Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MAP.2020.3

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lutego 2020 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH 1
z dnia 7 lutego 2020 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Aktywów Państwowych opracują i przedłożą Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Aktywów Państwowych do zatwierdzenia projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych.
§  3. 
Traci moc zarządzenie Ministra Energii z dnia 7 maja 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Energii (Dz. Urz. Min. Ener. poz. 8, 16 i 26 oraz z 2019 r. poz. 2).
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH

ROZDZIAŁ  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwany dalej "regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwanego dalej "ministerstwem".
2. 
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
członkach kierownictwa ministerstwa - należy przez to rozumieć: ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz szefa Gabinetu Politycznego Ministra;
2)
departamencie - należy przez to rozumieć departament, biuro lub Centrum Koordynacyjne;
3)
dyrektorze departamentu - należy przez to rozumieć dyrektora departamentu, biura lub Centrum Koordynacyjnego;
4)
komórce wewnętrznej - należy przez to rozumieć: wydział, zespół oraz samodzielne stanowisko do wykonywania określonych zadań;
5)
stanowiskach kierowniczych - należy przez to rozumieć stanowiska: dyrektora departamentu, biura lub Centrum Koordynacyjnego, zastępcy dyrektora departamentu, biura lub Centrum Koordynacyjnego oraz naczelnika wydziału;
6)
zastępcy dyrektora departamentu - należy przez to rozumieć zastępcę dyrektora departamentu, biura lub Centrum Koordynacyjnego.
§  2. 
1. 
Ministerstwo działa pod bezpośrednim kierownictwem Ministra Aktywów Państwowych, zwanego dalej "ministrem", zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami.
2. 
Sekretarze stanu, podsekretarze stanu, dyrektor generalny oraz szef Gabinetu Politycznego Ministra są odpowiedzialni za realizację celów i zadań powierzonych przez ministra.
3. 
Departamenty realizują ustalone dla nich cele i zadania, zgodnie z kierunkami określonymi przez ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
§  3. 
1. 
Dyrektor generalny określa zasady dotyczące stosowania w ministerstwie podejścia procesowego, zarządzania projektami i zarządzania ryzykiem.
2. 
Dyrektor generalny może określić zasady dotyczące podej ścia w ministerstwie do:
1)
zarządzania jakością;
2)
przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym;
3)
zarządzania bezpieczeństwem informacji, z wyłączeniem informacji niejawnych.
3. 
Dyrektor generalny wykonuje czynności Administratora Danych Osobowych określone w przepisach o ochronie danych osobowych.
§  4. 
Ministerstwo realizuje cele i zadania, stosując podejście funkcjonalne, procesowe i zarządzanie projektami.

ROZDZIAŁ  2

Struktura organizacyjna ministerstwa

§  5. 
W skład ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra - GP oraz następujące departamenty:
1)
Centrum Koordynacyjne - CK;
2)
Departament Analiz i Sprawozdawczości - DAS;
3)
Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - DZK;
4)
Departament Budżetu i Finansów - DBF;
5)
Departament Elektroenergetyki i Ciepłownictwa - DE;
6)
Departament Energii Jądrowej - DEJ;
7)
Departament Energii Odnawialnej i Rozproszonej - DEO;
8)
Departament Funduszy Europejskich - DFE;
9)
Departament Górnictwa - DGA;
10)
Departament Innowacji i Rozwoju Technologii - DIT;
11)
Departament Kontroli i Audytu - DKA;
12)
Departament Nadzoru Właścicielskiego I - DNW I;
13)
Departament Nadzoru Właścicielskiego II - DNW II;
14)
Departament Nadzoru Właścicielskiego III - DNW III;
15)
Departament Nadzoru Właścicielskiego IV - DNW IV;
16)
Departament Nadzoru Właścicielskiego V - DNW V;
17)
Departament Nieruchomości - DN;
18)
Departament Prawny - DP;
19)
Departament Ropy i Gazu - DRO;
20)
Departament Spraw Międzynarodowych - DSM;
21)
Biuro Administracyjne - BA;
22)
Biuro Dyrektora Generalnego - BDG;
23)
Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego - BRN;
24)
Biuro Ministra - BM.
§  6. 
Gabinet Polityczny Ministra odpowiada za koordynację i realizację spraw, które wynikają z jego funkcji politycznej.
§  7. 
Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych podlega bezpośrednio ministrowi.
§  8. 
1. 
W skład departamentów wchodzą wydziały, zespoły i samodzielne stanowiska do wykonywania określonych zadań.
2. 
Do realizacji okresowych zadań mogą być powoływane grupy robocze, których skład określa dyrektor departamentu. Pracą grupy roboczej kieruje dyrektor departamentu lub wyznaczony przez niego pracownik.
3. 
Organizację oraz szczegółowy zakres działania departamentu określa wewnętrzny regulamin organizacyjny, zawierający w szczególności:
1)
strukturę organizacyjną departamentu wraz ze schematem organizacyjnym;
2)
organizację zarządzania departamentem;
3)
zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy dyrektora, naczelnikowi wydziału i koordynatorowi zespołu;
4)
szczegółowy zakres zadań departamentu.
§  9. 
1. 
Departamentem kieruje dyrektor departamentu przy pomocy zastępcy (zastępców) dyrektora oraz naczelników wydziału.
2. 
W przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora departamentu, do czasu jego obsadzenia, departamentem kieruje zastępca dyrektora departamentu.
3. 
W przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora departamentu i stanowiska zastępcy dyrektora departamentu lub gdy w departamencie brak jest stanowiska zastępcy dyrektora departamentu, departamentem kieruje osoba wyznaczona przez dyrektora generalnego.
4. 
W wewnętrznym regulaminie organizacyjnym, o którym mowa w § 8 ust. 3, określa się stałego zastępcę dyrektora departamentu na wypadek nieobecności dyrektora departamentu. Stałym zastępcą może być zastępca dyrektora departamentu, a w przypadku gdy w departamencie brak jest stanowiska zastępcy dyrektora departamentu albo jest ono nieobsadzone, naczelnik wydziału.
5. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2-4, zastępca dyrektora departamentu, naczelnik wydziału, albo osoba wyznaczona do kierowania departamentem wykonuje zadania dyrektora departamentu określone w regulaminie.
6. 
W razie nieobecności wszystkich osób, o których mowa w ust. 4, departamentem kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
7. 
Dyrektor departamentu, wyznaczając pracownika do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, upoważnia go do załatwiania spraw. Dyrektor departamentu niezwłocznie zawiadamia dyrektora generalnego o wyznaczeniu pracownika kierującego departamentem i o zakresie udzielonego upoważnienia.
8. 
W przypadku nieobecności dyrektora departamentu, dyrektor generalny może wyznaczyć pracownika kierującego departamentem.

