Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Gospodarki Morskiej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MGM.2007.3.11

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 16
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 26 października 2007 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Gospodarki Morskiej

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Gospodarki Morskiej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Organizację i zakres działania komórek organizacyjnych określają wewnętrzne regulaminy organizacyjne.
2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
3.
Wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych, uzgodnione pod względem formalnoprawnym z Biurem Prawnym, obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Gospodarki Morskiej.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 26 października 2007 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

ZAŁĄCZNIK 

Regulamin organizacyjny Ministerstwa Gospodarki Morskiej

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej utworzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 76, poz. 536), zwane dalej "Ministerstwem", jest urzędem administracji rządowej, zapewniającym wykonywanie przez Ministra Gospodarki Morskiej, zwanego dalej "Ministrem", zadań wynikających z zakresu działania określonego rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 marca 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 38, poz. 242) i zarządzeniem nr 57 Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 maja 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Gospodarki Morskiej (M.P. Nr 35, poz. 410).
§  2.
1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych.
2.
W odrębnym trybie określa się:
1)
szczegółowy podział zadań pomiędzy Ministra i Podsekretarzy Stanu, w tym podporządkowanie komórek organizacyjnych;
2)
procedurę udzielania zamówień publicznych;
3)
instrukcję kancelaryjną;
4)
obieg dokumentów finansowych;
5)
organizację zagranicznych podróży służbowych;
6)
tryb prac legislacyjnych.
3.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1)
komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to departamenty i biura Ministerstwa;
2)
Kierownictwie - rozumie się przez to Ministra, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego;
3)
Rzeczniku - rozumie się przez to Rzecznika Prasowego Ministra.
§  3.
1.
Ministerstwo działa pod bezpośrednim kierownictwem Ministra, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami.
2.
Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy Podsekretarzy Stanu, Szefa Gabinetu Politycznego, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych.
3.
Komórki organizacyjne realizują ustalone dla nich zadania, zgodnie z kierunkami określonymi przez Ministra, Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego.
§  4.
1.
Do kompetencji Ministra należą:
1)
sprawy, w których ze względu na ich charakter, decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej;
2)
zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla Ministerstwa, a dotyczące w szczególności:
a)
określenia polityki państwa w zakresie funkcjonowania oraz rozwoju gospodarki morskiej,
b)
określenia polityki państwa w zakresie rozwoju rybołówstwa morskiego, rybactwa śródlądowego i rynku rybnego,
c)
współpracy międzynarodowej, potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa;
3)
rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy komórkami organizacyjnymi.
2.
Do podpisu Ministra zastrzega się pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Ministrów, kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz posłów i senatorów.
3.
Minister może upoważnić Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego lub dyrektorów departamentów do podejmowania decyzji oraz do podpisywania pism w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  5.
Podsekretarze Stanu oraz Szef Gabinetu Politycznego Ministra odpowiedzialni są za realizację zadań powierzonych przez Ministra i wykonują je we współdziałaniu z Dyrektorem Generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych.
§  6.
1.
Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie Ministerstwa, warunki jego działania oraz prawidłowe wykonywanie zadań przez komórki organizacyjne. Szczegółowe zadania Dyrektora Generalnego określa ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.2)).
2.
Zadania, o których mowa w ust. 1, Dyrektor Generalny realizuje z uwzględnieniem wniosków i ocen wyrażanych przez Ministra i Podsekretarzy Stanu.
3.
Dyrektor Generalny wyraża zgodę na:
1)
urlopy dyrektorów komórek organizacyjnych, a także na krajowe i zagraniczne podróże służbowe dyrektorów komórek organizacyjnych.
2)
zagraniczne podróże służbowe pracowników Ministerstwa innych niż wymienieni w pkt 1.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna

