Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2009.15.53

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2009 r.

ZARZĄDZENIE Nr 35
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2009 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
2.
Wewnętrzne regulaminy organizacyjne obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337 i Nr 98, poz. 817.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY

I.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej "Ministerstwem", wymienionych w zarządzeniu nr 136 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Infrastruktury (M. P. Nr 90, poz. 980, z 2008 r. Nr 5, poz. 820 oraz z 2009 r. Nr 81, poz. 1025).

II.

ORGANIZACJA MINISTERSTWA

§  2.
1.
Pracami Ministerstwa kieruje Minister Infrastruktury, zwany dalej "Ministrem".
2.
Do kompetencji Ministra zastrzega się:
1)
sprawy, w których ze względu na charakter decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej;
2)
zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister, dotyczące w szczególności inicjowania i realizacji polityki Rady Ministrów w zakresie budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączności i transportu.
§  3.
1.
Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
2.
Szczegółowy podział czynności Sekretarza i Podsekretarzy Stanu określa odrębne zarządzenie Ministra. Ustalając podział czynności Minister zatwierdza Schemat Organizacyjny Ministerstwa, określający podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych.
3.
Minister może upoważnić Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych i innych pracowników Ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach czynności w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Ministra prowadzi Departament Prawny.
§  4.
1.
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie o służbie cywilnej, realizując w szczególności politykę personalną, dokonując czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie, zapewniając funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania oraz organizację pracy, a także wykonuje inne zadania i kompetencje wynikające z odrębnych przepisów.
2.
Dyrektora Generalnego Ministerstwa w czasie nieobecności zastępuje wyznaczona, w uzgodnieniu z Ministrem, osoba kierująca komórką organizacyjną.
3.
Dyrektor Generalny Ministerstwa może upoważnić dyrektorów komórek organizacyjnych, a w szczególnych przypadkach innych pracowników Ministerstwa, do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa prowadzi sekretariat Dyrektora Generalnego.
§  5.
1.
Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy.
2.
Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa, który zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.
§  6.
1.
W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą wchodzić wydziały, zespoły i stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych tych komórek.
2.
W komórce organizacyjnej może zostać utworzony wydział, gdy rodzaj spraw i wielkość pracy w zakresie jednorodnych zadań wymaga co najmniej 5 etatów, a w szczególnych przypadkach nie mniej niż 3 etaty.
3.
Wewnętrzny regulamin organizacyjny, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
strukturę komórki organizacyjnej, wraz ze schematem organizacyjnym;
2)
organizację zarządzania komórką organizacyjną;
3)
zakres zadań komórki organizacyjnej;
4)
szczegółowy zakres zadań poszczególnych wydziałów, zespołów, stanowisk pracy i sekretariatu.
4.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny Ministerstwa.
§  7.
1.
Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań komórki organizacyjnej.
2.
Do obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy:
1)
zapewnienie prawidłowej, efektywnej i terminowej realizacji celów Ministerstwa oraz zadań wynikających z planu działalności Ministerstwa, a także zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2)
zapewnienie zgodności działania komórki organizacyjnej z priorytetami i kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;
3)
zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej, w tym zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej;
4)
ustalanie zadań i zapewnianie ich realizacji przez wydziały, zespoły i stanowiska pracy;
5)
przydzielanie zadań podległym pracownikom;
6)
kontrola wykonywania zadań przez pracowników komórki organizacyjnej;
7)
zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;
8)
nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych;
9)
reprezentowanie urzędu Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa do właściwości tych osób;
10)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi i mieniem Skarbu Państwa zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o finansach publicznych oraz o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.
3.
Dyrektor komórki organizacyjnej przygotowuje rozstrzygnięcia i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1)
podpisuje opracowane w komórce organizacyjnej wyjaśnienia o charakterze interpretacyjnym przepisów z zakresu właściwości Ministra, nie zastrzeżone do podpisu Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa, oraz parafuje pisma i materiały zastrzeżone do ich podpisu;
2)
udziela organom i instytucjom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną, nie zastrzeżonych do właściwości Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
3)
podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej.
4.
W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności dyrektora albo zastępcy dyrektora, pracownik wyznaczony odpowiednio przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa albo przez dyrektora.
§  8.
1.
Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych przy realizacji zadań Ministra lub rozstrzygnięć przekraczających zakres właściwości komórki organizacyjnej.
2.
Komórka organizacyjna, zwracając się do innej komórki z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie.
3.
Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do:
1)
dokonywania ocen i analiz, w tym analiz skuteczności obowiązujących rozwiązań prawnych oraz prowadzonych działań, a także przygotowywania propozycji rozwiązań systemowych, w tym legislacyjnych;
2)
opracowywania i opiniowania projektów dokumentów rządowych, w tym aktów prawnych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;
3)
przekazywania informacji do programu prac legislacyjnych Rady Ministrów i Ministra;
4)
opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów;
5)
dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowisk w sprawach załatwianych w Ministerstwie lub rozpatrywanych przez Radę Ministrów, komitety Rady Ministrów, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz komisje i zespoły utworzone jako organy pomocnicze Rady Ministrów lub ministrów;
6)
prowadzenia działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego;
7)
opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;
8)
współdziałania w realizacji polityki informacyjnej Ministerstwa;
9)
współpracy przy przeprowadzaniu kontroli projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;
10)
współdziałania w realizacji zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru;
11)
współdziałania w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i sprawowaniem przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.;
12)
prowadzenia spraw z zakresu:
a)
procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych,
b)
dwustronnej współpracy międzynarodowej,
c)
umów międzynarodowych,
d)
ochrony środowiska,
e)
postępowania z odpadami,
f)
uznawania kwalifikacji zawodowych w zawodach regulowanych,
g)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,
h)
pomocy publicznej,
i)
współpracy z administracją samorządową,
j)
udzielania informacji publicznej oraz przekazywania informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
k)
harmonizacji technicznej, normalizacji, miar,
l)
badań naukowych,
m)
skarg i wniosków, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem.
4.
Szczegółowy podział zadań i właściwość komórek organizacyjnych w ramach systemu zarządzania i kontroli wykorzystania środków z funduszy Unii Europejskiej określają odrębne instrukcje, zarządzenia i podręczniki.
5.
