Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MI.2009.15.53
Akt utracił moc Wersja od: 31 grudnia 2009 r.
ZARZĄDZENIE Nr 35
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2009 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.2.
Wewnętrzne regulaminy organizacyjne obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury.§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY
I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej "Ministerstwem", wymienionych w zarządzeniu nr 136 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Infrastruktury (M. P. Nr 90, poz. 980, z 2008 r. Nr 5, poz. 820 oraz z 2009 r. Nr 81, poz. 1025).II.
ORGANIZACJA MINISTERSTWA
ORGANIZACJA MINISTERSTWA
§ 2.
1.
Pracami Ministerstwa kieruje Minister Infrastruktury, zwany dalej "Ministrem".2.
Do kompetencji Ministra zastrzega się: 1)
sprawy, w których ze względu na charakter decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej; 2)
zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister, dotyczące w szczególności inicjowania i realizacji polityki Rady Ministrów w zakresie budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączności i transportu.§ 3.
1.
Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.2.
Szczegółowy podział czynności Sekretarza i Podsekretarzy Stanu określa odrębne zarządzenie Ministra. Ustalając podział czynności Minister zatwierdza Schemat Organizacyjny Ministerstwa, określający podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych.3.
Minister może upoważnić Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych i innych pracowników Ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach czynności w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Ministra prowadzi Departament Prawny.§ 4.
1.
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie o służbie cywilnej, realizując w szczególności politykę personalną, dokonując czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie, zapewniając funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania oraz organizację pracy, a także wykonuje inne zadania i kompetencje wynikające z odrębnych przepisów.2.
Dyrektora Generalnego Ministerstwa w czasie nieobecności zastępuje wyznaczona, w uzgodnieniu z Ministrem, osoba kierująca komórką organizacyjną.3.
Dyrektor Generalny Ministerstwa może upoważnić dyrektorów komórek organizacyjnych, a w szczególnych przypadkach innych pracowników Ministerstwa, do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa prowadzi sekretariat Dyrektora Generalnego.§ 5.
1.
Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy.2.
Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa, który zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.§ 6.
1.
W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą wchodzić wydziały, zespoły i stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych tych komórek.2.
W komórce organizacyjnej może zostać utworzony wydział, gdy rodzaj spraw i wielkość pracy w zakresie jednorodnych zadań wymaga co najmniej 5 etatów, a w szczególnych przypadkach nie mniej niż 3 etaty.3.
Wewnętrzny regulamin organizacyjny, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności: 1)
strukturę komórki organizacyjnej, wraz ze schematem organizacyjnym; 2)
organizację zarządzania komórką organizacyjną; 3)
zakres zadań komórki organizacyjnej; 4)
szczegółowy zakres zadań poszczególnych wydziałów, zespołów, stanowisk pracy i sekretariatu.4.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny Ministerstwa.§ 7.
1.
Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań komórki organizacyjnej.2.
Do obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy: 1)
zapewnienie prawidłowej, efektywnej i terminowej realizacji celów Ministerstwa oraz zadań wynikających z planu działalności Ministerstwa, a także zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa; 2)
zapewnienie zgodności działania komórki organizacyjnej z priorytetami i kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi; 3)
zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej, w tym zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej; 4)
ustalanie zadań i zapewnianie ich realizacji przez wydziały, zespoły i stanowiska pracy; 5)
przydzielanie zadań podległym pracownikom; 6)
kontrola wykonywania zadań przez pracowników komórki organizacyjnej; 7)
zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy; 8)
nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych; 9)
reprezentowanie urzędu Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa do właściwości tych osób; 10)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi i mieniem Skarbu Państwa zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o finansach publicznych oraz o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.3.
Dyrektor komórki organizacyjnej przygotowuje rozstrzygnięcia i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności: 1)
podpisuje opracowane w komórce organizacyjnej wyjaśnienia o charakterze interpretacyjnym przepisów z zakresu właściwości Ministra, nie zastrzeżone do podpisu Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, oraz parafuje pisma i materiały zastrzeżone do ich podpisu; 2)
udziela organom i instytucjom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną, nie zastrzeżonych do właściwości Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa; 3)
podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej.4.
W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności dyrektora albo zastępcy dyrektora, pracownik wyznaczony odpowiednio przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa albo przez dyrektora.§ 8.
1.
Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych przy realizacji zadań Ministra lub rozstrzygnięć przekraczających zakres właściwości komórki organizacyjnej.2.
Komórka organizacyjna, zwracając się do innej komórki z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie.3.
Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do: 1)
dokonywania ocen i analiz, w tym analiz skuteczności obowiązujących rozwiązań prawnych oraz prowadzonych działań, a także przygotowywania propozycji rozwiązań systemowych, w tym legislacyjnych; 2)
opracowywania i opiniowania projektów dokumentów rządowych, w tym aktów prawnych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem; 3)
przekazywania informacji do programu prac legislacyjnych Rady Ministrów i Ministra; 4)
opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów; 5)
dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowisk w sprawach załatwianych w Ministerstwie lub rozpatrywanych przez Radę Ministrów, komitety Rady Ministrów, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz komisje i zespoły utworzone jako organy pomocnicze Rady Ministrów lub ministrów; 6)
prowadzenia działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego; 7)
opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister; 8)
współdziałania w realizacji polityki informacyjnej Ministerstwa; 9)
współpracy przy przeprowadzaniu kontroli projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej; 10)
współdziałania w realizacji zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru; 11)
współdziałania w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i sprawowaniem przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.; 12)
prowadzenia spraw z zakresu:a)
procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych,b)
dwustronnej współpracy międzynarodowej,c)
umów międzynarodowych,d)
ochrony środowiska,e)
postępowania z odpadami,f)
uznawania kwalifikacji zawodowych w zawodach regulowanych,g)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,h)
pomocy publicznej,i)
współpracy z administracją samorządową,j)
udzielania informacji publicznej oraz przekazywania informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,k)
harmonizacji technicznej, normalizacji, miar,l)
badań naukowych,m)
skarg i wniosków, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem.4.
Szczegółowy podział zadań i właściwość komórek organizacyjnych w ramach systemu zarządzania i kontroli wykorzystania środków z funduszy Unii Europejskiej określają odrębne instrukcje, zarządzenia i podręczniki.5.
