Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MAP.2020.29

Akt utracił moc
Wersja od: 12 listopada 2020 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH 1
z dnia 12 listopada 2020 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Aktywów Państwowych opracują, uzgodnią z innymi komórkami organizacyjnymi i przedłożą Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Aktywów Państwowych do zatwierdzenia projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych, w przypadku gdy ustalenie regulaminu organizacyjnego zmieniło zakres zadań komórki organizacyjnej.
§  3. 
Traci moc zarządzenie Ministra Aktywów Państwowych z dnia 5 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz. Urz. Min. Akt. Państ. poz. 12).
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH

ROZDZIAŁ  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwany dalej "regulaminem", określa ogólny zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwanego dalej "ministerstwem".
2. 
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
członek kierownictwa ministerstwa - ministra, sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego oraz szefa Gabinetu Politycznego;
2)
departament - departament lub biuro.

ROZDZIAŁ  2

Organizacja pracy

§  2. 
Minister kieruje ministerstwem oraz wykonuje politykę Rady Ministrów w zakresie działów administracji rządowej: łączność, aktywa państwowe i gospodarka złożami kopalin, a także koordynuje i nadzoruje jej wykonywanie przez organy, urzędy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
§  3. 
Minister kieruje ministerstwem przy pomocy sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, szefa Gabinetu Politycznego oraz dyrektorów departamentów.
§  4. 
Zakresy czynności sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu oraz zakres, w jakim sekretarz stanu zastępuje Ministra, określa odrębne zarządzenie ministra, zwane dalej "zarządzeniem kompetencyjnym".
§  5. 
1. 
Dyrektor generalny odpowiada za sprawne funkcjonowanie urzędu i określa, m.in. zasady podejścia procesowego, zarządzania projektami i zarządzania ryzykiem.
2. 
Dyrektor generalny wykonuje zadania Administratora Danych Osobowych określone w przepisach o ochronie danych osobowych (art. 27 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
§  6. 
1. 
Departamentem kieruje dyrektor. W departamencie mogą być ustanowieni zastępcy dyrektora.
2. 
Departament może składać się z wydziałów, zespołów i samodzielnych stanowisk pracy.
3. 
Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, zespołami kierują koordynatorzy zespołów.
4. 
W przypadku wieloosobowego samodzielnego stanowiska pracy, do kierowania nim może zostać wyznaczony koordynator.
5. 
Dyrektora departamentu zastępuje zastępca dyrektora, a jeżeli w departamencie utworzono więcej niż jedno stanowisko zastępcy dyrektora - zastępca wskazany w regulaminie wewnętrznym departamentu. Kolejność zastępowania dyrektora departamentu i jego zastępców, w czasie ich nieobecności, określa regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej.
6. 
W departamentach, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora lub w przypadku nieobecności w pracy osób wskazanych w regulaminie wewnętrznym, dyrektor departamentu wyznacza osobę zastępującą go w czasie nieobecności, zawiadamiając o tym dyrektora generalnego ministerstwa i właściwego członka kierownictwa ministerstwa oraz wskazując zakres udzielonego upoważnienia.
7. 
W uzasadnionych przypadkach dyrektor generalny ministerstwa może upoważnić do zastępowania dyrektora departamentu, w czasie jego nieobecności, osobę inną niż wskazane w ust. 5 i 6.
8. 
Zadania doraźne mogą być realizowane w grupach roboczych, wyznaczonych przez członków kierownictwa lub dyrektorów i ich zastępców.
§  7. 
1. 
Dyrektor departamentu, w zakresie zadań departamentu, jest upoważniony do zaciągania i wykonywania zobowiązań finansowych o wartości nieprzekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 tys. euro netto, w przypadku zamówień publicznych ujętych w planie zamówień lub planie finansowym ministerstwa, bez konieczności aprobaty wniosku przez dyrektora generalnego, w tym do zawierania i realizacji umów z nich wynikających.
2. 
W przypadku nieobecności dyrektora departamentu zastępca dyrektora, o którym mowa w § 6 ust. 5, może zaciągać i realizować zobowiązania określone w ust. 1.
3. 
Dyrektor departamentu i zastępca dyrektora obejmując stanowisko, potwierdza w formie pisemnego oświadczenia, że przyjmuje obowiązki w zakresie gospodarki finansowej ministerstwa, o których mowa w ust. 1.

ROZDZIAŁ  3

Zadania kadry kierowniczej departamentu

§  8. 
1. 
Do zadań dyrektora departamentu należy w szczególności:
1)
zapewnienie terminowego i prawidłowego wykonywania zadań;
2)
organizacja i wewnętrzny podział pracy, w tym przygotowanie wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu;
3)
doskonalenie organizacji i metod pracy;
4)
podejmowanie decyzji w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji członków kierownictwa;
5)
podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu członków kierownictwa, w ramach udzielonych upoważnień;
6)
ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków pracowników, sporządzanie i aktualizacja opisów stanowisk pracy oraz przedstawianie wniosków w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, wyróżniania i karania pracowników;
7)
zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych i innych informacji prawnie chronionych;
8)
realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa państwa, w tym obronności i zarządzania kryzysowego;
9)
zapewnienie przestrzegania przez pracowników dyscypliny i czasu pracy oraz corocznego wykorzystania urlopu wypoczynkowego;
10)
zapewnienie przestrzegania przez członków korpusu służby cywilnej wytycznych w zakresie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej.
2. 
Dyrektor jest zobowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi komórkami organizacyjnymi, z dyrektorem Departamentu Prawnego oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego projektu wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność jego opracowania albo dokonania jego istotnej zmiany.
3. 
Dyrektor, jako właściciel procesów, jest zobowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi właścicielami procesów oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego opisów procesów, których jest opiekunem, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność dokonania ich istotnej zmiany.
§  9. 
Zastępca dyrektora oraz naczelnik wydziału działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań i odpowiada za realizację zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym w regulaminie wewnętrznym komórki lub przez dyrektora, w szczególności odpowiada za:
1)
organizowanie pracy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją zadań przez podległych mu pracowników;
2)
kontrolowanie dyscypliny pracy.
§  10. 
1. 
Dyrektor departamentu lub zastępca dyrektora departamentu akceptuje dokumenty przedkładane do podpisu członkowi kierownictwa ministerstwa.
2. 
Dyrektorzy oraz zastępcy dyrektorów departamentów podpisują:
1)
dokumenty inne niż wymienione w ust. 1;
2)
decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych departamentach w zakresie udzielonych im upoważnień.
3. 
Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 i 2 związane z pracą wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk mogą podpisywać, na podstawie szczegółowego upoważnienia dyrektora departamentu, odpowiednio naczelnicy wydziałów, koordynatorzy zespołów lub osoby zajmujące samodzielne stanowiska.
4. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, wymagają akceptacji Inspektora ochrony danych, jeżeli dotyczą spraw pozostających w zakresie jego właściwości.

