Ustalenie obszaru zadaniowego, organizacji i kompetencji oraz działań zmierzających do utworzenia Ogólnokrajowej Jednostki Akwizycyjno-Wdrażającej, działającej w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2006.10.45

Akt utracił moc
Wersja od: 31 sierpnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 40
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 31 sierpnia 2006 r.
w sprawie ustalenia obszaru zadaniowego, organizacji i kompetencji oraz działań zmierzających do utworzenia Ogólnokrajowej Jednostki Akwizycyjno-Wdrażającej, działającej w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach1

OR-13-2/06

Na podstawie § 6 Statutu Lasów Państwowych2, w wykonaniu uprawnienia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach3 zarządzam, co następuje:

Regulacje ogólne

§  1.
1.
Od 1 września 2006 r. w ramach Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych tworzy się stanowisko pracy pełnomocnika dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. utworzenia Ogólnokrajowej Jednostki Akwizycyjno-Wdrażającej, zwanej dalej jednostką, mającą być jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, reprezentującej Skarb Państwa w zakresie mienia przekazanego jej do władania.
2.
Pełnomocnik, o którym mowa w ust. 1, zwany dalej pełnomocnikiem, będzie działał w ramach stosunku pracy, który zostanie zawarty przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych na okres od 1 września 2006 r. do 31 października 2006 r., z uwzględnieniem upoważnienia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
3.
Z datą wydania decyzji, o której mowa w § 23, pełnomocnik zostanie powołany na stanowisko dyrektora jednostki, o którym mowa w § 2, ust. 3, i w § 3. Jeżeli rozpoczęcie działalności jednostki nastąpi przed 31 października 2006 r., z tą datą stosunek pracy z pełnomocnikiem ustanie, a udzielone mu pełnomocnictwo straci moc.
§  2.
1.
Siedzibą jednostki będzie Warszawa. Docelowo jednostka będzie zatrudniać 21 pracowników.
2.
Jednostka będzie działać w formie organizacyjno-prawnej, dla której nie przewiduje się struktur zamiejscowych.
3.
Ustalam następującą strukturę organizacyjną jednostki:
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Projektowany obszar zadaniowy jednostki do uwzględnienia przez pełnomocnika w realizacji jego zadań

§  3.
1.
Jednostka będzie prowadzić następującą działalność:
KOMÓRKA ORGANIZACYJNA JEDNOSTKI

(ORAZ PRZEWIDYWANY STAN ZATRUDNIENIA)

OPIS PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCIKOMENTARZE, UWAGI I ROZWINIĘCIA
123
Rada jednostki (3 osoby) sprawowanie nadzoru nad dyrektorem jednostki; wykonywanie zadań opiniodawczo-doradczych na rzecz dyrektora jednostki oraz poszczególnych jej struktur wewnętrznychrada jednostki będzie wykonywać (na warunkach umocowania, które zostanie zawarte w akcie powołującym jednostkę) wszystkie czynności nadzorczo-kontrolne, przypadające w stosunku do zakładów Lasów Państwowych o zasięgu krajowym z mocy ustawy o lasach dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych. Katalog uprawnień, jakie zostaną przywiązane do rady jednostki podano w § 5. Na wniosek dyrektora jednostki rada będzie wydawać opinie oraz udzielać porad o charakterze merytorycznym
Dyrektor jednostki (1)kierowanie jednostką; reprezentowanie jednostki na zewnątrz (w tym składanie oświadczeń woli i wiedzy w imieniu jednostki) dyrektor jednostki w zdolność do reprezentowania jednostki zostanie wyposażony w akcie powołującym jednostkę. Katalog uprawnień majątkowych i niemajątkowych, jakie zostaną przywiązane do dyrektora jednostki, podano w § 15
Pion funkcjonalnystanowisko ds. księgowości (1 osoba) działalność pomocnicza na rzecz jednostki w zakresie jej rachunkowościstanowisko będzie prowadzić urządzenia księgowe jednostki, sporządzać sprawozdania wymagane ustawą o rachunkowości, zasilać dział planowania i analiz w potrzebne dane, prowadzić rozliczenia skarbowe i inne rozliczenia o charakterze publicznoprawnym, a także prowadzić sprawy kadrowo-płacowe
dział planowania i analiz (2 osoby) działalność pomocnicza na rzecz jednostki w zakresie sporządzania oraz realizacji jej planu finansowo-gospodarczego, sporządzanie wszelkiej dokumentacji, wnioskującej o uruchomienie płatności na rachunek jednostki (w tym wystawianie faktur), sporządzanie wszelkich analiz ekonomicznych (w tym o charakterze prognostycznym), sporządzanie sprawozdań wewnętrznych i zewnętrznych, dokumentacji rozliczeniowej oraz wszelkich wymaganych raportóww wykonywaniu swoich zadań dział będzie prowadzić ścisłą współpracę z komórkami organizacyjnymi pionu merytorycznego, a także innymi komórkami pionu funkcjonalnego
dział ds. logistyki (2 osoby) działalność pomocnicza na rzecz jednostki, polegająca na:

a) prowadzeniu sekretariatu rady jednostki oraz dyrektora jednostki,

b) rejestrowaniu wpływów i rozchodów korespondencyjnych,

c) prowadzeniu stron internetowych,

d) zamawianiu usług mających na celu utrzymanie jednostki w technicznej i merytorycznej sprawności do działania,