Minister lub Dyrektor Generalny Ministerstwa mogą określić odrębnym zarządzeniem szczegółowe zadania i odpowiedzialność komórek organizacyjnych oraz sposób postępowania na poszczególnych etapach procesów występujących w Ministerstwie.6.
Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do realizacji zadań wynikających z aktów normatywnych, programów rządowych i innych dokumentów oraz regulacji wewnętrznych, a także poleceń członków Kierownictwa Ministerstwa.§ 9.
1.
Członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych obsługują sekretariaty.2.
Organizację i sposób działania sekretariatów regulują zasady pracy kancelaryjnej określone w instrukcji kancelaryjnej oraz innych przepisach wewnętrznych.§ 10.
Zadania służbowe realizowane przez pracowników określone są w opisach stanowisk pracy.§ 11.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dotyczące ustalenia komórki właściwej do prowadzenia określonych spraw rozstrzyga Minister lub z jego upoważnienia Dyrektor Generalny Ministerstwa.III.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA
STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA
§ 12.
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne: 1)
Biuro Ministra (BM); 2)
Departament Gospodarki Nieruchomościami (BN); 3)
Departament Gospodarki Przestrzennej (BP); 4)
Departament Rynku Budowlanego i Techniki (BR); 5)
Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa (BS); 6)
Departament Orzecznictwa (BO); 7)
Departament Bezpieczeństwa Żeglugi (GB); 8)
Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej (GT); 9)
Departament Poczty (ŁP); 10)
Departament Telekomunikacji (ŁT); 11)
Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych (MP); 12)
Departament Dróg i Autostrad (TA); 13)
Departament Transportu Drogowego (TD); 14)
Departament Kolejnictwa (TK); 15)
Departament Inwestycji Kolejowych (TI); 16)
Departament Lotnictwa (TL); 17)
Departament Funduszy UE (MU); 18)
Departament Budżetu (MB); 19)
Departament Kontroli (MK); 20)
Departament Prawny (ML); 21)
Departament Spraw Obronnych (MO); 22)
Biuro Dyrektora Generalnego (MG); 23)
Biuro Audytu Wewnętrznego (MA); 24)
Biuro Administracyjne (MD); 25)
Biuro Finansowe (MW); 26)
Biuro Informacji i Promocji (MR); 27)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (MN); 28)
Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (TRD).§ 13.
Przy Ministrze działa: 1)
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych; 2)
Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych; 3)
Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego; 4)
międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego - Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; 5)
Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych.§ 14.
Organami opiniodawczo-doradczymi Ministra są: 1)
Państwowa Rada Nieruchomości; 2)
Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna; 3)
Rada Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa; 4)
Rada do Spraw Autostrad; 5)
Rada do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej; 6)
Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego; 7)
Komitet Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.§ 15.
1.
W Ministerstwie działają: 1)
Rzecznik Prasowy podległy bezpośrednio Ministrowi; 2)
komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz Rzecznik Dyscyplinarny; 3)
Główna Biblioteka Komunikacyjna - na zasadach określonych odrębnymi przepisami i regulaminem nadanym przez Ministra, definiującym zadania, organizację oraz szczegółowy zakres działania biblioteki.2.
Przy Ministerstwie działa Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego - gospodarstwo pomocnicze.IV.
ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 16.
1.
Gabinet Polityczny Ministra prowadzi doradztwo polityczne w zakresie działania Ministra, w szczególności: 1)
nadzoruje opracowywanie dokumentów, w tym programowych, przedkładanych Ministrowi; 2)
dokonuje, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi oraz na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa; 3)
utrzymuje - w zakresie wyznaczonym przez Ministra - kontakty z partiami politycznymi w kraju i za granicą oraz związkami zawodowymi i środowiskami opiniotwórczymi.2.
Szczegółowy zakres zadań indywidualnych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.3.
Do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminu dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych.§ 17.
1.
Biuro Ministra prowadzi sprawy: 1)
udziału Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach plenarnych Sejmu, Senatu oraz komisji sejmowych i senackich; 2)
odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów, posłów Parlamentu Europejskiego oraz na dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji sejmowych i senackich, a także wystąpienia Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych; 3)
odpowiedzi na wystąpienia Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich i innych rzeczników; 4)
udziału Ministra i jego przedstawicieli w posiedzeniach zespołów międzyresortowych, organów instytucji i organizacji rządowych i pozarządowych, a także ich ewidencji; 5)
ewidencji rad, komisji, zespołów i grup roboczych powołanych przez Ministra; 6)
wyjazdów służbowych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa na terenie kraju; 7)
obsługi wizyt i spotkań z udziałem Ministra i pozostałych członków Kierownictwa Ministerstwa oraz wizyt gości zagranicznych; 8)
obsługi, z wyłączeniem obsługi medialnej, spotkań, narad, konferencji Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa; 9)
posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa oraz monitorowania realizacji ustaleń podjętych na tych posiedzeniach; 10)
zaproszeń kierowanych do Ministra lub do jego wiadomości; 11)
obsługi sekretarskiej Ministra i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.2.
Biuro prowadzi rejestr zarządzeń Ministra oraz decyzji Ministra nie stanowiących rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych.§ 18.
1.
Departament Gospodarki Nieruchomościami jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o gospodarce nieruchomościami - z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Orzecznictwa, Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Biuro Administracyjne; 2)
ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości; 3)
ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa - w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami; 4)
ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości, w zakresie gospodarki nieruchomościami; 5)
ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a także prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia i licencje zawodowe; 2)
odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości; 3)
orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi w zakresie:a)
odmowy nadania i pozbawienia uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami,b)
odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości; 4)
współpracy z organizacjami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, zarządców nieruchomości.3.
Departament zapewnia obsługę: 1)
Państwowej Rady Nieruchomości; 2)
Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej; 3)
Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.§ 19.
1.
Departament Gospodarki Przestrzennej jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; 2)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej; 3)
ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji; 4)
ustawy o transporcie kolejowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji; 5)
ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów - w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego urbanistów; 6)
ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych - w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej; 7)
ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych - w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej; 8)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 9)
ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 10)
ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w sprawach lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu; 11)
ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 12)
ustawy Prawo wodne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
gospodarki przestrzennej i polityki miejskiej, w tym zakresie strategii i programów określających politykę państwa w zakresie zapewnienia ładu przestrzennego; 2)
orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, w zakresie prowadzonych spraw; 3)
współpracy z organizacjami zawodowymi urbanistów; 4)
współpracy z Warszawskim Biurem Programu Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich (ONZ-HABITAT) w zakresie realizacji umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Programem Narodów Zjednoczonych do spraw Osiedli Ludzkich w sprawie ustanowienia w Rzeczypospolitej Polskiej Biura UN - Habitat.3.