Minister lub Dyrektor Generalny Ministerstwa mogą określić odrębnym zarządzeniem szczegółowe zadania i odpowiedzialność komórek organizacyjnych oraz sposób postępowania na poszczególnych etapach procesów występujących w Ministerstwie.
6.
Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do realizacji zadań wynikających z aktów normatywnych, programów rządowych i innych dokumentów oraz regulacji wewnętrznych, a także poleceń członków Kierownictwa Ministerstwa.
§  9.
1.
Członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych obsługują sekretariaty.
2.
Organizację i sposób działania sekretariatów regulują zasady pracy kancelaryjnej określone w instrukcji kancelaryjnej oraz innych przepisach wewnętrznych.
§  10.
Zadania służbowe realizowane przez pracowników określone są w opisach stanowisk pracy.
§  11.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dotyczące ustalenia komórki właściwej do prowadzenia określonych spraw rozstrzyga Minister lub z jego upoważnienia Dyrektor Generalny Ministerstwa.

III.

STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA

§  12.
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Biuro Ministra (BM);
2)
Departament Gospodarki Nieruchomościami (BN);
3)
Departament Gospodarki Przestrzennej (BP);
4)
Departament Rynku Budowlanego i Techniki (BR);
5)
Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa (BS);
6)
Departament Orzecznictwa (BO);
7)
Departament Bezpieczeństwa Żeglugi (GB);
8)
Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej (GT);
9)
Departament Poczty (ŁP);
10)
Departament Telekomunikacji (ŁT);
11)
Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych (MP);
12)
Departament Dróg i Autostrad (TA);
13)
Departament Transportu Drogowego (TD);
14)
Departament Kolejnictwa (TK);
15)
Departament Inwestycji Kolejowych (TI);
16)
Departament Lotnictwa (TL);
17)
Departament Funduszy UE (MU);
18)
Departament Budżetu (MB);
19)
Departament Kontroli (MK);
20)
Departament Prawny (ML);
21)
Departament Spraw Obronnych (MO);
22)
Biuro Dyrektora Generalnego (MG);
23)
Biuro Audytu Wewnętrznego (MA);
24)
Biuro Administracyjne (MD);
25)
Biuro Finansowe (MW);
26)
Biuro Informacji i Promocji (MR);
27)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (MN);
28)
Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (TRD).
§  13.
Przy Ministrze działa:
1)
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych;
2)
Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych;
3)
Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego;
4)
międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego - Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
5)
Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych.
§  14.
Organami opiniodawczo-doradczymi Ministra są:
1)
Państwowa Rada Nieruchomości;
2)
Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna;
3)
Rada Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;
4)
Rada do Spraw Autostrad;
5)
Rada do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej;
6)
Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego;
7)
Komitet Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.
§  15.
1.
W Ministerstwie działają:
1)
Rzecznik Prasowy podległy bezpośrednio Ministrowi;
2)
komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz Rzecznik Dyscyplinarny;
3)
Główna Biblioteka Komunikacyjna - na zasadach określonych odrębnymi przepisami i regulaminem nadanym przez Ministra, definiującym zadania, organizację oraz szczegółowy zakres działania biblioteki.
2.
Przy Ministerstwie działa Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego - gospodarstwo pomocnicze.

IV.

ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§  16.
1.
Gabinet Polityczny Ministra prowadzi doradztwo polityczne w zakresie działania Ministra, w szczególności:
1)
nadzoruje opracowywanie dokumentów, w tym programowych, przedkładanych Ministrowi;
2)
dokonuje, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi oraz na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa;
3)
utrzymuje - w zakresie wyznaczonym przez Ministra - kontakty z partiami politycznymi w kraju i za granicą oraz związkami zawodowymi i środowiskami opiniotwórczymi.
2.
Szczegółowy zakres zadań indywidualnych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.
3.
Do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminu dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych.
§  17.
1.
Biuro Ministra prowadzi sprawy:
1)
udziału Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach plenarnych Sejmu, Senatu oraz komisji sejmowych i senackich;
2)
odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów, posłów Parlamentu Europejskiego oraz na dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji sejmowych i senackich, a także wystąpienia Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych;
3)
odpowiedzi na wystąpienia Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich i innych rzeczników;
4)
udziału Ministra i jego przedstawicieli w posiedzeniach zespołów międzyresortowych, organów instytucji i organizacji rządowych i pozarządowych, a także ich ewidencji;
5)
ewidencji rad, komisji, zespołów i grup roboczych powołanych przez Ministra;
6)
wyjazdów służbowych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa na terenie kraju;
7)
obsługi wizyt i spotkań z udziałem Ministra i pozostałych członków Kierownictwa Ministerstwa oraz wizyt gości zagranicznych;
8)
obsługi, z wyłączeniem obsługi medialnej, spotkań, narad, konferencji Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;
9)
posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa oraz monitorowania realizacji ustaleń podjętych na tych posiedzeniach;
10)
zaproszeń kierowanych do Ministra lub do jego wiadomości;
11)
obsługi sekretarskiej Ministra i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
2.
Biuro prowadzi rejestr zarządzeń Ministra oraz decyzji Ministra nie stanowiących rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych.
§  18.
1.
Departament Gospodarki Nieruchomościami jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o gospodarce nieruchomościami - z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Orzecznictwa, Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Biuro Administracyjne;
2)
ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;
3)
ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa - w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami;
4)
ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości, w zakresie gospodarki nieruchomościami;
5)
ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a także prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia i licencje zawodowe;
2)
odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
3)
orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi w zakresie:
a)
odmowy nadania i pozbawienia uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami,
b)
odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;
4)
współpracy z organizacjami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, zarządców nieruchomości.
3.
Departament zapewnia obsługę:
1)
Państwowej Rady Nieruchomości;
2)
Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej;
3)
Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.
§  19.
1.
Departament Gospodarki Przestrzennej jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
2)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
3)
ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;
4)
ustawy o transporcie kolejowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w odniesieniu do lokalizacji inwestycji;
5)
ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów - w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego urbanistów;
6)
ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych - w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej;
7)
ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych - w zakresie dotyczącym gospodarki przestrzennej;
8)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
9)
ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
10)
ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w sprawach lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu;
11)
ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
12)
ustawy Prawo wodne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
gospodarki przestrzennej i polityki miejskiej, w tym zakresie strategii i programów określających politykę państwa w zakresie zapewnienia ładu przestrzennego;
2)
orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, w zakresie prowadzonych spraw;
3)
współpracy z organizacjami zawodowymi urbanistów;
4)
współpracy z Warszawskim Biurem Programu Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich (ONZ-HABITAT) w zakresie realizacji umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Programem Narodów Zjednoczonych do spraw Osiedli Ludzkich w sprawie ustanowienia w Rzeczypospolitej Polskiej Biura UN - Habitat.
