Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Gospodarki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MG.2011.1.5

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lipca 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 14 stycznia 2011 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Gospodarki

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Gospodarki, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Na podstawie zakresów działania departamentów, biur i Sekretariatu Ministra, określonych regulaminem organizacyjnym Ministerstwa Gospodarki, dyrektorzy departamentów, biur i Sekretariatu Ministra opracują i przedłożą dyrektorowi generalnemu do zatwierdzenia, w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, regulaminy wewnętrzne departamentów, biur i Sekretariatu Ministra.
2.
Ewidencję regulaminów prowadzi Biuro Dyrektora Generalnego.
§  3.
Do czasu zatwierdzenia regulaminów wewnętrznych, o którym mowa w § 2 ust. 1, obowiązują regulaminy wewnętrzne opracowane na podstawie zarządzenia, o którym mowa w § 5.
§  4.
Karty procesów, wymagające dostosowania do postanowień niniejszego regulaminu, należy opracować, zatwierdzić i wprowadzić w życie w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  5.
Traci moc zarządzenie nr 10 Ministra Gospodarki z dnia 16 kwietnia 2010 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Gospodarki (Dz. Urz. MG Nr 2, poz. 17).
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA GOSPODARKI

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Ministerstwo Gospodarki utworzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Gospodarki oraz zniesienia Ministerstwa Gospodarki i Pracy (Dz. U. z 2005 r. Nr 220, poz. 1880), zwane dalej "ministerstwem", jest urzędem administracji rządowej zapewniającym wykonywanie przez Ministra Gospodarki, zwanego dalej "ministrem", zadań wynikających z zakresu działania określonego rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593) i zarządzeniem nr 23 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Gospodarki (M. P. Nr 16, poz. 197).
§  2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
członkach kierownictwa ministerstwa - należy przez to rozumieć: ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego i szefa Gabinetu Politycznego Ministra;
2)
departamencie - należy przez to rozumieć departament, biuro oraz Sekretariat Ministra;
3)
dyrektorze departamentu - należy przez to rozumieć dyrektora departamentu, biura oraz Sekretariatu Ministra;
4)
stanowiskach kierowniczych - należy przez to rozumieć stanowiska: dyrektora departamentu, zastępcy dyrektora departamentu i naczelnika wydziału;
5)
zastępcy dyrektora departamentu - należy przez to rozumieć zastępcę dyrektora departamentu, biura oraz Sekretariatu Ministra;
6) 1
zintegrowanym systemie zarządzania - należy przez to rozumieć systemy: zarządzania jakością, przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym oraz zarządzania bezpieczeństwem informacji.
§  3.
1.
Ministerstwo działa pod bezpośrednim kierownictwem ministra, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami.
2.
Minister kieruje ministerstwem przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, szefa Gabinetu Politycznego Ministra, dyrektora generalnego oraz dyrektorów departamentów.
3.
Departamenty realizują ustalone dla nich cele i zadania zgodnie z kierunkami określonymi przez ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego, w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
§  4.
1.
Do decyzji ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych;
3)
kierowanie do uzgodnień międzyresortowych oraz pod obrady Rady Ministrów opracowanych w ministerstwie:
a)
projektów założeń do projektów ustaw oraz projektów ustaw,
b)
projektów dokumentów przewidzianych do rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów, w szczególności:

– projektów dokumentów programowych, strategicznych, sprawozdawczych, informacyjnych, analitycznych oraz założeń do projektów tych dokumentów,

– projektów ocen realizacji zadań, stanowisk, decyzji lub innych rozstrzygnięćz wyłączeniem projektów aktów wykonawczych;

4)
wydawanie aktów normatywnych;
5)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra;
6)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra;
7)
realizowanie całości spraw obejmujących swoim zakresem zadania dotyczące zarządzania kryzysowego;
8)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia rokowań handlowych, rozmów komisji mieszanych i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
9)
zatwierdzanie urlopów oraz podróży służbowych sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, szefa Gabinetu Politycznego Ministra, dyrektora generalnego, a także zagranicznych delegacji służbowych pracowników Gabinetu Politycznego Ministra;
10)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych.
2.
Do podpisu ministra zastrzega się pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów, kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz posłów i senatorów.
3.
Minister, z zachowaniem odrębnych przepisów prawnych, może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego lub dyrektora departamentu do podejmowania decyzji oraz do podpisywania pism, o których mowa odpowiednio w ust. 1 i 2.
§  5.
Sekretarz stanu, podsekretarze stanu oraz szef Gabinetu Politycznego Ministra odpowiedzialni są za realizację celów i zadań powierzonych przez ministra i wykonują je we współdziałaniu z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów departamentów.
§  6.
1.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy ministerstwa, warunki jego działania oraz nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań przez departamenty. Szczegółowe zadania dyrektora generalnego określają przepisy odrębne.
2.
Dyrektor generalny określa:
1)
zasady dotyczące stosowanego w ministerstwie podejścia procesowego oraz strukturę i właścicieli procesów;
2)
zasady dotyczące stosowanego w ministerstwie podejścia projektowego;
3) 2
zasady dotyczące podejścia w ministerstwie do:
a)
zarządzania jakością,
b)
przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym,
c)
zarządzania ryzykiem,
d)
zarządzania bezpieczeństwem informacji, z wyłączeniem informacji niejawnych.
3.
Zadania, o których mowa w ust. 1 i 2, dyrektor generalny realizuje z uwzględnieniem wniosków i ocen wyrażanych przez ministra, sekretarza stanu i podsekretarzy stanu.
4.
Dyrektor generalny, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, może wydawać zarządzenia, w tym powoływać zespoły do realizacji określonego zadania.
5.
Dyrektor generalny może dopuszczać odstępstwa od stosowania zarządzeń, o których mowa w ust. 4, przy uwzględnieniu następujących warunków:
1)
każdy wniosek o dopuszczenie odstępstwa jest rozpatrywany indywidualnie;
2)
odstępstwo nie może być niezgodne z prawem powszechnie obowiązującym;
3)
odstępstwa dopuszczalne są wyłącznie w uzasadnionych przypadkach;
4)
każde odstępstwo musi być należycie udokumentowane i uzasadnione.
6.
Dyrektor generalny pełni rolę Administratora Danych Osobowych określoną przepisami regulującymi ochronę danych osobowych.
7.
Dyrektor generalny ustala liczbę stanowisk pracy, w tym stanowisk kierowniczych, dla każdego departamentu oraz zatwierdza regulamin wewnętrzny każdego departamentu.
8.
Ponadto dyrektor generalny:
1)
wyraża zgodę na urlopy dyrektorów departamentów, a także na krajowe i zagraniczne podróże służbowe dyrektorów i zastępców dyrektorów departamentów;
2)
wyraża zgodę na podróże służbowe za granicę pracowników ministerstwa, innych niż wymienieni w pkt 1, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1 pkt 9.
9.
Dyrektor generalny może upoważnić dyrektora departamentu lub innego pracownika ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna ministerstwa