Departament zapewnia obsługę Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.4.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
Instytutem Gospodarki Przestrzennej i Mieszkaniowej w Warszawie; 2)
Instytutem Rozwoju Miast w Krakowie.§ 20.
1.
Departament Rynku Budowlanego i Techniki jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o wyrobach budowlanych; 2)
ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane; 3)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 4)
ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów - w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa; 5)
ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów - w zakresie audytu energetycznego i jego weryfikacji; 6)
ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych - w zakresie wymagań techniczno-budowlanych; 7)
ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 8)
ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 9)
ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu; 10)
ustawy Prawo zamówień publicznych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
bezpieczeństwa i ochrony pracy podczas wykonywania robót budowlanych; 2)
potrzeb osób niepełnosprawnych w architektoniczno-budowlanych rozwiązaniach projektowych i realizacji obiektów budowlanych; 3)
racjonalizacji użytkowania energii w budownictwie; 4)
postępowań egzaminacyjnych dla osób ubiegających się o uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową; 5)
upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych - w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie; 6)
programów studiów podyplomowych na potrzeby termomodernizacji oraz oceny charakterystyki energetycznej budynku; 7)
programu usuwania wyrobów zawierających azbest z istniejących obiektów budowlanych; 8)
polityki architektonicznej.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego; 2)
Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie.§ 21.
1.
Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego; 2)
ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych; 3)
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 4)
ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków; 5)
ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej; 6)
ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania; 7)
ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2006 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych; 8)
ustawy o własności lokali; 9)
ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego; 10)
ustawy o dodatkach mieszkaniowych; 11)
ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych; 12)
ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych; 13)
ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe; 14)
ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 15)
ustawy Prawo spółdzielcze - w zakresie dotyczącym spółdzielni mieszkaniowych; 16)
ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami; 17)
ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Rynku Budowlanego i Techniki; 18)
ustawy o Policji - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 19)
ustawy o Służbie więziennej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 20)
ustawy Kodeks postępowania cywilnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
strategii i programów określających politykę państwa w zakresie mieszkalnictwa, 2)
oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni mieszkaniowych; 3)
zatwierdzania umów i statutów towarzystw budownictwa społecznego oraz ich zmian; 4)
współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego - w sprawach dotyczących finansowania budownictwa czynszowego. Funduszu Termomodernizacji, Funduszu Dopłat oraz Funduszu Hipotecznego; 5)
związane ze współdziałaniem z właściwymi jednostkami przy kształtowaniu instrumentów polityki ekonomicznej państwa oddziałujących na mieszkalnictwo, w tym systemu podatkowego.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Ekologii Miast w Łodzi; 2)
Zakładem Badawczo-Doświadczalnym Gospodarki Komunalnej w Katowicach.§ 22.
1.
Departament Orzecznictwa prowadzi w trybie nadzoru indywidualne postępowania administracyjne, w sprawach należących do kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, dotyczące przejęcia lub wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie: 1)
dekretu o majątkach opuszczonych i porzuconych; 2)
dekretu o rozbiórce i naprawie budynków zniszczonych i uszkodzonych w czasie wojny; 3)
dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy; 4)
dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich; 5)
dekretu o przekazywaniu przez Państwo mienia nierolniczego na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska; 6)
dekretu o wywłaszczaniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939-1945; 7)
dekretu o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych; 8)
dekretu o wykańczaniu i nadbudowie niektórych domów mieszkalnych; 9)
ustawy o upamiętnieniu męczeństwa Narodu Polskiego i innych Narodów na Majdanku; 10)
ustawy o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym; 11)
ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości; 12)
ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego w miastach i osiedlach; 13)
ustawy o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków; 14)
ustawy o terenach budowlanych na obszarach wsi; 15)
ustawy o gospodarce terenami w miastach i osiedlach; 16)
ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach.2.
Departament prowadzi w trybie odwoławczym indywidualne postępowania administracyjne, dotyczące regulacji praw do nieruchomości oraz odszkodowań za wywłaszczone lub przejęte nieruchomości, w zakresie kompetencji Ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej jako organu wyższego stopnia, w sprawach rozpoznawanych na podstawie: 1)
ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych; 2)
ustawy o gospodarce nieruchomościami; 3)
ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną; 4)
ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego "Polskie Koleje Państwowe"; 5)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych; 6)
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym; 7)
ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska"; 8)
ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej; 9)
ustawy o transporcie kolejowym; 10)
ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali; 11)
ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu; 12)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.3.
Departament prowadzi, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, sprawy dotyczące dochodzenia od ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej odszkodowania w zakresie określonym w ust. 1 i 2.4.
Departament wykonuje czynności kancelaryjne, a w szczególności zwraca akta do właściwych organów i urzędów - po ich wykorzystaniu oraz przekazuje do Archiwum Zakładowego części archiwalne akt organu naczelnego.§ 23.
1.
Departament Bezpieczeństwa Żeglugi jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o bezpieczeństwie morskim; 2)
ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki; 3)
ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków; 4)
ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich"; 5)
ustawy o wykonywaniu prac podwodnych; 6)
ustawy o izbach morskich; 7)
ustawy o wyposażeniu morskim; 8)
ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich; 9)
ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej i administracji morskiej - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej oraz Departament Gospodarki Przestrzennej; 10)
ustawy o żegludze śródlądowej - w zakresie dotyczącym administracji żeglugi śródlądowej, bezpieczeństwa żeglugi, kwalifikacji w żegludze śródlądowej i systemu informacji rzecznej; 11)
ustawy Kodeks morski - w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa morskiego i zanieczyszczania morza przez statki; 12)
ustawy o ochronie granicy państwowej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 13)
ustawy o systemie oświaty - w zakresie dotyczącym żeglugi śródlądowej oraz kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW); 14)
ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 15)
ustawy Prawo ochrony środowiska - w zakresie dotyczącym żeglugi morskiej oraz żeglugi śródlądowej; 16)
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - w zakresie dotyczącym kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW); 17)
ustawy Prawo wodne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej; 18)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach warunków technicznych jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie; 19)
ustawy o gospodarce nieruchomościami - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej; 20)
ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 21)
ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 22)
ustawy Prawo geologiczne i górnicze - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 23)
ustawy Prawo telekomunikacyjne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
bezpieczeństwa żeglugi statków morskich, ochrony żeglugi i portów; 2)
poszukiwania i ratowania życia na morzu; 3)
szkolenia i kwalifikacji morskich; 4)
ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem morza przez statki; 5)
ochrony brzegu morskiego; 6)
instytucji klasyfikacyjnych; 7)
inwestycji morskich finansowanych z udziałem środków publicznych; 8)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie gospodarki morskiej; 9)
współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
urzędami morskimi; 2)
urzędami żeglugi śródlądowej; 3)
izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich; 4)
Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).4.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
Akademią Morską w Szczecinie; 2)
Akademią Morską w Gdyni; 3)
Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni; 4)
średnimi szkołami morskimi, w zakresie Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW); 5)
średnimi szkołami śródlądowymi.§ 24.