ROZDZIAŁ  3

Zadania kadry kierowniczej departamentu i koordynatora zespołu

§  10. 
1. 
Dyrektor departamentu:
1)
realizuje cele i zadania departamentu, w szczególności zadania zlecone przez ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu lub dyrektora generalnego, a także wynikające z rocznych planów działalności i planu rzeczowo-finansowego w sposób efektywny, oszczędny i terminowy, na zasadach określonych w rozwiązaniach z zakresu kontroli zarządczej oraz w regulaminie;
2)
zapewnia zgodność działania departamentu z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, przepisami prawa wewnętrznego oraz kierunkami określonymi przez nadzorującego departament członka kierownictwa ministerstwa;
3)
dba o interes Skarbu Państwa, w szczególności w zakresie dochodów i wydatków i zapewnia ścisłą współpracę w tym zakresie ze służbami finansowymi ministerstwa;
4)
dba o wizerunek ministerstwa;
5)
zapewnia:
a)
jakość i efektywność działania, w tym poprzez stosowanie podejścia procesowego i zarządzania projektami,
b)
bezpieczeństwo informacji w departamencie, w tym ochronę danych osobowych oraz informacji niejawnych,
c)
właściwą organizację pracy departamentu oraz realizację zadań w czasie nieobecności swojej lub pracowników departamentu,
d)
przestrzeganie przez podległych pracowników Kodeksu Etyki Służby Cywilnej oraz regulaminu pracy, w tym prawidłowe wykorzystanie przez pracowników czasu pracy,
e)
efektywne zarządzanie ryzykiem.
2. 
Dyrektor departamentu, w szczególności:
1)
nadzoruje pracę departamentu oraz zapewnia terminowe wykonanie zadań przez podległe mu bezpośrednio komórki wewnętrzne;
2)
podpisuje opracowane w departamencie wyjaśnienia dotyczące przepisów wydanych przez ministra, w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji członków kierownictwa ministerstwa;
3)
reprezentuje ministerstwo w sprawach wynikających z zakresu zadań departamentu, w zakresie niezastrzeżonym do kompetencji członków kierownictwa ministerstwa;
4)
realizuje obowiązki wynikające z przepisów o dostępie do informacji publicznej, a w szczególności zatwierdza informacje przeznaczone do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej ministerstwa;
5)
współdziała z innymi departamentami w zakresie realizacji zadań ministerstwa, a także zapewnia komunikację wewnętrzną w ramach zadań realizowanych przez departament;
6)
wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, ustalania wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników departamentu;
7)
zapewnia sporządzanie opisów stanowisk pracy oraz zatwierdza opisy stanowisk pracy pracowników w kierowanym przez siebie departamencie, z wyłączeniem zatwierdzania opisów stanowisk pracy pracowników bezpośrednio mu podległych, zgodnie z odrębnymi przepisami wewnętrznymi;
8)
ustala zakresy czynności podległych pracowników i dokonuje oceny pracowników podległych mu bezpośrednio;
9)
wyraża zgodę na urlopy podległych mu pracowników.
3. 
W sprawach prowadzonych przez departament dyrektor departamentu podpisuje pisma niezastrzeżone do kompetencji członków kierownictwa ministerstwa, w szczególności:
1)
pisma i materiały kierowane do nadzorującego departament członka kierownictwa ministerstwa oraz akceptuje pisma i materiały kierowane do jego podpisu oraz do podpisu innych członków kierownictwa ministerstwa;
2)
pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w urzędach administracji rządowej.
4. 
Dyrektor departamentu, na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez ministra lub nadzorującego członka kierownictwa ministerstwa, wykonuje czynności i podpisuje dokumenty, w sprawach określonych w upoważnieniu.
§  11. 
Zastępca dyrektora departamentu:
1)
nadzoruje pracę oraz odpowiada za realizację zadań przez podległe mu bezpośrednio komórki wewnętrzne, w szczególności zadań zleconych przez dyrektora departamentu, a także wynikających z rocznych planów działalności i planu rzeczowo-finansowego w sposób efektywny, oszczędny i terminowy, na zasadach określonych w rozwiązaniach z zakresu kontroli zarządczej oraz w regulaminie;
2)
podejmuje rozstrzygnięcia z zakresu działania podległych mu komórek wewnętrznych oraz podpisuje pisma i notatki informacyjne, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do podpisu dyrektora departamentu;
3)
podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w sprawach niezastrzeżonych dla dyrektora departamentu;
4)
akceptuje pisma w sprawach zastrzeżonych do podpisu dyrektora departamentu;
5)
dokonuje oceny pracowników podległych mu bezpośrednio;
6)
przedstawia dyrektorowi departamentu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania podległych mu pracowników;
7)
opiniuje wnioski urlopowe podległych mu pracowników;
8)
wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora departamentu.
§  12. 
1. 
Naczelnik wydziału działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań.
2. 
Do obowiązków naczelnika wydziału należy:
1)
organizowanie pracy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją zadań przez podległych mu pracowników;
2)
kontrolowanie dyscypliny pracy.
3. 
Naczelnik wydziału:
1)
odpowiada za realizację zadań wydziału, w szczególności zadań zleconych przez dyrektora departamentu lub zastępcę dyrektora departamentu, a także wynikających z rocznych planów działalności i planu rzeczowo-finansowego, w sposób efektywny, oszczędny i terminowy, na zasadach określonych w rozwiązaniach z zakresu kontroli zarządczej oraz w regulaminie;
2)
wykonuje czynności oraz podpisuje pisma w sprawach należących do zakresu zadań wydziału, które nie są zastrzeżone dla dyrektora departamentu i zastępcy dyrektora departamentu;
3)
uzgadnia i akceptuje projekty dokumentów sporządzanych w zakresie zadań wydziału;
4)
przedkłada bezpośredniemu przełożonemu, w zakresie swoich kompetencji, projekty dokumentów do akceptacji;
5)
reprezentuje departament w zakresie określonym przez bezpośredniego przełożonego;
6)
wydaje dyspozycje oraz udziela wskazówek i wytycznych podległym pracownikom, w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań;
7)
reprezentuje wydział i zapewnia wymianę informacji z pozostałymi komórkami wewnętrznymi departamentu;
8)
dokonuje oceny pracowników wydziału oraz przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;
9)
opiniuje wnioski urlopowe podległych pracowników.
§  13. 
1. 
Pracę zespołu może koordynować osoba, której dyrektor departamentu powierzył koordynowanie zespołem, zwana dalej "koordynatorem".
2. 
Koordynator zespołu działa zgodnie z powierzonym zakresem zadań.
3. 
Koordynator zespołu:
1)
odpowiada za realizację zadań zespołu, w szczególności zadań zleconych przez dyrektora departamentu lub zastępcę dyrektora departamentu, a także wynikających z rocznych planów działalności i planu rzeczowo-finansowego, w sposób efektywny, oszczędny i terminowy, na zasadach określonych w rozwiązaniach z zakresu kontroli zarządczej oraz w regulaminie;
2)
wydaje dyspozycje oraz udziela wskazówek i wytycznych pracownikom zespołu w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań;
3)
reprezentuje zespół i zapewnia wymianę informacji z pozostałymi komórkami wewnętrznymi departamentu.

ROZDZIAŁ  4

Koordynowanie zadań realizowanych przez departamenty

§  14. 
1. 
Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, do zakresu działania którego należy dana sprawa, zgodnie z przepisami regulaminu.
2. 
Jeżeli w zakresie określonego zadania nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie właściwości departamentu lub jeśli zadanie wykracza poza zakres właściwości jednego departamentu, departament właściwy lub wiodący w sprawie wskazuje dyrektor Biura Ministra.
3. 
Departament realizujący określone zadanie jest koordynatorem prac wykonywanych przez departamenty współpracujące przy realizacji tego zadania.
4. 
Departament koordynujący realizację określonego zadania:
1)
przedkłada departamentom współpracującym materiały do opinii;
2)
wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez departamenty współpracujące;
3)
wyznacza terminy realizacji prac.
5. 
Spory kompetencyjne między departamentami ministerstwa rozstrzyga dyrektor generalny.

