Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa.
Dz.Urz.MSP.2013.11
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 37
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 8 października 2013 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa
ZAŁĄCZNIK
Rozdział I
PODSTAWA PRAWNA
PODSTAWA PRAWNA
Rozdział II
ZASADY ZARZĄDZANIA MINISTERSTWEM
ZASADY ZARZĄDZANIA MINISTERSTWEM
Rozdział III
ORGANIZACJA MINISTERSTWA
ORGANIZACJA MINISTERSTWA
Rozdział IV
PODZIAŁ KOMPETENCJI I UPRAWNIEŃ
PODZIAŁ KOMPETENCJI I UPRAWNIEŃ
- w zakresie niezastrzeżonym w regulaminie do właściwości innych komórek organizacyjnych lub radców prawnych zatrudnionych w komórkach organizacyjnych.
Rozdział V
ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK
ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK
Do kompetencji Gabinetu Politycznego Ministra należy zapewnienie politycznego i merytorycznego doradztwa związanego z zadaniami Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu, stosownie do przydzielonych im zadań oraz bezpośrednich poleceń Ministra, w szczególności:
1) polityki właścicielskiej, w tym zasad prowadzenia nadzoru oraz polityki doboru kandydatów do organów podmiotów z udziałem Skarbu Państwa;
2) ochrony interesów Skarbu Państwa;
3) polityki efektywnego wykorzystania zasobów i współpracy w ramach podmiotów z udziałem Skarbu Państwa.
1) nadzór nad przedsiębiorstwami państwowymi, dla których Minister Skarbu Państwa jest organem założycielskim oraz wykonywanie innych czynności organu założycielskiego,
2) kwalifikacja przedsiębiorstw państwowych do komercjalizacji,
3) komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych, w tym komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych w celu komunalizacji, na wniosek organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego,
4) wnoszenie przedsiębiorstw państwowych do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,
5) 7 wykonywanie praw i obowiązków Skarbu Państwa wynikających z tytułu uczestnictwa w spółkach prawa handlowego, z zastrzeżeniem § 21 ust. 8,11 i 14, w szczególności:
a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza,
b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza, w szczególności związanych z powoływaniem członków organów spółek, zatwierdzaniem sprawozdań finansowych oraz sprawozdań zarządów z działalności spółek, podwyższeniem lub obniżeniem kapitału zakładowego, umorzeniem akcji/udziałów, wniesieniem akcji/udziałów do innego podmiotu tytułem aportu, podziałem, łączeniem i przekształcaniem spółek,
c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek;
6) bieżąca współpraca z przedstawicielami Skarbu Państwa w radach nadzorczych;
7) przeprowadzenie okresowych inwentaryzacji akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach kapitałowych;
8) opiniowanie, pod względem merytorycznym, wniosków o udzielenie pomocy publicznej oraz wniosków o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną składanych przez nadzorowane podmioty.
1) koordynacji pracy administratorów merytorycznych departamentów właściwych do spraw nadzoru właścicielskiego oraz prywatyzacji oraz współpracuje z Biurem Dyrektora Generalnego przy merytorycznym opracowywaniu założeń do modyfikacji, testowaniu i odbiorze wykonanych modyfikacji ZSI w zakresie monitorowania i rejestrowania procesów nadzoru i prywatyzacji;
2) opracowywania projektów i koordynacji prac związanych z budową baz danych, przechowywaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem danych, w tym współpraca z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie zbierania, wymiany i aktualizacji informacji oraz ich przechowywania w centralnej bazie Ministerstwa;
3) przygotowywania i przekazywania na podstawie danych z ZSI zbiorczych informacji statystycznych o podmiotach nadzorowanych przez MSP na wniosek odpowiednich komórek organizacyjnych Ministerstwa;
4) publikacji na stronie internetowej Ministerstwa ogłoszeń o zbywaniu nieruchomości lub innych aktywów przez przedsiębiorstwa państwowe i spółki pozostające w nadzorze Ministra oraz przez ich spółki zależne, we współpracy z Biurem Komunikacji Społecznej.
1) inicjuje, wykonuje i koordynuje w Ministerstwie czynności związane z realizacją zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa, a w szczególności:
a) organizuje wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie oraz przez podległe, podporządkowane lub nadzorowane jednostki organizacyjne i przedsiębiorców,
b) planuje i nadzoruje czynności związane z obowiązkową ochroną obiektów oraz organizacją i przygotowywaniem szczególnej ochrony obiektów ważnych dla obronności i bezpieczeństwa państwa,
c) planuje i koordynuje w Ministerstwie realizację przedsięwzięć zarządzania kryzysowego we współpracy z Departamentem Spółek Kluczowych,
d) opracowuje plany oraz podejmuje czynności przygotowujące Ministerstwo oraz nadzorowanych przedsiębiorców do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2) 9 wykonuje zadania wynikające z kompetencji Ministra w odniesieniu do Agencji Mienia Wojskowego.
