Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1999.6.63

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2001 r.

ZARZĄDZENIE Nr 24
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 23 listopada 1999 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (t.j. Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin Organizacyjny

Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
§  1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej "Ministrem".
§  2.
Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy przy pomocy zastępców dyrektorów oraz naczelników wydziałów.
§  3.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania Ministra.
2.
Jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Ministra wykonują zadania określone w odrębnych przepisach.
3.
Komórki organizacyjne Ministerstwa mogą wykonywać inne zadania niż określone w Regulaminie na podstawie decyzji Ministra.
§  4.
W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa wchodzą wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.
§  5.
Komórki organizacyjne Ministerstwa w toku swojej działalności opracowują w szczególności:
1)
projekty dokumentów pozostających w zakresie właściwości Ministra, w tym:
a)
aktów normatywnych,
b)
programów,
c)
sprawozdań,
d)
informacji,
e)
analiz problemowych,
f)
ocen realizacji zadań,
g)
stanowisk,
h)
decyzji i innych rozstrzygnięć Rady Ministrów,
2)
projekty aktów administracyjnych, w tym decyzji administracyjnych i postanowień,
3)
opinie,
4)
materiały analityczne,
5)
projekty umów.
§  6.
1.
Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzom Stanu oraz Dyrektorowi Generalnemu, parafują dyrektorzy lub zastępcy dyrektorów.
2.
Dyrektorzy oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa podpisują decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im pełnomocnictw.
3.
Dokumenty, inne niż wymienione w ust. 1, podpisują dyrektorzy komórek Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych lub w zakresie przez nich określonym - ich zastępcy.
§  7.
Pracownicy Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra mogą dokonywać określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Ministra lub Dyrektora Generalnego - odpowiednio w zakresie ich właściwości.
§  8.
1.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa rozstrzyga Dyrektor Generalny.
2.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi, a jednostkami organizacyjnymi podległymi i nadzorowanymi przez Ministra rozstrzyga Minister.
§  9.
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.
§  10.
Do zakresu działania Sekretariatu Ministra należy:
1)
obsługa parlamentarna, rządowa i informacyjna Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu,
2)
prowadzenie spraw protokolarnych, kancelaryjno-biurowych oraz spraw w zakresie obsługi wyjazdów zagranicznych Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu,
3)
zapewnienie przez służbę dyżurną całodobowej łączności z naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi i nadzorowanymi przez Ministra,
4)
obsługa Pełnomocnika Rządu do Zagospodarowania Mienia Przejętego od Wojsk Federacji Rosyjskiej,
5)
obsługa Pełnomocnika Rządu do Spraw Realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego,
6) 1
prowadzenie spraw związanych ze wskazaniami lokalizacyjnymi autostrad.
§  11.
Do zakresu działania Departamentu Administracji Publicznej należy:
1)
prowadzenie spraw należących do właściwości Ministra, a związanych z funkcjonowaniem:
a)
zespolonej administracji rządowej w województwie,
b)
samorządów terytorialnych,
c)
regionalnych izb obrachunkowych,
2)
przygotowanie projektów rozstrzygnięć w zakresie spraw wynikających z nadzoru Rady Ministrów oraz Prezesa Rady Ministrów nad podmiotami, o których mowa w pkt 1,
3)
prowadzenie spraw związanych z rozstrzyganiem sporów kompetencyjnych pomiędzy organami administracji publicznej,
4)
prowadzenie spraw związanych z reprywatyzacją i komunalizacją,
5)
prowadzenie spraw wynikających z przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
6)
obsługa organizacyjno-techniczna Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej oraz Komisji Heraldycznej,
7)
obsługa organizacyjno-techniczna komisji i zespołów innych niż wymienione w pkt 7 pozostających w kompetencji Ministra właściwego w dziale administracji publicznej, których działalność związana jest z zadaniami Departamentu.
§  12.