e) prowadzenie ewidencji rzeczowych aktywów trwałych,

f) prowadzenie ewidencji wartości niematerialnych i prawnych,

g) prowadzenie zaopatrzenia materiałowego (gospodarki magazynowej) jednostki

zakres zadaniowy stanowiska ds. logistyki będzie obejmować szczególnie zarządzanie czasem rady jednostki oraz dyrektora jednostki, protokołowanie spotkań, utrzymywanie kontaktu z mediami, sporządzanie projektów niektórych pism, prowadzenie księgi wpływów i rozchodów korespondencji jednostki, zamawianie wszelkich usług zewnętrznych, utrzymujących jednostkę w technicznej i merytorycznej zdolności do działania (zamawianie usług cateringowych, konserwatorskich, ekspertyz prawnych, usług obsługi prawnej, socjalnych oraz wszelkich innych, niezbędnych, o charakterze outsourcingowym)
stanowisko ds. audytu (1 osoba) działalność pomocnicza na rzecz jednostki polegająca na kontroli wewnętrznej oraz wykonywaniu badań i ocen dokumentacji rozliczeniowej, sporządzanej przez jednostkęstanowisko ds. audytu będzie obowiązane szczególnie do sporządzania wszelkich dokumentacji ocennych, wymaganych warunkami korzystania ze środków zasilania zewnętrznego
Pion merytorycznysekcja zamówień publicznych (2 osoby) działalność na rzecz dyrektora generalnego Lasów Państwowych polegająca na prowadzeniu procesu zamówieniowego w Lasach Państwowych - w każdym przypadku, w którym faktyczne czynności mające na celu dokonanie wyboru dostawcy, wykonawcy lub usługodawcy przypadają osobiście dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowychszczegółowy sposób wykonywania zadań zostanie ustalony w zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia sposobu wykonywania w Lasach Państwowych niektórych przepisów prawa zamówień publicznych4 oraz postępowania przy wyborze wykonawców w stanach faktycznych, w których nie stosuje się prawa zamówień publicznych
sekcja wdrażania Priorytetu V (2 osoby) wykonywanie wszelkich czynności prawnych i faktycznych, zleconych Lasom Państwowym do wykonywania w ramach pomocy udzielanej ministrowi środowiska jako jednostce pośredniczącej w odniesieniu do Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (priorytet V) enumeratywny katalog zadań, a także szczegółowy sposób ich realizowania oraz rozliczania, przypadających jednostce, będzie corocznie utrwalany w porozumieniu (umowie), zawieranej na mocy art. 130 ustawy o finansach publicznych między ministrem środowiska i dyrektorem jednostki, działającym w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych
sekcja zarządzania Life+ (2 osoby) promowanie programu Life+ przed procesem naboru wniosków; przygotowywanie projektów rocznych krajowych programów prac; prowadzenie naboru wniosków od przyszłych beneficjentów; ocena i wybór wniosków; podpisywanie umów z beneficjentami; monitorowanie realizacji projektów; merytoryczne, formalne i techniczne rozliczanie zakończonych projektów; prowadzenie rozliczeń finansowych z Komisją Europejską; płatności na rzecz beneficjentów; sprawozdawczość wobec Komisji Europejskiej; sprawozdawczość wynikająca z prawa krajowego; prowadzenie baz danych projektów; prowadzenie strony internetowej; pośredniczenie i działanie w imieniu potencjalnych beneficjentów oraz inna pomocniczość w zakresie zapewnienia wkładu środków krajowychszczegółowy katalog zadań oraz sposób ich realizacji będzie ustalony w drodze umowy między dyrektorem jednostki i Komisją Europejską; przedmiotem odrębnego uzgodnienia będzie umowa o dofinansowanie kosztów osobowych jednostki w części odnoszącej się do zarządzania instrumentem Life+
sekcja budżetów zewnętrznych (2 osoby) identyfikowanie możliwości korzystania przez Lasy Państwowe z różnych środków zewnętrznego zasilania budżetu LP (innych niż środki publiczne pochodzące z budżetu Unii Europejskiej); promowanie możliwości, o których mowa w zdaniu poprzedzającym; katalogowanie zapotrzebowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na inne ww. środki zewnętrzne krajowe i zagraniczne; pomoc na rzecz różnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przygotowywaniu programów oraz wniosków o przyznanie środków na realizację zadań, a także prowadzeniu rozliczeń
sekcja akumulacji węgla (2 osoby) wykonywanie wszystkich czynności prawnych i faktycznych, przypadających Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w rozumieniu projektowanych przepisów, regulujących udział lasów w łagodzeniu efektu cieplarnianego; wykonywanie zadań i uprawnień, jakie przypadać będą Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe obszar zadaniowy sekcji akumulacji węgla został przybliżony w § 3, ust. 3 niniejszego zarządzenia
(jako państwowej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej) w świetle aktów prawnych, przewidywanych do przyjęcia w związku wypełnianiem zobowiązań i zagospodarowywaniem możliwości wynikających z protokołu z Kioto; dostarczanie danych dla Krajowego Centrum Inwentaryzacji Emisji; realizowanie zadań w ramach pomocy dla gospodarstw leśnych (innych niż PGL LP) w zakresie tworzenia i prowadzenia bazy danych o pochłanianiu dwutlenku węgla przez te gospodarstwa; udział w pozyskiwaniu na rzecz funduszu leśnego środków pieniężnych, pochodzących ze zbywania przez LP uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza; pomoc na rzecz prowadzących gospodarstwa leśne (inne niż PGL LP) w zakresie zbywania przez nich uprawnień do emisji do powietrza dwutlenku węgla lub zbywania efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy
stanowisko pomocy partnerskiej (1 osoba) podejmowanie wszelkich działań pomocowych przy tworzeniu programów rozwojowych przez kontraktorów Lasów Państwowych (zakłady usług leśnych) oraz nabywców efektów działalności leśnej (szczególnie przez nabywców drewna) stanowisko to będzie miało przede wszystkim charakter konsultacyjny, jednak w miarę potrzeb jednostka na zamówienie zakładów usług leśnych oraz np. nabywców drewna będzie przygotowywać za odpłatnością projekty konkretnych programów pomocowych, a także realizować inne zadania
2.
Obsada poszczególnych komórek organizacyjnych, ustalona w ust. 1, ma charakter orientacyjny. W decyzji, o której mowa w § 23, dyrektorowi jednostki przypisane zostanie uprawnienie do operacyjnego przydzielania (w miarę potrzeb, w celu wykonania określonych zadań lub przedsięwzięć) podległych mu pracowników do wymagających tego komórek organizacyjnych merytorycznych lub funkcjonalnych jednostki - niezależnie od komórek, do których pracownicy ci zostaną przypisani w umowie o pracę.
3.
W rozumieniu klasyfikacji działalności Lasów Państwowych5 działalność, którą będzie prowadziła jednostka, zaliczać należy do działalności usługowej:
1)
dodatkowej w ramach gospodarki leśnej:
a)
na rzecz zadań przypadających Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe jako zamawiającemu w rozumieniu prawa zamówień publicznych (zadania sekcji zamówień publicznych);
b)
na rzecz zadań, przypadających dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie przedsięwzięć, o których mowa w art. 33, ust. 3, pkt 3) i 8) ustawy o lasach6, finansowanych (lub współfinansowanych) ze środków zewnętrznych, innych niż środki pochodzące z Unii Europejskiej (zadania sekcji budżetów zewnętrznych);
c)
na rzecz zadań, przypadających Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe jako prowadzącemu gospodarstwo leśne w rozumieniu projektowanych przepisów ustawy o handlu przez prowadzących gospodarstwa leśne uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla7 (zadania sekcji akumulacji węgla );
d)
na rzecz zadań przypadających dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie zarządzania funduszem leśnym w części dotyczącej pozyskiwania środków pieniężnych ze zbywania uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza8 (zadania sekcji akumulacji węgla);
e)
na rzecz zadań, jakie przypadać będą Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe (jako państwowej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej) w świetle aktów prawnych, przewidywanych do przyjęcia w związku z wypełnianiem zobowiązań i zagospodarowywaniem możliwości wynikających z protokołu z Kioto9 (zadanie sekcji akumulacji węgla);
2)
poza gospodarką leśną:
a)
na rzecz zadań administracji rządowej, zlecanych do realizacji Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w zakresie wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (zadania sekcji wdrażania Priorytetu V);
b)
na rzecz zadań administracji rządowej w zakresie wypełniania jej zobowiązań sprawozdawczych, przypadających Krajowemu Centrum Inwentaryzacji Emisji (zadania sekcji akumulacji węgla);
c)
na rzecz zadań administracji rządowej w zakresie pomocy przewidzianej z funduszu leśnego dla prowadzących gospodarstwa leśne (innych niż Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe) w zakresie założenia oraz prowadzenia bazy danych, służącej prognozowaniu, sprawozdawaniu oraz raportowaniu pochłaniania dwutlenku węgla przez te gospodarstwa (zadania sekcji akumulacji węgla);
d)
na rzecz zadań administracji rządowej w zakresie zbywania efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy nieznajdujące się w zarządzie Lasów Państwowych, jeżeli rozwiązanie takie (w odniesieniu do lasów, których właściciele nie będą zbywać tych efektów na swój rachunek) zostaną przewidziane przez przepisy prawa (zadania sekcji akumulacji węgla);
e)
na rzecz prowadzących gospodarstwa leśne (inne niż PGL LP) w zakresie usługi zbywania w ich imieniu uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza lub zbywania efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy;
f)
na rzecz zadań zlecanych przez Komisję Europejską w odniesieniu do obsługi instrumentu Life+ (zadania sekcji Life+);
g)
na rzecz partnerów Lasów Państwowych w zakresie pomocy, udzielanej im na warunkach rynkowych, w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych, w tym z udziałem środków budżetu Unii Europejskiej (stanowisko pomocy partnerskiej).
4.
Szczegółowa specyfikacja zadań jednostki zostanie utrwalona w decyzji, o której mowa w § 23.