3.
Departament zapewnia obsługę Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.
4.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
Instytutem Gospodarki Przestrzennej i Mieszkaniowej w Warszawie;
2)
Instytutem Rozwoju Miast w Krakowie.
§  20.
1.
Departament Rynku Budowlanego i Techniki jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o wyrobach budowlanych;
2)
ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane;
3)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
4)
ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów - w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa;
5)
ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów - w zakresie audytu energetycznego i jego weryfikacji;
6)
ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych - w zakresie wymagań techniczno-budowlanych;
7)
ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
8)
ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
9)
ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
10)
ustawy Prawo zamówień publicznych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
bezpieczeństwa i ochrony pracy podczas wykonywania robót budowlanych;
2)
potrzeb osób niepełnosprawnych w architektoniczno-budowlanych rozwiązaniach projektowych i realizacji obiektów budowlanych;
3)
racjonalizacji użytkowania energii w budownictwie;
4)
postępowań egzaminacyjnych dla osób ubiegających się o uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową;
5)
upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych - w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;
6)
programów studiów podyplomowych na potrzeby termomodernizacji oraz oceny charakterystyki energetycznej budynku;
7)
programu usuwania wyrobów zawierających azbest z istniejących obiektów budowlanych;
8)
polityki architektonicznej.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego;
2)
Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie.
§  21.
1.
Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego;
2)
ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych;
3)
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
4)
ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;
5)
ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej;
6)
ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania;
7)
ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2006 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych;
8)
ustawy o własności lokali;
9)
ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
10)
ustawy o dodatkach mieszkaniowych;
11)
ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych;
12)
ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych;
13)
ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe;
14)
ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
15)
ustawy Prawo spółdzielcze - w zakresie dotyczącym spółdzielni mieszkaniowych;
16)
ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami;
17)
ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Rynku Budowlanego i Techniki;
18)
ustawy o Policji - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
19)
ustawy o Służbie więziennej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
20)
ustawy Kodeks postępowania cywilnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
strategii i programów określających politykę państwa w zakresie mieszkalnictwa,
2)
oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni mieszkaniowych;
3)
zatwierdzania umów i statutów towarzystw budownictwa społecznego oraz ich zmian;
4)
współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego - w sprawach dotyczących finansowania budownictwa czynszowego. Funduszu Termomodernizacji, Funduszu Dopłat oraz Funduszu Hipotecznego;
5)
związane ze współdziałaniem z właściwymi jednostkami przy kształtowaniu instrumentów polityki ekonomicznej państwa oddziałujących na mieszkalnictwo, w tym systemu podatkowego.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Ekologii Miast w Łodzi;
2)
Zakładem Badawczo-Doświadczalnym Gospodarki Komunalnej w Katowicach.
§  22.
1.
Departament Orzecznictwa prowadzi w trybie nadzoru indywidualne postępowania administracyjne, w sprawach należących do kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, dotyczące przejęcia lub wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie:
1)
dekretu o majątkach opuszczonych i porzuconych;
2)
dekretu o rozbiórce i naprawie budynków zniszczonych i uszkodzonych w czasie wojny;
3)
dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy;
4)
dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich;
5)
dekretu o przekazywaniu przez Państwo mienia nierolniczego na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska;
6)
dekretu o wywłaszczaniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939-1945;
7)
dekretu o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych;
8)
dekretu o wykańczaniu i nadbudowie niektórych domów mieszkalnych;
9)
ustawy o upamiętnieniu męczeństwa Narodu Polskiego i innych Narodów na Majdanku;
10)
ustawy o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym;
11)
ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości;
12)
ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego w miastach i osiedlach;
13)
ustawy o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków;
14)
ustawy o terenach budowlanych na obszarach wsi;
15)
ustawy o gospodarce terenami w miastach i osiedlach;
16)
ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach.
2.
Departament prowadzi w trybie odwoławczym indywidualne postępowania administracyjne, dotyczące regulacji praw do nieruchomości oraz odszkodowań za wywłaszczone lub przejęte nieruchomości, w zakresie kompetencji Ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej jako organu wyższego stopnia, w sprawach rozpoznawanych na podstawie:
1)
ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych;
2)
ustawy o gospodarce nieruchomościami;
3)
ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną;
4)
ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego "Polskie Koleje Państwowe";
5)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;
6)
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym;
7)
ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska";
8)
ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
9)
ustawy o transporcie kolejowym;
10)
ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali;
11)
ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu;
12)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.
3.
Departament prowadzi, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, sprawy dotyczące dochodzenia od ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej odszkodowania w zakresie określonym w ust. 1 i 2.
4.
Departament wykonuje czynności kancelaryjne, a w szczególności zwraca akta do właściwych organów i urzędów - po ich wykorzystaniu oraz przekazuje do Archiwum Zakładowego części archiwalne akt organu naczelnego.
§  23.
1.
Departament Bezpieczeństwa Żeglugi jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o bezpieczeństwie morskim;
2)
ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki;
3)
ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków;
4)
ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich";
5)
ustawy o wykonywaniu prac podwodnych;
6)
ustawy o izbach morskich;
7)
ustawy o wyposażeniu morskim;
8)
ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich;
9)
ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej i administracji morskiej - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej oraz Departament Gospodarki Przestrzennej;
10)
ustawy o żegludze śródlądowej - w zakresie dotyczącym administracji żeglugi śródlądowej, bezpieczeństwa żeglugi, kwalifikacji w żegludze śródlądowej i systemu informacji rzecznej;
11)
ustawy Kodeks morski - w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa morskiego i zanieczyszczania morza przez statki;
12)
ustawy o ochronie granicy państwowej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
13)
ustawy o systemie oświaty - w zakresie dotyczącym żeglugi śródlądowej oraz kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);
14)
ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
15)
ustawy Prawo ochrony środowiska - w zakresie dotyczącym żeglugi morskiej oraz żeglugi śródlądowej;
16)
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - w zakresie dotyczącym kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);
17)
ustawy Prawo wodne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;
18)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach warunków technicznych jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie;
19)
ustawy o gospodarce nieruchomościami - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;
20)
ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
21)
ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
22)
ustawy Prawo geologiczne i górnicze - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
23)
ustawy Prawo telekomunikacyjne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
bezpieczeństwa żeglugi statków morskich, ochrony żeglugi i portów;
2)
poszukiwania i ratowania życia na morzu;
3)
szkolenia i kwalifikacji morskich;
4)
ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem morza przez statki;
5)
ochrony brzegu morskiego;
6)
instytucji klasyfikacyjnych;
7)
inwestycji morskich finansowanych z udziałem środków publicznych;
8)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie gospodarki morskiej;
9)
współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
urzędami morskimi;
2)
urzędami żeglugi śródlądowej;
3)
izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich;
4)
Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).