1) analizowanie okoliczności rynkowych oraz potrzeb inwestycyjnych w sektorach, w których działają nadzorowane podmioty, z uwzględnieniem dokumentów opracowanych przez Departament Polityki Właścicielskiej, o których mowa w § 16 ust. 5;
2) opracowywanie rekomendacji na potrzeby Kierownictwa Ministerstwa dotyczących oczekiwanych kierunków rozwoju oraz zakresów i terminów realizacji inwestycji w sektorach, w których działają nadzorowane podmioty;
3) realizację działań służących harmonizacji strategii i planów działalności gospodarczej nadzorowanych podmiotów, w tym poprzez uwzględnienie w nich rekomendowanych kierunków rozwoju oraz projektów inwestycyjnych;
4) nadzór nad wdrażaniem przez nadzorowane podmioty rekomendowanych kierunków rozwoju;
5) monitorowanie i analizowanie postępów w realizacji rekomendowanych projektów inwestycyjnych zgodnie z przyjętymi harmonogramami.
1) spółek Skarbu Państwa wskazanych przez Ministra odrębnym zarządzeniem;
2) spółek z udziałem Skarbu Państwa wchodzących w skład grupy kapitałowej, w której spółką dominującą jest spółka, o której mowa w pkt 1.
1) określanie kierunków udzielania pomocy publicznej przez Ministra oraz sporządzanie rocznych sprawozdań w tym zakresie;
2) prowadzenie i koordynacja działań Ministerstwa w zakresie postępowań przed Komisją Europejską w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi i przedsiębiorcami publicznymi;
3) koordynowanie i przygotowywanie stanowiska Ministerstwa wobec inicjatyw Komisji Europejskiej w obszarze pomocy publicznej;
4) koordynowanie realizacji obowiązków wynikających z regulacji o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi i przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców;
5) realizacja zadań związanych z udzielaniem, monitorowaniem i sprawozdawczością o pomocy publicznej udzielanej przez Ministra, a w szczególności:
a) opiniowanie wniosków podmiotów ubiegających się o udzielenie pomocy publicznej przez Ministra,
b) realizacja obowiązków wynikających z regulacji o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi i przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorstw,
c) opiniowanie pod względem zgodności z przepisami o pomocy publicznej, w tym przepisami Unii Europejskiej, projektów aktów prawnych oraz czynności prawnych dotyczących rozporządzania mieniem Skarbu Państwa, w tym w zakresie dokonania ich kwalifikacji do kategorii pomocy publicznej lub wsparcia nie stanowiącego pomocy, z wyłączeniem projektów umów sprzedaży akcji/udziałów nie zawierających pozacenowych zobowiązań inwestycyjnych ani pracowniczych, przygotowanych na podstawie wzorca, o którym mowa w § 11 ust. 6, zaakceptowanego przez Departament w zakresie jego właściwości,
d) przygotowywanie projektów umów o udzielenie pomocy na ratowanie lub restrukturyzację lub projektów ich aneksów,
e) opracowywanie i przekazywanie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Komisji Europejskiej sprawozdania w zakresie pomocy publicznej udzielanej przez Ministra oraz nadzorowane przez niego podmioty,
f) badanie prawidłowości i efektywności wykorzystania pomocy publicznej udzielonej przez Ministra oraz realizacja postanowień umów o udzielenie pomocy publicznej w zakresie zwrotu otrzymanej kwoty pomocy publicznej jako wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem lub przekazanej w oparciu o nieprawdziwe dane, w tym przygotowywanie stosownych oświadczeń w tym zakresie;
6) opracowywanie planu finansowego, gospodarowanie środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunku funduszu celowego Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców oraz sporządzanie sprawozdania z jego wykonania;
7) realizacja zadań związanych z udzielaniem, monitorowaniem i sprawozdawczością wsparcia niebędącego pomocą publiczną udzielanego przedsiębiorcom przez Ministra, a w szczególności:
a) rozpatrywanie wniosków przedsiębiorców ubiegających się o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną oraz koordynowanie i współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi MSP w zakresie udzielania wsparcia niebędącego pomocą publiczną,
b) przygotowywanie projektów umów o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną lub projektów ich aneksów,
c) badanie prawidłowości i efektywności wykorzystania wsparcia niebędącego pomocą publiczną udzielonego przez Ministra oraz współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi w zakresie zwrotu otrzymanej kwoty wsparcia w tym przygotowywanie stosownych oświadczeń w tym zakresie,
d) wskazywanie propozycji rozstrzygnięć w przedmiocie modyfikacji wniosków przedsiębiorców ubiegających się o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną;
8) prowadzenie rejestru przedsiębiorców wnioskujących o udzielenie pomocy publicznej oraz wsparcia niebędącego pomocą publiczną oraz rejestru przedsiębiorców, którym Minister udzielił pomocy publicznej lub wsparcia niebędącego pomocą publiczną;
9) gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzieleniu pomocy publicznej oraz wsparcia niebędącego pomocą publiczną przez Agencję Rozwoju Przemysłu S. A. w zakresie wydatkowania środków publicznych przekazanych przez Ministra.