§  7.
1.
W skład ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra - GP oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Administrowania Obrotem - DAO;
2)
Departament Analiz i Prognoz - DAP;
3)
Departament Budżetu i Finansów - DBF;
4)
Departament Energetyki - DE;
5)
Departament Energii Jądrowej - DEJ;
6)
Departament Funduszy Europejskich - DFE;
7)
Departament Gospodarki Elektronicznej - DGE;
8)
Departament Górnictwa - DGA;
9)
Departament Instrumentów Wsparcia - DIW;
10)
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych - DNP;
11)
Departament Kontroli Eksportu - DKE;
12)
Departament Międzynarodowej Współpracy Dwustronnej - DWD;
13)
Departament Polityki Handlowej - DPH;
14)
Departament Programów Offsetowych - DOF;
15)
Departament Regulacji Gospodarczych - DRE;
16)
Departament Ropy i Gazu - DRO;
17)
Departament Rozwoju Gospodarki - DRG;
18)
Departament Spraw Europejskich - DSE;
19)
Departament Spraw Obronnych - DSO;
20)
Departament Wdrażania Programów Operacyjnych - DPO;
21)
Biuro Administracyjne - BA;
22)
Biuro Dyrektora Generalnego - BDG;
23)
Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego - BKA;
24)
Biuro Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych - BOL;
25)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych - BIN;
26)
Biuro Prawne - BP;
27)
Sekretariat Ministra - SM.
§  8.
1. 3
Ministerstwo realizuje cele i zadania, z uwzględnieniem zarządzania ryzykiem, poprzez zastosowanie podejścia:
1)
funkcjonalnego opartego na strukturze organizacyjnej;
2)
procesowego opartego na strukturze procesowej i zasadach realizacji procesów;
3)
projektowego opartego na strukturze projektowej i zasadach realizacji projektów.
2.
Podejście funkcjonalne stosowane jest zgodnie z niniejszym regulaminem poprzez określenie struktury organizacyjnej ministerstwa.
3.
Podejście procesowe stosowane jest zgodnie z niniejszym regulaminem oraz metodyką podejścia procesowego zatwierdzoną przez dyrektora generalnego.
4.
Podejście projektowe stosowane jest zgodnie z niniejszym regulaminem oraz metodyką podejścia projektowego zatwierdzoną przez dyrektora generalnego.
5. 4
(uchylony).
5a. 5
Podejście do zarządzania ryzykiem określone zostało w odrębnej regulacji wewnętrznej.
§  9.
Organizacja pracy i zadania Gabinetu Politycznego Ministra określane są w odrębnym trybie przez ministra.
§  10.
1.
W skład departamentów wchodzą wydziały (naczelnik i co najmniej czterech pracowników), zespoły i stanowiska do spraw.
2.
Do realizacji okresowych zadań mogą być powoływane grupy robocze, których skład określany jest przez dyrektora departamentu. Pracą grupy roboczej kieruje dyrektor departamentu lub wyznaczony przez niego pracownik.
3.
Pracę zespołu może koordynować osoba, której powierzono koordynowanie zespołem, zwana dalej "koordynatorem".
4. 6
(uchylony).
5. 7
(uchylony).
6.
Organizację oraz szczegółowy zakres działania departamentu określa jego regulamin wewnętrzny zatwierdzony przez dyrektora generalnego. Regulamin określa w szczególności:
1)
strukturę organizacyjną departamentu, wraz ze schematem organizacyjnym;
2)
organizację zarządzania departamentem;
3)
zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy (zastępcom) dyrektora i innym osobom kierującym;
4)
obszary zadań oraz procesy realizowane przez wydziały, zespoły i stanowiska do spraw;
5)
wykaz aktów prawnych dotyczących zadań wykonywanych przez departament;
6)
zasady dotyczące wyłączenia z postępowania z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy pracownika, który brał udział w wydaniu zaskarżonej decyzji w przypadku departamentu, w zakresie właściwości którego opracowywane są decyzje administracyjne.
§  10a. 8
Strukturę zintegrowanego systemu zarządzania określa odrębna regulacja wewnętrzna.
§  11.
1.
Departamentem kieruje dyrektor przy pomocy zastępcy (zastępców) dyrektora i naczelników wydziałów.
2.
Jeżeli w departamencie jest więcej niż jeden zastępca dyrektora, stałym zastępcą dyrektora jest zastępca wskazany w regulaminie wewnętrznym departamentu, o którym mowa w § 10 ust. 6.
3.
W razie nieobecności dyrektora oraz zastępcy (zastępców) dyrektora, a także w razie nieobecności dyrektora departamentu, w którym nie ma stanowiska zastępcy dyrektora lub stanowisko nie jest obsadzone, departamentem kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
4.
Dyrektorem Biura Ochrony Informacji Niejawnych może być Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych.

Rozdział  3

Zadania kadry kierowniczej departamentu

§  12.
Dyrektor departamentu jest odpowiedzialny za:
1)
realizację celów i zadań departamentu w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy określonych w przyjętych rozwiązaniach z zakresu kontroli zarządczej, w tym w regulaminie oraz zleconych przez ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu lub dyrektora generalnego a także wynikających z planu strategicznego ministerstwa, rocznych planów działalności i planu rzeczowo-finansowego;
2)
zgodność działania departamentu z kierunkami określonymi przez właściwych członków kierownictwa oraz z prawem powszechnie obowiązującym i regulacjami wewnętrznymi;
3)
właściwą organizację pracy departamentu i prawidłowe wykorzystanie czasu pracy przez podległych pracowników;
4)
bezpieczeństwo informacji, w tym w szczególności ustawowo chronionych;
5)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa, w tym w szczególności w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisłą współpracę w tym zakresie ze służbami finansowymi ministerstwa;
6)
zapewnienie właściwej organizacji i prowadzenie kontroli funkcjonalnej w departamencie.
§  13.
1.
Dyrektor departamentu:
1)
nadzoruje pracę i zapewnia właściwe wykonanie zadań departamentu;
2)
monitoruje terminowość wykonywania zadań przez bezpośrednio podległe mu wydziały, zespoły, stanowiska do spraw w zakresie udzielania odpowiedzi na pisma oraz opiniowania i analizowania dokumentów;
3) 9
zapewnia podnoszenie jakości, efektywności działania oraz poziomu bezpieczeństwa informacji w departamencie, w tym poprzez utrzymanie podejścia procesowego i podejścia projektowego oraz zarządzanie ryzykiem w kierowanym departamencie, udział przedstawicieli kierowanego departamentu w samoocenie według Wspólnej Metody Samooceny (CAF) oraz współpracę z pozostałymi dyrektorami w zakresie funkcjonującego zintegrowanego systemu zarządzania;
4)
podpisuje opracowane w departamencie wyjaśnienia o charakterze interpretacyjnym przepisów wydanych przez ministra, dotyczących zakresu działania departamentu, które nie są zastrzeżone dla członków kierownictwa ministerstwa;
5)
udziela organom i instytucjom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez departament, które nie są zastrzeżone dla członków kierownictwa ministerstwa;
6)
reprezentuje ministerstwo w sprawach wynikających z zakresu działania i zadań departamentu, które nie są zastrzeżone dla członków kierownictwa ministerstwa;
7)
bierze udział w realizacji obowiązków wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej, a w szczególności przygotowuje informacje przeznaczone do zamieszczenia w biuletynie informacji publicznej i na stronie internetowej ministerstwa;
8)
wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, ustalania wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników departamentu;
9)
zatwierdza opisy podlegających stanowisk pracy w kierowanym przez siebie departamencie, z wyłączeniem stanowisk pracy bezpośrednio mu podległych zgodnie z odrębnymi regulacjami wewnętrznymi;
10)
dokonuje oceny pracowników departamentu bezpośrednio mu podległych;
11)
wyraża zgodę na urlopy zastępców dyrektora i pracowników oraz na krajowe podróże służbowe pracowników;
12)
nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy w departamencie;
13) 10
zapewnia podnoszenie jakości, efektywności działania oraz poziomu bezpieczeństwa informacji w departamencie, w tym poprzez utrzymanie podejścia procesowego i podejścia projektowego oraz zarządzanie ryzykiem w kierowanym departamencie, udział przedstawicieli kierowanego departamentu w samoocenie według Wspólnej Metody Samooceny (CAF) oraz współpracę z pozostałymi dyrektorami w zakresie funkcjonującego zintegrowanego systemu zarządzania.
2. 11
(uchylony).
3. 12
(uchylony).
4. 13
Dyrektor departamentu może posiadać inne uprawnienia, poza wymienionymi w ust. 1, które udzielane są odrębnym pisemnym upoważnieniem.
5.
Dyrektor departamentu, stosownie do zakresu działania kierowanego departamentu, przygotowuje projekty decyzji i podpisuje pisma niezastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1)
podpisuje pisma i materiały kierowane do nadzorującego zadania departamentu członka kierownictwa ministerstwa oraz parafuje pisma i materiały kierowane do jego podpisu oraz do podpisu innych członków kierownictwa ministerstwa;
2)
podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w urzędach administracji rządowej;
3)
podpisuje wnioski w sprawach personalnych pracowników departamentu;
4)
podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych w odrębnym upoważnieniu.
6.
Dyrektor Departamentu może upoważnić pracowników departamentu do podejmowania decyzji i podpisywania pism w swoim imieniu.
§  14.
Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych bezpośrednio podlega Ministrowi.
§  15. 14
(uchylony).
§  16.
Zastępca dyrektora departamentu:
1)
nadzoruje pracę i zapewnia wykonanie celów i zadań podległych mu wydziałów, zespołów, stanowisk do spraw w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy wynikających z przyjętych rozwiązań z zakresu kontroli zarządczej, w tym planu strategicznego ministerstwa, rocznych planów działalności i planu rzeczowo-finansowego;
2)
monitoruje terminowość wykonywania zadań przez bezpośrednio podległe mu wydziały, zespoły, stanowiska do spraw w zakresie udzielania odpowiedzi na pisma oraz opiniowania i analizowania dokumentów;
3)
podejmuje decyzje z zakresu działania podległych mu wydziałów, zespołów, stanowisk do spraw oraz podpisuje pisma i notatki informacyjne w tym zakresie - z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla dyrektora departamentu;
4)
podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w sprawach niezastrzeżonych dla dyrektora departamentu;
5)
podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach wynikających z udzielonych mu odrębnych upoważnień;
6)
parafuje pisma z zakresu działania podległych mu wydziałów, zespołów i stanowisk do spraw zastrzeżone do podpisu dyrektora departamentu;
7)
dokonuje oceny pracowników departamentu bezpośrednio mu podległych;
8)
przedstawia dyrektorowi departamentu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników podległych mu wydziałów, zespołów oraz stanowisk do spraw;
9)
opiniuje wnioski urlopowe pracowników podległych mu wydziałów, zespołów oraz stanowisk do spraw;
10)
wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora departamentu;
11)
zastępuje dyrektora departamentu.
§  17.
1.
Dyrektor lub zastępca dyrektora departamentu pełni rolę właściciela procesów.
2.
Do zadań właściciela procesu należy:
1)
zaplanowanie, zapewnienie realizacji, monitorowanie, koordynacja i doskonalenie procesu;
2)
współpraca z innymi właścicielami procesów w zakresie prawidłowego zaplanowania i koordynacji powiązań zachodzących pomiędzy procesami;
3)
zapewnienie badania percepcji klientów procesu oraz jego wykorzystanie do planowania i doskonalenia procesu.
3.
Właściciel procesu nie ponosi odpowiedzialności za prawidłowość działania innych, niż mu podległy, departamentów biorących udział w realizacji procesu, którego jest właścicielem.
§  18.
1.
Naczelnik wydziału działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań.
2.
Naczelnik wydziału:
1)
odpowiada za wykonanie zadań wydziału oraz realizację celów w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy wynikających z przyjętych rozwiązań z zakresu kontroli zarządczej, w tym z planu strategicznego ministerstwa, rocznych planów działalności i planu rzeczowo-finansowego;
2)
dokonuje oceny pracowników wydziału;
3)
podejmuje decyzje oraz podpisuje pisma w sprawach należących do zakresu zadań wydziału, które nie są zastrzeżone dla dyrektora i zastępcy dyrektora departamentu;
4)
parafuje pisma kierowane do podpisu do bezpośredniego przełożonego;
5)
wydaje dyspozycje i wytyczne podległym pracownikom niezbędne do wykonywania zadań;
6)
reprezentuje wydział w zakresie określonym przez przełożonych;
7)
zapewnia wymianę informacji z pozostałymi komórkami departamentu;
8)
przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;
9)
opiniuje wnioski urlopowe podległych pracowników;
10)
wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.
§  19.
1.
Koordynator zespołu działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań.
2.
Koordynator:
1)
odpowiada za wykonywanie zadań zespołu oraz realizację celów w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy wynikających z przyjętych rozwiązań z zakresu kontroli zarządczej, w tym z planu strategicznego ministerstwa, rocznych planów działalności i również planu rzeczowo-finansowego;
2)
ocenia wkład pracy poszczególnych pracowników zespołu;
3)
parafuje pisma kierowane do podpisu do bezpośredniego przełożonego;
4)
wydaje dyspozycje i wytyczne pracownikom zespołu niezbędne do wykonywania zadań;
5)
reprezentuje zespół w zakresie określonym przez przełożonych;
6)
zapewnia wymianę informacji z pozostałymi komórkami departamentu;
7)
przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników zespołu;
8)
opiniuje wnioski urlopowe pracowników zespołu;
9)
wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.
§  20. 15
W zakresie zintegrowanego systemu zarządzania zadania kadry kierowniczej określa odrębna regulacja wewnętrzna.