1.
Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o portach i przystaniach morskich; 2)
ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym; 3)
ustawy o pracy na morskich statkach handlowych; 4)
ustawy o podatku tonażowym; 5)
ustawy o żegludze śródlądowej - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi; 6)
ustawy Kodeks morski - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi; 7)
ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej - w zakresie dotyczącym ustalania granic portów morskich; 8)
ustawy o Polskim Rejestrze Statków - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 9)
ustawy Prawo przewozowe - w zakresie dotyczącym transportu wodnego śródlądowego; 10)
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi; 11)
ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie kompetencji Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 12)
ustawy Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 13)
ustawy o referendum ogólnokrajowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 14)
ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 15)
ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 16)
ustawy o zasadach finansowania nauki - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej; 17)
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach morskich.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
strategii i programów w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego; 2)
komisji mieszanych do spraw transportu morskiego i wodnego śródlądowego, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi; 3)
krajowej oraz wspólnotowej zintegrowanej polityki morskiej; 4)
z zakresu prawa pracy w obszarze właściwym dla transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego; 5)
europejskich korytarzy transportowych - w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego; 6)
współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego; 7)
obsługi Rady do spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
spółkami żeglugowymi utworzonymi na podstawie umów międzynarodowych; 2)
Instytutem Morskim w Gdańsku; 3)
Akademią Morską w Gdyni; 4)
Akademią Morską w Szczecinie.4.
Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej prowadzi Sekretariat Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego.§ 25.
1.
Departament Poczty jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy Prawo pocztowe, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych; 2)
ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska"; 3)
ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska"; 4)
ustawy o opłatach abonamentowych; 5)
z ustawy o stanie klęski żywiołowej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności; 6)
ustawy o broni i amunicji - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności; 7)
ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności; 8)
ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności; 9)
ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności; 10)
ustawy Kodeks postępowania cywilnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności; 11)
ustawy Kodeks postępowania karnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących zasad i trybu doręczania pism sądowych.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych; 2)
stałego podnoszenia jakości usług pocztowych; 3)
wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym; 4)
rozwoju infrastruktury pocztowej; 5)
warunków świadczenia, norm dostępu i jakości usług pocztowych, a także zasad odpowiedzialności operatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnych usług pocztowych; 6)
współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym - w zakresie możliwości rozwoju sektora pocztowego.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w zakresie dotyczącym poczty.4.
Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw łączności w "Poczta Polska S.A.".§ 26.
1.
Departament Telekomunikacji jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy Prawo telekomunikacyjne - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Departament Spraw Obronnych; 2)
ustawy o kompatybilności elektromagnetycznej; 3)
ustawy Kodeks postępowania karnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących technicznego przygotowania systemów i sieci służących do przekazywania informacji; 4)
ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
strategii i programów w zakresie społeczeństwa informacyjnego oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych; 2)
komunikacji elektronicznej; 3)
zwalczania informacji niezamówionych; 4)
polityki wykorzystania widma radiowego oraz planowania numeracji w sieciach telekomunikacyjnych; 5)
związane z procesem przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii i telewizji; 6)
usuwania barier w procesie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej; 7)
współpracy z Komisją Europejską i jej wyspecjalizowanymi agendami - w zakresie uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w Europejskim Globalnym Systemie Nawigacji Satelitarnej GALILEO.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej - w zakresie dotyczącym telekomunikacji; 2)
Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym.§ 27.
1.
Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o umowach międzynarodowych; 2)
ustawy o ochronie granicy państwowej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu; 3)
ustawy Prawo ochrony środowiska - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego; 4)
ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem - w zakresie dotyczącym członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; 5)
ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju; 6)
ustawy o ochronie przyrody - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu; 7)
ustawy prawo przewozowe - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących publicznego transportu zbiorowego; 8)
ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej i transportu; 9)
ustawy o systemie oceny zgodności - w zakresie dotyczącym akredytacji oraz autoryzacji i notyfikacji jednostek oceny zgodności; 10)
ustawy o normalizacji; 11)
ustawy o zasadach finansowania nauki, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej; 12)
ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.2.
Departament zapewnia realizację zadań w zakresie: 1)
strategii i programów w zakresie transportu; 2)
zagadnień horyzontalnych - w zakresie wynikającym z dokumentów krajowych i Unii Europejskiej w obszarze transportu; 3)
procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacjach międzynarodowych, w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w tym procesie; 4)
przygotowania i sprawowania przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.; 5)
dwustronnej współpracy międzynarodowej; 6)
ochrony środowiska w transporcie; 7)
transportu intermodalnego; 8)
logistyki transportu towarowego, w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu; 9)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu; 10)
publicznego transportu zbiorowego, w tym ułatwień ogólnosystemowych w przemieszczaniu osób niepełnosprawnych środkami transportu; 11)
harmonizacji technicznej, normalizacji i miar.3.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
europejskich korytarzy, sieci i osi transportowych; 2)
współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej; 3)
współpracy z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z procesami decyzyjnymi w Unii Europejskiej; 4)
udziału Ministra w posiedzeniach Komitetu do spraw Europejskich; 5)
współpracy Ministerstwa z organizacjami międzynarodowymi; 6)
międzynarodowej współpracy regionalnej; 7)
wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Finansowe; 8)
przedstawicieli Ministra za granicą; 9)
systemu Elektronicznej Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P); 10)
finansowania nauki - w zakresie działów łączność i transport; 11)
przewozów tranzytowych w transporcie lądowym; 12)
budżetu Unii Europejskiej.§ 28.