1) w zakresie prywatyzacji bezpośredniej:
a) prowadzi procesy prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstw państwowych, dla których Minister jest organem założycielskim,
b) przygotowuje wystąpienia do Rady Ministrów o wydanie zezwolenia na prywatyzację bezpośrednią przedsiębiorstw państwowych / jednostek badawczo-rozwojowych, które nie spełniają ustawowych kryteriów, wobec których funkcję organu założycielskiego/organu nadzoru wykonuje Minister,
c) wyraża zgodę na sprzedaż przedsiębiorstwa lub jednostki badawczo-rozwojowej na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 48 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji,
d) wyraża zgodę na wniesienie przedsiębiorstwa do spółki na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 49 ust. 1 i art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji,
e) przygotowuje projekty wystąpień do Rady Ministrów o wydanie zezwolenia na prywatyzację bezpośrednią przedsiębiorstw państwowych, które nie spełniają ustawowych kryteriów, w procesach prywatyzacji realizowanych przez wojewodów;
2) w zakresie prywatyzacji pośredniej:
a) opracowuje projekty planów prywatyzacji oraz określa planowane przychody z prywatyzacji na kolejne lata,
b) przedkłada właściwemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa rekomendację rozpoczęcia i przeprowadzenia procesu prywatyzacji,
c) współdziała z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach zamówień publicznych przy prowadzeniu postępowania dotyczącego wyboru doradcy prywatyzacyjnego oraz z komórką organizacyjną właściwą w sprawach związanych z odbiorem analiz przygotowanych przez doradcę,
d) prowadzi czynności prywatyzacyjne w trybach przewidzianych ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji oraz przedkłada właściwemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa rekomendację w zakresie podejmowanych czynności, w szczególności odnośnie wyboru nabywcy akcji/udziałów,
e) przygotowuje projekty umów prywatyzacyjnych,
f) wykonuje czynności mające na celu zawarcie umowy prywatyzacyjnej,
g) przygotowuje zmiany warunków umów prywatyzacyjnych we współpracy z komórką właściwą w sprawie monitorowania należności Skarbu Państwa,
h) obligatoryjnie występuje do komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej w sprawie roszczeń reprywatyzacyjnych o wyrażenie opinii, o której mowa w § 23 pkt 8,
i) obligatoryjnie występuje do komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej w sprawie nieodpłatnego udostępniania akcji/udziałów o wyrażenie opinii, o której mowa § 22 ust. 7 pkt 3;
3) w zakresie prywatyzacji prowadzonej za pośrednictwem Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.:
a) przygotowuje i prowadzi proces związany z dopuszczeniem i wprowadzeniem do obrotu na rynku regulowanym akcji spółki z udziałem Skarbu Państwa,
b) przygotowuje i prowadzi czynności związane ze zbywaniem akcji Skarbu Państwa notowanych na rynku regulowanym,
c) współuczestniczy w projektach łączenia, podziału i przekształcania oraz w projektach emisji akcji lub obligacji - dla spółek z udziałem Skarbu Państwa, których akcje są notowane na rynku regulowanym lub planowane jest ich oferowanie na rynku regulowanym,
d) prowadzi i koordynuje współpracę z firmami doradczymi i inwestorami, w odniesieniu do procesów dotyczących spółek, których akcje notowane są lub będą notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
1) wykonywanie praw i obowiązków z tytułu posiadanych akcji i udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa oraz wykonywania przez Ministra funkcji organu założycielskiego w przedsiębiorstwach państwowych;
2) nadzorowanie sprawnego przebiegu postępowań likwidacyjnych i monitorowanie przebiegu postępowań upadłościowych do momentu ostatecznego wykreślenia spółek z Krajowego Rejestru Sądowego;
3) gromadzenie i aktualizację danych dotyczących procesu likwidacji lub upadłości przy wykorzystaniu ZSI,
4) reagowanie na przypadki przewlekania postępowań likwidacyjnych i upadłościowych,
5) podejmowanie czynności likwidacyjnych oraz zabezpieczanie interesu Skarbu Państwa na wszystkich etapach postępowania likwidacyjnego w przypadku nadzoru nad przedsiębiorstwami państwowymi i spółkami nie prowadzącymi działalności lub przygotowywanie uzasadnienia pozostawania takich podmiotów w posiadaniu Skarbu Państwa.
1) w stosunku do których prawa i obowiązki Skarbu Państwa wynikające z tytułu uczestnictwa w spółkach prawa handlowego, na podstawie odrębnych zarządzeń Ministra, wykonują komórki organizacyjne wskazane w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b-d;
2) które wchodzą w skład grup kapitałowych i w których Skarb Państwa posiada wyłącznie akcje lub udziały przeznaczone do udostępnienia pracownikom, a spółka dominująca w grupie nadzorowana jest przez komórkę organizacyjną wskazaną w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b-d - do czasu wygaśnięcia praw pracowników do nieodpłatnego nabycia akcji lub udziałów.