ROZDZIAŁ  5

Podstawowe zadania departamentów

§  15. 
Do podstawowych zadań departamentów, w zakresie ich właściwości, należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów dokumentów rządowych i resortowych, w tym udział w stanowieniu prawa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, z uwzględnieniem zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
prowadzenie uzgodnień wewnętrznych, międzyresortowych i konsultacji publicznych opracowanych projektów dokumentów;
3)
opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów opracowywanych przez departamenty ministerstwa;
4)
opiniowanie projektów aktów normatywnych, innych dokumentów rządowych i umów międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
5)
koordynowanie - w przypadku wyznaczenia przez Biuro Ministra - przygotowania stanowiska ministra do projektów dokumentów rządowych;
6)
sporządzanie opinii dotyczących zgodności aktów prawa miejscowego ustanowionych przez wojewodę z przepisami powszechnie obowiązującymi;
7)
dokonywanie kontroli zgodności aktu prawa miejscowego ustanowionego przez organ niezespolonej administracji rządowej z:
a)
przepisami powszechnie obowiązującymi, a także zasadami rzetelności i gospodarności,
b)
polityką Rady Ministrów;
8)
promowanie i upowszechnianie informacji o rozwiązaniach systemowych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej i programach pomocowych skierowanych do przedsiębiorców;
9)
wykonywanie zadań związanych z udzielaniem pomocy publicznej, z uwzględnieniem notyfikacji programów pomocowych;
10)
wykonywanie zadań związanych z planowaniem i prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych oraz planowanie i monitorowanie realizacji celów i mierników finansowanych z budżetu;
11)
realizacja zadań związanych z prowadzeniem badań statystycznych statystyki publicznej;
12)
współdziałanie z departamentami ministerstwa, organami administracji rządowej i samorządowej, organami samorządu gospodarczego, instytucjami oraz partnerami społecznymi i innymi podmiotami zewnętrznymi w sprawach związanych z realizacją zadań;
13)
opracowywanie projektów odpowiedzi na wystąpienia organów państwa;
14)
przygotowywanie odpowiedzi na petycje, wnioski, skargi i zapytania obywateli oraz przedsiębiorców i jednostek organizacyjnych;
15)
analizowanie i opiniowanie prawa Unii Europejskiej, zwanej dalej "UE" oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE pod kątem wprowadzania zmian w prawie krajowym będącym w obszarze działania ministra;
16)
udział w procesie tworzenia prawa UE, w tym przygotowywanie lub udział w przygotowywaniu projektów stanowisk Rządu do projektów aktów UE;
17)
prawidłowa i terminowa transpozycja dyrektyw UE do prawa krajowego oraz współpraca w tym zakresie z właściwymi organami;
18)
informowanie i udostępnianie zainteresowanym podmiotom notyfikowanych w Polsce decyzji i opinii Komisji Europejskiej;
19)
przygotowywanie lub udział w przygotowywaniu projektów stanowisk w sprawach prowadzonych przez Komisję Europejską przed Trybunałem Sprawiedliwości UE oraz przed Trybunałem EFTA;
20)
prowadzenie spraw wynikających z działalności ministerstwa w zakresie:
a)
współpracy międzynarodowej, w tym wymagających uwzględniania zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
członkostwa w UE, w tym udział w pracach komitetów i grup roboczych Rady UE oraz komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej;
21)
prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem projektów współfinansowanych z funduszy UE, wspomagających zadania objęte zakresem działania departamentu;
22)
realizacja zadań wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w instytucjach i organizacjach międzynarodowych (w tym ONZ, WTO, OECD);
23)
wykonywanie zadań w dziedzinie:
a)
obronności i zarządzania kryzysowego,
b)
ochrony informacji, w szczególności danych osobowych i informacji niejawnych oraz innych informacji prawnie chronionych;
24)
realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248);
25)
realizacja obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429), ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) oraz ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1446);
26)
udział w pracach zespołów trójstronnych do spraw dialogu społecznego;
27)
udział w prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz nadzór nad realizacją umów dotyczących tych zamówień;
28)
realizacja zadań w zakresie obrony cywilnej, ochrony osób i mienia oraz zapewnienia ciągłości działania ministerstwa;
29)
udział w tworzeniu oraz aktualizacji rocznego planu działalności, planu rzeczowo-finansowego i planów legislacyjnych oraz realizacja celów i zadań wynikających z tych dokumentów planistycznych, a także udział w tworzeniu sprawozdania z wykonania rocznego planu działalności;
30)
wdrożenie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, w tym udział w przygotowaniu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
31)
udział w realizacji zadań wynikających z:
a)
ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287),
b)
ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2272 oraz z 2019 r. poz. 534 i 577),
c)
ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 2169);
32)
realizacja zadań w zakresie egzekwowania spłat należności oraz stosowania ulg, w tym umarzania, odraczania lub rozłożenia na raty spłat tych należności;
33)
udział w realizacji zadań związanych z inteligentną siecią oraz cyberbezpieczeństwem;
34)
udział w realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. poz. 1696 i 2473).

ROZDZIAŁ  6

Zakresy działania departamentów Centrum Koordynacyjne (CK)

§  16. 
Centrum Koordynacyjne odpowiada za sprawy z zakresu obsługi informacyjnej i medialnej ministerstwa oraz obsługi koordynacyjnej ministra, w tym w szczególności:
1)
zapewnia obsługę medialną członków kierownictwa ministerstwa, nadzoruje i koordynuje kontakty z mediami oraz organizuje konferencje prasowe;
2)
koordynuje realizację działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących ministerstwa;
3)
koordynuje sprawy związane z wizerunkiem ministerstwa;
4)
koordynuje udzielanie odpowiedzi na wnioski obywateli przesłane do ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego;
5)
pełni nadzór administracyjny nad zewnętrznym portalem ministerstwa oraz przygotowuje i publikuje materiały informacyjne na stronach internetowych ministerstwa;
6)
zapewnia monitorowanie środków społecznego przekazu w zakresie działania ministerstwa i członków kierownictwa ministerstwa oraz opracowanie przeglądu prasy dla członków kierownictwa ministerstwa i pracowników ministerstwa;
7)
zapewnia organizację i obsługę spotkań oraz wizyt krajowych członków kierownictwa ministerstwa;
8)
na polecenie ministra koordynuje realizację wybranych spraw znajdujących się w rozproszonej właściwości departamentów oraz opracowuje niezbędne w tym zakresie materiały;
9)
pełni nadzór administracyjny nad wewnętrznym portalem ministerstwa oraz prowadzi działania w zakresie komunikacji wewnętrznej ministerstwa;
10)
koordynuje opracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020) i sprawozdania z jego realizacji.

Departament Analiz i Sprawozdawczości (DAS)

§  17. 
1. 
Departament Analiz i Sprawozdawczości odpowiada za inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie projektów strategicznych dokumentów rządowych o zasięgu międzyresortowym w zakresie kompetencji ministra.
2. 
Departament, w zakresie prowadzonych przez Skarb Państwa transakcji kapitałowych:
1)
opiniuje, pod względem ekonomiczno-finansowym, analizy i wyceny w procesach:
a)
podziału, łączenia lub przekształcenia spółek z udziałem Skarbu Państwa,
b)
umorzenia akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa,
c)
wnoszenia akcji/udziałów na podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;
2)
współpracuje z innymi departamentami, m.in. poprzez uczestnictwo w spotkaniach z zewnętrznymi doradcami wspierającymi ministra w realizowanych transakcjach kapitałowych;
3)
gromadzi informacje na temat przebiegu transakcji kapitałowych oraz stanu realizacji poszczególnych projektów;
4)
przedkłada właściwemu członkowi kierownictwa ministerstwa okresowe raporty dotyczące realizowanych transakcji kapitałowych.
3. 
Departament przygotowuje stanowisko ministra na posiedzenia Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa nieobjętych nadzorem właścicielskim ministra.
4. 
Departament dokonuje analiz:
1)
o charakterze horyzontalnym lub strategicznym, dotyczących spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby członków kierownictwa ministerstwa;
2)
mających na celu optymalizację współpracy pomiędzy spółkami z udziałem Skarbu Państwa;
3)
wybranych procesów i zjawisk gospodarczych związanych z funkcjonowaniem spółek z udziałem Skarbu Państwa;
4)
bieżących dotyczących notowań akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa.
5. 
Departament opracowuje informacje o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa we współpracy z właściwymi departamentami.
6. 
Departament opiniuje pod względem ekonomiczno-finansowym, na wniosek departamentu prowadzącego sprawy związane z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, przedłożone przez spółki wybrane dokumenty strategiczne wymagające podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie/Zgromadzenie Wspólników spółki.
7. 
Departament opracowuje sprawozdania dotyczące spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby organizacji międzynarodowych oraz innych organów administracji, a w szczególności na potrzeby statystyki publicznej prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny oraz koordynuje działania w tym zakresie.

Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (DZK)

§  18. 
1. 
Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego odpowiada za:
1)
przygotowania obronne w dziale administracji rządowej energia i gospodarka złożami kopalin oraz ochronę obowiązkową obszarów, obiektów, urządzeń i transportów ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa;
2)
realizację i koordynację działań w zakresie zarządzania kryzysowego oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;
3)
realizację działań z zakresu obrony cywilnej;
4)
zapewnienie ciągłości działania w sytuacjach awaryjnych we współpracy z Biurem Administracyjnym;
5)
problematykę rezerw strategicznych;
6)
realizację przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 117);
7)
realizację przepisów ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw energii oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2012);
8)
prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa w obszarze będącym w kompetencji ministra właściwego do spraw energii zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1560 oraz z 2019 r. poz. 2020 i 2048);
9)
opracowywanie i wdrażanie projektów aktów normatywnych oraz dokumentów strategicznych-programowych w zakresie spraw związanych z cyberbezpieczeństwem w sektorze energia;
10)
prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w ministerstwie, z wyłączeniem spraw dotyczących informacji w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych oraz spraw dotyczących ochrony danych osobowych;
11)
sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem teleinformatycznym ministerstwa;
12)
identyfikację usług ministerstwa, jako usług świadczonych drogą elektroniczną i współpracę z właściwymi departamentami w zakresie projektowania, wdrażania, eksploatowania, monitorowania, przeglądania, utrzymania i udoskonalenia tych usług;
13)
współpracę z Ministerstwem Cyfryzacji w sprawach należących do zakresu Jednolitego Rynku Cyfrowego;
14)
koordynowanie opracowania przez departamenty stanowisk ministra oraz materiałów informacyjnych związanych z udziałem ministra w posiedzeniach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (KRMC) oraz zespołów zadaniowych KRMC oraz informowanie departamentów o toczących się i planowanych pracach KRMC i zespołów zadaniowych KRMC;
15)
realizację zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, w tym prowadzenie Kancelarii Tajnej;
16)
koordynowanie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020 w ministerstwie.
2. 
Departament współpracuje z Departamentem Innowacji i Rozwoju Technologii w zakresie inicjowania zadań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze cyberbezpieczeństwa.
3. 
Departament współpracuje z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie inicjowania zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.
4. 
W strukturze Departamentu działa Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, który wykonuje zadania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz nadzoruje ochronę informacji niejawnych w ministerstwie, a także współpracuje z Biurem Administracyjnym w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa fizycznego informacji niejawnych.

Departament Budżetu i Finansów (DBF)

§  19. 
Departament Budżetu i Finansów odpowiada za sprawy dotyczące konstruowania i monitorowania realizacji budżetu ministra - dysponenta części 47 - Energia i 48 - Gospodarka złożami kopalin we współpracy z departamentami ministerstwa oraz za obsługę finansową środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w tym za:
1)
przygotowanie planu rzeczowo-finansowego oraz monitorowanie jego realizacji, w tym dokonywanie korekt i zmian;
2)
obsługę finansowo-księgową budżetu ministra - dysponenta części 47 - Energia i 48 - Gospodarka złożami kopalin oraz sprawozdawczość budżetową i finansową;
3)
zadania z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych;
4)
rozliczenia podróży służbowych oraz rozliczenia podatku od towarów i usług;
5)
prowadzenie ewidencji księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dochodów i wydatków ze środków gromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych;
6)
dokonywanie okresowych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetowych.

Departament Elektroenergetyki i Ciepłownictwa (DE)

§  20. 
1. 
Departament Elektroenergetyki i Ciepłownictwa odpowiada za realizację spraw:
1)
związanych z przygotowaniem oraz koordynacją realizacji polityki energetycznej Polski;
2)
związanych z funkcjonowaniem i rozwojem sektora elektroenergetycznego, w tym:
a)
monitorowanie funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego oraz przygotowanie sprawozdań z wyników monitorowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej,
b)
przygotowanie otoczenia prawno-regulacyjnego dla sektora tworzącego zachęty ekonomiczne oraz korygujące na rynku,
c)
prowadzenie spraw z zakresu rynku mocy,
d)
prowadzenie działań mających na celu wdrożenie inteligentnej sieci elektroenergetycznej, w tym wdrożenie systemów inteligentnego opomiarowania i utworzenie operatora informacji pomiarowych oraz rozwój magazynowania energii,
e)
prowadzenie prac związanych z wdrażaniem jednolitego rynku energii elektrycznej w UE,
f)
przygotowanie decyzji administracyjnych ministra wydawanych na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
3)
związanych z funkcjonowaniem i rozwojem sektora ciepłownictwa i kogeneracji, w tym:
a)
monitorowanie funkcjonowania sektorów,
b)
przygotowanie otoczenia prawno-regulacyjnego, inicjowanie zmian prawnych, tworzenie zachęt ekonomicznych, systemów wsparcia oraz mechanizmów korygujących zaburzenia na rynku,
c)
prowadzenie działań mających na celu rozpowszechnienie wykorzystania energii elektrycznej do celów grzewczych oraz chłodu sieciowego;
4)
z zakresu efektywności energetycznej, w tym ekoprojektu oraz etykiet energetycznych wynikających z przepisów o ochronie środowiska, w tym w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych z obszaru energetyki;
5)
związanych z polityką klimatyczno-energetyczną UE, będących w zakresie kompetencji ministra, w tym realizację działań dotyczących monitorowania wpływu pakietu klimatyczno-energetycznego na konkurencyjność sektora elektroenergetycznego;
6)
związanych z rozwojem czystych technologii węglowych we współpracy z Departamentem Górnictwa i Departamentem Innowacji i Rozwoju Technologii, z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 24 ust. 2 pkt 13;
7)
związanych z wykonywaniem zadań wynikających z utworzenia Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny we współpracy z Departamentem Prawnym i Departamentem Budżetu i Finansów;
8)
związanych z prowadzeniem oraz koordynacją w ministerstwie spraw w zakresie zadań wynikających z ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, a także ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
9)
związanych z programowaniem i prowadzeniem badań statystycznych oraz przygotowywaniem danych statystycznych dla potrzeb prac prowadzonych w Departamencie.
2. 
Departament współpracuje z Departamentem Spraw Międzynarodowych w zakresie:
1)
działania na forum UE w sprawach dotyczących energii oraz nośników energii;
2)
spraw związanych z pracami Rady do spraw Transportu, Telekomunikacji i Energii.
3. 
Departament współpracuje z Pełnomocnikiem Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej w zakresie związanym z bezpieczeństwem funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego.

Departament Energii Jądrowej (DEJ)

§  21. 
1. 
Departament Energii Jądrowej odpowiada za sprawy związane z wykorzystaniem energii jądrowej dla potrzeb społeczno-gospodarczych kraju, w tym za wdrożenie Programu polskiej energetyki jądrowej.
2. 
Departament odpowiada za realizację zadań związanych z:
1)
kształtowaniem polityki energetycznej Polski i otoczenia prawno-regulacyjnego w zakresie energii i energetyki jądrowej, w tym z przygotowaniem i aktualizacją Programu polskiej energetyki jądrowej (Program) oraz koordynacją realizacji Programu;
2)
kształtowaniem polityki państwa i otoczenia prawno-regulacyjnego w zakresie postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, w tym z przygotowaniem i aktualizacją Krajowego planu postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym (Krajowy plan) oraz koordynacją realizacji Krajowego planu;
3)
przyznawaniem dotacji celowych udzielanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju przy stosowaniu promieniowania jonizującego;
4)
przyznawaniem dotacji celowych i podmiotowych dla Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych;
5)
informacją społeczną, edukacją i popularyzacją oraz informacją naukowo-techniczną i prawną w zakresie energii i energetyki jądrowej oraz zapewnienia kompetentnych kadr dla energetyki jądrowej.
3. 
Departament podejmuje współpracę i wymianę informacji z innymi organami państw członkowskich UE oraz organami właściwych organizacji, w szczególności w obszarze działania Europejskiego Forum Energii Jądrowej, Międzynarodowego Projektu Innowacyjnych Reaktorów Jądrowych i Cyklów Paliwowych (INPRO) oraz Międzynarodowych Ram Współpracy w zakresie Energii Jądrowej (IFNEC), dotyczącą wykorzystywania energii jądrowej, w tym wdrażania, wykorzystywania i rozwoju energetyki jądrowej oraz postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym.
4. 
Departament współpracuje z:
1)
Departamentem Elektroenergetyki i Ciepłownictwa w zakresie działań związanych z kształtowaniem rynku energii i bezpieczeństwa krajowego systemu elektroenergetycznego oraz polityki energetycznej Polski;
2)
Departamentem Spraw Międzynarodowych w zakresie działania na forum UE w sprawach dotyczących energii, nośników energii w zakresie energii i energetyki jądrowej oraz spraw związanych z pracami Rady do spraw Transportu, Telekomunikacji i Energii;
3)
Departamentem Nadzoru Właścicielskiego I w zakresie prowadzenia spraw związanych z nadzorem ministra nad Zakładem Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych;
4)
Departamentem Innowacji i Rozwoju Technologii w zakresie prowadzenia spraw związanych z nadzorem ministra nad instytutami badawczymi, zajmującymi się pracami nad wykorzystaniem energii jądrowej, w zakresie zapewnienia wsparcia naukowego i badawczego dla energetyki jądrowej w Rzeczypospolitej Polskiej.
5. 
Departament koordynuje współpracę z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej oraz Agencją Energii Jądrowej OECD, w tym udział krajowych instytucji w programach obu Agencji oraz odpowiada za cykliczne przeglądy przygotowań i realizacji Programu polskiej energetyki jądrowej.

