywnych wydawanych przez Ministra oraz redakcja i dystrybucja Dziennika Urzędowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
5)
wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej, a w tym zapewnienie ochrony prawnej interesów Ministra,
6)
prowadzenie spraw umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości Ministra,
7)
prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień Ministra.
§  25.
Do zakresu działania Departamentu Budżetu należy:
1)
wykonywanie funkcji dysponenta głównego części budżetu pozostających we właściwości Ministra oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów drugiego i trzeciego stopnia podległych bezpośrednio dysponentowi głównemu,
2)
opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetowych, sporządzanie układu wykonawczego budżetu oraz przedkładanie propozycji przeniesień wydatków w zakresie właściwych części budżetu państwa,
3)
sporządzanie, w tym dla potrzeb Sejmu i Senatu, materiałów i informacji o projektach i wykonaniu budżetu resortu,
4)
inicjowanie i proponowanie rozwiązań systemowych i normatywnych z zakresu gospodarki finansowej, rachunkowości, zatrudnienia oraz wynagrodzeń i uposażeń,
5)
sporządzanie zbiorczych resortowych sprawozdań finansowych z realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz działalności pozabudżetowej,
6)
opracowywanie projektów aktów normatywnych i wystąpień do Rady Ministrów i Ministra Finansów o dodatkowe środki budżetowe z rezerwy ogólnej i rezerw celowych,
7)
rozpatrywanie spraw dotyczących przyznawania odszkodowań (z wyłączeniem spraw wynikających ze stosunku służby lub pracy) oraz spraw dotyczących szkód w resorcie, dla organów i jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych, dla których Minister jest właściwym organem.
§  26.
Do zakresu działania Departamentu Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z integracją europejską w zakresie działania Ministra, w tym koordynacja działań w tym zakresie podejmowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Ministra,
2)
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem informacji o zmianach w obszarze prawa Unii Europejskiej na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa przygotowujących wstępne opinie o zgodności opracowywanych przez te komórki projektów aktów normatywnych z prawem Unii Europejskiej,
3)
prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem programów i wykorzystania środków w ramach funduszy pomocowych Unii Europejskiej oraz innych funduszy pomocowych, a także zapewnienie wykonywania zadań wynikających z podległości Ministrowi Władzy Wdrażającej Program Współpracy Przygranicznej Phare,
4)
prowadzenie i koordynacja bilateralnej oraz wielostronnej współpracy międzynarodowej pozostającej w kompetencjach Ministra,
5)
organizacja, prowadzenie oraz koordynacja współpracy z zagranicą Kierownictwa Ministerstwa oraz nadzór nad kontaktami zagranicznymi podległych Ministrowi centralnych organów administracji rządowej, terenowych organów administracji rządowej, a także współdziałanie z samorządami terytorialnymi w tym zakresie,
6)
prowadzenie spraw w zakresie obsługi kontaktów zagranicznych Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu,
7)
kontrola wykonywania zobowiązań merytorycznych wynikających z umów międzynarodowych zawartych przez Ministra oraz podległe Ministrowi centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, a także współdziałanie z samorządami terytorialnymi w tym zakresie,
8)
obsługa merytoryczna i organizacyjno-techniczna komisji międzyrządowych do spraw współpracy transgranicznej i międzyregionalnej,
9) 19
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie współpracy północno-wschodnich województw Rzeczypospolitej Polskiej z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej oraz regionów Rzeczypospolitej Polskiej z regionem Sankt Petersburga,
10)
obsługa merytoryczna i organizacyjno-techniczna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej .
§  27.