Rozdział  4

Koordynowanie zadań realizowanych przez departamenty

§  21.
1.
Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, do zakresu działania którego należy dana sprawa - zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu.
2.
W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednego departamentu, właściwym do jego realizacji jest departament, do którego należy większość problemów lub istota zadania.
3.
Departament realizujący określone zadanie jest koordynatorem prac wykonywanych przez departamenty współpracujące przy realizacji tego zadania.
4.
Departament koordynujący realizację określonego zadania:
1)
przedkłada departamentom współpracującym materiały do opinii;
2)
wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez departamenty współpracujące;
3)
wyznacza terminy realizacji zadań, o których mowa powyżej.
5.
Spory kompetencyjne między departamentami ministerstwa rozstrzyga dyrektor generalny.

Rozdział  5

Podstawowe zadania departamentów

§  22.
1.
Do podstawowych zadań departamentów, w zakresie ich właściwości, należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów dokumentów rządowych i resortowych, w tym udział w stanowieniu prawa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, z uwzględnieniem zobowiązań międzynarodowych Polski;
2)
prowadzenie uzgodnień wewnętrznych, międzyresortowych i konsultacji społecznych opracowanych projektów dokumentów;
3)
opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów opracowywanych przez inne departamenty ministerstwa;
4)
opiniowanie projektów aktów normatywnych, dokumentów rządowych i umów międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
5)
koordynowanie - w przypadku wyznaczenia przez Sekretariat Ministra - przygotowania stanowiska ministra do projektów aktów normatywnych, dokumentów rządowych, umów międzynarodowych i innych dokumentów przekazywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
6)
wykonywanie zadań związanych z udzielaniem pomocy publicznej z uwzględnieniem notyfikacji programów pomocowych;
7)
wykonywanie zadań związanych z planowaniem i prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych;
8)
realizacja zadań związanych z prowadzeniem badań statystycznych statystyki publicznej;
9)
współdziałanie z departamentami ministerstwa, organami administracji rządowej i samorządowej, organami samorządu gospodarczego, instytucjami oraz partnerami społecznymi w sprawach związanych z realizacją zadań;
10)
promowanie i upowszechnianie informacji o rozwiązaniach systemowych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej i programach pomocowych skierowanych do przedsiębiorców;
11)
opracowywanie projektów odpowiedzi na wystąpienia konstytucyjnych organów państwa;
12)
przygotowywanie odpowiedzi na wnioski, skargi i pytania obywateli oraz instytucji;
13)
analizowanie i opiniowanie prawa UE oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE pod kątem wprowadzania zmian do prawa polskiego pozostającego w obszarze działania ministerstwa;
14)
udział w procesie tworzenia prawa UE;
15)
prawidłowa i terminowa transpozycja dyrektyw UE do polskiego prawa oraz współpraca w tym zakresie z innymi właściwymi resortami;
16)
informowanie i udostępnianie wszystkim zainteresowanym podmiotom notyfikowanych w Polsce decyzji i opinii Komisji Europejskiej;
17)
przygotowywanie lub udział w przygotowywaniu projektów stanowisk w sprawach prowadzonych przez Komisję Europejską oraz w sprawach prowadzonych przed Trybunałem Sprawiedliwości UE oraz Trybunałem EFTA;
18)
prowadzenie spraw wynikających z działalności resortu w zakresie współpracy międzynarodowej, w tym wymagających uwzględniania zobowiązań międzynarodowych Polski;
19)
prowadzenie spraw wynikających z działalności resortu w zakresie członkostwa w Unii Europejskiej, w tym udział w pracach komitetów i grup roboczych Rady Unii Europejskiej oraz komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej;
20)
przygotowywanie lub udział w przygotowywaniu projektów stanowisk Rządu do projektów aktów Unii Europejskiej;
21)
prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, wspomagających zadania objęte zakresem działania departamentu;
22)
realizacja zadań wynikających z członkostwa Polski w instytucjach i organizacjach międzynarodowych (np. ONZ, WTO, OECD);
23)
współpraca, w tym przekazywanie materiałów i informacji wskazanych przez Centralne Biuro Punktu Kontaktowego prowadzone przez DAO, w zakresie prowadzenia przez ministra punktu kontaktowego, o którym mowa w rozdziale 2a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej;
24)
analizowanie rozwiązań stosowanych w innych państwach;
25)
wykonywanie zadań w dziedzinie obronności i zarządzania kryzysowego, w szczególności w zakresie organizacji stanowisk kierowania oraz zarządzania kryzysowego, określonych odrębnymi przepisami;
26)
wykonywanie zadań w dziedzinie ochrony informacji, w szczególności danych osobowych i informacji niejawnych oraz innych informacji prawnie chronionych;
27)
realizacja zadań i obowiązków wynikających z Instrukcji Kancelaryjnej, w szczególności dotyczących prawidłowego obiegu korespondencji i archiwizacji akt spraw;
28)
realizacja zadań wynikających z ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa;
29)
realizacja obowiązków wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
30)
udział w pracach zespołów trójstronnych ds. dialogu społecznego;
31)
realizacja zadań w zakresie obrony cywilnej, ochrony osób i mienia oraz zapewnienia ciągłości działania ministerstwa;
32) 16
podnoszenie jakości i efektywności działania oraz poziomu bezpieczeństwa informacji w ministerstwie, tym poprzez stosowanie podejścia procesowego i projektowego oraz udział w zarządzaniu ryzykiem w ministerstwie, udział przedstawicieli kierowanego departamentu w samoocenie według Wspólnej Metody Samooceny (CAF) oraz realizację zadań związanych z funkcjonowaniem zintegrowanego systemu zarządzania;
33)
udział w tworzeniu oraz aktualizacji planu strategicznego ministerstwa, rocznego planu działalności, planu rzeczowo-finansowego i planów legislacyjnych oraz realizacja celów i zadań wynikających z tych dokumentów planistycznych, a także udział w tworzeniu sprawozdania z wykonania rocznego planu działalności i w przygotowaniu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
34)
opracowanie i aktualizacja wykazu aktów prawnych dotyczących zadań wykonywanych przez departament;
35)
udział w realizacji procesów zgodnie z Zestawieniem procesów zidentyfikowanych w Ministerstwie Gospodarki stanowiącym załącznik do regulaminu.
36)
wykonywanie innych zadań zleconych przez ministra, nadzorującego sekretarza stanu lub podsekretarza stanu oraz dyrektora generalnego.
2.
Departamenty, występując do Biura Prawnego o zajęcie stanowiska lub wyrażenie opinii, powinny przedstawić własną ocenę sprawy.