Departament Energii Odnawialnej i Rozproszonej (DEO)

§  22. 
1. 
Departament Energii Odnawialnej i Rozproszonej odpowiada za:
1)
realizację zadań w zakresie opracowania propozycji działań dotyczących odnawialnych źródeł energii, w tym biokomponentów i biopaliw ciekłych zmierzających do realizacji celów krajowych w zakresie udziału energii i paliw z odnawialnych źródeł energii zużywanych w sektorach energii elektrycznej, ciepła lub chłodu oraz transportu, a także w zakresie określania wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych i innych paliw odnawialnych;
2)
tworzenie podstaw energetyki rozproszonej, poprzez:
a)
wdrożenie koncepcji klastrów energii i spółdzielni energetycznych,
b)
wzmocnienie sektora prosumenckiego,
c)
poprawę efektywności ekonomicznej małych źródeł wytwarzania energii elektrycznej, ciepła i chłodu, paliw ciekłych i gazowych oraz paliw stałych,
d)
rozwój lokalnych sieci elektroenergetycznych i gazowych oraz małych sieci ciepłowniczych na potrzeby rozwoju źródeł wytwarzania, o których mowa w lit. c;
3)
tworzenie otoczenia prawnego oraz koordynację procesów związanych z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej;
4)
inicjowanie, koordynowanie i monitorowanie działań organów administracji rządowej dotyczących odnawialnych źródeł energii, w tym:
a)
biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz energetyki rozproszonej,
b)
w zakresie innowacyjnych rozwiązań dotyczących odnawialnych źródeł energii, w tym biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz energetyki rozproszonej

- w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju tych źródeł;

5)
koordynację działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego z wykorzystaniem lokalnie dostępnych źródeł energii;
6)
tworzenie, wdrażanie i utrzymanie polityk związanych z:
a)
wsparciem odnawialnych źródeł energii, w tym biokomponentów, biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych,
b)
gwarancjami pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej w odnawialnych źródłach energii;
7)
współpracę z właściwymi organami administracji, w szczególności z Urzędem Regulacji Energetyki w zakresie dotyczącym zasad i warunków wykonywania działalności gospodarczej oraz mechanizmów wspierających rozwój odnawialnych źródeł energii, w tym biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz energetyki rozproszonej, a także z Urzędem Dozoru Technicznego, w zakresie dotyczącym systemu certyfikacji instalatorów mikroinstalacji i małych instalacji odnawialnych źródeł energii;
8)
opracowywanie propozycji zmian instytucjonalnych i prawnych oraz opiniowanie projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych mających wpływ na rozwój sektora odnawialnych źródeł energii, w tym biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz energetyki rozproszonej;
9)
współpracę z właściwymi organami administracji, w szczególności z ministrem właściwym do spraw środowiska, a także innymi podmiotami, w zakresie dotyczącym inicjowania, koordynowania i monitorowania działań i programów zmierzających do nałożenia na państwa członkowskie UE obowiązku absorbcji dwutlenku węgla w zakresie pozostającym we właściwości ministra;
10)
współpracę z ministrem właściwym do spraw środowiska oraz innymi podmiotami, w zakresie koordynowania i monitorowania działań niezbędnych do realizacji Krajowego Programu Ochrony Powietrza do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030);
11)
realizację zadań związanych z prowadzeniem oraz koordynacją w ministerstwie spraw wynikających z ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej;
12)
współpracę z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie dotyczącym pomocy publicznej w realizowanych przez departament działaniach.
2. 
Departament podejmuje współpracę i wymianę informacji z innymi organami państw członkowskich UE oraz organami właściwych organizacji międzynarodowych, w tym Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA) oraz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE), a także działania mające na celu promocję wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, w tym biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz energetyki rozproszonej.
3. 
Departament współpracuje z:
1)
Departamentem Elektroenergetyki i Ciepłownictwa w zakresie działań związanych z kształtowaniem rynku energii i bezpieczeństwa krajowego systemu elektroenergetycznego oraz polityki energetycznej Polski;
2)
Departamentem Spraw Międzynarodowych w zakresie działania na forum UE w sprawach dotyczących energii, nośników energii, z wyłączeniem energii jądrowej oraz spraw związanych z pracami Rady do spraw Transportu, Telekomunikacji i Energii;
3)
Departamentem Ropy i Gazu w zakresie spraw związanych z jakością paliw ciekłych i gazowych.

Departament Funduszy Europejskich (DFE)

§  23. 
1. 
Departament Funduszy Europejskich realizuje zadania wynikające z pełnienia przez ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
2. 
Departament odpowiada za programowanie, nadzorowanie przygotowania i przeprowadzenia wyboru projektów oraz zawierania umów o dofinansowanie, organizowanie naborów i wybór projektów do wsparcia oraz zawieranie umów o dofinansowanie, monitorowanie działań i projektów, zarządzanie finansowe, monitorowanie i ewaluację programów, nieprawidłowości, pomoc techniczną, weryfikację projektów pomocy technicznej oraz informację i promocję w zakresie działań w ramach POIiŚ, za wdrażanie których jest odpowiedzialny minister.
3. 
Departament odpowiada także za zarządzanie środkami pomocy technicznej oraz weryfikację udzielonych dotacji celowych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.

Departament Górnictwa (DGA)

