Ustalenie obszaru zadaniowego, organizacji i kompetencji oraz działań zmierzających do utworzenia Ogólnokrajowej Jednostki Akwizycyjno-Wdrażającej, działającej w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach.
B.I.LP.2006.10.45
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 40
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 31 sierpnia 2006 r.
w sprawie ustalenia obszaru zadaniowego, organizacji i kompetencji oraz działań zmierzających do utworzenia Ogólnokrajowej Jednostki Akwizycyjno-Wdrażającej, działającej w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach1
Na podstawie § 6 Statutu Lasów Państwowych2, w wykonaniu uprawnienia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach3 zarządzam, co następuje:
Regulacje ogólne
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Projektowany obszar zadaniowy jednostki do uwzględnienia przez pełnomocnika w realizacji jego zadań
KOMÓRKA ORGANIZACYJNA JEDNOSTKI (ORAZ PRZEWIDYWANY STAN ZATRUDNIENIA) | OPIS PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI | KOMENTARZE, UWAGI I ROZWINIĘCIA | |
1 | 2 | 3 | |
Rada jednostki (3 osoby) | sprawowanie nadzoru nad dyrektorem jednostki; wykonywanie zadań opiniodawczo-doradczych na rzecz dyrektora jednostki oraz poszczególnych jej struktur wewnętrznych | rada jednostki będzie wykonywać (na warunkach umocowania, które zostanie zawarte w akcie powołującym jednostkę) wszystkie czynności nadzorczo-kontrolne, przypadające w stosunku do zakładów Lasów Państwowych o zasięgu krajowym z mocy ustawy o lasach dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych. Katalog uprawnień, jakie zostaną przywiązane do rady jednostki podano w § 5. Na wniosek dyrektora jednostki rada będzie wydawać opinie oraz udzielać porad o charakterze merytorycznym | |
Dyrektor jednostki (1) | kierowanie jednostką; reprezentowanie jednostki na zewnątrz (w tym składanie oświadczeń woli i wiedzy w imieniu jednostki) | dyrektor jednostki w zdolność do reprezentowania jednostki zostanie wyposażony w akcie powołującym jednostkę. Katalog uprawnień majątkowych i niemajątkowych, jakie zostaną przywiązane do dyrektora jednostki, podano w § 15 | |
Pion funkcjonalny | stanowisko ds. księgowości (1 osoba) | działalność pomocnicza na rzecz jednostki w zakresie jej rachunkowości | stanowisko będzie prowadzić urządzenia księgowe jednostki, sporządzać sprawozdania wymagane ustawą o rachunkowości, zasilać dział planowania i analiz w potrzebne dane, prowadzić rozliczenia skarbowe i inne rozliczenia o charakterze publicznoprawnym, a także prowadzić sprawy kadrowo-płacowe |
dział planowania i analiz (2 osoby) | działalność pomocnicza na rzecz jednostki w zakresie sporządzania oraz realizacji jej planu finansowo-gospodarczego, sporządzanie wszelkiej dokumentacji, wnioskującej o uruchomienie płatności na rachunek jednostki (w tym wystawianie faktur), sporządzanie wszelkich analiz ekonomicznych (w tym o charakterze prognostycznym), sporządzanie sprawozdań wewnętrznych i zewnętrznych, dokumentacji rozliczeniowej oraz wszelkich wymaganych raportów | w wykonywaniu swoich zadań dział będzie prowadzić ścisłą współpracę z komórkami organizacyjnymi pionu merytorycznego, a także innymi komórkami pionu funkcjonalnego | |
dział ds. logistyki (2 osoby) | działalność pomocnicza na rzecz jednostki, polegająca na: a) prowadzeniu sekretariatu rady jednostki oraz dyrektora jednostki, b) rejestrowaniu wpływów i rozchodów korespondencyjnych, c) prowadzeniu stron internetowych, d) zamawianiu usług mających na celu utrzymanie jednostki w technicznej i merytorycznej sprawności do działania, e) prowadzenie ewidencji rzeczowych aktywów trwałych, f) prowadzenie ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, g) prowadzenie zaopatrzenia materiałowego (gospodarki magazynowej) jednostki | zakres zadaniowy stanowiska ds. logistyki będzie obejmować szczególnie zarządzanie czasem rady jednostki oraz dyrektora jednostki, protokołowanie spotkań, utrzymywanie kontaktu z mediami, sporządzanie projektów niektórych pism, prowadzenie księgi wpływów i rozchodów korespondencji jednostki, zamawianie wszelkich usług zewnętrznych, utrzymujących jednostkę w technicznej i merytorycznej zdolności do działania (zamawianie usług cateringowych, konserwatorskich, ekspertyz prawnych, usług obsługi prawnej, socjalnych oraz wszelkich innych, niezbędnych, o charakterze outsourcingowym) | |