Projektowane kreowanie, mocowanie do działania i reguły działania organów: nadzorczo-kontrolnego (rady jednostki) i kierowniczego jednostki (dyrektora jednostki) - do uwzględnienia przez pełnomocnika w realizacji jego zadań

§  4.
1.
Stosownie do możliwości wynikającej z § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych10 w decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie podporządkowany radzie jednostki, której skład zostanie mu wskazany w tej decyzji po konsultacjach dyrektora generalnego Lasów Państwowych z ministrem środowiska oraz Komisją Europejską.
2.
Wynagrodzenie członków rady jednostki będzie następować na podstawie stosunku pracy (zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony) lub umowy zlecenia. W umowach, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, reprezentantem jednostki jako pracodawcy będzie dyrektor jednostki.
§  5.
Rada jednostki z mocy decyzji, o której mowa w § 23, przejmie od dyrektora generalnego Lasów Państwowych następujące uprawnienia władztwa służbowego nad dyrektorem jednostki:
1)
zatwierdzanie procedur (w tym kryteriów i wag) oraz innych reguł postępowania w ramach wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz zarządzania instrumentem Life+;
2)
zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy jednostki, a także zatwierdzanie przydziału mienia i uprawnień niemajątkowych do struktur wewnętrznych jednostki;
3)
zatwierdzanie zasad wynagradzania pracowników jednostki;
4)
ustalanie kwoty wolnych środków pieniężnych do przechowywania na rachunku bankowym jednostki jako zabezpieczenie zwrotu kwot pieniężnych nieprawidłowo przyznanych lub wydatkowanych przez beneficjentów Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko lub instrumentu Life+;
5)
zatwierdzanie wysokości prowizji od wynagrodzeń pobieranych przez jednostkę, gdy podstawą wynagrodzeń będzie koszt realizacji zadań;
6)
opiniowanie planu kont i reguł rachunkowości, prowadzonej przez jednostkę;
7)
zatwierdzanie regulaminu audytu wewnętrznego;
8)
zatwierdzanie rocznego planu finansowo-gospodarczego jednostki;
9)
zarządzanie działań kontrolnych w jednostce z wykorzystaniem stanowiska audytora oraz Inspekcji Lasów Państwowych;
10)
zatwierdzanie wyników kontroli, o których mowa w pkt. 5);
11)
wydawanie decyzji (zarządzeń) pokontrolnych;
12)
wybór biegłego rewidenta;
13)
zatwierdzanie sprawozdania finansowego jednostki;
14)
przyjmowanie (kwitowanie) sprawozdań, raportów oraz wszelkiej podobnej dokumentacji post factum, do sporządzania której obowiązana będzie jednostka;
15)
inne uprawnienia, które zostaną utrwalone w decyzji, o której mowa w § 23.
§  6.
1.
Rada jednostki będzie działać na podstawie regulaminu rady jednostki, który zostanie ustalony w decyzji, o której mowa w § 23, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz ust. 3.
2.
Oświadczenia woli rady jednostki zapadać będą w drodze consensusu.
3.
Radzie jednostki powinna zostać stworzona możliwość odbywania posiedzeń korespondencyjnych z wykorzystaniem systemu komunikacji internetowej.
§  7.
1.
Stosunek pracy z dyrektorem jednostki zostanie nawiązany z wykorzystaniem instytucji powołania.
2.
Przy nawiązywaniu stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1, reprezentantem jednostki jako pracodawcy będzie dyrektor generalny Lasów Państwowych.
§  8.
1.
Dyrektor jednostki jako organ kierowniczy jednostki, przez który jednostka prowadzić będzie swoją działalność, w decyzji, o której mowa w § 23, zostanie uprawniony do władania majątkiem Skarbu Państwa, wyszczególnionym w § 14, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Wykonywanie władania, o którym mowa w ust. 1, dyrektor jednostki będzie mógł prowadzić w ramach uprawnień majątkowych, o których mowa w § 15.
§  9.
W decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie umocowany do posługiwania się w realizacji zadań jednostki jej zdolnością do:
1)
czynności cywilnoprawnych (w tym do posługiwania się instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy o rachunkowości w celu otrzymywania od krajowego administratora Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji uprawnień do emisji do powietrza dwutlenku węgla w zamian za efekty pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy we władaniu Lasów Państwowych);
2)
czynności pracowniczo-prawnych (przy zatrudnianiu pracowników jednostki);
3)
władztwa służbowego w stosunku do pracowników jednostki;
4)
czynności procesowych przed sądami w ochronie interesów Skarbu Państwa, do reprezentowania których jednostka ma być utworzona.
§  10.
1.
W decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie zobowiązany do dokonania i utrwalenia w formie pisemnej podziału kompetencji w obrębie jednostki.
2.
Przez podział kompetencji, o którym mowa w ust. 1, należy rozumieć:
1)
przypisanie zadań do poszczególnych struktur wewnętrznych jednostki;
2)
przydzielenie do struktur wewnętrznych jednostki składników majątkowych, znajdujących się w jej władaniu;
3)
umocowanie kierujących strukturami wewnętrznymi jednostki do posługiwania się uprawnieniami majątkowymi oraz zdolnością do czynności prawnych, przysługującą jednostce;
4)
ustalenie zakresu odpowiedzialności ciążącej na kierujących strukturami wewnętrznymi jednostki.
§  11.
1.
Wszelkie oświadczenia woli rady jednostki powinny być przekazywane dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych do wiadomości;
2.
Dyrektor generalny Lasów Państwowych w razie powzięcia przekonania, iż oświadczenie woli rady jednostki może być niezgodne z interesem Skarbu Państwa, do reprezentowania którego jednostka ma być utworzona, będzie obowiązany do skierowania tego oświadczenia na ręce ministra środowiska z prośbą o zbadanie tego oświadczenia w trybie ustawowego nadzoru, sprawowanego przez ministra środowiska nad Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe.
3.
Decyzja nadzorcza ministra środowiska będzie miała dla jednostki moc wiążącą.