§  24. 
1. 
Departament Górnictwa odpowiada za realizację zadań wynikających z przyjętej przez Radę Ministrów polityki gospodarczej wobec sektora górnictwa węglowego i górnictwa niewęglowego oraz zadań związanych z przemysłem koksowniczym, a także z koordynacją w ministerstwie i prowadzeniem spraw z zakresu gospodarki złożami kopalin.
2. 
Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1)
monitoring procesów funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego;
2)
prowadzenie spraw związanych z przyjętymi przez Radę Ministrów programami sektorowymi górnictwa węgla kamiennego i węgla brunatnego;
3)
realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2019 r. poz. 868, 1214 i 1495) w zakresie działania departamentu;
4)
finansowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1821);
5)
monitoring przebiegu likwidacji zakładów górniczych podmiotów, o których mowa w ustawie dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1771) wraz z finansowaniem zadań;
6)
prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych dla górnictwa sektora węgla kamiennego;
7)
prowadzenie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, spraw związanych z racjonalną gospodarką złożami kopalin węgla brunatnego, węgla kamiennego, siarki rodzimej, soli kamiennej, soli potasowej, soli potasowo-magnezowej, w obszarze objętym wydobyciem oraz koordynacja spraw gospodarki złożami węglowodorów;
8)
uzgadnianie koncesji na wydobywanie udzielanych przez ministra właściwego do spraw środowiska, w zakresie kopalin objętych własnością górniczą Skarbu Państwa, z wyłączeniem węglowodorów;
9)
prowadzenie badań statystycznych w zakresie węgla kamiennego i brunatnego oraz koksownictwa;
10)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad instytutami badawczymi: Głównym Instytutem Górnictwa, Instytutem Chemicznej Przeróbki Węgla, Instytutem Techniki Górniczej KOMAG oraz "Poltegor-Instytut" Instytutem Górnictwa Odkrywkowego;
11)
prowadzenie spraw związanych z monitoringiem przemysłu koksowniczego;
12)
prowadzenie spraw związanych z problematyką technologii czystego węgla, w zastosowaniu do przetwórstwa węgla i produkcji syntetycznych paliw z węgla we współpracy z Departamentem Elektroenergetyki i Ciepłownictwa;
13)
realizacja zadań z zakresu wydobycia metanu z pokładów węgla;
14)
współpraca międzynarodowa w zakresie górnictwa węgla kamiennego, w tym w szczególności w ramach Euracol (Dialog Węglowy), MAE i Programu Wsparcia Komisji Europejskiej w procesie transformacji regionów górniczych oraz wysokoemisyjnych;
15)
uczestnictwo w dialogu społecznym m.in. poprzez udział w pracach Zespołu Trójstronnego do spraw Bezpieczeństwa Socjalnego Górników i Zespołu Trójstronnego do spraw Branży Węgla Brunatnego;
16)
dokonywanie przeglądu wymagań jakościowych paliw stałych wynikających z ustawy z dnia 26 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz.660 i 1527);
17)
nadzór nad opracowaniem planów działalności i sprawozdań z ich realizacji oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej w Wyższym Urzędzie Górniczym.
3. 
Departament współpracuje z innymi departamentami przy kształtowaniu polityki energetycznej Polski w zakresie górnictwa węgla kamiennego i brunatnego, w tym z Departamentem Spraw Międzynarodowych w zakresie:
1)
działań na forum UE w sprawach dotyczących energii, nośników energii z wyłączeniem energii jądrowej;
2)
spraw związanych z pracami Rady do spraw Transportu, Telekomunikacji i Energii.
4. 
Departament Górnictwa odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z zarządzeniem Ministra Aktywów Państwowych z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz. Urz. Min. Ak. Państ. poz. 1), podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu.

5. 
Departament współpracuje z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra.

Departament Innowacji i Rozwoju Technologii (DIT)

§  25. 
1. 
Departament Innowacji i Rozwoju Technologii odpowiada za prowadzenie spraw dotyczących innowacyjnych rozwiązań, badań naukowych oraz rozwoju i promocji technologii w obszarach będących w kompetencji ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych departamentów.
2. 
Departament odpowiada za:
1)
przygotowanie i realizację polityki rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie, w tym, w szczególności:
a)
monitorowanie funkcjonowania rozwoju infrastruktury elektromobilności i paliw alternatywnych,
b)
promocję rynku elektromobilności i paliw alternatywnych, w tym poprzez tworzenie systemów wsparcia i zachęt do zakupu pojazdów wykorzystujących do napędu paliwa alternatywne,
c)
współpracę i wymianę informacji z organami państw członkowskich UE oraz organami właściwych organizacji, a także podejmowanie działań mających na celu promocję i rozwój paliw alternatywnych w transporcie;
2)
realizację zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem rynku elektromobilności, w tym przygotowanie regulacji prawnych;
3)
prowadzenie spraw z zakresu Funduszu Niskoemisyjnego Transportu;
4)
realizację zadań związanych z wdrażaniem innowacyjnych technologii energetycznych poprzez:
a)
identyfikowanie barier powstawania innowacji i rozwoju technologii w zakresie kompetencji ministra oraz formułowanie propozycji działań służących likwidacji tych barier,
b)
tworzenie instrumentów wsparcia dla innowacji oraz rozwoju technologii w obszarach będących w kompetencji ministra,
c)
inicjowanie współpracy w zakresie tworzenia oraz komercjalizacji innowacji między światem nauki i biznesu, a także między sektorem małych i średnich przedsiębiorstw i przedsiębiorstwami Skarbu Państwa;
5)
promocję zagraniczną krajowych innowacyjnych technologii z sektora energii;
6)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad instytutami badawczymi we współpracy z właściwymi departamentami, z wyłączeniem instytutów, o których mowa w § 24 w ust. 2 pkt 10.
3. 
Departament:
1)
monitoruje globalny rozwój technologii i długookresowe trendy w energetyce oraz w przemyśle energochłonnym;
2)
wspiera internacjonalizację polskich innowacji z obszarów będących w kompetencji ministra;
3)
zapewnia obsługę udziału przedstawiciela ministra w pracach Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
4. 
Departament koordynuje:
1)
opracowanie dokumentów programowych, strategii i programów niezastrzeżonych do właściwości innych departamentów oraz ich realizację;
2)
opracowanie informacji, sprawozdań i raportów będących w kompetencji ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych departamentów, w tym rocznej informacji o zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego;
3)
współpracę ministerstwa z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w zakresie kompetencji ministra;
4)
sprawy związane z udziałem w projektach inicjatywy Horyzont 2020 oraz z pracami Komisji Europejskiej w ramach SET-Plan w zakresie kompetencji ministra.
5. 
Departament współpracuje z:
1)
Departamentem Elektroenergetyki i Ciepłownictwa w zakresie:
a)
tworzenia ram na poziomie UE oraz wsparcia udziału polskich podmiotów w wykorzystaniu ogólnoeuropejskich funduszy na modernizację sektora energetycznego,
b)
kształtowania polityki energetycznej Polski w obszarze innowacji i rozwoju technologii,
c)
kształtowania rozwiązań dotyczących rozwoju sieci energetycznych w celu zapewnienia rozwoju elektromobilności;
2)
Departamentem Funduszy Europejskich w zakresie programów operacyjnych finansowanych z funduszy europejskich dedykowanych do wspierania innowacji i rozwoju technologii w obszarach pozostających w kompetencjach ministra;
3)
Departamentem Energii Odnawialnej i Rozproszonej w zakresie oceny proponowanych innowacyjnych rozwiązań w obszarze odnawialnych źródeł energii oraz polityki dotyczącej rynku paliw alternatywnych w transporcie w odniesieniu do biopaliw;
4)
Departamentem Ropy i Gazu w zakresie paliw alternatywnych w transporcie w odniesieniu do gazu płynnego (LPG), gazu ziemnego oraz paliw syntetycznych;
5)
Departamentem Spraw Międzynarodowych w zakresie opracowywania komponentu innowacji i rozwoju technologii na potrzeby spotkań bilateralnych ministra;
6)
Departamentem Górnictwa w zakresie realizacji zadań dotyczących wydobycia metanu z pokładów węgla.

Departament Kontroli i Audytu (DKA)

§  26. 
1. 
Departament Kontroli i Audytu odpowiada za:
1)
planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli jednostek podległych ministrowi i przez niego nadzorowanych oraz jednostek i spółek, w stosunku do których minister uzyskał uprawnienia kontrolne na podstawie przepisów odrębnych;
2)
planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli projektów współfinansowanych w ramach POIiŚ, kontroli dotacji celowych udzielonych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna oraz dotacji celowej w zakresie finansowania wydatków Instytutu Nafty i Gazu - Państwowego Instytutu Badawczego, wynikających z pełnienia roli Instytucji Wdrażającej POIiŚ, które nie mogą zostać objęte umową o dofinansowanie Planu Działań pomocy technicznej, a także kontroli systemowych w podległych Instytucjach Wdrażających;
3)
obsługę kontroli zewnętrznych;
4)
wewnętrzną kontrolę instytucjonalną;
5)
przygotowywanie zbiorczych informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa;
6)
przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków, petycji, postulatów oraz innych spraw kierowanych przez obywateli, organizacje społeczne, organizacje związkowe i inne instytucje do ministra oraz ministerstwa - w zakresie niepowierzonym innym departamentom - oraz sporządzanie okresowych analiz i opracowań dotyczących spraw rozpatrzonych przez Departament;
7)
prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji oraz przygotowywanie corocznej zbiorczej informacji o rozpatrzonych petycjach we współpracy z innymi departamentami.
2. 
W strukturze Departamentu funkcjonuje wyodrębnione Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego, którego zasady funkcjonowania określają przepisy o finansach publicznych oraz Karta audytu wewnętrznego zatwierdzona przez ministra.