ROZDZIAŁ  4

Podstawowe zadania departamentów

§  11. 
Departament, w zakresie swojej właściwości:
1)
realizuje zadania ministra i dyrektora generalnego ministerstwa;
2)
w trakcie realizacji zadań współdziała z departamentami, organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami oraz partnerami społecznymi i innymi podmiotami zewnętrznymi;
3)
współpracuje z innymi departamentami przy realizacji ich zadań;
4)
uczestniczy w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego;
5)
prowadzi systematyczną identyfikację procesów służących realizacji zadań określonych w pkt 1-4 oraz zarządza procesami, których właścicielem jest dyrektor departamentu i je doskonali;
6)
systematycznie analizuje dokumenty rządowe i inne akty normatywne pozostające w jego właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności, a w przypadku konieczności zmiany odpowiada za jej sprawne przeprowadzenie;
7)
monitoruje zmiany w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego oraz uczestniczy w pracach nad projektami tych zmian;
8)
sporządza opinie w zakresie kompetencji departamentu;
9)
przygotowuje w zakresie swojej działalności upoważnienia lub pełnomocnictwa do załatwiania spraw i podpisywania pism;
10)
udziela niezbędnej pomocy Inspektorowi ochrony danych w zakresie realizacji przez niego zadań związanych z ochroną danych osobowych.
§  12. 
Zadania departamentu określa wewnętrzny regulamin organizacyjny, zawierający w szczególności:
1)
szczegółowy zakres zadań departamentu;
2)
strukturę organizacyjną departamentu wraz ze schematem organizacyjnym;
3)
organizację zarządzania departamentem;
4)
listę procesów, których właścicielem jest dyrektor departamentu;
5)
listę aktów normatywnych będących we właściwości departamentu;
6)
zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy dyrektora, naczelnikowi wydziału, koordynatorowi zespołu oraz osobom zajmującym samodzielne stanowiska.
§  13. 
1. 
Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, który zgodnie z regulaminem prowadzi sprawy z danego zakresu, albo - jeżeli nie można stwierdzić w sposób jednoznaczny właściwości, departament prowadzący sprawy tematycznie związane lub o zbliżonym charakterze.
2. 
Jeżeli departament nie uważa się za właściwy w sprawie, przekazuje sprawę bezpośrednio departamentowi, który jego zdaniem jest właściwy.
3. 
W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednego departamentu właściwym do jego realizacji lub koordynacji jest ten departament, do którego należy większość zagadnień lub istota zadania.
4. 
Departament koordynujący:
1)
przedkłada departamentom współpracującym materiały do opinii;
2)
wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez departamenty współpracujące;
3)
wyznacza terminy realizacji prac.
5. 
Spory kompetencyjne między departamentami ministerstwa rozstrzyga dyrektor generalny.

ROZDZIAŁ  5

Struktura organizacyjna ministerstwa

§  14. 
W skład ministerstwa wchodzi:
1)
Departament Analiz i Sprawozdawczości - DAS;
2)
Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - DZK;
3)
Departament Budżetu i Finansów - DBF;
4)
Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych - DFE;
5)
Departament Górnictwa - DGA;
6)
Departament Komunikacji - DKO;
7)
Departament Kontroli i Audytu - DKA;
8)
Departament Łączności - DŁ;
9)
Departament Nadzoru I - DNI;
10)
Departament Nadzoru II - DN II;
11)
Departament Prawny - DP;
12)
Biuro Administracyjne -BA;
13)
Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego - BRN;
14)
Biuro Dyrektora Generalnego - BDG;
15)
Biuro Kadr - BK;
16)
Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 - BKI;
17)
Biuro Ministra - BM;
18)
Gabinet Polityczny - GP.
§  15. 
Gabinet Polityczny odpowiada za koordynację i realizację spraw, które wynikają z jego funkcji politycznej.
§  16. 
Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych podlega bezpośrednio ministrowi.
§  17. 
Inspektor ochrony danych, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 39 RODO i innych przepisach dotyczących ochrony danych osobowych, podlega bezpośrednio Administratorowi Danych Osobowych.

ROZDZIAŁ  6

Zakresy działania departamentów

Departament Analiz i Sprawozdawczości (DAS)

§  18. 
1. 
Departament Analiz i Sprawozdawczości odpowiada za inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie projektów strategicznych dokumentów rządowych o zasięgu międzyresortowym w zakresie kompetencji ministra.
2. 
Departament, w zakresie prowadzonych przez Skarb Państwa transakcji kapitałowych:
1)
opiniuje, pod względem ekonomiczno-finansowym, analizy i wyceny zewnętrznych doradców oraz sporządza, na potrzeby ministerstwa, analizy w procesach:
a)
podziału, łączenia lub przekształcenia spółek z udziałem Skarbu Państwa,
b)
umorzenia akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa,
c)
wnoszenia akcji/udziałów na podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa,
d)
transakcji nabycia i sprzedaży akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa;
2)
współpracuje z innymi departamentami i podmiotami, m.in. poprzez uczestnictwo w spotkaniach z zewnętrznymi doradcami wspierającymi ministra w realizowanych transakcjach kapitałowych;
3)
gromadzi informacje na temat przebiegu transakcji kapitałowych oraz stanu realizacji poszczególnych projektów;
4)
przedkłada właściwemu członkowi kierownictwa ministerstwa okresowe raporty dotyczące realizowanych transakcji kapitałowych.
3. 
Departament przygotowuje stanowisko ministra na posiedzenia Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa nieobjętych nadzorem właścicielskim ministra.
4. 
Departament dokonuje analiz:
1)
o charakterze horyzontalnym lub strategicznym dotyczących spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby członków kierownictwa ministerstwa;
2)
mających na celu optymalizację współpracy pomiędzy spółkami z udziałem Skarbu Państwa;
3)
wybranych procesów i zjawisk gospodarczych związanych z funkcjonowaniem spółek z udziałem Skarbu Państwa;
4)
bieżących dotyczących notowań akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa.
5. 
Departament we współpracy z właściwymi departamentami opracowuje informacje o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa.
6. 
Departament opiniuje pod względem ekonomiczno-finansowym, na wniosek właściwego departamentu, sprawy związane z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, przedłożone przez spółki wybrane dokumenty strategiczne wymagające podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie/Zgromadzenie Wspólników spółki.
7. 
Departament opracowuje sprawozdania dotyczące spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby organizacji międzynarodowych oraz innych organów administracji, a w szczególności na potrzeby statystyki publicznej prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny oraz koordynuje działania w tym zakresie.
8. 
Departament odpowiada za współpracę z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w zakresie zarządzania uprawnieniami pracowników ministerstwa do dostępu do "Zintegrowanego Systemu Informatycznego db KPRM".
9. 
Departament odpowiada za realizację przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 117, 284 i 1086).
10. 
Departament pełni rolę biura monitorowania projektów w zakresie realizacji programów i projektów strategicznych ministerstwa zgodnie z "Procesem Monitorowania Projektów Strategicznych" przyjętym uchwałą nr 4/06/2018 Rady Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych z dnia 12 czerwca 2018 r.
11. 
Departament opiniuje wnioski o udzielenie pomocy publicznej przez Ministra Aktywów Państwowych spółkom z udziałem Skarbu Państwa znajdującym się w nadzorze Ministra.

Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (DZK)

§  19. 
1. 
Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego odpowiada za:
1)
pozamilitarne przygotowania obronne w działach administracji rządowej aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność;
2)
ochronę obowiązkową obszarów, obiektów, urządzeń i transportów ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa;
3)
realizację działań z zakresu obrony cywilnej;
4)
ustalanie granic terenów zamkniętych oraz nadzorowanie prac na terenach zamkniętych ze względu na bezpieczeństwo i obronność państwa;
5)
zapewnienie ciągłości działania w sytuacjach awaryjnych we współpracy z Biurem Administracyjnym;
6)
realizację i koordynację działań w zakresie zarządzania kryzysowego oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;
7)
realizację i koordynację działań w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;
8)
realizację przepisów ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw aktywów państwowych oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2012 oraz z 2020 r. poz. 284);
9)
sprawy z zakresu cyberbezpieczeństwa, w szczególności opiniowanie projektów aktów normatywnych;
10)
współpracę w ramach Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom cyberbezpieczeństwa;
11)
opracowywanie, we współpracy z pozostałymi departamentami, stanowisk ministra oraz materiałów informacyjnych związanych z udziałem ministra w posiedzeniach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (KRMC) oraz zespołów zadaniowych KRMC, a także informowanie departamentów o toczących się i planowanych pracach KRMC i zespołów zadaniowych KRMC;
12)
prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w ministerstwie, w tym sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem teleinformatycznym ministerstwa;
13)
realizację zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), w tym prowadzenie Kancelarii Tajnej oraz zapewnienie obsługi wszystkich dokumentów niejawnych przetwarzanych w ministerstwie;
14)
koordynowanie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018 - 2020.
2. 
Departament współpracuje z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.
3. 
W strukturze departamentu działa Inspektor ochrony danych, który monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
4. 
W strukturze departamentu działa Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, który wykonuje zadania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz nadzoruje ochronę informacji niejawnych w ministerstwie.

Departament Budżetu i Finansów (DBF)

§  20. 
Departament Budżetu i Finansów odpowiada za sprawy dotyczące konstruowania i monitorowania realizacji budżetu ministra - dysponenta części 26 - Łączność, 48 - Gospodarka złożami kopalin i 55 - Aktywa państwowe we współpracy z departamentami ministerstwa oraz za obsługę finansową środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w tym za:
1)
przygotowanie planu rzeczowo-finansowego oraz monitorowanie jego realizacji, w tym dokonywanie korekt i zmian;
2)
obsługę finansowo-księgową budżetu ministra - dysponenta części 26 - Łączność, 48 - Gospodarka złożami kopalin i 55 - Aktywa państwowe oraz sprawozdawczość budżetową i finansową;
3)
zadania z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych;
4)
rozliczenia podróży służbowych oraz rozliczenia podatku od towarów i usług;
5)
prowadzenie ewidencji księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dochodów i wydatków ze środków gromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych;
6)
dokonywanie okresowych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetowych;
7)
prowadzenie ewidencji księgowej akcji/udziałów spółek Skarbu Państwa, których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje minister.

Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych (DFE)

§  21. 
1. 
Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych odpowiada za:
1)
analizę możliwości uzyskiwania wsparcia ze środków Funduszy Europejskich, w ramach Polityki Spójności UE oraz Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF), przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa ze wszystkich sektorów gospodarki, szczególnie pod kątem przygotowania portfela projektów pod okres programowania 2021-2027;
2)
analizę możliwości uzyskiwania wsparcia przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa z innych źródeł zewnętrznych, m.in: programy zarządzane bezpośrednio przez Komisję Europejską, zwaną dalej "KE" (Horizon 2020, investEU), Fundusz Sprawiedliwej Transformacji;
3)
stałą współpracę z zarządami spółek z udziałem Skarbu Państwa, mającej na celu wsparcie i monitoring pozyskiwania zewnętrznych środków inwestycyjnych w ramach polityki spójności oraz środków zarządzanych bezpośrednio przez KE;
4)
wykorzystywanie narzędzi nadzorczych wobec spółek z udziałem Skarbu Państwa, będących beneficjentami polityki spójności, w szczególności projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014 - 2020 oraz Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF), dla zapewnienia sprawnej i prawidłowej realizacji inwestycji;
5)
uczestnictwo w opiniowaniu kryteriów wyboru projektów oraz samych projektów, w których potencjalnymi beneficjentami mogą być spółki z udziałem Skarbu Państwa;
6)
animację partnerstw krajowych i międzynarodowych na potrzeby pozyskiwania finansowania zarówno ze środków polityki spójności jak również ze źródeł bezpośrednio zarządzanych przez KE;
7)
prowadzenie spójnej polityki międzynarodowej ministerstwa, w tym polityki europejskiej, we współpracy z innymi departamentami;
8)
sprawy związane z członkostwem w UE, w tym za koordynację wypracowywania stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach wynikających z kompetencji ministra na poziomie Rady Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER) i Rady Ministrów UE;
9)
prowadzenie spraw związanych z wypracowaniem stanowiska ministerstwa wobec priorytetów Prezydencji w Radzie UE;
10)
przygotowanie i koordynację przygotowania stanowiska ministerstwa na posiedzenia organów przygotowawczych Rady UE;
11)
koordynację współpracy członków kierownictwa ministerstwa z Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i innymi instytucjami unijnymi;
12)
koordynację zadań związanych z postępowaniami prowadzonymi przez Komisję Europejską w związku z brakiem transpozycji lub nieprawidłową transpozycją przepisów UE w zakresie kompetencji ministra oraz monitorowanie transpozycji prawa UE;
13)
koordynację przygotowania stanowiska ministra do projektów umów międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej.
2. 
Departament odpowiada za zarządzanie środkami pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.