stanowisko ds. audytu (1 osoba) | działalność pomocnicza na rzecz jednostki polegająca na kontroli wewnętrznej oraz wykonywaniu badań i ocen dokumentacji rozliczeniowej, sporządzanej przez jednostkę | stanowisko ds. audytu będzie obowiązane szczególnie do sporządzania wszelkich dokumentacji ocennych, wymaganych warunkami korzystania ze środków zasilania zewnętrznego | |
Pion merytoryczny | sekcja zamówień publicznych (2 osoby) | działalność na rzecz dyrektora generalnego Lasów Państwowych polegająca na prowadzeniu procesu zamówieniowego w Lasach Państwowych - w każdym przypadku, w którym faktyczne czynności mające na celu dokonanie wyboru dostawcy, wykonawcy lub usługodawcy przypadają osobiście dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych | szczegółowy sposób wykonywania zadań zostanie ustalony w zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia sposobu wykonywania w Lasach Państwowych niektórych przepisów prawa zamówień publicznych4 oraz postępowania przy wyborze wykonawców w stanach faktycznych, w których nie stosuje się prawa zamówień publicznych |
sekcja wdrażania Priorytetu V (2 osoby) | wykonywanie wszelkich czynności prawnych i faktycznych, zleconych Lasom Państwowym do wykonywania w ramach pomocy udzielanej ministrowi środowiska jako jednostce pośredniczącej w odniesieniu do Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (priorytet V) | enumeratywny katalog zadań, a także szczegółowy sposób ich realizowania oraz rozliczania, przypadających jednostce, będzie corocznie utrwalany w porozumieniu (umowie), zawieranej na mocy art. 130 ustawy o finansach publicznych między ministrem środowiska i dyrektorem jednostki, działającym w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych | |
sekcja zarządzania Life+ (2 osoby) | promowanie programu Life+ przed procesem naboru wniosków; przygotowywanie projektów rocznych krajowych programów prac; prowadzenie naboru wniosków od przyszłych beneficjentów; ocena i wybór wniosków; podpisywanie umów z beneficjentami; monitorowanie realizacji projektów; merytoryczne, formalne i techniczne rozliczanie zakończonych projektów; prowadzenie rozliczeń finansowych z Komisją Europejską; płatności na rzecz beneficjentów; sprawozdawczość wobec Komisji Europejskiej; sprawozdawczość wynikająca z prawa krajowego; prowadzenie baz danych projektów; prowadzenie strony internetowej; pośredniczenie i działanie w imieniu potencjalnych beneficjentów oraz inna pomocniczość w zakresie zapewnienia wkładu środków krajowych | szczegółowy katalog zadań oraz sposób ich realizacji będzie ustalony w drodze umowy między dyrektorem jednostki i Komisją Europejską; przedmiotem odrębnego uzgodnienia będzie umowa o dofinansowanie kosztów osobowych jednostki w części odnoszącej się do zarządzania instrumentem Life+ | |
sekcja budżetów zewnętrznych (2 osoby) | identyfikowanie możliwości korzystania przez Lasy Państwowe z różnych środków zewnętrznego zasilania budżetu LP (innych niż środki publiczne pochodzące z budżetu Unii Europejskiej); promowanie możliwości, o których mowa w zdaniu poprzedzającym; katalogowanie zapotrzebowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na inne ww. środki zewnętrzne krajowe i zagraniczne; pomoc na rzecz różnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przygotowywaniu programów oraz wniosków o przyznanie środków na realizację zadań, a także prowadzeniu rozliczeń | ||
sekcja akumulacji węgla (2 osoby) | wykonywanie wszystkich czynności prawnych i faktycznych, przypadających Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w rozumieniu projektowanych przepisów, regulujących udział lasów w łagodzeniu efektu cieplarnianego; wykonywanie zadań i uprawnień, jakie przypadać będą Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe | obszar zadaniowy sekcji akumulacji węgla został przybliżony w § 3, ust. 3 niniejszego zarządzenia | |
(jako państwowej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej) w świetle aktów prawnych, przewidywanych do przyjęcia w związku wypełnianiem zobowiązań i zagospodarowywaniem możliwości wynikających z protokołu z Kioto; dostarczanie danych dla Krajowego Centrum Inwentaryzacji Emisji; realizowanie zadań w ramach pomocy dla gospodarstw leśnych (innych niż PGL LP) w zakresie tworzenia i prowadzenia bazy danych o pochłanianiu dwutlenku węgla przez te gospodarstwa; udział w pozyskiwaniu na rzecz funduszu leśnego środków pieniężnych, pochodzących ze zbywania przez LP uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza; pomoc na rzecz prowadzących gospodarstwa leśne (inne niż PGL LP) w zakresie zbywania przez nich uprawnień do emisji do powietrza dwutlenku węgla lub zbywania efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy | |||