§  7.
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra (GP) i następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Bezpieczeństwa Morskiego (BM);
2)
Departament Funduszy Unijnych (FU);
3)
Departament Rybołówstwa (RYB);
4)
Departament Transportu Morskiego (TM);
5)
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG);
6)
Biuro Ministra (SM);
7)
Biuro Prawne (BP);
8)
Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej (WM);
9)
Biuro Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych (SO);
10)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego (AW).
§  8.
1.
Przy Ministrze działa, powołana na podstawie art. 47 ust 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693 oraz z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238), Rada Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), będąca organem opiniodawczo-doradczym w sprawach związanych z poszukiwaniem i ratowaniem życia na morzu.
2.
Przy Ministrze działa, powołana na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 2007 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego (Dz. U. Nr 69, poz. 452), Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego do opracowywania projektów kodyfikacji w prawie morskim, w tym projektów wynikających z potrzeby dalszej harmonizacji prawa polskiego z prawem wspólnotowym, międzynarodowym prawem morza oraz międzynarodowym prawem morskim.

Rozdział  3

Zasady realizacji zadań wykraczających poza kompetencje poszczególnych komórek organizacyjnych

§  9.
1.
Komórki organizacyjne realizują, każda w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra.
2.
Komórki organizacyjne mogą, na podstawie decyzji Ministra, wykonywać zadania inne niż określone w Regulaminie.
3.
Komórki organizacyjne, w sprawach należących do ich zadań, są komórkami wiodącymi, a ich dyrektorzy są odpowiedzialni za realizację tych zadań i wyrażają na zewnątrz stanowisko uzgodnione z innymi komórkami organizacyjnymi.
4.
Komórka wiodąca w danej sprawie ma prawo wymagać od komórek współdziałających informacji, wyjaśnień, opinii oraz niezbędnych materiałów w zakresie tych komórek, a komórki współdziałające obowiązane są do ich przekazania w ustalonym uprzednio terminie.
5.
W przypadku, gdy komórka wiodąca zwraca się do komórki współdziałającej z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie. Nie dotyczy to uzyskiwania informacji koniecznych do opracowywania zbiorczych stanowisk przygotowywanych w szczególności w związku z uzgodnieniami międzyresortowymi oraz materiałami na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów.
6.
Komórki organizacyjne są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do:
1)
opracowywania, uzgadniania i opiniowania projektów aktów prawnych;
2)
opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów;
3)
dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowiska resortu, w tym w sprawach europejskich oraz dotyczących współpracy międzynarodowej;
4)
opiniowania projektów aktów prawnych i innych dokumentów przekazywanych w ramach uzgodnień międzyresortowych;
5)
prowadzenia spraw związanych ze współpracą międzynarodową w zakresie wynikającym z kompetencji Ministra, w tym spraw związanych z udziałem w pracach organizacji i stowarzyszeń międzynarodowych oraz instytucji Unii Europejskiej i Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO);
6)
prowadzenia we współpracy z Biurem do Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej oraz Biurem Prawnym spraw związanych z przygotowaniem, negocjowaniem, ratyfikacją, ogłaszaniem umów międzynarodowych oraz ich realizacją, w tym prowadzenie spraw komisji mieszanych;
7)
prowadzenia działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego, inicjowania zmian i dokonywania analiz w tym zakresie oraz analizowania orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości;
8)
prowadzenie spraw związanych z uczestnictwem Rzeczypospolitej Polskiej w programach międzynarodowych, w tym programach Unii Europejskiej;
9)
współpracy z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, organami samorządu gospodarczego oraz innymi partnerami społecznymi;
10)
udziału w zespołach, komitetach i komisjach związanych z działalnością Ministerstwa;
11)
współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności z Biurem Dyrektora Generalnego, w sprawach dotyczących opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;
12)
prowadzenia, w uzgodnieniu z Rzecznikiem i Biurem Ministra, spraw związanych z udzielaniem informacji publicznej oraz przekazywaniem informacji do Biuletynu Informacji Publicznej;
13)
udzielania, w uzgodnieniu z Biurem Ministra, odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wystąpienia i interwencje posłów i senatorów, jak również wystąpienia organów ochrony praw i wolności obywateli;
14)
terminowego rozpatrywania skarg i wniosków, we współudziale z Biurem Ministra, oraz do okresowej ich analizy w zakresie przyczyn i skutków;
15)
realizacji zadań z zakresu statystyki publicznej, konkurencyjności oraz pomocy publicznej;
16)
prowadzenia postępowań indywidualnych w sprawach uznawania kwalifikacji w zawodach regulowanych, w znaczeniu przewidzianym w Unii Europejskiej;
17)
prowadzenia spraw związanych z działalnością fundacji w zakresie właściwości Ministra na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.3));
18)
inicjowania oraz uczestniczenia, w zakresie swojej odpowiedzialności merytorycznej, w procesie udzielania zamówień publicznych - na zasadach przyjętych w Ministerstwie.
§  10.
1.
Rzecznik odpowiada za informowanie mediów o polityce Rządu realizowanej przez Ministerstwo, a także o bieżących działaniach Ministra.
2.
Komórki organizacyjne współpracują z Rzecznikiem przy opracowywaniu materiałów informacyjnych dla potrzeb mediów.
3.
Pracownicy Ministerstwa mogą udzielać informacji, o których mowa w ust. 2, jedynie w przypadku wyraźnego wskazania przez Ministra lub Rzecznika.