Departament Górnictwa (DGA)

§  22. 
1. 
Departament Górnictwa odpowiada za realizację zadań wynikających z przyjętej przez Radę Ministrów polityki gospodarczej wobec sektora górnictwa węglowego i górnictwa niewęglowego oraz zadań związanych z przemysłem koksowniczym, a także za prowadzenie spraw z zakresu gospodarki złożami kopalin.
2. 
Do zadań departamentu należy w szczególności:
1)
monitoring procesów funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego;
2)
prowadzenie spraw związanych z przyjętymi przez Radę Ministrów programami sektorowymi górnictwa węgla kamiennego i węgla brunatnego;
3)
realizacja zadań ministra wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1064 i 1339);
4)
finansowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1821);
5)
monitoring przebiegu likwidacji zakładów górniczych podmiotów, o których mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1771) wraz z finansowaniem zadań;
6)
prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych dla górnictwa sektora węgla kamiennego;
7)
prowadzenie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, racjonalnej gospodarki złożami węglowodorów, węgla brunatnego, węgla kamiennego, siarki rodzimej, soli kamiennej, soli potasowej, soli potasowo-magnezowej i miedzi, w obszarze objętym wydobyciem;
8)
uzgadnianie koncesji, udzielanych przez ministra właściwego do spraw środowiska, na wydobywanie kopalin objętych własnością górniczą Skarbu Państwa;
9)
prowadzenie badań statystycznych w zakresie węgla kamiennego i brunatnego oraz koksownictwa;
10)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad instytutami badawczymi;
11)
prowadzenie spraw związanych z problematyką technologii czystego węgla, w zastosowaniu do przetwórstwa węgla i produkcji syntetycznych paliw z węgla;
12)
prowadzenie spraw związanych z problematyką wydobycia metanu z pokładów węgla;
13)
współpraca międzynarodowa w zakresie górnictwa węgla kamiennego;
14)
uczestnictwo w dialogu społecznym m.in. poprzez udział w pracach Zespołu Trójstronnego do spraw Bezpieczeństwa Socjalnego Górników i Zespołu Trójstronnego do spraw Branży Węgla Brunatnego;
15)
prowadzenie spraw związanych z właściwością ministra w sprawach fundacji, których statutowe cele działalności związane są z właściwością departamentu;
16)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego;
17)
realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak resortowych "Zasłużony dla Górnictwa RP" i stopni górniczych.
3. 
Departament Górnictwa odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 32 ust. 1 pkt 7,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister,
5)
prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa,
6)
prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,
7)
współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

4. 
Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika do spraw górnictwa węglowego.

Departament Komunikacji (DKO)

§  23. 
Departament Komunikacji odpowiada za sprawy z zakresu obsługi informacyjnej i medialnej ministerstwa oraz ministra, w tym w szczególności:
1)
zapewnia obsługę medialną członków kierownictwa ministerstwa, nadzoruje i koordynuje kontakty z mediami;
2)
koordynuje obecność ministerstwa w mediach społecznościowych;
3)
odpowiada za realizację działań komunikacyjnych dotyczących ministerstwa;
4)
odpowiada za sprawy związane z kierunkami komunikacji ministerstwa;
5)
koordynuje sprawy związane z wizerunkiem ministerstwa;
6)
pełni nadzór administracyjny nad zewnętrznym portalem ministerstwa oraz przygotowuje i publikuje materiały informacyjne na stronach internetowych ministerstwa;
7)
zapewnia monitorowanie środków społecznego przekazu w zakresie działania ministerstwa i członków kierownictwa ministerstwa oraz opracowanie przeglądu mediów dla członków kierownictwa ministerstwa i pracowników ministerstwa;
8)
pełni nadzór administracyjny nad wewnętrznym portalem ministerstwa oraz prowadzi działania w zakresie komunikacji wewnętrznej ministerstwa;
9)
koordynuje opracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) i sprawozdania z jego realizacji;
10)
zapewnia dostawę prasy oraz dostęp do płatnych mediów w Internecie dla ministerstwa.
2. 
Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra Aktywów Państwowych do spraw otwartości danych.

Departament Kontroli i Audytu (DKA)

§  24. 
1. 
Departament Kontroli i Audytu odpowiada za:
1)
planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli działalności organów, urzędów i jednostek, wobec których minister posiada uprawnienia kontrolne;
2)
obsługę kontroli zewnętrznych;
3)
kontrolę wewnętrzną;
4)
przygotowywanie zbiorczych informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa;
5)
przyjmowanie, w tym poprzez obsługę Infolinii dla Obywatela, rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków, petycji, postulatów oraz innych spraw kierowanych przez obywateli, organizacje społeczne, organizacje związkowe i inne instytucje do ministra oraz ministerstwa - w zakresie niepowierzonym innym departamentom,
6)
sporządzanie okresowych analiz i opracowań dotyczących działalności departamentu;
7)
prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji oraz przygotowywanie, we współpracy z innymi departamentami, corocznej zbiorczej informacji o ich rozpatrzeniu;
8)
prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi pracowników ministerstwa;
9)
prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami lustracyjnymi pracowników ministerstwa, o których mowa w przepisach dotyczących ujawniania informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów;
10)
prowadzenie rejestru wydawanych w ministerstwie upoważnień lub pełnomocnictw do kontroli.
2. 
W strukturze departamentu funkcjonuje wyodrębnione Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego, którego zasady funkcjonowania określają przepisy o finansach publicznych oraz Karta audytu wewnętrznego zatwierdzona przez ministra.