Czas tworzenia oraz plan finansowy utworzenia jednostki, wiążący pełnomocnika

§  12.
Jednostka rozpocznie działalność nie później niż 1 listopada 2006 roku.
§  13.
1.
W celu zabezpieczenia środków finansowych na utworzenie jednostki pełnomocnik, współdziałając z naczelnikiem Wydziału Planowania i Analiz Ekonomicznych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, opracuje dokument pt.: "Plan finansowy powołania do życia Jednostki Akwizycyjno-Wdrożeniowej".
2.
Ustala się, że podstawą formalno-prawną planu, o którym mowa w ust. 1, będzie regulacja § 6, ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. 94.134.692)11.
3.
Ustala się, że źródłem środków pieniężnych planu, o którym mowa w ust. 1, będzie rezerwa ogólna funduszu leśnego, zawiązana w planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych na rok 2006.
4.
Ustala się następującą listę pozycji planu, o którym mowa w ust. 1:
1)
pierwsze zasilenie jednostki w aktywa pieniężne;
2)
środki pieniężne na zakup środków trwałych i rzeczowych składników majątkowych, będących wyposażeniem;
3)
środki pieniężne na budowę systemu informatycznego jednostki;
4)
środki trwałe i wyposażenie do przejęcia od innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w trybie regulacji, zawartych w odrębnym zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych12;
5)
plan przychodów i kosztów jednostki końca 2006 r.

System finansowy jednostki do uwzględnienia przez pełnomocnika

§  14.
1.
Jednostka w realizacji swojej działalności będzie miała uprawnienie do korzystania z następujących aktywów:
WYSZCZEGÓLNIENIE AKTYWUROZSTRZYGNIĘCIE CO DO UPRAWNIENIA DO WŁADANIA MAJĄTKIEM
12345
Aktywa trwałe (aktywa jednostki, które nie są zaliczane do aktywów obrotowych)
środki trwałe (rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki)
nieruchomości
gruntyprzewiduje się nadanie
budynkiuprawnienia do władania wymienionymi obok nieruchomościami, jeśli okażą się one potrzebne w charakterze siedziby i innej infrastruktury budowlanej jednostki
budowlebrak uprawnienia
prawo użytkowania wieczystego gruntówbrak uprawnienia
lokale będące odrębną własnościąprzewiduje się nadanie uprawnienia do władania wymienionymi obok lokalami, jeśli okażą się one potrzebne w charakterze siedziby i innej infrastruktury biurowej jednostki
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnegobrak uprawnienia
spółdzielcze prawo do lokalu użytkowegobrak uprawnienia
maszyny, urządzenia, środki transportuprzewiduje się nadanie uprawnienia do władania maszynami, urządzeniami i środkami transportu wyłącznie w takim zakresie, w jakim podyktowane to będzie potrzebami, wynikającymi z realizacji zadań jednostki
inne rzeczy nie będące obrotowymi aktywami rzeczowymiprzewiduje się nadanie uprawnienia do władania innymi rzeczami, będącymi aktywami trwałymi - wyłącznie w takim zakresie, w jakim podyktowane to będzie potrzebami, wynikającymi z realizacji zadań jednostki
ulepszenia w obcych środkach trwałychprzewiduje się nadanie uprawnienia do władania nakładami w obcych środkach trwałych, jeśli podyktowane to będzie potrzebami kształtowania infrastruktury biurowej jednostki
inwentarz żywybrak uprawnienia
środki trwałe w budowie (środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego) przewiduje się nadanie uprawnienia do władania środkami trwałymi w budowie, jeśli ich wytwarzanie będzie podyktowane uzasadnionymi potrzebami jednostki
wartości niematerialne i prawne (nabyte przez jednostkę prawa majątkowe, nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki)
autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczychprzewiduje się nadanie uprawnienia do władania wymienionymi obok wartościami niematerialnymi i prawnymi, jeśli będą one potrzebne do realizacji zadań jednostki przewiduje się nadanie uprawnienia do władania
know-howwymienionymi obok lokalami jeśli okażą się one potrzebne w
koszty zakończonych prac rozwojowychcharakterze siedziby i innej infrastruktury biurowej jednostki
nabyta wartość firmybrak uprawnienia
długoterminowe aktywa finansowe (aktywa finansowe, płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu okresu przekraczającego 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia)
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostkibrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnychbrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkachbrak uprawnień
należności długoterminowebrak uprawnień
rozliczenia międzyokresowe, trwające dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowegowyłącznie dla celów odroczonego podatku dochodowego od osób prawnych oraz rozliczania wyposażenia mającego charakter środków trwałych
inwestycje długoterminowe (aktywa trwałe, nabyte przez jednostkę nie w celu ich użytkowania, lecz osiągnięcia korzyści ekonomicznych, wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania z nich przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej
aktywa finansowe jako inwestycje długoterminowe
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostkiprzewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do władania przeznaczonymi do obrotu uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla, otrzymywanymi od krajowego administratora w zamian za udokumentowany udział lasów we władaniu LP w pochłanianiu dwutlenku węgla z atmosfery (na warunkach wynikających z ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji) - jeśli uprawnienia te nie zostaną sprzedane w ciągu jednego roku kalendarzowego od ich nabycia, przewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do władania w imieniu prowadzących gospodarstwa leśne przysługującymi im uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla - jeśli prowadzący te gospodarstwa zdecydują się na zawarcie umowy pośrednictwa sprzedaży tych uprawnień (chodzi o uprawnienia, które nie zostaną zbyte w ciągu 12 miesięcy, licząc od daty ich przejęcia przez jednostkę do sprzedaży)
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnychbrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkachbrak uprawnień
nieruchomości jako inwestycje długoterminowebrak uprawnień
wartości niematerialne i prawne jako inwestycje długoterminowebrak uprawnień
lokaty zakładów ubezpieczeńbrak uprawnień
inne inwestycje długoterminowebrak uprawnień
Aktywa obrotowe
obrotowe aktywa rzeczowe (aktywa rzeczowe przeznaczone do zbycia lub zużycia wciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub normalnego cyklu operacyjnego właściwego dla danej działalności, jeżeli trwa on dłużej niż 12 miesięcy)
materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzebyprzewiduje się nadanie uprawnienia do władania materiałami, potrzebnymi do realizacji zadań jednostki
wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedażyprzewiduje się nadanie uprawnienia do władania efektami świadczeń lasów znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych, polegających na pochłanianiu dwutlenku węgla z powietrza (chodzi o pochłanianie w następstwie zalesiania gruntów oraz świadomych działań podejmowanych w ramach gospodarki leśnej)13
przewiduje się nadanie uprawnienia do władania efektami w/w świadczeń lasów znajdujących się poza zarządem Lasów Państwowych - jeśli przepisy prawa będą przewidywały możliwość zbywania tych efektów przez Lasy Państwowe (chodzi o gospodarstwa leśne, których właściciele nie będą zbywać tych efektów we własnym zakresie - bezpośrednio lub po zamianie na uprawnienia do emisji do powietrza dwutlenku węgla)
przewiduje się nadanie uprawnienia do władania efektami ww. świadczeń lasów znajdujących się poza zarządem Lasów Państwowych (chodzi o gospodarstwa leśne, których właściciele zdecydują się na pośrednictwo Lasów Państwowych w zbywaniu tych efektów)
wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) w toku produkcjibrak uprawnień
półproduktybrak uprawnień
towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonymbrak uprawnień
obrotowe aktywa finansowe (aktywa pieniężne albo inne aktywa finansowe, płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia)
aktywa pieniężne
krajowe środki płatniczeprzewiduje się nadanie uprawnień do władania krajowymi środkami płatniczymi, jakie na rachunku jednostki - zgodnie z planem kont jednostki oraz decyzją, o której mowa w § 23 - będą pojawiać się w toku realizacji jej zadań
waluty obce i dewizyjeśli wymagać tego będzie wypełnienie zadań jednostki
inne aktywa finansowe (szczególnie odsetki od aktywów finansowych) UWAGA: jeżeli aktywa te są płatne lub wymagalne w ciągu 3 miesięcy od dnia ich otrzymania, wystawienia, nabycia lub założenia (lokaty), to na potrzeby rachunku przepływów pieniężnych zalicza się je do środków pieniężnych, chyba że ujmuje się je w przepływach z działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) przewiduje się nadanie uprawnień do władania odsetkami od aktywów pieniężnych (łącznie z odsetkami od krótkoterminowych lokat bankowych przejściowo wolnych środków pieniężnych)
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostkibrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnychbrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkachbrak uprawnień
należności krótkoterminowe (ogół należności z tytułu dostawi usług oraz całość lub część należności z innych tytułów niezaliczonych do aktywów finansowych, a które stają się wymagalne wciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego) przewiduje się nadanie uprawnień do władania należnościami krótkoterminowymi, powstającymi w toku normalnej działalności jednostki
rozliczenia międzyokresowe, trwające nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowegoprzewiduje się nadanie uprawnienia do stosowania rozliczeń międzyokresowych, jednak na warunkach wynikających ściśle z planu kont jednostki
inwestycje krótkoterminowe
aktywa finansowe jako inwestycje krótkoterminowe
*instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostkiprzewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do władania przeznaczonymi do obrotu uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla otrzymywanymi od krajowego administratora w zamian za udokumentowany udział lasów we władaniu LP w pochłanianiu dwutlenku węgla z atmosfery (na warunkach wynikających z ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji) - chodzi o uprawnienia przewidywane do sprzedania w ciągu jednego roku kalendarzowego od ich nabycia
przewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do nabywania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na warunkach rynkowych, jeśli wymagać tego będą przepisy ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji
przewiduje się, że jednostka będzie miała prawo do władania w imieniu prowadzących gospodarstwa leśne przysługującymi im uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla - jeśli prowadzący te gospodarstwa zdecydują się na zawarcie umowy pośrednictwa sprzedaży tych uprawnień (chodzi o uprawnienia przewidywane do zbycia wciągu 12 miesięcy licząc od daty ich przejęcia przez jednostkę do sprzedaży)
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnychbrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkachbrak uprawnień
nieruchomości jako inwestycje krótkoterminowebrak uprawnień
wartości niematerialne i prawne jako inwestycje krótkoterminowebrak uprawnień
inne inwestycje krótkoterminowebrak uprawnień
2.
Wszystkie składniki majątkowe, o których mowa w ust. 1, należy traktować jako:
1)
należące do Skarbu Państwa pod prawnym tytułem:
a)
własności