Do zakresu działania Departamentu Wdrażania i Monitorowania Reformy Administracji Publicznej należy:
1)
wdrażanie reformy administracji publicznej,
2)
bieżące monitorowanie skutków reformy administracji publicznej,
3)
prowadzenie prac studialnych i analitycznych dotyczących funkcjonowania nowych struktur administracji publicznej,
4)
ocena sprawności i efektywności nowego podziału kompetencyjnego pomiędzy samorządem terytorialnym a administracją rządową oraz pomiędzy jednostkami samorządu lokalnego i regionalnego,
5)
prowadzenie spraw związanych z reformowaniem i organizacją struktur w administracji publicznej,
6)
prowadzenie spraw związanych ze zmianami podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek administracyjnych i obiektów fizjograficznych,
7)
prowadzenie spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem zespolonej administracji rządowej,
8)
obsługa techniczno-organizacyjna Sekretariatu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz komisji pozostających w kompetencji Ministra właściwego w dziale administracji publicznej, których działalność związana jest z zadaniami Departamentu,
9)
obsługa techniczno-organizacyjna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Wdrożenia Reformy Administracji Publicznej,
10)
obsługa techniczno-organizacyjna komisji i zespołów, innych niż wymienione w pkt 8 i 9, a pozostających w kompetencji Ministra właściwego w dziale administracji publicznej, których działalność związana jest z zadaniami Departamentu,
11)
pomoc prawna w zakresie stosowania przepisów prawa związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.
§  13. 2
Do zakresu działania Departamentu Rozwoju Informatyki i Systemu Rejestrów Państwowych należy:
1)
koordynacja działań związanych z rozwojem informatyki w administracji rządowej,
2)
projektowanie, wdrażanie, rozwój i eksploatacja systemów informatycznych - rejestrów państwowych pozostających w kompetencjach Ministra właściwego w dziale administracji publicznej,
3)
prowadzenie spraw z zakresu łączności, pozostających w kompetencjach Ministra, w tym wykonywanie zadań dysponenta systemu łączności rządowej,
4)
prowadzenie spraw związanych z ewidencją ludności,
5)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad rejestracją akt stanu cywilnego,
6)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych i paszportów,
7)
prowadzenie spraw związanych ze zbiórkami publicznymi w zakresie określonym ustawą z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych.
§  14. 3
(skreślony).
§  15.
Do zakresu działania Departamentu Porządku Publicznego należy:
1)
sporządzanie analiz i prognoz stanu zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego,
2)
opracowywanie analiz stanu przygotowania oraz sprawności funkcjonowania struktur Policji oraz Biura Ochrony Rządu,
3)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego,
4) 4
obsługa organizacyjno-techniczna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Nowych Ruchów Religijnych.
§  16.
Do zakresu działania Departamentu Bezpieczeństwa Powszechnego należy:
1)
sporządzanie analiz i prognoz stanu zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego,
2)
opracowywanie analiz stanu przygotowania oraz sprawności systemów ochrony ludności i zarządzania kryzysowego, ratownictwa, ochrony przeciwpożarowej, przeciwdziałania klęskom żywiołowym oraz innych zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego,
3)
opracowanie koncepcji struktury i obsługi systemu zarządzania kryzysowego,
4)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony ludności i zarządzania kryzysowego, ratownictwa, ochrony przeciwpożarowej, przeciwdziałania klęskom żywiołowym oraz innym zagrożeniom bezpieczeństwa powszechnego przez służby podległe Ministrowi oraz terenowe organy administracji publicznej,
5)
współpraca z organami zarządzania kryzysowego i ochrony ludności innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi,
6)
przygotowywanie koncepcji integracji systemów ratownictwa,
7)
wykonywanie czynności związanych z nadzorem Ministra nad likwidacją Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
8)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego.
§  17.
Do zakresu działania Departamentu Obywatelstwa należy:
1)
prowadzenie spraw dotyczących obywatelstwa polskiego,
2)
wykonywanie zadań z zakresu repatriacji oraz obsługa organizacyjno-techniczna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Repatriacji,
3)
prowadzenie spraw mniejszości narodowych, nie zastrzeżonych odrębnymi przepisami do kompetencji innych organów oraz obsługa organizacyjno-techniczna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Mniejszości Narodowych,
4)
prowadzenie spraw należących do Ministra w zakresie zadań wynikających z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
§  18.
Do zakresu działania Departamentu Ochrony Granic, Migracji i Uchodźstwa należy:
1)
prowadzenie spraw migracji, legalizacji pobytu, nadawania statusu uchodźcy i udzielania azylu oraz pobytu azylantów i uchodźców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad wykonywaniem zadań w tym zakresie przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej i samorząd terytorialny,
2)
opracowywanie analiz i prognoz stanu zagrożeń granicy państwowej,
3)
opracowywanie analiz stanu przygotowania oraz sprawności funkcjonowania struktur Straży Granicznej,
4)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony granicy państwowej.
§  19.