Do zakresu działania Departamentu Kontroli należy:
1)
prowadzenie kontroli w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w organach i jednostkach organizacyjnych i podległych i nadzorowanych przez Ministra,
2)
prowadzenie kontroli doraźnych w terenowych jednostkach organizacyjnych organów i jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra, a także prowadzenie kontroli doraźnych z wykonywania czynności służbowych przez funkcjonariuszy tych organów,
3)
koordynowanie kontroli prowadzonych przez komórki kontroli i służby wewnętrzne w organach i jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra,
4)
zapewnienie realizacji zadań organów upoważnionych do prowadzenia kontroli w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra,
5) 20
prowadzenie rejestru wniosków w sprawach o zarządzenie kontroli korespondencji, stosowania środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie w sposób tajny informacji i utrwalanie dowodów, dokonania w sposób niejawny nabycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa ulegających przepadkowi, albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub którymi obrót jest zabroniony, przejęcia lub wręczenia korzyści majątkowych oraz przesyłki niejawnie nadzorowanej, sprawowanie bieżącego nadzoru nad realizacją tych wniosków,
5a) 21
prowadzenie spraw związanych z udostępnieniem sądom i prokuratorom materiałów operacyjnych oraz zwalnianiem z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej, w tym zakresie, funkcjonariuszy, żołnierzy i pracowników cywilnych zatrudnionych lub pełniących służbę w ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra,
6)
rozpatrywanie skarg i wniosków,
7)
prowadzenie spraw związanych z pracą rzecznika dyscypliny finansów publicznych i jego zastępców oraz obsługa organizacyjno-techniczna Komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji,
8) 22
prowadzenie kontroli systemu nadzoru nad lotnictwem służb porządku publicznego oraz jednostek lotniczych tego lotnictwa w zakresie przestrzegania ratyfikowanych przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej umów międzynarodowych, prawa lotniczego i innych obowiązujących przepisów lotniczych,
9) 23
prowadzenie Sekretariatu do obsługi Zespołu do spraw koordynacji działań organów w zakresie nadzoru nad zwalczaniem przestępczości zorganizowanej.
§  28.
Do zakresu działania Biura Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych w Ministerstwie,
2)
kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa,
3)
prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań Ministra wynikających z przepisów ustawy dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych,
4) 24
prowadzenie spraw związanych ze zmianą klauzul tajności i udostępnieniem materiałów innych niż operacyjne oraz zwalnianiem z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej, w tym zakresie, funkcjonariuszy, żołnierzy i pracowników cywilnych zatrudnionych lub pełniących służbę w ministerstwie oraz organach i jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra.
§  29.
Do zakresu działania Biura Spraw Obronnych należy:
1)
realizacja, we współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa Powszechnego, zadań związanych z osiąganiem gotowości obronnej Państwa przez Ministerstwo oraz organy i jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Ministra,
2)
przygotowanie i zabezpieczanie funkcjonowania stanowisk kierowania dla kierowniczych organów Państwa w czasie zagrożenia bezpieczeństwa Państwa i wojny,
3)
koordynacja spraw z zakresu militaryzacji w resorcie w odniesieniu do jednostek, które wykonują zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa Państwa i mobilizacji, w tym szkolenia rezerw osobowych w odniesieniu do jednostek podległych Ministrowi oraz poboru i odbywania zasadniczej służby wojskowej w Biurze Ochrony Rządu oraz służby kandydackiej w formacjach uzbrojonych Policji i Straży Granicznej,
4)
realizacja zadań związanych z gospodarowaniem rezerwami mobilizacyjnymi oraz koordynacja problematyki Centralnego Programu Mobilizacji Gospodarki w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra,
5)
koordynacja i nadzór nad przygotowaniami obronnymi Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra w zakresie spraw organizacyjno-mobilizacyjnych, zabezpieczenia logistycznego, sprawozdawczości o gotowości wykonywania zadań na czas "W",
6)
prowadzenie spraw związanych z problematyką terenów zamkniętych,
7) 25
prowadzenie spraw należących do Ministra w zakresie zadań związanych z nadzorem nad przygotowaniem i przeprowadzeniem rejestracji przedpoborowych i poboru, wykonywaniem świadczeń na rzecz obrony państwa oraz udzielaniem zgody na służbę w obcym wojsku.
§  30.