Rozdział  6

Zakresy działania departamentów

§  23. 17
Departament Administrowania Obrotem (DAO)
1.
Departament Administrowania Obrotem odpowiada za administrowanie obrotem towarami i usługami, z wyjątkiem obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami oznaczeniu strategicznym. Prowadzi rejestry z zakresu kompetencji departamentu. Prowadzi sprawy, w tym przygotowuje akty prawne, związane z funkcjonowaniem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (z wyłączeniem funkcjonalności technicznej systemu), z działalnością punktu kontaktowego, z przedstawicielstwami przedsiębiorców zagranicznych, z przedsiębiorcami zagranicznymi wykonującymi działalność w ramach oddziału (w zakresie zakazu działalności) oraz z domami składowymi.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Udzielanie zgody na przemieszczanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
2)
Prowadzenie rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych;
3)
Udzielanie zezwoleń na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu;
4)
Wydawanie decyzji o dokonaniu wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne;
5)
Udzielanie pozwoleń na produkcję substancji zubożających warstwę ozonową;
6)
Prowadzenie rejestru przedsiębiorstw składowych;
7)
Udzielanie pozwoleń na przywóz, wywóz lub pomoc techniczną dotyczącą towarów związanych z wykonywaniem kary śmierci i tortur;
8)
Udzielanie pozwoleń na przywóz wyrobów tekstylnych, wyrobów stalowych oraz innych wyrobów przemysłowych z krajów trzecich;
9)
Wydawanie decyzji o zakazie wykonywania działalności przez przedsiębiorcę zagranicznego w ramach oddziału lub przedstawicielstwa oraz wydawanie decyzji o zakazie prowadzenia przedsiębiorstwa składowego;
10)
Wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis przedsiębiorcom posiadającym status zakładu pracy chronionej;
11)
Wydawanie decyzji i postanowień na podstawie przepisów dotyczących funkcjonowania CEIDG.
§  24.
Departament Analiz i Prognoz (DAP)
1.
Departament Analiz i Prognoz jest komórką interdyscyplinarną, odpowiedzialną za gromadzenie i łączenie wiedzy z zakresu obszarów pozostających w kompetencjach ministra - dla dokonywania ocen zależności występujących między tymi sferami - oraz za przygotowywanie na tej podstawie analiz, diagnoz, ocen, prognoz i informacji. Departament odpowiada w szczególności za sporządzanie analiz i opracowań dotyczących sytuacji gospodarczej Polski, w tym w zakresie trendów makroekonomicznych, handlu zagranicznego, reform strukturalnych, wybranych zagadnień problemowych oraz za monitorowanie procesów gospodarczych, a także za przygotowywanie diagnoz i ocen w ramach opracowywanych przez ministerstwo dokumentów programowych, strategii i programów. Bierze również udział w przygotowaniu zintegrowanych strategii rozwoju. Departament koordynuje prace związane z planowaniem i realizacją badań statystycznych statystyki publicznej oraz prowadzi bazę danych statystycznych z zakresu informacji gospodarczych niezbędnych do realizacji zadań ministerstwa. Departament odpowiada za koordynację planowania strategicznego, sporządzania planów działalności dla działu "gospodarka" oraz sprawozdań z ich wykonania, a także opracowywania propozycji do Programu Prac Rządu. Departament zgodnie z zakresem właściwości bierze udział w pracach wybranych komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej, Rady Unii Europejskiej oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Przygotowanie analiz, diagnoz, ocen, prognoz i informacji;
2)
Prowadzenie działań z zakresu statystyki publicznej;
3)
Obsługa Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych przy Ministrze Gospodarki;
4)
Zarządzanie strategiczne w dziale "gospodarka".
§  25.
Departament Budżetu i Finansów (DBF)
1.
Departament odpowiada za całokształt spraw dotyczących konstruowania i realizacji budżetu ministerstwa i resortu, za obsługę finansową środków pochodzących ze źródeł zagranicznych oraz za problematykę związaną z finansami publicznymi. Prowadzi sprawy dotyczące obsługi finansowo-księgowej resortu i ministerstwa. Prowadzi ewidencję księgową funduszu świadczeń socjalnych oraz dochodów i wydatków ze środków gromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych przeznaczonych w szczególności na działalność wspomagającą badania. Dokonuje okresowych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetowych. Prowadzi sprawy dotyczące rozliczeń podróży służbowych oraz rozliczeń podatku od towarów i usług, a także prowadzi sprawy związane z postępowaniem w odniesieniu do należności w dziale 750.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Przygotowanie planu rzeczowo-finansowego oraz monitorowanie jego realizacji, w tym dokonywanie korekt i zmian;
2)
Prowadzenie obsługi finansowo-księgowej;
3)
Realizacja zadań z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych.
§  26.
Departament Energetyki (DE)
1.
Departament Energetyki odpowiada za realizację zadań związanych z kształtowaniem polityki energetycznej i otoczenia regulacyjnego w zakresie sektorów elektroenergetycznego i ciepłownictwa, koordynacją kształtowania polityki energetycznej, bezpieczeństwem funkcjonowania krajowych systemów: elektroenergetycznego i ciepłownictwa oraz rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii, promocji biopaliw i czystych technologii węglowych.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Kształtowanie reguł funkcjonowania sektora energetycznego;
2)
Zapewnienie realizacji zobowiązań nałożonych na Ministra Gospodarki w doniesieniu do sektora energetycznego;
3)
Zapewnienie informacji i ich prezentacji na forum krajowym i międzynarodowym w zakresie działalności Ministerstwa Gospodarki i funkcjonowania sektora energetycznego;
4)
Tworzenie bazy wiedzy, pozyskiwanie i gromadzenie danych dotyczących sektora energetycznego.
§  27.
Departament Energii Jądrowej (DEJ)
1.
Departament odpowiada za sprawy związane z wykorzystaniem energii atomowej dla potrzeb społeczno-gospodarczych kraju, w tym za wdrożenie programu polskiej energetyki jądrowej.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Międzynarodowe Ramy Współpracy w zakresie Energii Jądrowej;
2)
Prowadzenie spraw wynikających z członkostwa Polski w Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej;
3)
Współpraca międzynarodowa w ramach Europejskiego Forum Energii Jądrowej;
4)
Współpraca międzynarodowa w ramach Międzynarodowego Projektu Innowacyjnych Reaktorów Jądrowych i Cyklów Paliwowych (INPRO).
§  28.
Departament Funduszy Europejskich (DFE)
1.
Departament Funduszy Europejskich realizuje zadania wynikające z pełnienia przez ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu Sektorowym Programem Operacyjnym Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006 (SPO-WKP), funkcji Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (PO IG) oraz Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Departament odpowiada za programowanie, nadzorowanie przygotowania i przeprowadzenia wyboru projektów oraz zawierania umów o dofinansowanie, organizowanie naborów i wybór projektów do wsparcia oraz zawieranie umów o dofinansowanie, monitorowanie działań i projektów, zarządzanie finansowe, monitorowanie i ewaluację programów, kontrolę, pomoc techniczną oraz informację i promocję w zakresie działań w ramach SPO-WKP, PO IG i PO IiŚ, za wdrażanie których odpowiedzialny jest minister.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Programowanie i opiniowanie dokumentów w zakresie programów operacyjnych w ramach kompetencji Ministra Gospodarki;
2)
Zarządzanie programami operacyjnymi w ramach kompetencji Ministra Gospodarki;
3)
Wdrażanie projektów w ramach PO IG;
4)
Zarządzanie finansowe w programach operacyjnych;
5)
Zarządzanie środkami pomocy technicznej w programach operacyjnych;
6)
Monitoring, sprawozdawczość i ewaluacja programów operacyjnych;
7)
Kontrola realizacji programów operacyjnych;
8)
Wdrażanie projektów w ramach PO IiŚ.
§  29.
Departament Gospodarki Elektronicznej (DGE)
1.
Departament Gospodarki Elektronicznej odpowiada za realizację zadań związanych z planowaniem, analizą oraz wdrażaniem polityki i otoczenia regulacyjnego w zakresie gospodarki elektronicznej (e-gospodarki) w obszarach funkcjonowania prawa polskiego, prawa UE oraz prawa międzynarodowego oraz prowadzi sprawy regulacyjne związane z podpisem elektronicznym. Departament odpowiada za koordynację polityki w zakresie informatyzacji ministerstwa. Departament zapewnia sprzęt i oprogramowanie, obsługę techniczną, konfigurację, rozwój oraz ochronę systemów i urządzeń teleinformatycznych, w tym Systemu Teleinformatycznego CEIDG oraz platformy punktów kontaktowych. Departament prowadzi sprawy związane z wdrażaniem usług administracji publicznej świadczonych drogą elektroniczną będących w kompetencji ministra. Departament prowadzi sprawy związane z implementacją w zakresie kompetencji ministra dyrektywy 2000/31/WE o handlu elektronicznym.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Przygotowanie stanowisk MG oraz materiałów informacyjnych związanych z udziałem Ministra w posiedzeniach KRMI oraz zespołów zadaniowych KRMI;