1) oddawanie nieodpłatnie, w drodze decyzji, w trwały zarząd wchodzących w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
2) wydawanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu i przekazywanie tych nieruchomości staroście;
3) rozstrzyganie w terminie 6 miesięcy od zakończenia likwidacji lub przekształcenia jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, o sposobie zagospodarowania nieruchomości będących w trwałym zarządzie tych jednostek oraz przekazywanie niezagospodarowanych nieruchomości do starosty po upływie tego terminu.
1) prowadzenie, zgodnie z katastrem nieruchomości, ewidencji nieruchomości przeznaczonych na potrzeby wymienionych jednostek organizacyjnych;
2) prowadzenie, zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki, polityki planowania w zakresie nabywania albo przejmowania od starosty nieruchomości oraz sprzedaży albo przekazywania do zasobów starosty nieruchomości zbędnych;
3) zapewnianie wyceny nieruchomości;
4) sporządzanie planu wykorzystania nieruchomości;
5) dokonywanie czynności faktycznych i prawnych związanych z utrzymaniem nieruchomości nie oddanych w trwały zarząd;
6) współpraca z właściwym starostą oraz z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego;
7) sprzedawanie, a także wydzierżawianie, wynajmowanie, użyczanie albo przekazywanie do starosty nieruchomości, jeżeli stały się zbędne;
8) nabywanie na własność lub w użytkowanie wieczyste nieruchomości;
9) dokonywanie zamiany praw własności, zamiany prawa własności na prawo użytkowania wieczystego lub prawa użytkowania wieczystego na własność, a także zamiany praw użytkowania wieczystego;
10) podejmowanie czynności w postępowaniach sądowych i administracyjnych, w szczególności w sprawach dotyczących własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomości, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie, dotyczących podziału nieruchomości, a także w sprawach ze stosunku najmu, dzierżawy lub użyczenia, w odniesieniu do nieruchomości nieoddanych w trwały zarząd;
11) składanie wniosków o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa oraz o wpis w księdze wieczystej;
12) ustanawianie ograniczonego prawa rzeczowego;
13) ustanawianie nieodpłatnie trwałego zarządu, w drodze decyzji;
14) prowadzenie analitycznej ewidencji nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa przejętych przez Ministra Skarbu Państwa a nie oddanych w trwały zarząd;
15) przygotowywanie i przeprowadzanie okresowych inwentaryzacji nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa przejętych przez Ministra Skarbu Państwa.
1) rozpatrywanie wniosków państwowych osób prawnych, w zakresie rozporządzania składnikami aktywów trwałych oraz wniosków dotyczących rozporządzania nieruchomościami gruntowymi położonymi w granicach portów i przystani morskich;
2) prowadzenie zbiorczej ewidencji na podstawie danych z ewidencji podstawowych, w zakresie mienia Skarbu Państwa, w tym:
a) akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach kapitałowych,
b) podmiotów wykonujących prawa majątkowe Skarbu Państwa;
3) koordynacja przygotowania i przeprowadzenia inwentaryzacji akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach kapitałowych oraz przejętego przez Skarb Państwa mienia, w stosunku do którego prawa majątkowe wykonuje Minister;
4) opracowywanie rocznego sprawozdania o stanie mienia Skarbu Państwa;
5) ewidencjonowanie umów o prowadzenie przez domy i biura maklerskie rachunków papierów wartościowych spółek publicznych, z których prawa wykonuje Minister;
6) koordynowanie działań w związku z realizacją umów o prowadzenie rachunków papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu publicznego spółek z udziałem Skarbu Państwa;
7) przechowywanie, przyjmowanie i wydawanie z depozytu akcji, odcinków zbiorowych akcji oraz innych papierów wartościowych, jak również dokumentów stwierdzających prawa do papierów wartościowych, z których prawa wykonuje Minister Skarbu Państwa;
8) przejmowanie akcji, udziałów i obligacji przypadających Skarbowi Państwa z różnych tytułów i przekazywanie właściwym komórkom organizacyjnym;
9) koordynowanie działań związanych z zasobem majątkowym Skarbu Państwa, przeznaczonym na zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji w zakresie należącym do Ministra;
10) prowadzenie zbiorczej ewidencji mienia ruchomego i nieruchomego przejętego przez Skarb Państwa, w stosunku do którego prawa majątkowe wykonuje Minister;
11) przygotowywanie stanowiska Ministra w sprawach przeznaczenia mienia Skarbu Państwa, będącego w użytkowaniu likwidowanych jednostek;
12) wykonywanie czynności związanych z gospodarowaniem mieniem wynikających z przepisów ustawy Prawo wodne;
13) rozpatrywanie wniosków fundacji i organizacji pożytku publicznego w sprawie dokonania darowizny lub wyposażania fundacji w nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa, którymi gospodaruje starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej;
14) rozpatrywanie wniosków jednostek samorządu terytorialnego w sprawie przekazania mienia Skarbu Państwa oraz mienia będącego we władaniu państwowych osób prawnych i ich realizacja;
15) rozpatrywanie odwołań od decyzji administracyjnych wydanych przez wojewodów w sprawach przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego mienia Skarbu Państwa oraz obsługa prac Komisji do spraw opiniowania odwołań od decyzji administracyjnych wydawanych przez wojewodów w sprawach przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego mienia Skarbu Państwa oraz mienia będącego we władaniu państwowych osób prawnych;
16) rozpatrywanie wniosków spółek, których akcje/udziały Skarb Państwa nieodpłatnie zbył na rzecz jednostek samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, w sprawie zbycia przedsiębiorstwa, składników trwałych lub praw do nieruchomości, na rzecz innych podmiotów niż jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu terytorialnego.