Do zakresu działania Departamentu Zezwoleń i Koncesji należy:
1) 5
prowadzenie spraw koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia, usług detektywistycznych i paszportowych oraz wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, a także kontrola działalności gospodarczej w tym zakresie,
2)
wydawanie opinii w sprawach zezwoleń na przywóz, wywóz i przewóz przez obszar Polski broni, amunicji, materiałów wybuchowych oraz wyrobów i ich części lub technologii o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym, a także o wpisaniu lub wykreśleniu podmiotów gospodarczych z rejestru przedsiębiorców prowadzących obrót specjalny z zagranicą,
3)
prowadzenie spraw zezwoleń na nabywanie nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców,
4)
prowadzenie rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców,
5)
badanie legalności nabycia lub objęcia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji,
6)
prowadzenie spraw zezwoleń na uprzywilejowanie w ruchu drogowym pojazdów samochodowych w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym,
7)
wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach,
8)
prowadzenie spraw zezwoleń na ustanawianie i używanie odznak honorowych przez organizacje społeczne oraz opiniowanie wniosków dotyczących odznak organizacyjnych i okolicznościowych, a także rozpatrywanie odwołań w sprawach odznak i mundurów w zakresie określonym ustawą z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach.
§  20. 6
Do zakresu działania Departamentu Inspekcji Sanitarnej i Zakładów Opieki Zdrowotnej należy:
1)
sprawowanie, w imieniu Ministra, nadzoru założycielskiego nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej dla których organem założycielskim jest Minister,
2)
wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy oraz programów zdrowotnych, których realizacja należy do Ministra,
3)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Inspekcją Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  21.
Do zakresu działania Biura do spraw organizacji Centrum Informacji Kryminalnej należy:
1)
prowadzenie działań organizacyjnych i legislacyjnych zmierzających do utworzenia Centrum Informacji Kryminalnej,
2)
prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad wymianą informacji pomiędzy Policją, Strażą Graniczną i Państwową Strażą Pożarną.
§  22.
Do zakresu działania Departamentu Wyznań należy:
1)
prowadzenie spraw w zakresie stosunków między Państwem a Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi,
2)
prowadzenie rejestru kościołów oraz związków wyznaniowych,
3)
obsługa organizacyjno-biurowa komisji do spraw zwrotu mienia Kościoła Katolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych,
4)
prowadzenie spraw Funduszu Kościelnego oraz współdziałanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sprawach ubezpieczeń duchownych,
5)
obsługa organizacyjno-techniczna Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu Polski oraz wspólnych komisji Rządu i władz innych kościołów i związków wyznaniowych,
6) 7
(skreślony).
§  23.
Do zakresu działania Biura Kadr, Szkolenia i Rozwoju Zawodowego należy:
1)
prowadzenie spraw w zakresie:
a)
bieżącej obsługi kadrowej członków korpusu służby cywilnej w Ministerstwie oraz innych pracowników Ministerstwa, w tym oddelegowanych do Ministerstwa funkcjonariuszy i żołnierzy,
b)
szkolenia i rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej w Ministerstwie,
2)
prowadzenie spraw związanych z pracą rzecznika dyscyplinarnego oraz obsługa organizacyjno-techniczna Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
3)
zastępstwo procesowe Ministra i Dyrektora Generalnego przed sądami w sprawach wynikających ze stosunku pracy,
4)
przygotowywanie projektów decyzji kadrowych w postępowaniu odwoławczym dotyczącym funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych jednostek organizacyjnych oraz organów administracji rządowej podległych i nadzorowanych przez Ministra,
5)
prowadzenie spraw w zakresie odznaczeń i awansów funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz przygotowywanie i opiniowanie etatów jednostek podporządkowanych Ministrowi,
6)
nadzór i kontrola przestrzegania przepisów dotyczących ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie,
7)
obsługa organizacyjno-techniczna Rady Wyższego Szkolnictwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Nauki,
8)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:
a)
Wyższą Szkołą Policji,
b)
Szkołą Główną Służby Pożarniczej.
§  24.