Departament Łączności (DŁ)

§  25. 
1. 
Departament Łączności odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie dotyczącym sektora usług pocztowych. Do zadań departamentu należą w szczególności:
1)
opracowywanie przepisów określających kierunki rozwoju rynku usług pocztowych w zakresie dotyczącym zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych, stałego podnoszenia jakości usług pocztowych, wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym oraz poprawy infrastruktury pocztowej;
2)
wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw łączności w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041) oraz z odrębnych przepisów;
3)
prowadzenie w trybie odwoławczym i nadzoru indywidualnych postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących wykonania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz ustalenia opłaty za używanie niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego;
4)
nadzór nad wykonywaniem kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku pobierania opłaty abonamentowej;
5)
prowadzenie spraw dotyczących polityki emisyjnej znaczków pocztowych;
6)
współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie sektora pocztowego, w szczególności ze Światowym Związkiem Pocztowym (UPU) oraz Europejskim Komitetem do spraw Regulacji Pocztowych (CERP), w tym reprezentowanie Polski w pracach grup roboczych oraz komitetów UE;
7)
realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak honorowych "Zasłużony dla Łączności".
2. 
Departament Łączności odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 32 ust. 1 pkt 7,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister,
5)
prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa,
6)
prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,
7)
współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

Departament Nadzoru I (DN I)

§  26. 
Departament Nadzoru I odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 32 ust. 1 pkt 7,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister,
5)
prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego Spółki z udziałem Skarbu Państwa,
6)
prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,
7)
współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

Departament Nadzoru II (DN II)

§  27. 
1. 
Departament Nadzoru II odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 32 ust. 1 pkt 7,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister,
5)
prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa,
6)
prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek,
7)
współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. 
Departament odpowiada za prowadzenie spraw dotyczących przejmowania przez ministra wykonywania praw z udziałów lub akcji w spółkach, w których udziały lub akcje Skarb Państwa nabywa z mocy prawa.
3. 
Departament odpowiada za tematykę spraw offsetowych, w tym Komitetu Offsetowego i Komitetu ds. Umów Offsetowych oraz zespołów negocjacyjnych, związanych z umowami offsetowymi, spraw związanych z funkcjonowaniem krajowego przemysłu zbrojeniowego i obsługą ministra w obszarach związanych z Zespołem Trójstronnym ds. Rozwoju Przemysłowego Potencjału Obronnego i Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych przy Radzie Dialogu Społecznego.
4. 
Departament koordynuje proces nieodpłatnego zbywania akcji na rzecz uprawnionych pracowników, rolników i rybaków, o którym mowa w art. 36-38d oraz art. 63 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2019 r. poz. 2181, z 2020 r. poz. 284, 875 i 1709) oraz w innych ustawach odwołujących się do nieodpłatnego zbywania akcji osobom uprawnionym wspomnianym w powyższej ustawie.
5. 
Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra Aktywów Państwowych do spraw rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.

Departament Prawny (DP)

§  28. 
1. 
Departament Prawny odpowiada za zapewnienie obsługi prawnej ministra i ministerstwa, w tym:
1)
wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi i administracyjnymi, w tym przygotowuje i składa pisma procesowe oraz wnosi skargi kasacyjne oraz wykonuje czynności procesowe w toku postępowania karnego - na podstawie stanowiska przedstawionego przez właściwą komórkę organizacyjną;
2)
wydaje opinie prawne w sprawach komórek organizacyjnych po przedstawieniu stanu faktycznego sprawy oraz stanowiska komórki organizacyjnej;
3)
opiniuje pod względem formalno-prawnym projekty decyzji administracyjnych, postanowień wydawanych w postępowaniach administracyjnych, projekty pełnomocnictw i upoważnień, projekty umów i porozumień oraz innych oświadczeń woli składanych w imieniu Skarbu Państwa, w tym projekty uchwał walnych zgromadzeń i zgromadzeń wspólników spółek, w których prawa z udziałów lub akcji wykonuje minister;
4)
opiniuje pod względem formalno-prawnym projekty odpowiedzi na skargi do sądów administracyjnych oraz sprzeciwy od decyzji oraz projekty zawiadomień o możliwości popełniania przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
5)
koordynuje współpracę z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przygotowuje wystąpienia do Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach określonych w ustawie z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2020 r. poz. 762) oraz opiniuje pod względem formalno-prawnym projekty stanowisk przekazywanych do Trybunału Konstytucyjnego;
6)
zapewnia jednolitą interpretację przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa;
7)
odpowiada za poprawność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych opracowanych w ministerstwie;
8)
opracowuje statut ministerstwa;
9)
zapewnienia poprawność formalnoprawną tekstów jednolitych aktów normatywnych opracowywanych przez właściwe komórki merytoryczne;
10)
opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych opracowane przez właściwe komórki merytoryczne oraz projekty aktów normatywnych przekazane do opinii inicjowane przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
11)
przygotowuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek komórki organizacyjnej, wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych o charakterze systemowym lub mających istotne znaczenie dla realizacji zadań należących do właściwości ministra, po uprzednim przedstawieniu stanowiska przez komórkę wnioskującą;
12)
ogłasza właściwe akty normatywne ministra w Dzienniku Urzędowym Ministra Aktywów Państwowych;
13)
kieruje akty prawne i inne dokumenty do redakcji Dziennika Ustaw RP i Dziennika Urzędowego RP "Monitor Polski" w celu ich ogłoszenia;
14)
prowadzi rejestr upoważnień i pełnomocnictw;
15)
prowadzi wykaz prac legislacyjnych ministra.
2. 
W przypadku zatrudnienia radcy prawnego w ramach stosunku pracy lub innego stosunku prawnego w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny, wykonuje on zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 na rzecz tej komórki. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4 radca prawny zatrudniony w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny wykonuje na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez dyrektora Departamentu Prawnego lub inną upoważnioną osobę.
3. 
W celu zapewnienia jednolitej interpretacji przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa w sprawach szczególnie skomplikowanych, nietypowych lub istotnych dla funkcjonowania ministerstwa, komórka organizacyjna zatrudniająca radcę prawnego występuje o opinię do Departamentu Prawnego dołączając do wniosku swoje stanowisko w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Biuro Administracyjne (BA)

§  29. 
Biuro Administracyjne odpowiada za:
1)
prowadzenie obsługi administracyjnej ministerstwa, w tym zarządzanie powierzchnią biurową i użytkową;
2)
współpracę z zarządcą budynku w zakresie ochrony fizycznej, monitoringu i zarządzania kluczami;
3)
gospodarkę majątkową, w tym za prowadzenie magazynów ministerstwa;
4)
prowadzenie gospodarki transportowej;
5)
sprawy zamówień publicznych;
6)
wykonywanie zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
7)
prowadzenie spraw związanych z bieżącą obsługą techniczno-eksploatacyjną ministerstwa.

Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego (BRN)

§  30. 
Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego odpowiada za prowadzenie spraw określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 2375), zwanego dalej "Pełnomocnikiem do spraw reformy nadzoru właścicielskiego", a w szczególności za:
1)
obsługę Pełnomocnika do spraw reformy nadzoru właścicielskiego w zakresie jego uprawnień do przygotowania reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa;
2)
zapewnienie wsparcia eksperckiego dla Pełnomocnika do spraw reformy nadzoru właścicielskiego;
3)
zapewnienie obsługi oraz wsparcia analitycznego zespołom eksperckim powołanym w zakresie właściwości Pełnomocnika do spraw reformy nadzoru właścicielskiego.

Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)

§  31. 
1. 
Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za:
1)
organizację ministerstwa, z zastrzeżeniem § 28 ust. 1 pkt 8, w tym za działania podnoszące jakość i efektywność pracy;
2)
koordynowanie spraw związanych z kontrolą zarządczą i planami działalności;
3)
opracowanie rocznej informacji o działaniach podejmowanych wobec ministra przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
4)
informatyzację ministerstwa, również w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną, a także za współpracę z właściwymi departamentami w zakresie wdrażania rozwiązań informatycznych, wprowadzanych przez nie i wynikających z ich wyłącznych kompetencji;
5)
zarządzanie dokumentacją i koordynowanie czynności kancelaryjnych;
6)
prowadzenie archiwum ministerstwa;
7)
obsługę kancelaryjną ministerstwa, tym dekretowanie korespondencji kierowanej do ministerstwa;
8)
obsługę sekretariatu Dyrektora Generalnego.
2. 
Biuro Dyrektora Generalnego współpracuje z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.

Biuro Kadr (BK)

§  32. 
1. 
Biuro Kadr odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw wynikających z nawiązania, trwania i ustania stosunku pracy pracowników ministerstwa;
2)
realizację polityki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w ministerstwie;
3)
realizację świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa, w tym projektowanie, analizę i kontrolę bieżącego wydatkowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
4)
organizowanie praktyk studenckich, staży absolwenckich i wolontariatu;
5)
obsługę rzecznika dyscyplinarnego, komisji dyscyplinarnej i antymobbingowej ministerstwa;
6)
realizację zadań wynikających z art. 8a ust. 1 pkt 3 i art. 21 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 735), dotyczących egzaminów dla kandydatów na członków organów nadzorczych;
7)
prowadzenie spraw związanych z akceptowaniem wniosków w sprawie ustalenia składu lub zmian w składzie:
a)
organu nadzorczego - rady nadzorczej, komisji rewizyjnej oraz pełnomocnika wspólnika, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2019 r. poz. 2181 oraz z 2020 r. poz. 284 i 875), lub organu nadzorczego państwowej osoby prawnej;
b)
organu zarządzającego - zarządu, likwidatora w spółce, lub organu zarządzającego państwowej osoby prawnej.
2. 
Biuro Kadr współpracuje z Departamentem Budżetu i Finansów w zakresie spraw wynikających z prowadzenia pracowniczych planów kapitałowych oraz gospodarowania funduszem płac ministerstwa.

Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 (BKI)

§  33. 
Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 odpowiada za prowadzenie spraw określonych w uchwale Nr 124/200 Rady Ministrów z dnia 4 września 2020 r. w sprawie koordynacji działań przygotowawczych do organizacji III Igrzysk Europejskich - Kraków, Małopolska 2023 (zwanych dalej "Igrzyskami"), a w szczególności za:
1)
analizę prawnych, technicznych i ekonomiczno-finansowych uwarunkowań przygotowania oraz realizacji Igrzysk;
2)
wdrożenie niezbędnych działań mających na celu uruchomienie i monitorowanie przygotowań do realizacji Igrzysk;
3)
obsługę stałego Zespołu Zadaniowego, złożonego z przedstawicieli organów administracji rządowej.

Biuro Ministra (BM)

§  34. 
Biuro Ministra odpowiada za:
1)
wspomaganie ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, dekretowanie korespondencji kierowanej do ministra oraz obsługę sekretariatu ministra i szefa Gabinetu Politycznego oraz pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, z zastrzeżeniem § 31 ust. 1 pkt 8;
2)
koordynowanie prac oraz udziału ministra i członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów oraz wykonywania zadań nałożonych na ministra, zawartych w protokołach ustaleń Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów;
3)
koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz przewidzianych do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet Społeczny Rady Ministrów oraz Radę Ministrów;
4)
koordynowanie udziału przedstawicieli ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynowanie spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez ministra;
5)
udzielanie w terminie odpowiedzi na korespondencję otrzymaną z Sejmu i Senatu oraz Kancelarii Prezydenta i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także na interpelacje, zapytania oraz interwencje poselskie i senatorskie, w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;
6)
koordynowanie udzielania odpowiedzi na wnioski przesłane do ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429 oraz z 2020 r. poz. 695) oraz ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1446), w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;
7)
koordynowanie:
a)
prac oraz udziału ministra i członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Sejmu, Senatu i komisji sejmowych i senackich oraz kierowanie spraw z tym związanych do załatwienia do właściwych departamentów,
b)
prac związanych z przygotowaniem propozycji i monitorowaniem wykazu prac Rady Ministrów w zakresie właściwości ministra, w zakresie aktów prawnych oraz ich założeń,
c)
współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
d)
na polecenie ministra, realizacji wybranych spraw znajdujących się w rozproszonej właściwości departamentów oraz opracowuje niezbędne w tym zakresie materiały;
8)
koordynowanie współpracy z Radą Ochrony Pracy;
9)
koordynowanie prac związanych z obsługą Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu;
10)
realizację zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznaczeń państwowych;
11)
organizację i obsługę spotkań oraz wizyt krajowych i zagranicznych ministra i koordynację wizyt krajowych i zagranicznych pozostałych członków kierownictwa ministerstwa;
12)
koordynowanie spraw wizowych pracowników ministerstwa;
13)
obsługę protokolarną oraz koordynowanie spraw udzielania patronatów honorowych przez ministra, prowadzenie elektronicznego rejestru zaproszeń na imprezy krajowe, otrzymywanych przez członków kierownictwa ministerstwa oraz elektronicznego rejestru zaproszeń i próśb o spotkanie kierowanych do ministra.