lub

b)
najmu, dzierżawy, użytkowania bądź innym tytułem posiadania zależnego przez Skarb Państwa,
2)
nabyte (wytworzone, przejęte) przez jednostkę w zarząd od Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych do korzystania i ewidencji (w tym ewidencji księgowej, z zastrzeżeniem art. 3, ust. 4 ustawy o rachunkowości) przez jednostkę w sposób i zakresie niezbędnym do realizacji jej zadań.
§  15.
1.
W realizacji swoich zadań jednostce przysługiwać będą następujące uprawnienia majątkowe:
1)
prawo do nabywania składników majątkowych poprzez:
a)
wytwarzanie we własnym zakresie,
b)
przejmowanie od innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych (w tym przejmowanie efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy we władaniu jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych),
c)
zakup,
d)
nabycie w drodze darowizny,
e)
nabycie w posiadanie zależne od podmiotów spoza Lasów Państwowych,
f)
nabycie w szczególne posiadanie zależne (chodzi o efekty pochłaniania dwutlenku węgla lub uprawnienia do emisji do powietrzna, przysługujące innym podmiotom gospodarczym niż Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe),

z zastrzeżeniem, że nabywane składniki majątkowe zostaną umieszczone i scharakteryzowane pod względem rodzaju, ilości oraz wartości w planie, o którym mowa w § 13 lub corocznych planach finansowo-gospodarczych jednostki, albo będą nabywane na warunkach zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych regulującego realizację planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych.

2)
prawo do korzystania ze składników majątkowych nabytych przez jednostkę do prowadzenia przypisanej jej działalności, w szczególności prawo do:
a)
zaciągania uprawnionych zobowiązań,
b)
uzyskania uprawnionych przychodów i zysków nadzwyczajnych,
c)
ponoszenia uprawnionych kosztów i strat nadzwyczajnych,
d)
ponoszenia uprawnionych, tzw. pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych, o których mowa w ustawie o rachunkowości oraz kosztów i przychodów finansowych,
e)
prowadzenia uprawnionych rozrachunków i rozliczeń (w tym rozrachunków i rozliczeń o charakterze publiczno-prawnym oraz wewnątrzinstytucjonalnym),
3)
prawo do przesuwania zbędnych składników majątkowych w trybie zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w § 13, ust. 2, pkt 4.
2.
Jednostka nie będzie miała uprawnienia do rozporządzania składnikami majątkowymi poza ramami zwykłego używania. Szczególnie nie będzie miała uprawnienia do sprzedaży aktywów trwałych (za wyjątkiem sprzedaży instrumentów kapitałowych w postaci uprawnień do emisji do powietrza dwutlenku węgla), a także wynajmowania, wydzierżawiania oraz obciążania ograniczonymi prawami rzeczowymi tych aktywów. W każdym przypadku konieczności rozporządzenia składnikami majątkowymi we władaniu jednostki poza ramami zwykłego korzystania z tych składników - czynić to będzie Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych odpowiednio w ciężar lub dobro swoich pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.
§  16.
1.
Jednostka będzie uprawniona do osiągania następujących przychodów z działalności operacyjnej:
1)
przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za czynności związane z prowadzeniem procesu zamówieniowego, gdy zamawiającym będzie Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe;
2)
przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za czynności związane z realizacją zadań sekcji budżetów zewnętrznych;
3)
przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za całokształt zadań związanych z prowadzeniem urządzeń ewidencyjnych, wykonywaniem prognoz, sporządzaniem sprawozdań oraz raportów, dotyczących udziału Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe w handlu uprawnieniami do emisji do powietrza dwutlenku węgla;
4)
przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za czynności związane z pozyskiwaniem na fundusz leśny środków pieniężnych, pochodzących:
a)
ze zbywania uprawnień do emisji do powietrza dwutlenku węgla oraz
b)
ze sprzedaży efektów pochłaniania przez lasy dwutlenku węgla w ramach