1.
Departament Dróg i Autostrad jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o drogach publicznych, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych; 2)
ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym; 3)
ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia; 4)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - w zakresie dotyczącym dróg krajowych; 5)
ustawy o transporcie drogowym - w zakresie dotyczącym opłat za korzystanie z dróg krajowych; 6)
ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - w zakresie dotyczącym dróg publicznych; 7)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących dróg publicznych; 8)
ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa - w zakresie opinii ministra właściwego do spraw transportu dotyczącej przejęcia w trwały zarząd nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa położonych w pasie drogowym; 9)
ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
przygotowania i aktualizacji programów i planów w zakresie dróg krajowych oraz monitorowania ich realizacji; 2)
inwestycji drogowych finansowanych z udziałem środków publicznych; 3)
współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Drogowego; 4)
finansowania ze źródeł zagranicznych projektów w zakresie dróg krajowych, w tym:a)
umów kredytowych w sprawach finansowania dróg krajowych,b)
współpracy z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi oraz bankami komercyjnymi; 5)
zaświadczeń pomocy de minimis z tytułu zwolnienia z obowiązku uiszczania opłat za korzystanie z dróg krajowych; 6)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie dróg publicznych; 7)
projektów drogowych realizowanych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego; 8)
współpracy z Radą do Spraw Autostrad; 9)
komisji mieszanych do spraw budowy połączeń drogowych, komisji mieszanych do spraw budowy i utrzymania granicznych obiektów mostowych oraz grup roboczych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi dotyczącymi transgranicznych połączeń transportowych.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.4.
Departament prowadzi sprawy nadzoru nad: 1)
Instytutem Badawczym Dróg i Mostów; 2)
Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego - w zakresie wynikającym z właściwości departamentu.§ 29.
1.
Departament Transportu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o czasie pracy kierowców; 2)
ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych; 3)
ustawy o systemie tachografów cyfrowych; 4)
ustawy Prawo o ruchu drogowym - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; 5)
ustawy o transporcie drogowym - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad; 6)
ustawy Prawo przewozowe - w zakresie dotyczącym przewozu drogowego; 7)
ustawy o dozorze technicznym - w zakresie dotyczącym transportu drogowego; 8)
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu; 9)
ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu; 10)
ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
komisji mieszanych do spraw międzynarodowych przewozów drogowych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi; 2)
współdziałania z wojewodami, jako organami założycielskimi:a)
w zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw użyteczności publicznej (PKS), których działalność wykracza poza obszar jednego województwa,b)
w procesie powoływania i odwoływania dyrektorów w przedsiębiorstwach PKS; 3)
współpracy z organami kontroli ruchu i transportu drogowego; 4)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu, w zakresie zarządzania ruchem drogowym.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
Głównym Inspektorem Transportu Drogowego; 2)
Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad; 3)
Instytutem Transportu Samochodowego; 4)
Transportowym Dozorem Technicznym - z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Kolejnictwa.§ 30.
1.
Departament Kolejnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o transporcie kolejowym, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych oraz Departament Spraw Obronnych; 2)
ustawy o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych; 3)
ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych; 4)
ustawy o Funduszu Kolejowym, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych; 5)
ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej; 6)
ustawy Prawo przewozowe - w zakresie dotyczącym przewozów kolejowych; 7)
ustawy o służbie medycyny pracy - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa; 8)
ustawy o dozorze technicznym - w zakresie dotyczącym transportu kolejowego; 9)
ustawy Prawo energetyczne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego; 10)
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w pociągach; 11)
ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących ustalania terenów zamkniętych.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
strategii i programów w zakresie kolejnictwa; 2)
publicznego transportu zbiorowego w zakresie kolejnictwa; 3)
udostępniania infrastruktury kolejowej przewoźnikom kolejowym oraz bezpieczeństwa transportu kolejowego; 4)
praw pasażerów w transporcie kolejowym; 5)
międzynarodowego transportu kolejowego, w ramach umów SMGS i SMPS oraz Konwencji COTIF; 6)
współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych; 7)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie transportu kolejowego; 8)
inwestycji w zakresie taboru kolejowego i transportu intermodalnego, finansowanych z udziałem środków publicznych; 9)
interoperacyjności systemu kolejowego w zakresie taboru kolejowego.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych; 2)
Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa; 3)
Transportowym Dozorem Technicznym - w zakresie dotyczącym kolejnictwa.4.
Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP S.A.§ 31.
1.
Departament Inwestycji Kolejowych jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o transporcie kolejowym w zakresie infrastruktury kolejowej; 2)
ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP w zakresie nadzoru korporacyjnego i administracyjnego nad PLK S.A.; 3)
ustawy o Funduszu Kolejowym, w zakresie dotyczącym finansowania infrastruktury kolejowej; 4)
ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej; 5)
ustawy o finansach publicznych - w zakresie dotyczącym finansowania infrastruktury kolejowej; 6)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa; 7)
ustawy Prawo energetyczne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego, oraz dostosowania ww. regulacji krajowych do wymagań UE.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
programowania poprawy stanu infrastruktury kolejowej i jej dostosowania do wymaganych standardów krajowych i UE; 2)
inwestycji kolejowych infrastrukturalnych finansowanych z udziałem środków publicznych; 3)
opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej; 4)
międzynarodowego rozwoju sieci kolejowej, w ramach umów AGC, AGTC i TEN-T; 5)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie infrastruktury kolejowej; 6)
interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej w zakresie infrastruktury kolejowej oraz systemu kolei dużych prędkości; 7)
infrastruktury kolejowej wynikające z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, w zakresie dotyczącym interoperacyjności kolei polskich i systemu oceny zgodności.3.
Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP PLK S.A.§ 32.
1.
Departament Lotnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy Prawo lotnicze; 2)
ustawy o przedsiębiorstwie państwowym "Porty Lotnicze"; 3)
ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; 4)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa; 5)
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach uczelni kształcących personel lotniczy dla lotnictwa cywilnego; 6)
ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa cywilnego; 7)
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w samolotach komunikacji międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach lotniczych; 8)
ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
strategii i programów - w zakresie lotnictwa; 2)
rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych; 3)
inwestycji lotniczych finansowanych z udziałem środków publicznych; 4)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie lotnictwa; 5)
współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych; 6)
współpracy z Radą Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego oraz Komitetem Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad: 1)
Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego; 2)
przedsiębiorstwem państwowym "Porty Lotnicze"; 3)
Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.§ 33.
