Ustalenie Regulaminu kontroli zarządczej w Państwowej Agencji Atomistyki.
Dz.Urz.PAA.2012.1
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 1
PREZESA PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
z dnia 5 czerwca 2012 r.
w sprawie ustalenia Regulaminu kontroli zarządczej w Państwowej Agencji Atomistyki
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429 i Nr 291, poz. 1707.
Dz.Urz.PAA.12.1
ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN KONTROLI ZARZĄDCZEJ W PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
REGULAMIN KONTROLI ZARZĄDCZEJ W PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
Rozdział 1.
POJĘCIE, CELE I SYSTEM KONTROLI ZARZĄDCZEJ
POJĘCIE, CELE I SYSTEM KONTROLI ZARZĄDCZEJ
Rozdział 2.
ŚRODOWISKO WEWNĘTRZNE
ŚRODOWISKO WEWNĘTRZNE
Rozdział 3.
ZARZĄDZANIE RYZYKIEM
ZARZĄDZANIE RYZYKIEM
Rozdział 4.
MECHANIZMY KONTROLI
MECHANIZMY KONTROLI
Rozdział 5.
INFORMACJA I KOMUNIKACJA
INFORMACJA I KOMUNIKACJA
Rozdział 6.
MONITOROWANIE I OCENA
MONITOROWANIE I OCENA
Załącznik Nr 1
WZÓR
ARKUSZ SAMOOCENY DLA DYREKTORÓW KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
WZÓR
ARKUSZ SAMOOCENY DLA DYREKTORÓW KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
Formułowane ZAGADNIENIA dotyczą oceny stanu elementów kontroli zarządczej w całej komórce organizacyjnej oraz samooceny dyrektora komórki organizacyjnej
I.
Środowisko wewnętrzne
Środowisko wewnętrzne
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Istnieje świadomość wartości etycznych przyjętych w PAA oraz konsekwencji nieetycznych zachowań. | |||
2. | Zachowana jest dbałość o dobre imię i prestiż PAA. | |||
3. | Przy wykonywaniu powierzonych zadań zachowana jest osobista i zawodowa uczciwość. | |||
4. | Posiadany poziom wiedzy, umiejętności i doświadczenia pozwala na skuteczne i efektywne wypełnianie powierzonych zadań i obowiązków. | |||
5. | Nabór na wolne stanowiska pracy prowadzony jest na zasadach konkurencyjnego i otwartego naboru, w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy. | |||
6. | Zapewniony jest rozwój kompetencji zawodowych poprzez szkolenia i inne formy podnoszenia kwalifikacji. | |||
7. | Dla każdego stanowiska pracy sporządzony został i jest aktualizowany, w oparciu o powszechnie obowiązujące w tym zakresie przepisy, opis zawierający wymagane kompetencje i doświadczenie zawodowe. | |||
8. | Prowadzone są oceny pracowników PAA zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami i zasadami wskazanymi w procedurach wewnętrznych. | |||
9. | Struktura organizacyjna komórki organizacyjnej dostosowana jest do aktualnych celów i realizowanych zadań oraz podlega przeglądowi i weryfikacji. | |||
10. | Podział obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności zapewnia skuteczną i efektywną realizację zadań w komórce organizacyjnej. | |||
11. | Zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności sporządzane są na piśmie i podlegają bieżącej aktualizacji. | |||
12. | Zakres delegowanych uprawnień jest precyzyjnie określany i odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji i związanego z nimi ryzyka. | |||
13. | Przy delegowaniu uprawnień stosuje się zasadę pisemności, a ich przyjęcie potwierdzane jest podpisem. |
II.
Zarządzanie ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Określone zostały cele i zadania komórki organizacyjnej. | |||
2. | Dokonuje się identyfikacji i analizy ryzyk wraz z oceną ryzyka w stosunku do określonych celów i zadań. | |||
3. | Monitorowana i oceniana jest realizacja celów i zadań komórki organizacyjnej. | |||
4. | Proces zarządzania ryzykiem jest dokumentowany. | |||
5. | Dokonano oceny systemu zarządzania ryzykiem. | |||
6. | Dla określonego celu i zadania wskazane są osoby bezpośrednio odpowiedzialne za ich wykonanie. |
III.