* umów bilateralnych

lub

* wspólnych przedsięwzięć;

5)
przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za czynności związane ze sprzedażą efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy nieznajdujące się w zarządzie Lasów Państwowych (w odniesieniu do lasów, których właściciele nie będą zbywać tych efektów na swój rachunek);
6)
przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za pomoc udzielaną ministrowi środowiska w zakresie corocznego przygotowywania danych do szacowania i raportowania emisji gazów cieplarnianych i pochłaniania CO2 w ramach działania w sektorze 5 (Zmiany użytkowania ziemi i leśnictwo) w ramach wypełniania przez Polskę zobowiązań wynikających z Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu, a także Protokołu z Kioto;
7)
przychodów będących wynagrodzeniem jednostki za współpracę z gospodarstwami leśnymi (innymi niż PGL LP) w zakresie korzystania przez nie ze środków funduszu leśnego do założenia oraz prowadzenia bazy danych, służącej prognozowaniu, sprawozdawaniu oraz raportowaniu pochłaniania dwutlenku węgla przez te gospodarstwa;
8)
dotacji celowych, otrzymywanych w trybie art. 130 ustawy o finansach publicznych, na wykonywanie zadań zleconych Lasom Państwowym w zakresie wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;
9)
środków przekazywanych przez Komisję Europejską na prowadzenie Sekcji Zarządzania Life+;
10)
przychodów będących wynagrodzeniem umownym jednostki za usługę świadczoną gospodarstwom leśnym (innym niż PGL LP) w zakresie zbywania w ich imieniu uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza lub zbywania w ich imieniu efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy;
11)
przychodów będących wynagrodzeniem umownym jednostki za pomoc udzielaną partnerom Lasów Państwowych w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych;
12)
tzw. pozostałych przychodów operacyjnych, których lista oraz sposób uzyskiwania zostaną szczegółowo opisane w planie kont jednostki.
2.
Podstawą wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, pkt. od 1 do 7, będzie porozumienie spisywane między dyrektorem generalnym Lasów Państwowych i dyrektorem jednostki (pkt od 1 do 5 oraz pkt 7) lub między dyrektorem jednostki i krajowym administratorem Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji (pkt 6) z tym, że wynagrodzenia te będą kalkulowane na podstawie przewidywanych kosztów wykonania poszczególnych zadań, powiększonych o prowizję. Po stronie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wynagrodzenia te będą stanowić ciężar funduszu leśnego (wynagrodzenie z ust. 1, pkt 2) lub ciężar kosztów funkcjonowania Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
3.
Podstawą przyznania dotacji, o której mowa w ust. 1, pkt 8, będzie spisywane corocznie porozumienie pomiędzy ministrem środowiska jako jednostką pośredniczącą i dyrektorem jednostki, działającym w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych; wysokość dotacji będzie kalkulowana na podstawie przewidywanych kosztów realizacji zadań zleconych Lasom Państwowym.
4.
Podstawą przychodów, o których mowa w ust. 1, pkt 9, będzie umowa między dyrektorem jednostki i Komisją Europejską.
§  17.
1.
Ustalanie wynagrodzenia dyrektora jednostki będzie właściwością dyrektora generalnego Lasów Państwowych, działającego na podstawie przepisów właściwych w sprawie wynagradzania pracowników Służby Leśnej.
2.
Wynagradzanie pozostałych pracowników jednostki następować będzie według zasad zawartych w Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, obowiązującym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.
§  18.
1.
Koszty działalności operacyjnej jednostki będą ewidencjonowane w układzie rodzajowym.
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1, będą przenoszone na konta zespołu 5. działalności operacyjnej jednostki, z zachowaniem następujących reguł:
1)
w każdym przypadku, w którym treść dokumentu poniesionych kosztów pozaosobowych będzie na to pozwalała, koszty te będą z kont zespołu czwartego odnoszone bezpośrednio w koszty zadań realizowanych odpowiednio przez sekcje: zamówień publicznych, wdrażania Priorytetu V, zarządzania Life+, budżetów zewnętrznych, akumulacji węgla lub stanowisko pomocy partnerskiej; zasada, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, dotyczyć będzie szczególnie kosztów amortyzacyjnych (kosztów podobnych) w odniesieniu do składników majątkowych we władaniu jednostki, bezpośrednio przypisanych do poszczególnych komórek organizacyjnych pionu merytorycznego jednostki;
2)
wszyscy pracownicy jednostki będą obowiązani do prowadzenia miesięcznej ewidencji czasu pracy, w którym odzwierciedlać będą czas pracy przeznaczony na rzecz zadań:
a)
przypisanych do komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1,
b)
realizowanych przez komórki funkcjonalne (tj. stanowisko ds. księgowości, dział planowania i analiz, dział ds. logistyki oraz stanowisko ds. audytu) - jeżeli czas pracy pracowników będzie kwalifikował się do uznania za czas służący realizacji zadań komórek pionu funkcjonalnego sensu stricte;
3)
na podstawie ewidencji czasu pracy, o której mowa w pkt. 2 - koszty osobowe pracowników jednostki (wynagrodzenie ze wszelkimi pochodnymi) będą co miesiąc dzielone na koszty realizacji zadań przez poszczególne komórki merytoryczne oraz koszty działalności komórek funkcjonalnych do "rozkluczenia";
4)
"rozkluczeniu" na koszty zadań komórek pionu merytorycznego podlegać będą koszty, o których mowa w pkt. 3, oraz operacyjne koszty pozaosobowe, niekwalifikujące się do odniesienia na konta zespołu 5. na warunkach, o których mowa w pkt 1); "rozkluczenie" następować będzie na podstawie sumy kosztów przypisanych do poszczególnych komórek merytorycznych według postępowania opisanego w pkt 1) i 3).
3.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o kosztach realizacji zadań przez jednostkę jako o podstawie ustalania wynagrodzenia przysługującego jednostce, należy przez to rozumieć koszty ustalane według rachunku kosztów, opisanego w ust. 2.
§  19.
1.
Podstawą gospodarki finansowej jednostki w danym roku będzie jej plan finansowo-gospodarczy, zatwierdzany przez radę jednostki.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, będzie składał się z następujących części składowych:
1)
plan finansowo-rzeczowy wydatków w zakresie nabywania aktywów trwałych oraz działań doskonalących systemy funkcjonalne jednostki;
2)
stan środków pieniężnych zabezpieczających możliwość zwrotu przez jednostkę środków pieniężnych nieprawidłowo pobranych lub wydatkowanych przez beneficjentów Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz beneficjentów instrumentu Life+;
3)
analityczna specyfikacja zadań merytorycznych do wykonania według komórek organizacyjnych pionu merytorycznego;
4)
plan czasu pracy pracowników z podziałem na czas przewidywany na realizację zadań merytorycznych i zadania komórek funkcjonalnych sensu stricte;
5)
plan zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników oraz zobowiązań wobec urzędu skarbowego oraz ZUS z tytułu wynagrodzeń;
6)
plan amortyzacji, zużycia materiałów, zapotrzebowania na usługi obce;
7)
plan przychodów oraz kosztów operacyjnych według komórek merytorycznych;
8)
plan pozostałych przychodów, a także kosztów operacyjnych oraz przychodów i kosztów finansowych;
9)
plan obciążeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (kalkulowany bez uwzględniania efektu wspólnego rozliczania się LP z tego tytułu) oraz plan obciążeń z tytułu podatku VAT, jak też innych podatków i danin publicznych;
10)
spodziewany wynik finansowy jednostki brutto;
11)
plan podziału wyniku finansowego jednostki;
12)
plan gospodarowania uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych oraz gospodarowania efektami pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy - z podziałem na:
a)
plan gospodarowania uprawnieniami i efektami związanymi z lasami, wchodzącymi w skład PGL LP;
b)
plan gospodarowania uprawnieniami i efektami związanymi z lasami, wchodzącymi w skład innych gospodarstw leśnych;
13)
roczny plan płynności finansowej jednostki.
3.
Szczegółowa procedura sporządzania planu finansowo-gospodarczego jednostki zostanie ustalona w odrębnym zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych, dotyczącym planowania finansowo-gospodarczego w Lasach Państwowych.
§  20.
1.
W wykonaniu zadań sekcji akumulacji węgla dyrektor jednostki będzie miał uprawnienie do gospodarowania w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych środkami funduszu leśnego, pochodzącymi ze zbywania:
1)
uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza, otrzymywanymi w zamian za udokumentowane co do ilości i wartości dodatkowe efekty akumulacji dwutlenku węgla przez lasy pozostające we władaniu Lasów Państwowych;
2)
dodatkowych efektów akumulacji dwutlenku węgla przez lasy, niezamienione na uprawnienia do emisji dwutlenku węgla do powietrza.
2.
Gospodarowanie, o którym mowa w ust. 1, będzie obejmowało:
1)
przyjmowanie do ewidencji ilościowo-wartościowej (na podstawie raportów generowanych przez System Informatyczny Lasów Państwowych) efektów dodatkowej akumulacji dwutlenku węgla przez lasy we władaniu Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem dokonywania wyceny wartości godziwej tych efektów według ceny sprzedaży uprawnień do emisji, występujących na rynkach europejskich i utrwalania wyników tej wyceny na odpowiednim koncie zespołu 6;
2)
przyjmowanie do ewidencji ilościowo-wartościowej instrumentów kapitałowych w postaci uprawnień do emisji dwutlenku węgla do powietrza, przyznawanych Lasom Państwowym przez krajowego administratora Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji na podstawie udokumentowanych efektów dodatkowej akumulacji, o której mowa w pkt. 1 - z równoczesnym zmniejszaniem ww. stanu konta zespołu 6;
3)
wybór istniejącej (krajowej lub zagranicznej) aukcji internetowej, nadającej się do zbywania instrumentów, o których mowa w pkt. 2;
4)
spisywanie w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych umów między instytucją prowadzącą aukcję, o której mowa w pkt. 3), a Lasami Państwowymi na przekazanie części ww. instrumentów do sprzedaży za pośrednictwem tej aukcji;
5)
przekazywanie części ww. instrumentów do sprzedaży na aukcji, prowadzonej bezpośrednio przez Lasy Państwowe;
6)
przekazywanie efektów dodatkowej akumulacji, o której mowa w pkt. 1 (niezamienionych na ww. instrumenty kapitałowe) do sprzedaży na aukcji, o której mowa w pkt. 5);
7)
gospodarowanie należnościami z tytułu sprzedaży, o której mowa w pkt. 4, 5 i 6, w tym:
a)
pozyskiwanie środków pieniężnych, należnych za sprzedane ww. uprawnienia do emisji lub efekty dodatkowej akumulacji dwutlenku węgla,
b)
przekazywanie środków pieniężnych na fundusz leśny);
8)
dochodzenie należności w trybie postępowania sądowo-egzekucyjnego.

