Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MSWiA.1999.6.63
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 2001 r.
ZARZĄDZENIE Nr 24
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 23 listopada 1999 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (t.j. Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
Regulamin Organizacyjny
Regulamin Organizacyjny
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
§ 1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej "Ministrem".§ 2.
Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy przy pomocy zastępców dyrektorów oraz naczelników wydziałów.§ 3.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania Ministra.2.
Jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Ministra wykonują zadania określone w odrębnych przepisach.3.
Komórki organizacyjne Ministerstwa mogą wykonywać inne zadania niż określone w Regulaminie na podstawie decyzji Ministra.§ 4.
W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa wchodzą wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.§ 5.
Komórki organizacyjne Ministerstwa w toku swojej działalności opracowują w szczególności: 1)
projekty dokumentów pozostających w zakresie właściwości Ministra, w tym:a)
aktów normatywnych,b)
programów,c)
sprawozdań,d)
informacji,e)
analiz problemowych,f)
ocen realizacji zadań,g)
stanowisk,h)
decyzji i innych rozstrzygnięć Rady Ministrów, 2)
projekty aktów administracyjnych, w tym decyzji administracyjnych i postanowień, 3)
opinie, 4)
materiały analityczne, 5)
projekty umów.§ 6.
1.
Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzom Stanu oraz Dyrektorowi Generalnemu, parafują dyrektorzy lub zastępcy dyrektorów.2.
Dyrektorzy oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa podpisują decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im pełnomocnictw.3.
Dokumenty, inne niż wymienione w ust. 1, podpisują dyrektorzy komórek Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych lub w zakresie przez nich określonym - ich zastępcy.§ 7.
Pracownicy Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra mogą dokonywać określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Ministra lub Dyrektora Generalnego - odpowiednio w zakresie ich właściwości.§ 8.
1.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa rozstrzyga Dyrektor Generalny.2.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi, a jednostkami organizacyjnymi podległymi i nadzorowanymi przez Ministra rozstrzyga Minister.§ 9.
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.§ 10.
Do zakresu działania Sekretariatu Ministra należy: 1)
obsługa parlamentarna, rządowa i informacyjna Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu, 2)
prowadzenie spraw protokolarnych, kancelaryjno-biurowych oraz spraw w zakresie obsługi wyjazdów zagranicznych Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu, 3)
zapewnienie przez służbę dyżurną całodobowej łączności z naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi i nadzorowanymi przez Ministra, 4)
obsługa Pełnomocnika Rządu do Zagospodarowania Mienia Przejętego od Wojsk Federacji Rosyjskiej, 5)
obsługa Pełnomocnika Rządu do Spraw Realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego, 6) 1
prowadzenie spraw związanych ze wskazaniami lokalizacyjnymi autostrad.§ 11.
Do zakresu działania Departamentu Administracji Publicznej należy: 1)
prowadzenie spraw należących do właściwości Ministra, a związanych z funkcjonowaniem:a)
zespolonej administracji rządowej w województwie,b)
samorządów terytorialnych,c)
regionalnych izb obrachunkowych, 2)
przygotowanie projektów rozstrzygnięć w zakresie spraw wynikających z nadzoru Rady Ministrów oraz Prezesa Rady Ministrów nad podmiotami, o których mowa w pkt 1, 3)
prowadzenie spraw związanych z rozstrzyganiem sporów kompetencyjnych pomiędzy organami administracji publicznej, 4)
prowadzenie spraw związanych z reprywatyzacją i komunalizacją, 5)
prowadzenie spraw wynikających z przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, 6)
obsługa organizacyjno-techniczna Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej oraz Komisji Heraldycznej, 7)
obsługa organizacyjno-techniczna komisji i zespołów innych niż wymienione w pkt 7 pozostających w kompetencji Ministra właściwego w dziale administracji publicznej, których działalność związana jest z zadaniami Departamentu.§ 12.