1.
Departament Funduszy UE wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w systemie zarządzania SPOT, Funduszem Spójności i POIiŚ, oraz Instytucji Zarządzającej w systemie zarządzania Funduszem TEN-T.2.
Departament jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o Narodowym Planie Rozwoju - w zakresie dotyczącym funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności; 2)
ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - w zakresie dotyczącym POIiŚ.3.
Departament prowadzi sprawy: 1)
programowania działań oraz projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach POIiŚ w tym w zakresie:a)
aktualizacji opisów Priorytetów/Działań POIiŚ,b)
procedur/wytycznych realizacji POIiŚ,c)
listy projektów kluczowych POIiŚ; 2)
organizacji systemu zarządzania i kontroli Priorytetów POIiŚ; 3)
ewaluacji POIiŚ; 4)
monitorowania:a)
przygotowania i wyboru projektów w ramach POIiŚ,b)
wdrażania SPOT i POIiŚ, w tym w zakresie:– realizacji projektów/działań/priorytetów,
– udziału/współorganizowania komitetów monitorujących/podkomitetów monitorujących,
c)
trwałości projektów oraz osiągnięcia założonych w projektach wskaźników; 5)
nadzoru i monitorowania realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności w ramach NPR, w tym:a)
przyjmowania, weryfikacji oraz koordynacji procesu przekazywania do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o modyfikację projektów zgłoszonych przez podmioty odpowiedzialne za realizację projektu,b)
prowadzenia kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów; 6)
sprawozdawczości w zakresie SPOT, Funduszu Spójności w ramach NPR i POIiŚ; 7)
weryfikacji sprawozdań dotyczących projektów niezakończonych w okresie kwalifikowalności wydatków w ramach SPOT; 8)
kwalifikowania wydatków oraz weryfikacji wniosków do Komisji Europejskiej o środki Funduszu Spójności w ramach NPR; 9)
koordynacji zarządzania finansowego na poziomie Priorytetów POIiŚ, w tym w zakresie sporządzania:a)
poświadczeń i deklaracji wydatków oraz wniosków o płatność,b)
prognoz w zakresie wnioskowania o płatność; 10)
opracowywania wniosku o płatność końcową w ramach SPOT; 11)
wykrywania nieprawidłowości oraz raportowania na temat wykrytych nieprawidłowości w ramach SPOT, Funduszu Spójności w ramach NPR oraz POIiŚ; 12)
nakładania i rozliczania korekt finansowych w ramach projektów SPOT; 13)
współpracy z Komisją Europejską w zakresie zamykania programu SPOT, w tym w kwestii audytów projektów i programu; 14)
procedur wdrażania dla Funduszu Spójności w ramach NPR oraz Funduszu TEN-T; 15)
pomocy technicznej Funduszu Spójności w ramach NPR oraz POIiŚ i POPT; 16)
informacji i promocji POIiŚ oraz Funduszu Spójności w ramach NPR; 17)
koordynacji działań systemów SIMIK oraz KSI; 18)
Funduszu TEN-T; 19)
monitorowania działań oraz sprawozdawczości w zakresie projektów PHARE; 20)
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.4.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Centrum Unijnych Projektów Transportowych.§ 34.
1.
Departament Budżetu odpowiada za opracowanie i realizację budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister, w tym budżetu w układzie zadaniowym, zapewnia obsługę finansową oraz ewidencję księgową dysponenta części budżetowych, prowadzi rachunkowość operacji finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, dokonuje płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych, realizuje zadnia związane z pomocą publiczną i ochroną konkurencji w resorcie.2.
W szczególności Departament prowadzi sprawy: 1)
ewidencji księgowej dysponenta części budżetowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz środków na finansowanie nauki; 2)
sprawozdawczości budżetowej dysponenta części budżetowych, w tym budżetu w układzie zadaniowym; 3)
opracowywania analiz wykonania zadań oraz dochodów i wydatków budżetowych, w tym w układzie zadaniowym; 4)
opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej, w tym budżetu w układzie zadaniowym, dla części, których dysponentem jest Minister; 5)
ustalania planu dochodów i wydatków resortu, w tym udzielania dysponentom niższego stopnia oraz innym uprawnionym podmiotom informacji o planowanych wielkościach dochodów i wydatków oraz limitach wynagrodzeń, w tym budżetu w układzie zadaniowym; 6)
finansowania inwestycji; 7)
przekazywania środków budżetowych na realizację zadań, w ramach ustalonych planów wydatków dla jednostek budżetowych i przedsiębiorców; 8)
harmonogramu realizacji wydatków budżetowych, w tym budżetu w układzie zadaniowym; 9)
zmian w planie wydatków poszczególnych dysponentów (jednostek) w trakcie roku budżetowego, w tym budżetu w układzie zadaniowym; 10)
wystąpień o środki z rezerw celowych budżetu państwa oraz sprawozdawczości w tym zakresie; 11)
wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra oraz zatwierdzania tych sprawozdań; 12)
zatwierdzania sprawozdań finansowych Transportowego Dozoru Technicznego, a także opiniowania sprawozdań finansowych spółki "Poczta Polska S.A." oraz spółek Grupy PKP; 13)
zatwierdzania planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych; 14)
ewidencji księgowej funduszy unijnych; 15)
płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych; 16)
związane z dokonywaniem płatności z budżetu środków europejskich na rzecz beneficjentów; 17)
weryfikacji finansowej:a)
wniosków o płatność w zakresie projektów współfinansowanych za środków UE,b)
raportów z postępów realizacji projektów Funduszu Spójności,c)
wniosków o płatność na dofinansowanie remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej,d)
wniosków o płatność dla zawartych umów o świadczenie usług publicznych; 18)
nadzoru nad zachowaniem przez beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych oddzielnego systemu rachunkowości dla środków Unii Europejskiej lub stosowaniem odpowiedniego kodu księgowego; 19)
współpracy z Departamentem Funduszy UE przy rozliczaniu i zamykaniu SPOT, Funduszu Spójności (NPR), TEN-T oraz w zakresie zarządzania finansowego Priorytetami POIiŚ; 20)
dotowania przedsiębiorców; 21)
wynikające z ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego; 22)
pomocy publicznej; 23)
ochrony konkurencji; 24)
statystyki publicznej.§ 35.