4.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
Akademią Morską w Szczecinie;
2)
Akademią Morską w Gdyni;
3)
Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni;
4)
średnimi szkołami morskimi, w zakresie Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);
5)
średnimi szkołami śródlądowymi.
§  24.
1.
Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o portach i przystaniach morskich;
2)
ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym;
3)
ustawy o pracy na morskich statkach handlowych;
4)
ustawy o podatku tonażowym;
5)
ustawy o żegludze śródlądowej - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;
6)
ustawy Kodeks morski - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;
7)
ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej - w zakresie dotyczącym ustalania granic portów morskich;
8)
ustawy o Polskim Rejestrze Statków - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
9)
ustawy Prawo przewozowe - w zakresie dotyczącym transportu wodnego śródlądowego;
10)
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi;
11)
ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie kompetencji Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
12)
ustawy Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
13)
ustawy o referendum ogólnokrajowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
14)
ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
15)
ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
16)
ustawy o zasadach finansowania nauki - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
17)
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach morskich.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
strategii i programów w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;
2)
komisji mieszanych do spraw transportu morskiego i wodnego śródlądowego, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;
3)
krajowej oraz wspólnotowej zintegrowanej polityki morskiej;
4)
z zakresu prawa pracy w obszarze właściwym dla transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;
5)
europejskich korytarzy transportowych - w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;
6)
współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego;
7)
obsługi Rady do spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
spółkami żeglugowymi utworzonymi na podstawie umów międzynarodowych;
2)
Instytutem Morskim w Gdańsku;
3)
Akademią Morską w Gdyni;
4)
Akademią Morską w Szczecinie.
4.
Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej prowadzi Sekretariat Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego.
§  25.
1.
Departament Poczty jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy Prawo pocztowe, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych;
2)
ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska";
3)
ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska";
4)
ustawy o opłatach abonamentowych;
5)
z ustawy o stanie klęski żywiołowej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
6)
ustawy o broni i amunicji - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
7)
ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
8)
ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
9)
ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
10)
ustawy Kodeks postępowania cywilnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;
11)
ustawy Kodeks postępowania karnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących zasad i trybu doręczania pism sądowych.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych;
2)
stałego podnoszenia jakości usług pocztowych;
3)
wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym;
4)
rozwoju infrastruktury pocztowej;
5)
warunków świadczenia, norm dostępu i jakości usług pocztowych, a także zasad odpowiedzialności operatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnych usług pocztowych;
6)
współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym - w zakresie możliwości rozwoju sektora pocztowego.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w zakresie dotyczącym poczty.
4.
Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw łączności w "Poczta Polska S.A.".
§  26.
1.
Departament Telekomunikacji jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy Prawo telekomunikacyjne - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Departament Spraw Obronnych;
2)
ustawy o kompatybilności elektromagnetycznej;
3)
ustawy Kodeks postępowania karnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących technicznego przygotowania systemów i sieci służących do przekazywania informacji;
4)
ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
strategii i programów w zakresie społeczeństwa informacyjnego oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych;
2)
komunikacji elektronicznej;
3)
zwalczania informacji niezamówionych;
4)
polityki wykorzystania widma radiowego oraz planowania numeracji w sieciach telekomunikacyjnych;
5)
związane z procesem przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii i telewizji;
6)
usuwania barier w procesie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej;
7)
współpracy z Komisją Europejską i jej wyspecjalizowanymi agendami - w zakresie uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w Europejskim Globalnym Systemie Nawigacji Satelitarnej GALILEO.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej - w zakresie dotyczącym telekomunikacji;
2)
Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym.
§  27.
1.
Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o umowach międzynarodowych;
2)
ustawy o ochronie granicy państwowej - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
3)
ustawy Prawo ochrony środowiska - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego;
4)
ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem - w zakresie dotyczącym członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
5)
ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
6)
ustawy o ochronie przyrody - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
7)
ustawy prawo przewozowe - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących publicznego transportu zbiorowego;
8)
ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej i transportu;
9)
ustawy o systemie oceny zgodności - w zakresie dotyczącym akredytacji oraz autoryzacji i notyfikacji jednostek oceny zgodności;
10)
ustawy o normalizacji;
11)
ustawy o zasadach finansowania nauki, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;
12)
ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.
2.
Departament zapewnia realizację zadań w zakresie:
1)
strategii i programów w zakresie transportu;
2)
zagadnień horyzontalnych - w zakresie wynikającym z dokumentów krajowych i Unii Europejskiej w obszarze transportu;
3)
procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacjach międzynarodowych, w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w tym procesie;
4)
przygotowania i sprawowania przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.;
5)
dwustronnej współpracy międzynarodowej;
6)
ochrony środowiska w transporcie;
7)
transportu intermodalnego;
8)
logistyki transportu towarowego, w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
9)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu;
10)
publicznego transportu zbiorowego, w tym ułatwień ogólnosystemowych w przemieszczaniu osób niepełnosprawnych środkami transportu;
11)
harmonizacji technicznej, normalizacji i miar.
3.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
europejskich korytarzy, sieci i osi transportowych;
2)
współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej;
3)
współpracy z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z procesami decyzyjnymi w Unii Europejskiej;
4)
udziału Ministra w posiedzeniach Komitetu do spraw Europejskich;
5)
współpracy Ministerstwa z organizacjami międzynarodowymi;
6)
międzynarodowej współpracy regionalnej;
7)
wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Finansowe;
8)
przedstawicieli Ministra za granicą;
9)
systemu Elektronicznej Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P);
10)
finansowania nauki - w zakresie działów łączność i transport;
11)
przewozów tranzytowych w transporcie lądowym;
12)
budżetu Unii Europejskiej.