Do zakresu działania Biura Kadr, Szkolenia i Rozwoju Zawodowego należy:
1)
prowadzenie spraw w zakresie:
a)
bieżącej obsługi kadrowej członków korpusu służby cywilnej w Ministerstwie oraz innych pracowników Ministerstwa, w tym oddelegowanych do Ministerstwa funkcjonariuszy i żołnierzy,
b)
szkolenia i rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej w Ministerstwie,
2)
prowadzenie spraw związanych z pracą rzecznika dyscyplinarnego oraz obsługa organizacyjno-techniczna Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
3)
zastępstwo procesowe Ministra i Dyrektora Generalnego przed sądami w sprawach wynikających ze stosunku pracy i służby,
4)
przygotowywanie projektów decyzji kadrowych, w tym w postępowaniu odwoławczym dotyczącym funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych organów i jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra,
5)
prowadzenie spraw w zakresie odznaczeń i awansów pracowników, funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych organów i jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra,
6)
przygotowywanie i opiniowanie etatów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi - do czasu zakończenia procesu ich przekształcania i likwidacji,
7)
nadzór i kontrola przestrzegania przepisów dotyczących ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie,
8)
obsługa organizacyjno-techniczna Rady Wyższego Szkolnictwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Nauki,
9)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:
a)
Wyższą Szkołą Policji,
b)
Szkołą Główną Służby Pożarniczej,
10)
prowadzenie spraw związanych z pomocą rekonwersyjną dla żołnierzy zawodowych Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSWiA - w likwidacji.
§  31.
Do zakresu działania Biura Obsługi Finansowej należy wykonywanie zadań Ministerstwa, jako państwowej jednostki budżetowej, dysponenta budżetu państwa trzeciego stopnia, w tym w szczególności:
1)
opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetu oraz bieżące sprawowanie nadzoru nad ich prawidłowym wykonaniem przez komórki organizacyjne Ministerstwa,
2)
sporządzanie sprawozdań finansowych z realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz działalności pozabudżetowej Ministerstwa,
3)
obsługa finansowa Ministerstwa, w tym dokonywanie wydatków, rozliczeń podatków i składek, a także prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej,
4)
prowadzenie ewidencji i inwentaryzacji mienia Ministerstwa,
5)
prowadzenie rejestrów zawartych umów, które powodują powstanie zobowiązań finansowych dla Ministerstwa,
6) 26
prowadzenie rejestru wniosków dotyczących krajowych podróży służbowych pracowników Ministerstwa.
§  32.
Do zakresu działania Biura Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
obsługa administracyjna, techniczna oraz gospodarcza Ministerstwa,
2)
prowadzenie zakupów na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz zapewnienie obsługi serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego,
3)
prowadzenie działalności inwestycyjno-remontowej w obiektach Ministerstwa,
4)
planowanie inwestycji budowlanych oraz gospodarowanie nieruchomościami jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra,
5)
prowadzenie spraw związanych z normalizacją i certyfikacją,
6)
prowadzenie spraw i koordynacja działań w zakresie postępowania w sprawach o udzielenie zamówień publicznych w Ministerstwie,
7)
współpraca z Biurem Obsługi Finansowej w zakresie inwentaryzacji składników mienia Ministerstwa,
8)
prowadzenie gospodarki magazynowej,
9)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Instytutem Technicznym Wyrobów Włókienniczych "Moratex" w Łodzi,
10) 27
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  33. 28
Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego należy:
1)
obsługa kancelaryjna i sekretarska Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego, a także prowadzenie spraw protokolarnych Dyrektora Generalnego,
2)
wykonywanie zleconych przez Dyrektora Generalnego prac związanych z realizacją jego ustawowych zadań,
3)
prowadzenie spraw organizacyjnych i etatowych Ministerstwa,
4)
prowadzenie i koordynacja działań związanych ze sprawozdawczością statystyczną,
5)
prowadzenie spraw w zakresie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych w Ministerstwie,
6)
zapewnienie obsługi w zakresie tłumaczeń w języku angielskim i niemieckim dla Kierownictwa Ministerstwa,
7)
zapewnienie realizacji zadań Ministra jako właściwego organu administracji rządowej w sprawach podległych archiwów wyodrębnionych w dziale sprawy wewnętrzne,
8)
wykonywanie zadań archiwów zakładowych dla działów administracja publiczna i wyznania religijne ,
9) 29
prowadzenie spraw związanych z audytem wewnętrznym w Ministerstwie.
§  34.
1.
Przy Ministerstwie działa gospodarstwo pomocnicze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Bezpośredni nadzór nad gospodarstwem sprawuje Dyrektor Generalny.
§  35.
Zakres zadań i tryb działania jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra określają przepisy ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych oraz nadane na ich podstawie statuty.
§  36.
Wyższa Szkoła Policji oraz Szkoła Główna Służby Pożarniczej wykonują zadania związane z działalnością dydaktyczną oraz naukową na podstawie przepisów odrębnych, a w szczególności o wyższym szkolnictwie wojskowym oraz nadanych statutów.