Załącznik

Wykaz spółek, których sprawy związane z nadzorem Ministra Aktywów Państwowych prowadzi:

Departament Górnictwa
1.Centrala Zbytu Węgla Węglozbyt S.A.Katowice
2.Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego S.A.Bytom
3.Centrum Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego sp. z o.o.Lędziny
4.Holding KW sp. z o.o.Katowice
5.HUTA ŁABĘDY S.A.Gliwice
6.Jastrzębska Spółka Węglowa S.A.Jastrzębie-Zdrój
7.Jastrzębskie Zakłady Remontowe sp. z o.o.Jastrzębie-Zdrój
8.JSW KOKS S.A.Zabrze
9.Katowicki Węgiel sp. z o.o.Katowice
10.Nieruchomości KW sp. z o.o.Katowice
11.Polska Grupa Górnicza S.A.Katowice
12.PSK Rzeszów sp. z o.o. w likwidacjiRzeszów
13.Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A.Bytom
14.Śląsko-Dąbrowska Spółka Mieszkaniowa sp. z o.o.Katowice
15.WĘGLOKOKS S A.Katowice
16.Zakłady Górniczo-Hutnicze "SABINÓW" S.A.Częstochowa

Departament Łączności

1."Poczta Polska Spółka Akcyjna"Warszawa

Departament Nadzoru I

1."DALMOR" S.A.Gdynia
2."Kostrzyńsko - Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna" S.A.Kostrzyn nad Odrą
3."Lubelski Rynek Hurtowy" S.A.Elizówka
4."Nadwiślańska Spółka Mieszkaniowa" Sp. z o.o.Brzeszcze
5."Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy" S.A.Radom
6."Uzdrowisko Krynica-Żegiestów" S.A.Krynica-Zdrój
7."Uzdrowisko Rabka" S.A.Rabka-Zdrój
8."Zielonogórski Rynek Rolno-Towarowy" S.A.Zielona Góra
9.Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.Bielsko-Biała
10.Beskidzki Hurt Towarowy S.A.Bielsko-Biała
11.Centrum Biurowe Plac Grunwaldzki S.A.Katowice
12.Chłodnia "MORS-WOLA" Sp. z o.o.Warszawa
13.Dolnośląskie Centrum Hurtu Rolno-Spożywczego S.A.Wrocław
14.Elektrociepłownia Będzin S.A.Poznań
15.ENEA S.A.Poznań
16.Fabryka Elementów Złącznych S.A.Siemianowice Śląskie
17.Fabryka Przewodów Energetycznych S.A.Będzin
18.Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.Warszawa
19.GRUPA AZOTY S.A.Tarnów
20.Grupa Azoty Zakłady Azotowe "Puławy" S.A.Puławy
21.Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" S.A.Police
22.Grupa LOTOS S.A.Gdańsk
23.HUTMAR S.A.Częstochowa
24.Instytut Automatyki Systemów Energetycznych Sp. z o.o.Wrocław
25.Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.Katowice
26.Krajowa Spółka Cukrowa S.A.Toruń
27.Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.Warszawa
28.Krakowski Park Technologiczny Sp. z o.o.Kraków
29.Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.Legnica
30.LOTOS PETROBALTIC S.A.Gdańsk
31.Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.Łódź
32.PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Warszawa
33.PL.2012+ Sp. z o.o.Warszawa
34.Podkarpackie Centrum Hurtowe AGROHURT S.A.Rzeszów
35.Podlaskie Centrum Rolno - Towarowe S.A.Białystok
36.Polski Holding Hotelowy sp. z o.o.Warszawa
37.Polski Holding Nieruchomości S.A.Warszawa
38.Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.Płock
39.Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.Warszawa
40.Pomorska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.Słupsk
41.Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o.Sopot
42.Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A.Gdańsk
43.Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A.Warszawa
44.Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka AkcyjnaWarszawa
45.Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego "CHEMOBUDOWA-KRAKÓW" S.A.Kraków
46.Przedsiębiorstwo Przeładunku Paliw Płynnych "NAFTOPORT" Sp. z o.o.Gdańsk
47.Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno Sp. z o.o.Trzemeszno
48.Przedsiębiorstwo Usług Hotelarskich PUH Sp. z o.o.Łódź
49.Regionalny Fundusz Gospodarczy S.A.Częstochowa
50.Rolno-Przemysłowy Rynek Hurtowy "GIEŁDA HURTOWA" S.A.Legnica
51.Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy "Giełda Elbląska" S.A.Elbląg
52.Specjalna Strefa Ekonomiczna "Starachowice" S.A.Starachowice
53.Specjalna Strefa Ekonomiczna Małej Przedsiębiorczości S.A.Kamienna Góra
54.Stacja Hodowli i Unasieniania Zwierząt Sp. z o.o. w BydgoszczyBydgoszcz
55.Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.Suwałki
56.TAURON Polska Energia S.A.Katowice
57.Totalizator Sportowy Sp. z o.o.Warszawa
58.Towarzystwo Finansowe Silesia Sp. z o.o.Katowice
59.Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna INVEST-PARK Sp. z o.o.Wałbrzych
60.Wałbrzyski Rynek Hurtowy S.A.Wałbrzych
61.Wałbrzyskie Zakłady Koksownicze "VICTORIA" S.A.Wałbrzych
62.Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.Olsztyn
63.Warszawski Holding Nieruchomości S.A.Warszawa
64.Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A.Bronisze
65.Wielkopolska Gildia Rolno - Ogrodnicza S.A.Poznań
66.Wielkopolskie Centrum Hodowli i Rozrodu Zwierząt w Poznaniu z siedzibą w Tulcach Sp. z o.o.Tulce
67.Zakłady Przemysłu Ziemniaczanego w Pile ZETPEZET Sp. z o.o.Piła
68.Zarządca Rozliczeń S.A.Warszawa
69.Zespół Elektrowni Wodnych Niedzica S.A.Niedzica