§  28.
1.
Departament Dróg i Autostrad jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o drogach publicznych, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Spraw Obronnych;
2)
ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym;
3)
ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia;
4)
ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - w zakresie dotyczącym dróg krajowych;
5)
ustawy o transporcie drogowym - w zakresie dotyczącym opłat za korzystanie z dróg krajowych;
6)
ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - w zakresie dotyczącym dróg publicznych;
7)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących dróg publicznych;
8)
ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa - w zakresie opinii ministra właściwego do spraw transportu dotyczącej przejęcia w trwały zarząd nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa położonych w pasie drogowym;
9)
ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
przygotowania i aktualizacji programów i planów w zakresie dróg krajowych oraz monitorowania ich realizacji;
2)
inwestycji drogowych finansowanych z udziałem środków publicznych;
3)
współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Drogowego;
4)
finansowania ze źródeł zagranicznych projektów w zakresie dróg krajowych, w tym:
a)
umów kredytowych w sprawach finansowania dróg krajowych,
b)
współpracy z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi oraz bankami komercyjnymi;
5)
zaświadczeń pomocy de minimis z tytułu zwolnienia z obowiązku uiszczania opłat za korzystanie z dróg krajowych;
6)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie dróg publicznych;
7)
projektów drogowych realizowanych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego;
8)
współpracy z Radą do Spraw Autostrad;
9)
komisji mieszanych do spraw budowy połączeń drogowych, komisji mieszanych do spraw budowy i utrzymania granicznych obiektów mostowych oraz grup roboczych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi dotyczącymi transgranicznych połączeń transportowych.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.
4.
Departament prowadzi sprawy nadzoru nad:
1)
Instytutem Badawczym Dróg i Mostów;
2)
Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego - w zakresie wynikającym z właściwości departamentu.
§  29.
1.
Departament Transportu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o czasie pracy kierowców;
2)
ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;
3)
ustawy o systemie tachografów cyfrowych;
4)
ustawy Prawo o ruchu drogowym - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
5)
ustawy o transporcie drogowym - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;
6)
ustawy Prawo przewozowe - w zakresie dotyczącym przewozu drogowego;
7)
ustawy o dozorze technicznym - w zakresie dotyczącym transportu drogowego;
8)
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
9)
ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;
10)
ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
komisji mieszanych do spraw międzynarodowych przewozów drogowych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;
2)
współdziałania z wojewodami, jako organami założycielskimi:
a)
w zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw użyteczności publicznej (PKS), których działalność wykracza poza obszar jednego województwa,
b)
w procesie powoływania i odwoływania dyrektorów w przedsiębiorstwach PKS;
3)
współpracy z organami kontroli ruchu i transportu drogowego;
4)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu, w zakresie zarządzania ruchem drogowym.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
Głównym Inspektorem Transportu Drogowego;
2)
Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;
3)
Instytutem Transportu Samochodowego;
4)
Transportowym Dozorem Technicznym - z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Kolejnictwa.
§  30.
1.
Departament Kolejnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o transporcie kolejowym, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych oraz Departament Spraw Obronnych;
2)
ustawy o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych;
3)
ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych;
4)
ustawy o Funduszu Kolejowym, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych;
5)
ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej;
6)
ustawy Prawo przewozowe - w zakresie dotyczącym przewozów kolejowych;
7)
ustawy o służbie medycyny pracy - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;
8)
ustawy o dozorze technicznym - w zakresie dotyczącym transportu kolejowego;
9)
ustawy Prawo energetyczne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego;
10)
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w pociągach;
11)
ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących ustalania terenów zamkniętych.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
strategii i programów w zakresie kolejnictwa;
2)
publicznego transportu zbiorowego w zakresie kolejnictwa;
3)
udostępniania infrastruktury kolejowej przewoźnikom kolejowym oraz bezpieczeństwa transportu kolejowego;
4)
praw pasażerów w transporcie kolejowym;
5)
międzynarodowego transportu kolejowego, w ramach umów SMGS i SMPS oraz Konwencji COTIF;
6)
współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych;
7)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie transportu kolejowego;
8)
inwestycji w zakresie taboru kolejowego i transportu intermodalnego, finansowanych z udziałem środków publicznych;
9)
interoperacyjności systemu kolejowego w zakresie taboru kolejowego.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Inwestycji Kolejowych;
2)
Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa;
3)
Transportowym Dozorem Technicznym - w zakresie dotyczącym kolejnictwa.
4.
Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP S.A.
§  31.
1.
Departament Inwestycji Kolejowych jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o transporcie kolejowym w zakresie infrastruktury kolejowej;
2)
ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP w zakresie nadzoru korporacyjnego i administracyjnego nad PLK S.A.;
3)
ustawy o Funduszu Kolejowym, w zakresie dotyczącym finansowania infrastruktury kolejowej;
4)
ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej;
5)
ustawy o finansach publicznych - w zakresie dotyczącym finansowania infrastruktury kolejowej;
6)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;
7)
ustawy Prawo energetyczne - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego, oraz dostosowania ww. regulacji krajowych do wymagań UE.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
programowania poprawy stanu infrastruktury kolejowej i jej dostosowania do wymaganych standardów krajowych i UE;
2)
inwestycji kolejowych infrastrukturalnych finansowanych z udziałem środków publicznych;
3)
opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej;
4)
międzynarodowego rozwoju sieci kolejowej, w ramach umów AGC, AGTC i TEN-T;
5)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie infrastruktury kolejowej;
6)
interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej w zakresie infrastruktury kolejowej oraz systemu kolei dużych prędkości;
7)
infrastruktury kolejowej wynikające z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, w zakresie dotyczącym interoperacyjności kolei polskich i systemu oceny zgodności.
3.
Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP PLK S.A.
§  32.
1.
Departament Lotnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy Prawo lotnicze;
2)
ustawy o przedsiębiorstwie państwowym "Porty Lotnicze";
3)
ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
4)
ustawy Prawo budowlane - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa;
5)
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach uczelni kształcących personel lotniczy dla lotnictwa cywilnego;
6)
ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa cywilnego;
7)
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w samolotach komunikacji międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach lotniczych;
8)
ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
strategii i programów - w zakresie lotnictwa;
2)
rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych;
3)
inwestycji lotniczych finansowanych z udziałem środków publicznych;
4)
systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu - w zakresie lotnictwa;
5)
współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych;
6)
współpracy z Radą Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego oraz Komitetem Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.