2)
Planowanie strategiczne w zakresie IT;
3)
Rozwój IT;
4)
Utrzymanie i administrowanie IT;
5)
Rozwiązywania i usuwanie problemów informatycznych;
6)
Obsługa Systemu Teleinformatycznego CEIDG.
§  30.
Departament Górnictwa (DGA)
1.
Departament Górnictwa odpowiada za realizację zadań związanych z funkcjonowaniem górnictwa węgla kamiennego, przemysłu koksowniczego oraz przemysłu surowców nieenergetycznych, a także: współpracuje przy kształtowaniu polityki energetycznej w zakresie sektora górnictwa węgla kamiennego, realizuje zadania wynikające z ustawy Prawo geologiczne i górnicze w zakresie działania departamentu, prowadzi sprawy związane z problematyką technologii czystego węgla w zastosowaniu do przetwórstwa węgla i produkcji syntetycznych paliw z węgla, realizuje zadania wynikające z udzielanej pomocy publicznej oraz uczestniczy w dialogu społecznym m.in. poprzez udział w pracach Zespołu Trójstronnego do spraw Bezpieczeństwa Socjalnego Górników.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Finansowanie z dotacji budżetowej zadań związanych z procesem restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego;
2)
Nadzór nad realizacją zadań zlecanych ARP S.A. w zakresie monitorowania górnictwa;
3)
Dofinansowanie z dotacji budżetowej do inwestycji początkowych w górnictwie węgla kamiennego;
4)
Finansowanie zadań realizowanych przez jednostki sektora niewęglowego i Centralną Pompownię "Bolko" Sp. z o.o.;
5)
Prowadzenie działań w zakresie przemysłu siarkowego;
6)
Uzgodnienie wniosku o udzielenie koncesji na działalność gospodarczą w zakresie wydobywania kopalin ze złóż;
7)
Realizacja zadań wynikających z polityki rządu w zakresie górnictwa węgla kamiennego.
§  31.
Departament Instrumentów Wsparcia (DIW)
1.
Departament Instrumentów Wsparcia odpowiada za realizację zadań ministra dotyczących instrumentów wsparcia rozwoju gospodarczego, w szczególności związanych z innowacyjnością, przedsiębiorczością, inwestycjami, promocją gospodarczą, ich koordynację, monitorowanie oraz wdrażanie. Departament prowadzi sprawy dotyczące pomocy dla przedsiębiorców dotkniętych klęskami żywiołowymi oraz realizuje zadania Ministra Gospodarki w zakresie przygotowania przez Polskę wniosku o wkład finansowy Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG). Departament realizuje projekty systemowe w ramach poddziałania 6.5.1 oraz poddziałania 6.2.1 PO IG.
2. 18
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Nadzór na realizacją zadań zleconych PAIiIZ;
2)
Nadzór nad realizacją zadań zleconych PARP;
3)
Nadzór nad KUKE S.A. zgodnie z kompetencjami MG;
4)
Przygotowanie jednolitej opinii Ministra Gospodarki na posiedzenie KPUE;
5)
Nadzór merytoryczny nad działalnością PARP;
6)
Promocja partnerstwa publiczno-prywatnego;
7)
Informacyjny system internetowy WPHI;
8)
Promocja zaawansowanych, krajowych rozwiązań innowacyjnych z wykorzystaniem elektronicznej bazy wiedzy;
9)
Opiniowanie wniosków o udzielenie gwarancji lub poręczenia Skarbu Państwa;
10)
Współtworzenie systemu kształcenia zawodowego w formach szkolnych w odniesieniu do zawodów mieszczących się w dziale "gospodarka";
11)
Prowadzenie spraw związanych z Funduszem Kredytu Technologicznego;
12)
Udział w pracach Komitetu Zarządzającego do Programu Przedsiębiorczość i Innowacje w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji 2007-2013;
13)
Koordynowanie realizacji wieloletniego programu gospodarczego bezpiecznego wycofywania z użytkowania wyrobów zawierających azbest;
14)
Akceptacja projektów zezwoleń wydawanych przez zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi na realizację inwestycji opisanych we wnioskach Ministra Gospodarki do Rady Ministrów o zmianę granic stref;
15)
Monitorowanie efektów funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych;
16)
Udzielenie wsparcia nowej inwestycji z Funduszu Strefowego;
17)
Nadzór nad realizacją projektów Phare SSG skierowanych do sektora MSP;
18)
Pomoc publiczna na realizację przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu w formule de minimis;
19)
Nagrody Ministra Gospodarki dla polskich firm za szczególne osiągnięcia w działalności eksportowej;
20)
Wspieranie finansowe działalności Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości;
21)
Wsparcie rozwoju systemu funduszy pożyczkowych i poręczeniowych;
22)
Wspieranie udziału organizacji przedsiębiorców w pracach międzynarodowych grup lub organizacji branżowych;
23)
Wspieranie przedsiębiorców w ramach programów wieloletnich wsparcia finansowego projektów inwestycyjnych;
24)
Przygotowanie i realizacja udziału Polski w Światowych Wystawach EXPO;
25)
Organizacja krajowej fazy konkursu "Europejskie Nagrody Przedsiębiorczości";
26)
Udział w pracach Komitetu Inwestycyjnego OECD;
27)
Decyzja w sprawie zmiany, cofnięcia, wygaszenia lub unieważnienia zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej;
28)
Nadzór merytoryczny nad realizacją Programów Promocji przez polskie placówki zagraniczne, w których nie funkcjonują Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji.
§  32.
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych (DNP)
1.
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych odpowiada za prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad organami oraz jednostkami nadzorowanymi i podległymi. Prowadzi sprawy związane z wykonywaniem uprawnień z zakresu praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra oraz z nadawaniem przedsiębiorcom statusu centrum badawczo-rozwojowego. Sprawuje nadzór nad opracowaniem planów działalności i sprawozdań z ich realizacji oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych podległych ministrowi lub przez niego nadzorowanych. Odpowiada za rozpatrywanie wniosków o przyznawanie odznaczeń. Opiniuje wnioski dotyczące konsulatów honorowych. Załatwia sprawy paszportowo-wizowe pracowników ministerstwa.
2. 19
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora departamentu są właścicielami procesów:
1)
Realizacja zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Urzędem Patentowym RP, Prezesem Głównego Urzędu Miar i Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki;
2)
Realizacja zadań wynikających z podległości Ministrowi: Agencji Rezerw Materiałowych, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędu Dozoru Technicznego oraz nadzoru Ministra nad Polskim Centrum Akredytacji;
3)
Prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad instytutami badawczymi;
4)
Realizacja zadań wynikających z podległości wydziałów promocji handlu i inwestycji ambasad i konsulatów RP (WPHI) oraz wydziałów/zespołów w stałych przedstawicielstwach RP przy organizacjach międzynarodowych za granicą;
5)
Prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad działalnością promocyjną WPHI;
6)
Wykonywanie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa;
7)
Powoływanie i odwoływanie członków organów spółek i innych podmiotów, w stosunku do których Minister posiada stosowne uprawnienia;
8)
Wydawanie decyzji nadających lub pozbawiających przedsiębiorców statusu centrum badawczo-rozwojowego;
9)
Realizacja uprawnień Ministra w sprawach wnioskowania o nadanie odznaczeń państwowych, honorowych odznak resortowych oraz innych wyróżnień.
§  33.
Departament Kontroli Eksportu (DKE)
1.
Departament Kontroli Eksportu odpowiada za kontrolę obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Departament odpowiada także za realizację zadań wynikających z członkostwa Polski w międzynarodowych organizacjach i w reżimach nieproliferacyjnych jak: UE, Porozumienie z Wassenaar, Grupa Australijska, Reżim Kontroli Technologii Rakietowych, Grupa Dostawców Jądrowych, Organizacja ds. Zakazu Broni Chemicznej, Konwencja o zakazie broni biologicznej i toksynowej, OBWE i ONZ.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor Departamentu jest właścicielem procesów:
1)
Opiniowanie wniosków i wydawanie zezwoleń na obrót z zagranicą towarami o znaczeniu strategicznym;
2)
Realizacja postanowień Konwencji o zakazie broni chemicznej;
3)
Kontrola zgodności obrotu towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym z wymogami prawnymi.
4)
Współpraca międzynarodowa w zakresie kontroli obrotu towarami i technologiami o znaczeniu strategicznym;
5)
Wydawanie pozwoleń na prowadzenie działalności z wykorzystaniem toksycznych związków chemicznych.
§  34.
Departament Międzynarodowej Współpracy Dwustronnej (DWD)
1.
Departament Międzynarodowej Współpracy Dwustronnej odpowiada za sprawy związane z organizacją i koordynacją bilateralnej współpracy gospodarczej z krajami wschodnimi oraz krajami pozaeuropejskimi, w tym za:
1)
przygotowywanie i negocjowanie, z krajami będącymi we właściwości departamentu bilateralnych umów o współpracy gospodarczej;
2)
przygotowywanie i negocjowanie dwustronnych umów w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji, w tym za obsługę Międzyresortowego Zespołu ds. Dwustronnych Umów o Popieraniu i Ochronie Inwestycji, a także prowadzenie spraw dotyczących umów preferencyjnych zawieranych przez Unię Europejską z krajami pozaunijnymi i ich ugrupowaniami w części inwestycyjnej;