Do zakresu działania Departamentu Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej należy: 1)
wdrażanie reformy administracji publicznej, 2)
bieżące monitorowanie skutków reformy administracji publicznej, 3)
prowadzenie prac studialnych i analitycznych dotyczących funkcjonowania nowych struktur administracji publicznej, 4)
ocena sprawności i efektywności nowego podziału kompetencyjnego pomiędzy samorządem terytorialnym a administracją rządową oraz pomiędzy jednostkami samorządu lokalnego i regionalnego, 5)
prowadzenie spraw związanych z reformowaniem i organizacją struktur w administracji publicznej, 6)
prowadzenie spraw związanych ze zmianami podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek administracyjnych i obiektów fizjograficznych, 7)
prowadzenie spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem zespolonej administracji rządowej, 8)
obsługa techniczno-organizacyjna Sekretariatu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz komisji pozostających w kompetencji Ministra właściwego w dziale administracji publicznej, których działalność związana jest z zadaniami Departamentu, 9)
obsługa techniczno-organizacyjna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Wdrożenia Reformy Administracji Publicznej, 10)
obsługa techniczno-organizacyjna komisji i zespołów, innych niż wymienione w pkt 8 i 9, a pozostających w kompetencji Ministra właściwego w dziale administracji publicznej, których działalność związana jest z zadaniami Departamentu, 11)
pomoc prawna w zakresie stosowania przepisów prawa związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.§ 13. 2
Do zakresu działania Departamentu Rozwoju Informatyki i Systemu Rejestrów Państwowych należy: 1)
koordynacja działań związanych z rozwojem informatyki w administracji rządowej, 2)
projektowanie, wdrażanie, rozwój i eksploatacja systemów informatycznych - rejestrów państwowych pozostających w kompetencjach Ministra właściwego w dziale administracji publicznej, 3)
prowadzenie spraw z zakresu łączności, pozostających w kompetencjach Ministra, w tym wykonywanie zadań dysponenta systemu łączności rządowej, 4)
prowadzenie spraw związanych z ewidencją ludności, 5)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad rejestracją akt stanu cywilnego, 6)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych i paszportów, 7)
prowadzenie spraw związanych ze zbiórkami publicznymi w zakresie określonym ustawą z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych.§ 14. 3
(skreślony).§ 15.
Do zakresu działania Departamentu Porządku Publicznego należy: 1)
sporządzanie analiz i prognoz stanu zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego, 2)
opracowywanie analiz stanu przygotowania oraz sprawności funkcjonowania struktur Policji oraz Biura Ochrony Rządu, 3)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, 4) 4
obsługa organizacyjno-techniczna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Nowych Ruchów Religijnych.§ 16.
Do zakresu działania Departamentu Bezpieczeństwa Powszechnego należy: 1)
sporządzanie analiz i prognoz stanu zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego, 2)
opracowywanie analiz stanu przygotowania oraz sprawności systemów ochrony ludności i zarządzania kryzysowego, ratownictwa, ochrony przeciwpożarowej, przeciwdziałania klęskom żywiołowym oraz innych zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego, 3)
opracowanie koncepcji struktury i obsługi systemu zarządzania kryzysowego, 4)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony ludności i zarządzania kryzysowego, ratownictwa, ochrony przeciwpożarowej, przeciwdziałania klęskom żywiołowym oraz innym zagrożeniom bezpieczeństwa powszechnego przez służby podległe Ministrowi oraz terenowe organy administracji publicznej, 5)
współpraca z organami zarządzania kryzysowego i ochrony ludności innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi, 6)
przygotowywanie koncepcji integracji systemów ratownictwa, 7)
wykonywanie czynności związanych z nadzorem Ministra nad likwidacją Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, 8)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego.§ 17.
Do zakresu działania Departamentu Obywatelstwa należy: 1)
prowadzenie spraw dotyczących obywatelstwa polskiego, 2)
wykonywanie zadań z zakresu repatriacji oraz obsługa organizacyjno-techniczna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Repatriacji, 3)
prowadzenie spraw mniejszości narodowych, nie zastrzeżonych odrębnymi przepisami do kompetencji innych organów oraz obsługa organizacyjno-techniczna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Mniejszości Narodowych, 4)
prowadzenie spraw należących do Ministra w zakresie zadań wynikających z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.§ 18.
Do zakresu działania Departamentu Ochrony Granic, Migracji i Uchodźstwa należy: 1)
prowadzenie spraw migracji, legalizacji pobytu, nadawania statusu uchodźcy i udzielania azylu oraz pobytu azylantów i uchodźców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad wykonywaniem zadań w tym zakresie przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej i samorząd terytorialny, 2)
opracowywanie analiz i prognoz stanu zagrożeń granicy państwowej, 3)
opracowywanie analiz stanu przygotowania oraz sprawności funkcjonowania struktur Straży Granicznej, 4)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony granicy państwowej.§ 19.