1) przeprowadzanie i nadzorowanie procesu nieodpłatnego udostępniania akcji/udziałów należących do Skarbu Państwa osobom uprawnionym;
2) prowadzenie ewidencji akcji/udziałów Skarbu Państwa udostępnionych nieodpłatnie osobom uprawnionym;
3) wyrażanie, na wniosek departamentów merytorycznych, opinii lub stanowisk dotyczących możliwości zbycia akcji/ udziałów pozostałych po zakończeniu procesu nieodpłatnego udostępniania akcji/udziałów w poszczególnych spółkach.
Do zadań Departamentu należy:
1) opracowuje we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi projekty:
a) założeń polityki państwa w zakresie przekształceń własnościowych oraz prywatyzacji majątku Skarbu Państwa,
b) kierunków prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz rocznych i wieloletnich planów prywatyzacji,
c) sprawozdań z realizacji planów prywatyzacji majątku Skarbu Państwa,
d) oceny przebiegu prywatyzacji majątku Skarbu Państwa,
e) wytycznych dotyczących sporządzania sprawozdań finansowych podmiotów z udziałem Skarbu Państwa;
2) monitoruje realizację przebiegu procesów przekształceń własnościowych oraz nadzoruje proces raportowania przez właściwe komórki organizacyjne stanu realizacji poszczególnych projektów;
3) przedkłada właściwemu członkowi Kierownictwa okresowe raporty dotyczące realizowanych procesów przekształceń własnościowych;
4) uczestniczy w przygotowywaniu rozwiązań systemowych z obszaru usprawniania procesów prywatyzacji we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi.
1) opiniuje projekty umów i projekty zmian umów, których przedmiotem jest wykonanie analiz przedprywatyzacyjnych i świadczenie zleconych prac w procesie prywatyzacji;
2) opracowuje standardy wykonywania, odbioru i wykorzystywania analiz przedprywatyzacyjnych w procesie prywatyzacji.
1) podziału lub łączenia spółek;
2) umorzenia akcji/udziałów;
3) wnoszenia akcji/udziałów na podwyższenie kapitału zakładowego w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa;
4) prywatyzacji bezpośredniej w trybie art. 41 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, w przypadku gdy organem założycielskim jest Minister.
1) przekształceniach i prywatyzacji w sektorze państwowym;
2) przekształceniach i prywatyzacji w sektorze komunalnym;
3) realizacji polityki dywidendowej Skarbu Państwa.
1) procesów przekształceń własnościowych i ich ekonomicznych skutków;
2) wybranych procesów i zjawisk gospodarczych związanych z przekształceniami własnościowymi.
1) "Raport o ekonomicznych, finansowych i społecznych skutkach prywatyzacji";
2) "Informacja o przekształceniach i prywatyzacji mienia komunalnego";
3) informacje o ilościowym przebiegu przekształceń własnościowych przedsiębiorstw państwowych.
1) opracowywania społecznych i gospodarczych aspektów oceny skutków regulacji;
2) oceny we współpracy z komórką wiodącą przewidywanych skutków projektowanych dokumentów rządowych MSP.