Departament Kontroli prowadzi sprawy: 1)
kontroli planowych i doraźnych działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem; 2)
kontroli działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra w zakresie wynikającym z ustawy o Radzie Ministrów oraz ustaw, na podstawie których Minister uzyskał uprawnienia do kontroli i nadzoru, w trybie określonym odrębnym zarządzeniem; 3)
kontroli systemowych Funduszu Spójności i POIiŚ; 4)
kontroli projektów, w tym w zakresie trwałości, realizowanych z udziałem środków budżetu państwa i funduszy Unii Europejskiej; 5)
skarg i wniosków - na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem; 6)
przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków - na zasadach ustalonych odrębnie; 7)
kontroli zewnętrznej prowadzonej w Ministerstwie przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne organy kontrolne oraz udzielania odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.§ 36.
1.
Departament Prawny jest właściwy w sprawach prawidłowego, pod względem legislacyjno-prawnym, przygotowania aktów normatywnych oraz obsługi prawnej Ministerstwa.2.
W szczególności Departament prowadzi sprawy: 1)
legislacji w trybie określonym odrębnym zarządzeniem; 2)
materiałów dla Ministra i jego przedstawicieli na posiedzenia Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych; 3)
stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach prowadzonych przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości; 4)
organizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie swobodnego przepływu towarów oraz nieformalnego rozwiązywania problemów tego rynku (SOLVIT); 5)
obsługi prawnej, w zakresie określonym w ustawie o radcach prawnych, w tym:a)
wydaje opinie prawne i udziela porad prawnych w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz udziela wyjaśnień dotyczących obowiązującego systemu prawnego,b)
opiniuje projekty: umów międzynarodowych, umów zawieranych przez Ministra lub Ministerstwo, statutów jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, decyzji administracyjnych oraz postanowień,c)
zapewnia zastępstwo procesowe Ministra oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami, Departament Gospodarki Przestrzennej oraz Departament Orzecznictwa; 6)
uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych i umów międzynarodowych.3.
Departament prowadzi: 1)
rejestr spraw sądowych, w których zastępstwo procesowe zapewnia Departament; 2)
rejestr upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra oraz wytycznych Ministra; 3)
redakcję Dziennika Urzędowego Ministra Infrastruktury; 4)
sprawy notyfikacji krajowych aktów wykonawczych wdrażających przepisy wspólnotowe w zakresie właściwości Ministra.§ 37.
1.
Departament Spraw Obronnych jest właściwy w sprawach wynikających z: 1)
ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Poczty; 2)
ustawy o zarządzaniu kryzysowym; 3)
ustawy o stanie klęski żywiołowej; 4)
ustawy o stanie wyjątkowym; 5)
ustawy o stanie wojennym oraz kompetencjach Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej; 6)
ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców; 7)
ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych; 8)
ustawy o rezerwach państwowych; 9)
ustawy Prawo telekomunikacyjne - w zakresie dotyczącym obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego; 10)
ustawy o ochronie osób i mienia - w zakresie kompetencji Ministra, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Ochrony Informacji Niejawnych; 11)
ustawy o drogach publicznych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących wykazu oraz przygotowania dróg na potrzeby obrony państwa; 12)
ustawy o transporcie kolejowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego; 13)
ustawy Prawo pocztowe - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego; 14)
ustawy Prawo przewozowe - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących obronności, bezpieczeństwa państwa lub klęsk żywiołowych; 15)
ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w sprawach dotyczących potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy: 1)
zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa; 2)
obrony cywilnej; 3)
zapewnienia łączności na potrzeby administracji publicznej, systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, bezpieczeństwem i porządkiem publicznym oraz na potrzeby ratownictwa; 4)
kontroli wykonywania zadań obronnych przez organy, jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra oraz przedsiębiorców, na których Minister nałożył zadania obronne w trybie decyzji administracyjnych.§ 38.
1.
Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi sprawy wynikające z zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie organizacji Ministerstwa, zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie oraz postępowań w sprawach zamówień publicznych.2.
W szczególności Biuro prowadzi sprawy: 1)
naboru pracowników do pracy w Ministerstwie; 2)
opisów stanowisk pracy oraz wartościowania stanowisk pracy, a także ocen okresowych pracowników Ministerstwa; 3)
doskonalenia zawodowego pracowników Ministerstwa; 4)
gospodarowania środkami przeznaczonymi na wynagrodzenia oraz funduszem nagród; 5)
obsługi kadrowej pracowników Ministerstwa; 6)
związane z nadzorem nad czasem pracy i dyscypliną pracy w Ministerstwie; 7)
wynikające ze stosunku pracy, w zakresie ustawowego upoważnienia Ministra, wobec osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz wobec Kierownictwa Ministerstwa; 8)
związane z organizacją Ministerstwa; 9)
postępowań w sprawach zamówień publicznych, na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem; 10)
obsługi Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa; 11)
obsługi Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych; 12)
odznaczeń państwowych i odznak honorowych; 13)
obsługi sekretariatów Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.3.
Ponadto Biuro: 1)
jest właściwe w sprawach wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych; 2)
zapewnia realizację zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.4.
Biuro prowadzi ewidencję fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.§ 39.
1.
Biuro Audytu Wewnętrznego odpowiada za realizację funkcji audytu wewnętrznego w Ministerstwie.2.
Biuro prowadzi sprawy: 1)
identyfikowania i monitorowania procesów zachodzących w Ministerstwie; 2)
zadań audytowych, przeprowadzanych zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych - również poza rocznym planem audytu; 3)
czynności doradczych; 4)
czynności sprawdzających; 5)
zadań audytowych zleconych; 6)
oceny adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej; 7)
czynności audytowych w innych jednostkach w działach administracji rządowej, którymi kieruje Minister.3.
Biuro prowadzi obsługę organizacyjną komitetu audytu oraz inne działania mające na celu wsparcie komitetu audytu, w tym: 1)
gromadzi plany audytu i sprawozdania z wykonania planów oraz inne niezbędne dla komitetu audytu informacje od jednostek w dziale; 2)
przygotowuje zbiorcze informacje o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych przez audytorów usprawnieniach kontroli zarządczej.§ 40.