3.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:
1)
Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
2)
przedsiębiorstwem państwowym "Porty Lotnicze";
3)
Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
§  33.
1.
Departament Funduszy UE wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w systemie zarządzania SPOT, Funduszem Spójności i POIiŚ, oraz Instytucji Zarządzającej w systemie zarządzania Funduszem TEN-T.
2.
Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o Narodowym Planie Rozwoju - w zakresie dotyczącym funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności;
2)
ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - w zakresie dotyczącym POIiŚ.
3.
Departament prowadzi sprawy:
1)
programowania działań oraz projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach POIiŚ w tym w zakresie:
a)
aktualizacji opisów Priorytetów/Działań POIiŚ,
b)
procedur/wytycznych realizacji POIiŚ,
c)
listy projektów kluczowych POIiŚ;
2)
organizacji systemu zarządzania i kontroli Priorytetów POIiŚ;
3)
ewaluacji POIiŚ;
4)
monitorowania:
a)
przygotowania i wyboru projektów w ramach POIiŚ,
b)
wdrażania SPOT i POIiŚ, w tym w zakresie:

– realizacji projektów/działań/priorytetów,

– udziału/współorganizowania komitetów monitorujących/podkomitetów monitorujących,

c)
trwałości projektów oraz osiągnięcia założonych w projektach wskaźników;
5)
nadzoru i monitorowania realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności w ramach NPR, w tym:
a)
przyjmowania, weryfikacji oraz koordynacji procesu przekazywania do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o modyfikację projektów zgłoszonych przez podmioty odpowiedzialne za realizację projektu,
b)
prowadzenia kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów;
6)
sprawozdawczości w zakresie SPOT, Funduszu Spójności w ramach NPR i POIiŚ;
7)
weryfikacji sprawozdań dotyczących projektów niezakończonych w okresie kwalifikowalności wydatków w ramach SPOT;
8)
kwalifikowania wydatków oraz weryfikacji wniosków do Komisji Europejskiej o środki Funduszu Spójności w ramach NPR;
9)
koordynacji zarządzania finansowego na poziomie Priorytetów POIiŚ, w tym w zakresie sporządzania:
a)
poświadczeń i deklaracji wydatków oraz wniosków o płatność,
b)
prognoz w zakresie wnioskowania o płatność;
10)
opracowywania wniosku o płatność końcową w ramach SPOT;
11)
wykrywania nieprawidłowości oraz raportowania na temat wykrytych nieprawidłowości w ramach SPOT, Funduszu Spójności w ramach NPR oraz POIiŚ;
12)
nakładania i rozliczania korekt finansowych w ramach projektów SPOT;
13)
współpracy z Komisją Europejską w zakresie zamykania programu SPOT, w tym w kwestii audytów projektów i programu;
14)
procedur wdrażania dla Funduszu Spójności w ramach NPR oraz Funduszu TEN-T;
15)
pomocy technicznej Funduszu Spójności w ramach NPR oraz POIiŚ i POPT;
16)
informacji i promocji POIiŚ oraz Funduszu Spójności w ramach NPR;
17)
koordynacji działań systemów SIMIK oraz KSI;
18)
Funduszu TEN-T;
19)
monitorowania działań oraz sprawozdawczości w zakresie projektów PHARE;
20)
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
4.
Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
§  34.
1.
Departament Budżetu odpowiada za opracowanie i realizację budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister, w tym budżetu w układzie zadaniowym, zapewnia obsługę finansową oraz ewidencję księgową dysponenta części budżetowych, prowadzi rachunkowość operacji finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, dokonuje płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych, realizuje zadnia związane z pomocą publiczną i ochroną konkurencji w resorcie.
2.
W szczególności Departament prowadzi sprawy:
1)
ewidencji księgowej dysponenta części budżetowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz środków na finansowanie nauki;
2)
sprawozdawczości budżetowej dysponenta części budżetowych, w tym budżetu w układzie zadaniowym;
3)
opracowywania analiz wykonania zadań oraz dochodów i wydatków budżetowych, w tym w układzie zadaniowym;
4)
opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej, w tym budżetu w układzie zadaniowym, dla części, których dysponentem jest Minister;
5)
ustalania planu dochodów i wydatków resortu, w tym udzielania dysponentom niższego stopnia oraz innym uprawnionym podmiotom informacji o planowanych wielkościach dochodów i wydatków oraz limitach wynagrodzeń, w tym budżetu w układzie zadaniowym;
6)
finansowania inwestycji;
7)
przekazywania środków budżetowych na realizację zadań, w ramach ustalonych planów wydatków dla jednostek budżetowych i przedsiębiorców;
8)
harmonogramu realizacji wydatków budżetowych, w tym budżetu w układzie zadaniowym;
9)
zmian w planie wydatków poszczególnych dysponentów (jednostek) w trakcie roku budżetowego, w tym budżetu w układzie zadaniowym;
10)
wystąpień o środki z rezerw celowych budżetu państwa oraz sprawozdawczości w tym zakresie;
11)
wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra oraz zatwierdzania tych sprawozdań;
12)
zatwierdzania sprawozdań finansowych Transportowego Dozoru Technicznego, a także opiniowania sprawozdań finansowych spółki "Poczta Polska S.A." oraz spółek Grupy PKP;
13)
zatwierdzania planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych;
14)
ewidencji księgowej funduszy unijnych;
15)
płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych;
16)
związane z dokonywaniem płatności z budżetu środków europejskich na rzecz beneficjentów;
17)
weryfikacji finansowej:
a)
wniosków o płatność w zakresie projektów współfinansowanych za środków UE,
b)
raportów z postępów realizacji projektów Funduszu Spójności,
c)
wniosków o płatność na dofinansowanie remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej,
d)
wniosków o płatność dla zawartych umów o świadczenie usług publicznych;
18)
nadzoru nad zachowaniem przez beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych oddzielnego systemu rachunkowości dla środków Unii Europejskiej lub stosowaniem odpowiedniego kodu księgowego;
19)
współpracy z Departamentem Funduszy UE przy rozliczaniu i zamykaniu SPOT, Funduszu Spójności (NPR), TEN-T oraz w zakresie zarządzania finansowego Priorytetami POIiŚ;
20)
dotowania przedsiębiorców;
21)
wynikające z ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;
22)
pomocy publicznej;
23)
ochrony konkurencji;
24)
statystyki publicznej.