Rozdział  4

Zasady działania komórek organizacyjnych

§  11.
1.
Komórkami organizacyjnymi kierują dyrektorzy, którzy podlegają merytorycznie nadzorującemu ich. działalność: Ministrowi, Podsekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu.
2.
Podstawowym obowiązkiem dyrektora komórki organizacyjnej jest zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji zadań, określonych dla komórki organizacyjnej oraz wykonywanie decyzji i poleceń członków Kierownictwa.
3.
Do stałych obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej należy:
1)
zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej, ustalanie i koordynowanie realizacji zadań komórek wewnętrznych (wydziałów i stanowisk pracy), ustalanie zakresu czynności pracowników oraz bezpośrednia kontrola realizacji zadań wykonywanych przez pracowników na stanowiskach kierowniczych i samodzielnych;
2)
dokonywanie stałej oceny członków korpusu służby cywilnej w zakresie wykonywania powierzonych im zadań;
3)
zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;
4)
reprezentowanie Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a niezastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego;
5)
zapewnienie właściwego i terminowego realizowania spraw związanych z udzielaniem informacji publicznej;
6)
udział w pracach parlamentarnych w zakresie zadań wynikających z właściwości komórki organizacyjnej;
7)
uczestnictwo w posiedzeniach Kierownictwa, zgodnie z każdorazowym wskazaniem Biura Ministra;
8)
zapewnienie przestrzegania przez pracowników komórki organizacyjnej dyscypliny i czasu pracy, przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej oraz o ochronie danych osobowych, ochronie informacji niejawnych, a także corocznego wykorzystywania urlopu wypoczynkowego.
4.
Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych w sprawach zadań Ministerstwa wymagających zaangażowania kilku komórek lub kompleksowych rozstrzygnięć.
5.
Dyrektor komórki organizacyjnej, w zakresie swego działania, przygotowuje i podpisuje pisma niezastrzeżone do kompetencji innych osób, a w szczególności:
1)
podpisuje pisma i materiały kierowane do członków Kierownictwa oraz parafuje pisma i materiały do ich podpisu;
2)
podpisuje pisma do osób na równorzędnych stanowiskach w innych urzędach administracji publicznej;
3)
podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej;
4)
podpisuje decyzje i pisma w sprawach określonych przez Ministra w odrębnym upoważnieniu.
6.
Dyrektor komórki organizacyjnej, w regulaminie organizacyjnym tej komórki, określa rodzaje pism, do których podpisywania są upoważnieni zastępcy dyrektora, naczelnicy wydziałów lub inni pracownicy komórki organizacyjnej.
7.
W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności zastępcy dyrektora, pracownik wskazany przez dyrektora. W komórkach organizacyjnych, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora, dyrektor powierza zastępstwo wyznaczonemu naczelnikowi wydziału lub wyznaczonemu pracownikowi, zawiadamiając o tym nadzorującego członka Kierownictwa oraz Dyrektora Generalnego.
8.
Zastępca dyrektora kieruje realizacją zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym przez dyrektora.
9.
Naczelnik wydziału kieruje bezpośrednio wydziałem, zgodnie z regulaminem wewnętrznym danej komórki organizacyjnej.
10.
W komórkach organizacyjnych o strukturze bezwydziałowej, w przypadkach wyodrębniania zespołowych stanowisk do określonych spraw. Dyrektor Generalny wyznacza - na wniosek dyrektora tej komórki organizacyjnej - pracownika kierującego takim zespołem, określając jego uprawnienia i zakres odpowiedzialności.
11.
Pracownicy zatrudnieni na jednoosobowych, wyodrębnionych stanowiskach do określonych spraw podlegają bezpośrednio dyrektorowi lub zastępcy dyrektora.
12.
Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników określają bezpośredni ich przełożeni w porozumieniu z dyrektorem komórki organizacyjnej.
§  12.
Projekty dokumentów, z których wynikają zobowiązania lub inne skutki finansowe, wymagają pisemnej akceptacji:
1)
głównego księgowego resortu - w zakresie spraw dotyczących części budżetu państwa, których dysponentem jest Minister;
2)
głównego księgowego Ministerstwa - w zakresie spraw dotyczących Ministerstwa.