Mechanizmy kontroli
Mechanizmy kontroli
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Dokumentacja systemu kontroli zarządczej jest spójna i reguluje wszystkie obszary działania komórki organizacyjnej. | |||
2. | Dokumentacja systemu kontroli zarządczej jest aktualizowana. | |||
3. | W ramach hierarchii służbowej prowadzony jest nadzór nad wykonywaniem zadań dla osiągnięcia celów. | |||
4. | Zapewnione zostały mechanizmy zapewniające ciągłość działalności w każdym czasie i okolicznościach. | |||
5. | Dostęp do zasobów PAA mają wyłącznie osoby upoważnione. | |||
6. | Funkcjonują mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych w szczególności poprzez ich dokumentowanie i rejestrowanie, zatwierdzanie przez osoby upoważnione oraz weryfikację przed i po realizacji. | |||
7. | W ramach mechanizmów kontroli dotyczących operacji finansowych i gospodarczych dokonany jest podział kluczowych obowiązków. | |||
8. | Mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych są na bieżąco monitorowane i aktualizowane. | |||
9. | Funkcjonują mechanizmy kontroli dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa danych, systemów informatycznych i informacji prawnie chronionych. | |||
10. | Funkcjonujące mechanizmy kontroli dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa danych, systemów informatycznych i informacji prawnie chronionych są na bieżąco kontrolowane, a potrzeby usprawnienia i aktualizacji zgłaszane i realizowane. |
IV.
Informacja i komunikacja
Informacja i komunikacja
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | W ramach wykonywanych zadań i obowiązków służbowych zapewniony jest wystarczający dostęp do informacji niezbędnych do wykonywania obowiązków służbowych. | |||
2. | Istniejący system komunikacji wewnętrznej zapewnia prawidłowy przepływ informacji w obrębie struktury organizacyjnej PAA. | |||
3. | Istniejący system komunikacji zewnętrznej zapewnia właściwą wymianę informacji z podmiotami zewnętrznymi. | |||
4. | Funkcjonujące w komórce organizacyjnej systemy informacyjne i komunikacyjne podlegają monitorowaniu i usprawnianiu. |
V.
Monitorowanie i ocena
Monitorowanie i ocena
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Skuteczność poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej jest monitorowana. | |||
2. | Zidentyfikowane w wyniku monitorowania systemu kontroli zarządczej problemy są na bieżąco rozwiązywane. | |||
3. | System kontroli zarządczej funkcjonujący w: 1) komórce organizacyjnej, 2) urzędzie | 1) | 1) | 1) |
- jest efektywny i skuteczny. | 2) | 2) | 2) | |
4. | Zdefiniowany w PAA system kontroli zarządczej ogranicza wpływ ryzyka na skuteczną realizację celów i zadań komórki organizacyjnej i PAA. | |||
5. | Istnieje potrzeba usprawnienia systemu kontroli zarządczej, jeśli tak to w jaki sposób (można wpisać w dodatkowych uwagach i spostrzeżeniach do systemu kontroli zarządczej) |
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
...........................................................................
data i podpis dyrektora komórki organizacyjnej
* Wstawić "X" w odpowiedniej rubryce
** Wypełnić w przypadku braku możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na "TAK" lub "NIE" lub konieczności uzupełnienia o dodatkowe informacje, wyjaśnienia, uwagi itp.
Załącznik Nr 2
WZÓR
ARKUSZ SAMOOCENY DLA OSÓB ZAJMUJĄCYCH SAMODZIELNE STANOWISKA PRACY
WZÓR
ARKUSZ SAMOOCENY DLA OSÓB ZAJMUJĄCYCH SAMODZIELNE STANOWISKA PRACY
I.
Środowisko wewnętrzne
Środowisko wewnętrzne
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Mam świadomość wartości etycznych przyjętych w PAA oraz konsekwencji wynikających z nieetycznych zachowań. | |||
2. | Dbam o dobre imię i prestiż PAA. | |||
3. | Przy wykonywaniu powierzonych zadań zachowuję osobistą i zawodową uczciwość. | |||
4. | Posiadany przeze mnie poziom wiedzy, umiejętności i doświadczenia pozwala na skuteczne i efektywne wypełnianie powierzonych zadań i obowiązków. | |||
5. | Korzystam z możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych. | |||
6. | Zapoznałam/łem się z opisem stanowiska pracy. | |||
7. | Posiadam aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności. | |||
8. | Rozumiem znaczenie i funkcję swojego stanowiska pracy w organizacji dla realizacji celów PAA. | |||
9. | Delegowane zostały na mnie uprawnienia (np. upoważnienia imienne) w związku z realizacją zadań na zajmowanym stanowisku. | |||
10. | Znam przepisy regulujące tryb postępowania na powierzonym stanowisku pracy. | |||
11. | Mam zorganizowane stanowisko pracy w sposób zabezpieczający prawidłowe, terminowe i efektywne wykonywanie zadań, zgodnie z obowiązującymi dyspozycjami i przepisami. | |||
12. | Przestrzegam dyscypliny pracy oraz przepisów bhp i ppoż. | |||
13. | Właściwie zabezpieczam powierzone mienie oraz dokumentację przed zniszczeniem i kradzieżą. | |||
14. | Wykazuję inicjatywę w zakresie nowych rozwiązań dotyczących funkcjonowania stanowiska, komórki organizacyjnej lub PAA. |
II.