§  35.
Departament Kontroli prowadzi sprawy:
1)
kontroli planowych i doraźnych działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;
2)
kontroli działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra w zakresie wynikającym z ustawy o Radzie Ministrów oraz ustaw, na podstawie których Minister uzyskał uprawnienia do kontroli i nadzoru, w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;
3)
kontroli systemowych Funduszu Spójności i POIiŚ;
4)
kontroli projektów, w tym w zakresie trwałości, realizowanych z udziałem środków budżetu państwa i funduszy Unii Europejskiej;
5)
skarg i wniosków - na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;
6)
przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków - na zasadach ustalonych odrębnie;
7)
kontroli zewnętrznej prowadzonej w Ministerstwie przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne organy kontrolne oraz udzielania odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.
§  36.
1.
Departament Prawny jest właściwy w sprawach prawidłowego, pod względem legislacyjno-prawnym, przygotowania aktów normatywnych oraz obsługi prawnej Ministerstwa.
2.
W szczególności Departament prowadzi sprawy:
1)
legislacji w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;
2)
materiałów dla Ministra i jego przedstawicieli na posiedzenia Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów - z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych;
3)
stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach prowadzonych przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości;
4)
organizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie swobodnego przepływu towarów oraz nieformalnego rozwiązywania problemów tego rynku (SOLVIT);
5)
obsługi prawnej, w zakresie określonym w ustawie o radcach prawnych, w tym:
a)
wydaje opinie prawne i udziela porad prawnych w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz udziela wyjaśnień dotyczących obowiązującego systemu prawnego,
b)
opiniuje projekty: umów międzynarodowych, umów zawieranych przez Ministra lub Ministerstwo, statutów jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, decyzji administracyjnych oraz postanowień,
c)
zapewnia zastępstwo procesowe Ministra oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Gospodarki Nieruchomościami, Departament Gospodarki Przestrzennej oraz Departament Orzecznictwa;
6)
uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych i umów międzynarodowych.
3.
Departament prowadzi:
1)
rejestr spraw sądowych, w których zastępstwo procesowe zapewnia Departament;
2)
rejestr upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra oraz wytycznych Ministra;
3)
redakcję Dziennika Urzędowego Ministra Infrastruktury;
4)
sprawy notyfikacji krajowych aktów wykonawczych wdrażających przepisy wspólnotowe w zakresie właściwości Ministra.
§  37.
1.
Departament Spraw Obronnych jest właściwy w sprawach wynikających z:
1)
ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Poczty;
2)
ustawy o zarządzaniu kryzysowym;
3)
ustawy o stanie klęski żywiołowej;
4)
ustawy o stanie wyjątkowym;
5)
ustawy o stanie wojennym oraz kompetencjach Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców;
7)
ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
8)
ustawy o rezerwach państwowych;
9)
ustawy Prawo telekomunikacyjne - w zakresie dotyczącym obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
10)
ustawy o ochronie osób i mienia - w zakresie kompetencji Ministra, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Ochrony Informacji Niejawnych;
11)
ustawy o drogach publicznych - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących wykazu oraz przygotowania dróg na potrzeby obrony państwa;
12)
ustawy o transporcie kolejowym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
13)
ustawy Prawo pocztowe - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności, w sprawach dotyczących wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
14)
ustawy Prawo przewozowe - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących obronności, bezpieczeństwa państwa lub klęsk żywiołowych;
15)
ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w sprawach dotyczących potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.
2.
Ponadto Departament prowadzi sprawy:
1)
zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa;
2)
obrony cywilnej;
3)
zapewnienia łączności na potrzeby administracji publicznej, systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, bezpieczeństwem i porządkiem publicznym oraz na potrzeby ratownictwa;
4)
kontroli wykonywania zadań obronnych przez organy, jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra oraz przedsiębiorców, na których Minister nałożył zadania obronne w trybie decyzji administracyjnych.
§  38.
1.
Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi sprawy wynikające z zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie organizacji Ministerstwa, zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie oraz postępowań w sprawach zamówień publicznych.
2.
W szczególności Biuro prowadzi sprawy:
1)
naboru pracowników do pracy w Ministerstwie;
2)
opisów stanowisk pracy oraz wartościowania stanowisk pracy, a także ocen okresowych pracowników Ministerstwa;
3)
doskonalenia zawodowego pracowników Ministerstwa;
4)
gospodarowania środkami przeznaczonymi na wynagrodzenia oraz funduszem nagród;
5)
obsługi kadrowej pracowników Ministerstwa;
6)
związane z nadzorem nad czasem pracy i dyscypliną pracy w Ministerstwie;
7)
wynikające ze stosunku pracy, w zakresie ustawowego upoważnienia Ministra, wobec osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz wobec Kierownictwa Ministerstwa;
8)
związane z organizacją Ministerstwa;
9)
postępowań w sprawach zamówień publicznych, na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem;
10)
obsługi Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa;
11)
obsługi Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych;
12)
odznaczeń państwowych i odznak honorowych;
13)
obsługi sekretariatów Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
3.
Ponadto Biuro:
1)
jest właściwe w sprawach wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych;
2)
zapewnia realizację zadań związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.
4.
Biuro prowadzi ewidencję fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru.
§  39.
1.
Biuro Audytu Wewnętrznego odpowiada za realizację funkcji audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
2.
Biuro prowadzi sprawy:
1)
identyfikowania i monitorowania procesów zachodzących w Ministerstwie;
2)
zadań audytowych, przeprowadzanych zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych - również poza rocznym planem audytu;
3)
czynności doradczych;
4)
czynności sprawdzających;
5)
zadań audytowych zleconych;
6)
oceny adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej;
7)
czynności audytowych w innych jednostkach w działach administracji rządowej, którymi kieruje Minister.
3.
Biuro prowadzi obsługę organizacyjną komitetu audytu oraz inne działania mające na celu wsparcie komitetu audytu, w tym:
1)
gromadzi plany audytu i sprawozdania z wykonania planów oraz inne niezbędne dla komitetu audytu informacje od jednostek w dziale;
2)
przygotowuje zbiorcze informacje o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych przez audytorów usprawnieniach kontroli zarządczej.