stanowisko pomocy partnerskiej (1 osoba) | podejmowanie wszelkich działań pomocowych przy tworzeniu programów rozwojowych przez kontraktorów Lasów Państwowych (zakłady usług leśnych) oraz nabywców efektów działalności leśnej (szczególnie przez nabywców drewna) | stanowisko to będzie miało przede wszystkim charakter konsultacyjny, jednak w miarę potrzeb jednostka na zamówienie zakładów usług leśnych oraz np. nabywców drewna będzie przygotowywać za odpłatnością projekty konkretnych programów pomocowych, a także realizować inne zadania |
Projektowane kreowanie, mocowanie do działania i reguły działania organów: nadzorczo-kontrolnego (rady jednostki) i kierowniczego jednostki (dyrektora jednostki) - do uwzględnienia przez pełnomocnika w realizacji jego zadań
Czas tworzenia oraz plan finansowy utworzenia jednostki, wiążący pełnomocnika
System finansowy jednostki do uwzględnienia przez pełnomocnika
WYSZCZEGÓLNIENIE AKTYWU | ROZSTRZYGNIĘCIE CO DO UPRAWNIENIA DO WŁADANIA MAJĄTKIEM | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Aktywa trwałe (aktywa jednostki, które nie są zaliczane do aktywów obrotowych) | ||||
środki trwałe (rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki) | ||||
nieruchomości | ||||
grunty | przewiduje się nadanie | |||
budynki | uprawnienia do władania wymienionymi obok nieruchomościami, jeśli okażą się one potrzebne w charakterze siedziby i innej infrastruktury budowlanej jednostki | |||
budowle | brak uprawnienia | |||
prawo użytkowania wieczystego gruntów | brak uprawnienia | |||
lokale będące odrębną własnością | przewiduje się nadanie uprawnienia do władania wymienionymi obok lokalami, jeśli okażą się one potrzebne w charakterze siedziby i innej infrastruktury biurowej jednostki | |||
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego | brak uprawnienia | |||
spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego | brak uprawnienia | |||
maszyny, urządzenia, środki transportu | przewiduje się nadanie uprawnienia do władania maszynami, urządzeniami i środkami transportu wyłącznie w takim zakresie, w jakim podyktowane to będzie potrzebami, wynikającymi z realizacji zadań jednostki | |||
inne rzeczy nie będące obrotowymi aktywami rzeczowymi | przewiduje się nadanie uprawnienia do władania innymi rzeczami, będącymi aktywami trwałymi - wyłącznie w takim zakresie, w jakim podyktowane to będzie potrzebami, wynikającymi z realizacji zadań jednostki | |||
ulepszenia w obcych środkach trwałych | przewiduje się nadanie uprawnienia do władania nakładami w obcych środkach trwałych, jeśli podyktowane to będzie potrzebami kształtowania infrastruktury biurowej jednostki | |||
inwentarz żywy | brak uprawnienia | |||
środki trwałe w budowie (środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego) | przewiduje się nadanie uprawnienia do władania środkami trwałymi w budowie, jeśli ich wytwarzanie będzie podyktowane uzasadnionymi potrzebami jednostki | |||
wartości niematerialne i prawne (nabyte przez jednostkę prawa majątkowe, nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki) | ||||
autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych | przewiduje się nadanie uprawnienia do władania wymienionymi obok wartościami niematerialnymi i prawnymi, jeśli będą one potrzebne do realizacji zadań jednostki przewiduje się nadanie uprawnienia do władania | |||
know-how | wymienionymi obok lokalami jeśli okażą się one potrzebne w | |||
koszty zakończonych prac rozwojowych | charakterze siedziby i innej infrastruktury biurowej jednostki | |||
nabyta wartość firmy | brak uprawnienia | |||
długoterminowe aktywa finansowe (aktywa finansowe, płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu okresu przekraczającego 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia) | ||||
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnych | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach | brak uprawnień | |||
należności długoterminowe | brak uprawnień | |||
rozliczenia międzyokresowe, trwające dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowego | wyłącznie dla celów odroczonego podatku dochodowego od osób prawnych oraz rozliczania wyposażenia mającego charakter środków trwałych | |||
inwestycje długoterminowe (aktywa trwałe, nabyte przez jednostkę nie w celu ich użytkowania, lecz osiągnięcia korzyści ekonomicznych, wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania z nich przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej | ||||