Zarządzanie ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Znam i rozumiem misję PAA. | |||
2. | Rozumiem cele i zadania realizowane na swoim stanowisku pracy i ich znaczenie dla realizacji celów i zadań PAA. | |||
3. | Prawidłowo i terminowo realizuję powierzone zadania. | |||
4. | Zidentyfikowane na stanowisku ryzyka i problemy przedstawiam na bieżąco bezpośredniemu przełożonemu. | |||
5. | Identyfikuję ryzyko w odniesieniu do realizowanych przeze mnie zadań. | |||
6. | Właściwie wykorzystuję powierzone zasoby, system kontroli zarządczej oraz zdobyte umiejętności w celu realizacji zadań. |
III.
Mechanizmy kontroli
Mechanizmy kontroli
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Znam dokumentację kontroli zarządczej: procedury wewnętrzne, zarządzenia wewnętrzne, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności oraz inne dokumenty wewnętrzne, niezbędne do wykonywania zadań. | |||
2. | Wykazuję inicjatywę w zakresie aktualizacji dokumentacji kontroli zarządczej. | |||
3. | Dokonuję bieżącej samokontroli prawidłowości realizowanych zadań. | |||
4. | Przestrzegam i stosuję obowiązujące w PAA procedury związane z wykonywanymi zadaniami. | |||
5. | Mam dostęp do niezbędnych zasobów informacyjnych i materialnych PAA. | |||
6. | Jestem świadoma/my ponoszonej odpowiedzialności za zapewnienie ochrony i właściwe wykorzystanie zasobów PAA. | |||
7. | Korzystam z zasobów PAA w sposób uniemożliwiający nieuprawniony dostęp do tych zasobów. | |||
8. | Rzetelnie i zgodnie z przepisami - procedurami wewnętrznymi i przepisami powszechnie obowiązującymi dokumentuję wykonywane przeze mnie czynności w ramach realizacji zadań. | |||
9. | Przestrzegam i stosuję mechanizmy służące bezpieczeństwu danych, systemów informatycznych oraz tajemnic prawnie chronionych. | |||
10. | Uważam, że PAA posiada odpowiednie zabezpieczenie dostępu do zasobów materialnych, finansowych, informatycznych i informacyjnych. Jeśli nie to proszę wskazać, co należy poprawić (może być wpisane w dodatkowych uwagach i spostrzeżeniach do systemu kontroli zarządczej). |
IV.
Informacja i komunikacja
Informacja i komunikacja
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Korzystam z funkcjonujących w PAA systemów informacyjnych i komunikacyjnych celem dostępu do informacji niezbędnych do wykonywanych obowiązków służbowych. | |||
2. | Rozumiem i weryfikuję przekazywane mi informacje. | |||
3. | Przekazuję informacje w odpowiedniej formie i czasie, właściwie i rzetelnie, w sposób zapewniający ich właściwe zrozumienie. | |||
4. | Informuję na bieżąco przełożonego o stanie wykonywanych zadań. | |||
5. | Informuję na bieżąco przełożonego o napotykanych trudnościach mogących mieć wpływ na terminowe wykonywanie zadań. |
V.
Monitorowanie i ocena
Monitorowanie i ocena
LP. | ZAGADNIENIA | MOŻLIWE ODPOWIEDZI | ||
TAK* | NIE* | INNE** | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Dokonuję oceny prawidłowości realizowanych zadań. | |||
2. | Dokonany przeze mnie proces identyfikacji i zarządzania ryzykiem w stosunku do zadań i celów wpływają na zmniejszenie lub wyeliminowanie tych ryzyk. | |||
3. | Monitoruję aktualność przepisów związanych z wykonywanymi zadaniami. | |||
4. | Wykonuję i stosuję zalecenia wskazane w wyniku przeprowadzonych audytów wewnętrznych oraz kontroli wewnętrznych i zewnętrznych. |
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.......................................................................................................................................................