1) wykonywanie obsługi prawnej Kierownictwa Ministerstwa oraz Ministerstwa, na zasadach określonych w § 11, w tym:
a) opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów aktów normatywnych lub projektów założeń projektów ustaw opracowanych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne albo przez organy administracji publicznej, przekazywanych do uzgodnień jako projekty dokumentów rządowych,
b) opracowywanie projektów stanowisk Rządu do projektów normatywnych aktów prawnych na podstawie uwag przedstawionych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne,
c) występowanie do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o rozpatrzenie projektu aktu normatywnego opracowywanego w Ministerstwie przez Komisję Prawniczą albo o zwolnienie z tego obowiązku,
d) koordynowanie współpracy z Rządowym Centrum Legislacji i Radą Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów w zakresie rozpatrywania i uzgadniania aktów prawnych i projektów założeń projektów ustaw, wnoszonych przez Ministra do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów,
e) opiniowanie projektów wewnętrznych aktów prawnych,
f) opiniowanie co do zgodności z obowiązującymi przepisami prawa projektów, o których mowa w § 11 ust. 5,
g) prowadzenie uzgodnień w zakresie przyjęcia wykładni prawa z innymi organami administracji rządowej oraz wydawanie obowiązujących interpretacji aktów prawnych w zakresie właściwości Ministra,
h) informowanie, w formie komunikatów, członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych o zmianach w obowiązujących przepisach prawa, mających istotne znaczenie dla wykonywania kompetencji Ministra,
i) upowszechnianie w Ministerstwie opinii prawnych wydawanych przez Departament, istotnych z punktu widzenia wykonywania kompetencji Ministra,
j) prowadzenie wykazu prac legislacyjnych Ministra;
2) wykonywanie, w imieniu i w zakresie działania Ministra oraz Ministerstwa, zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym oraz sądami administracyjnymi i innymi organami orzekającymi, na wniosek i we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, w tym:
a) wydawanie opinii w sprawie wniosków o wszczęcie postępowania sądowego,
b) wydawanie opinii na podstawie oceny stanu prawnego przed wszczęciem postępowania sądowego i w jego toku co do zasadności zawarcia przez Skarb Państwa ugody, z uwagi na przemawiający za taką decyzją interes Skarbu Państwa,
c) przygotowywanie pism procesowych,
d) przygotowywanie pełnomocnictw procesowych Ministra i prowadzenie ich rejestru,
e) przygotowywanie dla właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Ministerstwa informacji o wynikach prowadzonych procesów oraz o przyczynach zapadłych rozstrzygnięć,
f) wykonywanie czynności związanych z uzyskiwaniem tytułów wykonawczych,
g) występowanie w imieniu Skarbu Państwa oraz Ministerstwa przed sądami i innymi organami orzekającymi
- przy czym zastępstwo procesowe nie dotyczy spraw, w których zastępstwo procesowe wykonywane jest przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa.
3) prowadzenie postępowań egzekucyjnych w zakresie należności Skarbu Państwa na podstawie wniosku właściwej komórki organizacyjnej po potwierdzeniu stanu należności przez Departament Budżetu i Finansów.
Do zadań Departamentu należy:
1) organizacja prac związanych z działalnością Ministra jako organu administracji rządowej w szczególności:
a) organizacja i koordynacja prac związanych z przygotowaniem dla Ministra dokumentów i materiałów na posiedzenia Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów;
b) koordynacja realizacji zadań nałożonych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów;
2) koordynacja i monitoring realizacji zadań związanych ze współpracą Ministra i członków Kierownictwa z Sejmem i Senatem;
3) przekazywanie komórkom organizacyjnym informacji z posiedzeń Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów, Sejmu, Senatu i komisji parlamentarnych;
4) rejestrowanie wewnętrznych aktów prawnych Ministra oraz monitorowanie formalnych wymogów dotyczących zgodności wewnętrznych aktów prawnych Ministra;
5) opracowywanie wewnętrznych aktów prawnych Ministra dotyczących organizacji Ministerstwa oraz redagowanie Dziennika Urzędowego Ministra Skarbu Państwa;
6) koordynacja realizacji zadań i procedur określonych ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz wewnętrznymi regulacjami w tym zakresie, z zastrzeżeniem § 25 ust. 1 pkt 1 lit. j) oraz § 29 pkt 8;
7) zapewnianie protokolarnej i technicznej obsługi posiedzeń Kolegium Ministerstwa i innych spotkań Kierownictwa oraz monitorowanie realizacji ustaleń przyjętych na posiedzeniach;
8) zarządzanie zasobem korespondencji kierowanej do Ministra;
9) zarządzanie czasem pracy i koordynacja pracy sekretariatów członków Kierownictwa Ministerstwa;
10) organizacja i nadzór nad całością zagadnień związanych z przeprowadzeniem egzaminów na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem § 28 ust. 1 pkt 10;
11) prowadzenie Bazy Kandydatów na członków rad nadzorczych.
1) opracowywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi stanowiska Ministerstwa wobec projektów aktów prawnych i dokumentów Unii Europejskiej (UE), Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz innych organizacji międzynarodowych;
2) współpracę z innymi komórkami Ministerstwa w przygotowywaniu pracowników do udziału w posiedzeniach grup roboczych Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej oraz OECD;
3) monitorowanie realizacji zobowiązań Ministerstwa, wynikających z członkostwa Polski w UE, OECD i innych organizacjach międzynarodowych oraz informowania Kierownictwa Ministerstwa o stanie ich realizacji;
4) przygotowanie we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi stanowiska Ministerstwa na posiedzenia Komitetu do Spraw Europejskich;
1) koordynowanie opracowywania materiałów informacyjnych dotyczących zagranicznych kontaktów resortu na potrzeby urzędów centralnych, instytucji krajowych i międzynarodowych;
2) organizacja spotkań z delegacjami zagranicznymi, współpraca z innymi resortami w przygotowaniach do spotkań wielostronnych oraz przygotowywanie pod względem organizacyjnym, merytorycznym i protokolarnym służbowych wyjazdów zagranicznych członków Kierownictwa Ministerstwa;
3) prowadzenie obsługi logistycznej zagranicznych wyjazdów członków Kierownictwa i pracowników Ministerstwa, w tym prowadzenie rozliczania formalnego wyjazdów w oparciu o wniosek wyjazdu oraz przedłożone rozliczenie wyjazdu uczestnika we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów;
4) prowadzenie obsługi Ministerstwa w zakresie tłumaczeń.