aktywa finansowe jako inwestycje długoterminowe | ||||
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki | przewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do władania przeznaczonymi do obrotu uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla, otrzymywanymi od krajowego administratora w zamian za udokumentowany udział lasów we władaniu LP w pochłanianiu dwutlenku węgla z atmosfery (na warunkach wynikających z ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji) - jeśli uprawnienia te nie zostaną sprzedane w ciągu jednego roku kalendarzowego od ich nabycia, przewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do władania w imieniu prowadzących gospodarstwa leśne przysługującymi im uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla - jeśli prowadzący te gospodarstwa zdecydują się na zawarcie umowy pośrednictwa sprzedaży tych uprawnień (chodzi o uprawnienia, które nie zostaną zbyte w ciągu 12 miesięcy, licząc od daty ich przejęcia przez jednostkę do sprzedaży) | |||
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnych | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach | brak uprawnień | |||
nieruchomości jako inwestycje długoterminowe | brak uprawnień | |||
wartości niematerialne i prawne jako inwestycje długoterminowe | brak uprawnień | |||
lokaty zakładów ubezpieczeń | brak uprawnień | |||
inne inwestycje długoterminowe | brak uprawnień | |||
Aktywa obrotowe | ||||
obrotowe aktywa rzeczowe (aktywa rzeczowe przeznaczone do zbycia lub zużycia wciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub normalnego cyklu operacyjnego właściwego dla danej działalności, jeżeli trwa on dłużej niż 12 miesięcy) | ||||
materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby | przewiduje się nadanie uprawnienia do władania materiałami, potrzebnymi do realizacji zadań jednostki | |||
wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży | przewiduje się nadanie uprawnienia do władania efektami świadczeń lasów znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych, polegających na pochłanianiu dwutlenku węgla z powietrza (chodzi o pochłanianie w następstwie zalesiania gruntów oraz świadomych działań podejmowanych w ramach gospodarki leśnej)13 | |||
przewiduje się nadanie uprawnienia do władania efektami w/w świadczeń lasów znajdujących się poza zarządem Lasów Państwowych - jeśli przepisy prawa będą przewidywały możliwość zbywania tych efektów przez Lasy Państwowe (chodzi o gospodarstwa leśne, których właściciele nie będą zbywać tych efektów we własnym zakresie - bezpośrednio lub po zamianie na uprawnienia do emisji do powietrza dwutlenku węgla) | ||||
przewiduje się nadanie uprawnienia do władania efektami ww. świadczeń lasów znajdujących się poza zarządem Lasów Państwowych (chodzi o gospodarstwa leśne, których właściciele zdecydują się na pośrednictwo Lasów Państwowych w zbywaniu tych efektów) | ||||
wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) w toku produkcji | brak uprawnień | |||
półprodukty | brak uprawnień | |||
towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonym | brak uprawnień | |||
obrotowe aktywa finansowe (aktywa pieniężne albo inne aktywa finansowe, płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia) | ||||
aktywa pieniężne | ||||
krajowe środki płatnicze | przewiduje się nadanie uprawnień do władania krajowymi środkami płatniczymi, jakie na rachunku jednostki - zgodnie z planem kont jednostki oraz decyzją, o której mowa w § 23 - będą pojawiać się w toku realizacji jej zadań | |||
waluty obce i dewizy | jeśli wymagać tego będzie wypełnienie zadań jednostki | |||
inne aktywa finansowe (szczególnie odsetki od aktywów finansowych) UWAGA: jeżeli aktywa te są płatne lub wymagalne w ciągu 3 miesięcy od dnia ich otrzymania, wystawienia, nabycia lub założenia (lokaty), to na potrzeby rachunku przepływów pieniężnych zalicza się je do środków pieniężnych, chyba że ujmuje się je w przepływach z działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) | przewiduje się nadanie uprawnień do władania odsetkami od aktywów pieniężnych (łącznie z odsetkami od krótkoterminowych lokat bankowych przejściowo wolnych środków pieniężnych) | |||
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnych | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach | brak uprawnień | |||