Departament Nadzoru II

1."BINGO CENTRUM" Sp. z o.o.Warszawa
2."Centrum Handlowe Wschód" S.A.Warszawa
3."Energop" Sp. z o.o.Sochaczew
4."PKS-IWOPOL" Sp. z o.o. w likwidacjiSkarżysko-Kamienna
5."POLBUS-PKS" Sp. z o.o.Wrocław
6."POLMO GNIEZNO" Sp. z o.o.Gniezno
7."SILO" Spółka z o.o.Człuchów
8."SPOMASZ" Bełżyce S.A.Bełżyce
9."SUPON USŁUGI" Sp. z o.o.Białystok
10.Agencja Rozwoju Regionalnego "ARLEG" S.A.Legnica
11.AKWEN II Spółka z ograniczoną odpowiedzialnościąKielce
12.ARELAN S.A.Łódź
13.BGE Spółka akcyjnaMysłowice
14.BIS-SUKCES Sp. z o.o.Lublin
15.Bosacka Development Partners Spółka z o.o.Zakopane
16.Centrala Farmaceutyczna "CEFARM" S.A.Warszawa
17.Centralny Ośrodek Badawczo Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej COBRABID Sp. z o.o.Warszawa
18.Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.Warszawa
19.Dom Hutników w Skierniewicach Sp. z o.o.Skierniewice
20.DRAGMOR Sp. z o.o.Karniowice
21.Drexpol Konsulting Sp. z o.o.Lublin
22.Drogowa Trasa Średnicowa S.A.Katowice
23.EHN S.A.Studzienice
24.ELEKTRIM - MEGADEX S.A.Warszawa
25.Elektromontaż Gdańsk S.A. w upadłościGdańsk
26.Exatel S.A.Warszawa
27.Fabryka Obrabiarek do Drewna Sp. z o.o.Bydgoszcz
28.Fabryka Przyrządów i Uchwytów "BISON-BIAL" S.A. w likwidacjiBielsk Podlaski
29.Fabryka Żarówek "HELIOS" Sp. z o.o.Katowice
30.Federal-Mogul BIMET S.A.Gdańsk
31.FP SPOMAX S.A.Ostrów Wielkopolski
32.Gremi Inwestycje S.A.Karniowice
33.H. CEGIELSKI - POZNAŃ S.A.Poznań
34.HOLAGRA Sp. z o.o.Leszno
35.Huta Stalowa Wola S.A.Stalowa Wola
36.INWESTSTAR S.A.Starachowice
37.KGHM Polska Miedź S.A.Lubin
38.KOFAMA Koźle S.A.Warszawa
39.Kopalnia Soli "Wieliczka" S.A.Wieliczka
40.Kopalnia Soli Bochnia Sp. z o.o.Bochnia
41.Kopalnie Surowców Mineralnych "KOSMIN" Sp. z o.o.Bielany Wrocławskie
42.KOSMO Sp. z o.o.Wrocław
43.Laboratorium Ochrony Środowiska Pracy Sp. z o.o.Siedlce
44.LOGOTEC ENGINEERING S.A.Mysłowice
45.LOT Aircraft Maintenance Services sp. z o.o.Warszawa
46.LUBINEX Sp. z o.o.Lubin
47.Meprozet Kościan S.A.Kościan
48.MESKO Spółka AkcyjnaSkarżysko-Kamienna
49.METRON-TERM Sp. z o.o.Toruń
50.Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.Gdynia
51.Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Oponiarskiego "STOMIL" Sp. z o. o.Poznań
52.Piastowskie Zakłady Przemysłu Gumowego STOMIL Sp. z o.o.Piastów
53.PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Warszawa
54.PKS Mrągowo Sp. z o.o.Mrągowo
55.Pol-Mot Holding S.A. w restrukturyzacjiWarszawa
56.Polska Grupa Lotnicza S.A.Warszawa
57.Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.Radom
58.Polski Holding Obronny Sp. z o.o.Warszawa
59.Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.Warszawa
60.Polskie Koleje Państwowe S.A.Warszawa
61.Przedsiębiorstwo Budowy Tras Komunikacyjnych "TRAKT" w Szczecinie Sp. z o.o.Szczecin
62.Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Spółka AkcyjnaDębica
63.Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej "POLONUS" w Warszawie S.A.Warszawa
64.Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Częstochowa w Częstochowie Spółka Akcyjna w likwidacjiCzęstochowa
65.Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w PrzemyśluPrzemyśl
66.Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Dębicy S.A.Dębica
67.Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Katowicach S.A.Bytom
68.Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Ostrowcu Świętokrzyskim S.A.Ostrowiec

Świętokrzyski

69.Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Ostrowie Wielkopolskim Sp. z o.o.Ostrów Wielkopolski
70.Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Wołowie Sp. z o.o.Wołów
71.Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Zielona Góra Sp. z o.o.Zielona Góra
72.Przedsiębiorstwo Przemysłowo-Handlowe Nida Sp. z o.o.Warszawa
73.Przedsiębiorstwo Przewozu Towarów Powszechnej Komunikacji Samochodowej S.A.Katowice
74.Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" Sp. z o.o.Białystok
75.Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych Sp. z o.o.Kobyłka
76.RAPZ Sp. z o.o.Dąbrowa Górnicza
77.Regnon S.A.Katowice
78.Granqvists Manufacturing Spółka z ograniczoną odpowiedzialnościąBlękwit
79.ROSOMAK Spółka AkcyjnaSiemianowice Śląskie
80.RUCH Chorzów S.A.Chorzów
81.Siarkopol Tarnobrzeg Spółka z o.o.Tarnobrzeg
82.SKLEJKA ORZECHOWO S.A.Orzechowo
83.Stilna S.A.Bytom
84.Stocznia Marynarki Wojennej S.A. w upadłościGdynia
85.Stomil-Poznań S.A.Poznań
86.Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne "Polfa" S.A.Warszawa
87.Termoizolacja Centrum Sp. z o.o.Zabrze
88.TEXTILIMPEX Sp. z o.o.Łódź
89.UML Development Sp. z o.o.Katowice
90.Walcownia Metali Nieżelaznych "ŁABĘDY" S.A.Gliwice
91.WARS S.A.Warszawa
92.Warszawskie Zakłady Sprzętu Ortopedycznego S.A.Warszawa
93.WELUX S.AWrocław
94.Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Spółka AkcyjnaKatowice
95.Wojskowe Biuro Projektów Budowlanych sp. z o.o. w upadłościPoznań
96.Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A.Warszawa
97.Wojskowe Przedsiębiorstwo Handlowe Sp. z o.o.Warszawa
98.Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. w ZielonceZielonka
99.Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A.Dęblin
100.Wojskowe Zakłady Kartograficzne Sp. z o.o.Warszawa
101.Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A.Łódź
102.Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A.Bydgoszcz
103.Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A.Zegrze
104.Wojskowe Zakłady Łączności nr 2 S.A. w CzernicyCzernica
105.Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.Poznań
106.Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A.Grudziądz
107.Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Krosno S.A.Krosno
108.Wytwórnia Surowic i Szczepionek BIOMED Sp. z o.o.Warszawa
109.Zakład Budowy Naczep Sp. z o.o.Nieżychowice
110.Zakład Naprawczy Mechanizacji Rolnictwa Sp. z o.o. w upadłościOstróda
111.Zakłady Artykułów Technicznych "ARTECH" sp. z o.o.Łódź
112.Zakłady Ceramiczne "BOLESŁAWIEC" w Bolesławcu Sp. z o.o.Bolesławiec
113.Zakłady Chemiczne "JELCHEM" S.A.Jelenia Góra
114.Zakłady Chemiczne "NITRO-CHEM" S.A.Bydgoszcz
115.Zakłady Chemiczne RUDNIKI S.A.Rudniki
116.Zakłady Mięsne "PEKPOL OSTROŁĘKA" S.A.Ławy
117.Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy S.A. w upadłościOleśnica
118.Zakłady Przemysłu Wełnianego 9 MAJA S.A.Łódź
1 Minister Aktywów Państwowych kieruje działami administracji rządowej - aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. poz. 2256 oraz z 2020 r. poz. 496 i 1746).