1) wykonywanie czynności i obsługa zadań w zakresie obowiązków nałożonych przepisami prawa na Dyrektora Generalnego, nie zastrzeżonych do kompetencji innych komórek organizacyjnych;
2) wykonywanie czynności związanych z administrowaniem mieniem Ministerstwa;
3) prowadzenie analitycznej ewidencji i rozliczeń składników majątkowych Ministerstwa;
4) przygotowywanie i przeprowadzanie okresowych inwentaryzacji składników majątkowych Ministerstwa, w tym sprzętu teleinformatycznego;
5) wykonywanie zadań o charakterze technicznym zapewniających funkcjonowanie Ministerstwa;
6) prowadzenie inwestycji budowlanych i remontów w budynku Ministerstwa oraz w budynkach pozostających w trwałym zarządzie Ministerstwa;
7) zaspokajanie potrzeb transportowych Ministerstwa;
8) prowadzenie kancelarii ogólnej Ministerstwa;
9) prowadzenie archiwum zakładowego i biblioteki;
10) prowadzenie czynności organizacyjno-technicznych związanych z obsługą egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa, w porozumieniu z Biurem Ministra.
1) wykonywanie zadań związanych z ochroną osób i mienia;
2) wykonywanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
3) wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej;
4) wykonywanie zadań nałożonych na Ministra w zakresie ochrony informacji niejawnych.
1) koordynacja działań służących aktualizacji i rozwojowi całościowego programu informatyzacji Ministerstwa, w tym kierowanie i nadzór nad procesami budowy, rozwoju, ochrony i eksploatacji ZSI;
2) zarządzanie i administrowanie wszystkimi zasobami teleinformatycznymi Ministerstwa;
3) prowadzenie polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego Ministerstwa, w tym tworzenie zabezpieczeń organizacyjnych i systemowych w zakresie ochrony zasobów teleinformatycznych oraz nadzór nad ich realizacją i przestrzeganiem;
4) wdrażanie - we współpracy z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji - procedur, zabezpieczeń oraz dokumentacji wymaganej dla realizacji odpowiednich przepisów regulujących wymagania dla systemów informatycznych, w których przetwarzane są dane osobowe;
5) nadzór i koordynacja działań innych komórek organizacyjnych Ministerstwa w zakresie dysponowania środkami finansowymi przeznaczonymi na informatyzację Ministerstwa oraz utrzymanie i rozwój systemów teleinformatycznych, w szczególności opiniowanie projektów umów i zmian umów, specyfikacji technicznych, funkcjonalnych i użytkowych w zakresie zamawianych dostaw i usług w obszarze IT;
6) zaspokajanie potrzeb Ministerstwa w zakresie: wyposażenia w sprzęt teleinformatyczny, oprogramowanie, dostęp do danych, rejestracji i przetwarzania danych;
7) obsługa techniczna udostępniania danych gromadzonych w bazach danych instytucji zewnętrznych pozyskiwanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;
8) koordynacja działań związanych z budową i eksploatacją struktury teleinformatycznej Ministerstwa obejmującej wymianę danych z innymi jednostkami centralnymi i terenowymi;
9) koordynacja działań w zakresie szkoleń informatycznych pracowników Ministerstwa, w porozumieniu w Biurem Zarządzania Zasobami Ludzkimi;
10) monitoring wykorzystania systemów teleinformatycznych.