Departament Nadzoru Właścicielskiego I (DNW I)

§  27. 
1. 
Departament Nadzoru Właścicielskiego I odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z zarządzeniem Ministra Aktywów Państwowych z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Aktywów Państwowych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu.

2. 
Departament odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z właściwością ministra w sprawach fundacji;
2)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad jednostkami nadzorowanymi i podległymi, z wyłączeniem instytutów badawczych, we współpracy z właściwymi merytorycznie departamentami;
3)
nadzór nad opracowaniem planów działalności i sprawozdań z ich realizacji oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej w Agencji Rezerw Materiałowych.
3. 
Departament współpracuje z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra.

Departament Nadzoru Właścicielskiego II (DNW II)

§  28. 
1. 
Departament Nadzoru Właścicielskiego II odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z zarządzeniem Ministra Aktywów Państwowych z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Aktywów Państwowych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu.

2. 
Departament współpracuje z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra.

Departament Nadzoru Właścicielskiego III (DNW III)

§  29. 
1. 
Departament Nadzoru Właścicielskiego III odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z zarządzeniem Ministra Aktywów Państwowych z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Aktywów Państwowych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu.

2. 
Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Rządu do spraw instrumentów finansowania rozwoju gospodarczego państwa w zakresie zadań wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw instrumentów finansowania rozwoju gospodarczego państwa (Dz. U. poz. 2351).
3. 
Departament współpracuje z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra.

Departament Nadzoru Właścicielskiego IV (DNW IV)

§  30. 
1. 
Departament Nadzoru Właścicielskiego IV odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z zarządzeniem Ministra Aktywów Państwowych z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Aktywów Państwowych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu.

2. 
Departament współpracuje z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra.

Departament Nadzoru Właścicielskiego V (DNW V)

§  31. 
1. 
Departament Nadzoru Właścicielskiego V odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z zarządzeniem Ministra Aktywów Państwowych z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Aktywów Państwowych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu.

2. 
Departament odpowiada za prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych dla Kopalni Soli "Wieliczka" S.A. oraz Kopalni Soli Bochnia Sp. z o.o.
3. 
Departament współpracuje z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra.

Departament Nieruchomości (DN)

§  32. 
1. 
Departament Nieruchomości odpowiada za:
1)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa sektora związanego z rynkiem nieruchomości oraz w spółkach, których działalność obejmuje gospodarowanie nieruchomości, w tym:
a)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień w zakresie praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa będących w kompetencji ministra, w szczególności wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza,
b)
wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,
c)
monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,
d)
wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego,
2)
pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,
3)
udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach,
4)
opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów, w których prawa z akcji i udziałów wykonuje minister

- w zakresie podmiotów, które zgodnie z zarządzeniem Ministra Aktywów Państwowych z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Aktywów Państwowych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu.

2. 
Departament współpracuje z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem praw z akcji i udziałów w spółkach będących w kompetencji ministra.

Departament Prawny (DP)

§  33. 
Departament Prawny:
1)
zapewnia obsługę prawną ministra i ministerstwa, w szczególności wydaje opinie prawne i wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami;
2)
odpowiada za prawidłowe, pod względem legislacyjno-prawnym, przygotowywanie projektów aktów normatywnych;
3)
koordynuje przygotowanie stanowiska ministra do projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
4)
opiniuje umowy, porozumienia, pełnomocnictwa, upoważnienia oraz inne dokumenty wywołujące skutki prawne;
5)
współpracuje z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach należących do właściwości ministra lub ministerstwa, w których reprezentantem Skarbu Państwa jest Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
koordynuje przygotowanie projektów stanowisk w sprawach prowadzonych przed Trybunałem Sprawiedliwości UE lub Trybunałem EFTA.

Departament Ropy i Gazu (DRO)

§  34. 
1. 
Departament Ropy i Gazu odpowiada za realizację zadań związanych z:
1)
kształtowaniem polityki energetycznej Polski i otoczenia regulacyjnego oraz polityki energetycznej i regulacji UE w zakresie sektora gazu ziemnego i sektora ropy naftowej i paliw ciekłych, a także wdrażaniem regulacji UE w tym zakresie;
2)
rozwojem i zapewnieniem bezpieczeństwa funkcjonowania infrastruktury gazowej oraz infrastruktury ropy naftowej i paliw ciekłych, w tym identyfikacją i realizacją Projektów Wspólnego Zainteresowania UE oraz prowadzeniem spraw z zakresu przepisów techniczno-budowlanych dotyczących baz, stacji paliw i rurociągów do transportu ropy naftowej i produktów naftowych oraz sieci gazowych;
3)
tworzeniem i organizacją systemu zapasów interwencyjnych ropy naftowej, paliw ciekłych oraz gazu ziemnego oraz gospodarowaniem zapasami, planowaniem i koordynowaniem działań ministra w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za:
a)
monitorowanie bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej i zaopatrzenia rynku w paliwa ciekłe,
b)
nadzór nad systemem zapasów interwencyjnych ropy naftowej i produktów naftowych,
c)
monitorowanie bezpieczeństwa dostaw, zarządzanie kryzysowe w sektorze gazu ziemnego oraz przygotowanie sprawozdań z wyników monitorowania bezpieczeństwa dostaw paliw gazowych,
d)
przygotowywanie decyzji administracyjnych ministra wydawanych na podstawie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1323 oraz z 2019 r. poz. 1495 i 1517),
e)
przygotowanie i aktualizację dokumentów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego,
f)
przygotowanie i aktualizację dokumentów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa zaopatrzenia rynku w paliwa ciekłe i planowanie działań zapobiegawczych oraz zarządzanie kryzysowe w sektorze paliwowym;
4)
funkcjonowaniem i rozwojem rynku gazu ziemnego w transporcie;
5)
przygotowaniem analiz i ocen dotyczących funkcjonowania sektorów gazu ziemnego i sektora ropy naftowej i paliw ciekłych;
6)
prowadzeniem, w porozumieniu z Departamentem Górnictwa, spraw związanych z racjonalną gospodarką złożami węglowodorów;
7)
uzgadnianie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż udzielanych przez ministra właściwego do spraw środowiska;
8)
prowadzeniem spraw z zakresu jakości paliw ciekłych, gazu płynnego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG), lekkiego oleju opałowego, ciężkiego oleju opałowego, wodoru oraz oleju do silników statków żeglugi śródlądowej, w tym za:
a)
opracowanie propozycji działań,
b)
inicjowanie, koordynowanie i monitorowanie działań organów administracji rządowej,
c)
współpracę z właściwymi organami administracji, w szczególności z Urzędem Regulacji Energetyki, w zakresie dotyczącym zasad i warunków wykonywania działalności gospodarczej oraz mechanizmów wspierających rozwój jakości tych paliw,
d)
współpracę i wymianę informacji z organami państw członkowskich UE oraz organami właściwych organizacji, a także podejmowanie działań mających na celu promocję jakości tych paliw;
9)
koordynacją spraw z zakresu współpracy Rzeczypospolitej Polskiej z MAE i Międzynarodowym Forum Energetycznym (MFE) i zapewnieniem wypełniania warunków członkostwa w tych organizacjach oraz innymi organizacjami międzynarodowymi w obszarze sektora gazu ziemnego i sektora ropy naftowej;
10)
koordynacją realizacji postanowień wynikających z Traktatu Wspólnoty Energetycznej i Traktatu Karty Energetycznej;
11)
współpracą z państwami trzecimi w obszarze sektora gazu ziemnego i sektora ropy naftowej i paliw ciekłych;
12)
zapewnieniem realizacji obowiązków ministra w zakresie badań statystyki publicznej dotyczących sektora ropy naftowej, paliw ciekłych i gazu ziemnego.
2. 
Departament współpracuje z:
1)
Departamentem Spraw Międzynarodowych w zakresie działania na forum UE w sprawach dotyczących energii, nośników energii z wyłączeniem energii jądrowej, spraw związanych z pracami Rady do spraw Transportu, Telekomunikacji i Energii;
2)
Departamentem Elektroenergetyki i Ciepłownictwa w zakresie spraw związanych z kształtowaniem i realizacją polityki energetycznej Polski;
3)
Departamentem Energii Odnawialnej i Rozproszonej w zakresie spraw związanych z wymaganiami jakościowymi dla biopaliw ciekłych i innych paliw odnawialnych;
4)
Departamentem Innowacji i Rozwoju Technologii w zakresie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie odnośnie gazu płynnego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG), wodoru oraz paliw syntetycznych;
5)
Pełnomocnikiem Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej;
6)
Departamentem Górnictwa w zakresie realizacji zadań dotyczących wydobycia metanu z pokładów węgla.