System zabezpieczenia dobrego wykorzystania środków pomocowych, przepływających przez jednostkę

§  21.
1.
W celu zabezpieczenia możliwości zwrotu przez jednostkę środków pomocowych (w tym związanych z instrumentem Life+) wadliwie przyznanych beneficjentom lub nieprawidłowo przez nich wydatkowanych - jednostka będzie obowiązana do stałego utrzymywania na swoim rachunku bankowym kwoty środków pieniężnych, o której mowa w § 5, pkt. 4.
2.
Oświadczenie o zgodzie na zajęcie ww. środków będzie stanowić jedyne rozwiązanie, do stosowania którego w decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie upoważniony w wykonywaniu obowiązku zabezpieczania w umowie z jednostką zarządzającą, pośredniczącą lub Komisją Europejską prawidłowego wykorzystywania środków pomocowych, które przepływać będą przez jednostkę.
3.
W decyzji, o której mowa w § 23, dyrektor jednostki zostanie zobowiązany do umieszczania w umowie - spisywanej z beneficjentami - klauzuli ustalającej formę zabezpieczenia właściwego wykorzystania środków pomocowych, wiążącą tych beneficjentów (zajęcie rachunku beneficjenta, gwarancja bankowa udzielona beneficjentowi, inne instrumenty prawno-ekonomiczne);
4.
W miarę potrzeby odtworzenia stanu środków, o którym mowa w ust. 1, dyrektor jednostki będzie obowiązany przeznaczać na to całość lub część zysku netto z działalności;
5.
Jeżeli wypełnienie obowiązku wynikającego z oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, stworzy trwałe zagrożenie dla płynności finansowej jednostki, skutkujące brakiem możliwości realizowania zadań w zakresie gospodarki leśnej - dyrektor generalny Lasów Państwowych będzie obowiązany z mocy decyzji, o której mowa w § 23, do przekazania na jej konto odpowiedniej ilości środków pieniężnych, mających swoje pokrycie w funduszu leśnym (stosownie do normy art. 58, pkt. 6 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach). Środki funduszu leśnego będą przekazywane w formie dotacji lub w formie środków stawianych do przejściowej dyspozycji.