Do zakresu działania Departamentu Zezwoleń i Koncesji należy: 1) 5
prowadzenie spraw koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia, usług detektywistycznych i paszportowych oraz wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, a także kontrola działalności gospodarczej w tym zakresie, 2)
wydawanie opinii w sprawach zezwoleń na przywóz, wywóz i przewóz przez obszar Polski broni, amunicji, materiałów wybuchowych oraz wyrobów i ich części lub technologii o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym, a także o wpisaniu lub wykreśleniu podmiotów gospodarczych z rejestru przedsiębiorców prowadzących obrót specjalny z zagranicą, 3)
prowadzenie spraw zezwoleń na nabywanie nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców, 4)
prowadzenie rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców, 5)
badanie legalności nabycia lub objęcia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji, 6)
prowadzenie spraw zezwoleń na uprzywilejowanie w ruchu drogowym pojazdów samochodowych w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, 7)
wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, 8)
prowadzenie spraw zezwoleń na ustanawianie i używanie odznak honorowych przez organizacje społeczne oraz opiniowanie wniosków dotyczących odznak organizacyjnych i okolicznościowych, a także rozpatrywanie odwołań w sprawach odznak i mundurów w zakresie określonym ustawą z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach.§ 20. 6
Do zakresu działania Departamentu Inspekcji Sanitarnej i Zakładów Opieki Zdrowotnej należy: 1)
sprawowanie, w imieniu Ministra, nadzoru założycielskiego nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej dla których organem założycielskim jest Minister, 2)
wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy oraz programów zdrowotnych, których realizacja należy do Ministra, 3)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Inspekcją Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.§ 21.
Do zakresu działania Biura do spraw organizacji Centrum Informacji Kryminalnej należy: 1)
prowadzenie działań organizacyjnych i legislacyjnych zmierzających do utworzenia Centrum Informacji Kryminalnej, 2)
prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad wymianą informacji pomiędzy Policją, Strażą Graniczną i Państwową Strażą Pożarną.§ 22.
Do zakresu działania Departamentu Wyznań należy: 1)
prowadzenie spraw w zakresie stosunków między Państwem a Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, 2)
prowadzenie rejestru kościołów oraz związków wyznaniowych, 3)
obsługa organizacyjno-biurowa komisji do spraw zwrotu mienia Kościoła Katolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych, 4)
prowadzenie spraw Funduszu Kościelnego oraz współdziałanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sprawach ubezpieczeń duchownych, 5)
obsługa organizacyjno-techniczna Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu Polski oraz wspólnych komisji Rządu i władz innych kościołów i związków wyznaniowych, 6) 7
(skreślony).§ 23.
Do zakresu działania Biura Kadr, Szkolenia i Rozwoju Zawodowego należy: 1)
prowadzenie spraw w zakresie:a)
bieżącej obsługi kadrowej członków korpusu służby cywilnej w Ministerstwie oraz innych pracowników Ministerstwa, w tym oddelegowanych do Ministerstwa funkcjonariuszy i żołnierzy,b)
szkolenia i rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej w Ministerstwie, 2)
prowadzenie spraw związanych z pracą rzecznika dyscyplinarnego oraz obsługa organizacyjno-techniczna Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, 3)
zastępstwo procesowe Ministra i Dyrektora Generalnego przed sądami w sprawach wynikających ze stosunku pracy, 4)
przygotowywanie projektów decyzji kadrowych w postępowaniu odwoławczym dotyczącym funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych jednostek organizacyjnych oraz organów administracji rządowej podległych i nadzorowanych przez Ministra, 5)
prowadzenie spraw w zakresie odznaczeń i awansów funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz przygotowywanie i opiniowanie etatów jednostek podporządkowanych Ministrowi, 6)
nadzór i kontrola przestrzegania przepisów dotyczących ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie, 7)
obsługa organizacyjno-techniczna Rady Wyższego Szkolnictwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Nauki, 8)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:a)
Wyższą Szkołą Policji,b)
Szkołą Główną Służby Pożarniczej.§ 24.