3)
współpracę z wydziałami ekonomicznymi oraz - w zakresie bilateralnej współpracy gospodarczej - z wydziałami promocji handlu i inwestycji ambasad i konsulatów generalnych RP w krajach będących we właściwości departamentu w zakresie zadań realizowanych przez Ministra Gospodarki;
4)
współpracę z organizacjami samorządu gospodarczego, szczególnie w zakresie warunków dostępu polskich towarów i inwestycji do rynków oraz organizacji przedsięwzięć ukierunkowanych na rozwój współpracy gospodarczej z poszczególnymi krajami;
5)
prowadzenie w ramach ministerstwa współpracy ze środowiskami gospodarczymi Polonii w krajach będących we właściwości departamentu oraz fundacjami i stowarzyszeniami o charakterze polonijnym w Polsce;
6)
współdziałanie z innymi resortami w zakresie spraw związanych z możliwością uczestnictwa w programach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa (ENP) oraz Partnerstwa Wschodniego, w tym finansowanych w ramach europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa ENPI i z innych źródeł.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Przygotowywanie i realizacja sesji dwustronnych Komisji Mieszanych ds. Współpracy Gospodarczej oraz konsultacji/rozmów gospodarczych na szczeblu członków kierownictwa MG z krajami wschodnimi i pozaeuropejskimi;
2)
Przygotowywanie materiałów informacyjnych i opracowań z zakresu współpracy gospodarczej z krajami wschodnimi i pozaeuropejskimi;
3)
Zawieranie umów międzynarodowych.
§  35.
Departament Polityki Handlowej (DPH)
1.
Departament Polityki Handlowej uczestniczy w kształtowaniu i odpowiada za realizację zadań w zakresie polityki handlowej Unii Europejskiej i Światowej Organizacji Handlu (WTO), za opracowywanie stanowiska Polski w zakresie unijnych środków polityki handlowej w tym postępowania i środki ochronne w handlu międzynarodowym orazza ochronę interesów kraju poprzez prezentację stanowiska Polski w tym zakresie w Unii Europejskiej i Światowej Organizacji Handlu, jak również za sprawy związane z tworzeniem zasad, konstrukcją i funkcjonowaniem autonomicznych instrumentów polityki handlowej w Polsce. Departament prowadzi sprawy z zakresu współpracy Polski z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Organizacją Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłowego (UNIDO) i międzynarodowymi organizacjami surowcowymi.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Postępowania ochronne - antydumpingowe, antysubsydyjne i przed nadmiernym importem;
2)
Modyfikacja unijnej ochrony celnej;
3)
Prowadzenie spraw z zakresu regulacji UE i WTO dotyczących unijnej polityki handlowej oraz regulacji krajowych w zakresie polityki handlowej;
4)
Koordynowanie współdziałania w wypracowaniu projektów UNIDO, mających na celu wspomagania procesów industrializacji w krajach rozwijających się oraz koordynacja projektów realizowanych przez Polskę w ramach UNIDO;
5)
Koordynacja wypracowania rozwiązań wielostronnych dotyczących zasad w zakresie dostępu i handlu surowcami;
6)
Prowadzenie spraw z zakresu przeglądu wybranych aspektów gospodarki polskiej i formułowanych zaleceń na forum OECD.
§  36.
Departament Programów Offsetowych (DOF)
1.
Departament Programów Offsetowych odpowiada za prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem projektów umów offsetowych zawieranych z zagranicznym dostawcą uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, prowadzeniem negocjacji w tych sprawach oraz monitorowanie stanu realizacji zobowiązań wynikających z zawartych umów. Departament prowadzi Katalog Potrzeb Offsetowych.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Prowadzenie kontroli prawidłowości realizacji zobowiązań offsetowych;
2)
Zawieranie umowy offsetowej;
3)
Monitorowanie realizacji umowy offsetowej;
4)
Obsługa organizacyjna Komitetu do Spraw umów Offsetowych.
§  37.
Departament Regulacji Gospodarczych (DRE)
1.
Departament Regulacji Gospodarczych prowadzi sprawy z zakresu bezpieczeństwa technicznego i przemysłowego nie objętego kompetencjami innych departamentów, miernictwa, prawa probierczego oraz prawa technicznego. Departament odpowiada za prowadzenie spraw w zakresie działania ministra jako organu wyższego stopnia dla spraw należących do właściwości Urzędu Dozoru Technicznego. Departament, zgodnie z kompetencjami, w szczególności bierze udział w pracach wybranych komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Notyfikowanie Komisji Europejskiej krajowych projektów aktów prawnych zawierających przepisy techniczne;
2)
Notyfikowanie projektów aktów prawnych zawierających przepisy techniczne z innych państw członkowskich;
3)
Autoryzacja i notyfikacja jednostek oceny zgodności;
4)
Obsługa Ministra w zakresie przygotowywania materiałów dotyczących systemu oceny zgodności;
5)
Rozstrzyganie spraw przez Ministra Gospodarki jako organu wyższego stopnia w stosunku do Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego.
§  38.
Departament Ropy i Gazu (DRO)
1.
Departament Ropy i Gazu odpowiada za realizację zadań związanych z kształtowaniem polityki energetycznej i otoczenia regulacyjnego w zakresie sektora gazu ziemnego i sektora ropy naftowej i paliw, rozwojem i zapewnieniem bezpieczeństwa funkcjonowania infrastruktury gazowej oraz infrastruktury ropy naftowej i paliw, tworzeniem i organizacją systemu zapasów interwencyjnych ropy naftowej, paliw oraz gazu ziemnego oraz jego gospodarowaniem, planowaniem i koordynowaniem działań ministra w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego Polski, a także zadań związanych z przygotowaniem analiz i ocen dotyczących funkcjonowania sektorów. Departament odpowiada za koordynację spraw z zakresu współpracy Polski z Międzynarodową Agencją Energetyczną oraz koordynację realizacji postanowień wynikających z Traktatu Wspólnoty Energetycznej i Traktatu Karty Energetycznej.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Wdrażanie strategii w zakresie przemysłu naftowego;
2)
Monitorowanie bezpieczeństwa zaopatrzenia rynku w paliwa;
3)
Nadzór nad systemem zapasów interwencyjnych ropy naftowej, produktów naftowych;
4)
Prowadzenie spraw wynikających z członkostwa Polski w Międzynarodowej Agencji Energetycznej;
5)
Wydawanie decyzji administracyjnych Ministra Gospodarki na podstawie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym;
6)
Realizacja polityki państwa i strategii w sektorze gazu ziemnego, ze szczególnym uwzględnieniem monitorowania bezpieczeństwa dostaw paliw gazowych;
7)
Nadzór nad systemem zapasów gazu ziemnego, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie zwolnienia z obowiązku utrzymywania zapasów gazu ziemnego;
8)
Współpraca wynikająca z udziału Polski w Traktacie Wspólnoty Energetycznej i Traktacie Karty Energetycznej;
9)
Wydawanie upoważnień Ministra Gospodarki dla organów administracji architektoniczno-budowlanych do udzielenia zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe;
10)
Prowadzenie spraw z zakresu baz, stacji paliw i rurociągów do transportu ropy naftowej i produktów naftowych.
§  39.
Departament Rozwoju Gospodarki (DRG)
1.
Departament Rozwoju Gospodarki odpowiada za realizację zadań związanych z opracowywaniem i koordynowaniem realizacji strategii, programów rozwoju gospodarczego, w szczególności w zakresie konkurencyjności, przedsiębiorczości, innowacyjności, zrównoważonego rozwoju, a także horyzontalnej i sektorowej polityki przemysłowej w sektorach: stoczniowym, kosmicznym, lotniczym, chemicznym, farmaceutycznym, lekkim, elektronicznym, maszynowym, elektromaszynowym, motoryzacyjnym, hutniczym, szklarskim, ceramicznym, materiałów budowlanych oraz sektorach opartych na drewnie, w tym przygotowanie analiz konkurencyjności. Departament koordynuje prace związane z realizacją strategii gospodarczej Unii Europejskiej w Polsce oraz prowadzi sprawy z zakresu własności przemysłowej. Departament zgodnie z zakresem właściwości bierze udział w pracach wybranych komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej, Rady Unii Europejskiej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Prowadzenie spraw w zakresie polityki gospodarczej;
2)
Koordynacja prac związanych z realizacją Krajowego Programu Reform;
3)
Posiedzenia wybranych komitetów i grup roboczych KE, Rady UE, OECD oraz ONZ, dla których DRG pełni rolę wiodącą;
4)
Przygotowywanie postanowień Ministra Gospodarki w zakresie wynikającym z ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej;
5)
Rozpatrywanie wniosku o oznaczenie nowego nawozu znakiem "Nawóz WE".
§  40.
Departament Spraw Europejskich (DSE)
1.