należności krótkoterminowe (ogół należności z tytułu dostawi usług oraz całość lub część należności z innych tytułów niezaliczonych do aktywów finansowych, a które stają się wymagalne wciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego) | przewiduje się nadanie uprawnień do władania należnościami krótkoterminowymi, powstającymi w toku normalnej działalności jednostki | |||
rozliczenia międzyokresowe, trwające nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowego | przewiduje się nadanie uprawnienia do stosowania rozliczeń międzyokresowych, jednak na warunkach wynikających ściśle z planu kont jednostki | |||
inwestycje krótkoterminowe | ||||
aktywa finansowe jako inwestycje krótkoterminowe | ||||
* | instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki | przewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do władania przeznaczonymi do obrotu uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla otrzymywanymi od krajowego administratora w zamian za udokumentowany udział lasów we władaniu LP w pochłanianiu dwutlenku węgla z atmosfery (na warunkach wynikających z ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji) - chodzi o uprawnienia przewidywane do sprzedania w ciągu jednego roku kalendarzowego od ich nabycia | ||
przewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do nabywania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na warunkach rynkowych, jeśli wymagać tego będą przepisy ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji | ||||
przewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do władania w imieniu prowadzących gospodarstwa leśne przysługującymi im uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla - jeśli prowadzący te gospodarstwa zdecydują się na zawarcie umowy pośrednictwa sprzedaży tych uprawnień (chodzi o uprawnienia przewidywane do zbycia wciągu 12 miesięcy licząc od daty ich przejęcia przez jednostkę do sprzedaży) | ||||
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnych | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach | brak uprawnień | |||
nieruchomości jako inwestycje krótkoterminowe | brak uprawnień | |||
wartości niematerialne i prawne jako inwestycje krótkoterminowe | brak uprawnień | |||
inne inwestycje krótkoterminowe | brak uprawnień |
lub
z zastrzeżeniem, że nabywane składniki majątkowe zostaną umieszczone i scharakteryzowane pod względem rodzaju, ilości oraz wartości w planie, o którym mowa w § 13 lub corocznych planach finansowo-gospodarczych jednostki, albo będą nabywane na warunkach zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych regulującego realizację planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych.
* umów bilateralnych
lub
* wspólnych przedsięwzięć;
System zabezpieczenia dobrego wykorzystania środków pomocowych, przepływających przez jednostkę
Regulacje końcowe
1 Art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. 05.45.435; Dz.U. 05.157.1315; Dz. U. 05.167.1399; Dz. U. 05.175.1460; Dz. U. 5.175. 1462) stanowi, że w "skład Lasów Państwowych wchodzą (...) inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej"
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny LP wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych
3 Art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że "Dyrektor generalny (...) tworzy, łączy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasięgu krajowym, o których mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy o lasach"
4 Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r., nr 19, poz. 177, nr 96, poz. 959, nr 116, poz. 1207, nr 145, poz. 1537, nr 273, poz. 2703, z 2005 r. nr 163, poz. 1362, nr 184, poz. 1539, z 2006 r. nr 79, poz. 551)
5 Mowa o tym będzie w zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia szczegółowej klasyfikacji działalności Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
6 Art. 33, ust. 3 ustawy o lasach stanowi m.in., że dyrektor generalny Lasów Państwowych "inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów" (pkt 3) oraz "organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na rzecz racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa" (pkt. 8)