Do zakresu działania Departamentu Legislacyjnego należy: 1)
zapewnienie zgodności przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów prawnych z obowiązującym w Państwie systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej, 2)
koordynacja opracowywania projektów stanowisk:a)
Rządu wobec przekazanych Ministrowi przez Prezesa Rady Ministrów innych niż rządowe projektów aktów ustawodawczych,b)
Ministra wobec przekazanych Ministrowi do uzgodnienia projektów aktów normatywnych przygotowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej, 3)
nadzorowanie terminowości opracowywania projektów aktów prawnych i stanowisk pozostających we właściwości Ministra, 4)
prowadzenie rejestru aktów normatywnych wydawanych przez Ministra oraz redakcja i dystrybucja Dziennika Urzędowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, 5)
wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej, a w tym zapewnienie ochrony prawnej interesów Ministra, 6)
prowadzenie spraw umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości Ministra, 7)
prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień Ministra.§ 25.
Do zakresu działania Departamentu Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej należy: 1)
prowadzenie spraw związanych z integracją europejską w zakresie działania Ministra w tym koordynacja działań w tym zakresie podejmowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra, 2)
prowadzenie i koordynacja bilateralnej oraz wielostronnej współpracy międzynarodowej pozostającej w kompetencjach Ministra, 3)
prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem programów i wykorzystania środków w ramach funduszy pomocowych Unii Europejskiej oraz innych funduszy pomocowych a także zapewnienie wykonywania zadań wynikających z podległości Ministrowi Władzy Wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej PHARE, 4)
organizacja, prowadzenie oraz koordynacja współpracy z zagranicą Kierownictwa Ministerstwa oraz nadzór nad kontaktami zagranicznymi podległych Ministrowi centralnych organów administracji rządowej, terenowych organów administracji rządowej, a także współdziałanie z samorządami terytorialnymi w tym zakresie, 5)
kontrola zobowiązań merytorycznych wynikających z umów międzynarodowych zawartych przez Ministra oraz podległe Ministrowi centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej administracji, a także współdziałanie z samorządami terytorialnymi w tym zakresie, 6)
obsługa organizacyjno-techniczna Komisji międzyrządowych, 7)
obsługa Pełnomocnika Rządu do Spraw Współpracy Północno-Wschodnich Województw Rzeczypospolitej Polskiej z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej oraz Regionów Rzeczypospolitej Polskiej z Regionem Sankt Petersburga.§ 26.
Do zakresu działania Departamentu Nadzoru i Kontroli należy: 1)
zapewnienie wykonania zadań Ministra wynikających ze sprawowanego nadzoru w Ministerstwie oraz podległych i nadzorowanych organach i jednostkach organizacyjnych, 2)
prowadzenie kontroli w Ministerstwie oraz podległych i nadzorowanych organach i jednostkach organizacyjnych, 3)
prowadzenie spraw związanych ze zmianą klauzul tajności i udostępnianiem materiałów archiwalnych oraz zwalnianiem z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej funkcjonariuszy, żołnierzy i pracowników cywilnych, 4)
prowadzenie rejestru wniosków w sprawach o zarządzenie kontroli korespondencji, stosowania środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie w sposób tajny informacji i utrwalanie dowodów, dokonania w sposób niejawny nabycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa ulegających przepadkowi, albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub obrót którymi jest zabroniony, przejęcia lub wręczenia korzyści majątkowej oraz przesyłki niejawnie nadzorowanej, a także sprawowanie bieżącego nadzoru nad realizacją tych wniosków, 5)
rozpatrywanie skarg i wniosków, 6)
prowadzenie spraw związanych z pracą rzecznika dyscypliny finansów publicznych i jego zastępców oraz obsługa organizacyjno-techniczna Komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji, 7)
prowadzenie spraw lotnictwa służb porządku publicznego, 8)
prowadzenie spraw fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, 9)
sprawowanie zwierzchniego nadzoru nad postępowaniem mandatowym w sprawach o wykroczenia.§ 27.
Do zakresu działania Biura Budżetu i Finansów należy: 1)
opracowywanie projektów planu dochodów i wydatków części budżetu Państwa pozostających we właściwości Ministra, 2)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów budżetu Państwa drugiego i trzeciego stopnia podległych Ministrowi jako dysponentowi głównemu, 3)
przygotowywanie propozycji zmian w gospodarce finansowej i rachunkowości, wynagrodzeniach i uposażeniach, 4)
opracowywanie materiałów z zakresu projektów oraz wykonywania właściwych części budżetu Państwa, 5)
rozpatrywanie spraw dotyczących przyznawania odszkodowań (z wyłączeniem spraw wynikających ze stosunku służby lub pracy) oraz opiniowanie spraw dotyczących szkód w resorcie, w których Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji jest właściwym organem.§ 28.