Celem funkcjonowania Departamentu Spraw Europejskich jest zapewnienie spójnej polityki europejskiej ministerstwa. Departament odpowiada za kwestie związane z członkostwem w Unii Europejskiej, w tym za koordynację wypracowywania na poziomie Rady Europejskiej, Rady Ministrów Unii Europejskiej i Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER) stanowiska Polski w sprawach wynikających z kompetencji ministra. Departament prowadzi sprawy związane z wypracowaniem stanowiska ministerstwa wobec priorytetów Prezydencji w Radzie UE oraz z przygotowaniem do udziału w sprawowaniu przez Polskę Prezydencji w Radzie UE. Departament koordynuje również współpracę Kierownictwa Ministerstwa Gospodarki z Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i innymi instytucjami unijnymi. Departament koordynuje sprawy związane z członkostwem Polski w Radzie Europy. Departament prowadzi horyzontalną politykę rynku wewnętrznego oraz działa na rzecz zapewnienia swobodnego przepływu towarów i swobody świadczenia usług poprzez systemy funkcjonujące w ramach Rynku Wewnętrznego Unii Europejskiej (SOLVIT, Punkt Kontaktowy ds. Produktów, IMI, Twoja Europa). Departament odpowiada za sprawy związane z organizacją i koordynacją bilateralnej współpracy gospodarczej z krajami Europejskiego Obszaru Gospodarczego (tj. krajami Unii Europejskiej oraz Norwegią, Islandią i Lichtensteinem), Szwajcarią, krajami mającymi status krajów kandydujących do Unii Europejskiej (Chorwacją, byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii, Turcją) oraz krajami mającymi status potencjalnych kandydatów do Unii Europejskiej (Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Czarnogórą, Serbią z Kosowem).
2. 20
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora departamentu są właścicielami procesów:
1)
Solvit - CS PL jako CS zgłaszające;
2)
Solvit - CS PL jako CS prowadzące;
3)
Prowadzenie prac związanych z monitorowaniem występowania przeszkód w swobodnym przepływie towarów w UE;
4)
Prowadzenie spraw związanych z monitorowaniem stanu transpozycji Dyrektyw Rynku Wewnętrznego - aktualizacja bazy IMS;
5)
Prowadzenie spraw związanych z uczestnictwem Polski w pracach IMAC;
6)
Koordynacja, nadzór i obsługa Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym IMI;
7)
Prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem portalu Twoja Europa;
8)
Prowadzenie spraw związanych z gospodarczymi aspektami członkostwa Polski w innych organizacjach europejskich niż UE oraz organach współpracy transgranicznej;
9)
EWD-P, U32Mail oraz adres "Koordynacja" w ramach MG;
10)
Posiedzenia Rady UE, dla których DSE pełni rolę wiodącą;
11)
Koordynacja zadań związanych z procesem decyzyjnym UE, dla których MG pełni rolę współpracującą;
12)
Stanowiska RP do dokumentów UE, dla których MG pełni rolę wiodącą;
13)
Grupy robocze Rady UE, dla których DSE pełni rolę wiodącą;
14)
Przygotowywanie dokumentów analitycznych i programowych z zakresu współpracy gospodarczej z krajami europejskimi;
15)
Udział członka kierownictwa MG w posiedzeniach KSE;
16)
Prowadzenie spraw wynikających z nadzoru ministra nad merytoryczną działalnością pionu ministerstwa w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE;
17)
Prowadzenie Punktu Kontaktowego ds. Produktów.
§  41.
Departament Spraw Obronnych (DSO)
1.
Departament Spraw Obronnych odpowiada za przygotowania obronne w dziale administracji rządowej gospodarka oraz koordynację działań w zakresie zarządzania kryzysowego, problematykę rezerw strategicznych, realizację zadań związanych z restrukturyzacją przemysłu obronnego, jak również wykonywaniem działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, amunicją oraz wyrobami i technologiami specjalnymi, a także używaniem materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz współpracę międzynarodową w dziedzinie przemysłu obronnego i kontaktów z NATO. Departament zapewnia obsługę Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Pozamilitarne przygotowania obronne;
2)
Ochrona obowiązkowa obszarów, obiektów, urządzeń i transportów ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa;
3)
Ustalanie terenów zamkniętych w odniesieniu do przedsiębiorców będących we właściwości Ministra Gospodarki;
4)
Zarządzanie kryzysowe;
5)
Prowadzenie polityki państwa w zakresie rezerw strategicznych;
6)
Prowadzenie spraw dotyczących problematyki gospodarczo-obronnej rozpatrywanej w ramach Zespołu Trójstronnego ds. Społeczno-Gospodarczych Warunków Restrukturyzacji Zakładów Przemysłowego Potencjału Obronnego;
7)
Wspieranie działań restrukturyzacyjnych podmiotów przemysłowego potencjału obronnego w oparciu o środki z prywatyzacji spółek ppo;
8)
Opiniowanie wniosków o wydanie/zmianę koncesji na wytwarzanie i obrót materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
9)
Kontrola przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
10)
Rozpatrywanie odwołań przedsiębiorców od decyzji wojewodów w zakresie pozwoleń na nabywanie, przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych;
11)
Prowadzenie spraw dotyczących NSIP - wspieranie udziału polskich przedsiębiorców w przetargach organizowanych przez NATO.
§  42.
Departament Wdrażania Programów Operacyjnych (DPO)
1.
Departament Wdrażania Programów Operacyjnych realizuje zadania wynikające z pełnienia przez ministra funkcji Instytucji Wdrażającej dla działania 2.2 Sektorowego Programu Operacyjnego, Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006, i dla działania 4.5, oraz poddziałań 6.2.2 i 6.5.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Departament odpowiada za sprawy związane z naborem wniosków o dofinansowanie, ich oceną formalną oraz organizacją oceny merytorycznej, projekcją umów o dofinansowanie, rozliczeniem wniosków beneficjenta o płatność, monitorowaniem, kontrolą, pomocą techniczną, informacją i promocją wdrażanych działań i projektów. Ponadto, w ramach kompetencji, Departament prowadzi sprawy związane z realizacją wsparcia finansowego inwestycji ze środków z budżetu państwa na podstawie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji.
2.
Departament realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu są właścicielami procesów:
1)
Wdrażanie działania 4.5 oraz poddziałania 6.2.2 w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka;
2)
Wsparcie dla przedsiębiorstw dokonujących nowych inwestycji (poddziałanie 2.2.1 SPO WKP);
3)
Wsparcie w zakresie internacjonalizacji przedsiębiorstw (poddziałanie 2.2.2 SPO WKP);
4)
Wsparcie dla przedsiębiorców biorących udział w programach promocji (poddziałanie 6.5.2 PO IG);
5)
Kontrola realizacji projektów w ramach działania 4.5, poddziałania 6.5.2 oraz poddziałania 6.2.2 PO IG.
§  43.
Biuro Administracyjne (BA)
1.
Biuro Administracyjne zarządza nieruchomościami i infrastrukturą obiektów będących w trwałym zarządzie ministerstwa oraz zapewnia warunki i obsługę systemów i sieci znajdujących się na terenie urzędu z wyłączeniem systemów i urządzeń informatycznych. Biuro prowadzi gospodarkę majątkową i samochodową, obsługę administracyjno-techniczną, a także archiwum ministerstwa. Wykonuje zadania z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej. Przygotowuje plan inwestycyjny ministerstwa. Prowadzi sprawy związane z planowaniem remontów i inwestycji oraz współpracuje w zakresie gospodarki lokalowej i majątkowej wydziałów promocji handlu i inwestycji ambasad i konsulatów RP oraz wydziałów/zespołów w stałych przedstawicielstwach RP.
2.
Biuro realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Biura są właścicielami procesów:
1)
Zarządzanie nieruchomościami, planowanie i realizacja inwestycji;
2)
Gospodarowanie pomieszczeniami oraz wyposażeniem stanowisk pracy;
3)
Konserwacja oraz utrzymanie standardu pomieszczeń i wyposażenia technicznego;
4)
Zapewnienie usług;
5)
Zapewnienie ciągłości dostaw.
§  44.
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)
1. 21
Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za sprawy wynikające z zadań dyrektora generalnego w zakresie organizacji ministerstwa, za zarządzanie zasobami ludzkimi oraz doskonalenie zawodowe pracowników ministerstwa, administrowanie środkami zakładowego funduszu socjalnego, a także za sprawy zamówień publicznych. Biuro odpowiada za koordynowanie spraw związanych z zarządzaniem ryzykiem, bezpieczeństwem informacji w ministerstwie, z wyłączeniem informacji niejawnych, w tym działań związanych z zapewnieniem ochrony danych osobowych oraz za koordynowanie przedsięwzięć mających na celu podnoszenie jakości i efektywności działania ministerstwa, w tym koordynowanie realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem zintegrowanego systemu zarządzania.
2.
Biuro realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor generalny, dyrektor Biura lub jego zastępca są właścicielami procesów:
1)
Opracowywanie wewnętrznych aktów normatywnych i pełnomocnictw;
2)
Obsługa organizacyjna kontroli zewnętrznych i ciał kolegialnych;
3)
Realizacja zamówień publicznych do wartości 14 tys. euro;
4)
Planowanie i realizacja zamówień publicznych powyżej wartości 14 tys. euro;
5)
Postępowanie przed sądami powszechnymi w sprawach w zakresie prawa pracy;
6)
Nabór pracowników;
7)
Ocena i motywowanie pracowników MG;
8)
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników MG;
9)
Realizacja zadań z zakresu prawa pracy;
10)
Administrowanie ZFŚS;
11) 22
Audit zintegrowanego systemu zarządzania;
12)
Działania doskonalące;
13)