Departament Spraw Międzynarodowych (DSM)

§  35. 
Departament Spraw Międzynarodowych odpowiada za:
1)
prowadzenie spójnej polityki międzynarodowej ministerstwa, w tym polityki europejskiej, we współpracy z innymi departamentami;
2)
sprawy związane z członkostwem w UE, w tym za koordynację wypracowywania stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach wynikających z kompetencji ministra na poziomie Rady Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER) i Rady Ministrów UE;
3)
prowadzenie spraw związanych z wypracowaniem stanowiska ministerstwa wobec priorytetów Prezydencji w Radzie UE;
4)
przygotowanie i koordynację przygotowania stanowiska ministerstwa na posiedzenia organów przygotowawczych Rady UE;
5)
koordynację współpracy członków kierownictwa ministerstwa z Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i innymi instytucjami unijnymi;
6)
koordynację zadań związanych z postępowaniami prowadzonymi przez Komisję Europejską w związku z brakiem transpozycji lub nieprawidłową transpozycją przepisów UE w zakresie kompetencji ministra oraz monitorowanie transpozycji prawa UE;
7)
koordynację przygotowania stanowiska ministra do projektów umów międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej.

Biuro Administracyjne (BA)

§  36. 
Biuro Administracyjne odpowiada za:
1)
prowadzenie obsługi administracyjnej ministerstwa, w tym zarządzanie udostępnioną powierzchnią biurową i użytkową;
2)
współpracę z zarządcą budynku w zakresie ochrony fizycznej, monitoringu i zarządzania kluczami;
3)
gospodarkę majątkową, w tym za prowadzenie magazynów ministerstwa;
4)
prowadzenie gospodarki transportowej;
5)
sprawy zamówień publicznych;
6)
wykonywanie zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
7)
prowadzenie spraw związanych z bieżącą obsługą techniczno-eksploatacyjną ministerstwa.

Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)

§  37. 
Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za:
1)
zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym nabór pracowników oraz bieżącą obsługę kadrową pracowników ministerstwa;
2)
prowadzenie spraw z zakresu doskonalenia zawodowego pracowników ministerstwa;
3)
prowadzenie spraw z zakresu administrowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
4)
organizację ministerstwa, w tym w szczególności opracowanie statutu ministerstwa, koordynację opracowania regulaminu organizacyjnego ministerstwa i wewnętrznych regulaminów organizacyjnych departamentów;
5)
prowadzenie rejestru upoważnień i pełnomocnictw;
6)
nadzór nad realizacją przepisów o ochronie danych osobowych;
7)
koordynowanie spraw związanych z rozwiązaniami systemowymi w ministerstwie, w tym związanych z wdrożeniem i stosowaniem w ministerstwie:
a)
zarządzania ryzykiem,
b)
podejścia procesowego,
c)
zarządzania projektami;
8)
koordynowanie przedsięwzięć mających na celu podnoszenie jakości i efektywności działań ministerstwa;
9)
koordynowanie spraw związanych z kontrolą zarządczą w działach administracji rządowej energia oraz gospodarka złożami kopalin, w tym za przygotowywanie projektu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej dla tych działów za dany rok;
10)
koordynowanie:
a)
sporządzenia planów działalności dla działów energia i gospodarka złożami kopalin oraz sprawozdań z ich wykonania,
b)
opracowania rocznej informacji o działaniach podejmowanych wobec ministra przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
11)
obsługę organizacyjną rzecznika dyscyplinarnego i komisji dyscyplinarnej ministerstwa;
12)
koordynację polityki w zakresie informatyzacji ministerstwa;
13)
zapewnienie systemów i sieci teleinformatycznych oraz ich obsługę;
14)
zapewnienie i zarządzanie sprzętem, oprogramowaniem, obsługą techniczną, konfiguracją oraz rozwojem systemów i urządzeń teleinformatycznych ministerstwa;
15)
zapewnienie i zarządzanie sprzętem, oprogramowaniem, obsługą techniczną oraz konfiguracją systemów niejawnych;
16)
realizację zadań związanych z zarządzaniem dokumentacją i koordynowaniem czynności kancelaryjnych;
17)
prowadzenie archiwum ministerstwa;
18)
obsługę kancelaryjną ministerstwa.

Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego (BRN)

§  38. 
Biuro do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego odpowiada za prowadzenie spraw określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 2375), zwanego dalej "pełnomocnikiem", a w szczególności za:
1)
obsługę pełnomocnika w zakresie jego uprawnień do przygotowania reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa;
2)
zapewnienie wsparcia eksperckiego dla pełnomocnika;
3)
zapewnienie obsługi oraz wsparcia analitycznego zespołom eksperckim powołanym w zakresie właściwości pełnomocnika.

Biuro Ministra (BM)

§  39. 
Biuro Ministra odpowiada za:
1)
wspomaganie ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, w tym organizację posiedzeń kierownictwa ministerstwa, dekretowanie korespondencji kierowanej do ministra i ministerstwa (z wyłączeniem korespondencji: kierowanej imiennie do sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, szefa Gabinetu Politycznego Ministra, adresowanej do departamentów ministerstwa) oraz obsługę sekretariatów członków kierownictwa ministerstwa;
2)
koordynowanie prac oraz udziału ministra i członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów oraz wykonywania zadań nałożonych na ministra, zawartych w protokołach ustaleń Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów;
3)
koordynowanie udziału przedstawicieli ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynowanie spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez ministra;
4)
koordynowanie:
a)
prac oraz udziału ministra i członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Sejmu, Senatu i komisji sejmowych i senackich oraz kierowanie spraw z tym związanych do załatwienia do właściwych departamentów,
b)
prac związanych z przygotowaniem propozycji i monitorowaniem wykazu prac Rady Ministrów w zakresie właściwości ministra, w zakresie aktów prawnych oraz ich założeń,
c)
wykonywania przez departamenty zadań w zakresie udzielania odpowiedzi na korespondencję otrzymaną z Sejmu i Senatu oraz Kancelarii Prezydenta i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także na interpelacje, zapytania oraz interwencje poselskie i senatorskie,
d)
współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego;
5)
koordynowanie współpracy z Radą Ochrony Pracy;
6)
realizację zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznaczeń państwowych, odznak resortowych i stopni górniczych;
7)
organizację i obsługę spotkań oraz wizyt zagranicznych ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa;
8)
koordynowanie spraw wizowych pracowników ministerstwa;
9)
obsługę protokolarną oraz koordynowanie spraw udzielania patronatów honorowych przez ministra, prowadzenie elektronicznego rejestru zaproszeń na imprezy krajowe, otrzymywanych przez członków kierownictwa ministerstwa i pracowników ministerstwa oraz elektronicznego rejestru zaproszeń i próśb o spotkanie kierowanych do ministra;
10)
zapewnienie dostaw prasy do ministerstwa.
1 Minister Aktywów Państwowych kieruje działami administracji rządowej - energia i gospodarka złożami kopalin, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. poz. 2256).