Do zakresu działania Biura Spraw Obronnych należy organizowanie, koordynacja oraz nadzór nad przygotowaniami obronnymi Ministerstwa, centralnych organów administracji rządowej oraz innych organów i jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych Ministrowi.§ 29.
Do zakresu działania Biura Ochrony Informacji Niejawnych należy: 1)
prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych w Ministerstwie, 2)
kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, 3)
prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań Ministra wynikających z przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.§ 30.
Do zakresu działania Biura Administracyjno-Gospodarczego należy: 1)
obsługa administracyjna, techniczna, w tym w zakresie informatyki i łączności oraz gospodarcza i finansowa Ministerstwa, 2)
prowadzenie działalności inwestycyjno-remontowej w obiektach Ministerstwa, 3)
planowanie inwestycji budowlanych oraz gospodarowanie nieruchomościami jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra, w dziedzinie bezpieczeństwa państwa, 4)
prowadzenie spraw związanych z normalizacją i certyfikacją, 5)
koordynacja działań dotyczących pozyskiwania środków przeznaczonych na działalność naukowo-badawczą oraz obsługa i rozliczanie tych środków, 6)
koordynacja działań w zakresie postępowania w sprawach o udzielenie zamówień publicznych w Ministerstwie, 7)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Instytutem Technicznym Wyrobów Włókienniczych "Moratex" w Łodzi.§ 31.
Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego należy: 1)
obsługa protokolarna, informacyjna oraz kancelaryjno-biurowa Dyrektora Generalnego, 2)
wykonywanie zleconych przez Dyrektora Generalnego prac związanych z realizacją jego ustawowych zadań, 3)
prowadzenie spraw organizacyjnych i etatowych Ministerstwa, 4)
zapewnienie całodobowego, wzajemnego przekazywania pocztą elektroniczną korespondencji między naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz wojewodami, 5)
prowadzenie i koordynacja działań związanych ze sprawozdawczością statystyczną, 6)
prowadzenie działalności prewencyjnej w zakresie ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie.§ 32.
Do zakresu działania Archiwum należy: 1)
zapewnienie realizacji zadań Ministra jako właściwego organu administracji rządowej w sprawach archiwów wyodrębnionych w dziale sprawy wewnętrzne, 2)
wykonywanie zadań archiwum zakładowego Ministra, 3)
gromadzenie, ewidencjonowanie, opracowywanie, przechowywanie, zabezpieczanie oraz udostępnianie i publikowanie materiałów archiwalnych znajdujących się w Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych nadzorowanych lub podległych Ministrowi, 4)
realizacja zadań określonych w art. 31 ustawy z dnia 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.§ 33.
1.
Przy Ministerstwie działa gospodarstwo pomocnicze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.2.
Bezpośredni nadzór nad gospodarstwem sprawuje Dyrektor Generalny.§ 34.
Zakres zadań i tryb działania jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra określają przepisy ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych oraz nadane na ich podstawie statuty.§ 35.
Wyższa Szkoła Policji oraz Szkoła Główna Służby Pożarniczej wykonują zadania związane z działalnością dydaktyczną oraz naukową na podstawie przepisów odrębnych, a w szczególności o wyższym szkolnictwie wojskowym oraz nadanych statutów.§ 36.
Biuro Ochrony Rządu oraz Nadwiślańskie Jednostki Wojskowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - w likwidacji, wykonują zadania w zakresie oraz w trybie określonym odrębnymi przepisami.§ 37.
Centralny Ośrodek Recepcyjny dla Uchodźców oraz Władza Wdrażająca Program Współpracy Przygranicznej PHARE realizują zadania w zakresie i na zasadach określonych w aktach tworzących te jednostki.§ 38. 8
Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie oraz trybie określonym odrębnymi przepisami.1 § 10 pkt 6 dodany przez § 1 zarządzenia nr 25 z dnia 18 sierpnia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.3.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 sierpnia 2000 r.
2 § 13 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 21 z dnia 24 lipca 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.3.22) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2001 r.
3 § 14 skreślony przez § 1 zarządzenia nr 24 z dnia 7 sierpnia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.3.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 sierpnia 2000 r.
4 § 15 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 10 z dnia 12 maja 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
5 § 19 pkt 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 19 z dnia 12 lipca 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2000 r.
6 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 26 z dnia 22 września 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.4.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 września 2000 r.
7 § 22 pkt 6 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 10 z dnia 12 maja 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
8 § 38 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 26 z dnia 22 września 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.4.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 września 2000 r.