Rozdział  5

Zakresy działania komórek organizacyjnych

§  13.
Organizację pracy i szczegółowy zakres zadań Gabinetu Politycznego Ministra ustala Minister.
§  14.
1.
Do zadań Departamentu Bezpieczeństwa Morskiego należy realizacja spraw w zakresie administracji morskiej oraz ochrony suwerennych praw Rzeczypospolitej Polskiej na polskich obszarach morskich, a w szczególności:
1)
prowadzenie spraw w zakresie bezpieczeństwa żeglugi statków morskich, ochrony żeglugi i portów;
2)
prowadzenie spraw związanych z kwalifikacjami morskimi;
3)
prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska morskiego przed zanieczyszczeniem morza przez statki oraz ochroną brzegu morskiego;
4)
współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska morskiego oraz tworzenia i unifikacji prawa morza, a także współpraca w tym zakresie z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego;
5)
nadzór i współpraca z uznanymi instytucjami klasyfikacyjnymi.
2.
Departament realizuje zadania Ministra:
1)
w zakresie merytorycznego nadzoru nad:
a)
urzędami morskimi,
b)
izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich,
c)
Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR);
2)
w zakresie nadzoru merytorycznego w odniesieniu do Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW) nad:
a)
Akademią Morską w Szczecinie,
b)
Akademią Morską w Gdyni,
c)
Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni,
d)
średnimi szkołami morskimi.
§  15.
Do zadań Departamentu Funduszy Unijnych należy realizacja spraw związanych z wykorzystaniem funduszy europejskich w zakresie programowania, oceny projektów infrastrukturalnych i ich wdrażania w dziale gospodarki morskiej, a w szczególności:
1)
koordynowanie programowania pomocy Unii Europejskiej w ramach polityki spójności dla inwestycji infrastrukturalnych w zakresie gospodarki morskiej;
2)
monitorowanie stanu przygotowań i realizacji projektów współfinansowanych ze środków polityki spójności;
3)
dokonywanie weryfikacji i oceny projektów realizowanych ze środków Unii Europejskiej;
4)
bieżąca kontrola realizacji inwestycji współfinansowanych ze środków polityki spójności.
§  16.
1.
Do zadań Departamentu Rybołówstwa należy realizacja spraw w zakresie rybołówstwa morskiego, rybactwa śródlądowego i rynku rybnego, a także opracowywania założeń i programów realizacji polityki państwa w tym zakresie, a w szczególności:
1)
opracowywanie, zarządzanie i koordynowanie wdrażania krajowych dokumentów programowych w zakresie sektora rybackiego oraz współpraca z Komisją Europejską w obszarze funduszy unijnych z zakresu rybactwa i wynikających z niej zobowiązań, a także współpraca z innymi instytucjami krajowymi zaangażowanymi w realizację wymienionych dokumentów programowych;
2)
nadzór nad gospodarowaniem żywymi zasobami morza, w tym tworzenie warunków sprzyjających racjonalnemu korzystaniu z tych zasobów oraz ustalanie, limitów połowowych;
3)
prognozowanie dostępności do łowisk i rynku rybnego;
4)
gromadzenie danych statystycznych z zakresu rybołówstwa;
5)
współudział w pozyskiwaniu środków finansowych na rozwój rybołówstwa i rybactwa śródlądowego oraz wspieranie postępu biologicznego w hodowli ryb i utrzymanie populacji objętych ochroną zasobów genetycznych ryb;
6)
prowadzenie spraw dostępu statków rybackich i badawczych obcych bander do polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej w zakresie rybołówstwa morskiego;
7)
współdziałanie w tworzeniu warunków systemowych dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw sektora gospodarki rybackiej;
8)
współdziałanie w opracowywaniu wymagań dotyczących produktów rybnych w sferze produkcji i obrotu;
9)
współpraca z zagranicą wynikająca z uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodowych organizacjach rybackich i z podpisanych umów międzyrządowych;