Regulacje końcowe

§  22.
Projekt planu kont, o którym mowa w niniejszym zarządzeniu, wraz z projektem komentarza zawierającego w szczególności charakterystykę tzw. polityki finansowej, do stosowania której obowiązana będzie jednostka, opracuje pełnomocnik w ścisłej współpracy z główną księgową Lasów Państwowych. Projekt ten - po zaopiniowaniu przez radę jednostki - stanie się planem kont jednostki, zamieszczonym jako załącznik do decyzji, o której mowa § 23.
§  23.
1.
Jednostka rozpocznie działalność w dniu podpisania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych decyzji o jej utworzeniu.
2.
W decyzji, o której mowa w ust. 1, zostaną zawarte wszystkie zapowiedzi zawarte w niniejszym zarządzeniu.
§  24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1 Art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. 05.45.435; Dz.U. 05.157.1315; Dz. U. 05.167.1399; Dz. U. 05.175.1460; Dz. U. 5.175. 1462) stanowi, że w "skład Lasów Państwowych wchodzą (...) inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej"

2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny LP wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych

3 Art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że "Dyrektor generalny (...) tworzy, łączy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasięgu krajowym, o których mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy o lasach"

4 Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r., nr 19, poz. 177, nr 96, poz. 959, nr 116, poz. 1207, nr 145, poz. 1537, nr 273, poz. 2703, z 2005 r. nr 163, poz. 1362, nr 184, poz. 1539, z 2006 r. nr 79, poz. 551)

5 Mowa o tym będzie w zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia szczegółowej klasyfikacji działalności Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe

6 Art. 33, ust. 3 ustawy o lasach stanowi m.in., że dyrektor generalny Lasów Państwowych "inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów" (pkt 3) oraz "organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na rzecz racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa" (pkt. 8)

7 W projektowanej ustawie - dla Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jako prowadzącego gospodarstwo leśne przewiduje w szczególności następujące zadania: a) przygotowanie i doprowadzanie do wprowadzenia w życie programu zwiększenia akumulacji dwutlenku węgla przez lasy zarządzane przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, b) sporządzanie okresowej prognozy udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, c) monitorowanie i dokumentowanie rzeczywistego udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, d) przekazywanie krajowemu administratorowi informacji niezbędnych do opracowania krajowego planu rozdziału uprawnień do emisji, e) prowadzenie informatycznej bazy danych o cechach składających się na charakterystykę taksacyjną lasu i charakterystykę gruntów wylesionych, pozwalającej na sporządzanie na nośnikach numerycznych i przesyłanie określonych danych do krajowego administratora, f) przekazywanie krajowemu administratorowi informacji zbieranych na stałych obiektach prognostycznych, służących doskonaleniu procedury sporządzania projektu planu krajowego rozdziału uprawnień do emisji, g) sporządzanie i przekazywanie do krajowego administratora sprawozdań rocznych z udziału lasów zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w pochłanianiu dwutlenku węgla, h) sporządzenie i przekazanie do krajowego administratora raportu końcowego z udziału lasów zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w pochłanianiu dwutlenku węgla

8 W projektowanych przepisach przewiduje się, że środki ze zbywania uprawnień do emisji będą zasilać fundusz leśny; zakres uprawnień, jakie przypadać będą dyrektorowi jednostki, obejmie: wybór zewnętrznej aukcji internetowej do handlu uprawnieniami do emisji, prowadzenie własnej aukcji internetowej do sprzedaży uprawnień do emisji, zawieranie umów kupna-sprzedaży uprawnień ze wskazaniem rachunku funduszu leśnego jako przyjmującego wpłaty, prowadzenie monitorowania wpłat, dochodzenie należności w trybie zwykłego zarządu lub poza zwykłym zarządem (należności trudne)

9 Handel uprawnieniami do emisji jest tylko jedną z możliwych dróg pozyskiwania środków na fundusz leśny z tytułu pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy; jest prawdopodobne, że w przyszłości otworzy się przed Lasami Państwowymi prawna możliwość sprzedaży (w imieniu Skarbu Państwa) efektów pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy (w części, w której efekty nie będą zamieniane na uprawnienia do emisji) na rzecz innych stron Protokołu z Kioto; inną rysującą się możliwością prawną jest uzyskiwanie dochodów przez fundusz leśny w ramach tzw. wspólnych przedsięwzięć

10 W § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych określono, że "Kierownik zakładu w zakresie swojego działania odpowiada przed organem, któremu został podporządkowany"

11 Powołany przepis stanowi, że w "planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów"

12 Chodzi o zarządzenie nr 85 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 26 października 1990 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania przy przekazywaniu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia i przedmiotów mienia znajdującego się w zarządzie PGL LP (G-2111-05p.342)

13 Naturalną funkcją (działaniem, oddziaływaniem) lasów jest pochłanianie dwutlenku węgla z powietrza (głównie w ramach procesu fotosyntezy); proces ten - zgodnie z ustaleniami protokołu z Kioto - można wzmagać świadomą działalnością człowieka poprzez: a) zmniejszanie tempa przeznaczania lasów na cele nieleśne, b) przeznaczania powierzchni ziemskiej na nowe założenia leśne (przeznaczanie gruntów do zalesienia), a także poprzez c) podejmowanie określonych działań w lasach istniejących; w dobie globalnych zmian klimatu efekt pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy jest korzyścią pobieraną przez ogół społeczeństwa, albowiem przyczynia się do łagodzenia procesu (a przynajmniej niepogłębiania) ocieplania się atmosfery ziemskiej; omawiany efekt wyczerpuje wszelkie znamiona pożytku (dobra), wytwarzanego przez lasy i pobieranego przez ogół społeczności międzynarodowej; jeśli omawiany efekt jest rezultatem świadomych działań człowieka - może być uznany za usługę wytworzoną przez prowadzących gospodarkę leśną; przewiduje się, że prawo do władania tymi usługami przypadać będzie jednostce; wartość usługi łagodzenia efektu cieplarnianego będzie corocznie wyceniana według wartości godziwej, o której mowa w ustawie o rachunkowości; wynagrodzeniem za omawianą usługę będą instrumenty kapitałowe, przekazane Lasom Państwowym jako uprawnienia do emisji do powietrza gazów cieplarnianych (w rozumieniu ustawy o handlu uprawnieniami do emisji gazów, ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji); omawiane efekty będą mogły być również zbywane bezpośrednio - jeśli taka możliwość pojawi się w następstwie stanowienia prawa krajowego (wynagrodzenie za pochłanianie dwutlenku węgla w ramach wspólnych przedsięwzięć; zakup bezpośredni jednostek pochłaniania dwutlenku węgla)