§  40.
1.
Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie gospodarowania mieniem Ministerstwa oraz prowadzenia jego ewidencji, a także w zakresie reprezentowania Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa oraz wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa.
2.
W szczególności Biuro prowadzi sprawy:
1)
gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi Ministerstwu w trwały zarząd;
2)
utrzymania odpowiedniego stanu technicznego nieruchomości, w tym budynków;
3)
inwestycji i remontów;
4)
ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gospodarowania nimi;
5)
warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp w Ministerstwie;
6)
ochrony przeciwpożarowej w budynkach Ministerstwa;
7)
kancelarii głównej i zapewnienia obsługi kancelaryjnej komórek organizacyjnych Ministerstwa;
8)
obsługi gospodarczej i technicznej narad i konferencji organizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;
9)
usług poligraficznych;
10)
zaopatrzenia w materiały, przedmioty nietrwałe i środki trwałe;
11)
organizacji i prowadzenia magazynu;
12)
łączności wewnętrznej i zewnętrznej;
13)
obsługi transportowej.
3.
W strukturze Biura funkcjonuje archiwum zakładowe Ministerstwa. Szczegółowe zasady pracy archiwum określa instrukcja kancelaryjna oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.
§  41.
1.
Biuro Finansowe odpowiada za opracowanie i realizację budżetu Ministerstwa w zakresie dochodów i wydatków dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych, prowadzi ewidencję księgową i obsługę finansową operacji gospodarczych realizowanych przez dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych, wykonuje zadania dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych oraz zadania głównego księgowego Ministerstwa w częściach budżetu państwa, których dysponentem jest Minister.
2.
Biuro prowadzi w szczególności sprawy:
1)
planowania dochodów i wydatków Ministerstwa oraz ich realizacji;
2)
zmian w planie finansowym Ministerstwa w trakcie roku budżetowego - w zakresie właściwości Biura;
3)
obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości z wykonania budżetu dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych;
4)
sporządzania harmonogramu realizacji wydatków budżetowych - w zakresie dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych;
5)
dyspozycji środkami pieniężnymi;
6)
naliczania i rozliczania wynagrodzeń pracowniczych;
7)
sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej;
8)
płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
9)
gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
10)
rozliczania gospodarki magazynowej;
11)
obsługi finansowej przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa;
12)
realizacji płatności składek do organizacji międzynarodowych;
13)
rozliczania krajowych i zagranicznych delegacji służbowych pracowników Ministerstwa oraz kosztów zagranicznych delegacji służbowych;
14)
zakupu biletów lotniczych dla celów realizacji delegacji służbowych;
15)
obsługi finansowo-księgowej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego, Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, komisji dyscyplinarnej, rzecznika dyscyplinarnego;
16)
obsługi finansowo-księgowej Urzędów Żeglugi Śródlądowej;
17)
realizowania płatności oraz ewidencji księgowej projektów współfinansowanych z funduszy unijnych w zakresie właściwości Biura;
18)
obsługi administracyjno-technicznej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.
3.
Biuro Finansowe prowadzi sprawy nadzoru nad Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego - w zakresie wynikającym z właściwości Biura.
§  42.
1.
Biuro Informacji i Promocji jest właściwe w sprawach wynikających z:
1)
ustawy Prawo prasowe - w zakresie:
a)
kontaktów z mediami, w tym udzielania odpowiedzi na pytania kierowane do Biura i na ogólny adres internetowy Ministerstwa,
b)
udzielania odpowiedzi na krytykę prasową i przygotowywania sprostowań;
2)
ustawy o dostępie do informacji publicznej - w zakresie:
a)
ogłaszania informacji publicznych, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej,
b)
udostępniania informacji publicznej w formie ustnej, pisemnej lub na wniosek;
3)
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej.
2.
Ponadto Biuro prowadzi sprawy działań informacyjnych i promocyjnych Ministerstwa, w tym:
1)
obsługi medialnej wizyt i spotkań, konferencji prasowych, briefingów z udziałem Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;
2)
wystąpień publicznych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;
3)
codziennego sporządzania zestawień najważniejszych doniesień informacyjnych dla członków Kierownictwa Ministerstwa;
4)
prowadzenia strony internetowej Ministerstwa;
5)
patronatów Ministra i Ministerstwa dla organizowanych targów, konferencji i seminariów oraz przygotowywanie wpisów Ministra do wydawnictw okolicznościowych;
6)
listów i pism okolicznościowych Ministra;
7)
obwieszczeń i ogłoszeń Ministra, zamieszczanych w prasie;
8)
promocji Ministerstwa poprzez tematyczne wydawnictwa z zakresu działalności resortu.
§  43.
1.
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych prowadzi sprawy obsługi Ministra oraz Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych w zakresie realizacji ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz informatyzacji Ministerstwa.
2.
W szczególności Biuro prowadzi sprawy:
1)
ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
2)
ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane informacje niejawne;
3)
kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
4)
okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
5)
planu ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie;
6)
prowadzenia postępowań sprawdzających wobec pracowników Ministerstwa;
7)
wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
8)
szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
9)
współdziałania Ministra ze służbami ochrony państwa;
10)
ochrony obiektów Ministerstwa poprzez nadawanie uprawnień do stref chronionych oraz wydawanie identyfikatorów uprawniających do wejścia oraz poruszania się po Ministerstwie;
11)
systemów informatycznych, podsystemów informatycznych i systemów baz danych;
12)
zasobów sieci komputerowych i zintegrowanego systemu teleinformatycznego;
13)
zakupów sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz zarządzania licencjami na oprogramowanie.
3.
W strukturze Biura wyodrębnia się pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, oraz Kancelarię Tajną, podległą bezpośrednio temu Pełnomocnikowi.
§  44.
1.
Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym - w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2.
Sekretariat prowadzi sprawy:
1)
propozycji działań w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce;
2)
Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2005 (Krajowego Programu BRD);
3)
projektów realizowanych przez Ministra w ramach Krajowego Programu BRD;
4)
informacji o działaniach prowadzonych przez Ministra w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego;
5)
Krajowej Rady BRD oraz wojewódzkich rad bezpieczeństwa ruchu drogowego;
6)
obsługi organizacyjno-technicznej posiedzeń Krajowej Rady BRD i jej organów.