10)
współpraca z organami centralnej oraz terenowej administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społeczno-zawodowymi rybaków morskich, przetwórców ryb oraz rybaków śródlądowych i hodowców ryb;
11)
prowadzenie spraw dotyczących rybackiego racjonalnego wykorzystania śródlądowych wód powierzchniowych;
12)
dbałość o rozwój rybactwa śródlądowego oraz warunków dla ochrony ryb we współpracy ze środowiskiem rybackim, jego organizacjami i rybackimi jednostkami badawczo-rozwojowymi, a także opracowywanie założeń i programów realizacji polityki państwa w tym zakresie;
13)
prowadzenie spraw dotyczących chowu, hodowli i wprowadzania do wód ryb z gatunków obcych rodzimej faunie;
14)
sprawy systemu informacyjnego rybołówstwa morskiego (SIRM);
15)
wydawanie licencji połowowych oraz specjalnych zezwoleń połowowych.
2.
Departament realizuje zadania Ministra w zakresie nadzoru nad:
1)
Okręgowymi Inspektorami Rybołówstwa Morskiego;
2)
Instytutem Rybactwa Śródlądowego im. Stanisława Sakowicza w Olsztynie;
3)
Morskim Instytutem Rybackim w Gdyni.
§  17.
1.
Do zadań Departamentu Transportu Morskiego należą sprawy transportu morskiego, portów i przystani morskich, w tym infrastruktury portowej, a w szczególności:
1)
opracowywanie założeń i kierunków rozwoju transportu morskiego;
2)
programowanie rozwoju infrastruktury transportu morskiego, w tym portów morskich;
3)
inicjowanie, wnioskowanie i koordynowanie przedsięwzięć i rozwiązań systemowych w zakresie rozwoju portów i żeglugi morskiej;
4)
prowadzenie spraw z zakresu morskiego prawa transportowego, w tym prowadzenie obsługi Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego;
5)
prowadzenie spraw z zakresu prawa pracy w obszarze właściwym dla transportu morskiego;
6)
promocja spraw morskich w kraju i za granicą, w tym promocja zawodu marynarza, żeglugi bliskiego zasięgu i inne;
7)
współpraca z Ministerstwem Skarbu Państwa w zakresie realizacji ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967, z późn. zm.4));
8)
prowadzenie spraw związanych z zagrożeniami terrorystycznymi, nierozprzestrzenianiem broni masowego rażenia, bezpieczeństwem morskiego transportu kontenerowego.
2.
Departament realizuje zadania Ministra w zakresie nadzoru nad:
1)
Instytutem Morskim w Gdańsku;
2)
Akademią Morską w Gdyni, z zastrzeżeniem § 15 ust. 2 pkt 2 lit. b;
3)
Akademią Morską w Szczecinie, z zastrzeżeniem § 15 ust. 2 pkt 2 lit. a.
§  18.
1.
Do zadań Biura Dyrektora Generalnego należy zapewnienie realizacji zadań Dyrektora Generalnego w obszarze polityki personalnej oraz funkcjonowania i organizacji pracy Ministerstwa, w tym tworzenia warunków jego działania, a w szczególności:
1)
zapewnienie warunków pracy komórek organizacyjnych;
2)
zapewnienie realizacji decyzji kadrowych Ministra i Dyrektora Generalnego;
3)
prowadzenie spraw dotyczących rekrutacji i rozwoju zawodowego pracowników Ministerstwa;
4)
prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
5)
prowadzenie spraw z zakresu organizacji Ministerstwa;
6)
opracowywanie projektów zarządzeń i decyzji Dyrektora Generalnego oraz prowadzenie ewidencji zarządzeń i decyzji Dyrektora Generalnego;
7)
organizacja procesu udzielania zamówień publicznych oraz nadzór nad jego zgodnością z obowiązującymi przepisami prawa;
8)
realizacja spraw finansowo-księgowych związanych z obsługą służbowych podróży zagranicznych;
9)
organizowanie i nadzór nad ochroną fizyczną i teleinformatyczną Ministerstwa.
2.
Biuro zapewnia obsługę finansowo-księgową części 21 i 62 budżetu państwa oraz przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa, w szczególności poprzez:
1)
planowanie oraz realizację, kontrolę, analizę i ocenę wykonania budżetu państwa w ramach jego części 21 i 62;