§  37.
1.
Biuro Ochrony Rządu oraz Nadwiślańskie Jednostki Wojskowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - w likwidacji, wykonują zadania w zakresie oraz w trybie określonym odrębnymi przepisami.
2.
Procesem restrukturyzacji jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje Pełnomocnik Ministra w zakresie określonym decyzją Ministra.
§  38. 30
Władza Wdrażająca Program Współpracy Przygranicznej PHARE realizuje zadania w zakresie i na zasadach określonych w akcie tworzącym tę jednostkę.
§  39.
Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
§  40. 31
Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
1 Tytuł załącznika zmieniony przez pkt 1 obwieszczenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 czerwca 2001 r. o sprostowaniu błędu (Dz.Urz.MSWiA.01.8.22).
2 Załącznik, § 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 2 z dnia 28 lutego 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.2.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2002 r.
3 Załącznik, § 12 pkt 10:

- dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 14 z dnia 2 lipca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.9.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 lipca 2001 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 2 z dnia 28 lutego 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.2.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2002 r.

4 Załącznik, § 13 pkt 2 skreślony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 7 z dnia 8 maja 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.4.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 maja 2002 r.
5 Załącznik, § 13 pkt 3 skreślony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 7 z dnia 8 maja 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.4.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 maja 2002 r.
6 Załącznik, § 13 pkt 10 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 43 z dnia 15 grudnia 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.14.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 grudnia 2001 r.
7 Załącznik, § 13 pkt 14 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 2 z dnia 28 lutego 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.2.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2002 r.
8 Załącznik, § 15 pkt 6 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 7 z dnia 8 maja 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.4.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 maja 2002 r.
9 Załącznik, § 16 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 7 z dnia 8 maja 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.4.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 maja 2002 r.
10 Załącznik, § 17 skreślony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 21 z dnia 17 września 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.10.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2001 r.
11 Załącznik, § 18 skreślony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 21 z dnia 17 września 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.10.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2001 r.
12 Załącznik, § 19 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 9 z dnia 15 maja 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.8.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 maja 2001 r.
13 Załącznik, § 19 pkt 12 dodany przez § 1 zarządzenia nr 22 z dnia 27 września 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.11.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2001 r.
14 Załącznik, § 21 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 12 z dnia 8 czerwca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.9.23) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 czerwca 2001 r.
15 Załącznik, § 21 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 12 z dnia 8 czerwca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.9.23) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 czerwca 2001 r.
16 Załącznik, § 21 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 12 z dnia 8 czerwca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.9.23) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 czerwca 2001 r.
17 Załącznik, § 22 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 2 z dnia 28 lutego 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.2.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2002 r.
18 Załącznik, § 23 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 2 z dnia 28 lutego 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.2.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2002 r.
19 Załącznik, § 26 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 2 z dnia 28 lutego 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.2.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2002 r.
20 Załącznik, § 27 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 6 z dnia 14 marca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.5.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2001 r.
21 Załącznik, § 27 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 6 z dnia 14 marca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.5.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2001 r.
22 Załącznik, § 27 pkt 8 dodany przez § 1 zarządzenia nr 3 z dnia 20 lutego 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.3.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2001 r.
23 Załącznik, § 27 pkt 9 dodany przez § 1 zarządzenia nr 10 z dnia 28 maja 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.8.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 maja 2001 r.
24 Załącznik, § 28 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 9 z dnia 14 marca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.5.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2001 r.
25 Załącznik, § 29 pkt 7:

- dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 14 z dnia 2 lipca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.9.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 lipca 2001 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 21 z dnia 17 września 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.10.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2001 r.

26 Załącznik, § 31 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 2 z dnia 28 lutego 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.2.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2002 r.
27 Załącznik, § 32 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 z dnia 11 lipca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.9.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2001 r.
28 Załącznik, § 33 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 2 z dnia 28 lutego 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.2.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lutego 2002 r.
29 Załącznik, § 33 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 7 z dnia 8 maja 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.4.10) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 maja 2002 r.
30 Załącznik, § 38 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 21 z dnia 17 września 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.10.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 września 2001 r.
31 Załącznik, § 40 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 17 z dnia 11 lipca 2001 r. (Dz.Urz.MSWiA.01.9.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2001 r.