Do zakresu działania Departamentu Legislacyjnego należy:
1)
zapewnienie zgodności przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów prawnych z obowiązującym w Państwie systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej,
2)
koordynacja opracowywania projektów stanowisk:
a)
Rządu wobec przekazanych Ministrowi przez Prezesa Rady Ministrów innych niż rządowe projektów aktów ustawodawczych,
b)
Ministra wobec przekazanych Ministrowi do uzgodnienia projektów aktów normatywnych przygotowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej,
3)
nadzorowanie terminowości opracowywania projektów aktów prawnych i stanowisk pozostających we właściwości Ministra,
4)
prowadzenie rejestru aktów normatywnych wydawanych przez Ministra oraz redakcja i dystrybucja Dziennika Urzędowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
5)
wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej, a w tym zapewnienie ochrony prawnej interesów Ministra,
6)
prowadzenie spraw umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości Ministra,
7)
prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień Ministra.
§  25.
Do zakresu działania Departamentu Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z integracją europejską w zakresie działania Ministra w tym koordynacja działań w tym zakresie podejmowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra,
2)
prowadzenie i koordynacja bilateralnej oraz wielostronnej współpracy międzynarodowej pozostającej w kompetencjach Ministra,
3)
prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem programów i wykorzystania środków w ramach funduszy pomocowych Unii Europejskiej oraz innych funduszy pomocowych a także zapewnienie wykonywania zadań wynikających z podległości Ministrowi Władzy Wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej PHARE,
4)
organizacja, prowadzenie oraz koordynacja współpracy z zagranicą Kierownictwa Ministerstwa oraz nadzór nad kontaktami zagranicznymi podległych Ministrowi centralnych organów administracji rządowej, terenowych organów administracji rządowej, a także współdziałanie z samorządami terytorialnymi w tym zakresie,
5)
kontrola zobowiązań merytorycznych wynikających z umów międzynarodowych zawartych przez Ministra oraz podległe Ministrowi centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej administracji, a także współdziałanie z samorządami terytorialnymi w tym zakresie,
6)
obsługa organizacyjno-techniczna Komisji międzyrządowych,
7)
obsługa Pełnomocnika Rządu do Spraw Współpracy Północno-Wschodnich Województw Rzeczypospolitej Polskiej z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej oraz Regionów Rzeczypospolitej Polskiej z Regionem Sankt Petersburga.
§  26.
Do zakresu działania Departamentu Nadzoru i Kontroli należy:
1)
zapewnienie wykonania zadań Ministra wynikających ze sprawowanego nadzoru w Ministerstwie oraz podległych i nadzorowanych organach i jednostkach organizacyjnych,
2)
prowadzenie kontroli w Ministerstwie oraz podległych i nadzorowanych organach i jednostkach organizacyjnych,
3)
prowadzenie spraw związanych ze zmianą klauzul tajności i udostępnianiem materiałów archiwalnych oraz zwalnianiem z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej funkcjonariuszy, żołnierzy i pracowników cywilnych,
4)
prowadzenie rejestru wniosków w sprawach o zarządzenie kontroli korespondencji, stosowania środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie w sposób tajny informacji i utrwalanie dowodów, dokonania w sposób niejawny nabycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa ulegających przepadkowi, albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub obrót którymi jest zabroniony, przejęcia lub wręczenia korzyści majątkowej oraz przesyłki niejawnie nadzorowanej, a także sprawowanie bieżącego nadzoru nad realizacją tych wniosków,
5)
rozpatrywanie skarg i wniosków,
6)
prowadzenie spraw związanych z pracą rzecznika dyscypliny finansów publicznych i jego zastępców oraz obsługa organizacyjno-techniczna Komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji,
7)
prowadzenie spraw lotnictwa służb porządku publicznego,
8)
prowadzenie spraw fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach,
9)
sprawowanie zwierzchniego nadzoru nad postępowaniem mandatowym w sprawach o wykroczenia.
§  27.
Do zakresu działania Biura Budżetu i Finansów należy:
1)
opracowywanie projektów planu dochodów i wydatków części budżetu Państwa pozostających we właściwości Ministra,
2)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów budżetu Państwa drugiego i trzeciego stopnia podległych Ministrowi jako dysponentowi głównemu,
3)
przygotowywanie propozycji zmian w gospodarce finansowej i rachunkowości, wynagrodzeniach i uposażeniach,
4)
opracowywanie materiałów z zakresu projektów oraz wykonywania właściwych części budżetu Państwa,
5)
rozpatrywanie spraw dotyczących przyznawania odszkodowań (z wyłączeniem spraw wynikających ze stosunku służby lub pracy) oraz opiniowanie spraw dotyczących szkód w resorcie, w których Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji jest właściwym organem.