....
.............................................................
data i podpis pracownika
* Wstawić "X" w odpowiedniej rubryce
** Wypełnić w przypadku braku możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na "TAK" lub "NIE" lub konieczności uzupełnienia o dodatkowe informacje, wyjaśnienia, uwagi itp.
Załącznik Nr 3
WZÓR
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
WZÓR
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
dla dyrektorów komórek organizacyjnych
i osób zajmujących samodzielne stanowiska pracy1) )
Jako osoba odpowiedzialna za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a w szczególności dla zapewnienia:
1) zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi;
2) skuteczności i efektywności działania;
3) wiarygodności sprawozdań;
4) ochrony zasobów;
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7) zarządzania ryzykiem
- oświadczam, że w kierowanej przeze mnie komórce organizacyjnej/na zajmowanym przeze mnie samodzielnym stanowisku pracy2):
...........................................................................................................................................
(nazwa komórki organizacyjnej/samodzielnego stanowiska pracy 2) )
Część A3)
w wystarczającym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
Część B4)
w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
1) Zastrzeżenia dotyczą:5)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2) Zostaną podjęte następujące działania w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:6)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Część C7)
nie funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
1) Zastrzeżenia dotyczą:5)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2) Zostaną podjęte następujące działania w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:6)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Część D 8)
W ubiegłym roku zostały podjęte następujące działania w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Część E
Niniejsze oświadczenie opiera się na mojej ocenie i informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:9)
- monitoringu realizacji celów i zadań,
- samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych10),
- systemu zarządzania ryzykiem,
- audytu wewnętrznego,
- kontroli wewnętrznych,
- kontroli zewnętrznych,
- innych źródeł informacji:
................................................................................................................................................
......
................................................................................................................................................
......
Jednocześnie oświadczam, że nie są mi znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.
................................................................................................................................................
......
(podpis dyrektora komórki organizacyjnej /osoby wykonującej pracę na samodzielnym stanowisku pracy2))
Objaśnienia
1) W zależności od wyników oceny stanu kontroli zarządczej wypełnia się tylko jedną część z części A albo B albo C, pozostałe skreśla się. Część D wypełnia się w przypadku gdy, w oświadczeniu za rok poprzedzający rok, którego dotyczy niniejsze oświadczenie, była wypełniona część B albo C. Część E wypełnia się w każdym przypadku. W oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej za rok 2010 nie wypełnia się części D.
2) Niepotrzebne skreślić.
3) Wypełnia się w przypadku, gdy kontrola zarządcza zapewniła łącznie: zgodność działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, skuteczność i efektywność działania, wiarygodność sprawozdań, ochronę zasobów, przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania, efektywność i skuteczność przepływu informacji oraz zarządzanie ryzykiem.
4) Wypełnia się w przypadku, gdy kontrola zarządcza nie zapewniła co najmniej zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi lub skuteczności i efektywności działania lub wiarygodności sprawozdań lub ochrony zasobów lub przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania lub efektywności oraz skuteczności przepływu informacji lub zarządzania ryzykiem.
5) Należy opisać przyczyny złożenia zastrzeżeń w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej, np. istotną słabość kontroli zarządczej, istotną nieprawidłowość w funkcjonowaniu komórki organizacyjnej, istotny cel lub zadanie, które nie zostały zrealizowane.
6) Należy opisać kluczowe działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej w odniesieniu do złożonych zastrzeżeń wraz z podaniem terminu ich realizacji.
7) Wypełnia się w przypadku, gdy kontrola zarządcza nie zapewniła łącznie zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, skuteczności i efektywności działania, wiarygodności sprawozdań, ochrony zasobów przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania, efektywności oraz skuteczności przepływu informacji, zarządzania ryzykiem.
8) Należy opisać najistotniejsze działania jakie zostały podjęte w roku, którego dotyczy oświadczenie w odniesieniu do planowanych działań wskazanych w części B albo C w oświadczeniu za rok poprzedzający rok, którego dotyczy niniejsze oświadczenie.
9) Znakiem "X" zaznaczyć odpowiednie wiersze.
10) Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych ogłoszone przez Ministra Finansów na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) i wytyczne ogłoszone przez Ministra Środowiska na podstawie art. 69 ust. 5 ww. ustawy.