1.
Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie gospodarowania mieniem Ministerstwa oraz prowadzenia jego ewidencji, a także w zakresie reprezentowania Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa oraz wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa.2.
W szczególności Biuro prowadzi sprawy: 1)
gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi Ministerstwu w trwały zarząd; 2)
utrzymania odpowiedniego stanu technicznego nieruchomości, w tym budynków; 3)
inwestycji i remontów; 4)
ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gospodarowania nimi; 5)
warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp w Ministerstwie; 6)
ochrony przeciwpożarowej w budynkach Ministerstwa; 7)
kancelarii głównej i zapewnienia obsługi kancelaryjnej komórek organizacyjnych Ministerstwa; 8)
obsługi gospodarczej i technicznej narad i konferencji organizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa; 9)
usług poligraficznych; 10)
zaopatrzenia w materiały, przedmioty nietrwałe i środki trwałe; 11)
organizacji i prowadzenia magazynu; 12)
łączności wewnętrznej i zewnętrznej; 13)
obsługi transportowej.3.
W strukturze Biura funkcjonuje archiwum zakładowe Ministerstwa. Szczegółowe zasady pracy archiwum określa instrukcja kancelaryjna oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.§ 41.
1.
Biuro Finansowe odpowiada za opracowanie i realizację budżetu Ministerstwa w zakresie dochodów i wydatków dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych, prowadzi ewidencję księgową i obsługę finansową operacji gospodarczych realizowanych przez dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych, wykonuje zadania dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych oraz zadania głównego księgowego Ministerstwa w częściach budżetu państwa, których dysponentem jest Minister.2.
Biuro prowadzi w szczególności sprawy: 1)
planowania dochodów i wydatków Ministerstwa oraz ich realizacji; 2)
zmian w planie finansowym Ministerstwa w trakcie roku budżetowego - w zakresie właściwości Biura; 3)
obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości z wykonania budżetu dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych; 4)
sporządzania harmonogramu realizacji wydatków budżetowych - w zakresie dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych; 5)
dyspozycji środkami pieniężnymi; 6)
naliczania i rozliczania wynagrodzeń pracowniczych; 7)
sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej; 8)
płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne; 9)
gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych; 10)
rozliczania gospodarki magazynowej; 11)
obsługi finansowej przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa; 12)
realizacji płatności składek do organizacji międzynarodowych; 13)
rozliczania krajowych i zagranicznych delegacji służbowych pracowników Ministerstwa oraz kosztów zagranicznych delegacji służbowych; 14)
zakupu biletów lotniczych dla celów realizacji delegacji służbowych; 15)
obsługi finansowo-księgowej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego, Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, komisji dyscyplinarnej, rzecznika dyscyplinarnego; 16)
obsługi finansowo-księgowej Urzędów Żeglugi Śródlądowej; 17)
realizowania płatności oraz ewidencji księgowej projektów współfinansowanych z funduszy unijnych w zakresie właściwości Biura; 18)
obsługi administracyjno-technicznej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.3.
Biuro Finansowe prowadzi sprawy nadzoru nad Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego - w zakresie wynikającym z właściwości Biura.§ 42.
1.
Biuro Informacji i Promocji jest właściwe w sprawach wynikających z: 1)
ustawy Prawo prasowe - w zakresie:a)
kontaktów z mediami, w tym udzielania odpowiedzi na pytania kierowane do Biura i na ogólny adres internetowy Ministerstwa,b)
udzielania odpowiedzi na krytykę prasową i przygotowywania sprostowań; 2)
ustawy o dostępie do informacji publicznej - w zakresie:a)
ogłaszania informacji publicznych, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej,b)
udostępniania informacji publicznej w formie ustnej, pisemnej lub na wniosek; 3)
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej.2.
Ponadto Biuro prowadzi sprawy działań informacyjnych i promocyjnych Ministerstwa, w tym: 1)
obsługi medialnej wizyt i spotkań, konferencji prasowych, briefingów z udziałem Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa; 2)
wystąpień publicznych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa; 3)
codziennego sporządzania zestawień najważniejszych doniesień informacyjnych dla członków Kierownictwa Ministerstwa; 4)
prowadzenia strony internetowej Ministerstwa; 5)
patronatów Ministra i Ministerstwa dla organizowanych targów, konferencji i seminariów oraz przygotowywanie wpisów Ministra do wydawnictw okolicznościowych; 6)
listów i pism okolicznościowych Ministra; 7)
obwieszczeń i ogłoszeń Ministra, zamieszczanych w prasie; 8)
promocji Ministerstwa poprzez tematyczne wydawnictwa z zakresu działalności resortu.§ 43.
1.
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych prowadzi sprawy obsługi Ministra oraz Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych w zakresie realizacji ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz informatyzacji Ministerstwa.2.
W szczególności Biuro prowadzi sprawy: 1)
ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej; 2)
ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane informacje niejawne; 3)
kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji; 4)
okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów; 5)
planu ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie; 6)
prowadzenia postępowań sprawdzających wobec pracowników Ministerstwa; 7)
wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych; 8)
szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych; 9)
współdziałania Ministra ze służbami ochrony państwa; 10)
ochrony obiektów Ministerstwa poprzez nadawanie uprawnień do stref chronionych oraz wydawanie identyfikatorów uprawniających do wejścia oraz poruszania się po Ministerstwie; 11)
systemów informatycznych, podsystemów informatycznych i systemów baz danych; 12)
zasobów sieci komputerowych i zintegrowanego systemu teleinformatycznego; 13)
zakupów sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz zarządzania licencjami na oprogramowanie.3.
W strukturze Biura wyodrębnia się pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, oraz Kancelarię Tajną, podległą bezpośrednio temu Pełnomocnikowi.§ 44.
1.
Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym - w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego.2.
Sekretariat prowadzi sprawy: 1)
propozycji działań w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce; 2)
Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2005 (Krajowego Programu BRD); 3)
projektów realizowanych przez Ministra w ramach Krajowego Programu BRD; 4)
informacji o działaniach prowadzonych przez Ministra w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego; 5)
Krajowej Rady BRD oraz wojewódzkich rad bezpieczeństwa ruchu drogowego; 6)
obsługi organizacyjno-technicznej posiedzeń Krajowej Rady BRD i jej organów.