§  28.
Do zakresu działania Biura Spraw Obronnych należy organizowanie, koordynacja oraz nadzór nad przygotowaniami obronnymi Ministerstwa, centralnych organów administracji rządowej oraz innych organów i jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych Ministrowi.
§  29.
Do zakresu działania Biura Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych w Ministerstwie,
2)
kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa,
3)
prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań Ministra wynikających z przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.
§  30.
Do zakresu działania Biura Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
obsługa administracyjna, techniczna, w tym w zakresie informatyki i łączności oraz gospodarcza i finansowa Ministerstwa,
2)
prowadzenie działalności inwestycyjno-remontowej w obiektach Ministerstwa,
3)
planowanie inwestycji budowlanych oraz gospodarowanie nieruchomościami jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra, w dziedzinie bezpieczeństwa państwa,
4)
prowadzenie spraw związanych z normalizacją i certyfikacją,
5)
koordynacja działań dotyczących pozyskiwania środków przeznaczonych na działalność naukowo-badawczą oraz obsługa i rozliczanie tych środków,
6)
koordynacja działań w zakresie postępowania w sprawach o udzielenie zamówień publicznych w Ministerstwie,
7)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Instytutem Technicznym Wyrobów Włókienniczych "Moratex" w Łodzi.
§  31.
Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego należy:
1)
obsługa protokolarna, informacyjna oraz kancelaryjno-biurowa Dyrektora Generalnego,
2)
wykonywanie zleconych przez Dyrektora Generalnego prac związanych z realizacją jego ustawowych zadań,
3)
prowadzenie spraw organizacyjnych i etatowych Ministerstwa,
4)
zapewnienie całodobowego, wzajemnego przekazywania pocztą elektroniczną korespondencji między naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz wojewodami,
5)
prowadzenie i koordynacja działań związanych ze sprawozdawczością statystyczną,
6)
prowadzenie działalności prewencyjnej w zakresie ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie.
§  32.
Do zakresu działania Archiwum należy:
1)
zapewnienie realizacji zadań Ministra jako właściwego organu administracji rządowej w sprawach archiwów wyodrębnionych w dziale sprawy wewnętrzne,
2)
wykonywanie zadań archiwum zakładowego Ministra,
3)
gromadzenie, ewidencjonowanie, opracowywanie, przechowywanie, zabezpieczanie oraz udostępnianie i publikowanie materiałów archiwalnych znajdujących się w Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych nadzorowanych lub podległych Ministrowi,
4)
realizacja zadań określonych w art. 31 ustawy z dnia 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.
§  33.
1.
Przy Ministerstwie działa gospodarstwo pomocnicze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Bezpośredni nadzór nad gospodarstwem sprawuje Dyrektor Generalny.
§  34.
Zakres zadań i tryb działania jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra określają przepisy ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych oraz nadane na ich podstawie statuty.
§  35.
Wyższa Szkoła Policji oraz Szkoła Główna Służby Pożarniczej wykonują zadania związane z działalnością dydaktyczną oraz naukową na podstawie przepisów odrębnych, a w szczególności o wyższym szkolnictwie wojskowym oraz nadanych statutów.
§  36.
Biuro Ochrony Rządu oraz Nadwiślańskie Jednostki Wojskowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - w likwidacji, wykonują zadania w zakresie oraz w trybie określonym odrębnymi przepisami.
§  37.
Centralny Ośrodek Recepcyjny dla Uchodźców oraz Władza Wdrażająca Program Współpracy Przygranicznej PHARE realizują zadania w zakresie i na zasadach określonych w aktach tworzących te jednostki.
§  38. 8
Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie oraz trybie określonym odrębnymi przepisami.
1 § 10 pkt 6 dodany przez § 1 zarządzenia nr 25 z dnia 18 sierpnia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.3.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 sierpnia 2000 r.
2 § 13 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 21 z dnia 24 lipca 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.3.22) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2001 r.
3 § 14 skreślony przez § 1 zarządzenia nr 24 z dnia 7 sierpnia 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.3.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 sierpnia 2000 r.
4 § 15 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 10 z dnia 12 maja 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
5 § 19 pkt 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 19 z dnia 12 lipca 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.3.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2000 r.
6 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 26 z dnia 22 września 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.4.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 września 2000 r.
7 § 22 pkt 6 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 10 z dnia 12 maja 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
8 § 38 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 26 z dnia 22 września 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.4.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 września 2000 r.