Dokonywanie samooceny w Ministerstwie Gospodarki;
14)
Przegląd zarządzania;
15)
Kontrola zarządcza w dziale "gospodarka".
§  45.
Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego (BKA)
1.
Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego odpowiada za prowadzenie kontroli organów, urzędów i jednostek podporządkowanych Ministrowi Gospodarki, jednostek w stosunku do których Minister uzyskał uprawnienia kontrolne na podstawie przepisów odrębnych oraz prowadzenie kontroli wewnętrznych i audytu wewnętrznego w departamentach ministerstwa, a także koordynuje i rozpatruje skargi i wnioski kierowane do ministerstwa przez obywateli i instytucje. Ponadto prowadzi działania mające na celu wsparcie komitetu audytu. Gromadzi plany audytu i sprawozdania z ich wykonania, przygotowuje informacje o ryzykach i słabościach kontroli zarządczej i jej usprawnienia, zapewnia obsługę organizacyjną komitetu audytu. Przygotowuje oświadczenia o stanie kontroli zarządczej dla działu "gospodarka".
2.
Biuro realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Biura są właścicielami procesów:
1)
Kontrola działalności organów, urzędów i jednostek podporządkowanych Ministrowi Gospodarki oraz jednostek, w stosunku do których Minister Gospodarki uzyskał uprawnienia kontrolne na podstawie odrębnych przepisów;
2)
Prowadzenie kontroli wewnętrznej;
3)
Prowadzenie audytu wewnętrznego;
4)
Rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.
§  46.
Biuro Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych (BOL)
1.
Biuro Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych dokonuje oceny legalności decyzji nacjonalizacyjnych i prowadzi związane z tymi sprawami inne nadzwyczajne postępowania administracyjne, jak również rozpatruje lub zajmuje stanowisko w sprawach odszkodowawczych, będących następstwem decyzji stwierdzających nieważność decyzji nacjonalizacyjnych. Biuro wydaje zaświadczenia w sprawach postępowań, które prowadzi. Biuro współdziała z Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa w zakresie prowadzonych spraw. Biuro realizuje, w zakresie prowadzonych spraw, świadczenia wynikające z tytułów egzekucyjnych oraz wykonuje zastępstwo procesowe w postępowaniu sądowo-administracyjnym.
2.
Biuro realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Biura są właścicielami procesów:
1)
Wydawanie decyzji administracyjnych Ministra Gospodarki w sprawach prowadzonych w Biurze Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych;
2)
Wydawanie zaświadczeń w sprawie postępowań prowadzonych w BOL.
§  47.
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (BIN)
1.
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych odpowiada za ochronę informacji niejawnych, na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych. Biuro odpowiada za zapewnienie ochrony osób i mienia ministerstwa, stosując przepisy o ochronie osób i mienia, realizuje zadania z zakresu obrony cywilnej, będące elementem zarządzania kryzysowego oraz ciągłości działania w sytuacjach awaryjnych. Biuro uczestniczy w przedsięwzięciach realizowanych przez departamenty z zakresu bezpieczeństwa, w szczególności w sektorach strategicznych gospodarki. Ponadto Biuro przechowuje oświadczenia o stanie majątkowym.
2.
Biuro realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Biura są właścicielami procesów:
1)
Ochrona informacji niejawnych;
2)
Ochrona osób i mienia Ministerstwa;
3)
Realizacja działań z zakresu obrony cywilnej;
4)
Zapewnienie ciągłości działania w sytuacjach awaryjnych.
§  48.
Biuro Prawne (BP)
1.
Biuro Prawne odpowiada za prawidłowe, pod względem legislacyjno-prawnym, przygotowywanie projektów aktów normatywnych oraz obsługę prawną ministra i ministerstwa, w szczególności wydaje opinie prawne. Biuro wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami oraz realizuje zadania związane z postępowaniami o naruszenie zobowiązań wynikających z Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w zakresie kompetencji ministra. Biuro monitoruje transpozycje prawa Unii Europejskiej. Biuro współpracuje z Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa w zakresie niezastrzeżonym do właściwości innych departamentów.
2.
Biuro realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Biura są właścicielami procesów:
1)
Przygotowywanie projektów aktów prawnych;
2)
Przygotowywanie lub udział w przygotowywaniu projektów stanowisk w sprawach prowadzonych przez Komisję Europejską oraz w sprawach prowadzonych przed Trybunałem Sprawiedliwości UE lub Trybunałem EFTA;
3)
Prowadzenie spraw związanych z udziałem Polski w pracach Komisji ONZ ds. Międzynarodowego Prawa Handlowego (UNCITRAL) oraz Międzynarodowego Instytutu Prawa Prywatnego (UNIDROIT);
4)
Zastępstwo procesowe.
§  49.
Sekretariat Ministra (SM)
1. 23
Sekretariat Ministra odpowiada za: organizacyjne oraz eksperckie wspomaganie ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, monitorowanie realizacji zadań wynikających z planów pracy i protokołów posiedzeń Rady Ministrów i Komitetu Rady Ministrów, koordynację wykonywania przez komórki organizacyjne zadań w zakresie udzielania odpowiedzi na korespondencję otrzymaną z Sejmu i Senatu, Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i od Rzecznika Praw Obywatelskich oraz kieruje sprawy do załatwienia do właściwych departamentów. Sekretariat odpowiada za informowanie opinii publicznej o polityce prowadzonej przez ministra oraz za informowanie kierownictwa ministerstwa o społecznym odbiorze tej polityki. Bierze udział w realizacji zadań promocyjnych w zakresie kompetencji ministra. Sekretariat odpowiada również za obsługę kancelaryjną ministerstwa. Sekretariat Ministra odpowiada za koordynowanie zadań związanych z poprawą jakości regulacji i wdrożenie systemu nowoczesnych regulacji gospodarczych oraz za prowadzenie spraw regulacji prawnych z zakresu kompetencji ministra w obszarach niezastrzeżonych dla innych departamentów. Sekretariat Ministra odpowiada za identyfikowanie barier prawnych rozwoju przedsiębiorczości w zakresie kompetencji ministra i formułowanie propozycji działań służących likwidacji tych barier oraz współpracę z organizacjami przedsiębiorców w zakresie identyfikacji barier prawnych funkcjonowania przedsiębiorstw.
2.
Sekretariat realizuje, jako komórka wiodąca, następujące procesy, dla których dyrektor lub zastępca dyrektora Sekretariatu są właścicielami procesów:
1)
Obsługa protokolarna;
2)
Opiniowanie projektów dokumentów rządowych, umów międzynarodowych oraz stanowisk Ministra do umów międzynarodowych;
3)
Komunikacja wewnętrzna;
4)
Komunikacja zewnętrzna;
5)
Opracowanie propozycji do Programu prac legislacyjnych RM oraz monitorowanie realizacji zadań;
6)
Wydawanie decyzji administracyjnych zatwierdzających regulaminy biur informacji gospodarczych.

Załącznik  24

"Załącznik do regulaminu organizacyjnego

Ministerstwa Gospodarki

Zestawienie procesów zidentyfikowanych w Ministerstwie Gospodarki

grafika

1 Załącznik § 2 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
2 Załącznik § 6 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
3 Załącznik § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
4 Załącznik § 8 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
5 Załącznik § 8 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
6 Załącznik § 10 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
7 Załącznik § 10 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
8 Załącznik § 10a dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
9 Załącznik § 13 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
10 § 13 ust. 1 pkt 13 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
11 Załącznik § 13 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
12 Załącznik § 13 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
13 Załącznik § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. c) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
14 Załącznik § 15 uchylony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
15 Załącznik § 20 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
16 Załącznik § 22 ust. 1 pkt 32 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
17 Załącznik § 23 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
18 Załącznik § 31 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
19 Załącznik § 32 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 12 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
20 Załącznik § 40 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
21 Załącznik § 44 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. a) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
22 Załącznik § 44 ust. 2 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. b) zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
23 Załącznik § 49 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 15 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.
24 Załącznik zmieniony przez § 2 zarządzenia nr 23 z dnia 7 lipca 2011 r. (Dz.Urz.MG.11.2.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 lipca 2011 r.