2)
prowadzenie sprawozdawczości budżetowej;
3)
prowadzenie obsługi płacowej Ministerstwa;
4)
prowadzenie ewidencji umów zawieranych w imieniu Ministerstwa oraz ewidencji wniosków o udzielenie zamówienia publicznego.
§  19.
Do zadań Biura Ministra należy współorganizowanie pracy Ministra i Podsekretarzy Stanu oraz prowadzenie spraw parlamentarnych, a w szczególności:
1)
obsługa sekretarska Ministra i Podsekretarzy Stanu;
2)
prowadzenie kalendarzy spotkań Ministra i Podsekretarzy Stanu, uzgadnianie terminów wyjazdów i spotkań oraz ich przygotowywanie, a także koordynacja spraw związanych z zaproszeniami i patronatami Ministra;
3)
przygotowywanie i protokołowanie posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa oraz monitorowanie realizacji podjętych postanowień;
4)
koordynacja. prac związanych z przygotowywaniem dla Ministra materiałów na plenarne posiedzenie Sejmu RP i Senatu RP oraz na posiedzenia komisji sejmowych i senackich, a także prowadzenie rejestru interpelacji, zapytań, dezyderatów, wystąpień, skarg, bądź wniosków poselskich i senackich oraz przekazywanie ich do komórek organizacyjnych celem załatwienia, zgodnie z właściwością;
5)
koordynacja prac związanych z przygotowywaniem dla Ministra materiałów na posiedzenia Rady Ministrów, Komitetu Stałego Rady Ministrów oraz koordynacja prac związanych z udziałem przedstawicieli Ministra na posiedzeniach Rady Ministrów, Komitetu Stałego Rady Ministrów, w tym przygotowywanie upoważnień;
6)
koordynacja działań mających na celu zapewnienie właściwej współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji publicznej, w tym współpraca z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w zakresie przekazywania informacji sprawozdawczych i statystycznych;
7)
koordynacja współpracy z jednostkami zaplecza naukowego i badawczo-rozwojowego oraz zamawiania opracowań naukowych, badań oraz innych zadań, w tym organizacji konferencji;
8)
prowadzenie wykazu przedstawicieli Ministra w międzyresortowych komisjach, zespołach i radach;
9)
realizacja zadań informacyjno-promocyjnych dotyczących bieżącej działalności Ministerstwa, w tym koordynacja spraw związanych z udzielaniem przez komórki organizacyjne Ministerstwa informacji publicznej oraz przekazywaniem informacji do Biuletynu Informacji Publicznej;
10)
współdziałanie w komórkami organizacyjnymi w prowadzeniu spraw z zakresu kontroli, skarg i wniosków.
§  20.
1.
Do zadań Biura Prawnego należy realizacja zadań w zakresie działalności legislacyjnej. W szczególności Biuro Prawne:
1)
współdziała w opracowywaniu przez komórki organizacyjne projektów aktów normatywnych oraz opracowuje ostateczny tekst tych projektów, w celu zapewnienia ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz zasadami techniki prawodawczej;
2)
opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych opracowywanych przez organy administracji rządowej i współdziała z komórkami organizacyjnymi w ich uzgadnianiu, koordynując i nadzorując terminowość prac nad stanowiskami Ministerstwa wobec tych projektów;
3)
zapewnia udział przedstawiciela w posiedzeniach Komisji Prawniczych;
4)
kieruje akty prawne do redakcji Dziennika Ustaw, Dziennika Urzędowego RP "Monitor Polski" w celu ich ogłoszenia;
5)
prowadzi redakcję Dziennika Urzędowego Ministra Gospodarki Morskiej;
6)
rejestruje akty normatywne wydawane przez Ministra;
7)
koordynuje, na podstawie informacji przekazywanych przez komórki organizacyjne, sporządzanie programów prac legislacyjnych w zakresie aktów normatywnych, opracowywanych w Ministerstwie, oraz koordynuje terminowość realizacji tych programów;
8)
opiniuje projekty umów międzynarodowych.
2.
Do zadań Biura Prawnego należy również prowadzenie obsługi prawnej, a w szczególności:
1)
udzielanie porad prawnych i opinii dotyczących stosowania prawa w zakresie właściwości Ministra;
2)
udzielanie wyjaśnień dotyczących obowiązującego stanu prawnego w zakresie właściwości Ministra;
3)
opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów decyzji administracyjnych i projektów odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego, zgłaszanych przez właściwe komórki organizacyjne;
4)
opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów umów cywilnoprawnych, przygotowywanych przez właściwe komórki organizacyjne;
5)
prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Ministra;
6)
prowadzenie rejestru decyzji administracyjnych, wydawanych w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.5));
7)
zastępstwo procesowe Ministra w postępowaniach: sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi.
§  21.
Do zadań Biura Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej należy realizacja spraw z zakresu polityki zagranicznej Ministerstwa, koordynacja i monitorowanie działań dotyczących współpracy z Unią Europejską, współpraca z organizacjami międzynarodowymi oraz prowadzenie zagadnień międzynarodowej współpracy dwustronnej, a w szczególności:
1)
realizacja horyzontalnych zagadnień europejskich dotyczących gospodarki morskiej i rybołówstwa;
2)
koordynacja i nadzór w sprawach związanych z udziałem resortu w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej;
3)
współpraca bieżąca z placówkami dyplomatycznymi akredytowanymi w Rzeczypospolitej Polskiej oraz polskimi placówkami dyplomatycznymi działającymi za granicą;
4)
koordynacja i udział w pracach wybranych organizacji wielostronnych i ugrupowaniach regionalnych zajmujących się problematyką morską;
5)
przygotowywanie i obsługa protokolarna wizyt i spotkań Kierownictwa Ministerstwa dotyczących spraw międzynarodowych;
6)
prowadzenie spraw merytorycznych związanych z zagranicznymi wyjazdami służbowymi, w tym przygotowywanie planu wyjazdów zagranicznych oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad jego realizacją.
§  22.
Do zadań Biura Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych należą sprawy z zakresu przygotowań obronnych i zapobiegania sytuacjom kryzysowym w działach administracji rządowej gospodarka morska i rybołówstwo oraz realizowanie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych, a w szczególności:
1)
programowanie, planowanie i koordynowanie zadań obronnych w Ministerstwie i jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
2)
zapewnienie realizacji przepisów o ochronie informacji niejawnych, w tym współpraca z właściwymi jednostkami służb ochrony państwa, innymi organami oraz komórkami organizacyjnymi Ministerstwa;
3)
sprawowanie nadzoru nad wytwarzaniem, przechowywaniem i obiegiem materiałów niejawnych w Ministerstwie oraz nad kancelarią tajną;
4)
nadzór nad zapewnieniem bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie w zakresie ochrony informacji niejawnych.
§  23.
Do zakresu działania Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego należy prowadzenie spraw z zakresu audytu wewnętrznego w Ministerstwie, zgodnie z przepisami dotyczącymi audytu wewnętrznego w sektorze finansów publicznych.
______

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 17, poz. 96, Nr 50, poz. 331, Nr 99, poz. 660 i Nr 123, poz. 847.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 84, poz. 386, z 1997 r. Nr 121, poz. 769, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1398 i Nr 175, poz. 1462.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1361 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2004 r. Nr 169, poz. 1766 i Nr 281, poz. 2782.

5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.