7 W projektowanej ustawie - dla Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jako prowadzącego gospodarstwo leśne przewiduje w szczególności następujące zadania: a) przygotowanie i doprowadzanie do wprowadzenia w życie programu zwiększenia akumulacji dwutlenku węgla przez lasy zarządzane przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, b) sporządzanie okresowej prognozy udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, c) monitorowanie i dokumentowanie rzeczywistego udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, d) przekazywanie krajowemu administratorowi informacji niezbędnych do opracowania krajowego planu rozdziału uprawnień do emisji, e) prowadzenie informatycznej bazy danych o cechach składających się na charakterystykę taksacyjną lasu i charakterystykę gruntów wylesionych, pozwalającej na sporządzanie na nośnikach numerycznych i przesyłanie określonych danych do krajowego administratora, f) przekazywanie krajowemu administratorowi informacji zbieranych na stałych obiektach prognostycznych, służących doskonaleniu procedury sporządzania projektu planu krajowego rozdziału uprawnień do emisji, g) sporządzanie i przekazywanie do krajowego administratora sprawozdań rocznych z udziału lasów zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w pochłanianiu dwutlenku węgla, h) sporządzenie i przekazanie do krajowego administratora raportu końcowego z udziału lasów zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w pochłanianiu dwutlenku węgla
8 W projektowanych przepisach przewiduje się, że środki ze zbywania uprawnień do emisji będą zasilać fundusz leśny; zakres uprawnień, jakie przypadać będą dyrektorowi jednostki, obejmie: wybór zewnętrznej aukcji internetowej do handlu uprawnieniami do emisji, prowadzenie własnej aukcji internetowej do sprzedaży uprawnień do emisji, zawieranie umów kupna-sprzedaży uprawnień ze wskazaniem rachunku funduszu leśnego jako przyjmującego wpłaty, prowadzenie monitorowania wpłat, dochodzenie należności w trybie zwykłego zarządu lub poza zwykłym zarządem (należności trudne)
9 Handel uprawnieniami do emisji jest tylko jedną z możliwych dróg pozyskiwania środków na fundusz leśny z tytułu pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy; jest prawdopodobne, że w przyszłości otworzy się przed Lasami Państwowymi prawna możliwość sprzedaży (w imieniu Skarbu Państwa) efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy (w części, w której efekty nie będą zamieniane na uprawnienia do emisji) na rzecz innych stron Protokołu z Kioto; inną rysującą się możliwością prawną jest uzyskiwanie dochodów przez fundusz leśny w ramach tzw. wspólnych przedsięwzięć
10 W § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych określono, że "Kierownik zakładu w zakresie swojego działania odpowiada przed organem, któremu został podporządkowany"
11 Powołany przepis stanowi, że w "planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów"
12 Chodzi o zarządzenie nr 85 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 26 października 1990 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania przy przekazywaniu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia i przedmiotów mienia znajdującego się w zarządzie PGL LP (G-2111-05p.342)
13 Naturalną funkcją (działaniem, oddziaływaniem) lasów jest pochłanianie dwutlenku węgla z powietrza (głównie w ramach procesu fotosyntezy); proces ten - zgodnie z ustaleniami protokołu z Kioto - można wzmagać świadomą działalnością człowieka poprzez: a) zmniejszanie tempa przeznaczania lasów na cele nieleśne, b) przeznaczania powierzchni ziemskiej na nowe założenia leśne (przeznaczanie gruntów do zalesienia), a także poprzez c) podejmowanie określonych działań w lasach istniejących; w dobie globalnych zmian klimatu efekt pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy jest korzyścią pobieraną przez ogół społeczeństwa, albowiem przyczynia się do łagodzenia procesu (a przynajmniej niepogłębiania) ocieplania się atmosfery ziemskiej; omawiany efekt wyczerpuje wszelkie znamiona pożytku (dobra), wytwarzanego przez lasy i pobieranego przez ogół społeczności międzynarodowej; jeśli omawiany efekt jest rezultatem świadomych działań człowieka - może być uznany za usługę wytworzoną przez prowadzących gospodarkę leśną; przewiduje się, że prawo do władania tymi usługami przypadać będzie jednostce; wartość usługi łagodzenia efektu cieplarnianego będzie corocznie wyceniana według wartości godziwej, o której mowa w ustawie o rachunkowości; wynagrodzeniem za omawianą usługę będą instrumenty kapitałowe, przekazane Lasom Państwowym jako uprawnienia do emisji do powietrza gazów cieplarnianych (w rozumieniu ustawy o handlu uprawnieniami do emisji gazów, ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji); omawiane efekty będą mogły być również zbywane bezpośrednio - jeśli taka możliwość pojawi się w następstwie stanowienia prawa krajowego (wynagrodzenie za pochłanianie dwutlenku węgla w ramach wspólnych przedsięwzięć; zakup bezpośredni jednostek pochłaniania dwutlenku węgla)