1) realizacja zadań wynikających z założeń polityki medialnej, informacyjnej i promocyjnej Ministerstwa określanej przez Kierownictwo Ministerstwa, w uzgodnieniu z Gabinetem Politycznym;
2) koordynacja działań związanych z prezentacją polityki Ministra, w tym współpraca z przedstawicielami mediów;
3) planowanie i koordynacja obsługi komunikacyjnej społecznych aspektów kluczowych projektów prywatyzacyjnych;
4) przygotowywanie w porozumieniu z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz Gabinetem Politycznym komunikatów i stanowisk Ministra;
5) przygotowywanie przeglądów prasy oraz opracowań problemowych, analiza treści dotyczących działalności Ministerstwa na bazie materiałów radiowych, telewizyjnych oraz mediów społecznościowych;
6) prowadzenie internetowej strony Ministerstwa oraz strony Biuletynu Informacji Publicznej, a także innych stron należących do Ministerstwa, poprzez administrowanie, redagowanie i publikowanie oraz aktualizowanie informacji prezentowanych na tych stronach internetowych;
7) redagowanie i publikacja na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, w bazie Rządowy Proces Legislacyjny, projektów aktów prawnych;
8) publikowanie na wniosek Departamentu Prawnego i Procesowego wykazu prac legislacyjnych Ministra na stronie internetowej Ministerstwa;
9) koordynacja działań związanych z promocją procesów prywatyzacyjnych, w tym koordynacja działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do potencjalnych inwestorów;
10) prowadzenie projektów edukacji ekonomicznej i kampanii społecznych w zakresie kompetencji Ministerstwa;
11) koordynacja działań związanych z wystąpieniami publicznymi Ministra oraz członków Kierownictwa;
12) prowadzenie spraw dotyczących wniosków o patronaty i zaproszeń skierowanych do Ministra, w tym prowadzenie bazy patronatów.
1) przygotowywanie półrocznych planów kontroli oraz sprawozdań z ich realizacji, przedstawianych do zatwierdzenia Ministrowi;
2) przeprowadzanie, na polecenie Ministra, kontroli uwzględnionych w półrocznych planach kontroli w zakresie:
a) kontrola procesów prywatyzacyjnych,
b) wykonywania uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa przez państwowe jednostki organizacyjne,
c) wykonywania przez inne organy administracji państwowej oraz państwowe osoby prawne zadań z zakresu przekształceń własnościowych i prywatyzacji,
d) wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa;
3) przeprowadzanie na polecenie Ministra planowych i doraźnych kontroli komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek, organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra, a także jednostek w stosunku do których Minister uzyskał uprawnienia nadzorcze na podstawie przepisów ustawowych w zakresie realizacji zadań i przestrzegania przepisów prawa;
4) przeprowadzanie, na polecenie Ministra, doraźnych kontroli wynikających z bieżących potrzeb kierownictwa resortu oraz sygnałów medialnych, skarg i wniosków obywateli lub instytucji w szczególności:
a) wykonywanie uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa przez państwowe jednostki organizacyjne,
b) wykonywanie przez inne organy administracji państwowej oraz państwowe osoby prawne zadań z zakresu przekształceń własnościowych i prywatyzacji,
c) wykorzystanie dotacji udzielonych z budżetu państwa;
5) przeprowadzanie na polecenie Dyrektora Generalnego kontroli wewnętrznych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;
6) identyfikowanie podmiotów nadzorowanych oraz dziedzin działalności Ministra szczególnie narażonych na występowanie nieprawidłowości i przygotowywanie propozycji działań kontrolnych w odniesieniu do tych podmiotów lub dziedzin;
7) monitorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych Ministra;
8) koordynacja działań komórek organizacyjnych w związku z procedurą przeprowadzania w Ministerstwie kontroli zewnętrznych;
9) koordynacja działań współpracy z organami ścigania i służbami specjalnymi;
10) monitorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych organów kontroli zewnętrznej;
11) koordynacja działań w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym;
12) współpraca z komórką właściwą do spraw obronnych przy opracowywaniu rocznych planów kontroli i prowadzeniu kontroli problemowych wykonywania zadań obronnych w nadzorowanych w zakresie spraw obronnych przez Ministra spółkach i przedsiębiorstwach państwowych;
13) udzielanie odpowiedzi na skargi i wnioski, koordynacja i monitoring udzielania odpowiedzi przez inne komórki organizacyjne, a także pełnienie dyżuru w czasie ustalonym przez Ministra dla przyjęć interesantów.
1) przeprowadzanie i dokumentowanie analizy ryzyka stanowiącej podstawę do przygotowania rocznego planu audytu wewnętrznego,
2) sporządzanie planu audytu wewnętrznego na rok następny oraz sprawozdania z realizacji planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni,
3) przeprowadzenie audytu wewnętrznego zgodnie z rocznym planem audytu, a w szczególnych przypadkach także poza planem,
4) przeprowadzanie czynności sprawdzających;
5) wykonywanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków mających na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki;
6) przeprowadzanie audytu wewnętrznego zleconego przez Prezesa Rady Ministrów lub Ministra Finansów;
7) obsługa organizacyjna Komitetu Audytu oraz wykonywanie innych działań mających na celu wsparcie Komitetu Audytu, w tym:
a) gromadzenie planów audytu i sprawozdań z wykonania planów oraz inne niezbędne dla Komitetu Audytu informacje od jednostek w dziale,
b) przygotowywanie zbiorczych informacji o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych usprawnieniach kontroli zarządczej,
c) przedstawienie na wniosek Komitetu Audytu informacji i dokumentów związanych z prowadzonymi zadaniami audytu wewnętrznego,
8) koordynacja audytu wewnętrznego w dziale administracji rządowej Skarb Państwa.
Do zadań Biura należy: